A
Kidron patakon át, a kertek és az olajfa ligetek mellett elhaladva, az
alvó város csöndes utcáin át, nagy sietséggel hurcolták magukkal Jézust.
Az idő már éjfél után járt, és a zajongó tömeg kiáltása, amelyekkel
Jézust követték, megzavarták az éjszaka csendjét. Az Üdvözítőt
megkötözték és szoros őrizet alatt kísérték. Csak fájdalmak közepette
tudott járni. Elfogói azonban siettették Őt Annás, a volt főpap
palotájáig.
Annás
volt a hivatalban levő papi család feje, és tekintettel életkorára, a
nép még mindig főpapként ismerte el. Kikérték a tanácsát és Isten
szavaként teljesítették azt. Neki kellett először látnia Jézust, aki
ténylegesen a papi hatalmasságok foglya volt. Annásnak jelen kellett
lennie a fogoly kihallgatásán, mert félt, hogy a kevésbé tapasztalt
Kajafás majd nem úgy fogja képviselni a vádat, mint ahogy ők
kitervelték. Ez alkalommal Annásnak minden furfangját, ravaszságát és
éleselméjűségét elő kellett vennie, hogy Krisztus elítéltetését
valamilyen módon biztosítani tudják.
Krisztust
formálisan a Szanhedrin, - a nagy főtanács - előtt kellett kihallgatni;
de Annás előtt egy előzetes kihallgatásnak vetették alá. A római uralom
alatt a Szanhedrin nem hajthatott végre halálos ítéletet. A főtanács a
fogságba vitt személyt csak kihallgathatta, ügyét megvizsgálhatta, és
ítéletet hozhatott ellene, de ezt az ítéletet a római hatóságoknak
kellett megerősíteniük. Tehát szükséges volt, hogy olyan vádakat
hozzanak fel, és bizonyítsanak be Krisztus ellen, amelyek alapján a
rómaiak gonosztevőnek tekintik majd. Olyan vádat is ki kellett találniuk
Krisztus ellen, amelynek alapján a zsidók szemében is elítélendő
személy lesz. A papok és a főemberek között nem kevesen voltak olyanok,
akiket Krisztus tanításai meggyőztek, és csak a kiközösítéstől való
félelmük akadályozta meg őket abban, hogy hitvallást tegyenek mellette. A
papok jól emlékezetükbe vésték Nikodémus kérdését: "Vajon a mi
törvényünk kárhoztathatja-e az embert, ha előbb ki nem hallgatja és nem
tudja, hogy mit cselekszik?" (Jn 7:51). Ez a kérdés akkor
félbeszakította a főtanács ülését, úgy, hogy a terveik halomra dőltek.
Arimáthiai Józsefet és Nikodémust azért most meg sem hívták a Szanhedrin
ülésére, de voltak a főtanács tagjai között mások is, akik szót
emelhettek volna az igazság érdekében. A kihallgatást úgy kellett
vezetni, hogy a Szanhedrin tagjait egyesítse Krisztus ellen. Két olyan
vád volt, amelyet a papok fenn akartak tartani. Ha Jézusra rá tudnák
bizonyítani azt, hogy istenkáromló, akkor a zsidók biztosan elítélnék.
Ha lázításért is sikerülne őt bűnösnek találni, akkor ezzel biztosítanák
a rómaiak részéről történő elítéltetését. Annás mindenekelőtt ezt a
második vádat akarta megalapozni. Tanítványairól és tanairól tett fel
kérdéseket Jézusnak. Azt remélte, hogy a fogoly a feltett kérdésekkel
kapcsolatban olyan választ ad majd, amellyel adatot szolgáltat a kezébe
annak a vádnak a bizonyításához, amelyen dolgozott. Azt gondolta, hogy
sikerül majd olyan kijelentést kapnia Jézustól, amellyel bizonyítani
tudja azt, hogy Jézus egy titkos társaságot akart alapítani azzal a
szándékkal, hogy egy új királyságot állítson fel. Akkor a papok
átadhatnák Krisztust a rómaiaknak, mint lázítót és felkelés szervezőjét.
Krisztus
felismerte a papok szándékát. Úgy olvasott szívükben, mint egy nyitott
könyvben. Mivel pedig tudta kérdezője szívének legelrejtettebb
gondolatait is, azért tagadta azt, hogy titkos szövetséget kötött volna
tanítványaival, vagy hogy titokban és sötétben gyűjtötte volna őket
össze terveik elrejtése céljából. Nem voltak neki szándékaival és
tanaival kapcsolatban semmiféle titkai. "Én nyílván szóltam a világnak, -
válaszolta - én mindenkor tanítottam a zsinagógában és a templomban,
ahol a zsidók mindennemű emberei összegyülekeznek; és titkon semmit sem
szólottam" (Jn 18:20).
Az
Üdvözítő szembe állította saját munkamódszereit vádlói módszereivel.
Hónapokig vadásztak rá. Igyekeztek tőrbe csalni és egy titkos bíróság
elé hurcolni Őt, hogy hamis vád alapján elérjék azt, amit tisztességes
eszközökkel lehetetlen volt elérniük. Most valósították meg szándékukat.
Éjféli elfogása a csőcselék segítségével, kigúnyolása és tettleges
bántalmazása, még mielőtt elítélték vagy éppen megvádolták volna, - ez
volt az ő módszerük. Tettük, a törvény megsértése volt. Saját törvényük
jelentette ki, hogy minden embert ártatlanként kell kezelni mindaddig,
míg bűnösnek nem bizonyult. Saját törvényeik szerint nem Krisztus, hanem
a papok álltak elítéltként Isten és az emberek színe előtt.
Jézus
odafordult kihallgatójához és azt mondotta neki: "Mit kérdesz engem?"
(Jn 18:21). Vajon a papok és főemberek nem küldöttek-e ki kémeket, hogy
figyeljék meg Jézus minden mozdulatát, tevékenységét és tegyenek
jelentést minden szaváról? Nem voltak-e ezek a kémek jelen minden
összejövetelükön, és nem vittek-e a papoknak jelentést Jézus minden
mondásáról és cselekedetéről? "Kérdezd azokat, akik hallották, mit
szóltam nekik; ímé ők tudják, amiket nekik szólottam" (Jn 18:21).
{DA 699.3}
A
válasz határozottsága elhallgattatta Annást. Mivel félt attól, hogy
Krisztus a vele szemben alkalmazott eljárás módjáról is mond valamit,
amit pedig szeretett volna titokban tartani, ez alkalommal semmi többet
nem mondott. Egyik szolgája, aki felettébb haragra gerjedt, mikor azt
látta, hogy Annás elhallgatott, odalépett Jézushoz és arcul ütötte ezen
szavak kíséretében: "Így felelsz-e a főpapnak?" (Jn 18:22).
Krisztus
higgadtan ezt felelte: "Ha gonoszul szóltam, tégy bizonyságot a
gonoszságról, ha pedig jól, miért versz engem" (Jn 18: 23). Jézus nem
éles és bántó szavakkal vágott vissza. Higgadt válasza bűntelen,
türelmes és szelíd szívéből jött, amelyet nem lehetett felingerelni.
Krisztus
nagyon szenvedett a rossz bánásmód és a sértegetések miatt. Azoknak a
kezéből és szájából, akiket Ő teremtett, és akikért végtelenül nagy
áldozatot hozott, csak méltatlanságot kapott. Attól az ellentéttől is
szenvedett, amely szentségének tökéletessége és az emberi bűnök nagysága
között volt. Az olyan emberek által való kihallgatása is, akik
ellenségei voltak, nagy szenvedést jelentettek számára. Az is
szomorúságot okozott neki, hogy olyan emberek vették körül, akik a Sátán
uralma alatt állottak. Közben Krisztus tudta, hogy isteni hatalmával
kegyetlen kínzóit egy pillanat alatt a porba tudná sújtani. Ez még
nehezebbé tette számára a kihallgatás elviselését.
A
zsidók olyan Messiásra várakoztak, aki majd külső látványosságban
jelenti ki magát. Azt várták tőle, hogy uralkodó akarata egyetlen
felvillanásával megváltoztatja az emberek gondolatainak az áramlatát, és
kényszeríti őket uralmának az elismerésére. Így azt hittek, hogy neki
kell biztosítania saját felmagasztalását és az ő becsvágyó reménységeik
kielégítését. Így amikor Krisztust megvetéssel kezelték, akkor Ó erősen
kísértésbe esett, hogy kinyilvánítsa isteni lényét. Egyetlen szavával,
és tekintetével arra tudta volna kényszeríteni üldözőit, hogy olyan
Úrnak vallják meg, aki Úr volt királyok és uralkodók, papok és a templom
felett is. Éppen ez volt azonban Krisztus nehéz feladata, hogy
megtartsa azt a helyzetét, amelyet maga választott magának, mikor úgy
döntött, hogy hozzánk hasonló emberként éli le életét ezen a földön.
A
mennyei angyalok tanúi voltak minden tettnek, mozdulatnak, amit
szeretett Parancsnokuk ellen követtek el. Szerették volna kiszabadítani
Krisztust. Isten uralma alatt az angyalok határtalan hatalommal
rendelkeztek. Egy alkalommal, engedelmeskedve Krisztus parancsának,
egyetlen éjszaka az asszíriai hadsereg száznyolcvanötezer katonáját
vágták le. Ezek az angyalok most is, mikor Krisztus kihallgatásának
szégyenteljes jelenetét szemlélték, méltatlankodásuknak azzal adhatták
volna tanújelét, hogy megsemmisítik Isten ellenségeit. Ezt minden
nehézség nélkül megtehették volna. Isten azonban nem adott nekik erre
megbízást. Nem ezt parancsolta meg nekik. Krisztus pedig, aki halállal
büntethette volna ellenségeit, türelmesen elhordozta kegyetlenségüket.
Az Atya iránti szeretete és az a fogadalma, ígérete, amelyet a világ
teremtésének a kezdetén tett, hogy az emberiséget megváltja, arra
késztette Krisztust, hogy panaszkodás nélkül tűrje el azoknak a vele
szemben tanúsított durva bánásmódját, akiket megmenteni jött el.
Küldetésének egyik része éppen az volt, hogy ember voltában hordozza el
mindazt a gúnyolódást és gyalázkodást, amivel az emberek szidalmazták
Őt. Az emberiség egyetlen reménysége Krisztusnak ebben az
engedelmességében volt és van; abban a tényben, hogy Krisztus hajlandó
volt, és még ma is hajlandó mindazt elhordozni, eltűrni, amit az emberek
kezéből és szívéből kapott és kap.
Krisztus
nem mondott semmi olyant, ami előnyt jelenthetett volna vádolói
számára. Mégis arra kötelezte el magát, vállalja, hogy elítélik.
Vádolóinak az igazság látszatát meg kellett tartaniuk. Szükséges volt
tehát, hogy meglegyen a törvényes kihallgatás formája. A hatóságok
elhatározták, hogy siettetik a törvényes eljárás lefolytatását. Tudták,
hogy az emberek milyen nagy tiszteletben tartották Jézust. Féltek,
hogyha letartóztatásának a híre mindenüvé eljut, akkor megkísérelnék őt
kiszabadítani fogságából. Attól is féltek, hogyha a törvényszéki
eljárást és a kivégzést nem valósítják meg azonnal, akkor a húsvét
ünnepe miatt az eljárást csak egy héttel később folytathatnák. Ez
meghiúsíthatná terveiket. Jézus elítéltetésének a biztosítása részben a
csőcselék zajongásától függött, amelynek nagy részét Jeruzsálem
gyülevész népe alkotta. Egy hét késedelem az eljárásban azt
eredményezhetné, hogy csökkenne a mesterségesen felkeltett és felszított
izgalom, és valószínűleg egy számukra kellemetlen visszahatás
következnék be. A nép jobbik része felkelne Jézus érdekében. Sokan Jézus
mellett tett bizonyságtevéssel jönnének elő védelmében, és napvilágra
hoznák azokat a hatalmas dolgokat, amelyeket cselekedett. Ez
méltatlankodást támasztana a szanhedrinnel szemben. Elítélnék a főtanács
Jézussal kapcsolatos eljárásait, és Jézust azonnal szabadlábra kellene
helyezniük, hogy újra megkaphassák a tömegtől a tiszteletet. A papok és a
főemberek ezért elhatározták, hogy mielőtt szándékuk kitudódna, Jézust
átadják a rómaiak kezébe.
Mindenekelőtt
azonban találniuk kellett egy megfelelő vádat. Eddig még semmi olyat
nem találtak, ami elég lett volna elítéltetéséhez. Annás elrendelte,
hogy Jézust vigyék el Kajafáshoz. Kajafás a szadduceusokhoz tartozott.
Néhányan éppen ezek közül voltak Jézus legelkeseredettebb ellenségei.
Kajafás híjával volt a jellemerőnek, és teljes mértékben olyan kemény,
szívtelen és lelkiismeretlen volt, mint Annás. Nem hagyott semmi eszközt
kipróbálatlanul Jézus megsemmisítése céljából. Kora reggel volt, de még
nagyon sötét. A felfegyverzett szolgák a fáklyák és a lámpák fényénél
mentek foglyukkal a főpap palotájához. Itt, mialatt a szanhedrin tagjai
összegyülekeztek, Annás és Kajafás ismét kikérdezték Jézust, de minden
eredmény nélkül.
Mikor
a főtanács tagjai megérkeztek a bírósági tárgyalóterembe, Kajafás
elfoglalta helyét az elnöki székben. Mindkét oldalán ültek bírák és más
olyan személyek, akik különösképpen érdekeltek voltak az ügyben. A római
katonák egy emelvényen álltak az elnöki szék előtt. A szék lábánál állt
Jézus. A sokaság reá szegezte tekintetét. Erős izgalom kerített
hatalmába mindenkit. Az egész tömegből egyedül Krisztus volt higgadt és
nyugodt. Abból a légkörből, amely Jézust körülvette, szent, isteni
befolyás áradt.
Kajafás
ellenfelének tekintette Jézust. Az a tény, hogy a nép nagy buzgósággal
törekedett Jézus beszédének a meghallgatására, és hogy nyilvánvalóan
készek voltak tanításainak elfogadására, keserű féltékenységet
ébresztett fel a főpap szívében. Most azonban, mikor Kajafás a fogolyra
tekintett, nem tudta elnyomni azt a csodálkozást, amit Jézus nemes és
méltóságteljes magatartása keltett benne. Az a meggyőződés kerítette
hatalmába, hogy ennek az embernek isteni eredete kell hogy legyen. A
következő pillanatban azonban megvetően űzte ki ezt a gondolatot
elméjéből. Közvetlenül ezután megszólalt és gúnyos hangon megparancsolta
Jézusnak, hajtsa végre egyik hatalmas csodáját előttük. Szavait
azonban, mintha nem is hallotta volna az Üdvözítő. A jelenlevők
összehasonlították Annás és Kajafás izgatott, rosszindulatú magatartását
Jézus higgadt, fenséges viselkedésével. Még ennek a megkeményedett
szívű sokaságnak az elméjében is felvetődött a kérdés, vajon
gonosztevőként kell-e elítélni ezt az embert, akinek a fellépése ilyen
isteni hasonlatosságot tükröz?
Kajafás
észrevette, hogy Jézus befolyása alá kezdenek kerülni a főtanács
jelenlevő tagjai. Ezért siettette a kihallgatás menetét. Jézus
ellenségei nagy zavarban voltak. Hajlottak arra, hogy biztosítsák
elítéltetését, de nem tudták, hogy miként vigyék ezt véghez. A tanács
tagsága a farizeusokból és a szadduceusokból tevődött össze. Keserű
feszültségek és ellenségeskedések voltak közöttük. Felmerültek olyan
megtárgyalandó kényes témák, amelyeket nem mertek megközelíteni, mert
féltek attól, hogy veszekedés tör ki közöttük. Néhány szóval Jézus fel
tudta volna kelteni egymással szembeni előítéleteiket, és ezzel el tudta
volna fordítani haragjukat önmagáról. Kajafás is tudta ezt, és szerette
volna elkerülni a perlekedés felélesztését. Sok tanú volt, akik
bizonyítani tudták, hogy Jézus elítélte a papokat és az írástudókat, és
képmutatóknak és gyilkosoknak mondta őket. A szadduceusok a
farizeusokkal való éles küzdelmükben hasonló kifejezéseket használtak. A
rómaiak előtt az ilyen tanúbizonyságtételnek nem volt semmi súlya,
semmi jelentősége, mert ők maguk is ellenszenvvel viselkedtek a
farizeusok törekvéseivel szemben. Számtalan nyilvánvaló bizonyíték volt
arra, hogy Jézus nem tartotta tiszteletben a zsidók hagyományait, és nem
vette figyelembe nagyon sok vallási és szertartási előírásukat. A
hagyomány vonatkozásában a farizeusok és a szadduceusok éles ellentétben
álltak egymással. A rómaiak előtt azonban ennek a bizonyítéknak sem
volt semmi súlya, jelentősége. Ellenségei nem merték vádolni Krisztust a
szombatra vonatkozó törvények áthágásával, mert attól féltek, hogy egy
ezzel kapcsolatos vizsgálat megmutatná munkálkodása isteni hatalmát. Ha
pedig gyógyítási csodáit hoznák napfényre, akkor a papok Jézus
személyével kapcsolatos szándékai mind meghiúsulnának.
Hamis
tanúkat állítottak tehát megvesztegetés útján, akik lázadásra való
felbujtással vádolták meg Jézust és azzal, hogy külön kormányt
igyekezett alakítani. Tanúskodásuk azonban homályosnak és ellentmondónak
bizonyult. A kivizsgálás alatt saját állításaikkal is ellentmondásba
kerültek.
Földi
szolgálata első időszakában Krisztus egyszer azt a kijelentést tette:
"Rontsátok le a templomot és három nap alatt megépítem azt" (Jn 2:19). A
jövendőmondás képes beszédével Jézus saját halálát és feltámadását
mondta meg ilyen módon előre. "Ő pedig az ő testének templomáról szól
vala" (Jn 2:21). A zsidók Jézusnak ezeket a szavait szó szerinti
értelmükben fogták fel, és az volt a meggyőződésük, hogy Jézus a
jeruzsálemi templomra utalt szavaival. Mindazok között, amiket mondott
-, kivéve ezt az egyet - a papok semmi olyat nem találtak, amit
felhasználhattak volna ellene. Ezeknek a szavaknak az elferdítésétől
remélték, hogy valami hasznot húzhatnak. A rómaiak hozzájárultak a
templom újjáépítéséhez és felékesítéséhez. Erre nagyon büszkék is
voltak. Ezzel szembeni bármiféle megvetés kimutatása biztos, hogy
azonnal felkeltette volna méltatlankodásukat. Itt, ennél a vádpontuknál
tehát a rómaiak és a zsidók, a farizeusok és a szadduceusok
találkozhattak. Igen, mert mindegyikük nagy tiszteletben tartotta a
templomot. Ezen a ponton két tanút találtak, akiknek a tanúvallomásában
nem volt annyi ellentmondás, mint a többiekében. Egyikük, akit
megvesztegetéssel vettek rá Jézus vádolására, kijelentette: "Ez azt
mondta: Leronthatom az Isten templomát, és három nap alatt felépíthetem
azt" (Mt 26:61). Krisztus szavait így ferdítették el. Ha pontosan azt
mondták volna el, amit Jézus mondott nekik, akkor nem tudták volna
biztosítani Jézus elítéltetését, még a szanhedrin segítségével sem. Ha
Jézus csupán csak ember lett volna, amint a zsidók állították, akkor
kijelentése csak egy ésszerűtlen, dicsekedő lelkületre mutatott volna,
de nem magyarázhattak volna bele semmiféle istenkáromlást. Még akkor is,
ha a hamis tanúk tévesen jelentették és képviselték Jézus mondását,
szavai semmi olyat nem tartalmaztak, amit a rómaiak halálbüntetésre
méltó bűnténynek tekintettek volna.
A
maga védelmében egy szót sem ejtett ki. Végül is vádolói belekeveredtek
ellentmondásaikba, összezavarodtak és dühbe jöttek. A kihallgatási
eljárás nem jutott előbbre. Úgy látszott, hogy a papok és főemberek
cselszövései kudarcot vallanak. Kajafás kétségbeesett és mindenre
elszánt volt. Még egy utolsó lehetőség maradt számára: Krisztust arra
kell kényszeríteni, hogy ő ítélje el saját magát. A főpap felkelt ítélő
székéből. Arca eltorzult a szenvedélytől. Hangja és magatartása
világosan elárulta, jelezte, hogyha hatalmában lett volna, akkor azonnal
leütötte volna az előtte álló foglyot. "Semmit sem felelsz-é? -
kiáltotta - Micsoda tanúbizonyságot tesznek ezek ellened?" (Mt 26:62).
{DA 706.2}
Jézus
továbbra is megőrizte békességét és hallgatott. "Kínoztatott, pedig
alázatos volt és száját nem nyitotta meg, mint bárány, mely mészárszékre
vitetik és mint juh, mely megnémul az őt nyírók előtt; és száját nem
nyitotta meg!" (Ésa 53:7).
Végül
Kajafás jobb kezét az ég felé emelte és ünnepélyes eskü formájában
szólította meg Jézust: "Az élő Istenre kényszerítelek téged, hogy mondd
meg nekünk, ha te vagy-e a Krisztus, az Istennek fia?" (Mt 26: 63).
Erre
a felszólításra Krisztusnak feleletet kellett adnia; nem maradhatott
csendben. Van idő, amikor hallgatni kell, de van idő, amikor meg kell
szólalni. Eddig Jézus még nem felelt, nem szólalt meg, mert nem
közvetlenül kérdezték meg. Jézus tudta, hogy az, amit most majd felelni
fog a neki szegezett kérdésre, bizonyossá teszi számára a halált. A
felszólítást azonban olyan valaki intézte hozzá a legfenségesebb Isten
nevében, aki a nép legmagasabbrendű elismert hatósága volt. Krisztus nem
akart mulasztást elkövetni a törvény iránti tisztelet megmutatása
terén, még ennél többet is meg kellett mutatnia, hiszen az Atyához való
kapcsolatát is ebben a kérdésben vonták kétségbe. Krisztusnak világosan
ki kellett jelentenie isteni lényét és küldetését. Jézus így szólt
egyszer a tanítványaihoz: " Valaki azért vallást tesz énrólam az emberek
előtt, én is vallást teszek arról az én mennyei Atyám előtt" (Mt
10:32). Most saját példájával ismételte és erősítette meg ezt a
tanítását. Mindenki figyelt, hogy meghallja azt, amit Jézus felelni fog,
és mindenki Jézus arcára irányította tekintetét. Jézus csak ennyit
mondott: "Te mondád" (Mt 26:64). Úgy tűnt, mintha mennyei világosság
ragyogta volna be Krisztus sápadt arcát, mikor rövid feleletéhez még
hozzátette a következő mondását: "Sőt mondom néktek: Mostantól fogva
meglátjátok az embernek Fiát ülni az Istennek hatalmas jobbján és
eljönni az égnek felhőiben" (Mt 26:64).
Egy
pillanatig Krisztus istensége átvillant emberi alakján. A főpap
megijedt Krisztus szemeinek átható pillantásától, amely elárulta, hogy
az Üdvözítő olvasott Kajafás szívének rejtett gondolataiban, és azok
égették a főpap szívét. Későbbi élete folyamán sohasem felejtette el a
megkínzott Isten Fia kutató szemeinek a pillantását, amelyet reá vetett.
"Mostantól fogva meglátjátok - mondotta Jézus - az embernek Fiát ülni
az Istennek hatalmas jobbján és eljönni az égnek felhőiben" (Mt 26:64).
Ezekkel a szavakkal a fordított képét adta meg annak a jelenetnek, amely
éppen akkor játszódott le. Krisztus az élet és a dicsőség Ura, Isten
jobbján ül. Krisztus ítéli meg az egész földet és döntése ellen nincs
helye semmiféle fellebbezésnek. Ekkor minden titkos dolog Isten
jelenlétének a világosságában mutatkozik meg, ott lesz nyilvánvalóvá.
Minden emberre kimondják a tettei alapján meghozott helyes ítéletet.
Krisztus
szavai meglepték a főpapot. Az a gondolat, hogy el kell jönnie a
halottak feltámadásának, mikor mindenkinek meg kell majd állnia Isten
ítélőszéke előtt, hogy elnyerje tettei szerint való jutalmát, rémületes
volt Kajafás számára. Nem akart arra gondolni, hogy a jövőben majd őt is
elítélik tettei szerint. Lelki szemei előtt villámgyorsan vonultak el
az utolsó ítélet jelenetei. Egy pillanatig maga előtt látta a sírok
félelmetes látványát, amint éppen kiadják halottaikat a titkaikkal
együtt, amelyekkel kapcsolatban azt remélte, hogy örökre elrejtve
maradnak. Egy pillanatig úgy érezte, hogy éppen az örökkévaló Bíró előtt
áll, akinek a szemei mindent meglátnak, és elméjének a gondolatait úgy
olvassák el, mint valami nyitott könyv sorait, és azok a titkai is mind
napvilágra kerülnek, amelyekről feltételezte, hogy örökre magával viszi
azokat a sírba.
A
jelenet azután eltűnt a szemei elől, és a látomásából ismét
visszakerült a valóságba. Krisztus szavai mélyen belevágtak Kajafásnak, a
szadduceusnak szívébe és lelkébe. Kajafás nem fogadta el, tagadta a
feltámadás, az utolsó ítélet és az eljövendő élet tanát. Sátáni dühvel
kezdett őrjöngeni.
Ennek
az előtte álló embernek, ennek a fogolynak kell-e lerombolnia
dédelgetett elméleteit? Megszaggatta köntösét, hogy a nép lássa
kinyilvánított borzalmát, és megparancsolta, hogy további előzetes
tárgyalások nélkül ítéljék el a foglyot istenkáromlásért. "Mi szükségünk
van még bizonyságokra? - mondotta - Ímé most hallottátok az ő
káromlását". "Mit gondoltok? Azok pedig felelvén mondának: Méltó a
halálra" (Mt 26:65-66). Krisztust tehát a főtanács tagjai egyhangúlag
halálra ítélték.
Kajafást
a szenvedélyével vegyes meggyőződése vezette el annak megtételére, amit
megtett. Dühös volt magára, mert majdnem elhitte Krisztus szavait, és
ahelyett, hogy az igazság mély értelmezése közben szíve mélyéig
megalázkodott volna, és bevallotta volna, hogy bizony Jézus a Messiás,
inkább megszaggatta papi köntösét, határozott ellenállása jeléül. Ez a
cselekedete nagyon jelentős volt. Kajafás alig-alig fogta fel az
értelmét. Ezzel a cselekedetével, amelyet a bírók befolyásolása és
Krisztus elítéltetése céljából követett el, a főpap valójában önmagát
ítélte el. Isten törvénye szerint alkalmatlanná tette magát a papságra.
Saját magára mondta ki a halálos ítéletet.
A
főpapnak nem volt szabad megtépnie a ruháját. A levitikus törvény
halálbüntetés kiszabása mellett tiltotta ezt meg. Semmiféle körülmények
között, semmiféle alkalommal nem lehetett a szolgálati öltözetét, a
palástját megszaggatnia. A zsidók között az volt a szokás, hogy barátaik
halála alkalmával megszaggatták a ruhájukat. Ezt a szokást azonban a
papoknak nem kellett figyelembe venniük. Krisztus ezzel kapcsolatban
kifejezett parancsot adott Mózesnek. (Vö. 3Móz 10:6) Minden
ruhadarabnak, amit a pap viselt, teljesnek, folt és hiba nélkül valónak
kellett lennie. A gyönyörű szolgálati ruhákkal jelképezték a nagy
előkép, Jézus Krisztus makulátlan lényét. Isten semmi mást nem fogadhat
el csak a tökéletességet, ruhában és magatartásban, szóban és lélekben.
Isten
szent, és a földi istentiszteletnek az ő dicsőségét és tökéletességét
kell képviselnie. Semmi más, csak a tökéletesség képviselheti
megfelelően a mennyei istentisztelet szentségét. A halandó ember
megszaggathatja szívét megtört és alázatos lelke megmutatásával. Isten
ezt észreveszi. Nem szabad azonban semmiféle szakítást alkalmazni a papi
szolgálati öltözeten, mert ezzel tönkretennék a mennyei dolgok méltó
képviseletét. Azt a főpapot, aki megszaggatott szolgálati öltözetben
mert volna megjelenni szent hivatalában, és bekapcsolódni a szentély
istentiszteletébe, olyannak tekintették volna, mint aki elválasztotta
magát Istentől. Ruházata megszaggatásával megfosztotta volna magát
különleges papi kiváltságától és attól, hogy Istent képviselje az
emberek között. Isten nem fogadta volna el többé hivatalát gyakorló
papként. A cselekedeteknek ez a Kajafás által szemléltetett folyamata
nem mutatott meg mást, mint az emberi szenvedélyt és emberi
tökéletlenséget.
Szolgálati
ruhája megszaggatásával Kajafás Isten törvényét hatástalanná tette, és
akadályt gördített az emberi hagyományok követésének az útjába is. Nem
Isten törvénye, hanem az emberek-csinálta törvény engedte meg a
papoknak, hogy istenkáromlás esetében, a bűn miatt érzett borzalmukban,
büntetlenül megszaggathassák szolgálati öltözetüket. Így Isten törvényét
az emberek törvényei tették semmissé.
A
főpap minden egyes cselekedetét feszült érdeklődéssel figyelte a nép.
Kajafás a kegyességét akarta hatásosan megmutatni azzal, amit tett.
Ebben a cselekedetében azonban, amelyet Krisztus elleni vádként gondolt
ki, éppen azt sértette meg, akiről Isten azt mondotta, hogy: "Az én
nevem van őbenne" (2Móz 23:21). Kajafás maga követett el istenkáromlást.
Isten ítélete alatt állva mondta ki az ítéletet Krisztusra, hogy
istenkáromló.
Mikor
Kajafás megszaggatta szolgálati ruháját, akkor ezzel a cselekedetével
azt a helyzetet mutatta meg, amelybe a zsidók, mint nép kerülnek majd
Isten előtt. Isten választott népe elkülönítette magát Istentől, és
nagyon gyorsan olyan néppé vált, amelyet Isten többé már nem ismert el
saját népének. Mikor Krisztus a kereszten ezt kiáltotta:
"Elvégeztetett!" (Jn 19:30) és a templom kárpitja ketté hasadt, a Szent
Vigyázó kijelentette, hogy a zsidó nép elvetette Őt, akire mutatott
egész istentiszteleti rendszerük és az "árnyékszolgálat". Izrael elvált
Istentől. Kajafás bátran megszaggathatta szolgálati ruháját, amely ruha
azt jelképezte, hogy ő képviseli a nagy Főpapot, mert szolgálati
ruhájának nem volt többé semmi értelme és jelentése, sem az ő számára,
sem népe számára. A főpap teljes joggal szaggathatta meg szolgálati
ruháját irtózatból eredően, önmagáért és népéért.
A
szanhedrin kimondta azt az ítéletet, hogy Jézus méltó a halálra; de az
ellentétben állott a zsidó törvénnyel, hogy egy foglyot éjnek idején
hallgassanak ki. Törvényes ítéletet csak fényes nappal és a főtanács
teljes ülésén hozhattak. Ennek ellenére az Üdvözítőt ettől fogva elítélt
gonosztevőként, bűnözőként kezelték, és a legaljasabb és leghitványabb
embereknek adták át, hogy gonoszul bánjanak vele. A főpap palotája egy
nyitott udvart zárt körül, amelyben a katonák és a sokaság tagjai
gyülekeztek össze. Jézust ezen az udvaron át vitték az őrszobába. Menet
közben mindenfelől azzal gúnyolták, hogy Ő az Isten Fiának tartja magát.
Saját szavait, hogy "meglátjátok az embernek Fiát ülni az Istennek
hatalmas jobbján és eljönni az égnek felhőiben" (Mt 26:64) kiabálták
újra és újra gúnyosan a fülébe. Mialatt az őrszobában várakozott
törvényes kihallgatására, senki sem oltalmazta meg őt. A tudatlan
gyülevész nép tanúja volt annak a kegyetlenségnek, amellyel Jézust
kezelték a főtanács előtt, és ezért megengedték maguknak is, hogy gyarló
emberi természetüknek minden sátáni elemét kinyilatkoztassák. Krisztus
méltóságteljes és Istenhez hasonló magatartása, viselkedése, szelídsége,
ártatlansága, fenséges türelme, Sátántól született gyűlölettel töltötte
meg a nép szívét Vele szemben. Az irgalmasságot és az igazságot lábbal
taposták. Bűnözővel még soha nem bántak olyan embertelen módon, ahogy
Isten Fiával.
Miután
otthagyták Mesterüket a kertben, ketten a tanítványai közül, Péter és
János, arra vállalkoztak, hogy távolról kövessék azt a tömeget, amely
elfogta és őrizetbe vette Jézust. A papok Jézus tanítványaként ismerték
fel Jánost, és beengedték őt a tanácsterembe azt remélve, hogy mivel
tanúja Mestere megaláztatásának, majd lemond arról a felfogásáról, hogy
ilyesvalaki az Isten Fia. János szólt Péter érdekében, és engedélyt
kapott Péter bebocsátására is.
Az
udvarban tüzet gyújtottak, mert ez volt az éjszaka leghidegebb órája,
közvetlenül a hajnal hasadása előtt. A csoport a tűz köré húzódott, és
feltehetőleg Péter is velük tartott, s közöttük foglalt helyet. Nem
akarta, hogy Jézus tanítványaként ismerjék fel. Gondtalanul elvegyült a
sokaságban. Azt remélte, hogy azok egyikének tartják majd, akik Jézust a
tanácsterembe hozták.
Mikor
azonban a tűz fellángolt és a fénye megvilágította Péter arcát, egy
asszony, akit a kapu őrzésével bíztak meg, kutató pillantást vetett rá
és megjegyezte, hogy Péter Jánossal együtt lépett be a kapun.
Megfigyelte Péter arcán a letörtséget és azonnal azt gondolta, hogy ez a
férfi Jézus egyik tanítványa lehet. Ez az asszony Kajafás háztartásának
egyik szolgálóleánya volt és nagyon kíváncsi természetű. Azt mondta
Péternek: "Te is a galileabeli Jézussal valál" (Mt 26:69). Péter
meglepődött és összezavarodott. A társaság tagjainak szemei azonnal reá
szegeződtek. Péter először úgy tett, mintha nem értette volna meg az
asszonyt. Ez azonban állhatatos volt, és azt mondta azoknak, akik
körülötte voltak, hogy ez az ember Jézussal volt. Péter kényszerítve
érezte magát arra, hogy feleljen, és dühösen azt mondta: "Nem ismerem és
nem is értem, mit mondasz" (Mk 14: 68). Péternek ez volt az első
tagadása, és a kakas azonnal megszólalt. Óh, Péter, ilyen hamar
szégyelletted Mesteredet! Ilyen hamar megtagadtad Uradat!
János,
a tanítvány, miután belépett a bírósági tárgyalóterembe, egyáltalán nem
igyekezett elrejteni azt a tényt, hogy ő Jézus követője volt. Nem
vegyült a durva gyülevész nép közé, akik szidalmazták Mesterét. Nem
kérdezgette őt senki, mert nem játszott hamis szerepet, és így nem tette
ki magát semmiféle gyanakvásnak és gyanúsításnak. Keresett magának egy
magányos sarkot - biztonságos távolságban a csőcseléktől, nehogy
felkeltse az érdeklődésüket maga iránt -, olyan közel Jézushoz, amilyen
közel csak lehetséges volt számára. Itt megláthatott és meghallhatott
mindent, ami Ura kihallgatása során történt.
Péter
nem akarta, hogy megtudják, ki is volt ő valójában. Úgy állította be
magát, mintha teljesen közömbös szemlélője lenne az eseményeknek, és így
helyezkedett el az ellenséges területen, ezzel könnyű prédájává vált a
kísértésnek. Ha arra szólították volna fel, hogy harcoljon Mesteréért,
akkor bátor katona lett volna; de amint a gúnyolódás ujja mutatott reá,
akkor gyávának bizonyult. Sokan vannak olyanok, akik nem húzódoznak az
Urukért való hadviseléstől, de a kicsúfolás hitük megtagadására készteti
őket. Társulva azokkal, akiket el kellene kerülniük, könnyen a kísértés
útjára engedik magukat csábítani. Szinte meghívják az ellenséget, hogy
kísértse meg őket. Az ellenség azután a kísértések segítségével olyan
dolgok kimondására és megtételére vezeti el őket, amiket más körülmények
között sohasem mondanának ki és nem tennének meg, és így nem lennének
vétkesek azokban. Krisztusnak az a tanítványa, aki manapság álruhába
bújtatja hitét a szenvedésektől és a szégyentől való félelme miatt, az
éppen olyan valóságosan megtagadja Urát, mint Péter tette a bírósági
tárgyalóterem udvarán.
Péter
megpróbált úgy tenni, mintha semmi nem érdekelné Mestere
kihallgatásával kapcsolatban. Szívét azonban összeszorította a
szomorúság, mikor a kegyetlen gúnyolódásokat hallotta, és látta azt a
jogtalanságot, amelyet vele szemben alkalmaztak. Még inkább meglepődött
és mérgesebb lett, mivel Jézus magát és tanítványait megalázta, amikor
megengedte, hogy ilyen szégyenletes módon bánjanak Vele. Azért, hogy
elrejtse igazi érzéseit, megkísérelte, hogy csatlakozzék Jézus
üldözőihez és ilyen módon megismerkedjék illetlen tréfálkozásaikkal.
Megjelenése azonban nem volt természetes. Egy hazug szerepet alakított,
és miközben igyekezett közömbösen beszélgetni, nem tudta elnyomni,
elhallgattatni méltatlankodásának a kifejezéseit azokért a
jogtalanságokért, amelyeket Mestere ellen elkövettek.
Másodszor
is felhívta magára a figyelmet és ismét megvádolták azzal, hogy Jézus
követői közé tartozik. Péter most esküvel jelentette ki, hogy: "Nem is
ismerem ezt az embert" (Mt 26:72). Isten még egy másik alkalmat is adott
Péternek. Eltelt egy óra, mikor a főpap egyik szolgája, aki közeli
rokona volt annak az embernek, akinek Péter levágta a fülét, megkérdezte
őt: "Nem láttalak-e én téged ővele együtt a kertben?" (Jn 18:26). Az
ott állók pedig ezt mondták neki: "Bizony közülük való vagy, mert
galileabeli is vagy és a beszéded is hasonló" (Mk 14:70). Péter éktelen
haragra gerjedt. Jézus tanítványai ugyanis nyelvük tisztaságáról is
ismertek voltak. Azért, hogy teljesen becsapja faggatóit és igazolja
felvett szerepét, Péter most átkozódással és esküdözéssel tagadta meg
Urát. A kakas pedig ismét megszólalt. Ez alkalommal Péter meghallotta a
kakas hangját és visszaemlékezett Jézus szavaira: "Mielőtt a kakas
kétszer szólana, háromszor tagadsz meg engem" (Mk 14:30).
Miközben
a lealacsonyító esküdözések még alig hagyták el Péter ajkát, és a kakas
hangja még mindig a fülében csengett, az Üdvözítő elfordult a sötét
pillantásokat vető bírálóitól és rátekintett szegény tanítványára.
Ugyanakkor Péter is Mesterét kereste meg szemével. Jézus tekintetéből
mély szánalmat és szomorúságot tudott leolvasni; nem volt abban semmi
harag.
Jézus
sápadt, szenvedő arcának, remegő ajkainak, részvétet és megbocsátást
kifejező tekintetének a látványa hegyes nyílként fúródott Péter szívébe.
Felébredt a lelkiismerete. Megelevenedett az emlékezete. Visszaidézte a
csak néhány órával előbb tett ígéretét, hogy Urával még a börtönbe és a
halálba is elmenne. Visszaemlékezett bánatára, mikor az Üdvözítő azt
mondta neki a felház szobájában, hogy háromszor tagadja majd meg Urát
ugyanazon az éjszakán. Péter éppen most jelentette ki, hogy nem is
ismeri Jézust, de most keserű fájdalommal rájött, hogy Ura milyen jól
ismerte őt, és hogy szívében milyen pontosan elolvasta azokat a
hamisságokat, amelyekről jószerével ő maga sem tudott, mert ismeretlenek
maradtak számára.
Az
emlékek hullámai átcsaptak rajta. Az Üdvözítő gyengéd irgalma,
kedvessége és hosszútűrése, jóindulata és türelme, amit eltévelyedő
tanítványai iránt megmutatott - mind mind visszaidéződtek benne.
Visszaidézte emlékezetébe Jézus figyelmeztetését: "Simon! Simon! Ímé a
Sátán kikért titeket, hogy megrostáljon, mint a búzát, de én imádkoztam
érted, hogy el ne fogyatkozzék a te hited" (Lk 22:31 32). Borzalommal
gondolt vissza saját hálátlanságára, hamisságára, hamis esküjére. Még
egyszer rátekintett Mesterére, és egy felemelt szentségtörő kezet látott
meg, amint éppen Ura arcába vágott. Nem volt képes tovább elviselni a
látványt és ezért összetört szívvel kirohant a bírósági házból.
Magányosan,
a sötétben űzte, hajtotta magát előre, de nem tudta és nem is törődött
vele, hogy hova. Végül a Gecsemáné-kertben találta magát. A néhány
órával előbb ott lejátszódott jelenet élénken tért vissza emlékezetébe.
Ura szenvedő arca, véres verejtékcseppei, a fájdalomtól eltorzult
tagjai, ismét megjelentek lelki szemei előtt. Keserű bűntudattal
emlékezett meg arról, hogy Jézus sírt és halálküzdelmét vívta, mikor
egyedül imádkozott, mialatt azok, akiknek egyesülniük kellett volna vele
küzdelmében és imádságában a megpróbáltatás órájában, az igazak álmát
aludták. Megemlékezett Ura ünnepélyes felszólításáról, utasításáról:
"Vigyázzatok és imádkozzatok, hogy kísértésbe ne essetek" (Mt 26:41).
Ismét tanúja volt a bírósági tárgyalóteremben lejátszódó jelenetnek.
Gyötrődés volt vérző szíve számára annak a tudata, hogy ő adta hozzá a
legsúlyosabb terhet az Üdvözítő megaláztatásához és bánatához. Pontosan
azon a helyen, ahol kínszenvedésében Jézus kiöntötte szívét Atyja előtt,
Péter arcra borult és azt kívánta, hogy bárcsak meghalna.
Mivel
Péter elaludt annak ellenére, hogy Jézus megparancsolta neki, hogy
vigyázzon és imádkozzon, nem kétséges, éppen ezzel készítette el az utat
nagy bűne elkövetésére. A tanítványok ebben a kritikus órában
bekövetkezett alvásukkal nagy veszteséget szenvedtek. Krisztus ismerte
azt az égető megpróbáltatást, amelyen át kellett menniük. Tudta, hogy
Sátán azon munkálkodik majd, hogy megbénítsa józan eszüket, hogy ne
készülhessenek fel a megpróbáltatásra. Ezért figyelmeztette őket. Ha
azokat az órákat a kertben vigyázással és imádkozással töltötték volna
el, akkor Péter bizonyára nem hagyatkozott volna saját erejére. Nem
tagadta volna meg az Urat. Ha a tanítványok együtt vigyáztak volna
Krisztussal kínszenvedése közben, akkor felkészültek volna
szenvedéseinek látványára, amelyeket a kereszten hordozott el. Bizonyos
mértékben megértették volna Uruk ellenállhatatlan lelki fájdalmának,
kínjának az értelmét. Képesek lettek volna arra, hogy visszaemlékezzenek
szavaira, amelyekkel előre beszélt nekik szenvedéseiről, haláláról és
feltámadásáról. A legmegpróbálóbb órák homályában a reménység néhány
sugara megvilágította volna azt a sötétséget, amelyben éltek és
megtartotta volna hitüket.
Amint
nappal lett, a szanhedrin tagjai ismét összegyülekeztek és Jézust ismét
behozták a tanácsterembe. Jézus Isten Fiának jelentette ki magát, és a
főtanács tagjai Jézusnak ezeket a szavait egy ellene felhozott vádba
magyarázták bele. Nem tudták azonban ennek a vádnak az alapján azonnal
elítélni, mert a főtanács tagjai közül sokan nem voltak jelen az
éjszakai ülésen, és így nem hallották Jézus szavait. Azt is tudták, hogy
a római törvényszék nem találna ebben semmi olyat, ami azt bizonyítaná,
hogy Jézus halálra méltó. Ha azonban Jézus saját szájából hallhatná meg
mindenki újra azokat a szavakat, akkor elérhetnék céljukat. Abba a
kijelentésébe, hogy Ő a Messiás, belemagyarázhatnának egy lázadó
politikai igényt.
Ha
te vagy a Krisztus, - mondották - mondd meg nekünk (Lk 22:67). Krisztus
azonban csendben maradt. Továbbra is kérdésekkel ostromolták. Végül
Jézus komor hangon ezt válaszolta nekik: "Ha mondom nektek, nem
hiszitek; de ha kérdezlek is, nem feleltek nekem, sem el nem bocsátotok"
(Lk 22:67-68). Azért azonban, hogy ne lehessen mentségük, még ezt a
komoly figyelmeztetést fűzte szavaihoz: "Mostantól fogva ül az embernek
Fia az Isten hatalmának jobbja felől" (Lk 22:69).
"Te
vagy tehát az Isten Fia?" - kérdezték egyhangúlag. Jézus pedig ezt
mondta nekik: "Ti mondjátok, hogy én vagyok!" Ekkor így kiáltottak fel:
"Mi szükségünk van még bizonyságra? Hiszen mi magunk hallottuk az ő
szájából" (Lk 22:70:71).
Ezután
következett a jogtalanság és kigúnyolás harmadik jelenete, amely
rosszabb volt annál, amit Jézus a tudatlan gyülevész néptől kapott és
szenvedett el. A papok és a főemberek jelenlétében és az ő
hozzájárulásukkal történt mindez. A részvét és az emberiesség minden
érzése eltűnt a szívükből. Ha érveik gyengék voltak és nem tudták Jézus
hangját elhallgattatni, akkor voltak más fegyvereik is, olyanok,
amelyeket minden korszakban használtak az eretnekek elhallgattatására: a
szenvedés, az erőszak és a halál.
Mikor
a bírók kihirdették Jézus elítéltetését, sátáni düh kerítette hatalmába
az embereket. Úgy ordítoztak, mint a vadállatok. A tömeg Jézus felé
rohant és ezt kiabálták: Bűnös! Végezzétek őt ki! Ha nem lettek volna
ott a római katonák, akkor Jézus nem élt volna a Golgotán való keresztre
szegezése időpontjáig. Darabokra szaggatták volna szét bírái szeme
láttára, ha a római katonaság nem lépett volna közbe és katonai erővel
meg nem akadályozta volna ebben a csőcseléket.
A
pogány emberek mérgesek lettek, mikor azt látták, hogy olyan valakivel
bánnak embertelenül, akire nem bizonyítottak rá semmi bűntettet. A római
tisztek kijelentették, hogy a zsidók azzal, hogy elítélték Jézust és
ítéletüket ki is mondták, megsértették a római hatalmat. Sőt még a zsidó
törvénnyel is ellentétben állott az a tény, hogy egy embert saját
tanúvallomása alapján ítéltek halálra. A rómaiak közbelépése pillanatnyi
nyugalmat, szünetet hozott létre az eljárásokban, de a zsidók vezetői
nem éreztek sem szánalmat, sem szégyent azért, amit Jézussal tettek.
A
papok és a főemberek megfeledkeztek hivataluk méltóságáról és
jogtalanul jártak el Isten Fiával szemben. Ezt az eljárásukat aljas
kifejezésekkel tűzdelt beszédmód útján tárták a nyilvánosság elé.
Kigúnyolták alacsony származása miatt. Kijelentették, hogy az az igénye,
amelynek alapján önmagát hirdette ki Messiásnak, kiérdemelte a
legmegszégyenítőbb halált. A legzüllöttebb csőcselék részesítette a
leggyalázatosabb bánásmódban az Üdvözítőt. Egy ruhadarabot dobtak a
fejére és ellenségei így verték arcul. Azután megkérdezték tőle:
"Prófétáld meg nekünk Krisztus, kicsoda az, aki üt téged?" (Mt 26:68).
Mikor a ruhadarabot eltávolították a fejéről, akkor egy gonosztevő az
arcába köpött.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése