Jézus
földi élete nem fejeződött be addig, amíg munkáját el nem végezte.
Utolsó leheletével így kiáltott fel: "Elvégeztetett" (Jn 19:30). A
csatát megnyerte, hatalmas karjával kivívta a győzelmet (Vö. Zsolt
98:1). Győztesként zászlóját örökkévaló magasságokra tűzte ki. Nem
volt-e örvendezés az angyalok között? Az egész menny ujjongott az
Üdvözítő győzelmén. A Sátán vereséget szenvedett és tudta, hogy
birodalma elveszett.
Az
angyalok és az el nem esett világok számára ennek a kiáltásnak, hogy
"elvégeztetett", nagy jelentősége volt. Azt jelentette ez számukra éppen
úgy, mint a mi számunkra is, hogy a megváltás nagy munkája
befejeződött. Velünk együtt ők is részesülnek Krisztus győzelmének a
gyümölcseiből.
Csodálatos
hatalommal és dicsőséggel rendelkező lényként szállt szembe Istennel.
Az Úr azt mondja Luciferről: "Te valál az arányosság pecsétgyűrűje,
teljes bölcsességgel, tökéletes szépséggel" (Ez 28:12). Lucifer, mint
tündöklő kérub állt Isten színe előtt. Az összes teremtett lény közül ő
volt a legfontosabb és a legfőbb szereplő Isten szándékainak a
világmindenség számára való kinyilatkoztatásában. Miután vétkezett,
ámító hatalma még félrevezetőbb és jellemének a leleplezése még nehezebb
volt kiemelt helyzete következtében, amellyel az Atyánál rendelkezett.
{DA 758.4}
Isten
el tudta volna pusztítani Sátánt és követőit olyan könnyen, amilyen
könnyen egy kavicsot tudunk a földre dobni. Ő azonban nem tette ezt. A
lázadást nem erőszakkal akarta leverni. A kényszerítő hatalmat csak a
Sátán uralma alatt találhatjuk meg. Isten alapelvei mások, nem ilyen
rendszerre épül uralma. Isten tekintélye a jóságon, az irgalmon és a
szereteten nyugszik. Ezeknek az alapelveknek az alkalmazása fejezi ki az
Ő akaratát. Isten uralkodása erkölcsös uralkodás, az igazság és a
szeretet benne az uralkodó hatalom.
Isten
szándéka az volt, hogy mindent a biztonság örökkévaló alapjára helyez. A
mennyei tanácsok határozata alapján Sátán időt kapott arra, hogy
kifejthesse uralma alapjait és uralkodásának elveit. Sátán azt
állította, hogy ezek az alapelvek különbek voltak, mint az Isten elvei.
Ennek bizonyítására Sátán időt kapott, hogy megláthassa azokat a
világmindenség.
Mikor
Jézus eljött erre a világra, Sátán ellen fordította hatalmát. Attól
fogva, hogy Jézus kisdedként megjelent Betlehemben, a bitorló
szüntelenül azon munkálkodott, hogy elpusztítsa. Minden lehetséges módon
igyekezett megakadályozni Jézus gyermekkorának, makulátlan
férfikorának, szent szolgálatának és folt nélküli áldozatának a
kibontakozását. Sátán azonban vereséget szenvedett. Nem tudta Jézust
bűnbe vezetni. Nem tudta elcsüggeszteni, vagy eltántorítani attól a
munkától, amelynek az elvégzésére jött el a földre. A pusztától a
Golgotáig Sátán haragjának a vihara csapott le ismételten Jézusra, de
minél könyörtelenebbül tépte-zúzta ez a vihar, Isten Fia annál erősebben
kapaszkodott bele Atyja kezébe, és haladt előre a kijelölt úton. Sátán
minden erőfeszítése, hogy elnyomja és legyőzze a Megváltót, csak
tisztábban hozta napfényre Jézus hibátlan jellemét.
Az
ég és az el nem bukott világok tanúi voltak ennek a küzdelemnek.
Feszült érdeklődéssel várták a befejező eseményeket. Látták belépni az
Üdvözítőt a Gecsemáné-kertbe. Látták, mikor elszomorodott a lelke.
Hallották fájdalmas kiáltását: "Atyám, ha lehetséges, múljék el tőlem e
pohár" (Mt 26:39). Mikor az Atya elfordult Tőle, sajnálattal látták,
hogy az Úr lelki kínja és szomorúsága felülmúlta még a halállal való
utolsó nagy küzdelmének a kínját és szomorúságát is. Véres verítéke
cseppekben hullott a talajra. Háromszor szakadt fel ajkairól a
szabadításért való könyörgés. A menny nem tudta többé elviselni a
látványt, és a vigasztalás hírnökét küldte el Isten Fiához.
A
mennyből látták, hogy az Áldozatot aljas módon gyilkos csőcselék kezébe
adták, gúnnyal és bántalmazással egyik törvényszékről a másikra
hurcolták. A menny hallotta az üldözők gúnyos nevetését, amelyet
Krisztus alacsony származása váltott ki belőlük. Hallotta az egyik
legjobban szeretett tanítványa esküdözéssel elmondott tagadását. Látta
Sátán őrjöngő munkáját, és hatalmát az emberek szíve fölött. Óh, milyen
félelmetes jelenet! Az Üdvözítőt éjfélkor megragadták a
Gecsemáné-kertben és ide-oda vonszolták a palotából a törvényházba,
kétszer a papok elé állították, kétszer a szanhedrin, a főtanács elé,
kétszer Pilátus elé és egyszer Heródes elé, kigúnyolták,
megkorbácsolták, elítélték és kivezették, hogy keresztre feszítsék.
Azután hordoztatták vele a kereszt súlyos terhét Jeruzsálem síró leányai
és a csúfolódó, gyülevész nép között.
A
menny fájdalommal és megdöbbenéssel szemlélte a kereszten függő
Krisztust, a sebzett halántékából folyó vért, és a vérrel kevert
izzadtságcseppekkel borított homlokát. Kezeiből és lábaiból cseppekben
hullott vére a sziklára, amelyen a kereszt állt. A szegek által hasított
sebek egyre tágabbakká lettek kereszten függő testének súlyától. Nehéz
lélegzése egyre szaporább és mélyebb lett, amint lelke zihált a világ
bűneinek a terhe alatt. Az egész menny megtelt csodálkozással, amikor
Krisztus iszonyatos szenvedései közepette ezt az imádságot ajánlotta
fel: "Atyám! bocsásd meg nékik; mert nem tudják mit cselekszenek" (Lk
23:34). Az Isten képére és hasonlatosságára teremtett emberek mégis
körülállták a keresztet, és szövetkeztek Isten egyszülött Fia életének a
kioltására. Micsoda látvány a menny számára!
A
hatalmasságok és a sötétség erői összegyűltek a kereszt körül, és a
hitetlenség pokoli árnyékát vetették az emberek szívébe. Az Úr, amikor
ezeket a lényeket teremtette, hogy királyi széke előtt álljanak, akkor
ezek szépek és dicsőségesek voltak. Kedvességük és szentségük megfelelt
magasrangú állásuknak. Isten meggazdagította őket bölcsességével, és
körülövezte őket a menny teljes vértezetével. Az Úr szolgái voltak. Ki
tudná azonban felismerni a bukott angyalokban a dicsőséges szeráfokat,
akik egykor a mennyei udvarokban szolgáltak?
A
sátáni erők összeesküdtek a gonosz emberekkel és arra igyekeztek
rávenni a népeket, hogy Krisztust tartsák a bűnösök vezérének, a
legnagyobb bűnösnek és tegyék Őt a megvetés tárgyává. Azokat, akik
kigúnyolták Krisztust, mikor a kereszten függött, az első nagy lázadó
lelkülete befolyásolta és töltötte el. Ez az első nagy lázadó aljas és
felháborító beszédekkel árasztotta el őket, és ő ihlette
gúnyolódásaikat. Mindezzel azonban Sátán semmit sem ért el.
Ha
valaki bűnt találhatott volna Krisztusban, és ha Krisztus csak a
legkisebb mértékben is engedett volna Sátánnak, hogy megmeneküljön az
irtózatos kínvallatástól, akkor Isten és az emberek ellensége diadalt
ült volna. Krisztus lehajtotta a fejét és meghalt, de rendíthetetlenül
megtartotta hitét és Isten iránti engedelmességét. "És hallék nagy
szózatot az égben, amely ezt mondja vala: Most lett meg az idvesség és
az erő és a mi Istenünk országa és az ő Krisztusának hatalma; mert a mi
atyánkfiainak vádolója levettetett, ki vádolja vala őket éjjel és nappal
a mi Istenünk előtt" (Jel 12:10).
{DA 761.1}
Sátán
látta, hogy álruhája szétszakadt. Mesterkedése feltárult az el nem
bukott angyalok előtt és a mennyei világegyetem előtt. Gyilkosként
mutatta meg magát. Isten Fia vérének a kiontásával kiszakította magát a
mennyei lények rokonszenvéből. Ettől kezdve korlátozták működését.
Bármilyen magatartást vehetett is fel, nem várhatott tovább az
angyalokra. Nem, mert amikor az angyalok megérkeztek a mennyei
udvarokból, többé már nem vádolhatta előttük Krisztus testvéreit azzal,
hogy a sötétség tisztátalan és a bűnnel bemocskolt ruhadarabjait
öltötték magukra. Sátán és a mennyei világ között meglevő kapcsolat
utolsó láncszeme is elszakadt.
Sátán
azonban még nem pusztult el. Az angyalok még ekkor sem értették meg
mindazt, amit a nagy küzdelem magába foglalt. Először szándékának
kellett teljesen nyilvánvalóvá válni. Az emberek miatt Sátán létének
folytatódnia kellett, mert nekik éppen úgy, mint az angyaloknak, meg
kellett látniuk a Világosság Fejedelme és a sötétség fejedelme között
lévő ellentétet. Az embereknek választaniuk kellett, hogy a kettő közül
melyiket akarják szolgálni.
A
nagy küzdelem nyitányában Sátán kijelentette, hogy Isten törvényét nem
lehet megtartani, annak nem lehet engedelmeskedni, hogy az igazság
összeegyeztethetetlen az irgalommal, és hogy ha a törvényt megszegnék,
akkor a bűnös semmiféleképpen nem kaphatna bocsánatot. Minden bűnnek meg
kell kapnia a büntetését, mondta Sátán. Ha Isten elengedné a bűn
büntetését, akkor nem lehetne az igazság és igazságosság Istene. Mikor
az emberek megszegik Isten törvényét és ellenkeznek Isten akaratával,
akkor Sátán ujjong. Bebizonyosodott, jelentette ki Sátán, hogy a
törvénynek nem lehet engedelmeskedni, és hogy a bűnt elkövető embereknek
nem lehet megbocsátani. Mivel Sátánt lázadása után száműzték a
mennyből, azért azt követelte, hogy az emberi nemzetséget is örökre
zárják ki Isten kegyéből. Isten nem lehet egyszerre igazságos és
ugyanakkor irgalmas a bűnösökhöz - mondta.
Az
emberek azonban - éppen, mint bűnösök - más helyzetben voltak, mint
amilyen helyzetben Sátán volt. Lucifer a mennyben követte el a bűnt,
Isten dicsőségének a világosságában. Neki Isten úgy nyilvánította ki
szeretetét, mint senki másnak a teremtett lények között. Sátán, bár
ismerte Isten jellemét és tudott jóságáról, mégis úgy választott, hogy
saját önző és független akaratát követi. Választása végleges volt. Isten
semmi többet nem tudott tenni megmentése érdekében. Sátán álokoskodó
bölcselete azonban elámította az embereket, és elhomályosította
elméjüket. Nem ismerték meg Isten szeretetének a magasságát és
mélységét; pedig csak Isten szeretetének ismeretében lett volna reményük
Isten jellemének a szemlélése útján visszatérni Istenhez. }
Jézus
által Isten irgalma lett nyilvánvalóvá az emberek számára. Ez az
irgalom azonban nem teszi félre az igazságosságot. A törvény feltárja
Isten jellemének jellegzetes tulajdonságait. A törvényből egy jótát és
egy szikrányit sem lehet megváltoztatni annak érdekében, hogy az emberek
eleget tudjanak annak tenni elesett állapotukban. Isten nem változtatta
meg törvényét, hanem feláldozta önmagát Krisztusban az emberek
megváltásáért. "Isten volt az, aki Krisztusban megbékéltette magával a
világot" (2Kor 5:19).
A
törvény megköveteli az igazságosságot - az igazságos életet, a
tökéletes jellemet. Persze az emberek ezt nem tudják megadni a
törvénynek. Az emberek nem tudnak eleget tenni Isten szent törvénye
követelményeinek. Krisztus azonban, aki emberként jött el a földre,
szent életet élt, és tökéletes jellemet fejlesztett ki, ingyen,
ajándékként felajánlja ezeket mindazoknak, akik meg akarják kapni. Élete
kezeskedik az emberek életéért. Így Isten béketűrése útján az övék lesz
a múltban elkövetett bűneik bocsánata. Sőt még több is, mint ez.
Krisztus ugyanis átitatja az embereket Isten tulajdonságaival. Az emberi
jellemet az isteni jellem hasonlósága szerint építi fel, lelki erővel
és szépséggel ruházza fel az embereket. Így a törvény igazi
igazságossága beteljesedik a Krisztusban hívőkben. Érvényes Istennek az a
szava, "hogy igaz legyen Ő és megigazítsa azt, aki a Jézus hitéből
való" (Róm 3:26).
Isten
szeretete nem kevésbé fejeződött ki igazságosságában, mint
irgalmasságában. Isten trónjának az igazságosság az alapja, és szeretet a
gyümölcse. Sátánnak az volt a szándéka, hogy elválassza az
irgalmasságot az igazságtól és az igazságosságtól. Azt igyekezett
bebizonyítani, hogy Isten törvényének az igazságossága egyik ellensége a
békességnek. Krisztus azonban megmutatja, hogy Isten tervében ezek
elválaszthatatlanul egybe kötődtek egymással. Az egyik nem létezhet a
másik nélkül. "Irgalmasság és hűség összetalálkoznak, igazság és
békesség csókolgatják egymást" (Zsolt 85:11).
Életével
és halálával Krisztus bebizonyította, hogy Isten igazságossága nem
semmisítette meg irgalmasságát. Isten megbocsáthatja a bűnt, s emellett a
törvény szent, igaz és jó, és annak tökéletesen engedelmeskedhetünk.
Sátán vádjai megdőltek. Isten szeretetének félre nem érthető
bizonyítékát adta az embereknek.
Sátán
most egy másik ámítással jött elő. Kijelentette, hogy az irgalmasság
megsemmisítette az igazságosságot, és hogy Krisztus halála hatályon
kívül helyezte az Atya törvényét. Azonban, ha lehetséges lett volna a
törvény megváltoztatása vagy hatályon kívül való helyezése, akkor
Krisztusnak nem kellett volna meghalnia. A törvény hatályon kívül
helyezése halhatatlanná tenné a törvény áthágását, és a világot Sátán
ellenőrzése alá helyezné. Azért, mert a törvény megváltoztathatatlan
volt; azért mert az emberek csak a törvény előírásainak való
engedelmesség útján menekülhettek volna meg; azért emelték fel Jézust a
keresztre. Az igazi eszközt, amellyel Krisztus megerősítette a törvényt,
Sátán mégis a törvény elpusztítójaként ábrázolta. Itt tör ki az utolsó
küzdelem Krisztus és a Sátán között folyó nagy harcban.
Sátán
most azzal hozakodik elő, hogy a törvény, amelyet Isten saját maga
jelentett ki, nem tökéletes, és annak néhány előírását megváltoztatta.
Ez az utolsó nagy ámítás, amit Sátán hoz erre a világra. Sátánnak nem
kell megtámadnia az egész törvényt, ha félre tudja vezetni az embereket,
hogy ne vegyék figyelembe annak csak egyetlen egy előírását is. Ezzel
már el is érte szándékát: "Mert ha valaki az egész törvényt megtartja
is, de vét egy ellen, az egésznek megrontásában bűnös" (Jak 2:10).
Azzal, hogy az emberek hozzájárulnak a törvény egyetlen egy előírásának a
megszegéséhez, Sátán hatalma alá adják magukat. Sátán azzal igyekszik
ellenőrzése alá vonni a világot, hogy emberi törvénnyel helyettesíti
Isten törvényét. Sátánnak ezt a működését megjövendölték a próféciák. A
nagy hitehagyott, pártütő hatalomról, amely Sátán képviselője, ezt
jelentette ki Dániel próféta: "És sokat szól a Felséges ellen és a
magasságos egek szemeit megrontja és véli, hogy megváltoztatja az időket
és törvényt; és az ő kezébe adatnak ideig, időkig és fél időig" (Dán
7:25).
Az
emberek saját maguk által felállított törvényeikkel biztosan Isten
törvénye ellen munkálkodnak majd. Igyekeznek mások lelkiismeretére
kényszerítő nyomást gyakorolni, és buzgalmukkal saját törvényeik
érvényességét kierőszakolni, hogy azok segítségével elnyomhassák
embertársaikat.
Az
Isten törvénye elleni háború, amely még a mennyben kezdődött el, az
idők végéig folytatódik. Mindenki próbára tétetik. Engedelmesség vagy
engedetlenség, ez az a kérdés, amelyről az egész világnak döntenie kell.
Mindenkit felszólítanak, hogy válasszon Isten törvénye és az emberek
parancsolatai között. Itt húzzák meg a nagy választóvonalat. Csak két
osztály lesz. Mindenki megmutatja majd, hogy vajon a hűség oldalát
választotta-e vagy a lázadás oldalát.
Ezután
eljön a vég. Isten igazolja, érvényesíti törvényét és megszabadítja
népét. Sátán és mindazok, akik csatlakoztak hozzá a lázadásában,
elvesznek. A bűn és a bűnösök elpusztulnak; a gyökér és az ágak (Mal
4:1). Sátán a gyökér és követői az ágak. Az Úr szava beteljesedik a
gonoszok fejedelmén: "Mivel ollyá tevéd szíved, minő az Isten szíve
[...] azért levetélek téged az Isten hegyéről és elvesztélek, te
oltalmazó Kérub, a tüzes kövek közül [...] rémségessé lettél, s többé
örökké nem leszel!" (Ez 28:6.16.19) Azután: "Egy kevés idő még és nincs
gonosz, nézed a helyét és nincsen ott" (Zsolt 37:10); "olyanok lesznek,
mintha nem lettek volna"
Ez
nem egy önkényes cselekedet Isten részéről. Isten irgalmasságának az
elvetői azt aratják le, amit vetettek. Isten az élet forrása. Azok, akik
a bűn szolgálatát választják, elkülönülnek Istentől és így elvágják
magukat az élettől. Ezek "elidegenültek az isteni élettől" (Ef 4:18). Az
Úr azt mondja: "Minden, valaki engem gyűlöl, szereti a halált" (Féld
8:36). Isten életet ad nékik egy időre, hogy kifejleszthessék jellemüket
és feltárhassák alapelveiket. Miután ezt elvégezték, megkapják saját
választásuk gyümölcseit. A lázadó élettel Sátán és mindazok, akik vele
egyesültek, úgy kívül helyezik magukat az Istennel való harmóniából,
egyetértésből, hogy Isten puszta jelenléte emésztő tűz lesz a számukra.
Isten dicsősége annak ellenére, hogy Isten szeretet, megsemmisíti őket.
A
nagy összetűzés kezdetén az angyalok nem értették ezt meg. Ha Sátánnak
és seregének akkor és ott az Úr megengedte volna, hogy learassák bűneik
minden gyümölcsét, akkor elpusztultak volna, de nem lett volna
nyilvánvalóvá a mennyei lények előtt, hogy ez volt a bűn elkerülhetetlen
eredménye. Isten jóságáról kétség maradt volna vissza a lelkükben
gonosz magként, hogy megteremje a bűn és a keserű bánat halálos
gyümölcsét.
Nem
így lesz azonban, mikor a nagy harc véget ér. Miután a megváltás terve
megvalósult, Isten kinyilatkoztatja jellemét minden értelemmel megáldott
teremtményének. Isten törvényének az előírásai tökéleteseknek,
megváltoztathatatlanoknak mutatkoznak meg. Azután a bűn is nyilvánvalóvá
tette természetét, és Sátán is a jellemét. A bűn kiirtása igazolni
fogja Isten szeretetét, és visszaállítja Isten tiszteletét a
világmindenségben, melynek lakói örömmel teljesítik Isten akaratát, mert
szívükbe van írva Isten törvénye.
Így
azután az angyalok ujjonghattak, mikor az Üdvözítő keresztjére
tekintettek, mert ámbár akkor még nem értettek meg mindent, most azonban
megtudták, hogy a bűn és Sátán. megsemmisítése biztosan örökre
megtörtént; hogy a világmindenséget is örökké tartóan biztossá és
félelemmentessé tette. Maga Krisztus teljesen ismerte a Golgotán
elvégzett áldozat eredményeit. Mindezekre előre tekintett, mikor a
kereszten így kiáltott fel: "Elvégeztetett!" (Jn 19:30).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése