Jézus
elítélése után a Szanhedrin - a főtanács - tagjai Pilátushoz mentek,
hogy erősítse meg az ítéletüket és hajtassa végre Jézus kivégzését. A
zsidók hivatalos képviselői azonban nem akartak belépni a római
helytartó palotájának még az udvarába sem. Törvényük szerint ugyanis
ezzel tisztátalanná tették volna magukat, és ez megakadályozta volna
őket abban, hogy részt vegyenek a húsvéti ünnepen. Vakságukban nem
látták, hogy a gyilkos gyűlölet már tisztátalanná tette a szívüket. Nem
látták, hogy Krisztus volt az igazi húsvéti bárány, és mivel elvetették
Őt, a nagy ünnep elveszítette számukra a jelentőségét.
Mikor
a foglyot bevezették az udvarba, Pilátus kilépett palotája tornácára és
barátságtalan szemmel tekintett Jézusra. A római helytartót
hálószobájából hívták ki nagy sietséggel. Elhatározta, hogy olyan
gyorsan intézi el az ügyet, amilyen gyorsan csak lehetséges. Arra
készült, hogy ellentmondást nem tűrő szigorúsággal foglalkozik majd a
fogollyal. A legszigorúbb arckifejezéssel fordult Jézus felé, hogy
megnézze, milyen embert kell megvizsgálnia. Azt már tudta, hogy ezt az
embert a zsidó hatóságok nagyon szerették volna kihallgattatni vele, és
sietséggel megbüntettetni.
Pilátus
rápillantott azokra az emberekre, akik vádat emeltek Jézus ellen.
Tekintete kutatóan Jézuson nyugodott. Pilátus már sokféle bűnözővel
találkozott. Eddig még sohasem hoztak elé senkit, aki a jóságnak és
nemességnek azokat a vonásait hordozta volna magán, mint ez az ember.
Jézus arcán nem látta semmi jelét a bűnnek, sem a félelemnek, a
vakmerőségnek, vagy a dacnak. Pilátus egy higgadt és méltóságteljes
magatartású embert látott maga előtt, akinek az arckifejezése nem egy
bűnöző ismertető jegyeit, hanem a menny pecsétjét hordozta magán.
Krisztus
megjelenése kedvező benyomást tett Pilátusra. Felébredt benne jobbik
természete. Pilátus hallott már Jézusról és tetteiről. Felesége mondott
neki valamit azokról a csodálatos cselekedetekről, amelyeket egy
galileai próféta vitt véghez, aki meggyógyította a betegeket és
feltámasztotta a halottakat. Most mindez elfelejtett álomként idéződött
fel benne. Visszaemlékezett azokra a beszédekre, amelyek számos
forrásból eljutottak hozzá. Elhatározta, hogy megkérdezi a zsidóktól,
milyen vádakat emeltek a fogoly ellen.
Ki
ez az ember? Miért hoztátok őt ide? Milyen vádat hoztok fel ellene? -
tette fel nekik a kérdéseket. A zsidók zavarba jöttek. Tudták, hogy
képtelenek bebizonyítani Krisztus ellen felhozott vádjaikat, és ezért
nem is az volt a kívánságuk, hogy Pilátus nyilvánosan vizsgálja ki az
ügyet. Ezért csak annyit mondtak válaszként, hogy a fogoly egy gonosz
csaló és názáreti Jézusnak hívják.
Pilátus
ismét megkérdezte: "Micsoda vádat hoztok fel ez ember ellen?" (Jn
18:29). A papok nem válaszolták meg ezt a kérdést, de azzal, amit
mondtak, elárulták ingerültségüket: "Ha gonosztevő nem volna ez, nem
adtuk volna őt a te kezedbe" (Jn 18:30). Mikor a szanhedrin, - a
főtanács - a nép első emberei hozzád hoznak egy embert, akit méltónak
tartanak a halálra, szükséges-e érdeklődni az ellene felhozott vád után?
Azt remélték, hogy saját fontosságuk hangsúlyozásával hatást
gyakorolnak Pilátusra, és ráveszik arra, hogy teljesítse kérésüket.
Égtek a vágytól, hogy az általuk hozott halálos ítéletet Pilátus minél
előbb erősítse meg. Tudták, hogy azok az emberek, akik tanúi voltak
Krisztus csodálatos tetteinek, olyan történeteket tudnának elmondani,
melyek nagyon különböznek az általuk koholt vádaktól, amelyeket itt elő
akartak adni.
{DA 724.4}
A
papok azt gondolták, hogy a közismerten gyenge és ingadozó Pilátusnál
minden baj nélkül keresztül tudják vinni terveiket. Korábban is írt alá
halálos ítélet végrehajtására szóló parancsot sietősen, ezzel elítélt
olyan embereket, akik nem voltak méltók a halálra. Pilátus szerint egy
fogoly élete nem sokat számított. Számára nem volt semmi jelentősége. A
papok azt remélték, hogy Pilátus most is kirója a halálbüntetést Jézusra
úgy, hogy nem hallgatja ki előzőleg. Ezt kedvezményként is kérték és
elvárták Pilátustól nagy nemzeti ünnepük alkalmával.
Volt
azonban valami a fogolyban, ami visszatartotta Pilátust ettől a
döntéstől. Nem merte ezt tenni. Átlátott a papok szándékain. Emlékezett
arra, hogy nem is olyan régen, Jézus miként támasztotta fel Lázárt, aki
már négy napja halott volt. Elhatározta, hogy mielőtt aláírná az
ítéletet, előbb megtudja, mik voltak a vádak Jézus ellen, és azt is,
vajon tudják-e bizonyítani ezeket a vádakat.
Ha
a ti ítéletetek jogos - mondotta -, akkor miért hoztátok a foglyot
hozzám? "Vigyétek el őt ti, és ítéljétek meg őt a törvényeitek szerint"
(Jn 18:31). Szorultságukban kénytelenek voltak megmondani Pilátusnak,
hogy ők már hoztak egy ítéletet Krisztus ellen, de Pilátus ítéletére is
szükségük van, mert az ő ítéletüket csak ez teszi érvényessé. Mi a ti
ítéletetek? - kérdezte Pilátus. A halál, felelték; de nekünk a törvény
szerint nem szabad senkit sem halálra adnunk. Arra kérték Pilátust,
fogadja el szavukat bizonyítékként arra, hogy Krisztus bűnös és hajtassa
végre az ítéletet. Ők vállalják a felelősséget az eredményért.
Pilátus
nem volt igazságos és lelkiismeretes bíró; és erkölcsi erő tekintetében
is elég gyenge ember volt, mégis megtagadta kérésüket. Nem volt
hajlandó elítélni Jézust, amíg nem sorolják fel a vádakat ellene.
A
papok kényszerhelyzetben voltak. Látták, hogy el kell rejteniük
képmutatásukat. Nem szabad megengedniük, hogy úgy tűnjék fel, mintha
Krisztust vallási alapon, vallási okokból tartóztatták volna le. Ha
okként valami ilyennel hozakodtak volna elő, akkor eljárásaikat Pilátus
nem találta volna fontosaknak és egyáltalán reá tartozóknak. Azt a
látszatot kell kelteniük, hogy Jézus a törvény és a rend ellen
munkálkodott. Így azután politikai bűnözőként lehetne elítélni.
Lázadások és felkelések a római kormányzat ellen állandóan felütötték a
fejüket a zsidók között. Ezekkel a lázongásokkal a rómaiak nagyon
szigorúan foglalkoztak és a legkegyetlenebb módon végezték ki azokat,
akik valamely lázadásban részt vettek. Állandóan résen voltak, hogy
minden olyan megmozdulást azonnal elnyomhassanak, ami komolyabb lázadás
kitöréséhez vezethetne.
Csak
néhány nappal ezelőtt a farizeusok ezzel a kérdéssel próbálták csapdába
csalni Jézust: "Szabad-e nekünk adót fizetnünk a császárnak, vagy nem?"
(Lk 20:22). Krisztus azonban leleplezte képmutatásukat. Azok a rómaiak,
akik jelen voltak ennél a beszélgetésnél, a Jézus ellen összeesküvést
szövők teljes kudarcát láthatták Jézus válasza nyomán: "Adjátok meg
azért, ami a császáré, a császárnak és ami az Istené, az Istennek" (Lk
20:25).
A
papok most azt gondolták, hogy úgy tüntetik fel a dolgot, mintha Jézus
ez alkalommal azt tanította volna, amit reméltek, hogy majd tanít.
Legnagyobb zavarodottságukban és végső szükségükben hamis tanúkat hívtak
segítségül, akik "kezdék őt vádolni, mondván: Úgy találtuk, hogy ez a
népet, félrevezeti és tiltja a császár adójának fizetését, mivelhogy ő
magát ama király Krisztusnak mondja" (Lk 23:2). Három vád és mind a
három minden alap nélkül. A papok tudták ezt, de hajlandók voltak a
hamis tanúvallomásra, csakhogy elérhessék céljukat.
Pilátus
átlátott szándékukon. Nem hitte el, hogy a fogoly összeesküvést szőtt a
kormányzat ellen. Szelíd és alázatos megjelenése egyáltalán nem volt
összhangban ezzel a váddal. Pilátusnak az volt a meggyőződése, hogy itt
egy aljas összeesküvést szerveztek egy ártatlan ember megsemmisítésére,
aki útjában állt a zsidó főembereknek. Pilátus odafordult Jézushoz és
megkérdezte Tőle: "Te vagy-e a zsidók királya?" Jézus pedig így
válaszolt: "Te mondod" (Mt 27:11). Mikor ezt mondotta, arckifejezése
megvilágosodott, mintha a napsugár csillant volna meg rajta.
Mikor
Krisztus válaszát hallották, Kajafás és azok, akik vele voltak,
felszólították Pilátust, hogy tanúsítsa ő is. Jézus elismerte annak a
bűnnek az elkövetését, amellyel vádolták Őt. A papok, az írástudók és a
főemberek hangos kiáltozással azt követelték Pilátustól, hogy ítélje
halálra Jézust: Ezt a kiáltozást a csőcselék is átvette és a lárma
fülsiketítő volt. Pilátus összezavarodott. Mikor azt látta, hogy Jézus
nem adott semmiféle választ vádolóinak, megkérdezte Jézustól: "Semmit
nem felelsz-e? Ímé, mennyi tanúbizonyságot szólnak ellened! Jézus pedig
semmit sem felele" (Mk 15:4-5).
Krisztus,
aki Pilátus mögött állott a tornácon és így mindazok láthatták, akik
ott voltak a palota udvarán, hallotta a szidalmakat és becsmérléseket,
amelyekkel illeték Őt, de egy szót sem szólt. Egész magatartása
bizonyította ártatlanságát. Mozdulatlanul állt a zabolátlan düh
hullámaival szemben, amelyek körülötte tomboltak. A harag hullámai
magasabbra és magasabbra csaptak a viharos óceánhoz hasonlóan, de Őt nem
érintették. Csendben állott, de csendessége ékesen szóló volt. Olyan
volt ez, mintha a belülről jövő világosság fénylene a külső emberen.
Pilátust
meglepte Jézus magatartása. Vajon ez az ember azért nem vett-e tudomást
a vele szemben alkalmazott eljárásokról, mert nem akarta megmenteni az
életét? - kérdezte önmagától. Jézusra tekintett és látta, hogy a
sértegetéseket és a gúnyolódásokat a megtorlás gondolata nélkül viselte
el, úgy érezte, hogy ez az ember nem lehet olyan igazságtalan és
istentelen, mint amilyenek a zajongó papok voltak. Pilátus azt remélve,
hogy megtudja az igazságot Jézustól, és ki tudja menteni, szabadítani az
ellenséges tömegből, félrevonta Jézust és ismét megkérdezte tőle: "Te
vagy a zsidók királya?" (Jn 18:33)
Jézus
nem válaszolt közvetlenül Pilátus kérdésére. Tudta, hogy a Szentlélek
küzd most Pilátussal és ezért alkalmat adott neki arra, hogy megvallja
meggyőződését. "Magadtól mondod-e te ezt - kérdezte - vagy mások
beszélték neked énfelőlem?" (Jn 18:34). Más szavakkal: a papok vádja
volt-e, vagy Pilátusnak az a kívánsága, hogy többet tudjon Jézusról, ami
Pilátust e kérdés feltevésére késztette? Pilátus megértette az Úr
kérdését, de büszkeség támadt a szívében. Nem akarta kinyilvánítani
belső meggyőződését. Csak ennyit mondott Jézusnak: "Avagy zsidó vagyok-e
én? A te néped és a papi fejedelmek adtak téged az én kezembe: mit
cselekedtél?" (Jn 18:35).
Pilátus
elszalasztotta aranyat érő nagy lehetőségét. Jézus mégsem hagyta őt
további világosság nélkül. Miközben nem válaszolt közvetlenül kérdésére,
nyíltan megmondta neki isteni küldetését. Megérttette Pilátussal, hogy Ő
nem törekedett földi királyi szék elnyerésére.
"Az
én országom nem e világból való, - mondotta Pilátusnak - ha e világból
való volna az én országom, az én szolgáim vitézkednének, hogy át ne
adassam a zsidóknak. Ámde az én országom nem innen való. Monda azért
neki Pilátus: Király vagy-e hát te csakugyan? Felele Jézus: Te mondod,
hogy én király vagyok. Én azért születtem, és azért jöttem e világra,
hogy bizonyságot tegyek az igazságról. Mindaz, aki az igazságból való,
hallgat az én szómra" (Jn 18:36-37).
Jézus
megerősítette, hogy szava önmagában olyan kulcs, amely felnyitja a
titkot mindazok számára, akik készek voltak elfogadni azt. Szavának
önmagában parancsoló hatalma van, és ez a titka az igazság terjedésének,
amely királyságáról szól. Krisztus azt kívánta Pilátussal megértetni,
hogy csak az igazság elfogadása és magáévá tétele útján újulhat meg
romlott természete.
Pilátus
vágyott az igazság megismerésére. Elméje azonban egy zavarban levő
ember elméje volt. Megragadták az Üdvözítő szavai, és szívét felkavarta
az a mérhetetlen kívánság, hogy megismerje: mi is valójában ez az
igazság, és miként tudná ezt a Jézus által hirdetett igazságot elnyerni.
"Micsoda az igazság?" (Jn 18:38) - kérdezte Jézustól. A választ azonban
nem várta meg. A palota kapuján kívül levő csődület és kavarodás ennek
az órának a jelentőségére figyelmeztették, mert a papok azonnali
döntését követelték. Miután kiment a zsidókhoz, nyomatékosan
kijelentette nekik: "Én nem találok benne semmi bűnt" (Jn 18:38).
Ezek
a szavak egy pogány bíró szájából kegyetlenül megrótták Izrael
főembereinek galádságát és hamisságát, akik az Üdvözítőt vádolták. Mikor
a papok és a vének ezt a kijelentést hallották Pilátustól,
kiábrándultságuk és dühük nem ismert többé határt. Már régóta
szövögették összeesküvésüket Jézus ellen és várakoztak erre az
alkalomra. Mikor most azt látták, hogy lehetőség nyílt Jézus szabadon
bocsátására, úgy tűnt, készek Őt inkább darabokra tépni, ahelyett, hogy
kiengednék kezükből. Hangosan szidalmazták Pilátust és megfenyegették,
hogy kormányzatát elítélő bírálatban részesítik a római császár előtt.
Azzal vádolták, hogy annak a Jézusnak az elítélést tagadta meg, akiről
mindenki tudja, hogy szemben áll a császárral.
Dühös
hangok és kijelentések hangzottak el arról is, hogy Jézus beszédeinek
lázadásra késztető hatása jól ismert volt az egész országban. A papok
azt mondották: "A népet felzendíti, tanítván az egész Júdeában, elkezdve
Galileától mind idáig" (Lk 23:5).
Pilátus
ebben a pillanatban még nem gondolt arra, hogy elítéli Jézust. Tudta,
hogy a zsidók csak gyűlöletből és hamisan vádolták. Pilátus tudta, hogy
mi a kötelessége. Az igazság azt kívánta, hogy Krisztust azonnal
engedjék szabadon, ő azonban rettegett a nép rosszindulatától. Tudta,
hogy ha megtagadná Jézus kiszolgáltatását, akkor zendülés támadhatna, és
ezzel a lehetőséggel félt szembenézni. Mikor azt hallotta, hogy
Krisztus Galileából való, elhatározta, hogy elküldi Heródeshez, a
tartomány kormányzójához, aki éppen Jeruzsálemben tartózkodott. Pilátus
azt gondolta, hogy ilyen módon a felelősséget átháríthatja magáról
Heródesre. Az is eszébe jutott, hogy ezzel a lépésével megszüntetheti
azt a régi feszültséget, amely Heródes és közte fennállt. Reménysége be
is teljesedett. Krisztus kihallgatása kapcsán a két közigazgatási
tisztviselő ismét kibékült egymással.
Pilátus
átadta Jézust a katonáknak és azok a csőcselék csúfolódása és
sértegetése közepette sietve hurcolták magukkal Pilátus palotájától
Heródeshez. "Heródes pedig Jézust látván igen megörüle; mert sok időtől
fogva kívánta őt látni, mivelhogy sokat hallott őfelőle és reménylé,
hogy majd valami csodát lát, melyet ő tesz" (Lk 23:8). Ez a Heródes volt
az, akinek a lelkén Keresztelő János vére száradt. Mikor Heródes
először hallott Jézusról, nagyon megrémült, halálra ijedt, mert azt
hitte, hogy János támadott fel és tért vissza hozzá, hogy bosszút álljon
rajta. Akkor ezt mondta: "Akinek én fejét vétetém, az a János ez; ő
támadt fel a halálból" (Mk 6:16). "Ez ama Keresztelő János; ő támadt fel
a halálból és azért működnek benne az erők" (Mt 14:2). Heródes mégis
látni szerette volna Jézust. Most megvolt rá a jó alkalma, hogy
megmentse egy próféta életét. Heródes azt remélte, hogy ezzel a tettével
örökre száműzi annak a véres fejnek az emlékét, amelyet egy tálon eléje
nyújtottak. A kíváncsiságát is ki szerette volna elégíteni. Ha Krisztus
szabadon bocsátására bármiféle kilátás adódnék, - gondolta Heródes -,
akkor ő bizonyára kész lenne mindent megtenni, amire őt kérnék.
A
papok és a vének nagy serege kísérte Krisztust Heródeshez. Mikor az
Üdvözítőt bevitték Heródes palotájába, ezek az előkelő tisztséget viselő
emberek mind izgatottan beszéltek és szenvedélyesen vádolták Krisztust.
Heródes azonban nem sok figyelmet fordított vádaskodásaikra.
Megparancsolta nekik, hogy maradjanak csendben, mert szeretett volna
néhány kérdést feltenni Krisztusnak. Elrendelte, hogy Krisztus
kötelékeit lazítsák meg. Ugyanakkor szemére hányta Jézus ellenségeinek,
hogy nagyon durván bántak foglyukkal. Heródes, mikor részvéttel
beletekintett a világ Megváltójának nyugodt arcába, abból csak
bölcsességet és tisztaságot tudott kiolvasni. Ő is éppen úgy, mint
Pilátus, meggyőződött arról, hogy Krisztust rosszindulatból és
irigységből vették vád alá.
Heródes
sokféle kérdést tett fel Krisztusnak, de az Üdvözítő kikérdezésének
egész ideje alatt mélyen hallgatott. A király parancsára ekkor betegeket
és testi fogyatékosokat hoztak elő, és Heródes megparancsolta
Krisztusnak, hogy csodatétellel bizonyítsa állítólagos hatalmát. Azt
állítják, mondotta Heródes, hogy meg tudod gyógyítani a betegeket.
Nagyon szeretném látni, hogy vajon messze elterjedt hírességed nem
valami hazugságon alapszik-e? Jézus nem válaszolt Heródes
felszólítására. Heródes azonban továbbra is egy csoda megtételére
ösztökélte. Azt mondta Krisztusnak: Ha másokért tudsz csodát tenni, most
tégy valami csodát saját magadért és saját javadra. Csodatételeddel a
legjobb szolgálatot tennéd magadnak. Heródes ismét megparancsolta
Krisztusnak: Mutass nekünk egy jelet, amely meggyőz bennünket arról,
hogy valóban rendelkezel azzal a hatalommal, amelyet a rólad szóló hírek
neked tulajdonítottak. Krisztus azonban továbbra is úgy viselkedett,
mint aki nem lát és nem hall semmit. Isten Fia akkor és ott emberi
természetét öltötte magára. Azt kellett tennie, amit minden földi,
halandó embernek tennie kell hasonló körülmények között. Ezért Heródes
kérésére, sőt parancsára sem tett csodát a maga megmentése érdekében.
Nem tett csodát csak azért, hogy megkímélje Magát azoktól a fájdalmaktól
és megaláztatásoktól, amelyeket a halandó embereknek el kell hordozniuk
hasonló helyzetben.
Heródes
azt ígérte, hogy ha Krisztus valami csodát tesz az ő jelenlétében,
akkor szabadon engedi. Krisztus vádolói saját szemükkel látták azokat a
hatalmas csodákat, amelyeket Krisztus isteni hatalmával tett. Hallották,
mikor megparancsolta a sírnak, hogy adja ki a halottját. Látták, mikor a
halott engedelmesen előjött a sírból Krisztus szavára. A papok és a
főemberek szívét félelem szorította össze, hogy Krisztus Heródes
kérésére végül most mégis megmutatja hatalmát. Igen, mert Krisztus
erejének, hatalmának egy ilyen kinyilatkoztatása halálos csapásnak
bizonyulna terveikre, sőt talán még az életükbe is kerülne. A papok és a
főemberek nagy aggodalmukban vádjaikat ismét nyomatékosan felhozták
Krisztus ellen. Felemelt hangon ismételten kijelentették, hogy Krisztus
áruló és istenkáromló. Csodáit azzal a hatalommal hajtja végre, amelyet
Belzebub, az ördögök fejedelme adott neki. Heródes palotájának
tárgyalóterme a zűrzavar színtere lett. Egyik ember túlharsogta a
másikat. Mindenki össze-vissza kiabált.
Heródes
lelkiismerete most sokkal kevésbé volt érzékeny, mint akkor, amikor
remegni kezdett a rémülettől, mert kötötte adott szava és Heródiás
kérésére le kellett vágatnia Keresztelő János fejét. Egy ideig gyötrő
lelkiismeret-furdalást érzett szörnyű tettéért, de erkölcsi érzéke egyre
inkább eltompult kicsapongó, buja, erkölcstelen életvitele
következtében. Szíve annyira megkeményedett, hogy dicsekedve tudott
beszélni arról a büntetésről, amelyet Jánosra kiszabott, mert dorgálni
merészelte őt. Most pedig Jézust fenyegette meg. Ismételten
kijelentette, hogy hatalma van a szabadon bocsátására vagy az
elítélésre. Jézus azonban semmi jelét nem adta annak, hogy egy szavát is
hallotta volna Heródesnek.
Heródest
bosszantotta Jézus hallgatása. Úgy látszott, mintha Jézus hallgatásával
azt akarta volna jelezni, hogy számára Heródes hatalma, tekintélye
teljesen közömbös. A hiú és nagyképű király számára egy nyílt dorgálás
Jézus részéről kevésbé lett volna bántó, mint szavainak, kéréseinek és
parancsainak ez a semmibe vevése. Haragosan ismét megfenyegette Jézust,
aki még mindig mozdulatlan és hallgatag maradt.
Krisztus
küldetése nem az volt ezen a világon, hogy kielégítse a haszontalan
kíváncsiságokat. Ő azért jött, hogy meggyógyítsa a megtört szívű
embereket. Krisztus nem maradt volna csendben, ha Heródes palotájában
egy bűnétől beteg lélek sebeit kellett volna szavaival bekötöznie és
meggyógyítania. Azok számára azonban egy szava sem volt, akiket nem
bántottak bűneik. Azokra az isteni igazságokra, amelyeket Ő mondhat, az
ilyen emberek szentségtelen lábaikkal csak rátapostak volna.
Krisztus
mondhatott volna olyan szavakat Heródesnek, amelyek eljutottak volna a
megkeményedett szívű király fülébe. Félelemmel és rettegéssel verhette
volna meg, ha eléje tárja élete minden bűnét és közeledő végzete
borzalmát. Krisztus hallgatása azonban a legkeményebb dorgálás volt,
amit Heródesnek adhatott. Heródes elvetette azt az igazságot, amit a
próféták közül a legnagyobb mondott neki, és semmi más mennyei üzenetet
nem kaphatott többé. A mennyei Fenségnek nem volt egy szava sem a
számára. Az a fül, amely mindig nyitva volt az emberi jajkiáltások
előtt, és ma is nyitva van, csukva maradt Heródes kérései és parancsai
előtt. Azok a szemek, amelyek mindig szánalommal és megbocsátó
szeretettel nyugodtak meg a bűnbánó bűnösön, egy pillantásra sem
méltatták Heródest. Azok az ajkak, amelyek a legmélyebb benyomást keltő
isteni igazságokat jelentették ki, amelyek a leggyengédebben könyörögtek
a legbűnösebb és a legmélyebbre süllyedt emberért is, zárva maradtak a
dölyfös király előtt, aki nem érezte semmi szükségét az Üdvözítőnek.
Heródes
arca elsötétült a haragtól. A sokasághoz fordult, és izgatott hangon
csalónak bélyegezte Jézust. Azután Krisztushoz fordult, és azt mondta
neki: Ha nem adod semmi bizonyítékát igényed jogos voltának, akkor
átadlak téged a katonáknak és a népnek. Nekik talán sikerül
megszólaltatni téged. Ha csaló vagy, akkor csak a halál az, amit
megérdemelsz. Ha Isten Fia vagy, akkor mentsd meg magadat egy
csodatettel.
Heródes
alig mondta ki ezeket a szavakat, mikor ellenségei, üldözői már rá is
rohantak Krisztusra. A vadállatokhoz hasonlóan vetette Rá magát a
sokaság, és Jézust ide-oda ráncigálták. Heródes is csatlakozott a
csőcseléknek ahhoz a szándékához, hogy amennyire csak lehet, alázzák meg
az Isten Fiát. Ha a római katonák nem léptek volna közbe, akkor az
őrjöngő tömeg bizonyára darabokra tépte volna az Üdvözítőt.
"Heródes
pedig az ő katonáival egybe semminek állítván és kicsúfolván őt,
minekutána felöltöztette fényes ruhába, visszaküldé Pilátushoz" (Lk
23:11). A római katonák is részt vettek ebben a szidalmazásban, és Jézus
jogtalan bántalmazásában. Mindazt a tettleges bántalmazást, amit ezek a
gonosz, romlott, Heródestől és a zsidó magasrangú tisztviselőktől
támogatott katonák kigondolhattak, a csőcselék rázúdította az
Üdvözítőre. Mindazáltal Krisztus isteni türelme nem engedett a
kísértésnek.
Jézus
üldözői megkísérelték Krisztus lényét a saját félelmükön lemérni. Éppen
olyan gonosznak és közönségesnek tüntették fel Őt, amilyenek ők maguk
voltak. A szenvedő Krisztus lényéből azonban kisugárzott egy másik
tekintet: az az arc, amelyet egy nap majd teljes dicsőségében látnak
meg. Voltak néhányan, akik remegtek Krisztus jelenlétében. Miközben a
durva tömeg gúnyolódva hajlongott Krisztus előtt, néhányan azok közül,
akik ugyanazzal a szándékkal közeledtek Hozzá, visszafordultak, és
elhallgattak, mert megijedtek. Heródes maga is tudatára ébredt bűnének.
Az irgalmas világosság utolsó fénye világított be a bűneitől
megkeményedett szívébe. Akarata ellenére megérezte, hogy ez a názáreti
Jézus mégsem volt közönséges ember. Nem, mert az Istenség átvillant
emberi lényén. Éppen akkor, amikor a csúfolódók, a házasságtörők és a
gyilkosok fogták körül Krisztust, Heródes megérezte, hogy magát Istent
látta ülni királyi székén.
Pilátus
csalódott volt, és nem tetszet neki az, ami történt. Mikor a zsidók
visszatértek foglyukkal, türelmetlenül megkérdezte, hogy vajon mit
akarnak, hogy Jézussal tegyen. Emlékeztette őket, hogy ő már kivizsgálta
Jézus ügyét, kihallgatta Jézust és nem talált benne semmi kivetni
valót. Megmondta nekik, hogy ők ugyan panaszt tettek Jézus ellen, de nem
voltak képesek bizonyítani egyetlen vádjukat sem. Elküldte Jézust
Heródeshez, Galilea negyedes fejedelméhez, aki saját népük egyik tagja,
de ez sem talált Benne halálra méltó bűnt. "Megfenyítvén őt azért-
mondta- elbocsátom" (Lk 23:16).
Pilátus
itt mutatta meg a gyengeségét. Kijelentette, hogy Jézus ártatlan volt,
mégis hajlandó volt megkorbácsoltatni, hogy lecsillapítsa vádolóit.
Feláldozta az igazság alapelveit azért, hogy kölcsönös engedmények
adásával megegyezhessen a csőcselékkel. Ezzel azonban kellemetlen
helyzetbe sodorta magát. A sokaság számolt a helytartó
határozatlanságával, és még hangosabban ordítozva követelte tőle a
fogoly halálra ítélését. Ha Pilátus mindjárt az első pillanatban erős és
határozott lett volna, és megtagadta volna annak az embernek az
elítélését, akit ártatlannak talált, akkor elszakította volna azt a
végzetes láncot, amely lelkiismeretét megkötözte és a bűn iszonyatos
fogságában tartotta egész életében. Ha kezdettől lelkiismeretére
hallgatott volna, akkor a zsidók nem kísérelték volna meg azt, hogy
előírják neki, mit tegyen. Krisztust megölhették volna, de ennek a
gyilkosságnak a bűne nem terhelte volna Pilátust. Ő azonban egyik lépést
a másik után tette meg lelkiismerete megsértésében. Felmentette magát
az alól, hogy igazsággal és méltányossággal ítélkezzék, és most majdnem
tehetetlenül a zsidó papok és főemberek kezében találta magát.
Ingadozása és határozatlansága végül is a romlását okozták.
Isten
még most sem hagyta, hogy Pilátus vakon cselekedjék. Istentől küldött
üzenet óvta őt attól a tettől, amit éppen el akart követni. Válaszul
Krisztus imádságára, Pilátus feleségét álmában egy angyal látogatta meg a
mennyből, és álmában találkozott az Üdvözítővel és beszélgetett is
Vele. Pilátus felesége nem volt zsidó, de amikor Jézusra nézett álmában,
semmi kétsége nem volt lényéről, jelleméről és küldetéséről. Isten
Fejedelmét ismerte fel. Látta Őt, mikor kihallgatták a palota udvarán.
Látta, hogy kezeit szorosan összekötözték, mint ahogy egy bűnöző kezeit
szokták. Látta Heródest és katonáit szörnyű tettük végzése közben.
Hallotta, mikor a papok és a főemberek irigységgel és rosszindulattal
eltelve, őrjöngve vádolták Jézust. Hallotta a zsidók szavait: "Nekünk
törvényünk van, és a mi törvényünk szerint meg kell halnia, mivelhogy
Isten Fiává tette magát" (Jn 19:7). Látta Pilátust, a férjét, aki
azután, hogy kijelentette: "Én nem találok benne semmi bűnt" (Jn 18:38),
mégis megkorbácsoltatta. Hallotta, mikor Pilátus kimondta a halálos
ítéletet, és átadta Krisztust gyilkosainak. Látta a keresztet a
Golgotán, és látta, mikor a földet sötétség borította be, és hallotta a
titokzatos kiáltást felszakadni Jézus ajkáról: "Elvégeztetett!" (Jn
19:30). Azután még egy másik jelenet tárult fel előtte. Felismerte
Jézust, aki egy hatalmas, fehér felhőn ült, mialatt a föld megremegett,
és Jézus gyilkosai lélekszakadva menekültek dicsősége jelenléte elől. A
borzalom kiáltásával ébredt fel álmából, és azonnal írt Pilátusnak egy
figyelmeztető üzenetet
Pilátus
arca elsápadt. Egymással összeütközésbe került érzelmei megkavarták.
Miközben azonban késlekedett cselekedni, a papok és a főemberek még
tovább szították az emberek indulatait. Pilátust ez cselekvésre
kényszerítette. Most eszébe jutott valami, amivel biztosíthatta volna
Krisztus szabadon bocsátását. Húsvét ünnepén szokás szerint szabadon
bocsátották azt a foglyot, akit a nép választhatott ki. Ez a szokás
pogány eredetű volt. Az igazságnak még csak az árnyéka sem volt meg
ebben a szokásban, a zsidók azonban nagyra értékelték. A római hatóságok
ebben az időben fogságban tartottak egy Barabbás nevű embert, akit már
halálra is ítéltek. Ez az ember azzal az igénnyel lépett fel, hogy ő a
Messiás. Azt állította, hogy teljhatalmat kell kapnia arra, hogy a
dolgok új rendjét hozza létre a világ tökéletesítése és az igazság
helyreállítása céljából. Sátáni téveszméjének a hatása alatt azt
állította, hogy mindazt, amit lopás vagy rablás útján meg tudott
szerezni, az a saját tulajdona. Sátáni erőkkel csodálatos dolgokat vitt
véghez. Sok követőt nyert meg magának a nép közül. Zendülést idézett elő
a római kormányzat ellen. Vallási lelkesedés takarója alatt egy
megkeményedett szívű és mindenre elszánt gazember volt, aki hajlamos
volt a lázadásra és a kegyetlenségre. Pilátus azzal, hogy a népnek
választási lehetőséget adott Barabbás és az ártatlan Krisztus között, a
nép igazságérzetétől várt segítséget. Azt remélte, hogy sikerül neki a
nép együttérzését megnyernie Krisztus számára a papok és a főemberek
ellenében. Pilátus ezért a sokasághoz fordult és így szólt az emberekhez
nagy komolysággal: "Melyiket akarjátok, hogy elbocsássam nektek:
Barabbást-e, vagy Jézust, akit Krisztusnak hívnak" (Mt 27:17).
{DA 733.1}
A
vadállatok üvöltéséhez hasonlóan hangzott fel a csőcselék válasza:
"Vidd el ezt, és bocsásd el nekünk Barabbást!" (Lk 23:18). Hangosabbra
és hangosabbra zendült a kiáltás: Barabbást! Barabbást! Pilátus, mivel
azt gondolta, hogy az emberek nem értették meg a kérdést, ismét
megkérdezte tőlük: "Akarjátok-e azért, hogy elbocsássam nektek a zsidók
királyát?" Azok azonban ismét azt kiáltották: "Nem ezt, hanem Barabbást"
(Jn 18:39-40). "Mit cselekedjem hát Jézussal, akit Krisztusnak hívnak?"
(Mt 27:22) - kérdezte tőlük Pilátus. A kavargó sokaság ismét a
démonokhoz hasonlóan ordítozott. Emberi alakban maguk a démonok voltak
jelen a tömegben, és tőlük csak ezt a választ lehetett elvárni:
"Feszíttessék meg!" (Mt 27:22).
{DA 733.2}
Pilátus
zavarba jött. Nem gondolta volna, hogy ilyen messzire megy el a nép.
Húzódozott attól, hogy egy ártatlan embert kiszolgáltasson a
legszörnyűbb és legkegyetlenebb halálnak, amivel valakit csak sújtani
lehet. Mikor egy kicsit lecsillapodott a hangorkán, az emberekhez
fordult és ezt kérdezte tőlük: "Mi rosszat cselekedett?" (Mt 27:23). Az
ügy azonban messze túlhaladta minden ésszerű érvelés határát. A
csőcselék, a papok és a főemberek nem bizonyítékot akartak kapni
Krisztus ártatlansága mellett, hanem Krisztus halálos ítéletének a
kimondását akarták végre meghallani.
{DA 733.3}
Pilátus
még mindig igyekezett megmenteni Krisztust. "Ő pedig harmadszor is
monda nekik: Mert mi gonoszt tett ez? Semmi halálra való bűnt nem
találtam őbenne, megfenyítvén azért őt, elbocsátom" (Lk 23:22). Jézus
szabadon bocsátásának még az említése is tízszeresére korbácsolta fel a
nép őrjöngését. "Feszítsd meg őt! Feszítsd meg őt!" (Lk 23:21) -
kiáltozták. Egyre hangosabbra és hangosabbra növekedett a nép
követelésének a vihara, amit Pilátus határozatlansága idézett elő.
{DA 733.4}
Jézust,
aki elalélt a fáradságtól és a testét borító sebektől, levitték a
tornácról és az emberek szeme láttára megkorbácsolták. "A vitézek pedig
elvivék őt az udvar belső részébe, ami az őrház; és összehívák az egész
csapatot. És bíborba öltözteték őt és tövisből font koszorút tevének a
fejére, és elkezdék őt köszönteni: Üdvözlégy, zsidók királya! És verik
vala a fejét nádszállal és köpdösik vala őt és térdet hajtva tisztelik
vala őt" (Mk 15:16-19). Alkalmilag néhányan gonosz kézzel hirtelen
elkapták a kezébe tett nádszálat és megcsapdosták vele a homlokára tett
töviskoronát, hogy a tövisek beleszúródjanak a homlokába, aminek
következtében a vér lecsurgott az arcára és a szakállára.
{DA 734.1}
Csodáljátok,
ó mennyek, és döbbenj meg, ó föld! Szemléld az elnyomót és az
elnyomottat! Az őrjöngő tömeg körülfogta a világ Üdvözítőjét. A
csúfolódó és gúnyoló szavak összevegyültek az istenkáromlás közönséges
szavaival. Az érzéketlen csőcselék Krisztus alacsony származására és
alázatos életére tett gúnyos megjegyzéseket. Nevetségessé tették azt az
állítását, amellyel magának igényelte az Isten Fia címet. A közönséges
tréfálkozás és a sértően gúnyos szavak szájról szájra jártak.
{DA 734.2}
A
kegyetlen csőcseléket Sátán vezette az Üdvözítővel szemben tanúsított
viselkedésében. Sátán célja az volt, hogy kiváltsa Krisztusból a
megtorlást, a bosszút, s ha lehetséges, rávegye arra, hogy valamiféle
csodatettel szabadítsa ki magát, és így megsemmisítse a megváltás
tervét. Egyetlen folt támadjon csak Krisztus emberi életén, emberi
lényének egyetlen kudarca következzék csak be, Isten Báránya csak
tökéletlen áldozat és az emberi nemzedék és a világ megváltása
meghiúsulna. Krisztus azonban, Aki egyetlen parancsszavával mennyei
seregeket rendelhetett volna saját védelmére - aki rémületbe kergethette
volna a csőcseléket és eltávolíthatta volna szeme elől isteni fensége
felvillantásával, - tökéletes higgadtsággal viselte el a legbrutálisabb
sértéseket és erőszakosságot is.
{DA 734.3}
Krisztus
ellenségei csodát követeltek istensége bizonyítékaként. Sokkal nagyobb
bizonyítékban lett részük, mint amekkorát kerestek. Amiképpen Krisztus
kínzóit kegyetlenségük az emberiesség szintje alá, a Sátán
hasonlatosságára aljasította le, úgy Krisztust szelídsége és türelme az
emberi nemzetség fölé emelte fel, és bebizonyította Istennel való
rokonságát. Felmagasztalásának a záloga a megalázkodása volt.
Kínszenvedésének a vércseppjei, amelyek homlokának a sebeiből
lecsurogtak arcára és szakállára annak a zálogai, biztosítékai voltak,
hogy Ő a mi nagy főpapunk. Aki az "örömnek olajával felkenetett" (Zsid
1:9).
{DA 734.4}
Nagy
volt Sátán haragja, mikor azt látta, hogy mindaz a jogtalanság és durva
bánásmód, ami az Üdvözítőt érte, a legkisebb zúgolódást sem
kényszerítette ki szájából. Krisztusban - aki emberi természetet vett
magára-, isteni, lelki erő lakozott, és ezért semmi körülmény sem
távolította el Atyja akaratától.
{DA 735.1}
Mikor
Pilátus átadta Jézust megkorbácsolásra és kigúnyolásra, azt gondolta,
hogy ez majd felkelti a sokaság szánalmát Iránta. Azt remélte, hogy
végül is ez a büntetés elég volt a számára. Azt hitte, hogy ezzel még a
papok is megelégszenek minden rosszindulatuk ellenére. A zsidók azonban
éles felfogóképességükkel Pilátus gyengeségének a jelét látták meg
abban, hogy így büntetett meg egy embert, akit ártatlannak jelentett ki.
Tudták, hogy Pilátus megpróbálta megmenteni a fogoly életét, és ezért
még erősebben elhatározták, hogy minden áron megakadályozzák szabadon
bocsátását, mert Jézusnak nem szabad megmenekülnie. Pilátus csak azért
korbácsoltatta meg Krisztust, mert el akarta nyerni a tetszésüket, és ki
akarta elégíteni őket - gondolták -, most azért minden erőnkkel célunk
elérésére, a halálos ítélet kikényszerítésére kell törekednünk, amit
végül sikerül is majd elérnünk.
{DA 735.2}
Isten
Fia ott állt, az a palást volt rajta, amelyet kigúnyolása céljából
adtak rá, és töviskorona volt a fején. Derékig levetkőztették. Hátán
láthatóvá lettek a korbácsolás nyomai, a hosszú, kegyetlen csíkok,
amelyekből patakban folyt a vér. Arca vérfoltos volt, és magán hordozta a
kimerültség és a fájdalom jeleit, de még sohasem látszott olyan
szépnek, mint éppen most. Az Üdvözítő ábrázatát semmi sem tudta
elcsúfítani ellenségei szeme előtt. Arcának minden vonása jóindulatot,
alázatosságot és irgalmat sugárzott kegyetlen ellenségei iránt.
Magatartásában nem volt gyengeség, hanem a hosszú szenvedés
elhordozásának az ereje és a méltósága sugárzott belőle. Ennek
szembetűnő ellentéte volt a mellette álló fogoly. Barabbás ábrázatának
minden vonása egy megkeményedett szívű gonosztevőre emlékeztetett; mert
valójában az is volt. Ezt a különbséget a két fogoly között mindenki,
aki ott volt, észrevette. A nézők közül néhányan sírtak. Mikor Jézusra
tekintettek, szívük megtelt iránta való részvéttel. Még a papok és a
főemberek is meggyőződtek arról, hogy Jézus magatartása teljesen
megfelelt isteni igényének.
{DA 735.4}
Azok
a római katonák, akik körülvették Krisztust, nem voltak mindnyájan
megkeményedett szívű emberek. Néhányan közülük belenéztek Jézus arcába
és keresték a bizonyítékot arra, hogy valóban az a gonosztevő és
veszedelmes ember volt-e, akinek sokan mondták. Többször megfordultak,
és megvetően néztek Barabbásra. Nem volt szükségük mély emberismeretre,
hogy átlássanak rajta. Azután Krisztus felé fordultak, aki vád alatt
állott. A mély szánalom érzésével tekintettek az isteni Szenvedőre.
Krisztus csendes engedelmessége belevéste elméjükbe ezt a jelenetet,
amelyet soha többé nem tudtak onnan kitörölni, amíg vagy el nem ismerték
Őt Krisztusként, vagy el nem vetették Őt, és ezzel el nem döntötték
saját sorsukat.
{DA 735.5}
Pilátust
bámulattal töltötte el az Üdvözítő panaszkodástól mentes türelme. Nem
kételkedett abban, hogy ennek az embernek a látványa - ellentétben
Barabbás magatartásával - felkelti iránta a zsidók részvétét. Nem
értette a papok Vele szemben tanúsított fanatikus gyűlöletét, Aki a
világ világosságaként nyilvánvalóvá tette sötétségüket és tévedéseiket.
Őrült gyűlöletre ingerelték a csőcseléket ellene. A papok, a főemberek
és a tömeg ismételten szörnyű kórusban kiáltozták: "Feszítsd meg!
Feszítsd meg!" (Lk 23:21). Végül Pilátus elveszítette minden türelmét
oktalan kegyetlenségükkel szemben, és kétségbeesetten így kiáltott fel:
"Vigyétek el őt ti és, feszítsétek meg, mert én nem találok bűnt őbenne"
(Jn 19:6).
{DA 736.1}
A
római helytartó, bár hozzászokott a kegyetlen jelenetekhez, részvétet
érzett a szenvedő fogolyért, akinek a magatartása még mindig olyan volt,
mint egy trónján ülő királyé, bár elítélték, megkorbácsolták, folyt a
vére a homlokából és sebektől szaggatott volt a háta. A papok azonban
kijelentették: "Nekünk törvényünk van, és a mi törvényünk szerint meg
kell halnia, mivelhogy Isten Fiává tette magát" (Jn 19:7).
{DA 736.2}
Pilátus
meglepődött. Semmi elképzelése sem volt Krisztusról és az Ő
küldetéséről. Jóllehet élt benne a hitnek egy meghatározatlan formája
Isten iránt, aki nagyobb, mint az ember. Az a gondolat, amely előzőleg
egyszer már átfutott az elméjén, most határozottabb formát öltött. Azt
kérdezte önmagától, hogy vajon az, Aki előtte áll a kigúnyolás
bíborpalástjába öltöztetve és töviskoronával megkoronázva, nem lehet-e
isteni lény?
{DA 736.3}
Ismét
kiment a tornácra és megkérdezte Jézustól: "Honnét való vagy te?" (Jn
19:9). Jézus azonban nem felelt neki semmit. Az Üdvözítő nyíltan szólott
már Pilátushoz. Megmagyarázta neki, hogy az igazság tanújaként mi a
küldetése. Pilátus azonban megvetette a világosságot. Visszaélt a bíró
magas hivatalával, mikor annak alapelveit és saját tekintélyét
feláldozta a csőcselék követeléseinek. Jézusnak nem volt további
mondanivalója számára. Jézus hallgatása felbosszantotta, és dölyfösen
azt mondta:
{DA 736.4}
Így
a szánakozó Üdvözítő, erős szenvedései és fájdalmai közepette,
amennyire csak lehetséges volt, mentegette a római helytartó
cselekedetét, aki átadta őt a zsidóknak, hogy feszítsék meg Őt. Milyen
jelenet volt az, amelyet az idők végezetéig át kell adnunk az utókornak!
Milyen fényt vet ez a magatartás Krisztusra, aki az egész föld Bírója!
{DA 736.7}
"Nagyobb
bűne van azért annak - mondta Jézus -, aki a te kezedbe adott engem"
(Jn 19:11). Jézus itt természetesen Kajafásra gondolt, aki főpapként az
egész zsidó népet képviselte. A papok ismerték azokat az alapelveket,
amelyek a római hatóságok ügyvitelét irányították. Birtokában voltak a
próféciákból annak a világosságnak, ismeretnek, amely tanúbizonyságot
tett Krisztusról, tanításairól és csodáiról. A zsidó hívők megkapták
Krisztus istenségének félreérthetetlen bizonyítékát, Akit pedig ők
halálra ítéltek. Ezek az emberek Istentől kapott világosságuk, ismeretük
szerint lesznek megítélve.
{DA 737.1}
A
legnagyobb bűne és a legsúlyosabb felelőssége azoknak volt, akik a
nemzet életében a legmagasabb rangú állásokat töltötték be, akik a
letéteményesei és őrizői voltak a szent igazságoknak, amelyeket ők
felelőtlenül elprédáltak. Pilátus, Heródes és a római katonák viszonylag
nem sokat, szinte semmit sem tudtak Jézusról. Azt gondolták, hogy
kedvébe járnak a papoknak és a főembereknek, ha jogtalanul, ha bűnös
módon bánnak Jézussal. Nem volt meg nekik az a világosságuk Krisztusról,
amelyet a zsidó nép bőségesen megkapott Istentől. Ha a római katonák
hasonló világossággal és ismerettel rendelkeztek volna Krisztusról,
akkor bizonyosan nem bántak volna vele olyan kegyetlenül.
{DA 737.2}
Pilátus
még egyszer azt ajánlotta, hogy engedjék szabadon az Üdvözítőt. "De a
zsidók kiáltozának, mondván: Ha ezt szabadon bocsátod, nem vagy a
császár barátja" (Jn 19:12). Így ezek a képmutatók azt a látszatot
keltették, mintha féltő gonddal őrizték volna a császár tekintélyét, bár
a római uralom összes ellenségei közül a zsidók voltak a
legelkeseredettebbek. Amikor már elég erősnek érezték magukat, akkor
azonnal kényszerítették a rómaiakat saját nemzeti- és vallási érdekeik
elismerésére. Amint azonban valami kegyetlen szándékukat akarták
megvalósítani, akkor felmagasztalták a római császárt. Annak érdekében,
hogy elhatározott tervük szerint Krisztust megöljék, hajlandók voltak a
legnagyobb hűségüket kifejezni az idegen uralom iránt, amelyet egyébként
szívük mélyéig gyűlöltek.
{DA 737.3}
"Valaki
magát királlyá teszi, - fűzték hozzá - ellene mond a császárnak" (Jn
19:12). Ezzel a kijelentéssel Pilátus gyenge pontjára tapintottak, mivel
a római kormányzat gyanakodott rá, és Pilátus tudta, hogy ha
magatartásáról egy ilyen jelentés érkezne Rómába, ez könnyen a vesztét
jelenthetné. Tudta, hogy ha a zsidók terveit meghiúsítja Jézus szabadon
bocsátásával, akkor haragjuk a legnagyobb mértékben ellene fordul, és
nem mulasztanak el semmit megtenni annak érdekében, hogy bosszút
álljanak rajta. Éppen tanúja volt a zsidók makacs eltökéltségének,
amellyel igyekeztek kioltani Jézus életét, Akit ok nélkül gyűlöltek.
{DA 737.4}
Pilátus
ezek után elfoglalta helyét az ítélőszékben, és ismét a nép elé
állította Jézust ezekkel a szavakkal: "Ímhol a ti királyotok!" (Jn
19:14). Erre ismét felhangzott a dühödt kiáltás: "Vidd el, vidd el,
feszítsd meg őt!" (Jn 19:15). Olyan hangon, amelyet a közelben és a
távolban egyaránt meg lehetett hallani, Pilátus azt kérdezte: "A ti
királyotokat feszítsem meg?" (Jn 19:15). A papi fejedelmek ajkáról
azonban ezek a közönséges, istenkáromló szavak hangzottak el válaszként:
"Nem királyunk van, hanem császárunk" (Jn 19:15).
{DA 737.5}
Azzal,
hogy egy pogány uralkodót választottak és ismertek el Uruknak, a zsidó
nép megtagadta Isten uralmát, és Istent, mint királyát elvetette. Ettől
kezdve nem volt isteni szabadítójuk. Nem volt királyuk, csak császáruk. A
papok és a tanítók ide juttatták el a népet. Ezért azokért a félelmetes
eredményekért, amelyek döntésüket követték, ők voltak a felelősek. A
nép bűne és pusztulása nekik volt köszönhető.
{DA 737.6}
"Pilátus
pedig látván, hogy semmi sem használ, hanem még nagyobb háborúság
támad, vizet vevén, megmosá kezeit a sokaság előtt, mondván: Ártatlan
vagyok ez igaz embernek vérétől; ti lássátok" (Mt 27:24). Pilátus
félelemmel és önmaga kárhoztatásával tekintett az Üdvözítőre. A reá
szegeződő arcok hatalmas tengerében egyedül Krisztus arca fejezett ki
lelki békességet. Feje körül úgy látszott, mintha halvány világosság
fénylett volna. Pilátus azt mondotta szívében: Ez a Jézus valóban Isten.
A sokasághoz fordult és kijelentette: Ártatlan vagyok a vérétől.
Fogjátok és feszítsétek ti meg. Jegyezzétek meg azonban ti, papok és
főemberek, hogy én igaz embernek jelentettem ki őt. Az az Isten, akit ő
Atyjának mondott, ítéljen meg benneteket és nem én, azért, amit ma
tettetek. Azután Jézushoz fordult és ezt mondta Neki: Bocsáss meg nekem
azért, hogy nem tudtalak megmenteni téged. Miután pedig újra
megkorbácsoltatta Jézust, átadta Őt, hogy feszítsék keresztre.
{DA 738.1}
Pilátus
szerette volna megszabadítani Jézust. Be kellett azonban látnia, hogy
ezt nem tudja megtenni úgy, hogy közben a pozícióját és érdemeit is
megtartsa. Világi hatalma veszélyeztetése vagy éppen elveszítése helyett
azért inkább feláldozott egy ártatlan életet. Milyen sokan vannak
olyanok, akik a veszteség vagy szenvedés elkerülése érdekében hasonló
módon inkább feláldozzák meggyőződésüket. A lelkiismeret és a kötelesség
mindig megmutatja nekünk azt az utat, amelyen járnunk kellene, az
önérdek azonban rendszerint egy másik utat jelöl meg. Evilági érdekeink
rendszerint a rossz irányba igyekeznek bennünket téríteni, de ha
megalkuszunk Sátánnal, akkor ez az alku hamarosan a bűn sötét
éjszakájába sodor bennünket.
{DA 738.2}
Pilátus
engedett a csőcselék követeléseinek. Ahelyett, hogy vállalta volna
pozíciója elvesztésének a kockázatát, inkább átadta Jézust, hogy
feszítsék keresztre. Elővigyázatossága ellenére azonban éppen az történt
meg vele később, amitől rettegett. Megfosztották érdemeitől, magas
hivatalától és a lelkiismeret-furdalástól gyötörten és büszkeségében
megsebzetten nem sokkal Krisztus keresztre feszítése után vége lett
földi életének. Így mindazok, akik megalkusznak a bűnnel, végül mindig
csak szomorúságot és romlást nyernek jutalmul. "Van olyan út, mely
helyesnek látszik az ember előtt és vége a halálra menő út" (Péld
14:12).
{DA 738.3}
Mikor
Pilátus ártatlannak jelentette ki magát Krisztus vérétől, Kajafás
kihívó hangon így válaszolt neki: "Az ő vére mirajtunk és a mi
magzatainkon" (Mt 27:25). Ezeket a szörnyű szavakat átvették a papok és a
főemberek, és embertelen ordítással visszhangozta a sokaság. Az egész
nép így kiabált: "Az ő vére mirajtunk és a mi magzatainkon" (Mt 27:25).
{DA 738.4}
Izrael
népe választott. Jézusra mutattak és ezt mondották: "Vidd el ezt, és
bocsásd el nekünk Barabbást" (Lk 23:18). Barabbás, a rabló és a gyilkos,
a Sátán képviselője volt, Krisztus pedig Istené. Krisztust elvetették,
helyette Barabbást választották. Nekik Barabbás kellett. Ezzel a
választással azt fogadták el, aki kezdettől fogva hazug és gyilkos volt.
Sátán volt a vezérük. Mint nemzet, Sátán parancsa szerint jártak el.
Sátán munkáit végezték. Sátán uralmát kellett elviselniük. Annak a
népnek, amely Krisztus helyett Barabbást választotta, éreznie kellett
Barabbás kegyetlenségét az idők végezetéig.
{DA 738.5}
A
zsidók, amikor rátekintettek Isten meggyötört Bárányára, így
kiáltoztak: "Az ő vére mirajtunk és a mi magzatainkon" (Mt 27:25). Ez a
szörnyű kiáltozás felszállt Isten királyi székéhez. Azt az ítéletet,
amit ezzel kimondtak magukra, feljegyezték a mennyben. Ezt a
kijelentésüket Isten meghallgatta. Isten Fiának a vére állandó átokként
ott volt gyermekeiken és gyermekeik gyermekein.
{DA 739.1}
Rettenetes
módon valósult ez meg Jeruzsálem pusztulásakor. Borzalmas módon
látszott ez meg a zsidó nép helyzetében több mint ezernyolcszáz évig: - a
Szőlőtőről levágott vesszőt, a halott, a gyümölcstelen vesszőt,
összegyűjtötték, és megégették. Országról országra, évszázadról
évszázadra a Szőlőtőről levágott száraz vesszőként sodródtak az egész
világon át: halottak maradtak vétkeikben és bűneikben.
{DA 739.2}
Rettenetes
módon teljesedik majd be ez a kérésük az ítélet nagy napján. Azon a
napon, mikor Krisztus ismét eljön a földre, az emberi nemzetség többé
nem a csőcseléktől körülvett fogolyként látja meg, hanem a menny
királyaként ismeri meg Őt. Krisztus a saját dicsőségében, Atyja
dicsőségében és a szent angyalok dicsőségében jön el. Tízezerszer
tízezer és ezerszer ezer angyalból álló mennyei sereg kíséretében
mindent felülmúló dicsőséggel jelenik meg. Azután majd dicsősége
trónjára ül, s minden népet és nemzetet színe elé gyűjtenek. Akkor majd
meglátja Őt minden szem; azoknak a szeme is, "akik őt általszegezték"
(Jel 1:7). A töviskorona helyett a dicsőség koronáját hordja majd fején.
A fakó, gúnyból rátett bíborpalást helyett királyi palást lesz a vállán
és a legtisztább fehér ruha lesz az öltözéke, úgy, hogy "a ruhája
fényes [...], olyan fehér, mint a hó, mihez hasonlót a ruhafestő e
földön nem fehéríthet" (Mk 9:3). "És az ő ruháján és tomporán oda [...]
írva az ő neve: királyoknak Királya és uraknak Ura" (Jel 19:16). Azok is
ott lesznek majd, akik kigúnyolták, megverték és lelki testi gyötrelmet
okoztak Neki. A papok és a főemberek ismét meglátják majd azokat a
jeleneteket, amelyek Kajafás bírósági tárgyalótermében és Pilátus
palotájának az udvarán játszódtak le. Minden körülmény megjelenik majd
előttük, mégpedig úgy, mintha lángbetűkkel írták volna meg azokat.
Azután majd azok is, akik azt kérték, hogy: "Az ő vére mirajtunk és a mi
magzatainkon" (Mt 27:25), megkapják a választ kérésükre. Azután az
egész világ megtudja és megérti majd, hogy ki ellen hadakoztak ők:
gyarló, halandó lények. Szörnyű kínszenvedések és borzalmak közepette
így kiáltanak majd a hegyekhez és a sziklákhoz: "Essetek mireánk és
rejtsetek el minket annak színe elől, aki a királyi székben ül és a
Bárány haragjától; mert eljött az ő haragjának ama nagy napja; és ki
állhat meg?" (Jel 6:16-17).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése