Elnézést a hosszúsága miatt de ezt nem lehet ketté szakítani, mert a történelem legnagyobb tette volt az emberiség megváltásában
"Annakokáért
Jézus is, hogy megszentelje az ő tulajdon vére által a népet, a kapun
kívül szenvedett" (Zsid 13:12). Isten Ádámot és Évát kiűzte Éden
kertjéből, mert áthágták törvényét. Helyettünk Krisztusnak Jeruzsálem
határain kívül kellett szenvednie. A kapun kívül halt meg, ott, ahol a
gonosztevőket és a gyilkosokat szokták kivégezni. Mély értelme és nagy
jelentősége van ezeknek a szavaknak: "Krisztus váltott meg minket a
törvény átkától, átokká lévén érettünk" (Gal 3:13).
Jézust
hatalmas sokaság követte a helytartó rezidenciájától a Golgotára.
Elítéltetésének híre elterjedt egész Jeruzsálemben, és minden rendű és
rangú emberek tömegesen siettek a keresztrefeszítés helye felé. A
papokat és a főembereket kötötte az ígéretük, hogy nem zaklatják
Krisztus követőit, ha Ő maga szolgáltatja ki magát Nekik. Ezért a
tanítványok, a városból és a környékről összegyülekezett hívők is
csatlakoztak az Üdvözítőt követő tömeghez.
Amikor
Jézus kilépett a helytartó udvarának kapuján, összezúzott és vérző
vállaira tették azt a keresztet, amelyet Barabbás számára készítettek.
Ugyanekkor Jézussal együtt Barabbás két társának is el kellett
szenvednie a halált, és ezért az ő vállaikra is keresztet raktak. Ez a
teher túl nehéz volt a legyengült és szenvedő Üdvözítőnk számára. A
tanítványaival együtt elfogyasztott húsvéti vacsora óta sem ételt, sem
italt nem vett magához. A Gecsemáné kertben sátáni erőkkel kellett
megbirkóznia. Azt a lelki fájdalmat is el kellett hordoznia, amit egyik
tanítványának árulása okozott neki. Látnia kellett, hogy tanítványai
cserbenhagyták és elmenekültek. Először Annáshoz vitték, azután
Kajafáshoz, majd átadták Pilátusnak. Ő elküldte Heródeshez, aki
visszaküldte Pilátushoz. Bántalmazást bántalmazás, gúnyolódást újabb
gúnyolódás követett, két ízben pedig ostorozással kínozták meg. Az
éjszaka folyamán az események szédítő gyorsasággal követték egymást,
hogy lelkét a legvégsőkig próbára tegyék. Krisztus azonban nem vallott
kudarcot. Egy szót sem szólt azon kívül, amellyel Isten dicsőségét
akarta szolgálni. A törvényszéki tárgyalást állhatatosan és méltósággal
viselte el. A második megostoroztatás után azonban, mikor a keresztet
rátették, emberi természete nem volt többé képes arra, hogy ezt a terhet
is elhordozza. Ájultan esett össze a súlyos teher alatt.
Az
Üdvözítőt követő tömeg látta erőtlen, tántorgó lépteit, de semmi
szánalmat nem tanúsítottak iránta. Sőt kigúnyolták és ócsárolták, mert
nem tudta cipelni a nehéz keresztet. Újból rátették a terhet, és Jézus
ismét ájultan esett a földre. Kínzói ekkor felismerték, hogy lehetetlen
számára a további teherhordozás. Zavarban voltak, mert nem tudták
eldönteni, hogyan találjanak valakit, aki továbbvinné Jézus helyett a
megalázó terhet. A zsidók ezt nem tehették meg, mert tisztátalanokká
lettek volna, és így nem ünnepelhették volna meg a húsvétot. Még a
Jézust követő csőcselékből sem alázkodott meg senki annyira, hogy
hordozza a keresztet.
Ekkor
egy idegen, név szerint czirénei Simon, vidékről jövet összetalálkozott
a tömeggel. Hallotta a sokasághoz tartozók gúnyolódó és gyalázkodó
beszédét. Hallotta a megvetően ismételt felszólítást: Helyet a zsidók
királyának! Megállt és megdöbbenve szemlélte ezt a jelenetet. Mivel
pedig szánakozást tanúsított, megragadták és a keresztet vállaira
helyezték.
Simon
hallott már Jézusról. Fiai hittek az Üdvözítőben. Ő maga azonban nem
tartozott Jézus tanítványai közé. A kereszt Golgotára vitele mégis áldás
lett számára. Élete végéig hálás volt ezért az isteni gondviselésért,
amely arra indította, hogy Krisztus keresztjét önként felvegye, és ettől
kezdve mindig örvendezéssel állt annak terhe alá.
Sok
asszony is volt a tömegben, akik követték az ártatlanul elítéltet
kegyetlen halála felé vezető útján. Figyelmüket egészen lekötötte Jézus.
Néhányan közülük már előzőleg is látták Őt, ezek elvitték Hozzá beteg
és szenvedő szeretteiket. Mások maguk gyógyultak meg, amikor Jézus
megérintette őket, vagy szólt hozzájuk egy szót. A megtörtént események
felidéződtek bennük. Ezek az asszonyok csodálkoztak az emberek Jézussal
szemben tanúsított gyűlöletén, akiért életüket is készek lettek volna
odaadni. Az őrjöngő tömeg viselkedése, a papok és főemberek haragos
szavai ellenére ezek az asszonyok kifejezték részvétüket Jézus iránt.
Mikor Jézus ájultan összeesett a kereszt súlya alatt, hangos, siralmas
jajgatásba törtek ki.
Ez
volt az egyetlen dolog, ami felkeltette Jézus figyelmét. Ámbár sok
fájdalom közepette hordozta a világ bűnét, mégsem vált közömbössé mások
bánatával, szomorúságával szemben. Gyengéd szánalommal tekintett ezekre
az asszonyokra, akik nem hittek Benne. Jézus tudta, hogy nem azért
jajveszékeltek, siránkoztak miatta, mert felismerték személyében Isten
küldöttét, hanem csak azért, mert az emberi szánalom megindította őket.
Jézus nem vetette meg részvétüket, hanem éppen ez a részvét ébresztett
fel szívében egy mélyebb rokonszenvet irántuk. "Jeruzsálem leányai -
mondta - ne sírjatok én rajtam, hanem ti magatokon sírjatok és a ti
magzataitokon" (Lk 23:28). Krisztus a szeme előtt lejátszódó
eseményekből kiindulva előre tekintett Jeruzsálem pusztulására. Tudta,
hogy az akkori szörnyű események következtében a most érette síró
asszonyok közül sokaknak el kell majd pusztulniuk gyermekeikkel együtt.
Jeruzsálem
elestéről Jézus gondolatai egy még átfogóbb ítéletre terelődtek. A
bűneit meg nem bánt város pusztulásában Jézus annak a végső pusztulásnak
a jelképét látta, amely majd a világot éri. Azt mondotta: "Akkor kezdik
mondani a hegyeknek: Essetek mireánk; és a halmoknak: Borítsatok el
minket! Mert ha a zöldelő fán ezt mívelik, mi esik a száraz fán?" (Lk
23:30-31). A zöld fával Jézus saját magát, az ártatlan Megváltót
ábrázolta. Isten megengedte, hogy az emberiség bűne miatt érzett haragja
szeretett Fiára sújtson le. Jézust az emberek bűneiért kellett
megfeszíteni. Milyen szenvedést kell akkor a bűnösöknek elhordozniuk,
akik továbbra is megmaradnak a bűnben? Minden bűnbánat nélküli és nem
hívő ember olyan szomorúságot és nyomorúságot ismer majd meg, amelyet
szavakkal nem lehet kifejezni.
Többen
abból a sokaságból, amely követte az Üdvözítőt a Golgotára, ujjongó
hozsánna kiáltásokkal és pálmaágak lengetésével köszöntötték Őt, mikor
diadalmasan bevonult Jeruzsálembe. Sokan azok közül azonban, akik akkor
hangosan magasztalták Jézust - mert ez volt a népszerű dolog -, most
szenvedélyesen erősítették hangjukkal ezt a kiáltást: "Feszítsd meg!
Feszítsd meg Őt!" (Lk 23:21). Amikor Krisztus bevonult Jeruzsálembe, a
tanítványok reménysége a legmagasabb fokra hágott. Egészen közel mentek
Mesterükhöz és szorosan körülvették Őt. Jézussal való kapcsolatukat
akkor és ott nagy tisztességnek érezték. Mostani megaláztatásában
azonban csak távolról követték Őt. Szomorúsággal telt meg a szívük és
reményeikben csalódottan, lehajtott fejjel mentek. Jézus szavai teljesen
beigazolódtak. "Mindnyájan ezen az éjszakán megbotránkoztok énbennem.
Mert meg van írva: Megverem a pásztort és elszélednek a nyájnak juhai"
(Mt 26:31).
Miután
megérkeztek a kivégzés helyére, a foglyokat a kínzó eszközökhöz, a
keresztfákhoz kötözték. A két tolvaj dulakodott azokkal, akik
felhelyezték őket a keresztre. Jézus azonban semmi ellenállást nem
fejtett ki. Jézus anyja János, a szeretett tanítvány támogatásával
elkísérte Fiát a Golgotáig. Látta, amikor Jézus elájult a kereszt terhe
alatt, és szerette volna segítő kezét megsebzett feje alá tenni és
megmosni homlokát, amely egyszer az ő keblén nyugodott. Ebben a szomorú
kiváltságban azonban nem részesülhetett. A tanítványokkal együtt Mária
is ápolta még magában azt a reménységet, hogy Jézus nyilvánvalóan
megmutatja hatalmát és megszabadítja Magát ellenségeitől. Másfelől
azonban ismét elcsüggedt a szíve, amikor visszaemlékezett azokra a
szavakra, amelyekkel Jézus az éppen bekövetkezett eseményeket előre
megmondotta. Mária kínos várakozással nézte, amint a tolvajokat a
keresztfához kötötték. Vajon annak is el kell szenvednie a keresztre
feszítést, aki a halottnak visszaadta az életét? Vajon Isten Fia
megengedi-e, hogy Őt is ilyen kegyetlenül gyilkolják meg? Fel kell-é
adnia azt a hitét, hogy Jézus volt a Messiás? Tanúja kell-e lennie Jézus
szégyenének és fájdalmának, megfosztva még attól a kiváltságtól is,
hogy szolgáljon Neki nyomorúságában? Látta Fia kifeszített kezeit a
kereszten. A kalapácsot és a szegeket is elhozták már. Amikor pedig a
szögeket átverték a puha testen, a porig sújtott tanítványoknak el
kellett vinniük Jézus ájult anyját a kegyetlen jelenet színhelyéről.
Az
Üdvözítő nem zúgolódott, nem panaszkodott. Arca nyugodt és higgadt
maradt, de az izzadtság nagy cseppjei megjelentek a homlokán. Nem volt
egy szánakozó kéz sem, amely letörölte volna a halál gyöngyöző verítékét
arcáról, egyetlen részvétteljes szó vagy ragaszkodó tekintet sem
üdítette fel emberi szívét. Mialatt a katonák szörnyű munkájukat
végezték, Jézus így imádkozott ellenségeiért: "Atyám! bocsásd meg nékik;
mert nem tudják mit cselekszenek" (Lk 23:34). Saját szenvedései helyett
Jézus gondolatait kínzóinak bűnei és az a rettenetes büntetés
foglalkoztatja, amelyben majd részük lesz. Nem átkozta meg a katonákat,
akik durván bántak Vele. Isten bosszúállását sem kérte a papokra és a
főemberekre, akik kárörömet éreztek szándékuk megvalósulásakor. Krisztus
szánta őket tudatlanságuk és bűnös voltuk miatt. Azt kérte, hogy Isten
bocsásson meg nekik, "mert nem tudják mit cselekszenek" (Lk 23:34).
Ha
kínzói tudták volna, hogy azt kínozzák, aki azért jött, hogy megmentse a
bűnös emberi nemzetséget az örök pusztulásból, elfogta volna őket a
lelkiismeret-furdalás és a rémület. Tudatlanságuk azonban nem
érvényteleníti bűneiket. Azért nem, mert éppen az ő kiváltságuk volt az,
hogy megismerjék és elfogadják Jézust Üdvözítőjükként. Közülük néhányan
felismerték bűneiket és megbánták azokat és megtértek. Néhányan
bűnbánatuk hiányában lehetetlenné tették, hogy Jézus kérése
meghallgatásra találjon és beteljesedjék rajtuk. Isten szándéka azonban
éppen így valósult meg. Jézus megszerezte a jogot ahhoz, hogy az emberek
szószólója legyen Atyja jelenlétében.
Krisztus
ellenségeiért elmondott imája magába foglalta az egész világot: minden
egyes bűnöst, azokat is, akik már leélték életüket, és azokat is, akik
ezután élnek a világ kezdetétől a világ végéig. Mindegyiküket terheli
Isten Fia keresztre feszítésének bűne. Isten azonban a bűnbocsánatot is
ingyen felajánlotta mindegyikünk számára. Aki csak akar, megbékülhet
Istennel és örökölheti az örök életet.
Amikor
Jézust felszegezték a keresztre, erős emberek felemelték a fát, és
erőszakosan belökték az előre elkészített gödörbe. Ez az eljárás
kimondhatatlanul nagy szenvedést okozott Isten Fiának. Pilátus azután
egy héber, görög és latin nyelvű feliratot írt és szegeztetett a
keresztre Jézus feje fölé. A felirat szövege ez volt: "A NÁZÁRETI JÉZUS,
A ZSIDÓK KIRÁLYA" (Jn 19:19) Ez a felirat felingerelte a zsidókat.
Pilátus udvarában ezt kiáltozták: "Feszítsd meg őt! [...] Nem királyunk
van, hanem császárunk" (Jn 19:15). Mindenkit árulónak bélyegeztek, aki
valaki mást ismerne el királynak. Pilátus azt a véleményt foglalta
írásba, amit a zsidók kifejezésre juttattak. Nem volt azon semmi sértő,
kivéve, hogy Jézus "a zsidók királya". Ez a felirat tényleges elismerése
volt annak, hogy a zsidók alattvalói kötelességgel tartoztak a római
hatalomnak. A felirat ugyanis kinyilvánította, hogy aki valaha a zsidók
királya akarna lenni, azt a rómaiak halálra méltónak ítélnék meg. A
papok túl messzire mentek el. Mikor Krisztus halálát tervezgették,
Kajafás célszerűnek látta, "hogy jobb, hogy egy ember vesszen el a
népért" (Jn 18:14). Most nyilvánvalóvá lett a képmutatásuk. Azért, hogy
elpusztítsák Krisztust, készek voltak feláldozni nemzeti létüket is.
A
papok felismerték, hogy mit tettek, és kérték Pilátust, hogy
változtassa meg a felirat szövegét. Azt mondták neki: "Ne írd: A zsidók
királya; hanem hogy ő mondotta: A zsidók királya vagyok" (Jn 19:21).
Pilátus azonban, mivel haragudott magára korábbi gyengeségéért, és
teljesen megvetette a féltékeny és ravasz papokat és főembereket,
ridegen azt felelte: "Amit megírtam, megírtam" (Jn 19:22).
Pilátusnál
és a zsidóknál nagyobb hatalom irányította a felirat elhelyezését Jézus
feje fölé. Isten gondviselésében ennek az volt a szerepe, hogy a
Szentírás megfontolására és tanulmányozására késztessen. Az a hely, ahol
Krisztust keresztre feszítették, közel volt a városhoz. Minden
országból az emberek ezrei érkeztek Jeruzsálembe, és a felirat, amely a
názáreti Jézust Messiásnak nyilvánította ki, megragadta figyelmüket. A
felirat szövege eleven igazság volt, amelyet egy Isten által vezérelt
kéz írt le.
{DA 745.4}
Krisztusnak
a kereszten való szenvedéseiben prófécia teljesedett. Évszázadokkal a
keresztre feszítés előtt az Üdvözítő előre szólt arról a bánásmódról,
amelyet el kellett szenvednie: "Mert ebek vettek körül engem, a gonoszok
serege körülfogott; átlyukasztották kezeimet, és lábaimat.
Megszámlálhatnám minden csontomat, ők pedig csak néznek s bámulnak rám.
Megosztoznak ruháimon és köntösömre sorsot vetnek" (Zsolt 22:17-19). A
ruha darabjaira vonatkozó próféciát a Megfeszített barátainak vagy
ellenségeinek a tanácsától vagy beavatkozásától függetlenül hajtották
végre. Öltözékét azok a katonák kapták meg, akik végrehajtották a
keresztrefeszítést. Krisztus hallotta perlekedésüket, mikor elosztották
ruhadarabjait egymás között. Köntösét minden varrás nélkül egy darabban
szőtték meg. Ezért a katonák azt mondották egymásnak: "Ezt ne hasogassuk
el, hanem vessünk sorsot reá, kié legyen" (Jn 19:24).
Egy
másik próféciában az Üdvözítő ezt jelentette ki: "A gyalázat megtörte
szívemet és beteggé lettem; várok vala részvétre, de hiába;
vigasztalókra, de nem találék. Sőt ételembe mérget adnak vala és
szomjúságomban ecettel itatnak vala engem" (Zsolt 69:21-22). Azoknak,
akik kereszthalált szenvedtek, haldoklásuk közben kábító italt volt
szabad felnyújtani fájdalomérzetük enyhítése céljából. Ezt ajánlották
fel Jézusnak is, de Ő, miután megízlelte a néki felnyújtott italt,
visszautasította azt. Jézus semmi olyat nem akart elfogadni, ami
elhomályosíthatta volna elméjét. Hitével szilárdan Istenbe kellett
kapaszkodnia. Ez volt egyedüli ereje. Eltompult érzékei előnyt
jelentettek volna Sátánnak.
Jézuson
kitöltötték dühüket ellenségei, amint ott függött a kereszten. A papok,
a főemberek és az írástudók összefogtak a csőcselékkel a haldokló
Üdvözítő kigúnyolásában. Jézus alámerítkezésénél és megdicsőülésénél
Isten hangja lett hallhatóvá, amellyel Krisztust Fiának nyilvánította.
Azután nem sokkal Krisztus elárulása előtt az Atya ismét megszólalt és
tanúbizonyságot tett Krisztus istenségéről. Most azonban a keresztnél
nem hallatszott hangja a mennyből. Nem hangzott el semmiféle
bizonyságtevés Krisztus mellett. Egyedül szenvedte el a gonosz emberek
durva bánásmódját és gúnyolódását.
"Ha
Isten fia vagy, - mondották - szállj le a keresztről!" (Mt 27:40).
"Tartsa meg magát, ha ő a Krisztus, az Istennek ama választottja" (Lk
23:35). A kísértés pusztájában Sátán kijelentette: "Ha Isten fia vagy,
mondd, hogy e kövek változzanak kenyerekké" (Mt 4:3). "Ha Isten fia
vagy, vesd alá magadat" (Mt 4:6) a templom tetejéről. Sátán, angyalaival
együtt emberi formában, jelen volt a keresztnél is. A főellenség és
seregei együttműködtek a papokkal és a főemberekkel. A nép tanítói arra
ösztökélték a tudatlan csőcseléket, hogy támadjanak Jézus ellen, akit
közülük sokan eddig még nem is láttak, és tegyenek tanúbizonyságot is
ellene. Papok, főemberek, farizeusok és a megátalkodott gyülevész nép
szövetségre léptek egymással és sátáni őrjöngéssel együtt támadtak
Krisztus ellen. A vallási vezetők egyesültek Sátánnal és a gonosz
angyalokkal, és Sátán parancsait hajtották végre.
A
szenvedő és haldokló Jézus hallott minden szót, amit a papok
kijelentettek: "Másokat megtartott, magát nem tudja megtartani. Ha
Izrael királya, szálljon most le a keresztről és majd hiszünk neki" (Mt
27:42). Krisztus le tudott volna jönni a keresztről. Mivel azonban nem
önmagát akarta megmenteni, és nem jött le a keresztről, a bűnösök
reménykedhetnek bűneik bocsánatában és abban, hogy kegyelmet találnak
Istennél.
Az
Üdvözítő kigúnyolása alkalmával azok a férfiak, akik állították, hogy a
prófécia értelmezői, azokat a szavakat ismételgették, amelyeket a
jövendölés szerint ez alkalommal majd kimondanak. Vakságukban azonban
nem vették észre, hogy a próféciát teljesítették be. Azok, akik
gúnyolódva kimondották ezeket a szavakat: "Bízott az Istenben; mentse
meg most őt, ha akarja, mert azt mondta: Isten fia vagyok" (Mt 27:43),
nem sejtették, hogy bizonyságtevésük az eljövendő korszakok folyamán
ismételten elhangzik majd. Ámbár a szavakat gúnyolódva mondották ki,
azok később arra ösztönöztek embereket, hogy úgy kutassák át az
írásokat, mint ahogy előzőleg sohasem tették. A bölcs emberek hallották
Isten szavait, kutattak az írásokban, elmélkedtek és imádkoztak. Voltak
olyanok, akik soha nem nyugodtak meg addig, míg a Szentírás egyes
helyeit más helyekkel összehasonlítva, meg nem látták Krisztus
küldetésének az értelmét. Előzőleg soha nem volt Jézusról olyan
általános ismeret, mint akkor, amikor a kereszten függött. Sokaknak a
szívében, akik a keresztre feszítés színhelyét szemlélték, és akik
Krisztus szavait hallották, felragyogott az igazság világossága.
A
kereszten folyó haláltusája alatt a vigasztalás sugara is beragyogta
Jézust, a bűnbánó tolvaj kérésén keresztül. Mindkét gonosztevő, akit
Jézussal együtt keresztre feszítettek, először szidalmazta Jézust.
Egyikük magatartása szenvedései alatt még makacsabb és kihívóbb lett.
Nem így történt a másikkal. Ez az ember nem volt megátalkodott bűnöző. A
rossz társaságok vezették félre és térítették a bűnözés útjára, azonban
kevésbé volt bűnös, mint azok közül sokan, akik ott álltak a kereszt
mellett és gyalázták az Üdvözítőt. Ez az ember látta és hallotta Jézust,
és tanításai meggyőzték őt, de a papok és főemberek eltérítették
Jézustól. Miközben azon igyekezett, hogy elfojtsa meggyőződését, egyre
mélyebbre és mélyebbre merült a bűnbe, míg végül letartóztatták,
bűnösnek nyilvánították és arra ítélték, hogy kereszten haljon meg. A
törvényházban és a Golgota felé vezető úton Jézus közelében volt.
Hallotta Pilátus kijelentését is: "nem találok benne semmi bűnt" (Jn
19:4). Megfigyelte és megjegyezte Jézus isteni viselkedését, és
szánakozó megbocsátását, amit kínzói iránt tanúsított. A keresztről
letekintve látta, hogy sokan a vakbuzgó vallásos emberek közül megvetően
a nyelvüket nyújtogatták Jézusra és igyekeztek Őt nevetségessé tenni.
Látta a fejcsóválásukat, hallotta a szemrehányó beszédét annak az
embernek, aki társa volt a bűnben: "Ha te vagy a Krisztus, szabadítsd
meg magadat, és minket is" (Lk 23:39). Hallotta azt is, hogy a járókelők
közül sokan védelmükbe vették Jézust. Hallotta, hogy megismételték
Jézus szavait és megemlítették cselekedeteit. Korábbi meggyőződése, hogy
ez a Krisztus, ismét megerősödött szívében. Odafordult bűntársához és
ezt mondta neki: "Az Istent sem féled-é te? hiszen te ugyanazon ítélet
alatt vagy!" (Lk 23:40). A haldokló tolvajoknak nem volt többé semmi
félnivalójuk az emberektől. Egyikük szívében azonban már ott volt az a
meggyőződés, hogy van Isten, akitől félnie kell, és van jövendő, amely
remegésre készteti. Most, amikor elérkezett bűntől megfertőzött,
tisztátalanná vált élete végéhez, hörögve ezt mondja bűntársának: "És mi
ugyan méltán; mert a mi cselekedetünknek méltó büntetését vesszük: ez
pedig semmi méltatlan dolgot nem cselekedett" (Lk 23:41).
A
tolvaj számára ez nem kérdéses többé. Nincs már semmi kételkedés és
szemrehányás a szívében. Mikor bűnéért elítélték, reménytelen és
kétségbeesett emberré vált; de most valami különös és gyengéd gondolatok
támadtak elméjében. Visszaidézte emlékezetébe mindazt, amit Jézusról
hallott, hogy miként gyógyította meg a betegeket és bocsátotta meg
egyesek bűnét. Lélekben ismét meghallotta azoknak a szavait, akik hittek
Jézusban és sírva követték Őt. Azután meglátta és elolvasta azt a
feliratot, amit Jézus feje fölé szögeztek. Hallotta, amint a járókelők
elismételgették a felirat szövegét. Egyesek bánkódva és remegő ajakkal,
mások viccelődve és gúnyolódva. A Szentlélek megvilágosította elméjét és
a valóság láncszemei lassanként ismét összekapcsolódtak, s ő eljutott
az igazság megismerésére. Jézusban, aki összetörve, kigúnyolva ott
függött mellette a kereszten, meglátta Istennek ama Bárányát, aki
elveszi a világ bűneit. Hangja reménységet, de ugyanakkor félelmet is
kifejez, mikor ez a tehetetlen, haldokló ember az ugyancsak haldokló
Krisztus könyörületére bízza magát: "Uram, emlékezzél meg énrólam, mikor
eljössz a te országodban!" (Lk 23:42).
Jézus
válasza gyorsan érkezett. Gyengéd hangon, amely tele volt szeretettel,
könyörülettel és erővel, Jézus ezt mondja néki: "Bizony mondom néked ma;
velem leszel a paradicsomban" (Lk 23:43).
A
haláltusa hosszú órái alatt a becsmérlés és gúnyolódás szavai jutottak
Jézus fülébe. Miközben ott függött a kereszten, csúfolódások és átkok
hangjai szálltak fel Hozzá. Vágyakozó szívvel figyelte, hogy nem
hangzik-e el a hit kifejezése is tanítványai részéről. Sajnos, csak a
csüggedt szavaikat hallotta: "Pedig mi azt reméltük, hogy Ő az, aki meg
fogja váltani az Izraelt" (Lk 24:21). Milyen üdítőek voltak azért az
Üdvözítő számára a hitnek és a szeretetnek azok a megnyilvánulásai,
amelyekben a haldokló tolvaj részesítette. Mialatt a zsidó vezetők
megtagadták Őt, és még a tanítványai is kételkedtek istenségében, ez a
szegény tolvaj az örökkévalóság küszöbén Úrnak szólítja Jézust. Sokan
készek voltak arra, hogy Úrnak mondják Jézust, mikor csodákat tett, és
miután feltámadt a sírból. Azonban senki sem ismerte el Őt Úrnak, amikor
haldokolva ott függött a kereszten, kivéve ezt a bűnbánó tolvajt, aki
utolsó órájában menekült meg az örök haláltól.
A
járókelők meghallották, mikor a tolvaj Úrnak szólította Jézust. A
bűnbánó ember szavainak hangszíne megragadta figyelmüket. Azok, akik a
kereszt tövénél Krisztus ruhadarabjai felett civakodtak és sorsot
vetettek köntösére, megálltak és felfigyeltek. Szavaik haragos tónusa
lecsillapodott. Lélegzet-visszafojtva tekintettek fel Krisztusra és
várták a választ haldokló ajkáról.
Mikor
Krisztus kimondta az ígéret szavait, azon a sötét felhőn, amely
beborítani látszott a keresztet, ragyogó és eleven világosság hatolt át.
A bűnbánó tolvajt teljes békesség töltötte el miután megbékült Istennel
és tudatára ébredt annak a ténynek, hogy Isten is megbékült vele és
elfogadta őt. Krisztus megdicsőült megaláztatásában. Jézus, akit akkor
és ott mindenki legyőzöttnek látott, valójában győztes volt. Felismerték
Benne a bűnök hordozóját. Az emberek hatalmat gyakorolhattak teste
felett. A töviskoronával átszúrhatták szent homlokát. Letéphették Róla
ruházatát és veszekedhettek ruhadarabjai felett. Nem rabolhatták el
azonban Tőle azt a hatalmat, amellyel megbocsáthatta a bűnöket.
Haldoklása közben tanúbizonyságot tett saját istenségéről és az Atya
dicsőségéről. Füle nem olyan süket, hogy ne hallhatna, karja nem
rövidült meg annyira, hogyne tudna megvédeni. Jézusnak megvolt és megvan
az a királyi joga, hogy mindenképpen megmentse azokat, akik általa
járulnak Istenhez.
"Bizony
mondom néked ma: velem leszel a paradicsomban" (Lk 23:43). Krisztus nem
azt ígérte ezzel, hogy a tolvajnak már azon a napon vele kell lennie a
paradicsomban. Ő maga sem ment azon a napon a paradicsomba. A
sírkamrájában aludt és a feltámadás reggelén azt mondotta: "Nem mentem
még fel az én Atyámhoz" (Jn 20:17). Az ígéretet azonban a keresztre
feszítés napján, a nyilvánvaló vereség és sötétség napján adta. "Ma",
miközben haldoklik a kereszten mint gonosztevő, Krisztus biztosít egy
szegény bűnöst arról, hogy "velem leszel a paradicsomban" (Lk 23:43).
A
Jézussal együtt keresztre feszített tolvajokat, "egyiket jobbkéz felől,
a másikat balkéz felől" (Mt 27:38) helyezték el. Ez azt jelenti, hogy
Jézus keresztje az ő keresztjeik között, középen állott. Ezt papok és
főemberek utasítására rendezték így. Krisztus tolvajok közötti
helyzetének azt kellett mutatnia, hogy Ő volt a három bűnöző közül a
legnagyobb. Így teljesedett be az Ige: "A bűnösök közé számláltatott"
(Ésa 53:12). A papok azonban nem ismerték fel cselekedetük teljes
értelmét. Mikor Jézust keresztre feszítették a tolvajokkal együtt, és
keresztjét azok keresztje között, tehát középen állították fel, azt
jelezték, hogy Krisztus keresztjét egy bűneiben heverő világ közepette
állították fel. A bűnbocsánat szavai, amelyeket Krisztus a bűnbánó
tolvajnak mondott, olyan világosságot gyújtottak, amely ellátszik majd a
föld legtávolabbi határáig.
Az
angyalok álmélkodással figyelték Jézus végtelen szeretetét, aki mialatt
a legsúlyosabb testi és lelki kínokat szenvedte el, csak másokra
gondolt és a bűnbánó lelket hitre bátorította. Megaláztatásában
prófétaként szólította meg Jeruzsálem leányait; papként és
közbenjáróként pedig azért könyörgött az Atyához, hogy bocsásson meg a
gyilkosainak; szerető Üdvözítőként pedig megbocsátotta a bűnbánó tolvaj
bűneit.
Mikor
Jézus tekintete végigsiklott a körülötte lévő sokaságon, egy személy
különösképpen megragadta figyelmét. A kereszt lábánál állott anyja, akit
János, a szeretett tanítvány támogatott. Az anyja nem tudta elviselni,
hogy távol maradjon Fiától. János pedig, aki tudta, hogy a vég közel,
ismét visszavitte őt a kereszthez. Krisztus, haldoklásának órájában
megemlékezett anyjáról. Belenézett fájdalomtól lesújtott arcába, azután
Jánosra tekintett és így szólt anyjához: "Asszony, ímhol a te fiad!"
Jánosnak pedig ezt mondta: "Ímhol te anyád!" (Jn 19:26-27). János
megértette Krisztus szavait, és elfogadta a megbízatást. Máriát azonnal
otthonába vitte, és attól az órától kezdve gyengéden gondoskodott róla.
Óh, szánakozó, szerető Üdvözítő, aki minden testi és lelki fájdalma és
kínja között gondoskodott anyjáról! Nem volt pénze, amelynek
segítségével biztosíthatta volna kényelmét. Tudta azonban, hogy János
szívébe zárta őt. Ezért erre a tanítványára bízta anyját értékes
örökségként. Krisztus így azt adta anyjának, amire a legnagyobb szüksége
volt: Jánosnak gyengéd együttérzését, aki azért szerette Máriát, mert
Mária is szerette Jézust. Azzal, hogy János szent megbízatásként fogadta
el Máriát, maga is nagy áldásban részesült. Mária állandóan szeretett
Mesterére emlékeztette őt.
Krisztus
gyermeki szeretetének tökéletes példája el nem homályosuló ragyogással
fénylik a korszakok sötétségén át. Jézus közel harminc évig mindennapi
munkájával segített elhordozni a családi otthon terheit. Most pedig még a
haláltusájában sem feledkezett meg arról, hogy gondoskodjék
megszomorodott özvegy anyjáról. Ugyanennek a lelkületnek kellene
megmutatkoznia Urunk minden egyes tanítványában. Azoknak, akik követik
Krisztust, keresztény hitükből fakadóan kötelességüknek kell tartaniuk
azt, hogy tiszteljék szüleiket és gondoskodjanak róluk. Azoknak a szülei
mindig hiánytalanul megkapják a figyelmes gondoskodást és gyengéd
részvétet, akik szívükben megőrizték Jézus szeretetét.
A
dicsőség Ura meghalt, váltságként az emberi nemzetségért. Krisztust, -
mialatt odaadta drága életét - nem lelkesítette diadalmas öröm. Valami
nyomasztó homály telepedett Rá. Nem a halálfélelem nehezedett Rá. Nem a
kereszt fájdalma és szégyene okozta kifejezhetetlen kínjait. Krisztus a
szenvedők fejedelme volt. Fájdalmai a bűn gonoszságának a tudatából
eredtek, abból az ismeretből, hogy a gonosszal való érintkezés folytán
az emberek vakok lettek a bűn borzalmaival szemben. Krisztus látta, hogy
milyen mélyen belegyökerezett a bűn az emberek szívébe, hogy milyen
kevesen vannak azok, akik készek kitörni a bűn hatalmából. Krisztus
tudta, hogy Isten segítsége nélkül az emberiségnek el kell pusztulnia;
látta, hogy az emberek sokasága miként pusztul el akkor, mikor a bőséges
segítség már elérhető közelségben van hozzájuk.
Isten
Krisztusra, mint helyettesünkre és kezesünkre helyezte minden
gonoszságunkat, bűnünket és igazságtalanságunkat. "A bűnösök közé
számláltatott" (Ésa 53:12), hogy megválthasson bennünket a törvény
ítéletétől, kárhoztatásától. Ádám minden leszármazottjának a bűne az Ő
szívére nehezedett súlyos teherként. Isten haragja a bűnnel szemben,
nemtetszésének félelmetes kinyilatkoztatása a bűn, az igazságtalanság
miatt rettenettel töltötte el Krisztus szívét. Krisztus egész élete az
Atya kegyelmének és megbocsátó szeretetének a jó hírét közölte az
elesett világgal. Üdvösség a bűnösök számára, ez volt a feladata és
állandó célja működésének. Most azonban, mivel a bűn szörnyű terhét
hordozta, nem tudta meglátni az Atya megbékülést sugárzó arcát. Annak az
érzete, hogy az Atya megvonta Tőle jelenlétét legnagyobb nyomorúságának
ebben az órájában, olyan szomorúsággal és fájdalommal szúrta át a
Megváltó szívét, amit senki emberfia nem érthet meg teljesen.
Sátán
kegyetlen kísértéseivel kínozta meg Jézus szívét. Az Üdvözítő nem
tudott átlátni a sírkamrát elzáró kövön. Egyetlen biztató reménysugarat
sem látott, hogy majd győztesként jön elő a sírból, és semmi biztosíték
nem volt arra, hogy az Atya elfogadja áldozatát. Krisztus attól félt,
hogy a bűn oly súlyos Isten szemében, hogy örökre elszakítja Őt az
Atyától. Krisztus azt a lelki kínt érezte, amit a bűnösök éreznek majd,
amikor az irgalom nem könyörög többé a bűnös emberi nemzetségért. A
bűnnek ez az érzete volt az, amely az Atya haragját Krisztusra, az
emberek helyettesére öntötte ki, ami oly keserűvé tette azt a poharat,
amit kiivott, és összetörte Isten Fiának a szívét.
Az
angyalok álmélkodással szemlélték az Üdvözítő kétségbeejtő
haláltusáját. A mennyei seregek eltakarták orcájukat a félelmetes
látvány elől. Az élettelen természet együttérzését fejezte ki
megsértett, haldokló Teremtője iránt. A nap nem volt hajlandó tanúja
lenni ennek a kegyetlen jelenetnek. Teljes, ragyogó sugarai fénnyel
árasztották el délben a földet, mikor hirtelen úgy látszott, mintha a
nap kialudt volna. A teljes sötétség, mint valami szemfedél burkolta be a
keresztet. "Hat órától kezdve pedig sötétség lőn mind az egész földön,
kilenc óráig" (Mt 27:45). Nem valami napfogyatkozás vagy más természeti
ok idézte elő ezt a sötétséget, amely olyan mély volt, mint az éjszaka
sötétsége éjfélkor, mikor az égen nem ragyognak a csillagok és nem
világít a hold sem. Ez egy csodálatos tanúbizonyság volt, amelyet Isten
azért adott, hogy a későbbi nemzedékek hitét megerősíthesse.
Ez
a sűrű sötétség elrejtette Isten jelenlétét. Isten tette sátorává a
sötétséget, és ez a sötétség eltakarta dicsőségét az emberek szemei
elől. Isten és szent angyalai a kereszt mellett voltak. Az Atya Fiával
volt. Jelenlétét mégsem nyilvánította ki. Ha dicsősége elővillant volna a
felhőből, akkor minden emberi szemtanú megsemmisült volna. Ebben a
félelmetes órában az Atya nem vigasztalta meg jelenlétével Krisztust.
Jézus egyedül taposta a szőlőprést, és az emberek közül senki sem volt
Vele.
A
sűrű sötétségben Isten eltakarta Fia utolsó emberi lelki gyötrelmét.
Mindazok, akik látták Krisztust szenvedései közepette, meggyőződtek
istenségéről. Azok, akik csak egyszer is látták Krisztus tekintetét,
sohasem felejtették azt el. Amiként Kain arca kifejezte a gyilkosnak a
bűnét, úgy Krisztus ábrázata nyilvánvalóvá tette az ártatlanságot, a
tisztaságot, a jóakaratot, egyszóval az istenképűséget. Vádolói azonban
nem figyeltek erre a mennyei tanúbizonyságra. A haláltusa hosszú óráin
át bámult Krisztusra a gúnyolódó sokaság. Most Isten köpönyege
irgalmasan eltakarta Krisztust nézői elől.
Úgy
látszott, hogy a sír csendje ereszkedett alá a Golgotára.
Kimondhatatlan rémület vett erőt a tömegen, amely körülállta a
keresztet. Az átkozódó és csúfolódó szavak hirtelen félbeszakadtak. A
férfiak, nők és a gyermekek arcra borulva estek a földre.
Egyszer-egyszer vakító villámok csaptak ki a felhőkből és világították
meg a keresztet és a keresztre feszített Megváltót. Papok, főemberek,
írástudók, ítéletvégrehajtók és a csőcselék, mind azt gondolták, hogy
elérkezett számukra büntetésük ideje. Kis idő múlva azonban néhányan azt
suttogták, hogy Jézus most száll le a keresztről. Néhányan
megkísérelték kitapogatni a városba visszavezető utat, miközben verték a
mellüket és félelmükben jajveszékeltek.
A
kilencedik órában a sötétség felemelkedett az összegyűlt emberekről,
csak a keresztet burkolta homály. Ez jelképe volt annak a lelki kínnak
és borzalomnak, amely ránehezedett Jézus szívére. Egyetlen szem sem
tudott áthatolni azon a homályon, amely körülvette a keresztet, és senki
sem tudta áttörni azt a még mélyebb homályt, amely beburkolta Krisztus
szenvedő lelkét. Úgy látszott, hogy a haragos villámok éppen Krisztusra
csaptak le, amint ott függött a kereszten. Ekkor "nagy fennszóval kiálta
Jézus, mondván: ÉLI, ÉLI! LÁMA SABAKTANI, azaz: Én Istenem, én Istenem!
Miért hagyál el engemet?" (Mt 27:46). Mikor a külső sötétség
megsűrűsödött az Üdvözítő körül, sokan így kezdtek el kiáltozni: A menny
bosszúja van rajta. Isten haragjának a nyilai találták el őt, mert
Isten Fiának mondotta magát. Sokan azok közül, akik hittek Benne,
hallották Krisztus kétségbeesett kiáltását, minden reménységüket
elveszítették. Ha maga Isten is elhagyta Jézust, kibe vethetnék akkor
bizodalmukat követői?
Mikor
a sötétség felszállt Krisztus lesújtott lelkéről, akkor újra feléledt
Benne a testi szenvedés érzete. Azt mondotta: "Szomjúhozom" (Jn 19:28).
Egyik római katonát annyira megérintette a szánalom, mikor Krisztus
kicserepesedett ajakira tekintett, hogy egy spongyát tűzött fel egy
izsópnádra és miután bemártotta azt egy ecettel megtöltött edénybe,
felnyújtotta Jézusnak. A papok azonban gúnyolódtak Jézus haláltusáján.
Mikor sötétség burkolta be a földet, félelemmel teltek meg. Mikor pedig
alábbhagyott ez a félelmük, visszatért a rettegésük, hogy Jézus mégis
megszabadulhat tőlük. Jézus szavait: "Éli, Éli! Láma sabaktáni?" (Mt
27:46) tévesen magyarázták. Keserű megvetéssel és gúnyolódással azt
mondották: "Illyést hívja ez" (Mt 27:47). Az utolsó alkalmat sem
ragadták meg Jézus szenvedéseinek a csökkentésére. Érzéketlenül azt
mondották: "Hagyd el, lássuk, eljő-e Illyés, hogy megszabadítsa őt?" (Mt
27:49)
Isten
makulátlanul tiszta Fia a kereszten függött. Testét korbácsütésekkel
szaggatták össze. Azokat a kezeket, amelyeket olyan gyakran áldásra
nyújtott ki, fagerendákhoz szegezték. Azokat a lábakat, amelyek
fáradhatatlanok voltak a szeretet szolgálatainak a végzésében, nagy
szeggel verték át és szegezték a kereszthez. A királyi fejet
össze-vissza szurkálták a töviskorona tövisei. A reszkető ajkak
jajkiáltásra formálódtak. Krisztus mindezeket eltűrte - a vércseppeket,
amelyek lehullottak fejéről és lefolytak kezeiről, lábairól; a
haláltusát, amely eltorzította testének alakját; és a kifejezhetetlen
lelki kínszenvedést, amit akkor érzett, mikor Atyja elrejtette előle
orcáját. Ezek pedig mind azt mondják az emberi nemzetség minden egyes
gyermekének: éretted történt, hogy Isten Fia hozzájárult a bűn ezen
terhének az elhordozásához. Éretted döntötte meg a halál uralmát, és
tárta fel ismét előtted a paradicsom kapuit Az, Aki lecsendesítette a
tenger vad hullámait és járt a tajtékos hullámokon; Aki megremegtette az
ördögöket és száműzte a betegségeket; Aki megnyitotta a vakok szemeit,
és életre keltette a halottakat, és Aki áldozatként adta oda magát a
kereszten, mert szeretett téged. Krisztus, a bűnök elhordozója, eltűrte
az isteni igazság haragját, és éretted Maga lett bűnné. "Mert azt, aki
bűnt nem ismert, bűnné tette érettünk" (2Kor 5:21).
A
szemlélők csendben vártak a félelmetes jelenet végére. A nap kisütött,
de a keresztet továbbra is beburkolta a sötétség. A papok és a főemberek
Jeruzsálem felé tekintgettek; és íme, a sűrű felhők rátelepedtek a
városra és Júda síkságaira. Az Igazságosság Napja, a Világ Világossága
visszavonta sugarait az egykor kegyelt Jeruzsálem városától. Isten
haragjának cikázó villámai a pusztulásra ítélt városra irányultak.
A
sötét homály hirtelen felemelkedett a keresztről, és érthető, tiszta, -
a trombita hangjához hasonló hangon - amely úgy tűnt, hogy az egész
teremtett világmindenségen áthangzott, Jézus így kiáltott fel:
"ELVÉGEZTETETT!" (Jn 10:30) "ATYÁM, A TE KEZEDBE TESZEM LE AZ ÉN
LELKEMET" (Lk 23:46). Fényesség vette körül a keresztet, és az Üdvözítő
arca a nap fényéhez hasonló dicsőséggel ragyogott fel. Krisztus azután
lehajtotta fejét a mellére, és meghalt.
{DA 756.2}
A
szörnyű sötétség közepette, Istentől nyilvánvalóan elhagyatva, Krisztus
az emberi jaj poharát fenékig kiürítette. Azokban a félelmetes órákban
arra a Neki korábban adott ígéretre támaszkodott, hogy az Atya elfogadja
Őt. Krisztus megismerkedett mennyei Atyja jellemével;
igazságszolgáltatását, irgalmát és nagy szeretetét is megértette. Hittel
megnyugodott Istenben, mert az Ő iránta való engedelmesség mindig
örömöt okozott Neki. Mikor alázatos hódolattal és engedelmességgel
rábízta magát Istenre, akkor lassanként eltűnt szívéből az az érzés,
hogy az Atya elhagyta Őt. Krisztus hit által győzött.
A
föld még sohasem volt tanúja ilyen jelenetnek. A sokaság bénultan állt,
és lélegzet-visszafojtva, mereven nézett az Üdvözítőre. Ismét sötétség
telepedett a földre, és heves mennydörgéshez hasonló érdes moraj
hallatszott. Nagy földrengés keletkezett, amely megrázta az egész
vidéket. Az emberek halmokba dobálódtak össze. A legvadabb zűrzavar és
szörnyülködés következett. A környező hegyekben megrepedtek a sziklák és
nagy robajjal zuhantak alá a síkságokra. A sírok felnyíltak és a
halottakat kivetették magukból. Úgy látszott, hogy az egész teremtett
világ atomjaira hullott szét. A papok, főemberek, katonák,
ítéletvégrehajtók és az emberek megnémultak a félelemtől és arcra
borulva feküdtek a földön.
Mikor
a hangos kiáltás: "Elvégeztetett!" (Jn 19:30) elhangzott Krisztus
ajkáról, a papok éppen a templomban végezték szolgálatukat. Ez volt
ugyanis az estéli áldozat órája. A Krisztust jelképező bárányt bevitték,
hogy levágják. A pap felvette már a jelentőségteljes és szép ruháját,
felemelt késsel állott ott, amiként Ábrahám tette egykor, mikor éppen
fiát készült feláldozni. Az emberek megdöbbenve figyelték az eseményt. A
föld azonban megmozdult, és remegni kezdett, mert maga az Úr
közelítette meg az oltárt. Olyan zajjal, mint amit a szövet elrepesztése
okoz, a templom belső kárpitját tetejétől az aljáig egy láthatatlan kéz
kettétépte, és az emberek sokaságának a tekintete előtt feltárult az a
hely, amelyet egyszer Isten töltött be jelenlétével. Ebben a
helyiségben, a Szentek Szentjében Isten dicsősége, a Shekinah lakozott.
Az irgalom széke fölött Isten itt nyilvánította ki dicsőségét. Senki más
soha nem emelhette fel azt a kárpitot, amely elválasztotta a mögötte
levő helyiséget a templom többi részétől, csak a főpap. A főpap is csak
évente egyszer lépett be ebbe a helyiségbe, hogy elégtételt adjon a nép
bűneiért Istennek. Íme azonban ez a kárpit kettéhasadt. A földi szentély
legszentebb helye nem volt többé szent.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése