A
teremtéskor az Atya és a Fiú megnyugodott teremtő munkájuk után. Mikor
"elvégezteték az ég a föld és azoknak minden serege" (lMóz 2:1). A
Teremtő és az összes mennyei lények ujjongtak a dicsőséges jelenet
szemlélése közben. "Mikor együtt örvendezének a hajnalcsillagok és
Istennek minden fiai vigadozának" (Jób 38:7). Most Jézus pihent meg a
megváltás munkájától; bár a földön szomorkodtak azok, akik szerették Őt.
A mennyben azonban mégis örvendeztek. A mennyei lények szemei
dicsőségesnek látták a jövő ígéretét. A helyreállított teremtés, a
megváltott emberi nemzetség, amely soha nem bukhat el többé, mert
legyőzte a bűnt - Isten és az angyalok, így látták azokat az
eredményeket, amelyek Krisztus elvégzett munkájából áradtak és áradnak
ki. Ezzel a jelenettel örökre összekapcsolódott az a nap, amelyen Jézus
megnyugodott. Mert "cselekedete tökéletes" (5Móz 32:4); "valamit Isten
cselekszik, az lesz örökké" (Préd 3:14). Hasonlóképpen azon a napon,
amelyen "újjá teremtetnek mindenek, amikről szólott az Isten minden ő
szent prófétájának szája által eleitől fogva" (Acs 3:21).
A
keresztre feszítés napjának befejező eseményeiben Isten új bizonyítékát
adta a prófécia beteljesedésének, és új tanúbizonyságát Krisztus
istenségének. Mikor a sötétség felszállott a keresztről és elhangzott az
Üdvözítő haldokló kiáltása, azonnal egy másik hang is hallatszott,
amely ezt mondta: "Bizony, Istennek Fia vala ez!" (Mt 27:54) Ezeket a
szavakat nem suttogva ejtették ki. Mindenki megfordult, hogy meglássa
honnan jöttek ezek a szavak. Ki volt az, aki szólott? A százados volt
az, a római katona. Az Üdvözítő isteni türelme és hirtelen halála a
győzelem kiáltásával az ajkán - nagy hatással volt erre a pogányra. A
kereszten függő, összezúzott, megtört testben ez a százados felismerte
Isten Fiának az alakját. Nem tudta visszatartani magát attól, hogy meg
ne vallja hitét. Így Isten ismét bizonyítékot adott arra, hogy
Üdvözítőnk haláltusája nem volt eredménytelen, mert másoknak is meg
kellett azt látniuk. Krisztus halálának a napján három férfi, akik
nagyon sok mindenben különböztek egymástól, kinyilvánították hitüket.
Egyik a római őrség parancsnoka volt, a másik az a férfi, akinek vinnie
kellett az Üdvözítő keresztjét, és a harmadik az a tolvaj volt, aki
mellette halt meg a kereszten.
{
Mikor
eljött az este, mennyei csendesség ereszkedett alá a Golgotára. A tömeg
szétszóródott. Sokan lelkükben nagyon megváltozva tértek vissza
Jeruzsálembe. Lélekben egészen másak lettek, mint amilyenek reggel
voltak. Sokan csak kíváncsiságból mentek a kereszthez, és nem a
Krisztussal szembeni gyűlöletből. Mégis elhitték a papok vádjait, és úgy
tekintettek fel a kereszten függő Krisztusra, mint valami gonosztevőre.
Egy természetellenes izgalom hatása alatt csatlakoztak a csőcselékhez
és azzal együtt gyalázták Krisztust. Mikor azonban sötétség borult a
földre, és saját lelkiismeretüktől vádolva állták körül a keresztet,
akkor egyszerre érezni kezdték: egy bűnös tettben vettek részt. Sem
tréfálkozás, sem gúnyos nevetés nem hallatszott többé a félelmetes
homály közepette. Mikor pedig a sötétséget ismét világosság váltotta
fel, akkor ünnepélyes csendben elindultak az otthonuk felé vezető úton.
Meggyőződtek arról, hogy a papok Jézus ellen felhozott vádjai hamisak
voltak, és hogy Jézus nem színlelő volt. Amikor néhány héttel később
pünkösd napján Péter prédikált, akkor ők is ott voltak azok között, akik
megtértek Krisztushoz és követői lettek.
A
zsidók vezetőit azonban nem változtatták meg az események. A Jézussal
szembeni gyűlöletük nem csökkent. Az a sötétség, amely a keresztre
feszítéskor betakarta a földet, nem volt sűrűbb, mint az a lelki
sötétség, amely még mindig elborította a papok és a főemberek elméjét.
Jézus születésekor a csillag ismerte Krisztust, és a bölcs férfiakat
elvezette a jászol-bölcsőhöz, amelyben a gyermek Jézus feküdt. A mennyei
seregek ismerték Krisztust és dicséretet énekeltek a Bethlehem vidékén
elterülő mező fölött. A tenger ismerte hangját és engedelmeskedett
parancsának. A betegség és a halál felismerték hatalmát, és átengedték
Neki áldozataikat. A nap ismerte Őt, és haláltusájának a látványa elől
eltakarta arcának világosságát. A sziklák ismerték Őt, és kiáltására
darabokra törtek össze. Az élettelen természet ismerte Krisztust, és
tanúbizonyságot tett istenségéről. A papok és Izrael főemberei azonban
nem ismerték fel Benne Isten Fiát.
A
papok és a főemberek mégsem nyugodtak meg. Megvalósították szándékukat
Krisztus halálra adásával, de nem érezték meg a győzelemnek azt az
érzetét, amelyet elvártak. Még nyilvánvaló diadaluk órájában is kétségek
gyötörték őket, mert nem tudták, hogy mi történik legközelebb.
Hallották a kiáltást: "Elvégeztetett" (Jn 19:30), "Atyám, a te kezeidbe
teszem le az én lelkemet" (Lk 23:46). Látták, hogy a sziklák
szétrepedtek, és megérezték a hatalmas földrengést; nyugtalankodtak és
szorongtak.
Irigyelték
Krisztusnak az emberekre gyakorolt befolyását, mikor még élt. Most
pedig még a halott Krisztusra is irigykedtek. Jobban, sokkal jobban
rettegtek a halott Krisztustól, mint ahogy valaha is féltek az élő
Krisztustól. Rettegtek attól, hogy az emberek figyelmüket továbbra is a
keresztre feszítésnél lejátszódó eseményekre irányították. Féltek az
azon a napon elkövetett cselekedeteik következményeitől. Semmiképpen nem
akarták, hogy Krisztus teste a keresztfán maradjon szombat napján. A
szombat kezdete már közel volt, és a kereszten függő testek megsértenék a
szombat szentségét. Így ürügyként használva ezt, a zsidó vezetők
Pilátus engedélyét kérték arra, hogy siettethessék az áldozatok halálát,
és testüket még napnyugta előtt eltávolíthassák a keresztről.
Pilátus
éppen úgy húzódozott attól, hogy Jézus teste a kereszten maradjon, mint
a zsidó vezetők. Miután elnyerték hozzájárulását, a tolvajok lábait
eltörték, hogy siettessék haláluk bekövetkezését. Jézust azonban már
halva találták. A durva katonákat megszelídítette az, amit hallottak és
láttak Krisztussal kapcsolatban. Ezek az élményeik visszatartották őket
attól, hogy Jézus lábait is eltörjék. Így Isten Bárányának a
feláldozásával betöltötték a húsvét törvényét. "Ne hagyjanak meg abból
semmit reggelig és annak csontját meg ne törjék; a páskhának minden
rendtartása szerint készítsék el azt" (4Móz 9:12).
A
papok és a főemberek elképedtek, amikor Krisztust halottként találták
meg. A kereszthalál hosszadalmas haldoklás volt. Nehéz volt
meghatározni, hogy mikor szűnt meg a keresztre feszített áldozat élete.
Hallatlan dolog volt, hogy valaki a keresztrefeszítés hatodik órájában
meghaljon. A papok meg akartak bizonyosodni Jézus haláláról.
Ösztönzésükre a katonák dárdát döftek az Üdvözítő oldalába. A sebből,
amely így keletkezett, vér és víz folyt. Ezt a szemlélők mind
észrevették. János nagyon pontosan közli ezt az eseményt. Azt mondja:
"Hanem egy a vitézek közül dárdával döfé meg az Ő oldalát, és azonnal
vér és víz jöve ki abból. És aki látta, bizonyságot tett és igaz az ő
tanúbizonysága; és az tudja, hogy ő igazat mond, hogy ti is higgyetek.
Mert azért lettek ezek, hogy beteljesedjék az írás: Az ő csontja meg ne
törettessék. Másutt ismét így szól az írás: Néznek majd arra, akit
általszegeztek" (Jn 19:34-37).
A
feltámadás után a papok és a főemberek egy jelentést közöltek, amely
szerint Krisztus nem halt meg a kereszten, hanem csak elájult és azután
újra magához tért, feléledt. Egy másik jelentés azt erősítgette, hogy
az, amit a sírboltba tettek, nem volt valóságos húsból és csontokból
való test, hanem csak valami testhez hasonló anyag. A római katonák
cselekedete azonban megcáfolja ezt a hazugságot. Ezek a katonák azért
nem törték el Jézus lábait, mert látták, hogy már halott volt. Az
oldalát csak azért szúrták át, hogy kielégítsék a papokat. Ha Jézus
élete még nem aludt volna ki, akkor ez a dárdadöfés okozta seb idézte
volna elő azonnali halálát.
Nem
a dárdadöfés, nem a kereszten elszenvedett fájdalom volt az, ami Jézus
halálát okozta. Az a kiáltás, amit Jézus "nagy fennszóval" (Mt 27:50);
"nagy szóval" (Lk 23:46) bocsátott ki a száján, a vérből és vízből álló
patak, amely Jézus oldalából kifolyt, azt mutatta, hogy megtört szíve
okozta halálát. Szívét a lelki kínszenvedés törte össze. A világ bűne
volt az, ami Krisztust megölte.
Krisztus
halálával megsemmisültek tanítványai reményei. Rátekintettek
lecsukódott szemhéjára, lehorgasztott fejére, a vértől összetapadt
hajára, átszúrt kezeire és lábaira, és lelki fájdalmuk leírhatatlan
volt. Az utolsó pillanatig nem hitték el, hogy Krisztus meghal. Nehezen
tudták elhinni, hogy valóban halott volt. A szomorúság annyira
elárasztotta őket, hogy nem tudták emlékezetükbe idézni azokat a
szavait, amelyekkel megjövendölte nekik ezt. Most semmi vigaszt nem
találtak abban, amit előzőleg mondott nekik. Csak a keresztet látták, és
a kereszt vérző áldozatát. A jövőt kétségbeesésük és reménytelenségük
elsötétítette szemeik előtt. Jézusban való hitük meghalt. Urukat azonban
sohasem szerették úgy, mint éppen most. Előzőleg sohasem érezték át
annyira jelentőségét és jelenlétének szükséges voltát, mint most.
Krisztus
holtteste nagyon drága volt tanítványai számára. Méltó, megtisztelő
módon szerették volna eltemetni, de nem tudták, miként végezzék el.
Jézust hamisan a római hatalom elleni lázadás bűntettével vádolták meg,
és ezért ítélték kereszthalálra. Azok számára, akiket ezért az árulásért
ítéltek halálra, különleges, a gonosztevők számára fenntartott
temetkezési helyet jelöltek ki. János, a szeretett tanítvány a galileai
asszonyokkal együtt a keresztnél maradt. Nem hagyhatták, hogy Uruk
holttestével az érzéketlen római katonák foglalkozzanak
kénytelen-kelletlen, és egy tisztességtelen sírba temessék el. Ezt
azonban nem tudták megakadályozni. A zsidó hatóságoktól semmi
kedvezményt nem kaptak, és Pilátusra sem volt semmi befolyásuk.
Ebben
a szükséghelyzetben arimathiai József és Nikodémus sietett a
tanítványok segítségére. Mindketten tagjai voltak a szanhedrinnek - a
főtanácsnak -, és Pilátussal is ismeretségben voltak. Mindketten jómódú
és befolyásos emberek voltak. Úgy határoztak, hogy Jézus testének
megtisztelő temetésben kell részesülnie.
József
merészen elment Pilátushoz, és elkérte tőle Jézus testét. Pilátus most
értesült először arról, hogy Jézus valóban meghalt. Ellentmondásos
jelentések futottak be hozzá a keresztre feszítést kísérő eseményekről,
de Krisztus halálának a hírét szándékosan nem közölték vele. Pilátust, a
papok és a főemberek óvták, a tanítványok - Krisztus testéről
terjesztett - "félrevezető" beszédeitől. Miután meghallgatta József
kérését, és hallott Jézus haláláról, azonnal elküldött a századosért,
aki az őrség parancsnoka volt a keresztnél, és tőle is értesült Jézus
halálának a bizonyosságáról. Beszámolót is kért tőle a Golgotán
lejátszódott eseményekről. A százados jelentése megerősítette azt, amit
József elmondott.
Pilátus
teljesítette József kérését. Mialatt János Mestere temetése miatt
nyugtalankodott, József visszatért, Pilátus Krisztus testére vonatkozó
rendeletével. Nikodémus pedig mirha és áloé nedvek drága keverékét
teremtette elő és hozta el (melynek súlya körülbelül harminc kilogramm
volt) Krisztus holttestének a bebalzsamozására. A legtekintélyesebbek
sem részesülhettek volna nagyobb tiszteletben halálukban egész
Jeruzsálemben. A tanítványok elképedtek, mikor azt látták, hogy ezeknek a
jómódú főembereknek éppen úgy szívügyük volt uruk temetése, mint nekik.
Sem
József, sem Nikodémus nem fogadta el az Üdvözítőt, míg élt. Tudták,
hogy egy ilyen lépés kizárta volna őket a szanhedrinből. Azt remélték,
hogy befolyásukkal meg tudják Őt oltalmazni a szanhedrin ülésein. Egy
ideig úgy látszott, hogy sikerül céljukat elérniük. A papok azonban,
amikor észrevették Krisztus iránt tanúsított jóindulatukat,
meghiúsították terveiket. Távollétükben ítélték el Jézust, és adták
kereszthalálra. Most, hogy Krisztus halott volt, nem rejtették többé
véka alá Krisztus iránt érzett szeretetüket. Mialatt a tanítványok
féltek nyíltan Krisztus követőinek mutatni magukat, József és Nikodémus
bátran a segítségükre siettek. Ezeknek a gazdag és tisztelt embereknek a
segítségére nagy szükség volt ezekben az órákban. Meg tudták tenni
halott Mesterükért azt, aminek a megtétele lehetetlen volt a szegény
tanítványok számára. Jómóduk és befolyásuk nagy mértékben megvédte őket a
papok és a főemberek rosszindulatától.}
Szelíden
és tisztelettudóan saját kezükkel vették le Jézus testét a keresztről.
Együttérzésük könnyei kicsordultak szemükből, mikor ránéztek Jézus
összezúzott és szétszaggatott testére. Józsefnek volt egy új, sziklába
vágott sírboltja. Ezt a maga számára tartotta fenn. Ez a sírbolt a
Golgota közelében volt, és ezt most Jézus számára készítette elő. A
holttestet a Nikodémus által hozott illatos fűszerekkel együtt gondosan
beburkolták egy vászon lepedőbe, és a Megváltót így tették a sírboltba.
Ott a három tanítvány kiegyengette Jézus eltorzult végtagjait, és
összezúzott kezeit összekulcsolva helyezték élettelen mellére. A
galileai asszonyok eljöttek, hogy megnézzék, mindent megtettek-e, amit
meg lehetett tenni a szeretett, halott Mesterért. Ekkor látták, hogy egy
súlyos követ hengerítettek a sírbolt bejáratához; majd otthagyták az
Üdvözítő sírját. Ezek az asszonyok voltak az utolsók a keresztnél, és
utolsók Krisztus sírboltjánál. Mialatt az estéli árnyak már kezdtek
ráborulni a földre, Mária Magdaléna és a másik Mária ott időzött, ott
állt Uruk nyugvóhelye körül. A szomorúságtól könnyeiket ontották Uruk
halála miatt. Visszatérének pedig "és szombaton nyugovának a parancsolat
szerint" (Lk 23:57). }
Soha
el nem felejthető szombat volt az a szomorú tanítványok számára; a
papok, a főemberek, az írástudók és a nép számára is. A szombatra való
felkészülés napján, mikor lenyugodott a nap, megszólaltak a trombiták és
jelezték a szombat kezdetét. A húsvétot úgy tartották meg, mint ahogy
századok óta meg szokták tartani, miközben Azt, Akire a húsvét ünnepe
mutatott, gonosz kezekkel megölték, és most József sírboltjába feküdt.
Szombaton a templom udvarai megteltek Isten imádóival. A főpap, aki a
Golgotán Krisztust kicsúfolta, gyalázta, már ott volt, felöltötte magára
ragyogó papi ruházatát. Fehér süveges papok buzgón töltötték be
feladatukat. Néhányan azonban a jelenlévők közül nem voltak nyugodtak,
mikor a teheneket és a kecskéket bűnért való áldozatként megölték. Bár
nem ismerték fel, hogy a jelkép találkozott a valósággal, és egy
örökkévaló áldozat hozatott a világ bűneiért; nem tudták, hogy többé nem
volt semmi érték a szertartásos istentiszteletek bemutatásában. Mégis,
soha azelőtt, emberek nem vettek részt istentiszteleten ilyen
ellentmondásos érzésekkel. A trombiták, a zeneszerszámok és az énekesek
hangja éppen olyan hangos és tiszta volt, mint azelőtt. Az
idegenszerűség érzése azonban mindent és mindenkit átitatott. Egymásután
kérdezősködtek arról a különös eseményről, ami történt. Mindenideig a
legszentebb helyet megőrizték mindenféle behatolástól. Most azonban
mindenkinek a szeme előtt feltárult. A kárpit nehéz függönye, amit
tiszta lenvászonból készítettek, és arannyal, skarláttal és bíborral
gyönyörűen telehímezték, a tetejétől az aljáig, kettéhasadt. Az a hely,
ahol az Úr találkozott a főpappal, hogy közölje vele dicsőségét; az a
hely, amely Isten szent kihallgatási terme volt. mindenkinek a szeme
láttára, nyitva állott. Egyszóval olyan hellyé lett, amelyet az Úr nem
ismert el többé. A papok homályos előérzettel szolgáltak az oltár előtt.
A legszentebb hely szent titkának a feltárulása az eljövendő balsorstól
való félelemmel és rettegéssel töltötte meg őket.
Sokaknak
az elméjét foglalkoztatták azok a gondolatok, amelyeket a Golgotán
lejátszódott események ébresztettek fel bennük. A keresztre feszítéstől
kezdve a feltámadásig sok álmatlan szem fürkészte, vizsgálta a
próféciákat. Egyesek meg akarták ismerni annak az ünnepnek a teljes
értelmét, amelyet éppen akkor ünnepeltek meg. Mások bizonyítékot akartak
találni arra, hogy Jézus nem az volt, akinek magát mondta. Ismét mások
szomorú szívvel kutattak olyan bizonyítékok után, amelyek azt igazolták,
hogy ő volt az igazi Messiás. Bár Szentírás-kutatásaikban különböző
célokat tartottak szemük előtt, mindazonáltal mindnyájan ugyanarról az
igazságról győződtek meg; arról az igazságról, hogy prófécia teljesedett
be az elmúlt néhány nap eseményeiben, és a Megfeszített a világ
Megváltója. Sokan azok közül, akik jelen voltak azon az
istentiszteleten, soha többé nem vettek részt a húsvéti szertartásokban.
Még a papok közül is sokan meggyőződtek Jézus nemes jelleméről. Ezek
nem hiába kutatták az Írásokat, mert feltámadása után elismerték Jézust,
Isten Fiának.
Nikodémus,
mikor Jézust a kereszten látta függeni, visszaemlékezett Jézusnak
azokra a szavaira, amelyeket éjnek idején az Olajfák-hegyén mondott:
"Amiképpen felemelte Mózes a kígyót a pusztában, akképpen kell az ember
Fiának felemeltetnie. Hogy valaki hiszen Őbenne, el ne vesszen, hanem
örök élete legyen" (Jn 3:14-15). Azon a szombaton, amikor Krisztus a
sírban feküdt, Nikodémusnak alkalma volt az elmélkedésre. Most tisztább
fény világosította meg elméjét, és azok a szavak, amelyeket Jézus
mondott neki, nem voltak többé titokzatosak számára. Úgy érezte, sokat
veszített azzal, hogy Jézussal nem volt szorosabb kapcsolatban földi
élete folyamán. Most emlékezetébe idézte a Golgotán lejátszódott
eseményeket. Krisztusnak az az imádsága, amelyet gyilkosaiért mondott és
a haldokló tolvaj kérdésére adott válasza a szívéhez szólt ennek a
tanult tanácstagnak. Lelki szemeivel ismét feltekintett a haláltusáját
vívó Üdvözítőre; lelki füleivel ismét hallotta Krisztus utolsó
kiáltását: "Elvégeztetett!" (Jn 19:30), s ez a Győztes szavaként
hangzott el. Ismét látta a rengő, ingadozó földet, az elsötétült egeket,
az elhasadt függönyt, a megremegő sziklákat, és hite örökre
megerősödött. Ugyanaz az esemény, amely megsemmisítette a tanítványok
reménységét, Józsefet és Nikodémust meggyőzte Jézus Istenségéről.
Félelmüket legyőzte egy erős és megrendíthetetlen hit bátorsága.
Krisztus
soha nem vonta úgy magára a sokaság figyelmét, mint most, amikor a
sírboltban feküdt. Eddigi szokásaiknak megfelelően az emberek most is
elvitték a templom udvaraiba betegeiket és szenvedő szeretteiket és azt
kérdezgették: Ki tudná nékünk megmondani, hogy hol van a názáreti Jézus?
Sokan messziről jöttek, hogy megtalálják Őt, aki meggyógyította a
betegeket és feltámasztotta a halottakat. Mindenfelől ez a kiáltás
hallatszott: Krisztust, a gyógyítót akarjuk! ez alkalommal azokat,
akikről azt gondolták, hogy a lepra előjelei mutatkoztak meg rajtuk,
megvizsgálták a papok. Sokaknak azt a megállapítást kellett hallaniuk,
hogy férjük, feleségük vagy gyermekük leprás, és tudomásul venniük azt
az ítéletet, hogy ezeknek el kell távozniuk védelmet nyújtó otthonukból
és le kell mondaniuk barátaik gondoskodásáról, az idegeneket pedig ezzel
a szomorú kiáltással kell figyelmeztetniük: "Tisztátalan! Tisztátalan!"
A názáreti Jézus jóságos kezei azonban - amelyek sohasem tagadták meg,
hogy gyógyító erővel érintsék meg a visszataszító leprást - a mellén
összekulcsolva feküdtek. Azok az ajkak, amelyek mindig ezekkel a
vigasztaló szavakkal feleltek a leprások kérésére: "Akarom, tisztulj
meg" (Mt 8:3), most némák voltak. Sokan folyamodtak a főpapokhoz és a
főemberekhez együttérzésért és szabadításért, de hiába. Nyilvánvalóan
azt akarták, hogy az élő Krisztus legyen ismét közöttük. Állhatatos
megfontoltsággal Őt keresték. Nem akartak ~ lemondani arról a
szándékukról, hogy megtalálják Őt. A templom udvaraiból azonban
kikergették őket. A kapuknál pedig katonák álltak, hogy visszatartsák a
sokaságot, amely követelődzött, hogy engedjék belépni őket, mert
elhozták magukkal betegeiket és haldoklóikat.
A
szenvedők, akik azért jöttek, hogy meggyógyuljanak az Üdvözítő
segítségével, keserűen csalódtak. Az utcák megteltek jajveszékelőkkel.
Betegek haltak meg Jézus gyógyító érintésének hiánya miatt; hiába kérték
az orvosok tanácsát és segítségét. Senkiben sem volt az a képesség,
amellyel Krisztus rendelkezett. Ő pedig ott feküdt József sírjában.
A
szenvedők jajkiáltása ezrek elméjében tudatosította azt a meggyőződést,
hogy egy nagy világosság aludt ki a világból. Krisztus nélkül
áthatolhatatlan sötétség volt a földön. Sokan azok közül, akik
hangjukkal felduzzasztották a "Feszítsd meg! Feszítsd meg őt!" (Lk
23:21) kiáltásnak az erejét, csak most jöttek rá arra a csapásra,
balsorsra, amely őket érte. Ezért most éppen olyan buzgón azt kiáltanák:
Add nékünk Jézus! Bárcsak még mindig élne!
Mikor
az emberek megtudták, hogy Jézust a papok halálra adták és megölették,
elkezdtek kérdezősködni halála felől. A törvényszéki tárgyalás
részleteit, amennyire csak lehetséges volt, titokban tartották. Azon idő
alatt azonban, amíg még a sírban volt, a neve hangzott ezrek ajkán és
mindenütt elterjesztették a jelentéseket a törvényszéki
tárgyalásutánzatról, és a papok és a főemberek embertelenségéről.
Értelmes emberek felszólították ezeket a papokat és főembereket, hogy
magyarázzák meg a Messiásról szóló ótestamentumi próféciákat. Mikor ezek
válaszukban valótlanságokat, hazugságokat próbáltak magyarázatul adni,
akkor hasonlókká lettek a tébolyodott, a lelkileg összezavarodott
emberekhez. A próféciák Krisztus szenvedéseire és halálára mutattak rá,
és ezt nem tudták megmagyarázni. A kérdezősködők közül sokaknak az lett a
meggyőződése, hogy az Írások beteljesedtek.
A
bosszúállás, amelyről a papok azt gondolták, hogy édes lesz, már
keserűvé lett számukra. Tudták, hogy az emberek szigorú rosszallásával
találkoztak. Tudták, hogy éppen azok, akiket sikerült nékik Jézus ellen
hangolniuk, most megborzadtak saját szégyenteljes cselekedetüktől. Ezek a
papok el akarták hitetni az emberekkel, hogy Jézus csaló volt, de
hiába. Az emberek közül néhányan ott állottak Lázár sírjánál, és látták,
mikor Jézus a halottat visszahozta az életbe. Remegtek a félelemtől,
hogy maga Jézus is feltámad a halálból, és ismét megjelenik majd
előttük. Hallották, mikor Jézus kijelentette, hogy neki van hatalma
élete letevésére, de újbóli felvevésére is. Eszükbe jutott, hogy Jézus
egyszer azt mondotta: "Rontsátok le a templomot és három nap alatt
megépítem azt" (Jn 2:19). Júdás mondotta el nekik azokat a szavakat,
amelyekkel Jézus szólott tanítványaihoz Jeruzsálembe való utolsó
utazásuk alkalmával: "Ímé, felmegyünk Jeruzsálembe és az embernek Fia
átadatik a főpapoknak és írástudóknak; és halálra kárhoztatják Őt. És a
pogányok kezébe adják Őt, hogy megcsúfolják és megostorozzák és
keresztre feszítsék; de harmadnap feltámad" (Mt 20:18-19). Mikor ezeket a
szavakat hallották, akkor gúnyolódtak és nevettek. Most azonban
megemlékeztek arról, hogy Krisztus jövendölései eddig beteljesedtek.
Jézus azt mondotta, hogy harmadnapon feltámad, és vajon ki tudná
megmondani, hogy nem következik-é be ez is? Szerették volna száműzni
elméjükből ezeket a gondolatokat, de nem tudták megtenni. Atyjukhoz; az
ördöghöz hasonlóan hittek és remegtek.
Most,
hogy az izgalom őrülete elmúlt, Krisztus képe nyomult be egyre
erősebben a papok elméjébe. Úgy látták Őt, ahogy higgadtan és
panaszkodás nélkül állott ellenségei előtt, és szó nélkül szenvedte el
gúnyolódásaikat és gonoszságukat. Törvényszéki tárgyalásának összes
eseményei és a keresztre feszítés emlékei ellenállhatatlan erővel tértek
vissza gondolataikba, ami arra a meggyőződésre késztette őket, hogy
Jézus az Isten Fia volt. Érezték, hogy Jézus minden pillanatban
megállhat előttük, hogy vádlottból vádoló legyen és az elítéltből
elítélő, és hogy igazságot követeljen és kapjon gyilkosai halálában.
A
papok és főemberek nem sokat tudtak pihenni ezen a szombatnapon. Bár
nem lépték át egy nem-zsidó, egy pogány házának a küszöbét, mert féltek,
hogy bepiszkolják, megfertőztetik magukat, mégis összegyülekeztek, hogy
tanácskozzanak Krisztus holttestéről. A halálnak és a sírnak kellet
fogva tartani azt, akit keresztre feszítettek. "Másnap pedig, amely
péntek után következik, egybegyűlének a főpapok és a farizeusok
Pilátushoz, ezt mondván: Uram, emlékezünk, hogy az a hitető még életében
azt mondotta volt: Harmadnapra föltámadok. Parancsold meg azért, hogy
őrizzék a sírt harmadnapig, nehogy az ő tanítványai odamenvén éjjel,
ellopják őt, és azt mondják a népnek: Feltámadott a halálból; és az
utolsó hitetés gonoszabb legyen az elsőnél. Pilátus pedig monda nékik:
Van őrségetek: menjetek, őriztessétek, amint tudjátok" (Mt 27:62-65).
A
papok utasításokat adtak a sír biztonságba helyezésére. Egy nagy követ
helyeztek a sírbolt nyílása elé. Ezt a követ átkötözték kötelekkel,
végeit egy szilárd sziklához erősítették, és a római pecséttel
lepecsételték. A követ nem lehetett elmozdítani a pecsét letörése
nélkül. Katonákból álló őrség állta azután körül a sírhelyet, hogy
megakadályozzák felnyitását: A papok mindent elkövettek annak érdekében,
hogy Krisztus holttestét ott tartsák, ahová azt tették. A sírboltot
olyan biztonságosan pecsételték be, mintha Krisztusnak az
örökkévalóságig ott kellett volna nyugodnia.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése