Pál
apostolnak van néhány kijelentése, amelyet különbözőképpen értelmeznek,
mintha felhívást intézne keresztény hit nevében, a szombatnak, mint
elavult rendnek a kezelésére. Három ilyen kijelentést vizsgáljunk meg
közelebbről:
a. Ne csináljatok belőle lelkiismereti kérdést
A Kolossébeliekhez írt levelében Pál apostol óv attól, hogy túlhaladott ünneplésbe, vallási rítusok gyakorlásába essünk:Senki
azért titeket meg ne ítéljen evésért, vagy ivásért, avagy ünnep, vagy
újhold, vagy szombat dolgában. Melyek csak árnyékai a következendő
dolgoknak, de a valóság a Krisztusé. (Kol 2:16-17). Milyen
étkezési és ivási előírások, ünnepek, újhold és szombat voltak az
Ószövetségben Pál szerint, amelyek csak árnyékai voltak valamilyen
jövendőnek? Az apostol azt mondja, hogy a jövendő árnyékai ezek. A
valóság pedig az eljövendő Krisztus. Ez azt jelenti, hogy Krisztus és az
üdvösség művét ezek a ceremoniális szolgálatok és ünnepek csak
előrevetítették, és szimbolikusan hirdették.
Izrael
népének a naptárában azok a különböző ünnepnapok, amelyeken étel és
italáldozatokat mutattak be, Jézus megváltói munkáját ábrázolták. Ezek
között a legtöbb ünnepnapon, amely nem szombatra esett, a könnyű munkát
megengedték. (3Móz 23:7-8,21,25,35-36). A zsidó évforduló csúcspontja a
nagy engesztelési ünnep volt. Ez a nap minden évben más-más hétköznapra
esett, mégis szombatnak nevezték, és mint különös szent napként
ünnepelték. (3Móz 23: 27-32; lásd különböző fordításokban). Ezen a napon
semmiféle munkát nem volt szabad végezni. Ez évenként visszatérő
szombat volt, s a ceremoniális rendszerhez tartozott, mert előre
mutatott a Messiásra és az Ő engesztelő szolgálatára. Pál apostol
megmagyarázta a kolossébeli hívőknek, hogy többé nem kell lelkiismereti
kérdést csinálniuk emiatt a rítus, és ünnep miatt, ami csupán árnyéka
volt Krisztusnak. Amióta Krisztus az igazi áldozati bárány meghalt,
nincs szükség többé a teljes áldozati szolgálat képekben való
szemléltetésére. A tévtanitok Kolosséban mindezek ellenére meg akarták
tartatni a keresztényekkel ezeket az ünnepeket és rítusokat,
megkérdőjelezve Jézus Krisztus mindent magába foglaló üdvösségrendjét.
Különbséget
kell tennünk az ótestamentumi törvények különböző kategóriái között. Az
egyik a ceremoniális törvények, a másik az egészségügyi törvények, és a
legfontosabb az erkölcsi törvény a Tízparancsolat. A ceremoniális
törvények Jézus Krisztus halálával megszűntek, mert ezek előremutattak
Krisztusra, árnyékai voltak a valóságnak. Krisztus megjelenésével az
árnyék valóssággá lett és a ceremóniákra többé nem volt szükség.
A
hét hetedik napja, a szombat nem a ceremoniális törvényhez tartozott,
hanem az erkölcsi törvényhez. Ez a nap nem előre Krisztus keresztjére
mutat, hanem a múltba a világ teremtésére tekintünk vissza általa,
amelyet Jézus semmilyen módon sem gyengített, sőt a világító fény
sugarába emelte.
b. Aggódva figyeltek napokra, hónapokra
Galáciában
viták voltak a napokról, hónapokról, évekről és ünnepekről, de nem úgy,
mint Kolosséban. Itt nem az idejétmúlt zsidó ünnepekről volt szó. Pál
apostol a galáciaiakat Krisztusho való megtérésük előtti pogány
életmódjukra emlékezteti:Åmde
akkor, mikor még nem ismertétek az Istent, azoknak szolgáltatok, a mik
természet szerint nem istenek; Most azonban, hogy megismertétek az
Istent, sôt hogy megismert titeket az Isten, miként tértek vissza ismét
az erôtelen és gyarló elemekhez, a melyeknek megint újból szolgálni
akartok? Megtartjátok a napokat és hónapokat és idôket, meg az
esztendôket (Gal 4:8-10).
A
Nap, Hold és csillagok tiszteletének mindig nagy jelentősége volt a
pogány világban. A pogányokból lett keresztények ezekhez a nyilvános
ünnepekhez még Ktisztushoz való megtérésük után is vonzódtak. Tehát a
galáciabelieknek Pál a pogány bálványkultuszról, az ehhez kapcsolódó
ünnepekről, és nem a bibliai szombatról beszél.
c. Mindenki a maga elgondolása után?
A romai gyülekezethez címzett levélben Pál apostol többek között étkezési kérdésekről és speciális jelentőségű napokról ír: Emez
az egyik napot különbnek tartja a másiknál: amaz pedig minden napot
egyformának tart. Kiki a maga értelme felôl legyen meggyôzôdve. (Rom 14:5). Nem
minden római keresztény folytatta ugyanazt az életformát, amely
szakadáshoz vezetett. Ezért lelki gondozói együttérzésével az apostol
megkísérelte, a testvéreket arra késztetni, hogy ezeket a kérdéseket
egymás iránti szeretettel és ne a törvény abszolutizmusával kezeljék.
Pál apostol itt védelmezte a lelkiismereti szabadságot és a
gyülekezetekben másként gondolkodó csoportok iránti szeretetteljes
toleranciát. Nyilvánvalóan olyan életformákról volt szó, amelyekkel
kapcsolatban az Úr semmit sem mond. Ezzel összefüggésben beszél Pál
apostol, különböző étkezési szokásokról. Min a pogányság mind pedig a
zsidóság körében éltek különböző ékezési előírások valamint ezekkel
összekapcsolt ünnep illetve böjtnapok.
Néhány
Bibliaértelmező azt feltételez, hogy Pál olyan ünnepnapokról beszél,
amelyek nem voltak közvetlen összefüggésben étkezési előírásokkal.
Például a zsidó ceremoniális ünnepek. A romai keresztényeket a zsidó és
a pogány hagyományok is befolyásolták, ezért nem tudjuk biztonsággal
állítani, hogy Pál pontosan milyen napra gondolt.
Aki
Pál kijelentését összekapcsolja a negyedik parancsolat
nyugalomnapjával, az konfliktusba kerül a Biblia valamennyi
nyugalomnappal kapcsolatos bizonyságtételével. És ezután, azt kel
feltételeznie, hogy a keresztények a hét bármely napját ünnepelhetik.
Rómában azonban nem a heti nyugalomnapról volt szó, hanem ünnep és
böjtnapokról, amelyek az egyes keresztények szabad döntési mozgásterébe
tartoztak.
A
Pál apostol által írt és vizsgált szövegek, közelebbről megvizsgálva
nem tartalmaznak semmiféle érvet sem a szombattörvény folyamatos
érvényességével szemben. (Siegfried Tobler, Christian Alt, De a hetedik
nap, Advent Kiadó, Budapest, 2003, 61-85. ld.).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése