Eddig
valahányszor alkalom adódott rá, Jézus komolyan elbeszélgetett
tanítványaival és oktatta őket. Most azonban, mikor a Gecsemáné kerthez
közeledtek, furcsa módon hallgatag lett. Jézus gyakran felkereste ezt a
kertet, hogy ott elmélkedjék és imádkozzék. Szíve azonban még sohasem
volt annyira tele szomorúsággal, mint kínszenvedésének ezen az
éjszakáján. Egész földi életén át Isten jelenlétének a világosságában
járt. Mikor olyan emberekkel került összeütközésbe, akik Sátán befolyása
alatt voltak, Jézus azt tudta mondani: "Aki küldött engem, én velem
van. Nem hagyott engem az Atya egyedül, mert én mindenkor azokat
cselekszem, amelyek neki kedvesek" (Jn 8:29). Most azonban úgy látszott,
mintha Jézus kirekesztődött volna Isten jelenlétének világosságából.
Most olyan volt, mint aki a bűnösök közé tartozik. Az elveszett
emberiség bűnét neki kellett elhordoznia. Az Úrnak, mindnyájunk vétkét
Reá kellett vetnie, Reá, aki pedig bűnt nem ismert (Vö. Ésa 53). Olyan
rettenetes, szörnyű volt számára a bűn, olyan nagy volt a súlya a
véteknek, amelyet neki kellett elhordoznia, hogy az Atya szeretetéből
való örök kizárás félelme tört lelkére. Miután megérezte, hogy Isten
haragja milyen rettenetes azokkal szemben, akik áthágták parancsolatait,
így kiáltott fel: "Felette igen szomorú az én lelkem mind halálig!" (Mt
26:38).
Mikor
megközelítették a kertet, a tanítványok észrevették azt a változást,
amely Mesterükön történt. Soha azelőtt nem látták őt ilyen végtelenül
szomorúnak és hallgatagnak. Minél közelebb kerültek a kerthez, Jézusnak
ez a különös szomorúsága annál jobban fokozódott. A tanítványok azonban
nem merték megkérdezni tőle, hogy mi az oka szomorúságának. Olyan
tántorogva járt, mintha mindjárt elesne. Miután beléptek a kertbe, a
tanítványok oda tekintettek arra a helyre, ahová Mesterük vissza szokott
vonulni, és azt kívánták, bárcsak most is megnyugodhatna. Jézus minden
lépést nagy erőfeszítéssel tett meg. Hangosan fel-feljajdult, mintha
szörnyű teher súlya alatt szenvedett volna. Kétszer is tanítványai
támogatták meg, mert különben a földre zuhant volna.
A
kert bejáratának közelében arra kérte tanítványait, hogy imádkozzanak
önmagukért és őérette. Azután Péterrel, Jakabbal és Jánossal arra a
bizonyos elkülönített, magányos helyre ment. Ez a három tanítvány volt
Krisztus legközelebbi társa. Ezek látták Krisztus megdicsőülését és
átváltozását a Megdicsőülés hegyén. Szemtanúi voltak, mikor Mózes és
Illés beszélgetett vele. Ők hallották meg a mennyből érkező hangot.
Ezért Krisztus most is, nagy küzdelmének az időpontjában azt kívánta,
hogy ez a három tanítvány maradjon a közelében. Azelőtt is gyakran
töltötték vele az éjszakát ezen a félreeső, magányos helyen. Ezeken az
alkalmakon, a Jézussal való vigyázás és imádkozás bizonyos időszaka után
azonban félrevonultak, kissé távolabb Mesterüktől. Álomra hajtották le
fejüket, és zavartalanul aludtak, míg reggel Jézus fel nem ébresztette
őket, hogy újra kezdjék el napi munkájukat. Most azonban Krisztus azt
akarta, hogy az egész éjszakát éberen és imádkozással töltsék. Ennek
ellenére Jézus mégsem tudta elviselni, hogy éppen ez a három tanítványa
legyen tanúja annak a kínszenvedésnek, amelyet neki kellett elhordoznia.
Azután
elment néhány lépésnyi távolságra, - de nem olyan messzire, hogy ne
láthatták és hallhatták volna Őt, és - arcra borulva zuhant a földre.
Krisztus úgy érezte, hogy a bűn elválasztotta Őt Atyjától. A mélység
olyan széles, olyan sötét és olyan riasztó volt, hogy a lelke megborzadt
tőle. Isteni hatalmát nem használhatta fel a kínszenvedéstől való
megszabadulása érdekében. Emberként kellett elszenvednie az emberek
által elkövetett bűnök következményeit. Emberként kellett elhordoznia
Istennek a bűnnel szemben tanúsított haragját.
Jézus
helyzete most egészen más volt, különbözött azoktól a helyzetektől,
amelyekbe eddig belekerült. Szenvedését legjobban a próféta szavaival
írhatjuk le: "Fegyver, serkenj fel az én pásztorom ellen és a férfiú
ellen, aki nékem társam! így szól a Seregeknek Ura!" (Zak 13:7). A bűnös
ember helyetteseként szenvedett az isteni igazságszolgáltatás súlya
alatt. Látta, hogy mit jelent ez az igazságszolgáltatás. Eddig
közbenjáróként tevékenykedett másokért; most ő vágyott arra, hogy legyen
valaki, aki közbenjár érette.
Mikor
Krisztus úgy érezte, hogy megszakadt, összetört az Atyával való
egysége, félt, hogy emberi természetében nem lesz képes elviselni a
sötétség hatalmasságaival szemben Reá váró nagy küzdelmet. A pusztában
lejátszódott megkísértésében az emberi nemzetség sorsa forgott kockán.
Akkor Krisztus volt a győztes. Most a kísértő egy végső, félelmetes
küzdelemre vonult fel; erre készült Krisztus szolgálatának három éve
alatt. Minden ennek a harcnak a kimenetelétől függött. Ebben a harcban
minden, de minden kockán forgott. Ha Sátán ebben a küzdelemben kudarcot
szenved, akkor elveszíti minden reménységét az uralom megszerzésére. A
világ országai végül is Krisztus tulajdonává lesznek, és őt magát
legyőzik és kivetik. Ha azonban le tudná győzni Krisztust, akkor az
egész föld Sátán birodalmává lenne és az emberi nemzetség örökre
hatalmába kerülne. Krisztus, mikor maga előtt látta az összeütközés
összes lehetséges következményeit, akkor a lelke megtelt rettegéssel,
mert tudta, hogy esetleges veresége az Istentől való elválasztását
jelentené számára. Sátán azt sugallta az Úrnak, hogyha vállalja a
kezességet a bűnös világért, akkor örökre elszakad Istentől; ezáltal
azonosulna a Sátán királyságával, és soha többé nem lehetne közösségben
Istennel.
Mit
nyerhetett meg Krisztus ezzel az áldozattal? Mennyire reménytelennek
látszott az, hogy az ember kigyógyul a hálátlanságból! Sátán a
legnehezebb útszakaszon ezzel kísértette a Megváltót. Azok az emberek,
akik azzal az igénnyel léptek fel, hogy több joguk van az áldásokra,
mert felette állanak embertársaiknak, elvetettek Téged. Arra
törekszenek, hogy megsemmisítsenek Téged és az alapját, a középpontját, a
pecsétjét azoknak az ígéreteknek, amelyeket mint különleges
kiválasztott embereknek, nekik tettél. Tanítványaid egyike, aki
hallgatta oktatásaidat, utasításaidat és egyike volt munkatársaid
legkiválóbbjainak, elárult téged! Legbuzgóbb követőd megtagad!
Tanítványaid elhagynak! Krisztus egész lénye visszaborzadt mindennek még
a gondolatától is. Éles tőrként szúrt szívébe az a gondolat, hogy éppen
azok, akiknek a megmentéséért minden áldozatot vállalt; éppen azok,
akiket olyan nagyon szeretett, közreműködnek a Sátán által tervezett és
kirobbantott összeesküvésben. A küzdelem, az összeütközés szörnyű volt.
Krisztus lemérhette ezt népének, vádlóinak és elárulójának a bűnével, és
a gonoszságban fetrengő világ vétkeivel. Az emberek bűne súlyosan
nehezedett Krisztusra, és Isten bűn miatti haragjának a tudata
összetörte benne az életet.
Gondolkozzunk
el azon, milyen árat kellett neki fizetnie az emberiség megmentéséért!
Kínszenvedése közben körmeivel belevájt és belekapaszkodott a kemény
földbe, mintha ezzel akarná megmenteni magát attól, hogy távolabb
vonszolják Istentől. Az éjszaka dermesztő harmata hullott arccal a
földre borult alakjára, de Ő észre sem vette. Sápadt ajkáról ez a keserű
kiáltás szakadt fel: "Atyám! Ha lehetséges, múljék el tőlem e pohár".
Azonban most is azonnal hozzáteszi: "Mindazáltal ne úgy legyen, amint én
akarom, hanem amint te" (Mt 26:39).
Az
emberi szív szenvedés közben részvétre, együttérzésre vágyakozik.
Krisztus is ezt a vágyakozást érezte. Lelke nagy szenvedésével odament
tanítványaihoz azzal a kívánsággal a szívében, hogy majd hall néhány
vigasztaló szót azoktól, akiket olyan gyakran megáldott, megvigasztalt
és megvédett szomorúságukban és kétségbeesett állapotukban. Krisztus,
akinek mindig volt néhány együttérző, részvétet kifejező szava
tanítványai számára, most emberfeletti kínokat szenvedett el. Szerette
volna megtudni, hogy vajon ők most imádkoznak-e érette és önmagukért.
Milyen sötétnek mutatkozott a bűn gonoszsága. Szörnyű nagy volt a
kísértés arra, hogy az emberi nemzetség hadd hordozza el saját bűne
következményeit, Ő pedig ártatlanul állhasson Isten elé. Ha tudta volna,
hogy tanítványai már megértették és értékelik áldozatát, akkor ez a
tudat megerősítette volna őt.
Fájdalmas
erőfeszítéssel felemelkedett, odatántorgott ahhoz a helyhez, ahol
tanítványait hagyta, de "aluva találá őket" (Mt 26:40). Ha imádkozva
találta volna őket, az nagy segítséget jelentett volna számára. Ha
Istenben keresték volna a menedéküket, hogy a sátáni hatalmasságok erőt
ne vehessenek rajtuk, akkor állhatatos hitük megvigasztalta volna őt. A
tanítványok azonban nem vették szívükre Uruk ismételt figyelmeztetését:
"Vigyázzatok és imádkozzatok!" (Mt 26:41). Először nagyon zavarba
jöttek, mikor meglátták Mesterüket, aki rendszerint higgadt és
méltósággal felruházott volt, hogy miként küzd most felfoghatatlanul
nagy szomorúságával. A tanítványok még imádkoztak, amikor meghallották a
szenvedő Krisztus hangos kiáltását. Nem az volt a szándékuk, hogy
elhagyják az Urat, de úgy látszott, hogy a rémület megbénította őket.
Ettől a bénultságtól csak úgy szabadulhattak volna meg, ha imában
állandóan összeköttetésben maradtak volna Istennel. Nem fogták fel, hogy
éberség, vigyázás és komoly imádkozás szükséges ahhoz, hogy ellent
tudjanak állam a kísértésnek.
Mielőtt
a kert felé irányította lépteit, Jézus ezt mondotta tanítványainak:
"Ezen az éjszakán mindnyájan megbotránkoztok bennem" (Mk 14:27). A
tanítványok erősen bizonykodtak, és arról biztosították Jézust, hogy a
börtönbe és a halálba is elmennének vele. Szegény önelégült Péter még
ezt is hozzátette társai fogadkozásához: "Ha mindnyájan megbotránkoznak
is, de én nem!" (Mk 14:29). A tanítványok önmagukban bíztak. Nem
pillantottak fel a hatalmas Segítőre, ahogy az Úr tanácsolta nekik. Így,
amikor az Üdvözítőnek legnagyobb szüksége volt részvétükre és
imádságaikra, akkor álomba merülten találta őket. Még Péter is aludt.
János,
a szerető és szeretett tanítvány, aki Jézus keblére hajtotta fejét,
szintén aludt. Jánost, Mestere iránt érzett szeretete ébren kellett
volna, hogy tartsa. Komoly imádságának össze kellett volna vegyülnie
azzal az imádsággal, amelyet szeretett Üdvözítője mondott el legnagyobb
gyötrelmei idején. A Megváltó az egész éjszakát tanítványaiért mondott
imádságokkal töltötte el. Imádságaiban azért könyörgött, hogy
tanítványainak hite ne valljon kudarcot. Ha Jézus most újra feltette
volna Jakabnak és Jánosnak azt a kérdést: "Megihatjátok-e a pohárt,
amelyet én megiszom? és megkeresztelkedhettek-e azzal a keresztséggel,
amellyel én megkeresztelkedem?" bizonyára nem merték volna azt felelni
neki: "Meg" (Mt 20:22).
Jézus
hangjára a tanítványok felébredtek, de alig ismerték meg Urukat. Arcát
megváltoztatta az átélt szenvedés. Jézus ezzel a kérdéssel fordul
Péterhez: "Simon, alszol?" Nem bírtál egy óráig vigyázni? Vigyázzatok és
imádkozzatok, hogy kísértésbe ne jussatok; a lélek ugyan kész, de a
test erőtelen" (Mk 14:37-38). A tanítványok gyengesége felkeltette Jézus
részvétét irántuk. Krisztus félt, hogy nem lesznek majd képesek kiállni
a próbát, amelyben részük lesz elárultatása és halála idején. Nem
dorgálta meg őket, hanem azt mondotta nekik: "Vigyázzatok és
imádkozzatok, hogy kísértésbe ne jussatok" (Mk 14:38). Még szörnyű
szenvedései közepette is igyekezett mentséget találni gyengeségükre: "A
lélek ugyan kész, de a test erőtelen" (Mk 14:38).
Isten
Fiát ismét elfogta az aggodalom, kínszenvedés, ájulás és kimerültség. A
gyengeségtől és a teljes kimerültségtől majdnem tehetetlenül támolygott
vissza előbbi küzdelme helyére. Szenvedése még nagyobb volt, mint
előzőleg. Lelke haláltusájában a verítéke olyan volt, mint a nagy
vércseppek, melyek a földre hullanak. Kínszenvedésének csak a ciprusok
és a pálmafák voltak a földi tanúi. Leveles ágaikról súlyos
harmatcseppek hullottak összetört alakjára, mintha a természet is sírva
fakadt volna azon a szomorú tényen, hogy Alkotójának egyedül kellett
birkóznia a sötétség hatalmasságaival.
Rövid
idővel előbb Jézus hatalmas cédrusként állta ellenfelei ostromát, akik
ezért még dühödtebben támadtak fel ellene és töltötték ki dühüket rajta.
A konok akaratokkal megtelt fejek és a gonoszsággal, ravaszsággal
megtöltött szívek hiába igyekeztek megzavarni Krisztust, és erőt venni
rajta. Ő továbbra is megmaradt isteni fenségében, Isten Fiának. Krisztus
most olyan volt, mint egy nádszál, amelyet tépdesett és meghajlított a
vihar, de győztesként közeledett munkája végéhez. Minden egyes lépésével
győzelmet aratott a sötétség hatalmasságai felett. Mint aki már
megdicsőíttetett, igénye volt az Istennel való egységre. Szívéből Istent
magasztaló énekek áradtak. A bátorság és gyengédség szavaival szokott
Krisztus tanítványaihoz szólni. Most szava nem a győzelem hangszínével,
hanem az emberi szenvedés teljességével hangzott fel az esti csendben.
Az Üdvözítő szavai eljutottak az álmos tanítványok füléhez: "Atyám, ha
el nem múlhatik tőlem e pohár, hogy ki ne igyam, legyen meg a Te
akaratod" (Mt 26:42).
A
tanítványok első gondolata az volt, hogy Jézushoz kell menniük, de az
Úr megparancsolta nekik, hogy maradjanak a helyükön és ott vigyázzanak
és imádkozzanak. Mikor Jézus hozzájuk ment, még mindig aludva találta
őket. Ismét úgy érezte, hogy vágyik utánuk, néhány szavuk után, amelyek
könnyítenének szenvedésein, és összetörhetnék a sötétségnek azt a
hatalmát, amely már-már erőt vett rajta. A tanítványok szemei azonban
elnehezültek az álmosságtól. "Nem tudták, mit feleljenek neki" (Mk
14:40). Uruk jelenlétében felébredtek. Arcán meglátták a véres
verejtékcseppeket. Megteltek félelemmel. Lelkének szorongó gyötrődését
azonban nem tudták megérteni. "Oly rút, nem emberi volt ábrázatja, és
alakja sem emberfiaié volt" (Ésa 52:14).
Jézus
ismét elfordult tanítványaitól és visszatért magányos menedékhelyére, a
nagy sötétség borzalmától esett arcra borulva a földre. Isten Fiának
emberi természete remegett a szörnyű megpróbáltatás órájában. Most nem
imádkozott tanítványaiért, hogy hitük ne legyen ingadozó, hanem csak
saját megkísértett és szenvedő lelkéért könyörgött. Elérkezett a
rettenetes pillanat. Az a pillanat, amelynek el kellett döntenie a világ
sorsát. Az emberiség sorsa még függőben volt. Krisztus még most is
megtagadhatta volna a bűnös emberi nemzetségért meghatározott és
elrendelt pohár kiivását. Még nem volt túl késő. Jézus még letörölhette
volna orcájáról a véres verejtékcseppeket és hagyhatta volna, hogy az
emberek vesszenek el bűneikben. Azt mondhatta volna: A bűnös hadd kapja
meg bűnéért büntetését, én pedig visszamegyek az én Atyámhoz. Vajon
Isten Fia kiissza-e a megaláztatás és a haláltusa keserű poharát? Vajon
az ártatlan elszenvedi-e a bűn átkának a következményét, hogy megmentse a
bűnöst? A szavak remegve hagyták el Jézus halovány ajkait: "Atyám, ha
el nem múlhatik tőlem e pohár, hogy ki ne igyam, legyen meg a te
akaratod" (Mt 26: 42).
Jézus
háromszor mondta el ezt az imádságot. Emberi lénye háromszor riadt
vissza ettől az utolsó, minden ténykedését megkoronázó áldozattól.
Lélekben most az emberi nemzetség egész története még egyszer elvonul a
világ Megváltójának szeme előtt. Látja, hogy a törvény megszegőinek el
kell veszniük, ha magukra hagyja őket. Látja az emberek tehetetlenségét.
Látja a bűn hatalmát. Az elkárhozott világ jajkiáltásai és
panaszkodásai a szíve mélyéig hatolnak. Látja a világ fenyegető végzetét
és meghozta döntését. Megmenti az embereket a kárhozattól, bármibe is
kerül ez neki! Elfogadja vérrel való megkeresztelését, hogy általa az
elkárhoztatásra szánt milliók örök életet nyerhessenek! Krisztus
elhagyta mennyei otthonát, ahol csak tisztaság, boldogság és dicsőség
honol, hogy megmentsen egy elveszett juhot, a bűn által elesetté lett
világot. Krisztus nem tér el a küldetésétől. Ő szerzi meg az
engesztelést az emberi nemzetségnek, amely a bűnben elesett. Imádsága
most csak azt fejezi ki, hogy alárendelte magát sorsának, hogy nem
futott meg feladata, küldetése teljesítése elől: "Ha el nem múlhatik
tőlem e pohár, hogy ki ne igyam, legyen meg a te akaratod" (Mt 26:42).
Jézus
miután döntött, földre esett, mintha meghalt volna. Később ismét
felemelkedett. Vajon hol voltak most tanítványai, hogy kezüket gyengéden
Mesterük feje alá tegyék és megmossák homlokát, ábrázatát, amely
valóban rútabb volt most, mint az emberek fiaié? Az Üdvözítő egyedül
taposta a szőlőprést és az emberek közül nem volt senki sem vele (Vö.
Ésa 63:3).
Isten
együtt szenvedett Fiával. Az angyalok látták az Üdvözítő
kínszenvedését. Látták, hogy az Urat a sátáni erők légiói vették körül,
és hogy emberi természete összecsuklott az iszonyú szenvedés súlya
alatt. A mennyben néma csend volt. Ha a halandók láthatták volna az
angyalok seregének a megdöbbenését, mikor néma fájdalommal figyelték,
hogy az Atya világossága, szeretete és dicsősége sugarait miként
különíti el szeretett Fiától, akkor jobban megértenék, hogy Isten
szemében milyen ellenszenves és gyűlölt valami a bűn.
Az
el nem bukott világok és a mennyei angyalok nagy érdeklődéssel
figyelték, hogy a küzdelem miként közeledett a befejezése felé. A Sátán
és gonosz szövetségesei, a hitehagyottak légiói elszántan figyelték ezt a
nagy pillanatot a megváltás munkájában. A jó és a gonosz hatalmasságok
annak meglátására várakoztak, hogy milyen válasz érkezik majd Krisztus
háromszor is megismételt imádságára. Az angyalok segítséget kívántak
vinni az isteni szenvedőnek, de ez nem történhetett meg. Isten Fia
számára nem volt semmi mód a menekvésre. Ebben a szörnyű válságban,
mikor minden kockán forgott, mikor a szenvedés pohara remegett a
szenvedő kezében, megnyílt a menny, s világosság ragyogott fel a válság
órájának sötétségében; és a hatalmas angyal, aki Isten előtt állott, aki
azt a helyet foglalta el, amelyről a Sátán levettetett, Krisztus mellé
érkezik. Nem azért jött, hogy kivegye a poharat Krisztus kezéből, hanem
azért, hogy megerősítse az Üdvözítőt a pohár kiivására az Atya
szeretetének bizonyosságával. Az angyal azért jött, hogy erőt adjon az
isteni-emberi könyörgőnek. Figyelmét a megnyílt egekre irányította, és
megmutatta a Megváltónak azokat a lelkeket, akik szenvedéseinek az
eredményeképpen megmenekültek a kárhozattól. Az angyal arról is
biztosította Krisztust, hogy az Atya nagyobb és erősebb mint a Sátán, és
hogy az ő halála megsemmisítő vereséget jelent a Sátán számára. Ennek a
világnak királyságát Isten a legmagasabbrendű Szentnek adja. Az angyal
azt mondotta Krisztusnak, hogy "lelke szenvedése folytán látni fog és
megelégszik" (Ésa 53:11), mert meglátja majd a megmentett emberi
nemzetség sokaságát.
Krisztus
kínszenvedése nem múlt el, de lelki levertsége megszűnt. A vihar nem
csillapodott le, de Krisztus, aki célpontja volt a viharnak eléggé
megerősödött ahhoz, hogy szembe merjen szállni dühöngésével. Megnyugodva
jött ki a viharból. Mennyei békesség nyugodott vérfoltos arcán.
Krisztus elhordozta azt, amit ember sohasem tudott volna elhordozni,
mert ő a halál szenvedését minden ember helyett és minden emberért
ízlelte meg.
Az
alvó tanítványok hirtelen felébredtek, mikor világosság vette körül
Üdvözítőjüket. Látták, hogy egy angyal hajol a földre esett Mesterük
fölé. Látták, hogy ez az angyal keblére ölelte Üdvözítőjük fejét és a
menny felé mutatott. Hallották az angyal hangját, amely édes zenéhez
volt hasonlatos, és a vigasztalás és a reménység szavait ejtette ki
száján. A tanítványok visszaemlékeztek a megdicsőülés hegyén
lejátszódott jelenetre. Megemlékeztek arról a dicsőségről, amely a
jeruzsálemi templomban vette körül Jézust és Isten hangjára is
emlékeztek, amely a felhőből szólalt meg. Most ugyanaz a dicsőség
mutatkozott meg. Ettől kezdve nem volt szívükben félelem Mesterükért.
Krisztus Isten gondoskodása alatt állott, Aki egy hatalmas angyalt
küldött el, hogy oltalmazza őt. A tanítványok fáradságukban engedtek a
különleges bódulatnak, amely erőt vett rajtuk. Jézus ismét aludva
találta őket.
Szomorúan
tekintett rájuk és ezt mondotta; "Aludjatok immár és nyugodjatok. Ímé
elközelgett az óra és az embernek Fia a bűnösök kezébe adatik" (Mt
26:45).
Az
előbbi kínszenvedésnek semmi nyoma sem volt látható Jézuson, mikor
előlépett, hogy találkozzék árulójával. Tanítványai előtt állva ezt
kérdezte; "Kit kerestek?" Azok azt felelték: "A názáreti Jézust". Jézus
ezt válaszolta; "Én vagyok" (Jn 18:4-5). Ebben a pillanatban az az
angyal, aki rövid idővel előbb szolgálta Jézust, odaállt Jézus és a
csőcselék közé. Az isteni világosság fénnyel árasztotta el az Üdvözítő
arcát és egy galambhoz hasonló árnyék esett alakjára. Ez isteni dicsőség
jelenlétében a gyilkos indulatoktól megszállott tömeg egy pillanatig
sem tudott megállni. Hátra tántorodtak. A papok, a vének, a katonák és
még Júdás is halott emberként estek a földre.
Az
angyal visszavonult és a világosság elhalványult. Jézusnak alkalma lett
volna arra, hogy elmeneküljön, de ott maradt. Megdicsőültként állt a
kemény szívű csapat között. Most a csőcselék tagjai hevertek arcra
borulva tehetetlenül a földön, Krisztus lábainál. A tanítványok
csodálkozással és áhítattal nézték ezt a jelenetet.
A
jelenet azonban hirtelen megváltozott. A csőcselékhez tartozók
felugrottak. A római katonák, a papok és Júdás Krisztus köré
gyülekeztek. Látszott, hogy elszégyellték magukat gyengeségük miatt, és
attól féltek, hogy Jézus mégis elmenekül előlük. A Megváltó ismét egy
kérdést intézett hozzájuk: "Kit kerestek?" Jóllehet, elegendő
bizonyítékuk volt arra, hogy az, Aki előttük áll Isten Fia, de nem
engedték erről magukat meggyőzni. Jézus kérdésére, hogy "Kit kerestek?
ismét azt felelték: "A názáreti Jézust" (Jn 18:7). Ekkor az Üdvözítő azt
mondotta: "Mondtam néktek, hogy én vagyok az. Azért, ha engem kerestek,
ezeket bocsássátok el" (Jn 18:8), s a tanítványaira mutatott. Jézus
tudta, hogy tanítványainak milyen gyenge volt a hite és ezért igyekezett
megvédeni őket a kísértéstől és a törvényszéki kihallgatástól. Készen
volt arra, hogy feláldozza magát érettük.
Júdás,
az áruló nem feledkezett meg arról a szerepről, amelyet el kellett
játszania. Mikor a csőcselék berontott a kertbe, Júdás vezette őket.
Júdás ment előttük, és szorosan mögötte a főpap. Jézus üldözői számára
Júdás ezt a jelet adta: "Akit én majd megcsókolok, ő az, fogjátok meg
őt" (Mt 26:48). Most ezzel a csókkal úgy tett, mintha egyáltalán nem
lenne semmi kapcsolata a csőcselékkel és annak vezetőivel. Közel érve
Jézushoz, bizalmas barátként megfogta a kezét. Majd ismételten
megcsókolta ezekkel a szavakkal; "Üdvöz légy Mester!" (Mt 26:49). Azt a
látszatot igyekezett kelteni, hogy együttérez Jézussal és szánja őt
veszedelemmel teljes helyzetében, és ezért még néhány könnycseppet is
ejtett.
Jézus
így szólt hozzá: "Barátom, miért jöttél?" (Mt 26:50). Jézus hangja a
szomorúságtól remegett, mikor még ezt a kérdést is hozzátette: "Júdás,
csókkal árulod el az embernek Fiát?" (Lk 22:48). Ezeknek a szavaknak fel
kellett volna ébreszteniük az áruló lelkiismeretét, és meg kellett
volna érinteniük konok szívét. Júdást azonban elhagyta minden
tisztesség, hűség és emberi gyengédség. Vakmerően és kihívóan állt ott,
és semmi jelét nem mutatta annak, hogy megváltozott volna a Jézussal
szembeni elhatározása. Júdás eladta magát a Sátánnak, és nem volt ereje
ahhoz, hogy ellene szegüljön utasításainak. Jézus nem utasította vissza.
A
tanítványok azt gondolták, hogy Mesterük nem engedi majd magát elfogni.
Úgy vélték, hogy ugyanaz a hatalom, amely az üldözőket halottként a
földre sújtotta, most is tehetetlenné teszi azokat mindaddig, amíg Jézus
és ők el nem távoznak a helyszínről. De csalódniuk kellett, és
méltatlankodtak, mikor azt látták, hogy előveszik a köteleket és
megkötözik Annak a kezét, Akit szerettek. Péter haragjában hirtelen
kihúzta a kardját és fegyverrel próbálta megvédelmezni Mesterét, de csak
annyit ért el, hogy levágta a főpap egyik szolgájának a fülét. Jézus,
amikor látta, hogy mi történt, kiszabadította a kötelekből a kezét, bár a
római katonák erősen tartották -, és azt mondta: "Elég eddig. És
illetvén annak fülét, meggyógyítá azt" (Lk 22:51). Jézus így szólt
Péterhez: "Tedd helyére szablyádat; mert akik fegyvert fognak,
fegyverrel kell veszniük. Avagy azt gondolod-e, hogy nem kérhetném most
az én Atyámat, hogy adjon ide mellém többet tizenkét sereg angyalnál?"
(Mt 26:52-53) - és minden tanítványom mellé is állítson egy légió
angyalt? A tanítványok azon gondolkodtak és kérdezgették magukban, Jézus
miért nem menti meg magát és őket is? Az Úr ekkor hangosan ezt felelte
ki nem mondott kérdésükre: "De mi módon teljesednének be az írások, hogy
így kell lenni?" (Mt 26:54). "Avagy nem kell-é kiinnom a poharat,
amelyet az Atya adott nekem?" (Jn 18:11).
A
zsidó vezetők hivatalos méltósága nem akadályozta meg őket abban, hogy
csatlakozzanak Jézus üldözőihez. Jézus letartóztatása túl fontos ügy
volt ahhoz, hogy azt teljesen alárendeltjeikre bízzák. A papok és a
vének csatlakoztak a templomőrséghez és a zajongó csőcselékhez, és velük
együtt követték Júdást a Gecsemáné-kertbe. Micsoda társaság volt az,
amellyel ezek az egyházi méltóságok összeszövetkeztek? A városnak a
söpredéke, akik állandóan szomjaztak az izgalmakra, felfegyverkezve
olyan eszközökkel, mintha vadat üldöznének.
Krisztus
a papok és vének felé fordult és átható tekintettel nézett rájuk.
Azokat a szavakat, amelyeket mondott nekik, bizonyára életük végéig nem
tudták többé elfelejteni. Azok a mindenható Isten hegyes nyilai voltak.
Jézus méltóságteljesen szólt hozzájuk: "Mint valami latorra úgy jöttetek
szablyákkal és fustélyokkal? Mikor minden nap veletek voltam a
templomban, a ti kezeiteket nem vetétek én reám; de ez a ti órátok, és a
sötétségnek hatalma" (Lk 22:52-53).ő
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése