"Aki elfedezi az ő vétkeit, nem lesz jó dolga; aki pedig megvallja és
elhagyja, irgalmasságot nyer" (Péld 28:13). Egyszerűek, igazak és
ésszerűek azok a feltételek, melyek alapján Isten kegyelmét
elnyerhetjük. Isten nem kíván tőlünk méltatlan vagy lehetetlen dolgokat,
hogy bocsánatban részesülhessünk. Nem szükséges hosszú és fáradságos
zarándoklásokat végeznünk, sem fájdalmas önkínzásoknak alávetnünk
magunkat, hogy lelkünket a menny és föld Teremtőjének beajánljuk, hogy
ily módon bűneinket levezekeljük; aki bűnét bevallja és elhagyja:
kegyelmet nyer.
Az apostol a következőket írja: "Valljátok meg bűneiteket
egymásnak, és imádkozzatok egymásért, hogy meggyógyuljatok" (Jak 5:16).
Valljátok meg Istennek, aki egyedül bocsáthatja meg azokat; hibáitokat
pedig egymásnak. Ha barátodat vagy szomszédodat megbántottad, be kell
előtte ismerned igazságtalanságodat, és neki is legszentebb kötelessége
teljes szívből megbocsátani. Ezután Istenhez is bocsánatért kell
esedezned, mert testvéred, akit megbántottál, Istennek tulajdona, és
mikor megsértetted, egyúttal Isten ellen is vétkeztél, aki az ő
Teremtője és Megváltója. Az ilyen ügy egyedüli Közvetítőnk, a nagy főpap
elé kerül, aki "megkísértetett mindenekben, hozzánk hasonlóan, kivéve a
bűnt"(Zsid 4:15). Ő részvéttel van gyengeségeink iránt, és összes bűnös
hajlamainkból kigyógyíthat bennünket.
Azok, akik nem alázták meg magukat Isten előtt, bűneiket
beismerve, még nem teljesítették a bűnbocsánat legelső feltételét sem.
Ha még nem éreztük azt az igazi bűnbánatot, melyet még soha senki meg
nem bánt, ha bűneinket még nem vallottuk be a megtört szív
alázatosságával, töredelmével, és nem fordultunk el tőle borzalommal,
akkor még sohasem törekedtünk komolyan bűneink bocsánatára. Ha még
sohasem
kerestük őszintén az Istennel való megbékélést, nem is találhattuk
azt meg. Ha mind ez ideig nem nyertünk bűnbocsánatot, annak egyedüli
okát abban kell keresnünk, hogy nem voltunk hajlandók szívünket
megalázni és alkalmazkodni az Isten Igéjében foglalt feltételekhez. A
Szentírás útba igazít és felvilágosít bennünket e tekintetben. Bűneink
megvallása akár nyilvánosan, akár pedig titokban sohase történjen
kényszerből, hanem önkéntes és őszinte legyen; ám semmi esetre sem
könnyelmű és gondatlan módon. Sohase kényszerítsük bűnvallomásra azt,
aki még nincs tudatában a bűn rettenetes horderejének és lényegének. Ha a
bűnvallomás szívünk bensejéből fakad, úgy megtalálja az utat Isten
kegyelmi trónjához. A zsoltáríró a következőképp fejezi ezt ki: "Közel
van az Úr a megtört szívekhez, és megsegíti a sebhedt lelkeket" (Zsolt
34:19).
Az őszinte bűnvallomásnak mindig sajátos jellege van, és személyes
bűnöket ismer be. Ezek lehetnek oly természetűek, hogy egyedül Istennek
kell bevallani, vagy pedig olyanok, hogy általuk embertársainknak
ártottunk, és ezért tőlük kell kérnünk bocsánatot. Avagy nyilvános
természetűek, s akkor nyilvánosan is be kell azokat ismernünk. De minden
beismerés határozott és tárgyilagos legyen, és azokra vonatkozzék,
melyeket elkövettünk.
Sámuel idejében Izrael fiai eltávolodtak Istentől. Viselték is
bűnük következményeit, mert nem hitték, hogy Isten gondviselése, ereje
és bölcsessége intézi a népek sorsát; mert nem bíztak hatalmában,
mellyel művét megvédelmezheti és elvégezheti. Elfordultak a
világmindenség hatalmas Uralkodójától, és olyan kormányzatot kívántak,
amilyennel a körülöttük lakó népek bírtak. Még mielőtt elveszített
békéjüket visszanyerték volna, nyilvánosan beismerték bűnüket a
következő szavakkal: "Minden bűneinket csak öregbítettük azzal a bűnnel,
hogy királyt kértünk magunknak" (1Sám 12:19). Éppen ez a bűn volt az,
amelyet be kellett ismerniük. Hálátlanságuk, mely őket Istentől
elválasztotta, súlyos teher gyanánt nehezedett szívükre.
Bűnvallomást, őszinte bűnbánat és javulás nélkül Isten nem fogad
el. Egész életünknek át kell alakulnia, és mindazt, ami Istent sérti, el
kell hagynunk. Ez lesz az eredménye a bűneink felett érzett őszinte
bánatunknak. A következő szavak tisztán és érthetően mutatják
kötelességeinket: "Mosódjatok, tisztuljatok meg, távoztassátok el
szemeim elől cselekedeteitek gonoszságát, szűnjetek meg gonoszt
cselekedni; tanuljatok jót tenni, törekedjetek igazságra, vezessétek
jóra az erőszakoskodót, pártoljátok az árvák és özvegyek ügyét" (Ésa
1:16-17). "...a zálogot visszaadja, ragadományt nem ragadoz... Az én
parancsolatimban jár és törvényemet megőrzi, hogy igazságot cselekedjék;
ez az igaz, ő élvén él" (Ez 18:7-9). Pál apostol így írja le a bűnbánat
munkáját: "Mert ímé ez a ti Isten szerint való megszomorodástok milyen
nagy buzgóságot keltett tibennetek, sőt védekezést, sőt bosszankodást,
sőt félelmet, sőt kívánkozást, sőt buzgóságot, sőt bosszúállást.
Mindenképpen bebizonyítottátok, hogy tiszták vagytok e dologban"(2Kor
7:11).
Ha a bűn kiöli az erkölcsi érzéket, az illető nem képes többé
jellemének fogyatkozásait felismerni; nem látja be vétkeinek rettenetes
horderejét. Ha nem enged a Szentlélek befolyásának, úgy sok tekintetben
elvakult bűneivel szemben. Beismerései nem őszinték, nem komolyak.
Minden bűnét mentegetni igyekszik, mindig bizonyos fennforgó,
kényszerítő körülményekre hivatkozik, ha dorgálás éri.
Miután Ádám és Éva a tiltott gyümölcsből ettek, szégyen és
ijedtség töltötte el szívüket. Első gondolatuk az volt, hogy miként
mentegessék magukat, és hogyan menekülhetnek meg az őket fenyegető
halálbüntetéstől. Amikor Isten felelősségre vonta őket, Ádám részben
Istenre, részben pedig feleségére igyekezett a bűnt hárítani: "Az
asszony, akit mellém adtál..., ő ada nékem arról a fáról, úgy evém." Az
asszony viszont a kígyót tette felelőssé: "A kígyó ámított el engem, úgy
evém" (1Móz 3:12-13). Mentegetőzésük magában foglalta a következő
kérdéseket: Vajon miért teremtetted a kígyót? Vajon miért engedted be a
paradicsomba? Ezáltal Istent akarták a bűnbeesésért felelőssé tenni.
Minden önigazultság a hazugság
atyjától ered és megnyilvánul Ádám minden fiában és leányában. Az
ilyen kijelentéseket nem a Szentlélek sugalmazza, és azért nem is
tetszenek Istennek. Az igazi bűnbánat rávezeti az embert, hogy bűneit
magára vegye, és hogy minden csalás és képmutatás nélkül beismerje. A
szegény vámoshoz hasonlóan, ki szemeit nem merte az égre felemelni, az
igazi bűnbánó így kiált fel: "Isten, légy irgalmas nékem bűnösnek!" (Lk
18:13). Mindazok, akik így ismerik be bűneiket, bocsánatot nyernek és
megigazulnak, mert Krisztus kiontott vérének érdemével fog értünk
könyörögni.
A megtérésnek és megalázkodásnak azon őszinte példái, melyek Isten
Igéjében foglaltatnak, olyan bűnvalló lelkületet nyilatkoztatnak ki
előttünk, amelyben nincs mentegetődzés vagy önigazultság. Pál apostol
sem takargatja, szépíti vagy kisebbíti bűneit, hanem inkább a
legsötétebb színekben rajzolja azokat, mondván: "A szentek közül én
sokat börtönbe vettettem, a főpapoktól való felhatalmazást megnyervén.
Sőt mikor megölettetének, szavazatommal hozzájárultam. És minden
zsinagógában gyakorta büntetvén őket, káromlásra kényszerítettem és
felettébb dühösködvén ellenük, kergettem mind az idegen városokig is"
(ApCsel 26:10-11). Nem habozott nyíltan kijelenteni: "Igaz beszéd ez, és
teljes elfogadásra méltó, hogy Krisztus Jézus azért jött e világra,
hogy megtartsa a bűnösöket, akik közül első vagyok én" (1Tim 1:15).
Csak az őszinte bűnbánattal teljes, alázatos és megtört szív tudja
Isten szeretetét és a golgotai áldozat nagyságát valamennyire
értékelni. Ahogyan a gyermek szerető atyja előtt beismeri bűnét,
ugyanígy ismeri be az őszintén bánkódó lélek is vétkeit Isten előtt. Meg
van írva: "Ha megvalljuk bűneinket, hű és igaz, hogy megbocsássa
bűneinket és megtisztítson minket minden hamisságtól" (1Jn 1:9).
2013. július 4., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Utolsó napi szombattartók.Avagy akiken Isten pecsétje található.
Az ószövetségi próféciák világossá teszik, hogy az emberi történelem utolsó napjaiban azok, akik hűek Istenhez, a hetedik nap megfigyelői ...
-
Izrael gyermekei a pusztában vándoroltak, amikor három napig nem találtak iható vizet. Szenvedtek a szomjúságtól és „zúgolódott a nép Móz...
-
https://www.youtube.com/watch?v=k5rFXBXqIH0&list=PLuAiL6ufHg62_umel9W-xgGwWBLD4jdKc jelenések könyve sorozat D...
-
Az emberiség történelmét "nyomorúság", "sötétség" és "homály" (Ézsa 8:21) jellemezte. Hosszú száza...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése