Júdás
élettörténete egy olyan élet szomorú végét tárja elénk, amely Isten
által elfogadott és tiszteletben részesített élet is lehetett volna. Ha
Júdás utolsó jeruzsálemi útja előtt halt volna meg, akkor úgy
tekinthettük volna őt, mint aki méltán foglalt helyet a tizenkettő
között, és a hiányát a többiek nagyon megérezték volna. Az irtózat, ami
Júdás nevéhez kapcsolódik ma is, nem létezett volna az élete végén
nyilvánvalóvá lett tulajdonságai nélkül. Júdás valóságos jelleme azonban
nyilvánvalóvá vált a világ előtt, mégpedig azért, hogy élettörténete
figyelmeztetés legyen mindazok számára, akik hozzá hasonlóan elárulják
azokat a szent javakat, amelyeket Isten rájuk bízott.
Kevéssel
húsvét előtt Júdás megújította szerződését a papokkal, hogy kezükbe
adja Jézust. Azután elrendelték, hogy az Üdvözítőt azoknak a helyeknek
egyikén kell elfogni és letartóztatni, ahol elmélkedés és imádkozás
céljából szokott tartózkodni. A Simon házában megtartott ünnep óta
Júdásnak sok alkalma volt, hogy elgondolkodjék azon a terven, amelynek a
megvalósítására szerződésileg elkötelezte magát. Szándékát azonban nem
változtatta meg. Harminc ezüst pénzért - vagyis egy rabszolga áráért -
eladta Urát a gyalázatnak és a halálnak.
Júdás
nagyon szerette a pénzt. Korábban azonban nem volt annyira romlott,
hogy olyan cselekedetet hajtson végre, mint ez. Addig dédelgette azonban
a kapzsiság ördögi lelkületét, míg ez lett a kormányzó, mozgató ereje
életének. A Mammon iránti szeretete felülmúlta a Krisztus iránti
szeretetét. Mivel rabszolgájává lett egy bűnnek, a Sátán kezébe adta
magát, hogy minden bűnnel megpróbálkozzék.
Júdás
akkor csatlakozott a tanítványokhoz, mikor Krisztust állandóan emberek
sokasága kísérgette, követte. Az Üdvözítő tanítása megindította szívét,
megigézetten csüngött szavain, amelyeket a zsinagógában, a
Galileai-tengernél, a hegyen mondott el. Júdás látta, mikor betegek,
sánták, bénák és vakok özönlöttek Jézushoz a kisebb és nagyobb
városokból. Látta, mikor haldoklókat tettek le a lábához. Tanúja volt az
Üdvözítő hatalmas munkájának, amelyet a betegek gyógyítása, a démonok
kiűzése és a halottak feltámasztása terén végzett. Saját személyében is
megtapasztalta Krisztus hatalmának nyilvánvaló bizonyítékát. Felismerte,
hogy Krisztus tanítása magasan felette állt mindannak a tanításnak,
amit valaha is hallott. Júdás megszerette a Nagy Tanítót és szeretett
volna Vele lenni. Megvolt benne a vágy arra, hogy jelleme és élete
megváltozzon és azt remélte, hogy Krisztussal való kapcsolata révén
megtapasztalhatja majd ezt. Az Üdvözítő nem utasította vissza Júdás
közeledését. Helyet adott neki a tizenkettő között. Megajándékozta őt
hatalommal, hogy betegeket tudjon gyógyítani és démonokat tudjon kiűzni.
Júdás azonban nem jutott el addig a pontig, hogy teljesen alárendelje
magát Krisztusnak. Nem adta fel evilági becsvágyát és a pénz iránt
tanúsított szeretetét. Miközben elfogadta Krisztus egyik szolgájának a
tisztét, nem adta át magát az isteni befolyás átformáló hatásának. Úgy
érezte, hogy megtarthatja saját véleményét és ítéletét mindenről és
továbbfejlesztette azt a hajlamát és képességét, hogy mindent
megbíráljon és megvádoljon.
A
tanítványok nagyra becsülték Júdást, és ő nagy hatással is volt rájuk.
Neki magának is jó véleménye volt önmagáról és képességeiről.
Tanítványtársaira úgy tekintett, mint akiket ő messze felülmúl az
ítéletalkotás képessége terén. Azt gondolta róluk, hogy nem látják meg a
kedvező alkalmakat és lehetőségeiket és nem húznak hasznot azokból.
Júdás szerint Krisztus gyülekezete sohasem fog kiterjedni ott, ahol
ilyen rövidlátó emberek lesznek a vezetők. Péter zabolátlan volt. Mindig
megfontolás nélkül cselekedett. Jánost, aki gondosan megőrizte, és
megtartotta azokat az igazságokat, amelyeket Krisztus tanított, Júdás
rossz pénzügyi szakértőnek tekintette. Máté igen szigorú neveltetésben
részesült, s ezért igazságszeretete megingathatatlan volt; Krisztus
tanítását komolyan vette, és szavainak értelméről elmélkedett. Ezért
Júdás véleménye az volt, hogy sohasem lehetne őt megbízni éleslátást és
nagy átfogó képességet igénylő feladatok végzésére. Júdás ilyen módon
foglalta össze, alkotta meg véleményét Jézus minden egyes tanítványáról.
Azzal hízelgett önmagának, hogy a tanítványok köre gyakran kerülne majd
zavarba és szorult helyzetbe, ha nem olyan képességekkel rendelkező
ember lenne az ügyintéző, mint ő. Júdás alkalmasnak tartotta magát erre
az állásra, mint olyat, akinek az eszén nem tudnak túljárni. Saját
értékelése szerint ő volt a dísze, az ékessége a tanítványok
társaságának és mindig ennek megfelelő volt a magatartása is.
Júdás
vak volt saját gyenge jellemének a felismerésére. Krisztus ezért egy
olyan helyet biztosított számára a tanítványok csoportjában, ahol
alkalma nyílott jelleme gyengeségének meglátására és helyreigazítására. A
tanítványok pénztárosaként neki kellett gondoskodnia a kis közösség
szükségleteinek a kielégítéséről és a szegények nélkülözésének az
enyhítéséről. Mikor a húsvéti szobában Jézus így szólt hozzá: "Amit
cselekszel, hamar cselekedjed" (Jn 13:27), akkor a tanítványok azt
gondolták, hogy Jézus azt parancsolta meg neki, hogy vásárolja meg az
ünnepre azt, amire szükség volt, vagy hogy adjon valami segélyt a
szegényeknek. Mások szolgálatában Júdás kifejleszthetett volna magában
egy önzetlen lelkületet. Mialatt azonban naponként hallgatta Jézus
tanításait és tanúja volt Krisztus önzetlen életének, Júdás kapzsi,
pénzsóvár természetének hódolt. Azok a kis összegek, amelyek kezébe
kerültek, állandó kísértést jelentettek számára. Gyakran, amikor kisebb
szolgálatokat végzett Krisztus ügyéért, vagy vallásos tervek
megvalósítására szentelte idejét, kivette a bérét ebből a szerény
pénzalapból. Saját szemében ezek az alkalmak ürügyül szolgáltak arra,
hogy cselekedetei véghezvitelét anyagilag biztosítsa. Isten szemében
azonban Júdás tolvaj volt.
Krisztusnak
az a gyakran ismételt kijelentése, hogy az Ő országa nem e világból
való, megbotránkoztatta Júdást. Neki megvolt a saját elképzelése, és
ennek megvalósítását remélte Krisztustól. Júdás elképzelése szerint
Jánost ki kellett volna szabadítani a tömlöcből; ehelyett lefejezték.
Jézus pedig ahelyett, hogy királyi jogait érvényesítve megtorolta volna
Keresztelő János halálát, tanítványaival visszavonult egy vidéki helyre.
Azt gondolta, hogy ha Jézus nem akadályozná tanítványait terveik
megvalósításában, munkájuk sokkal eredményesebb lenne. Felfigyelt a
zsidó vezetők egyre növekvő ellenségeskedésére, és látta, hogy Krisztus
teljesen figyelmen kívül hagyja azt a kívánságukat, hogy bizonyítékát
adja isteni küldetésének. Júdás szíve megnyílt a hitetlenség előtt, és
Sátán gondoskodott arról, hogy elvesse benne a hitetlenség magvát. A
lázadás szelleme egyre nőtt Júdásban. Miért foglalkozik Jézus oly sokat,
szükségtelenül borús, csüggesztő gondolatokkal, amelyek
elbátortalanítanak? Miért jövendölt megpróbáltatást és üldözést maga és a
tanítványai számára? Az a kilátás, hogy az új királyságban egy előkelő
hely jut neki osztályrészül, késztette Júdást arra, hogy magáévá tegye
Krisztus ügyét. Csalódnia kellett-e reménységében? Júdás nem azt
állította, hogy Jézus nem volt Isten Fia, azonban kételkedett és
igyekezett valamiféle magyarázatot találni hatalmas cselekedeteire.
Az
Üdvözítő tanítása ellenére Júdás folyamatosan kifejtette és hirdette
azt az elgondolását, hogy Jézus még fog királyként uralkodni
Jeruzsálemben. Az ötezer megvendégelésekor szerette volna ezt
megvalósítani. Ez alkalommal segített az élelem szétosztásában az éhes
sokaság között, és lehetősége volt megtapasztalni, milyen jó dolog az,
ha másoknak adhatunk és Isten szolgálatában tevékenykedhetünk. Segített a
betegeket és a szenvedőket a sokaságból elvinni Krisztushoz. Látta,
hogy milyen megkönnyebbülés, milyen öröm és boldogság költözik az
emberek szívébe a Megváltó gyógyító hatalma által. Megérthette volna
Krisztus módszerét. Saját önző vágyai azonban megvakították. Júdás volt
az első, aki hasznot akart húzni abból a lelkesedésből, amit a kenyerek
csodája váltott ki. Júdás volt az, aki előállt azzal a tervvel, hogy
Jézust akár erőszakkal is tegyék meg királynak. Vágyai magas hőfokon
izzottak. Kiábrándulásának, csalódásának annál keserűbbnek kellett
lennie.
Amikor
Krisztus a kapernaumi zsinagógában az élet kenyeréről beszélt, Júdás
életében fordulat következett be. Hallván Jézus szavait: "Bizony, bizony
mondom nektek: Ha nem eszitek az ember Fiának testét és nem isszátok az
ő vérét, nincs élet bennetek" (Jn 6:53), Júdás ekkor megértette, hogy
Jézus sokkal inkább lelki, mint evilági javakat kínált az embereknek.
Mivel előrelátó embernek tekintette magát, felismerni vélte azt a tényt,
hogy az Úr nem szerezhet magának semmi tisztességet ezen a földön és
így tanítványainak sem adhat magas rangú állásokat. Ezért elhatározta,
hogy csak annyira kötődik Krisztushoz, hogy bármelyik pillanatban
elszakadhasson Tőle. Eltökélte magában, hogy éber lesz, és az is volt!
Ettől
az időponttól kezdve olyan kételkedéseket hangoztatott, amelyek zavart
keltettek tanítványtársai lelkivilágában. Vitás kérdéseket vetett fel,
félrevezető nézeteket, érzelmeket ébresztett, és azokat az érveket
ismételgette, melyeket a farizeusok és az írástudók használtak Krisztus
igényével szemben. Az összes kis és nagy bajokat, a kereszteket, a
nehézségeket és a nyilvánvaló akadályokat, amelyek az evangélium
előrehaladásának az útjába kerültek, Júdás bizonyítékokként használta
fel Isten üzenetének igazságával szemben. A Szentírásból azokat a
helyeket idézte, amelyek semmi kapcsolatban nem voltak azokkal az
igazságokkal, amelyeket Krisztus hirdetett. Ezek az íráshelyek,
kiragadva összefüggésükből, összezavarták a tanítványokat és növelték
elbátortalanodásukat, amely miatt már egyre jobban szenvedtek és
gyötrődtek. Mindezt azonban Júdás olyan módon cselekedte, hogy ezáltal a
tanítványok szemében nagyon lelkiismeretesnek látszott. Mialatt a
tanítványok bizonyítékokat kerestek a Nagy Tanító szavainak a
megerősítésére, Júdás majdnem észrevétlenül egy másik ösvényre vezette
őket. Látszólag nagyon kegyes és bölcs szavakkal igyekezett más
megvilágításba hozni bizonyos dolgokat, mint ahogyan Jézus tárta azokat
tanítványai elé, és olyan értelmet adott Jézus szavainak, amelyekre az
Úr sohasem gondolt. Javaslatai folytonosan becsvágyó kívánságot
ébresztettek a tanítványok szívében az ideiglenes világi nagyság után és
ezáltal elfordították figyelmüket a fontos dolgokról, amelyekkel
foglalkozniuk kellett volna. A viszályt azzal kapcsolatban, hogy ki
legyen közöttük a nagyobb, általában Júdás keltette tanítványtársai
körében.
Mikor
Jézus közölte a gazdag ifjú főemberrel a tanítványság feltételét,
Júdásnak nem tetszett az, amit hallott. Azt gondolta, hogy Jézus hibát
követett el. Ha olyan emberek, amilyen ez a főember volt,
összeköttetésbe kerülhetnének a hívőkkel, akkor segítenének előmozdítani
és fenntartani Krisztus ügyét. Ha őt, Júdást tanácsosként fogadnák és
hallgatnák, akkor nagyon sok tervet javasolhatna, amelyek mind a kis
gyülekezetük javát szolgálnák, ha elfogadnák azokat. Júdás alapelvei és
módszerei bizonyos mértékben különböznének Krisztus alapelveitől és
módszereitől, de Júdás ezekben az ügyekben bölcsebbnek tartotta magát
Krisztusnál.
Mindabban,
amit Krisztus mondott tanítványainak, volt valami, amivel Júdás a
szívében nem értett egyet. Júdás befolyása alatt az elégedetlenség
kovásza gyorsan végezte munkáját. A tanítványok nem látták meg, nem
ismerték fel az igazi felbujtót. Jézus azonban látta, hogy Sátán az, aki
erősen sugallja Júdást, és így megnyílt az a csatorna, amelynek
közvetítésével a Sátán befolyása eljuthat a többi tanítványhoz. Krisztus
ezt egy évvel az elárulása előtt így jelentette ki: "Nem én
választottalak-e ki titeket, a tizenkettőt? és egy közületek ördög" (Jn
6:70).
Júdás
azonban nem fejtett ki nyílt ellenállást és látszólag Jézus
tanításainak a helyes voltát sem vonta kétségbe. Nyíltan nem is
ellenkezett a Simon házában megtartott ünnepig. Mikor Mária megkente
Jézus lábát, Júdás nyilvánvalóvá tette kapzsi természetét. Jézus
dorgálására úgy látszott, hogy egész lelkülete rosszindulatú lett.
Megsebzett gőgje és bosszúvágya ledöntött minden korlátot, és régóta
benne élő pénzsóvársága is megmutatkozott, amit eddig ellenőrzés alatt
tartott, vagyis leplezett. Mindazoknál, akik könnyelműen játszadoznak a
bűnnel, hasonló tapasztalatok láthatók. Ha időben nem állunk ellent a
romlottság elemeinek és nem győzzük le azokat és nem adunk megfelelő
választ Sátán kísértéseire, akkor lelkünk hamarosan Sátán akaratának
fogságába kerül.
Júdás
szíve azonban még nem keményedett meg egészen. Még azután is, hogy már
kétszer is elkötelezte magát az Üdvözítő elárulására, volt alkalma,
lehetősége a bűnbánatra. A húsvéti vacsorán Jézus bebizonyította
istenségét azzal, hogy leleplezte az áruló szándékát. Gyengéden Júdást
is bevonta abba a szolgálatba, amelyet tanítványaival akart véghez
vinni. Júdás azonban nem vette figyelembe a szeretetnek ezt az utolsó
felhívását. Ekkor Júdás ügye eldőlt. Azok a lábak, amelyeket Jézus
megmosott, tovább mentek az árulás felé vezető úton.
Júdás
úgy okoskodott, hogy ha Jézusnak kereszthalált kell halnia, akkor az
úgyis be fog következni. Az, hogy ő elárulja-e vagy nem az Üdvözítőt,
nem változtatja meg az eredményt: a keresztre feszítést. Ha Jézusnak nem
kellett volna meghalnia, akkor legalábbis kényszeríteni kellene Őt
arra, hogy szabadítsa meg magát. Mindenesetre Júdás hasznot, nyereséget
húzott az árulásából. Kiszámította: jó üzletet kötött, amikor arra
vállalkozott, hogy elárulja az Urat.
Mindazáltal
Júdás nem hitte, hogy Krisztus engedi majd magát elfogni. Krisztus
elárulásával az volt a szándéka, hogy megleckézteti az Urat. Olyan
szerepet szándékozott eljátszani, amely megtanítja az Urat arra, hogy a
jövőben majd az őt megillető tisztelettel bánjon vele. Júdás azonban nem
tudta, hogy árulásával tulajdonképpen halálra adta Jézust. Nagyon
gyakran, mikor az Üdvözítő példázatokban tanított, az írástudók és a
farizeusok elvitték magukkal találó példázatait. Gyakran önmaguk ellen
mondták ki az ítéletet! Sokszor, amikor az igazság eljutott a szívükig
és szólt hozzájuk, megteltek haraggal és köveket fogtak, hogy Jézust
megkövezzék. Ennek ellenére Jézus akadálytalanul távozott közülük. Júdás
azt gondolta, hogy ha Jézus ilyen sok csapdából sértetlenül kimenekült,
akkor bizonyára most sem engedi meg, hogy elfogják és keresztre
feszítsék.
Júdás
elhatározta, hogy az egész ügyet próbának veti alá. Ha Jézus valóban a
Messiás, akkor az emberek, akikért oly sokat tett, mellé állnak, és
királlyá kiáltják. Ez örökre lecsillapítja, megnyugtatja majd a
sokaságot, akik most bizonytalankodtak. Júdásé lett volna akkor az a
dicsőség, hogy királyt helyezett Dávid trónjára. Ez a cselekedete
biztosította volna számára Krisztus után a legelőkelőbb, a legfontosabb
pozíciót az új királyságban.
A
hamis tanítvány tovább játszotta szerepét Jézus elárulásában. A
kertben, mikor a csőcselék vezetőinek azt mondotta: "Akit én majd
megcsókolok, ő az, fogjátok meg őt" (Mt 26:48) - biztos volt abban, hogy
Krisztus elmenekül kezeik közül. Azután, ha ezért őt hibáztatnák, akkor
azt mondhatná nekik: Hát nem megmondtam nektek, hogy erősen tartsátok?
Júdás
látta, hogy Krisztus elfogói szavai szerint jártak el és erősen
megkötözték Jézust. Csodálkozva tapasztalta, hogy az Üdvözítő minden
ellenállás nélkül hozzájárult ahhoz, hogy elvezessék. Aggodalmaskodva
követte Őt a kerttől addig a helyig, ahol a zsidók vezetői kihallgatták
Krisztust. Minden pillanatban azt várta, hogy Krisztus majd meglepi
ellenségeit azzal, hogy Isten Fiaként jelenik meg előttük, és
megsemmisíti minden ellene szőtt összeesküvésüket és minden hatalmukat.
De amint egyik óra telt a másik után, és Jézus alávetette magát
mindazoknak a jogtalanságoknak, és bántalmazásoknak, amelyeket ellene
elkövettek, hirtelen szörnyű félelem szorította össze az áruló szívét
arra a gondolatra, hogy ő tulajdonképpen halálra adta Mesterét.
Mindenki
felfigyelt Júdás magas alakjára. Látták, hogy minden erejével arra
törekszik, hogy átfurakodjék a tárgyalóteremben összezsúfolódott
tömegen. Az arca sápadt és megviselt volt és a homlokán nagy
verejtékcseppek gyöngyöztek. Az ítélőszékhez furakodott és a főpap elé
szórta azokat az ezüst pénzeket, amelyeket Ura elárulásáért kapott.
Azután türelmetlenül megragadta Kajafás köntösét és könyörögve arra
kérte, hogy engedje szabadon Jézust. Kijelentette, hogy Jézus semmi
olyat nem tett, ami méltóvá tenné Őt a halálbüntetésre. Kajafás dühösen
lerázta magáról Júdás kezét, de összezavarodott és nem tudta, hogy mit
is mondjon. A papok álnoksága, galádsága nyilvánvalóvá lett. Mindenki
láthatta, hogy pénzzel megvesztegették Jézus egyik tanítványát, hogy
árulja el Mesterét.
"Vétkeztem
- jajgatta Júdás - hogy elárultam az ártatlan vért" (Mt 27:4). A főpap
azonban miután visszanyerte önuralmát, gúnyosan azt felelte Júdásnak:
"Mi közünk hozzá? Te lássad!" (Mt 27:4). A papok készek voltak arra,
hogy Júdást eszközükként használják, de megvetették aljasságát. Azért
most, amikor hozzájuk fordult vallomásával, durván elutasították és
elkergették.
Júdás
most Jézus lábaihoz vetette magát és Isten Fiának ismerte el Őt, és
könyörögve kérte, hogy szabadítsa ki magát. Az Üdvözítő nem dorgálta meg
árulóját, de tudta, hogy Júdás nem bánta meg a bűnét. Vallomását bűnös
lelkéből csak a kárhozat szörnyű érzése és a várható ítélet
kényszerítette ki, de nem érzett mély, szívet összetörő fájdalmat azért,
mert elárulta Isten ártatlan Fiát és megtagadta Izrael Szentjét.
Krisztus nem szólt egyetlen kárhoztató, elítélő szót sem. Szánalommal
tekintett Júdásra, és azt mondotta: "Ezért az óráért jöttem el erre a
világra."
A
meglepetés moraja futott át a gyűlésen. Ámulattal nézték, hogy Krisztus
milyen magatartást tanúsított árulója iránt. Ismét átfutott rajtuk az a
meggyőződés, hogy ez az ember több volt, mint egy halandó ember. Igen,
de ha Isten Fia volt, kérdezték, akkor miért nem szabadítja ki magát
kötelékeiből és miért nem arat diadalt vádlói felett!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése