Isten szól hozzánk a természet, a kinyilatkoztatás, gondviselése és
Lelkének befolyása által. Mindez azonban nem elégséges; előtte nekünk is
ki kell tárni szívünket. A helyes lelki élet fejlődéséhez szükséges,
hogy valóságos összeköttetésben legyünk mennyei Atyánkkal. Ha szívünk
hozzá vonzódik, és műveit, irgalmasságát, áldásait állandóan szemünk
előtt is tartjuk, ez még nem jelenti azt, hogy vele érintkezünk, hogy
közösségben vagyunk vele. Hogy ezt elérhessük, mindennapi életünkben is
hozzá kell folyamodnunk tanácsért.
Szívünket feltárni Istennek mint barátunknak, ez az ima. Nem
mintha szükséges lenne, hogy elmondjuk Istennek, kik vagyunk, mit
akarunk, hanem hogy ily módon Istent a szívünkbe fogadhassuk. Az ima nem
Istent hozza le hozzánk, hanem bennünket emel fel őhozzá.
Mikor Krisztus e földön járt, imádkozni tanította tanítványait.
Arra oktatta őket, hogy mindennapi szükségleteiket vigyék Isten elé, és
összes gondjaikat őreá vessék. Az az ígérete, hogy imájukat és kérésüket
meghallgatja, biztosíték a mi számunkra is.
Jézus maga is gyakran imádkozott, amikor közöttük járt. Magára
vette fogyatkozásainkat, gyengeségeinket, és áhítattal kért mennyei
Atyjától támogatást és segítséget, hogy kötelességeire és próbáira
felvértezze. Minden tekintetben Ő a mi példaképünk, gyengeségünkben
testvérünk, aki "megkísértetett mindenekben hozzánk hasonlóan" (Zsid
4:15), de mint az egyedüli bűntelen, természete visszariadt a gonosztól;
lelki fájdalmakat és kínokat szenvedett el a bűnös világban. Emberi
mivolta az imát szükségletévé és kiváltságává tette. Atyjával való
közösségében vigaszt és örömet talált. Ha tehát az emberiség Megváltója,
az Isten Fia, szükségét érezte az imának, mennyivel inkább fontos, hogy
mi, bűnös, gyenge emberek
is felismerjük annak szükségét, hogy bensőségesen és állandóan imádkozzunk Istenhez!
Mennyei Atyánk arra vár, hogy ránk áraszthassa az áldások
teljességét. Kiváltságunk, hogy szüntelenül merítsünk és igyunk
határtalan szeretete forrásából. Nem különös-e mégis, hogy olyan keveset
imádkozunk?! Isten mindig kész meghallgatni legkisebb gyermekének is
szívből fakadó imáját, és mi mégis oly kevés hajlandóságot mutatunk,
hogy Isten elé vigyük kívánságainkat. Vajon mit gondolnak a mennyei
angyalok a gyenge, elhagyott és kísértésnek kitett emberiségről, mikor
látják, hogy Isten végtelen szeretete sokkal többet óhajt nékik adni,
mint amennyit kérni tudnának, de ők mégis oly keveset imádkoznak, és oly
kishitűek?! Az angyaloknak öröm Istent szolgálni és közelében
tartózkodni. Legnagyobb örömük, hogy Istennel közösségben lehetnek; ám e
föld fiai, akiknek pedig oly nagy szükségük van arra a segítségre,
melyet egyedül Ő adhat, elégedetteknek látszanak Isten Lelkének
világossága és a vele való közösség hiányában is.
A gonosz sötétsége körülveszi azokat, akik az imát elhanyagolják. A
kísértés szavai, melyeket Sátán súg a fülükbe, bűnre csábítják őket
azért, mert az ima magasztos kiváltságát nem használják fel állandóan.
Miért is vonakodnak Isten gyermekei imádkozni, holott tudják, hogy az
ima kulcs a hit kezében, amely megnyithatja a mennyei tárház ajtaját,
ahol a Mindenható kincseinek forrásai vannak felhalmozva. Folytonos ima
és buzgó éberség nélkül abban a veszélyben vagyunk, hogy hanyagokká
leszünk, és az egyenes ösvényről letérünk. Ellenfelünk folytonosan
akadályozni akarja a kegyelem trónjához vezető utunkat, hogy a
bensőséges imát és hitet nélkülözve, ne jussunk ahhoz a kegyelemhez és
erőhöz, mellyel a kísértéseket legyőzhetjük.
Vannak feltételek, melyek alapján elvárhatjuk, hogy Isten
meghallgatja imáinkat. Az első feltétel az, hogy segítségének szükségét
érezzük és felismerjük. Hisz megígérte: "Vizet öntök a szomjúhozóra, és
folyóvizet a szárazra"(Ésa 44:3). Azok, akik éhezik és szomjúhozzák az
igazságot, és akik szívük mélyéből
vágyakoznak Isten után, biztosak lehetnek, hogy Isten megelégíti
őket. De a szívnek nyitva kell lennie Isten Lelkének befolyása előtt,
hogy az isteni áldásokat befogadhassa.
Nagy ínségünk már önmagában is olyan érv, amely a legbeszédesebben
szólal fel érdekünkben. Ámde nékünk kell az Urat keresnünk, hogy
érettünk cselekedjen. "Kérjetek és adatik néktek"(Mt 7:7). És Ő, "aki az
ő tulajdon Fiának nem kedvezett, hanem őt mindnyájunkért odaadta,
mimódon ne ajándékozna vele együtt mindent minékünk?"(Róm 8:32).
Ha igazságtalanságot rejtegetünk szívünkben, és tudatosan
vétkezünk, az Úr nem hallgathat meg bennünket; csak a bűnbánó és
összetört szív imája kedves előtte. Ha minden felismert
igazságtalanságot jóvátettünk, remélhetjük, hogy Isten meghallgatja
kérésünket. Érdemeink sohasem ajánlanak bennünket Isten kegyelmébe;
egyedül Krisztus érdeme és szolgálata vált meg, és az Ő vére tisztít meg
bennünket; a mi munkarészünk az, hogy az imameghallgatás feltételeinek
eleget tegyünk.
A győzelmes ima másik eleme a hit. "Mert aki Isten elé járul,
hinnie kell, hogy ő létezik, és megjutalmazza azokat, akik őt
keresik"(Zsid 11:6). Jézus így szólt tanítványaihoz: "Amit
könyörgéstekben kértek, higgyétek, hogy mindazt megnyeritek, és
meglészen néktek" (Mk 11:24).
Az ígéret határtalan, és hű az Isten, aki adta. Ha nem is nyerjük
el azonnal, amit kérünk, mégis higgyük, hogy az Úr hallja kérésünket, és
teljesíteni fogja. Sokszor annyira tévedünk, és annyira rövidlátók
vagyunk, hogy oly dolgokat kérünk, amik a legkevésbé sem válnának
áldásunkra. Mennyei Atyánk szeretetből úgy válaszol imáinkra, hogy azt
adja csak meg, ami javunkra szolgál, s amit magunk is kívánnánk, ha a
Szentlélektől megvilágosítva a dolgok valódi állását láthatnánk. Ha
imáink látszólag nem részesültek meghallgatásban, erősen ragaszkodjunk
az ígérethez. A meghallgatás ideje bizonnyal el fog jönni, s elnyerjük
azokat az áldásokat, melyekre legnagyobb szükségünk van. De merészség
azt állítani, hogy imánk mindenkor és úgy hallgattatik meg, amint és
ahogyan
kívánjuk. Isten sokkal bölcsebb, semhogy tévedhetne, és sokkal
jobb, mintsem visszatartson jó adományokat azoktól, akik igazságban
járnak. Azért bízzatok benne, megvigasztalódva, még akkor is, ha imátok
nem talál azonnal meghallgatásra. Bízzatok sziklaszilárdan ígéretében:
"Kérjetek és adatik néktek!"
Ha félelmünkre és kétségeinkre hallgatunk, vagy ha minden titokba
bele akarunk látni, mielőtt igaz hitünk lenne, nehézségeink mind
nagyobbak lesznek. Ha gyengeségünk és alárendeltségünk érzetében jövünk
Istenhez, kinek tudása végtelen, aki összes teremtményeit ismeri, s
szava és akarata által kormányoz mindeneket, s feltárjuk hitben és
alázatosságban mindazt, ami szívünket nyomja, akkor meghallgatja
jajkiáltásainkat, és megenyhíti szívünket. A szívből fakadó őszinte ima a
legszorosabb közösségbe emel bennünket az Örökkévaló Lelkével. Ha
pillanatnyilag nincs is rendkívüli bizonyítékunk arra, hogy Megváltónk
és Üdvözítőnk szeretettel és részvéttel hajol le hozzánk, ez mégis úgy
van. Bár láthatóan nem érzékeljük jelenlétét, keze mégis szeretettel és
szívbéli részvéttel megpihen rajtunk.
Ha kegyelmet és áldást kérünk Istentől, szívünket is a szeretet és
megbocsátás lelkületének kell áthatnia. Hogy is imádkozhatjuk: "Bocsásd
meg a mi vétkeinket, miképpen mi is megbocsátunk azoknak, akik ellenünk
vétkeztek"(Mt 6:12), holott haragot tartunk szívünkben? Ha imáink
meghallgatását elvárjuk, akkor nekünk is éppúgy és olyan mértékben kell
megbocsátanunk másoknak, amilyen mértékben mi elvárjuk bűneink
bocsánatát.
Az imában való kitartás szintén feltétele a meghallgatásnak.
Mindig imádkoznunk kell, ha növekedni akarunk hitben és
tapasztalatokban. Állhatatosnak kell lennünk az imában (Róm 12:12), és
vigyáznunk kell abban hálaadással (Kol 4:2). Péter így figyelmezteti a
hívőket: "Annakokáért legyetek mértékletesek és józanok, hogy
imádkozhassatok" (1Pt 4:7). Pál apostol is int bennünket:
"Imádságotokban és könyörgéstekben minden alkalommal hálaadással
tárjátok fel kívánságaitokat az Isten előtt"(Fil 4:6). Júdás levelében a
következőket olvashatjuk:
"Ti pedig, szeretteim, épülvén a ti szentséges hitetekben,
imádkozván Szentlélek által, tartsátok meg magatokat Istennek
szeretetében" (Júd 20-21). A szüntelen ima a léleknek Istennel való
szakadatlan egyesülése; általa az Istentől jövő élet árad a mi
életünkbe, életünk tisztasága és szentsége viszont Istenhez kapcsol
bennünket.
Szükséges, hogy kitartóan, szorgalmasan imádkozzunk; ne engedjük,
hogy ebben bármi is gátoljon. Minden erőnket feszítsük meg, hogy szívünk
Jézussal a közösséget fenntartsa. Keressük az alkalmakat az imára,
bárhol kínálkozzék is. Azok, akik igazán törekszenek az Istennel való
közösségre, rendszeresen felkeresik az imagyülekezéseket, mindenben
eleget tesznek kötelezettségeiknek, és legkomolyabb buzgalommal
igyekeznek az összes áldásokat elnyerni! Minden alkalmat felhasználnak,
hogy rájuk ragyogjon a mennyei fény sugara.
Imádkozzunk a családi körben; de mindenekfelett nem szabad a
titkon való imát elhanyagolnunk, mert ez lelkünk lehelete, élete.
Lehetetlen, hogy lelkünk fejlődjék, ha az imát elhanyagoljuk. A családi
légkörben és nyilvánosan mondott imák nem elegendők. Csendben és
egyedüllétben öntsd ki szívedet; imád csak annak füléhez jusson, ki azt
meghallgatja. Egyetlen kíváncsi fül se hallja meg ezen kéréseket. A
csendes magányban mentes a lélek az összes külső befolyástól; elsősorban
az izgalomtól. Nyugodtan, de buzgón hatoljon fel imád Istenhez! Állandó
és gyógyító lesz az a befolyás, mely Tőle árad, ki a titkokat látja s
akinek fülei mindig nyitva vannak azok részére, akik szívük mélyéből
hozzá kiáltanak. Egyszerű, gyermeki hittel közösséget ápol a lélek
Istennel, miáltal isteni fénysugarakat fogad magába, melyek erőt és
kitartást kölcsönöznek a Sátán elleni küzdelemben. Isten a mi erősségünk
örökkön örökké!
Imádkozzatok kamráitokban; mindennapi munkátok és hivatástok
közben is gyakran emeljétek fel szíveteket Istenhez. Így járt Énok is
Istennel. A jó illatú áldozathoz hasonlóan szállnak fel ezek az imák a
kegyelem trónjához. Kinek szíve Istenben nyugszik, azt Sátán soha le nem
győzheti.
Nincs idő és nincs hely, amely alkalmatlan volna az Istenhez való
fohászkodásra. Mi sem gátolhat meg bennünket, hogy szívünket bensőséges
imában Istenhez emeljük. Az utca zajában, a mindennapi üzleti ügyek
intézése közben is fohászkodhatunk és kérhetjük Isten vezetését, miként
Nehémiás is tette, mikor kérését Artaxerxes király elé tárta. Az
Istennel való benső közösséget mindenütt ápolhatjuk. Szívünk ajtaja
legyen mindig nyitva, és szüntelenül küldjük fel Jézushoz sóhajtásunkat:
"Jöjj és maradj szívemben mint mennyei vendég."
Lehet, hogy romlott légkör vesz körül bennünket, de mégsem kell
annak mérgét magunkba szívnunk: élhetünk az égnek tiszta levegőjében. A
tisztátalan vágyak és szentségtelen gondolatok minden ajtaját szorosan
elzárhatjuk, ha szívünket bensőséges imában emeljük Istenhez. Azok, akik
szívüket nyitva tartják Isten áldása és segítsége előtt, sokkal
szentebb légkörben élnek, mint amely őket e földön körülveszi; állandóan
közösségük lesz a mennyel.
Jézusról tisztább fogalmakkal kell bírnunk, és helyesebben kell
értékelnünk az örök valóságok becsét. A megszentelt élet szépségével
kell Isten gyermekei szívének eltelni, és ezen végcél elérése érdekében a
mennyei dolgok feltárásáért, isteni világosságért kell imádkoznunk.
Irányítsuk lelkünket a menny felé, hogy az Úr a mennyei légkörbe
vonhasson bennünket. Annyira közel juthatunk Istenhez, hogy minden
váratlan megpróbáltatás alkalmával oly természetesen fordul hozzá
szívünk, mint a virág a napfény felé.
Hozzátok gondotokat, örömötöket, szükségleteiteket és
aggodalmaitokat s mindazt, ami nyom és kínoz Isten elé! Terheiteket
sohasem találja nehezeknek, soha ki nem fáraszthatjátok Őt. Ő, aki
hajatok szálát is számon tartja, nem közömbös gyermekei szükségletei
iránt. "Igen irgalmas az Úr és könyörületes" (Jak 5:11). Nyomorunk és
jajkiáltásunk szívéig hat. Vigyétek őhozzá mindazt, ami szíveteket
nyomja. Senki sem oly nehéz, hogy ne bírná el, mert hisz Ő tart fenn
világokat, kormányozza a világmindenség ügyeit. Békességünk feltételei
közül egyik sem oly jelentéktelen, hogy ne részesítené
figyelemben. Élettapasztalataink egyetlen fejezete sem oly homályos,
hogy el ne olvashatná; nem lehet olyan nehéz helyzetünk, hogy meg ne
oldhatná. Legkisebb tanítványát sem érheti kár, nem kínozhatja gond
szívünket, nem érhet öröm, és őszinte ima nem hagyhatja el ajkunkat,
amely iránt ne viseltetne közvetlen érdeklődéssel. "Meggyógyítja a
megtört szívűeket, és bekötözi sebeiket"(Zsolt 147:3). Isten és minden
egyes lélek között oly gyengéd és bensőséges a viszony, mintha kívüle
más lélek nem volna, akiért szeretett Fiának életét áldozta.
Jézus így szólt: "...az én nevemben kértek majd: és nem mondom
néktek, hogy én kérni fogom az Atyát ti érettetek; mert maga az Atya
szeret titeket" (Jn 16:26-27). Megelőzőleg pedig az mondja: "én
választottalak titeket..., hogy akármit kértek az Atyától az én
nevemben, megadja néktek"(Jn 15:16). Ámde Jézus nevében imádkozni többet
jelent, mint nevét említenünk az ima elején és végén. Jelenti azt, hogy
Jézus lelkülete és indulata uralja imánkat; ígéreteit hisszük,
kegyelmében bizakodunk, és munkáját végezzük.
Isten nem kívánja, hogy remeték vagy szerzetesek legyünk, és a
világtól visszavonulva szenteljük magunkat az Ő szolgálatára. Életünk
legyen hasonló Krisztus életéhez, mind a magányban, mind a tömegben. Aki
csupán imádkozik, de nem cselekszik, az csakhamar felhagy az imával is,
vagy pedig imája külső formasággá válik. Mihelyt kivonják az emberek
magukat a társadalmi élet és a keresztényt terhelő kötelezettségek
teljesítése, valamint a kereszthordás alól, mihelyt megszűnnek a
legkomolyabban fáradozni Urukért és Mesterükért, ki érettük dolgozott,
bármily hűséges munkások voltak is, többé nincs miért imádkozniuk, és
semmi sem készteti őket áhítatra. Imájuk egyéni és önző lesz. Nem tudnak
többé az emberiség szükségleteiért, Isten országának épüléséért és a
munkához való erőért imádkozni.
Nagy veszteségünk, ha az együttes imát elhanyagoljuk, amely pedig erősítene és bátorítana bennünket Isten szolgálatában.
Szívünkben Isten szavának igazságai lassanként elvesztik erejüket,
fontosságukat és jelentőségüket. Megszentelő befolyásuk nem hat
szívünkre, lelki életünk hanyatlik. Egymással való érintkezésünk sokat
veszít melegségéből a keresztényi együttérzés hiányában. Aki csak
magának él, nem tölti be azt a hivatást, melyet Isten kijelölt. Ha
helyesen ápoljuk természetes társas hajlamainkat, ezáltal
összeköttetésbe lépünk másokkal, és így kifejlődnek Isten szolgálatára
alkalmas erőink.
Ha a keresztények mindennapi érintkezésük közben többet
beszélnének egymással Isten szeretetéről s a megváltás nagy
igazságairól, az erősítésükre és vigasztalásukra szolgálna, és szívük
felüdülne. Naponként többet tanulhatunk mennyei Atyánktól, s naponként
jobban tapasztalhatjuk kegyelmét. Ha így élünk, akkor mind élénkebbé
válik bennünk az a vágy, hogy beszéljünk szeretetéről, s ha így
cselekszünk, szívünk felmelegszik és felbátorodik. Ha többet gondolnánk
Jézusra, és többet beszélnénk róla, akkor jobban érezhetnénk jelenlétét
is.
Ha annyit gondolnánk Istenre, mint ahányszor kegyelmének
bizonyítékait tapasztaljuk, akkor gondolataink állandóan nála időznének;
élvezetté válna róla beszélni és nevét magasztalni. Szívesen beszélünk
mulandó dolgokról, mert érdekelnek minket; szívesen beszélünk
barátainkról is, mert szeretjük őket; örömüket és bánatukat átérezzük.
Ámde végtelenül nagyobb okunk van arra, hogy Istent jobban szeressük,
mint barátainkat, és ezért a legtermészetesebb dolog az volna, hogy
gondolatainkban legtöbbet vele foglalkozzunk, szeretetéről,
irgalmasságáról beszéljünk, és mindenhatóságát magasztaljuk. A gazdag
ajándékok, melyekkel Isten elhalmozott bennünket, ne vegyék annyira
igénybe gondolatainkat és szeretetünket, hogy többé mit sem adjunk
Istennek; ellenkezőleg, ezek mindennap őrá figyelmeztessenek, és a hála
és a szeretet kötelékeivel fűzzenek bennünket mennyei Jótevőnkhöz.
Nagyon sokat foglalkozunk a mi nyomorúságos földi életünkkel. Irányítsuk
lelki szemeinket a mennyei szentély nyitott kapujára, ahonnét Krisztus
arcáról Isten fénye és dicsősége tükröződik
vissza, aki "mindenképpen idvezítheti is azokat, akik őáltala járulnak Istenhez"(Zsid 7:25).
Magasztaljuk Istent többet "kegyelméért, és az emberek fiai iránt
való csodadolgaiért" (Zsolt 107:8). Imáink és áhítataink ne csupán
kérésből álljanak! Gondolataink ne csupán saját szükségleteinkre
irányuljanak, hanem gondoljunk azokra a jótéteményekre is, melyeket
elvettünk. Túl sokat sohasem imádkozunk, de hálánkkal gyakran
takarékoskodunk. Napról napra részesedünk Isten kegyelmének
ajándékaiban, és mégis mily kevés hálát tanúsítunk iránta, mily keveset
magasztaljuk és dicsőítjük azért, amit velünk cselekedett.
Régente, amikor Izráel fiai istentiszteletre gyűltek egybe, az Úr
megparancsolta nékik: "És ott egyetek az Úrnak, a ti Isteneteknek színe
előtt, és örvendezzetek ti és a ti házatok minden népe, kezetek minden
keresményének, amelyekkel megáld téged az Úr, a te Istened" (5Móz 12:7).
Amit Isten dicsőségére tettünk, azt örömteli szívvel, dicsénekekkel és
hálaadással ajánljuk fel; sohase szomorúan, búsan.
A mi Istenünk szeretetteljes, irgalmas Atya. Ne essék nehezünkre
neki szolgálni. Ellenkezőleg, örüljünk és ujjongjunk, hogy szolgálhatunk
és részt vehetünk munkájában. Isten nem akarja, hogy gyermekei, akiket
oly dicsőn megváltott, kegyetlen és zsarnok munkaadónak tekintsék.
Legjobb barátjuk Ő, és mikor Őt imádják, Isten velük van, tőle vigaszt
és áldást várhatnak, mely szívüket örömmel és szeretettel tölti be.
Isten azt akarja, hogy gyermekei az Ő szolgálatából vigaszt merítsenek,
és inkább örömnek, mint tehernek tekintsék az Ő szolgálatát. Legbensőbb
vágya, hogy mindazok, akik Őt imádják, szeretetének és előrelátásának
számos jelét véve, mindennapi munkájukhoz erőt merítsenek, és kegyelmet
nyerve, hűségesen és becsületesen járhassanak el minden dologban.
Gyűljünk Krisztus keresztje alá! A megfeszített Krisztus legyen
elmélkedésünk, beszélgetésünk és legszentebb örömünk tárgya. Gondoljunk
állandóan Isten áldásaira, és ha végtelen szeretetét tapasztaljuk,
örömmel tegyünk le mindent azokba a kezekbe, melyek érettünk a keresztre
szegeztettek.
Szívünk az imának, hálaadásnak szárnyain jöhet közelebb az éghez. A
mennyben hálával magasztalják és gyönyörű énekekkel dicsőítik Istent,
és midőn mi kifejezzük szívünk háláját, istentiszteletünk mindinkább
hasonlóbb lesz a mennyei seregéhez. "Aki hálával áldozik
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Utolsó napi szombattartók.Avagy akiken Isten pecsétje található.
Az ószövetségi próféciák világossá teszik, hogy az emberi történelem utolsó napjaiban azok, akik hűek Istenhez, a hetedik nap megfigyelői ...
-
Izrael gyermekei a pusztában vándoroltak, amikor három napig nem találtak iható vizet. Szenvedtek a szomjúságtól és „zúgolódott a nép Móz...
-
https://www.youtube.com/watch?v=k5rFXBXqIH0&list=PLuAiL6ufHg62_umel9W-xgGwWBLD4jdKc jelenések könyve sorozat D...
-
Az emberiség történelmét "nyomorúság", "sötétség" és "homály" (Ézsa 8:21) jellemezte. Hosszú száza...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése