"Az
Úr Jézus azon az éjszakán, melyen elárultaték, vette a kenyeret, És
hálákat adván, megtörte és ezt mondotta: vegyétek, egyétek! Ez az én
testem, mely tiérettetek megtöretik; ezt cselekedjétek az én
emlékezetemre. Hasonlatosképpen a pohárt is vette, minekutána vacsorált
volna, ezt mondván: E pohár amaz új testamentum az én vérem által; ezt
cselekedjétek, valamennyiszer isszátok az én emlékezetemre. Mert
valamennyiszer eszitek e kenyeret és isszátok e pohárt, az Úrnak halálát
hirdessétek, amíg eljövend" (lKor 11:2-26).
Jézus
ott állt az Ó- és Újszövetség fordulópontján, a két szövetség két nagy
ünnepének találkozásánál. Krisztus, Isten hibátlan Báránya elkezdte
bűnáldozatként bemutatni magát, hogy ilyen módon véget vessen a jelképek
és istentiszteleti szertartások ama rendszerének, amely négyezer év óta
az ő halálára mutattak. Mikor tanítványaival megette a húsvéti
vacsorát, akkor ennek a helyettesítése szerezte ezt a szolgálatot,
amelynek nagy áldozata emlékjeléül kellett szolgálnia. A zsidó nemzeti
ünnep érvénye örökre megszűnt. Azt a szolgálatot, amelyet Krisztus akkor
és ott elrendelt, figyelembe kellett és kell venni minden követőjének,
minden országban és minden korszakban az idők végezetéig.
A
húsvét az egyiptomi fogságból, rabszolgaságból való megszabadításnak a
megemlékezésére szolgált. Isten parancsolta meg a zsidóknak azt, hogy
évről-évre, mikor a gyermekek megkérdezik ennek az elrendelt ünnepnek
értelmét, akkor a megszabadítás történetét ismét és ismét beszéljék el
nekik. Ezt a csodálatos megszabadulást ilyen módon kellett frissen
megtartani minden egyes nemzedék emlékezetében. Az Úrvacsorát Jézus
annak a nagy szabadításnak a megemlékezésére rendelte el, amit Ő
eszközölt ki halála eredményeként. Amíg Krisztus másodszor is eljön
hatalommal és dicsőséggel, ezt az isteni elrendelést kell ismételten
megünnepelnünk. Ez az az eszköz, amellyel Krisztus nagy művét frissen
kell megtartanunk emlékezetünkben.
Az
Egyiptomból való szabadulás idejében Izrael gyermekei állva ették meg a
húsvéti vacsorát, felövezett derékkal és vándorbottal a kezükben,
készen az indulásra, vándorútjuk megkezdésére (Vö. 2Móz 12:11). Ez a
mód, amellyel megünnepelték ezt az isteni elrendelést, összhangban volt
akkori állapotukkal és körülményeikkel. Igen, mert éppen kivonulófélben
voltak Egyiptom földéről, hogy megkezdjék fáradságos és nehéz
vándorlásukat a pusztaságon át. Krisztus idejére azonban a helyzetük
gyökeresen megváltozott. Most nem egy idegen földről voltak
kiindulófélben, hanem saját országukban laktak. Összhangban azzal a
nyugalommal, amivel Isten választott népeként megajándékozta őket, már
fekvő helyzetben vettek részt a húsvéti vacsorán. Heverőket helyeztek el
az asztal körül, és a vendégek azokra dőltek le a bal karjukra
támaszkodva és a jobb kezüket szabadon hagyva, hogy evés közben
használhassák. Ebben a helyzetben a vendég annak mellére hajthatta
fejét, aki közvetlenül mellette ült. A lábaikat, mivel azokat a heverő
külső peremén nyújtották ki, minden nehézség nélkül megmoshatta valaki,
aki a kör külső oldalán körbejárta az asztalt.
Krisztus
még mindig csendben az asztalnál ül, amelyre már feltették a húsvéti
vacsorát. A kovásztalan kenyér, amelyet a húsvéti időszakban használtak,
előtte volt. A kiforratlan húsvéti bor szintén ott volt az asztalon. A
kenyeret és a bort Krisztus jelképként alkalmazza saját szeplőtlen
áldozata ábrázolására. Sem a kenyeret, sem a bort nem rontotta meg az
erjedés, a bűn és a halál jelképe. Őt ábrázolták, "a hibátlan és
szeplőtlen bárányt, a Krisztust" (1Pt 1:19).
"És
mikor ők evének, vevén Jézus a kenyeret, és hálákat adván megtöré és
adá nékik, mondván: Vegyétek, egyétek; ez az én testem. És vevén a
poharat, és hálákat adván, adá nékik, és ivának abból mindnyájan. És
monda nékik: Ez az én vérem, az új szövetség vére, amely sokakéra
kiontatik. Bizony mondom néktek, nem iszom többé a szőlőtőnek
gyümölcséből mind ama napig, amikor mint újat iszom azt az Isten
országában" (Mk 14:22-25).
Júdás,
az áruló is részt vett ezen a szent szertartáson. Júdás is megkapta
Jézustól megtört testének és kiontott vérének a jelképeit. Júdás is
hallotta Jézusnak ezeket a szavait: "Ezt cselekedjétek az én
emlékezetemre". Júdás, az áruló azonban, miközben ott hevert Isten
Báránya jelenlétében, saját sötét szándékának a megvalósításán
töprengett és dédelgette sötét, áruló gondolatait.
A
lábmosásnál Krisztus meggyőző bizonyítékát adta annak, hogy megértette
Júdás jellemét: "Nem vagytok mindnyájan tiszták!" (Jn 13:11), - mondta
tanítványainak. Ezek a szavak meggyőzték a hamis tanítványt arról, hogy
Krisztus tud titkos szándékáról. Krisztus most még világosabban beszélt.
Mikor ott hevertek az asztalnál ránézett tanítványára és azt mondta:
"Nem mindnyájatokról szólok; tudom én kiket választottam el; hanem, hogy
beteljesedjék az írás: Aki velem ette a kenyeret, a sarkát emelte fel
ellenem" (Jn 13:18).
A
tanítványok még most sem gyanakodtak Júdásra. Azt azonban látták, hogy
Krisztus szemmel láthatóan megszomorodott. Mindegyikük lelkére felhő
telepedett, valami szörnyű szerencsétlenség balsejtelme, amelynek az
értelmét nem értették meg. Amint csendben ettek, Jézus így szólt
hozzájuk: "Bizony mondom nektek, tiközületek egy elárul engem"Jézusnak ezekre a szavaira csodálkozás és megdöbbenés ragadta
meg őket. Nem tudták felfogni, hogy közülük bárki is áruló módon
viselkedhetnék isteni Tanítójukkal. Miért árulhatnák el Őt? És kinek?
Kinek szívében születik meg egy ilyen terv? Bizonyára nem a kedvelt
tizenkettő egyikének a szívében, akik mindenekelőtt abban a kiváltságban
részesültek, hogy hallották Krisztus tanítását, akik részesültek
Krisztus csodálatos szeretetében, és akik iránt olyan nagy figyelmet
tanúsított, hogy szoros közösségbe vonta őket magával!
Mikor
felfogták Krisztus szavainak a súlyos voltát és megemlékeztek arról,
hogy Krisztus mondásai mindig igaznak bizonyultak, akkor félelem és
bizalmatlanság, gyanakvás fogta el őket. A legfájdalmasabb érzéssel a
szívükben egymás után tették fel a kérdést Jézusnak: "Én vagyok-e az,
Uram?" (Mt 26:22). Júdás azonban továbbra is hallgatott. János végül
mély fájdalommal azt kérdezte Jézustól: "Uram, ki az?" (Jn 13:25) Jézus
azt felelte neki: "Aki velem együtt mártja kezét a tálba, az árul el
engem. Az embernek Fia jóllehet elmegyen, amint megvan írva felőle, de
jaj annak az embernek, aki az embernek Fiát elárulja, jobb volna annak
az embernek, ha nem született volna meg" (Mt 26:23-24). A tanítványok
közelről kutatva tekintettek egymás arcába, mikor azt kérdezték: "Én
vagyok-e az, Uram?" (Mt 26:22) Júdás azonban hallgatásával most
mindegyikük figyelmét magára vonta. A kérdések zűrzavara és a
megdöbbenés kifejezése közben Júdás nem hallotta meg Jézus válaszát,
amit János kérdésére adott. Júdás azonban most, hogy megszabaduljon a
tanítványok fürkésző tekintetétől, feltette Jézusnak ugyanazt a kérdést,
amit előzőleg a tanítványok is mind feltettek neki: "Én vagyok-e az,
Mester?" Jézus komolyan így válaszolt néki: "Te mondád" (Mt 26:25).
Szándékának
a kitudódása után Júdás meglepődve és megzavarodva felállt és sietve
elhagyta a helyiséget. "Monda azért neki Jézus: Amit cselekszel, . hamar
Cselekedjed [...] Az pedig mihelyt a falatot elvevé, azonnal kiméne;
vala pedig éjszaka" (Jn 13:27.30). Éjszaka volt az az áruló számára
mikor elfordult Jézustól, és kiment a külső sötétségbe.
Júdásnak,
amíg meg nem tette ezt a lépést, még mindig volt lehetősége a
bűnbánatra. Mikor azonban elhagyta Ura jelenlétét és a tanítványtársai
közösségét, akkor hozta meg végső döntését. Átlépte azt a határvonalat,
amelyet visszafelé már soha többé nem léphetett át.
Egészen
csodálatos, ahogy Jézus hosszú szenvedése alatt ezzel a megkísértett
lélekkel foglalkozott. Semmit sem mulasztott el megtenni, amit
megtehetett Júdás megmentése érdekében. Miután Júdás kétszer is
elkötelezte magát arra, hogy elárulja Urát, Jézus még mindig adott neki
lehetőséget a bűnbánatra. Jézus elolvasta az áruló szívének titkos
szándékát és ezzel megadta Júdásnak istensége végső és meggyőző
nyilvánvaló bizonyítékát. A hamis tanítvány számára ez volt a végső
felhívás a bűnbánatra. Krisztus egyetlen olyan kérést, felhívást sem
hagyott szótlanul, aminek a kimondására isteni-emberi szíve késztette.
Ámbár az irgalmasság hullámai visszaverődtek Júdás konok gőgjének
sziklafaláról, ezek a hullámok mégis ismételten visszatértek a legyőző
szeretet egyre erősebb dagályával. Ámbár Júdást meglepte és
megrettentette bűnének a felfedése, de ez nem késztette bűnbánatra,
hanem csak még eltökéltebbé tette szándéka megvalósításában.
Júdás
felett kimondatott jajszavával, Krisztus tanítványaival kapcsolatos
kegyelmi szándékát is nyilvánvalóvá tette. Így közölte velük Messiássága
megkoronázó bizonyítékát. "Megmondom néktek, mielőtt meglenne, hogy
mikor meglesz, higgyétek majd, hogy én vagyok" (Jn 13:19). Ha Jézus
hallgatott volna, mintha nem lett volna tudatában annak, hogy mi lesz
vele, akkor a tanítványok azt gondolhatták volna, hogy Mesterük nem
rendelkezett isteni előrelátással, és meglepődve és elárulva került a
gyilkos csőcselék kezébe. Egy évvel előbb Jézus megmondta
tanítványainak, hogy tizenkettejüket választotta ki magának, de közülük
az egyik ördög volt. Most Jézus Júdáshoz intézett szavai, melyek
bizonyították, hogy árulása teljesen ismert volt Mestere előtt, egyben
megerősítették Krisztus igazi követőinek a hitét megaláztatásának ideje
alatt. Mikor pedig Júdásnak el kellett jutnia élete szörnyű végéhez,
akkor eszükbe jutott az a jajkiáltás, amelyet Jézus mondott ki az áruló
felett.
Az
Üdvözítőnek még egy másik szándéka is volt. Nem vonta meg, szolgálatát
attól, akiről tudta, hogy áruló. A tanítványok nem értették meg Jézus
szavait, melyeket a lábmosásnál mondott el: "Nem vagytok mindnyájan
tiszták" (Jn 13:11), sem azokat a szavakat, amelyeket az asztalnál
jelentett ki. "Aki velem ette a kenyeret; a sarkát emelte, fel ellenem"
(Jn 13:18). Később azonban, mikor Jézus szavainak az értelme világossá
lett előttük, akkor felismerték Isten végtelen türelmét és
irgalmasságát, amelyet Ő a legfájdalmasabban tévelygő iránt is tanúsít.
Bár
Jézus kezdettől fogva ismerte Júdást, mégis megmosta a lábát. Az áruló
abban a kiváltságban is részesült, hogy a szent Úrvacsorában Krisztussal
együtt részt vehet. A szenvedő Üdvözítő minden lehetőséget megadott a
bűnösnek, ami az Ő elfogadására, bűnei megbánására és a bűn foltjától
való megtisztulásra késztetné. Ebben számunkra is tanítás van. Mikor
valakiről feltételezzük, hogy tévedésben és bűnben van, akkor sem szabad
magunkat elválasztani tőle. Semmiféle meggondolatlan elkülönítéssel nem
szabad odadobni őt prédaként a kísértőnek, vagy kikergetniük őt a Sátán
csataterére. Krisztusnak nem ez a módszere. Krisztus azért mosta meg
tanítványai lábát, mert tudta róluk, hogy tévelyegtek és hibákat
követtek el, és ezzel egy kivételével mind a tizenkettőt bűnbánatra
késztette.
Krisztus
példája megtiltja azt, hogy valakit kizárjunk az úrvacsorából. Az igaz
ugyan, hogy a nyilvánvaló bűn kizárja a vétkest. A Szentlélek ugyan
tanítja ezt: "Most azért azt írom néktek, hogy ne társalkodjatok azzal,
ha valaki atyafi létére parázna, vagy csaló, vagy bálványimádó, vagy
szidalmazó, vagy részeges, vagy ragadozó. Az ilyennel még együtt se
egyetek" (lKor 5:11). Ezen túl azonban senki se ítélkezzék senki felett.
Isten nem reánk hagyta annak megítélését, hogy ki jelenhessék meg
ezeken az alkalmakon. Nem, mert ki tud közülünk mások szívében olvasni?
Ki tudja közülünk tévedés nélkül megkülönböztetni a konkolyt a búzától?
"Próbálja meg azért az ember magát, és úgy egyék abból a kenyérből, és
úgy igyék abból a pohárból. "Mert, "aki méltatlanul eszi e kenyeret,
vagy issza az Úrnak poharát, vétkezik az Úr teste és vére ellen. " "Mert
aki méltatlanul eszik és iszik, ítéletet eszik és iszik magának,
mivelhogy nem becsüli meg az Úrnak testét" (lKor 11:28.27.29).
Mikor
a hívők összegyülekeznek, hogy részesüljenek a szent úrvacsorában,
akkor ott mindig jelen vannak az emberi szemmel nem látható küldöttek
is. Nincs kizárva, hogy lehet egy Júdás is a társaságban. Ha pedig ez az
egy van, akkor a sötétség fejedelmének a küldöttei különösképpen nem
hiányozhatnak onnan. Nem, mert különös figyelmet fordítanak mindazokra,
akik nem engedik, hogy a Szentlélek ellenőrizze, vizsgálja őket.
Hasonlóképpen a mennyei angyalok is jelen vannak. Ezek a láthatatlan
követek a hívők minden összejövetelén jelen vannak. Eljöhetnek az
összejövetelre olyan személyek is, akik szívükben nem az igazság és a
szentség szolgái, de akik mégis részt kívánnak venni az úrvacsorai
istentiszteleten. Ezt ne tiltsuk meg nekik. Vannak olyan tanúk is jelen,
akik ott voltak, mikor Jézus megmosta tanítványai lábát és Júdásét is.
Nemcsak emberi szemek tekintenek erre a jelenetre.
Krisztus
jelen van a Szentlélek által, hogy ráüsse a pecsétjét az általa rendelt
cselekményre. Jelen van, hogy meggyőzze és meglágyítsa a szíveket.
Egyetlen tekintet, a töredelem egyetlen gondolata sem kerüli el
figyelmét. Krisztus jelen van, és várakozik a bűnbánókra és megtört
szívűekre. Minden készen van az ilyen lelkek elfogadására. Az, aki
megmosta Júdás lábát, arra vágyik, hogy minden szívről lemoshassa a bűn
foltját.
Senki
se zárja ki magát az úrvacsorából csak azért, mert valaki, aki nem
méltó arra, hogy éljen az úrvacsorával, szintén jelen van. Krisztus
minden egyes tanítványát nyilvánosan felszólítja, hogy vegyen részt az
úrvacsorai istentiszteleten, és ezzel is tegyen tanúbizonyságot arról,
hogy elfogadja Őt személyes Megváltójának. Krisztus ezeken az általa
rendelt alkalmakon találkozik népével, és jelenlétével megerősíti őket.
Előfordulhat, hogy méltatlan szívek és kezek készítik elő és osztják ki a
szent jegyeket, de Krisztus is ott van, hogy szolgáljon gyermekeinek.
Isten mindazokat gazdagon megáldja, akik Krisztusba vetett hitükkel
járulnak az Úr asztalához. Mindazok, akik mellőzik az isteni
kiváltságnak ezeket az alkalmait, nagy veszteséget szenvednek.
Azzal,
hogy Krisztus tanítványaival együtt vett részt a kenyér és a bor
elfogyasztásában, elpecsételte magát a számukra Megváltójukként. Rájuk
bízta az új szövetséget, amelynek az útján mindazok, akik elfogadják Őt
Isten gyermekeivé lesznek, és közös örökösök Krisztussal. Ezzel a
szövetséggel minden áldás, amit a menny az élet számára csak
adományozhat, sőt az eljövendő élet is már az övék. A szövetség okmányát
Krisztus vérével kellett ratifikálni, megerősíteni. A szent úrvacsora
vételekor a tanítványok tartsák szemük előtt azt a végtelen áldozatot,
amit Krisztus mindegyikünkért személy szerint meghozott, annak az
áldozatnak egy részeként, amit az egész emberi nemzetségért hozott.
Az
úrvacsorai istentisztelet azonban nem lehetett a szomorkodás ideje. Nem
ez volt a célja. Mikor az Úr tanítványai az ő asztala köré gyülekeznek,
akkor nem hiányaikról kell megemlékezniük, és nem azokon kell
siránkozniuk. Ne időzzenek régi vallásos tapasztalataiknál, akár
felemelők, akár lehangolóak voltak ezek a tapasztalatok! Ne említsék meg
azokat a különbségeket, amelyek közöttük és embertársaik között vannak.
Mindezek az előkészítő szolgálathoz tartoznak. Az önvizsgálatot, a
bűnvallást, a viszályok megszüntetését már előbb gyakorolni kell. Most
azért jönnek, hogy Krisztussal találkozzanak. Nem állhatnak meg a
kereszt árnyékában, hanem annak megmentő világosságába kell jönniük. Meg
kell nyitniuk a szívüket és lelküket az Igazságosság Napjának ragyogó
napsugarai előtt. Krisztus legdrágább vérével megtisztított szívvel,
Krisztus jelenlétének teljes tudatában, - aki ámbár láthatatlan kell
meghallgatniuk Krisztus szavait: "Békességet hagyok néktek; az én
békességemet adom néktek; nem úgy, adom én nektek, amint a világ adja"
(Jn 14:27).
Urunk
azt mondja nekünk, mikor a bűn ítélete alatt vagytok, emlékezzetek meg
arról, hogy én meghaltam érettetek. Mikor elnyomnak, üldöznek és
bántanak benneteket érettem és az evangéliumért, emlékezzetek meg az én
szeretetemről, amely olyan nagy volt irántatok, hogy életemet adtam
érettetek. Mikor kötelességeitek túl keményeknek és könyörtelennek
látszanak és terheitek túl súlyosaknak látszanak ahhoz, hogy el tudjátok
azokat hordozni, emlékezzetek meg arról, hogy én mit hordoztam, tűrtem
el érettetek a kereszten, semmit sem törődve a szégyenemmel. Mikor a
szívetek összeszorul a súlyos megpróbáltatástól, emlékezzetek meg arról,
hogy a ti Megváltótok azért él, hogy közben járjon érettetek.
Az
úrvacsorai istentisztelet Krisztus második eljövetelére mutat. Krisztus
ezt arra szánta, hogy elevenen megtartsa ezt a reménységet a
tanítványok elméjében. Valahányszor összejöttek, hogy megemlékezzenek
Uruk haláláról, mindig beszámoltak arról, hogy Jézus miként "vévén a
poharat és hálákat adván, adá azoknak, ezt mondván: Igyatok ebből
mindnyájan; Mert ez az én vérem, az új szövetségnek vére, amely sokakért
kiontatik bűnöknek bocsánatára. Mondom pedig nektek, hogy: Mostantól
fogva nem iszom a szőlőtőkének ebből a terméséből mind ama napig, amikor
újan iszom azt veletek az én Atyámnak országában" (Mt 26:27-29).
Megpróbáltatásaik közben mindig vigasztalást találtak Uruk
visszatérésének a reménységében. Kibeszélhetetlenül értékes, drága volt
számukra ez a gondolat: " Valamennyiszer eszitek e kenyeret és isszátok e
pohárt, az Úrnak halálát hirdessétek, amíg eljövend" (lKor 11:26).
Vannak
olyan dolgok, amelyeket sohase szabad elfelejtenünk. Krisztus
szeretetét kényszerítő erejével mindig frissen kell tartanunk
emlékezetünkben. Krisztus azért szerezte ezt az úrvacsorai
istentiszteletet, hogy ez beszélhessen nékünk Isten szeretetének az
értelméről, amelyet Krisztus irántunk tanúsított. Lelkünknek nem lehet
egysége, egyesülése Istennel csak Krisztus által. Az egységet és a
szeretetet testvér és testvér között Jézus szeretetének kell örökre
megszilárdítani és nyújtani. Nem kevesebb, mint Krisztus halála tudta
csak Isten szeretetét hatásossá tenni számunkra. Egyedül csak Krisztus
halála miatt van az, hogy örömmel tekinthetünk az ő második eljövetele
felé. Krisztus áldozata a mi reménységünk középpontja. Ehhez kell
rögzítenünk hitünket.
Az
úrvacsorai szertartások előírásait, amelyek Urunk megaláztatására és
szenvedésére mutatnak, nagyon sokszor csak a formális előírásoknak
tekintik, Krisztus azonban ezeket az előírásokat határozott szándékkal
adta. Értelmünket meg kell élesítenünk, hogy megragadhassuk az Istenség
titkát. Mindegyikünknek kiváltsága, hogy felfogjuk, sokkal nagyobb
mértékben, mint tesszük, Krisztus engesztelő szenvedéseinek a
jelentését. "Amiképpen felemelte Mózes a kígyót a pusztában, akképpen
kell az ember Fiának felemeltetnie, hogy valaki hiszen őbenne, el ne
vesszen, hanem örök élete legyen" (Jn 3:14-15).
Tekintetünket
a Golgota keresztjére kell irányítanunk, amely a haldokló Megváltót
tartotta és emelte a magasba. Örökkévaló érdekünk azt követeli meg
tőlünk, hogy mutassuk meg Krisztusban való hitünket. Urunk mondta: "Ha
nem eszitek az ember Fiának testét és nem isszátok az ő vérét, nincs
élet bennetek [...] az én testem bizony étel és az én vérem bizony ital"
(Jn 6:53-55). Ez igaz testi létünkkel kapcsolatban is. Krisztus
halálának köszönhetjük még ezt a földi életünket is. Az a kenyér,
amelyet megeszünk, az ő megtört testének a hozama. Azt a vizet, amit
megiszunk, kiontott vérével vásároltuk meg. Egyetlen ember: sem szent,
sem bűnös, nem eszi úgy meg mindennapi ételét, hogy ne Krisztus testével
és vérével táplálkozna. A Golgota keresztjét minden falat kenyérre,
amit megeszünk, rányomták. Ez a kereszt tükröződik vissza minden csepp
vízben, amelyet megiszunk. Mindezt Krisztus az ő nagy áldozata
jelképeiben tanította meg nékünk. Az a világosság, amely a felház
helyiségében megtartott úrvacsorai istentiszteletből ragyog ki, szenteli
meg a mindennapi életünk fenntartásához szükséges élelmiszereket.
Családi ebédlőasztalunk az Úr asztalává válik, és minden étkezésünk
szentséggé.
Krisztus
szavai azonban mennyivel nagyobb mértékben bizonyulnak igaznak lelki
életünkkel kapcsolatban! Krisztus kijelenti: "Aki eszi az én testemet és
issza az én véremet, örök élete van annak" (Jn 6:54). A Golgota
keresztjén érettünk kiöntött élet elfogadásával tudunk csak szent,
istenfélő életet élni. Ezt az életet pedig csak Krisztus szavainak
megvallása útján kapjuk meg, és az által, ha azokat a dolgokat
cselekedjük, amelyeket Krisztus parancsolt meg nékünk. Így válunk eggyé
vele. "Aki eszi az én testemet mondja Jézus és issza az én véremet, az
énbennem lakozik és évis abban. Amiként elküldött engem amaz élő Atya,
és én az Atya által élek, akként az is, aki engem eszik, él énáltalam"
(Jn 6:56-57). A szent úrvacsorára ez az íráshely különleges értelemben
vonatkozik. Mikor hittel Urunk nagy áldozatáról elmélkedünk, akkor
Krisztus életével kerülünk szoros kapcsolatba, és minden úrvacsorából új
és nagyobb erőt merítünk. Az istentiszteleti formák olyan élő
kapcsolatot teremtenek, amely összeköt minket, hívőket Krisztussal, és
így összeköt minket az Atyával is.
Mikor
elfogadjuk a kenyeret és a bort, amelyek számunkra Krisztus megtört
testét és kiontott vérét jelképezik, akkor képzeletünkben bekapcsolódunk
abba az úrvacsorai jelenetbe, amely ott a felházban játszódott le.
Gondolatban átmegyünk azon a kerten, amelyet annak a Jézusnak a
kínszenvedése szentelt meg, aki elhordozta a világ bűneit. Tanúi leszünk
annak a küzdelemnek, amellyel Jézus elnyerte Istennel való
megbékéltetésünket. Krisztus úgy mutatkozik meg lelki szemeink előtt,
mint akit éppen most és közöttünk feszítettek keresztre.
A
megfeszített Megváltóra tekintve még teljesebben fogjuk fel annak az
áldozatnak a nagyságát és értelmét, amelyet a mennyei Fenség hozott a
világért. Az üdvözítés terve előttünk dicsőül meg, és a Golgota
gondolata eleven és szent érzelmeket ébreszt fel szívünkben. Szívünkben
és az ajkunkon Istennek és a Báránynak szóló dicséret zendül. Igen, mert
gőg és önimádat nem burjánozhat többé a lelkünkben, ha frissen tartjuk
meg abban a Golgotán lejátszódó események emlékét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése