Jeruzsálemi
szállásuk felházának a szobájában Krisztus tanítványaival együtt az
asztalnál ült. Azért jöttek össze, hogy megünnepeljék a húsvétot. Az
Üdvözítő ezt az ünnepet egyedül a tizenkettővel kívánta megtartani.
Tudta, hogy eljött az ő órája. Ő maga volt a páskabárány. Ezt a bárányt
húsvét napján ették meg. Őt is most kellett feláldozni. Most készült
kiinni a harag poharát. Hamarosan meg kellett keresztelkednie a
szenvedés keresztségével. Maradt azonban még néhány nyugodt óra számára,
és ezeket szeretett tanítványaival kellett eltöltenie.
Krisztus
egész élete az önzetlen szolgálat élete lett. "Az embernek Fia nem
azért jött, hogy néki szolgáljanak, hanem hogy ő szolgáljon" (Mt 20:28),
- minden cselekedetével erre akarta megtanítani őket. A tanítványok
azonban még nem tanulták meg ezt a leckét. Ezen az utolsó húsvéti
vacsorán Jézus megismételte tanítását, és egy szemléltetéssel örökre
bevéste azt pecsétként tanítványai elméjébe és szívébe.
Tanítványaival
való beszélgetéseit Jézus rendszerint a csendes öröm fűszerével
ízesítette meg, amit azok mind magasra értékeltek. A húsvéti vacsorák
különlegesen érdekes és vonzó jelenetekké lettek. Ez alkalommal azonban
Jézus szomorú volt. Szíve megterhelődött és egy árnyék borult orcájára.
Mikor összetalálkozott tanítványaival a ház felső helyiségében, azok
azonnal észrevették, hogy valami súlyosan ránehezedik gondolataira.
Ámbár nem tudták ennek az okát, de mégis együttérettek vele bánatában és
fájdalmában.
Mikor
letelepedtek az asztal köré, Jézus valami megindító szomorúsággal a
hangjában így szólt hozzájuk: "Kívánva kívántam a húsvéti bárányt
megenni veletek, mielőtt én szenvednék: Mert mondom néktek, hogy többé
nem eszem abból, míglen beteljesedik az Isten országában. És a pohárt
vevén, minekutána hálákat adott, monda: Vegyétek ezt és osszátok el
magatok között: Mert mondom néktek, hogy nem iszom a szőlőtőkének
gyümölcséből, míglen eljő az Isten országa" (Lk 22:15-18).
Krisztus
tudta, hogy eljött számára az idő arra, hogy eltávozzék ebből a
világból, és elmenjen az ő Atyjához. Szerette az övéit, ebben a világban
mindvégig szerette őket. Jézus most már a kereszt árnyékában volt, és
szívét a fájdalom gyötörte. Tudta, hogy elárulásának az órájában
elhagyatott lesz. Tudta, hogy a legmegalázóbb eljárással, amelynek csak a
bűnösöket szokták alávetni, adják majd őt halálra. Ismerte azok
hálátlanságát és kegyetlenségét, akiket megmenteni jött el. Tudta, hogy
milyen nagy az az áldozat, amelyet meg kell hoznia, és hogy milyen sok
ember számára hiába hozza meg áldozatát. Mindezt előre tudta, és
természetesen erőt vehetett volna rajta megaláztatásának és
szenvedésének a gondolata. Jézus azonban a tizenkettőre tekintett, akik
úgy voltak vele eddig, mint a saját testvérei és akik számára, miután
túljutottak azon szégyenteljes, szomorú és fájdalmas bánásmódon, amelyet
vele szemben elkövettek, - nem maradt meg más, csak az, hogy küzdjenek,
harcoljanak ebben a világban. Gondolatai arról, hogy neki magának mit
kell elszenvednie, mindig összekapcsolódtak a tanítványairól való
gondoskodással. A róluk való gondoskodás foglalta el az első helyet
elméjében.
Ezen
az utolsó estén Jézusnak sok mondanivalója volt tanítványaihoz. Ha
felkészültek volna annak az elfogadására, amit Jézus szeretett volna
közölni velük, akkor megmenekülhettek volna a szívet tépő fájdalomtól,
csalódástól és a hitetlenkedéstől. Jézus azonban látta, hogy még nem
tudnák elviselni azt, amit mondania kellett nekik. Amint belenézett
arcukba, a figyelmeztetés és a vigasztalás szavai elhaltak az ajkán.
Pillanatok teltek el csendességben. Úgy látszott, Jézus várakozik. A
tanítványok kényelmetlenül érezték magukat. Úgy látszott, hogy az a
szánalom és gyengédség, amelyet Jézus fájdalma felébresztett szívükben,
már elmúlt. Jézus bánatos szavai, amelyekkel saját szenvedésére utalt,
nem nagyon hatották meg őket. Azok a pillantások, amelyeket egymásra
vetettek, csak féltékenységről és versengésről beszéltek.
"Támada
pedig köztük versengés is, hagy ki tekinthető köztük nagyobbnak" (Lk
22:24). A versengést Jézus jelenlétében is folytatták, és ezzel
fájdalmat okoztak neki, és megsebesítették. A tanítványok ragaszkodtak
ahhoz a kedvenc elképzelésükhöz, hogy Krisztus biztosítja hatalmát a
földön, és elfoglalja helyét Dávid trónján. Szívében mindegyik még
mindig a legmagasabb hely után vágyakozott ebben a földi királyságban.
Felbecsülték önmagukat és egymást, és ahelyett, hogy testvéreiket
tartották volna méltóbbnak az első helyre, magukat helyezték oda
gondolatban. Jakab és János kérése, hogy ők ülhessenek Krisztus
trónjának a jobb és bal oldalán, fellobbantotta a többiek
méltatlankodását. Az, hogy Jakab és János annyira túlbecsülték magukat,
hogy merték kérni maguk számára a legmagasabb helyeket, annyira
felháborította a többi tíz tanítványt, hogy az egymástól való
elidegenedés veszélye fenyegette társaságukat. Úgy érezték, hogy tévesen
ítélték meg őket, hogy nem méltányolták, értékelték hűségüket és
képességeiket. Jakabot és Jánost Júdás ítélte el legkeményebben.
Mikor
a tanítványok beléptek abba a helyiségbe, amelyben a vacsorát meg
akarták enni, szívük tele volt haraggal. Júdás nyomakodott legközelebb
Jézushoz, és Jézus bal oldalán telepedett le. János ült Jézus jobb
oldalán. Júdás eltökélte, hogy elfoglalja a legmagasabb helyet, és a
Jézus melletti helyet tartották a legmagasabb "legkiváltságosabb"
helynek. Erre pályázott Júdás, az áruló.
Az
egyenetlenkedésnek egy másik oka is támadt. Az ünnepen az volt a
szokás, hogy egy szolga megmosta a vendégek lábát, és ez alkalommal is
megtették az előkészületeket ennek a szolgálatnak az elvégzésére. A
kancsó, a mosdótál és a törülköző már ott volt, elkészítve a lábmosásra.
Szolga azonban egy sem volt jelen. A tanítványok dolga lett volna a
lábmosás elvégzése. Sértett hiúságukból kifolyólag azonban a tanítványok
egyike sem vállalkozott arra, hogy betöltse a szolga szerepét.
Mindegyikük közömbösséget tanúsított, mintha nem lettek volna tudatában
annak, hogy van valami feladat a számukra, amelyet valamelyiküknek el
kell végeznie. Hallgatásukkal azt nyilvánították ki, hogy nem voltak
hajlandók megalázni magukat ennek a szolgálatnak az elvégzésével.
Hová
kellett Krisztusnak elvinnie ezeket a szegény lelkeket, ahol a Sátán
nem aratna felettük döntő győzelmet? Miként tudná megmutatni nekik, hogy
a tanítványság puszta hivatása nem tette őket tanítványokká, vagy
biztosított nekik-egy helyet az Ő királyságában? Miként tudná megmutatni
nekik, hogy csak a szeretetből fakadó szolgálat és a valódi alázatosság
az, ami létrehozza az igazi emberi nagyságot? Miként kellett néki
lángra lobbantani szívükben a szeretetet és képessé tenni őket arra,
hogy végre felfogják azt, amit mondani kívánt nekik?
A
tanítványok nem mozdultak meg, hogy szolgálják egymást. Jézus várt egy
ideig, hogy lássa, mit akarnak tenni. Azután Jézus, az isteni Tanító
felkelt az asztaltól. Levetette a felső ruháját, amely akadályozta volna
mozdulatait, fogta a törülközőt és körülkötötte magát. A tanítványok
meglepett érdeklődéssel néztek Jézusra, és csendben várakoztak, hogy
meglássák azt, ami következik. "Azután vizet töltött a medencébe és
kezdé mosni a tanítványok lábait, és megtörleni a kendővel, amellyel
körül vala kötve" (Jn 13:5). Jézusnak ez a tevékenysége kinyitotta a
tanítványok szemét. Keserű szégyen és megaláztatás töltötte be szívüket.
Megértették a szavakkal ki nem mondott dorgálást, és teljesen új
fényben látták meg magukat.
Krisztus
így fejezte ki tanítványai iránt érzett szeretetét. Tanítványai önző
lelkülete szomorúsággal töltötte el őt, de nem szállt velük vitába ez
alkalommal. Ehelyett olyan példát adott nékik, amelyet sohasem
felejtenek majd el. Irántuk való szeretetét nem lehetett egykönnyen
megzavarni vagy kioltani. Krisztus tudta, hogy az Atya mindent az ő
kezébe adott, és hogy ő Istentől jött és Istenhez megy. Krisztus
teljesen tudatában volt az ő istenségének, Ő, az Úr azonban félretette
királyi koronáját és királyi öltözetét, és egy szolga alakját vette
magára. Földi életének egyik utolsó cselekedete volt az, hogy alázatosan
körülkötötte magát egy kendővel, és betöltötte egy szolga szerepét.
Húsvét
előtt Júdás másodszor is találkozott a papokkal és az írástudókkal és
szerződést kötött velük arról, hogy kezükbe adja Jézust. Ezután azonban
mégis úgy vegyült össze a tanítványokkal, mintha ártatlan lenne minden
bűntől, mintha soha semmi rosszat nem követett volna el, és érdeklődést
tanúsított az ünnepre való előkészület munkája iránt. A tanítványok
semmit sem tudtak Júdás szándékáról. Egyedül Jézus tudta leolvasni
arcáról a titkát. Nem leplezte azonban őt le. Jézus aggódott Júdás
lelkéért is. Olyan terhet érzett Júdásért is, mint Jeruzsálemért mikor
sírt a pusztulásra szánt város felett. Jézus szíve sírt Júdásért. Miként
mondhatnék le rólad? Ennek a szeretetnek a kényszerítő erejét Júdás is
megérezte. Mikor az Üdvözítő kezei mosták a tanítványok poros lábait, és
a kendővel szárazra törölték azokat, Júdás szíve újra és újra
megremegett, és arra ösztökélte, hogy akkor és ott vallja be bűnét.
Júdás azonban nem akart megalázkodni. Megkeményítette a szívét a
bűnbánattal szemben. A régi indítóokok, amelyeket egy pillanatra
félretett, ismét ellenőrzésük, uralmuk alá kerítették. Júdás most
Krisztusnak azon a cselekedetén sértődött meg, hogy megmosta tanítványai
lábát. Azt gondolta, hogyha ennyire meg tudja alázni magát, akkor nem
lehet Izrael királya. A világi elismerés és megbecsülés minden
reménysége, hogy egy ideiglenes királyságban része lehetne, hirtelen
semmivé vált. Júdás a látottak alapján meggyőződött, hogy Krisztus
követésével valójában semmit sem nyerhet. Miután látta, hogy Krisztus
lealacsonyította magát, megerősödött abban a szándékában, hogy elárulja
Őt, és becsapottnak vallotta magát. Júdást egy démon szállotta meg.
Elhatározta, hogy befejezi azt a munkát, amelynek az elvégzését
elvállalta, nevezetesen, hogy elárulja az Urat.
Júdás
az asztalnál való helye kiválasztásával megkísérelte, hogy önmagát
tegye meg a tanítványok közül az elsőnek, és Krisztus szolgaként először
Júdás lábát mosta meg. Jánosra pedig, aki iránt Júdás nagyon sok
keserűséget érzett, utoljára került sor. János azonban ezt nem
dorgálásként vagy méltatlan mellőzésként fogta fel. Miközben a
tanítványok Krisztus cselekedetét figyelték, azt, amit láttak, lelkileg
nagyon megindította őket. Mikor Péterre került a sor, elképedve így
kiáltott fel: "Uram, te mosod-e meg az én lábaimat?" (Jn 13:6) Krisztus
előzékenysége összetörte szívét. Szégyennel telt meg, amikor arra
gondolt, hogy a tanítványok közül egyik sem volt hajlandó elvégezni ezt a
szolgálatot. "Amit én cselekszem - mondta neki Jézus, - te ezt most nem
érted, de ezután majd megérted" (Jn 13:7). Péter nem tudta elviselni,
hogy úgy lássa az ő Urát, akit Isten Fiának hitt, amint az éppen egy
szolga munkáját végzi. Egész lelke fellázadt e megaláztatás ellen. Nem
fogta fel, hogy Krisztus éppen azért jött el erre a világra. Nagy
hangsúllyal így kiáltott fel: "Az én lábaimat nem mosod meg soha!" (Jn
13:8).
Krisztus
ünnepélyesen azt felelte Péternek: "Ha meg nem moslak téged, semmi
közöd nincs énhozzám" (Jn 13:8). Az a szolgálat, amelyet Péter nem akart
elfogadni Krisztustól, egy magasabbrendű megtisztításnak volt a
jelképe. Krisztus azért jött el, hogy szívünket megmossa a bűn
mocskától. Azzal, hogy Péter nem akarta megengedni Krisztusnak, hogy
megmossa az ő lábait, szívének megtisztítása ellen tiltakozott, amit a
lábmosás jelképezett. Péter valójában magát az Urat vetette el. A Mester
számára nem megalázó az, ha megengedjük neki, hogy megtisztításunkért
munkálkodjék. Az a legigazibb alázat, mikor hálás szívvel elfogadjuk
mindazt a gondoskodást, amit Isten érettünk tett, és mi is komolyan
szolgálunk Krisztusért.
Krisztusnak
ezekre a szavaira: "Ha meg nem moslak téged, semmi közöd énhozzám" (Jn
13:8), Péter feladta büszkeségét és önfejűségét. Nem tudta elhordozni
azt a gondolatot, hogy elkülönüljön Krisztustól. Ez a lelki halált
jelentette volna számára. "Uram, ne csak a lábaimat, hanem kezeimet és,
fejemet is" - mondta Jézusnak. "Monda néki Jézus: Aki megfürdött, nincs
másra szüksége, mint a lábait megmosni, különben egészen tiszta" (Jn
13:9-10).
Ezek
a szavak többet jelentenek a testi tisztaságnál. Krisztus még mindig
egy magasabbrendű megtisztításról beszél, amint azt az alábbiak
szemléltetik. Az, aki a fürdőből érkezett, tiszta volt, de lábaik a
sarukban hamarosan porosak lettek, és ismét meg kellett azokat mosni.
Így Péter és tanítványtársai megmosakodtak abban a nagy forrásban, amely
feltárult előttük bűneik és tisztátalanságaik lemosására. Krisztus a
magáénak ismerte el őket. A kísértés azonban gonoszságba vezette őket és
ezért még mindig szükségük volt Krisztus megtisztító kegyelmére. Mikor
Jézus körülkötötte magát egy kendővel, hogy lemossa a port a lábukról,
akkor ezzel a cselekedetével az elidegenedést, a féltékenységet, és a
gőgöt kívánta lemosni a szívükről. Ez sokkal több következménnyel járt
együtt, mint poros lábuk lemosása. Azzal a lelkülettel, amellyel akkor
és ott rendelkeztek, még egyikük sem készült fel a Krisztussal való
közösségre. Amíg nem jutottak el Krisztus segítségével az alázatosság és
a szeretet állapotába, addig valójában még nem készültek fel arra, hogy
részt vegyenek a húsvéti vacsorán, vagy hogy részesüljenek ebben az
emlékszolgálatban, amelyet Krisztus éppen meg akart alapítani. Szívüknek
meg kellett tisztulnia. A büszkeség, a haszonlesés egyenetlenkedést és
gyűlöletet alkot, Jézus azonban mindezt lemosta róluk, mivel megmosta a
lábukat. Ez érzéseik változását idézte elő. Jézus, mikor rájuk
tekintett, már azt mondhatta nékik: "Ti is tiszták vagytok" (Jn 13:10).
Most már egy szívvel és szeretettel voltak egymás iránt. Alázatosakká és
taníthatókká váltak. Júdást kivéve mindegyikük hajlamos volt arra, hogy
egy másiknak adja át a magasabbrendű helyet. Most már szelíd és hálás
szívvel el tudták fogadni Krisztus szavait.
Péterhez
és tanítványtársaihoz hasonlóan mi is megmosódtunk Krisztus vérében. A
gonosszal való kapcsolatunk, érintkezésünk útján azonban szívünk
tisztasága gyakran beszennyeződik. Krisztushoz kell mennünk és Tőle kell
kérnünk az ő megtisztító kegyelmét. Péter húzódott attól, hogy
bepiszkolódott lábait Urának és Mesterének a kezeivel érintkezésbe
hozza. Milyen gyakran hozzuk mi is bűnös megfertőzött szívünket
érintkezésbe Krisztus szívével! Krisztus számára milyen fájdalmas lehet
gonosz természetünk, kívánságunk és büszkeségünk! Mégis minden
gyengeségünket és beszennyezettségünket Krisztushoz kell vinnünk. Igen,
egyedül Krisztus tud bennünket tisztává mosni. Nem vagyunk addig
alkalmasak és felkészültek a Krisztussal való közösségre, míg meg nem
tisztultunk az ő segítő ereje által.
Miután
Krisztus megmosta tanítványai lábait, felöltötte felsőruháit, ismét
leült közéjük, és így szólt: "Értitek-e, hogy mit cselekedtem veletek?
Ti engem így hívtok: Mester és Uram. És jól mondjátok, mert az vagyok.
Azért, ha én az Úr és a Mester megmostam a ti lábaitokat, nektek is meg
kell mosnotok egymás lábait. Mert példát adtam néktek, hogy amiképpen én
cselekedtem veletek, ti is akképpen cselekedjetek. Bizony, bizony
mondom néktek: A szolga nem nagyobb az ő Uránál; sem a követ nem nagyobb
annál, aki azt küldte" (Jn 13:12-16).
Krisztus
szerette volna megértetni tanítványaival, hogy ámbár megmosta a
lábukat, de ez a legkisebb mértékben sem vont le semmit az ő
méltóságából. "Ti engem így hívtok: Mester és Uram. És jól mondjátok,
mert az vagyok. " Mivel pedig ez így van, Krisztus végtelenül nagy
jelentőséget tulajdonít a szolgálatnak. Senki sem volt annyira
felmagasztalt, mint Krisztus és mégis lehajolt, hogy teljesítse a
legmegalázóbb kötelességet, szolgálatot. Azért, hogy minket, az ő népét
félre ne vezessen az önzésünk, amely újjá nem született természetes
szívünkben lakozik, és amelyet állandóan erősít önmagunk szolgálata,
Krisztus maga állította elénk az alázatosság példáját. Krisztus nem
akarta ezt a fontos dolgot emberek felelősségére bízni. Olyan sok és
nagy kihatással és következménnyel volt ez a kérdés számára, hogy ő
maga, aki egyenlő volt Istennel, tanítványai szolgájaként járt el.
Miközben tanítványai a legmagasabbrendű helyért versengtek, Krisztus,
aki előtt minden térdnek meg kell hajolni, és egyszer meg is hajol majd
minden térd; akinek a szolgálatát a dicsőség angyalai megtiszteltetésnek
tekintették, lehajolt, hogy megmossa azoknak a lábait, akik Uruknak
mondották őt. Krisztus még elárulója lábait is megmosta.
Krisztus
életével, tanításaival és példájával megvilágított tökéletes
magyarázatát adta az önzetlen szolgálatnak, amelynek az eredete Istenben
van. Isten nem önmagáért él. A világ megteremtésével és minden dolgok
fenntartásával állandóan másokért szolgál. " [...] felhozza az ő napját
mind a gonoszokra, mind a jókra és esőt ád mind az igazaknak, mind a
hamisaknak" (Mt 5:45). A szolgálatnak ezt az ideálját Isten rábízta
Fiára. Isten azért adta Jézust ennek a világnak, hogy az emberi
nemzetségnek Ő legyen a feje, és hogy példájával megtaníthasson
bennünket arra, hogy mit is jelent másokért élni. Egész életét a
szolgálat törvénye szerint élte le. Mindenkin segített, és mindenkinek
szolgált. Krisztus így élte, így töltötte be Isten törvényét. Példájával
megmutatta, hogy miként kell nekünk is engedelmeskednünk Isten
törvényének.
Jézus
újra és újra megkísérelte bevezetni és megerősíteni ezt az alapelvet
tanítványai között. Mikor Jakab és János elé terjesztették kérésüket az
elsőbbség elnyeréséért, Jézus azt mondta nekik: "Aki közöttetek nagy
akar lenni, legyen a ti szolgátok" (Mt 20:26). Az én királyságomban
nincs semmi helye az előnyben részesítés és az elsőség alapelvének. Az
egyetlen nagyság az alázatosság nagysága. Az egyetlen megkülönböztetés
abban található meg, hogy ki milyen odaadással szolgálja a többieket.
Most,
miután megmosta tanítványai lábait, Jézus azt mondotta: "Példát adtam
néktek, hogy amiképpen én cselekedtem veletek, ti is akképpen
cselekedjetek" (Jn 13:15). Ezekkel a szavakkal Jézus nemcsak a
vendégszeretet gyakorlatát parancsolta meg. Ezzel többet értett a
vendégek lábának a megmosásánál, hogy így távolítsák el arról az utazás
során rárakódott port. Krisztus itt egy vallásos istentiszteleti
szolgálatot szerzett és rendelt el. Urunk cselekedete útján ez az
alázatra tanító szertartás megszentelt szolgálat lett. A tanítványoknak
figyelembe kellett ezt venniük, hogy mindig megtarthassák elméjükben
Krisztusnak az alázatosságról és a szolgálatról adott leckéjét.
Ez
a szertartási előírás a Krisztus által rendelt Úrvacsorára való
előkészület. Amíg a büszkeséget, az egyenetlenséget és a versengést
ápolgatjuk, a szívünk nem tud közösségbe kerülni Krisztussal. Nem
vagyunk felkészülve, hogy elfogadjuk testének és vérének közösségét.
Ezért rendelkezett Jézus úgy, hogy elsősorban az Ő megalázkodásának az
emlékjeleit vegyük figyelembe.
Mikor
a tanítványok, Isten gyermekei eleget akarnak tenni ennek a szertartási
előírásnak, akkor emlékezetükben idézzék fel az élet és a dicsőség
Urának ezeket a szavait: "Mikor azért megmosta azoknak lábait és a
felsőruháját felvette, újra leülvén, monda nékik: Értitek-e, hogy mit
cselekedtem veletek? [...] Azért, ha én az Úr és a Mester megmostam a ti
lábaitokat, nektek is meg kell mosnotok egymás lábait. Mert példát
adtam néktek, hogy amiképpen én cselekedtem veletek, ti is akképpen
cselekedjetek. Bizony, bizony mondom néktek: A szolga nem nagyobb az ő
Uránál; sem a követ nem nagyobb annál, aki azt küldte. Ha tudjátok
ezeket, boldogok lesztek, ha cselekszitek ezeket" (Jn 13:12-17). Megvan
bennünk az a hajlam, hogy önmagunkat magasabbra becsüljük, mint
embertársainkat, hogy csak magunkért munkálkodjunk és hogy mindent
megtegyünk a legjobb helyek elnyeréséért. Ez gyakran azt eredményezi,
hogy gonosz feltételezések születnek bennünk és megkeseredik a lelkünk.
Az Úrvacsorát megelőző elrendelt cselekménynek el kell távolítani az
utunkból ezeket a félreértéseket, meg kell szabadítania bennünket
önzésünktől és le kell szállítania bennünket önmagunk felmagasztalásának
magaslatáról, le egészen szívünk megalázkodásáig, ami egyedül vezet el
bennünket odáig, hogy szolgáljuk embertársainkat.
A
szent mennyei Megfigyelő jelen van ennél az elrendelt cselekménynél,
hogy a lelkünk egyik kutatójává, bűneinkről való egyik meggyőzőnkké és
bűneink megbocsátásának egyik áldott biztosítékává tegye azt számunkra.
Krisztus is ott van kegyelmének teljességével, hogy megváltoztassa
gondolataink áramlatát, amely önzésünk csatornáin folyt le. A Szentlélek
életre kelti azoknak az érzékenységét, akik Uruk példáját követik.
Mikor megemlékezünk Üdvözítőnk megalázkodásáról, akkor gondolat
gondolathoz kapcsolódik, az emlékek láncolata jelenik meg szemeink
előtt, Isten nagy jóságának és kegyének és földi barátai iránt
tanúsított gyengédségének az emlékei. Eszünkbe jutnak az elfelejtett
áldások, a rosszul felhasznált irgalmasságok és a semmibe vett
kedvességek. Nyilvánvalókká lesznek a keserűségnek azok a gyökerei,
amelyek elnyomták, sőt kiirtották a szeretet drága palántáit.
Visszatérnek emlékezetünkbe jellemünk hibái, kötelességeink
elmulasztásai, Isten iránti hálátlanságunk, embertársaink iránt
tanúsított hideg, rideg magatartásaink. Bűnösségünket abban a
világosságban látjuk majd meg, amelyben Isten is látja azt. Gondolataink
nem az önelégültség, hanem a szigorú önmegrovás és alázatosság
gondolatai lesznek. Elménk arra készül fel, hogy ledöntsön minden olyan
akadályt, amely létrehozhatja az elidegenedést. Eltávolítunk magunkból
minden gonosz gondolatot és beszédet. Csak a megvallott bűnök lehetnek
megbocsátott bűnök. Krisztus leigázó kegyelme tér be a lelkünkbe, és
Krisztus szeretete vonja együvé szívünket embertársunk szívével áldott
egységbe.
Ha
a lábmosás rendtartását ekképpen gyakoroljuk, akkor lángra lobban a
vágy szívünkben egy magasabbrendű lelki élet után. Erre a vágyunkra az
isteni Tanú válaszol majd. A lelkünk felemelkedik, és abban a tudatban
vehetünk részt az úrvacsorában, hogy bűneinket Isten már megbocsátotta
nékünk. Krisztus igazságosságának a napfénye betöltötte elménk rejtett
kamráit és lelkünk templomát. Mi is meglátjuk azt, amit Keresztelő János
meglátott: "Ímé az Istennek ama Báránya, aki elveszi a világ bűneit"
(Jn 1:29).
Azok
számára, akik már megkapták a szolgálatnak ezt a lelkét, az úrvacsora
sohasem válhat pusztán szertartási eseménnyé. A szolgálat lelkének ez
lesz állandó leckéje a számunkra: "Szeretettel szolgáljátok egymást!"
(Gal 5:13). Tanítványai lábának a megmosásával Krisztus nyilvánvaló
bizonyítékát adta annak, hogy Ő elvégez minden szolgálatot, bármilyen
megalázó lenne is az, amely tanítványait vele együtt örököseivé tenné a
mennyei kincsek örökkévaló gazdagságának. Krisztus tanítványai
ugyanennek a szertartásnak az elvégzésével hasonló módon elkötelezték
magukat arra, hogy szolgálják embertársaikat. Valahányszor helyes
lelkülettel ünneplik meg ezt az Úr által rendelt szertartást,
mindannyiszor Isten gyermekei szent kapcsolatba kerülnek egymással
azért, hogy kölcsönösen segítsék és támogassák egymást. Elkötelezik
magukat arra, hogy életüket önzetlen szolgálatra adják oda. De nem csak
egymásért. A munkamező számukra éppen olyan széles, terjedelmes, mint
Mesterüké volt. A világ teli van azokkal, akiknek szükségük van a
szolgálatunkra. A szegények, a tehetetlenek, a tudatlanok mindenütt
kéznél vannak. Azok, akik közösségbe kerültek Krisztussal a felház
szobájában az úrvacsora elfogyasztásával, úgy mennek ki onnan, és úgy
mennek tovább, hogy hasonlóképpen szolgáljanak, ahogy Ő szolgált.
Jézus,
akit mindenek szolgáltak, azért jött el, hogy mindeneknek a szolgája
legyen. Mivel pedig Jézus mindeneket szolgált, őt is újból szolgálják és
tisztelik majd mindenek. Azoknak, akik rendelkeznek Krisztus isteni
tulajdonságaival és megosztják vele a megváltott lelkek látásának az
örömét, követniük kell önzetlen szolgálata példáját.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése