A
papok és vezetők némán hallgatták Krisztus nyomatékos feddéseit. Nem
tudták megcáfolni vádjait. Még inkább eltökélték, hogy csapdába ejtik,
ezért kémeket küldtek a nyomába, "akik igazaknak tetették magukat, hogy
őt megfogják beszédében; hogy átadják a felsőbbségnek és a helytartó
hatalmának" (Lk 20:20). Nem az idős farizeusokat küldték, akikkel Jézus
gyakran találkozott, hanem fiatalokat, lelkeseket, buzgókat, akiket
elgondolásuk szerint Krisztus nem ismert. Őket Heródes-pártiak kísérték,
hogy hallják Krisztus szavait, és tanúskodhassanak ellene a
tárgyaláson. A farizeusok és heródiánusok esküdt ellenségek voltak, most
azonban egyesültek Krisztus ellen.
A
farizeusokat mindig bosszantotta a rómaiak adószedése. Az adófizetést
Isten törvényével ellentétesnek tartották. Itt volt a lehetőség, hogy
tőrbe ejtsék Jézust. A kémek hozzá jöttek, s látszólagos őszinteséggel,
mintha csak meg akarnák tudni kötelességüket, így szóltak: "Mester,
tudjuk, hogy te helyesen beszélsz és tanítasz, és személyt nem
válogatsz, hanem az Istennek útát igazán tanítod: szabad-é nékünk adót
fizetnünk a császárnak, vagy nem?" (Lk 20:21 22).
Ha
őszinték lettek volna e szavak: "tudjuk, hogy te helyesen beszélsz és
tanítasz" (Lk 20:21), felértek volna egy csodálatos vallomással.
Megtévesztő szándékkal ejtették ki őket, a bizonyságtétel mégis igaz
volt. A farizeusok tudták, hogy Krisztus helyesen beszél és tanít, és
saját bizonyságtételük ítéli el őket.
A
kérdezők azt hitték, megfelelően palástolják szándékukat, Jézus azonban
nyitott könyvként olvasott szívükben, és leleplezte képmutatásukat.
"Mit kísértetek engem?" (Lk 20: 23) - kérdezte, és ezzel - bár nem
kérték - jelt adott nékik: megmutatta, hogy ismeri titkos szándékukat.
Még inkább összezavarodtak, amikor hozzátette: "Mutassatok nékem egy
pénzt" (Lk 20:24). Odahoztak egyet, s Ő megkérdezte: "Kinek a képe és
felirata van rajta? És felelvén, mondának: A császáré. " Jézus a pénzen
levő feliratra mutatott, és így szólt: "Adjátok meg azért ami a
császáré, a császárnak, és ami az Istené, az Istennek" (Lk 20:24-25).
A
kémek azt várták, hogy Jézus közvetlenül - vagy így, vagy úgy -
válaszol kérdésükre. Ha azt mondja: törvénytelen dolog adót fizetni a
császárnak, feljelentették volna a római hatóságoknál, és letartóztatják
lázadás szításáért. Ha kijelenti, hogy az adófizetés törvényes,
elhatározták, hogy bevádolják a népnél, mert ellentmond Isten
törvényének. Most zavarba jöttek, legyőzöttnek érezték magukat. Tervük
szétzilálódott. Olyan sommás választ kaptak kérdésükre, amire nem volt
mit mondaniuk
Krisztus
felelete nem kibúvó volt, hanem a kérdés elfogulatlan megválaszolása.
Kezében tartotta a római érmét, melyre a császár nevét és képét nyomták,
és kijelentette, hogy mivel a római hatalom védelme alatt élnek,
kötelesek megadni ennek a hatalomnak a kért támogatást egészen addig,
amíg az nem ütközik magasabb kötelezettségükkel. Az ország törvényeinek
békeszeretően alá kell vetniük magukat, de elsődlegesen mindenkor
Istenhez kell hűségesnek lenniük.
A
Megváltó szavai "Adjátok meg [...] ami az Istené, az Istennek" (Lk
20:25) - súlyos dorgálást jelentettek az ármánykodó zsidóknak. Ha
hűségesen teljesítették volna Isten iránti kötelességüket, nem váltak
volna megtört, idegen hatalomnak alávetett nemzetté. Nem lengett volna
római zászló Jeruzsálem felett, nem állt volna római őrszem kapujában,
nem uralkodott volna római helytartó falai közt. A zsidó nemzet ekkor
viselte Istentől való eltávolodásának büntetését.
Amikor
a farizeusok meghallották Krisztus válaszát, "elcsodálkozának; és
otthagyván őt, elmenének" (Mt 22: 22). Jézus megdorgálta képmutatásukat,
elbizakodottságukat, de ugyanakkor egy nagy alapelvet is felállított,
mely világosan meghatározza az ember kötelességét a polgári kormányzat,
illetve Isten iránt. Sokak lelkében elcsitult egy nyugtalanító kérdés.
'Attól fogva a helyes elvhez tartották magukat. Bár sokan elégedetlenül
távoztak, de látták, hogy a kérdés alapját képező elvet Krisztus
világosan kifejtette. Csodálták éleslátását.
Alighogy
elhallgattak a farizeusok, amikor a szadduceusok jöttek elő körmönfont
kérdéseikkel. A két párt között kibékíthetetlen ellentét feszült. A
farizeusok mereven ragaszkodtak a hagyományokhoz. Pontosan
végrehajtották a külső ceremóniákat, szorgalmasan tisztálkodtak,
böjtöltek, hosszan imádkoztak, hivalkodva alamizsnát osztogattak.
Krisztus azonban kijelentette, hogy hiábavalóvá tették Isten törvényét,
mivel emberek parancsolatait és tantételeit oktatták. Mint osztály,
vakhitűek és képmutatóak voltak, de akadtak köztük őszintén kegyesek is,
akik elfogadták Krisztus tanításait és tanítványaivá lettek. A
szadduceusok elvetették a farizeusok hagyományait. Azt állították, hogy a
Szentírás nagyobb részében hisznek, és életelvnek tekintik azt, de
valójában szkeptikusok és materialisták voltak.
A
szadduceusok tagadták az angyalok létezését, a halottak feltámadását, a
jövendő élet tanítását a jutalmakkal és büntetésekkel együtt.
Mindezekben a kérdésekben különböztek a farizeusoktól. A két párt
közötti vita a feltámadás tárgyában csúcsosodott ki. A farizeusok
szilárdan hittek a feltámadásban, de ezekben a jövendő állapotot illető
vitákban elbizonytalanodtak. A halál számukra megmagyarázhatatlan
rejtélynek számított. Képtelenek voltak megfelelni a szadduceusok
érveire, s ez folytonos ingerültségre adott okot. A két párt közötti
megbeszélések rendszerint mérges vitákba torkollottak, melyek nyomán
messzebb kerültek egymástól, mint azelőtt.
Számbelileg
a szadduceusok messze alulmaradtak ellenfeleiktől, nem tudtak olyan
erős befolyást gyakorolni a köznépre. Számos gazdag ember akadt köztük,
akik befolyásukat vagyonuk révén érvényesíthették. Soraikba tartozott a
papok többsége, rendszerint közülük választották a főpapot. Ez viszont
azzal a kifejezett kikötéssel járt, hogy nem hangoztathatják kétkedő
álláspontjukat. A farizeusok száma és népszerűsége miatt a
szadduceusoknak külsőleg titkolniuk kellett tantételeiket, amikor papi
hivatalt töltöttek be, de a puszta tény, hogy ilyen tisztségre
választhatók voltak, növelte tévedéseik befolyását.
A
szadduceusok elvetették Jézus tanítását. Őt olyan lelkület hatotta át,
melynek a megnyilvánulásait nem ismerték el. Istenre és az eljövendő
életre vonatkozó tanításai ellenkeztek elméleteikkel. Hittek Istenben,
mint az egyedüli embernél magasabb rendű lényben, de érvelésük szerint a
mindent átfogó gondviselés és az isteni előrelátás megfosztaná az
embert szabad erkölcsi tevékenységétől, és szolgai helyzetbe
süllyesztené. Hitük szerint Isten az embert a teremtés után magára
hagyta, magasabb befolyásoktól mentesen. Úgy tartották, hogy az ember
szabadon irányítja életét, alakítja a világ eseményeit, sorsa a saját
kezében van. Tagadták, hogy Isten Lelke emberi erőfeszítések vagy
természeti eszközök által munkálkodna. Azt azonban vallották, hogy
természetes képességeinek helyes kiaknázásával az ember felemelkedhet és
megvilágosodhat, élete szigorú, önmegtagadó gyakorlatok által
megtisztulhat.
Istenről
alkotott felfogásuk formálta jellemüket is. Ahogyan nézetük szerint Ő
nem érdeklődik az ember iránt, úgy ők is kevéssé törődtek egymással:
nemigen volt egység közöttük. Mivel nem ismerték el a Szentlélek
befolyását az ember cselekedeteire, ereje nem nyilvánult meg életükben. A
többi zsidóhoz hasonlóan ők is igen büszkék voltak, amiért születésük
révén Ábrahám gyermekei, és szigorúan ragaszkodnak a törvény
követelményeihez, viszont hiányzott náluk a törvény valódi lelkülete és
Ábrahám hite, jósága. Természetes rokonszenvük szűk körre terjedt ki.
Hitték, hogy minden ember biztosíthatja magának az élet kényelmét és
áldásait, de szívüket nem érintették mások szükségletei, szenvedései.
Önmaguknak éltek.
Krisztus
szavaival és tetteivel bizonyságot tett az isteni erőről, mely
természetfeletti eredményeket szül, a jelenlegin túli jövendő életről,
valamint Istenről, az emberiség Atyjáról, aki mindig figyel gyermekeinek
érdekeire. Feltárta az isteni erő jóságos, könyörületes munkáját, mely
megrótta a szadduceusok önző elkülönülését. Azt tanította, hogy az ember
időleges és örök javára Isten indítja a szívet a Szentlélek által.
Rámutatott: tévedés azt hinni, hogy emberi erő átformálhatja a jellemet -
ez csak Isten Lelke által lehetséges.
A
szadduceusok elhatározták, hogy ezt a tanítást kétségbe vonják. Vitába
akartak szállni Jézussal, és biztosak voltak benne, hogy rossz hírbe
hozhatják, ha nem is biztosíthatják elítélését. A feltámadás témáját
választották a kikérdezésre. Ha egyetért velük, még inkább megsérti a
farizeusokat. Ha ellentmond nekik, elhatározták, hogy nevetségessé
teszik tanítását.
A
szadduceusok úgy okoskodtak, hogy ha a test mind halhatatlan, mind
halandó állapotában ugyanazokból az anyagi részecskékből áll, akkor a
halálból történő feltámadás után is kell lennie húsnak és vérnek, s az
örökkévalóságban a földön megszakadt életnek kell folytatódnia. Ebben az
esetben következtetésük szerint a földi kapcsolatok is folytatódnak,
minden ugyanúgy megy tovább, mint a halál előtt, ennek az életnek a
gyarlóságai, szenvedélyei ismétlődnek az eljövendő életben is.
A
kérdésre adott válaszában Jézus fellebbentette a fátylat a jövendő
életről. "A feltámadáskor - mondta - sem nem házasodnak, sem férjhez nem
mennek, hanem olyanok lesznek, mint az Isten angyalai a mennyben" (Mt
22:30). Rámutatott, hogy a szadduceusok hite téves. Kiindulópontjuk
hamis. "Tévelyegtek, - tette hozzá - mivelhogy nem ismeritek sem az
írásokat, sem az Istennek hatalmát" (Mt 22:29). Nem képmutatással
vádolta őket, mint a farizeusokat, hanem hitbeli tévelygéssel.
A
szadduceusok azzal hízelegtek maguknak, hogy a világon a legszigorúbban
ragaszkodnak az Írásokhoz. Jézus azonban megmutatta, hogy nem ismerik
azok valódi értelmét. A tudást csak a Szentlélek világossága teheti
helyére a szívben. Zavaros hitük és értelmi sötétségük oka Jézus
szerint, hogy nem ismerik sem az Írásokat, sem az Isten hatalmát. Isten
titkait véges okoskodásuk keretei közé akarták szorítani. Krisztus
felhívta őket: nyissák meg értelmüket a szent igazságok előtt, ez
kiszélesíti és elmélyíti felfogásukat. Ezrek válnak hitetlenekké, mert
véges elméjük nem értheti meg Isten titkait. Nem tudják megmagyarázni az
isteni erő csodás megnyilatkozását, a gondviselést, ezért az ilyen erő
bizonyítékait elutasítják, azt a természet olyan működésének
tulajdonítják, amit még kevésbé tudnak megmagyarázni. A bennünket
körülvevő rejtélyek egyetlen kulcsa, ha felismerjük bennük Isten
jelenlétét és erejét. Az embernek el kell ismernie Istent, a
világegyetem Teremtőjét, aki parancsol és végrehajt mindeneket. Átfogóbb
ismerettel kell rendelkeznie Isten jelleméről és művének titkairól.
Krisztus
kijelentette hallgatóinak, hogy ha nem létezne feltámadás a halálból,
az Írásoknak - melyekben állítólag hisznek - semmi hasznuk nem volna.
Így szólt: "A halottak feltámadása felől pedig nem olvastátok-é, amit az
Isten mondott néktek, így szólván: Én vagyok az Ábrahám Istene és az
Izsák Istene, és a Jákób Istene; az Isten nem holtaknak, hanem élőknek
Istene" (Mt 22:31-32). Isten nyilvántartja a számunkra nem létező
dolgokat. Kezdettől látja a véget, munkájának eredményét úgy tekinti,
mintha már bevégezte volna. A drága holtak Ádámtól kezdve egészen a
legutolsó meghaló szentig meghallják majd Isten Fiának hangját, s
előjönnek a sírból a halhatatlan életre. Isten az ő Istenük lesz, ők
pedig az Ő népe lesznek. Meghitt, gyöngéd kapcsolat fog fönnállni Isten
és a feltámadott szentek között. Ezt az állapotot - melyet terve
előirányzott - úgy tekinti, mintha máris létezne. Isten számára a holtak
élnek.
Krisztus
szavaival elhallgattatta a szadduceusokat. Nem tudtak válaszolni neki.
Egyetlen szót sem mondott, melybe a legkisebb mértékben is bele tudtak
volna kapaszkodni, hogy elítélhessék. Ellenségei semmit sem nyertek,
csak a nép megvetését.
A
farizeusok az első négy parancsolatot dicsőítették, melyek az ember
kötelességére mutatnak Alkotója iránt. Szerintük ez sokkal lényegesebb,
mint a másik hat, mely az ember embertársaival szembeni kötelességét
határozza meg. Ennek eredményeként nagyban hiányzott náluk a gyakorlati
kegyesség. Jézus megmutatta a népnek ezt az óriási hiányosságukat, és a
jó cselekedetek szükségességét. Kijelentette, hogy a fát gyümölcseiről
ismerik meg. Emiatt azzal vádolták, hogy az utolsó hat parancsolatot az
első négy fölé emeli.
A
törvénytudó közvetlenül kérdezte meg Jézust: "Melyik az első minden
parancsolatok között?" Krisztus válasza is egyenes és
ellentmondhatatlan: "Minden parancsolatok között az első: Halljad
Izrael: Az Úr, a mi Istenünk egy Úr. Szeressed azért az Urat, a te
Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből, és teljes elmédből és
teljes erődből. Ez az első parancsolat. " A második hasonlatos az
elsőhöz - mondta Krisztus -, mert abból következik: "Szeresd
felebarátodat, mint magadat. Nincs más ezeknél nagyobb parancsolat" (Mk
12: 28-31). "E két parancsolattól függ az egész törvény és a próféták"
(Mt 22: 40).
A
Tízparancsolat első négy parancsa ebben az egyetlen hatalmas előírásban
foglalható össze: "Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szívedből"
(Mt 22: 37; 5Móz 6: 5). Az utolsó hat a másikban összegezhető: "Szeresd
felebarátodat, mint magadat" (Mt 22:39; 3Móz 19:18). Mindkét parancsolat
a szeretet alapelvének kifejezése. Nem lehet az elsőt megtartani és a
másodikat megszegni, sem a másodikat megtartani és közben az elsőt
megszegni. Ha Isten elfoglalja jogos helyét a szív trónusán,
felebarátunk is az őt megillető helyre kerül. Úgy fogjuk szeretni, mint
önmagunkat. Csak ha Istent mindenek fölött szeretjük, akkor szerethetjük
felebarátunkat elfogultság nélkül.
Mivel
az összes parancsolat összefoglalható az Isten és ember iránti
szeretetben, ebből következik, hogy ennek az alapelvnek az áthágása
nélkül egyetlen parancsolat sem szeghető meg. Ezáltal Krisztus arra
tanította hallgatóit, hogy Isten törvénye nem megannyi különféle
parancsolatból áll, melyek közül egyesek nagyjelentőségűek, mások
viszont kevésbé fontosak, és büntetlenül mellőzhetőek. Urunk isteni
egységben mutatja be az első négy és az utolsó hat parancsolatot, s arra
tanít, hogy az Isten iránti szeretet az összes parancsolatával szembeni
engedelmességben nyilvánul meg.
Az
írástudó, aki megkérdezte Jézust, sokat olvasta a törvényt, és
megdöbbent e szavakon. Nem várta volna, hogy Jézus ilyen mélyen és
alaposan ismeri az Írásokat. Látóköre tágult a szent parancsolatok alatt
rejlő elvek tekintetében. Az összegyűlt papok és vezetők előtt őszintén
bevallotta, hogy Krisztus helyesen értelmezi a törvényt. Ezt mondta:
Krisztus
válaszának bölcsessége meggyőzte az írástudót. Tudta, hogy a zsidó
vallás inkább a külső ceremóniákból áll, mint a belső kegyességből. Volt
némi fogalma a puszta ceremoniális áldozatok, és a bűnért való
engesztelés céljából hit nélkül történő vérontás értelmetlenségéről. Az
Isten iránti szeretet és engedelmesség, az emberek iránti önzetlen
megbecsülés ezeknél a rítusoknál értékesebbnek tűnt szemében. Ennek a
férfinak a készsége, amivel elismerte Krisztus gondolkodásmódjának
helyességét, határozott és azonnali válasza a nép előtt merőben más
lelkületet igazolt, mint a papoké és a főembereké. Jézus szíve megindult
ennek az őszinte írástudónak a láttán, aki merte vállalni a papok
rosszallását és a főemberek fenyegetését: elmondta szívének
meggyőződését. "Jézus pedig látván, hogy bölcsen felelt vala, monda
néki: Nem messze vagy az Isten országától" (Mk 12:34).
Az
írástudó közel volt Isten országához, mert felismerte, hogy az igazság
tettei kedvesebbek Istennek, mint az égőáldozatok és felajánlások. Fel
kellett azonban ismernie Krisztus isteni jellemét, hogy hit által erőt
nyerjen, és igazságot cselekedjen. A rituális szolgálat értéktelen, ha
nincs kapcsolatban Krisztussal élő hit által. Még az erkölcsi törvény is
elveszti célját, ha nem a Megváltóval összefüggésben értelmezik.
Krisztus ismételten megmutatta, hogy Atyjának törvénye mélyebb pusztán
irányadó parancsoknál. A törvényben ugyanaz az elv testesül meg, ami az
evangéliumban is megnyilatkozik. A törvény rámutat az ember
kötelességére, megmutatja bűneit. Krisztusra kell tekintenie
megbocsátásért, erőért, hogy tehesse, amit a törvény magában foglal.
A
farizeusok közel húzódtak Jézushoz, amikor az írástudó kérdésére
válaszolt. Ekkor Ő megfordult, és számukra tett föl egy kérdést:
"Miképpen vélekedtek ti a Krisztus felől? Kinek a fia?" (Mt 22: 42). Ez a
kérdés a Messiásra vonatkozó hitük próbája volt: vajon egyszerű
embernek vagy Isten Fiának tekintik-e Őt. Kórusban hangzott a válasz: "A
Dávidé" (Mt 22:42). Ezt a címet adta a prófécia a Messiásnak. Amikor
Jézus hatalmas csodáival nyilvánította ki istenségét, amikor betegeket
gyógyított, halottakat támasztott fel, az emberek kérdezgették maguk
között: "Nem ez-é a Dávidnak ama Fia?" (Mt 12:23). A kananeus asszony, a
vak Bartimeus és sokan mások így kiáltottak hozzá segítségért: " Uram,
Dávidnak fia, könyörülj rajtam!" (Mt 15:22). Jeruzsálemi bevonulásakor
üdvrivalgásokkal köszöntötték: "Hozsánna a Dávid fiának! Áldott, aki jő
az Úrnak nevében!" (Mt 21:9). Azon a napon a kisgyermekek a templomban
visszhangozták, örömmel tulajdonították Neki e nevet. Sokan azonban,
akik Jézust Dávid Fiának hívták, nem ismerték el istenségét. Nem
értették meg, hogy Dávid Fia egyúttal Isten Fia is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése