(Elnézést ,hogy némelyik rész hosszúra sikeredik,de szétszedni nem szeretném mert így érthető meg tökéletesen )
Krisztus
isteni szeretettel és gyengéd együttérzéssel tekintett tanítványaira és
így szólt hozzájuk: "Most dicsőítteték meg az embernek Fia, az Isten is
megdicsőítteték őbenne" (Jn 13:31). Júdás elhagyta a felsőház
helyiségét, és Krisztus egyedül maradt a tizeneggyel. Beszélt nekik a
tőlük való elválás közelségéről. Mielőtt azonban ez bekövetkezett volna,
rámutatott küldetése nagy céljára. Ez a cél volt az, amit mindig szeme
előtt tartott. Az volt az öröme, hogy megaláztatásával és szenvedésével
az Atya nevét dicsőítette meg. Először is erre irányította tanítványai
gondolatait.
A
tanítványok nem ujjongtak, mikor ezt hallották. Félelem fogta el őket.
Szorosan Jézus körül tömörültek össze. Mesterük és Uruk, szeretett
tanítójuk és barátjuk drágább volt számukra az életüknél. Minden
nehézségeik közepette hozzá fordultak segítségért és vigasztalásért
szomorúságaikban és csalódásaikban. Most el kellett hagynia őket,
magányos, tőle függő csoportjukat. Sötétek voltak azok az előjelek,
amelyek betöltötték a szívüket.
Az
Üdvözítő hozzájuk intézett szavai azonban tele voltak reménységgel.
Jézus tudta, hogy ellenség támadja meg őket, és hogy a Sátán fortélya
sikeres azokkal szemben, akiket lesújtanak a nehézségek. Azért
gondolataikat elterelte a láthatókról a láthatatlanokra (Vö. 2Kor 4:18).
Földi számkivetésük helyéről a mennyei otthonukra fordította
tekintetüket.
"Ne
nyugtalankodjék a ti szívetek - mondotta nekik - higgyetek Istenben és
higgyetek énbennem. Az én Atyámnak házában sok lakóhely van; ha pedig
nem volna, megmondtam volna néktek. Elmegyek, hogy helyet készítsek
néktek. És ha majd elmegyek és helyet készítek néktek, ismét eljövök és
magamhoz veszlek titeket; hogy ahol én vagyok, ti is ott legyetek. És
hogy hová megyek én, tudjátok; az utat is tudjátok" (Jn 14:1-4).
Érettetek jöttem a világba. Érettetek munkálkodom. Mikor elmegyek, még
akkor sem hagyok fel az érettetek való munkával. Azért jöttem a világba,
hogy kijelentsem, feltárjam magamat néktek, hogy hihessetek. Az Atyához
is azért megyek, hogy vele együtt munkálkodjam érdeketekben. Krisztus
eltávozásának a célja, éppen az ellenkezője volt annak, amitől a
tanítványok féltek. Krisztus eltávozása nem a tőlük és a világtól való
végleges elkülönülését jelentette. Krisztus csak azért távozott el
tőlük, mert helyet szándékozott készíteni számukra, hogy azután ismét
eljöhessen hozzájuk és magához fogadhassa őket. Miközben lakóhelyet
épített számukra, nekik a jellemüket kellett az isteni hasonlóság
szerint formálni.
{DA 663.1}
A
tanítványok mégis megzavarodtak. Tamás, akit mindig kínoztak a
kétségek, ezt mondta Jézusnak: "Uram, nem tudjuk hová mégy; mi módon
tudhatjuk azért az utat? Monda néki Jézus: Én vagyok az út, az igazság
és az élet; senki sem mehet az Atyához, hanemha énáltalam. Ha
megismertetek volna engem, megismertétek volna az én Atyámat is, és
mostantól fogva ismeritek őt és láttátok őt" (Jn 14: 5--7).
Nem
sok út vezet a mennybe. Senki sem választhatja meg a maga útját.
Krisztus azt mondja: "Én vagyok az út [...] senki sem mehet az Atyához,
hanemha énáltalam" (Jn 14:6). Mióta az első evangéliumi beszéd
elhangzott, mikor az Éden kertben Isten kijelentette, hogy az asszony
magva összezúzza a kígyó fejét, akkor Isten tulajdonképpen Krisztust
emelte fel Útként, Igazságként és Életként. Krisztus volt az Út, mikor
Ádám élt, mikor Ábel Istennek ajándékozta a leölt bárány vérét,
ábrázolva a Megváltó vérét. Krisztus volt az Út, amelyen Isten megvédte a
pátriárkákat és a prófétákat. Számunkra is egyedül Krisztus az az Út,
amelyen járva eljuthatunk az Atyához.
"Ha
megismertetek volna engem, - mondotta Krisztus - megismertétek volna az
én Atyámat is; és mostantól fogva ismeritek őt, és láttátok őt" (Jn
14:7). Ezt azonban a tanítványok még nem értették meg. "Uram, mutasd meg
nekünk az Atyát, - mondotta Filep Jézusnak - és elég nékünk!" (Jn
14:8).
{DA 663.4}
Értetlenségükön
elcsodálkozva Jézus fájdalmas megdöbbenéssel azt kérdezte: "Annyi idő
óta veletek vagyok, és mégsem ismertél meg engem, Filep?" (Jn 14:9).
Vajon lehetséges-e, hogy nem látod és nem ismered fel az Atyát azokban a
munkákban, amelyeket általam végzett el? "Mimódon mondod azért te:
Mutasd meg nekünk az Atyát?" "Aki engem látott, látta az Atyát" (Jn
14:9). Krisztus nem szűnt meg Isten lenni, mikor emberré lett. Amikor
megalázta magát az emberré lételig, az isteni lét mégis a sajátja
maradt. Krisztus egyedül képviselhette és képviselheti az Atyát az
emberi nemzetségnél. Krisztus egyedül jelenthette ki az Atyát az
embernek. A tanítványok pedig abban a kiváltságban részesültek, hogy
több mint három évig szemlélhették az Atyának ezt a képviseletét
Krisztus személyében.
"Higgyetek
nekem, hogy én az Atyában vagyok, és az Atya énbennem van, ha pedig
nem, magokért a cselekedetekét higgyetek nekem" (Jn 14:11). A
tanítványok hite biztonságban nyugodhatott azon a nyilvánvaló
bizonyítékon, amelyet Krisztus munkáiban adott nekik Isten, azokban a
munkákban, amelyeket Krisztuson kívül eddig soha senki nem végzett el,
vagy végezhetne valaki is el. Krisztus munkája bizonyította istenségét.
Krisztus által az Atya lett nyilvánvalóvá.
Ha
a tanítványok elhitték volna ezt a gondos kapcsolatot az Atya és a Fiú
között, akkor a hitük nem hagyta volna el őket mikor Krisztus
szenvedését és halálát látták, amelyet a pusztuló világ megmentéséért
hordozott el. Krisztus igyekezett elvezetni őket hitük alacsony fokáról
arra a tapasztalatra, amelyet megkaphattak volna, ha valóban felfogták
volna, hogy ki is volt ő igazában, vagyis - Isten emberi testben.
Krisztus azt kívánta, hogy hitük vezesse el őket Istenhez, és Benne
vessenek szilárd alapot. Irgalmas Urunk és Üdvözítőnk komolyan és
kitartóan igyekezett előkészíteni tanítványait a kísértések viharára,
mely hamarosan rájuk tör majd. Krisztus szerette volna elrejteni őket
magával Istenben.
Mialatt
Krisztus ezekkel a szavakkal beszélt tanítványaihoz, Isten dicsősége
ragyogott arcán. Mindazok akik jelen voltak, szent áhítatot éreztek,
mikor elragadtatott figyelemmel hallgattak szavaira. Szívük még
határozottabban vonzódott hozzá. Minél nagyobb szeretettel kötődtek
Krisztushoz, annál közelebb kerültek egymáshoz. A mennyet nagyon közel
érezték magukhoz. Azok a szavak pedig, amelyeket figyelmesen
meghallgattak, mennyei Atyjuktól kapott üzenetté lettek számukra.
Krisztus
azután így folytatta tanítványaival való beszélgetését: "Bizony, bizony
mondom néktek: Aki hisz énbennem, az is cselekszi majd azokat a
cselekedeteket, amelyeket én cselekszem" (Jn 14:12). Az Üdvözítő nagyon
aggódott tanítványaiért és igyekezett megértetni velük, hogy mi célja
volt istensége egyesítésének az emberi természettel. Krisztus azért jött
el erre a világra, hogy feltárja Isten dicsőségét, és így mi, emberek
ennek az isteni dicsőségnek a helyreállítható erejével felemelkedhessünk
és jobbak lehessünk. Krisztusban Isten nyilvánította ki magát, hogy
azután Krisztus is nyilvánvalóan megmutathassa magát tanítványaiban.
Jézus nem tárt fel semmiféle olyan tulajdonságokat és nem gyakorolt
semmiféle olyan hatalmat, hogy az emberek hit által ne lehessenek
őbenne. Krisztus tökéletes embervolta az, amelyet összes követői
megszerezhetnek, ha éppen úgy alárendelik magukat Istennek, ahogy azt
Krisztus tette.
Nagyobbakat
is cselekszik azoknál; mert az én Atyámhoz megyek (Jn 14:12). Krisztus
ezzel nem azt akarta mondani, hogy tanítványai munkája fennköltebb,
jelentősebb lesz az ő munkájánál, hanem csak azt, hogy nagyobb területre
terjed ki. Nemcsak a csodatetteikre hivatkozott, hanem mindazokra a
cselekedetekre is, amelyeket a Szentlélek munkája által visznek majd
véghez.
Az
Úr mennybemenetele után a tanítványok felismerték ígéreteinek
beteljesedését. Krisztus keresztre feszítésének, feltámadásának és
mennybemenetelének a jelenetei élő valóságok voltak a számukra.
Meglátták, hogy a próféciák szó szerint teljesedtek be. Kutatták a szent
Írásokat és elfogadták azok tanításait hittel és számukra eddig
ismeretlen bizonyossággal. Felismerték, hogy az isteni Tanító pontosan
az volt, akinek mondta magát. Mikor elmondták tapasztalataikat és
felmagasztalták Isten szeretetét, az emberek szíve megolvadt és szelíd
lett, és a sokaság hitt Jézusban.
Az
Üdvözítő tanítványainak adott ígérete olyan ígéret, amely az Ő
egyházának is szól az idők végezetéig. Isten nem úgy határozta el, hogy
az emberek megváltására készített tervének végrehajtása csak
jelentéktelen eredményeket érjen el. Mindazok, akik ki akarnak menni a
világba dolgozni, nem abban bíznak, amit ők maguk meg tudnak majd tenni,
hanem abban, amit Isten tud megtenni érettük és általuk. Isten pedig
bizonyára megvalósítja majd ígéreteinek a beteljesítését. "Nagyobbakat
is cselekszik azoknál, - jelenti ki Krisztus - mert én az én Atyámhoz
megyek" (Jn 14:12).
Mikor
a tanítványok mégsem ismerték meg az Üdvözítő határtalan erőforrásait
és hatalmát, akkor azt mondotta nekik: "Mostanáig semmit sem kértetek az
Atyától az én nevemben" (Jn 16:24). Krisztus megmagyarázta ezzel
tanítványainak, hogy ismeretük titka abban van, hogy az ő nevében mindig
és minden körülmények között erőt és kegyelmet kérhetnek az Atyától. Ő
azért lesz ott az Atyánál, hogy könyörögjön érettünk és kérje az Atyától
azokat a dolgokat, amelyekre szükségük van, amelyeket ők is kérnek az
Atyától az Ő nevében. Az alázatos esdeklők imádságait saját
kívánságaként mondja el az Atyának az imádkozó lelkek érdekében. A
mennyben minden őszinte imádság meghallgatásra talál. Lehet, hogy ezt az
imádságot nem mondják el gördülékenyen, folyékonyan, de ha ebben az
imádságban benne van az imádkozó szíve, akkor ez az imádság felszáll
abba a szentélybe, ahol Jézus szolgál, és Ő jelenti ezt az imádságot az
Atyának egyetlen ügyetlen, dadogó szó nélkül, szépen, és az teljes lesz
tökéletessége tömjénének jó illatával.
Az
őszinteség és a becsületesség ösvénye nem olyan ösvény, amely mentes
lenne az akadályoktól, de minden nehézségünk közepette fel kell
ismernünk, meg kell hallanunk Krisztus imádságra felhívó szavát. Nincs
senki a földön élő emberek között, akinek valamiféle olyan hatalma,
ereje lenne, amit nem az Istentől kapott. Ennek a hatalomnak, erőnek a
forrása pedig a leggyengébb emberi lények előtt is nyitva van. "Akármit
kértek majd az én nevemben én megcselekszem azt, - mondotta Jézus - hogy
dicsőíttessék az Atya a Fiúban. Ha valamit kértek az én nevemben, én
megcselekszem azt" (Jn 14:13-14).
"Az
én nevemben" (Jn 14:14). Krisztus azt parancsolta meg tanítványainak,
hogy így imádkozzanak. Krisztus követőinek Krisztus nevében kell
megállniuk Isten előtt. Az érettük hozott áldozat által válnak értékessé
Isten előtt. A Megváltó nekik tulajdonított igazsága teszi őket
becsesekké Isten előtt. Krisztusért az Úr megbocsát mindazoknak, akik
félik Őt. Az Úr nem látja meg bennük a bűn rosszaságát. Ellenkezőleg,
felismeri bennük a Fiúhoz való hasonlatosságukat, akiben hisznek.
Az
Úr csalódik, mikor népének a tagjai kevésre értékelik önmagukat. Az Úr
azt akarja, hogy választottai azon ár szerint értékeljék önmagukat, mely
árat érettük a Golgotán lefizetett. Isten vágyakozik utánuk, kívánja
őket, különben nem küldötte volna el Fiát azzal az igen sokba kerülő
megbízással, hogy váltsa meg őket. Az Úrnak feladata van számunkra és
nagyon tetszik néki, ha gyermekei a legmagasabb igényekkel lépnek eléje,
csak azért, hogy minél nagyobb mértékben megdicsőíthessék az Ő nevét.
Nagy dolgokat várhatnak el az Úrtól, ha hisznek az Ő ígéreteiben.
Krisztus
nevében imádkozni azonban sokat jelent. Azt jelenti, hogy elfogadjuk
magatartását, megmutatjuk lelkületét és végezzük munkáját. Az Üdvözítő
feltételhez köti ígéretét. "Ha engem szerettek, - mondja - az én
parancsolataimat megtartsátok" (Jn 14:15). Krisztus megment bennünket,
nem a bűnben, hanem a bűntől. Azoknak, akik szeretik Őt,
engedelmességükkel kell megmutatniuk iránta érzett szeretetüket.
Minden
igazi engedelmesség a szívből származik. Krisztusnál is az
engedelmesség a szív ügye volt. Ha egyetértünk Krisztussal, akkor
Krisztus is azonosítja magát gondolatainkkal és céljainkkal. Így vegyül
össze szívünk és elménk összhangban Krisztus akaratával, hogy amikor
neki engedelmeskedünk, akkor tulajdonképpen nem teszünk mást csak azt,
hogy eleget teszünk saját indítékainknak. Megtisztított és megszentelt
akaratunk Krisztus szolgálatának a végzésében találja majd meg
legnagyobb örömét. Mikor megismerjük Istent, mivel éppen az a
kiváltságunk, hogy megismerhetjük Őt, akkor életünk a folytonos
engedelmesség élete lesz. Krisztus lényének az értékelése, megbecsülése
által az Istennel való közösség útján a bűn gyűlöletes lesz számunkra.
Amint
Krisztus is emberként a törvény alatt élt, úgy mi is megtehetjük ezt,
ha erőért ragadjuk meg Krisztus erejét. Kötelességünkért való
felelősségünket azonban nem helyezhetjük, háríthatjuk át másokra, és nem
várhatunk arra, hogy ők mondják meg nékünk azt; hogy mit tegyünk. Nem
függhetünk az emberek tanácsától. Az Úr minket is éppen olyan
készségesen megtanít kötelességeinkre, mint ahogy másokat is megtanít.
Ha hittel megyünk hozzá, akkor személyesen nékünk mondja el titkait.
Szívünk gyakran ég bennünk, mikor Valaki közel jön hozzánk, hogy éppen
úgy kapcsolatba, közösségbe lépjen velünk, mint egykor Énókkal tette.
Azok, akik úgy döntenek, hogy semmi olyant nem tesznek, ami nem tetszik
Istennek, miután ügyüket Isten elé vitték, megtudják majd, hogy pontosan
melyik úton kell járniuk. Ezek nemcsak bölcsességet kapnak Istentől,
hanem erőt is. Igen, Isten erőt ad majd nekik az engedelmességre, a
szolgálatra, úgy, ahogy Krisztus megígérte. Isten azért adott minden
hatalmat Krisztusnak, az emberi nemzetség fejének és képviselőjének,
hogy lássa el az elesett embereket mindazzal, amire szükségük van. "És
akármit kérjünk, megnyerjük tőle, mert megtartjuk az ő parancsolatait és
azokat cselekesszük, amik kedvesek őelőtte" (1Jn 3:22).
Krisztus,
mielőtt áldozati bárányként ajánlotta fel magát, igyekezett
tanítványait a leglényegesebb és legtökéletesebb ajándékkal
megajándékozni. Azzal az ajándékkal, amely követői szívét tárva-nyitva
hagyja a kegyelem határtalan erőforrásai előtt. "És én kérem az Atyát, -
mondotta - és más vigasztalót ád néktek, hogy veletek maradjon
mindörökké. Az igazságnak ama Lelkét; akit a világ be nem fogadhat, mert
nem látja őt és nem ismeri őt, de ti ismeritek őt, mert nálatok lakik,
és bennetek marad. Nem hagylak titeket árvákul; eljövök tihozzátok" (Jn
14:16-1$).
A
Lélek ez előtt is a világban volt. A megváltási munka kezdetétől
munkálkodott az emberek szívében és befolyást gyakorolt gondolkodásukra.
Miközben azonban Krisztus a földön volt, a tanítványok nem vágyakoztak
más segítő után. Amíg Krisztus mennybemenetelével meg nem vonta tőlük
jelenlétét, nem érezték, hogy szükségük lenne a Lélekre. Közvetlenül
Krisztus mennybemenetele után azonban érezni kezdték, hogy szükségük
lenne a Lélek segítségére. A Lélek azután meg is érkezett hozzájuk.
A
Szentlélek Krisztus képviselője, jóllehet teljesen független az emberi
természettől. Az emberi test kötöttsége miatt Krisztus nem tudott egy és
ugyanazon időben mindenütt jelen lenni. Azért éppen a követői érdeke
volt az, hogy Krisztus elmenjen az Atyához és elküldje a Lelket
utódjaként a földre. Ezután senkinek sem lehetett semmi előnye
tartózkodási helyéből vagy Krisztussal való személyes kapcsolatából
eredően. A Szentlélek által ettől kezdve az Üdvözítő minden ember
számára elérhetővé lett. Ebben az értelemben Krisztus közelebb lehetett
követőihez, mintha nem ment volna fel a mennyekbe.
"Aki
pedig engem szeret, azt szereti az én Atyám, én is szeretem azt, és
kijelentem magamat annak" (Jn 14:21). Jézus ismerte tanítványai jövendő
sorsát. Látta, hogy egyet közülük vérpadra juttatnak, másokat keresztre
feszítenek, lesz, akit a tenger egyik magányos szigetére száműznek,
másokat üldöznek és megölnek. Krisztus azzal az ígérettel erősítette,
bátorította őket, hogy minden megpróbáltatásukban velük lesz. Ez az
ígéret semmit sem vesztett erejéből. Az Úr mindent tud hűséges
szolgáiról, akik őérette börtönben sínylődnek, vagy akiket magányos
szigetekre száműztek. Saját jelenlétével vigasztalja meg őket. Mikor az
igazságért egy hívő ember az igazságtalan törvényszékek egyikének az
ítélőszéke előtt volt, Krisztus oldala mellett állt. Mindazok a
szemrehányások, becsmérlések, amelyek reá hullanak, Krisztusra is
hullanak. Krisztust ismételten elítélik, kárhoztatják egy-egy tanítványa
személyében. Mikor valamelyik követőjét a börtön falai közé zárják,
Krisztus szeretetével hatja át szívét. Mikor egyikük érette szenved
halált, Krisztus azt mondja néki, én vagyok "az Élő; pedig halott valék,
és ímé élek örökkön örökké [...] és nálam vannak a pokolnak és a
halálnak a kulcsai" (Jel 1:18).
Minden
időben és minden helyen, minden szomorúságban és nyomorúságban, mikor a
kilátások sötétnek látszanak, s a jövendő zavarosnak; tehetetlennek és
magányosnak érezzük magunkat, Krisztus elküldi hozzánk a Vigasztalót,
válaszul a hitből fakadó imádságunkra. A körülmények elválaszthatnak
bennünket minden földi barátunktól, de nincs az a körülmény, nincs az a
távolság, amely elválaszthatna bennünket mennyei Vigasztalónktól. Bárhol
vagyunk, bárhová megyünk, Vigasztalónk mindig a jobb kezünknél áll,
hogy támogasson, fenntartson, erősítsen és megvidámítson bennünket.
A
tanítványok még mindig nem tudták Krisztus szavait azok lelki
értelmében megérteni. Azért Krisztusnak újra meg kellett magyaráznia
nekik szavai jelentését. Azt mondotta, hogy a Lélek által nyilatkoztatja
ki magát nekik. "Ama vigasztaló pedig, a Szentlélek, akit az én
nevemben küld az Atya, az mindenre megtanít majd titeket, és eszetekbe
juttatja mindazokat, amiket mondottam néktek" (Jn 14:26). Soha többé nem
fogjátok azt mondani, hogy nem tudom felfogni. Soha többé nem láttok
majd "tükör által homályosan" (lKor 13:12). Úgy meggyökereztek majd a
szeretetben, "hogy megérthessétek minden szentekkel egybe, mi a
szélessége és hosszúsága és mélysége és magassága az Isten jóvoltának,
és megismerjétek a Krisztusnak minden ismeretet felül haladó szeretetét"
(Ef 3:18-19).
A
tanítványoknak tanúbizonyságot kell tenniük Krisztus életéről és
munkálkodásáról. Jézusnak az ő szavaik útján kellett szólnia a föld
felszínén élő minden népekhez. Krisztus megaláztatása és halála miatt
azonban nagy megpróbáltatásokat és csalódásokat kellett szenvedniük.
Azért, hogy ezen élmények után a szavaik mégis szabatosak lehessenek,
Jézus megígérte nékik, hogy a Vigasztaló "eszetekbe juttatja mindazokat,
amiket mondottam néktek" (Jn 14:26).
"Még
sok mondanivalóm van hozzátok, - folytatta Jézus - de most el nem
hordozhatjátok. De mikor eljő amaz, az igazságnak Lelke, elvezérel majd
titeket minden igazságra. Mert nem ő magától szól, hanem azokat szólja,
amiket hall, és a bekövetkezendőket megjelenti néktek. Az engem dicsőít
majd, mert az enyémből vesz és megjelenti néktek" (Jn 16:12-14). Jézus
az igazság széles területét tárta fel tanítványai előtt. A legnehezebb
azonban az volt számukra, hogy megkülönböztessék Jézus tanításait a
hagyományoktól és az írástudók és farizeusok tudományától. Úgy nevelték
őket, hogy Isten szavaként fogadják el a rabbik tanításait. Neveltetésük
még mindig hatalmat gyakorolt elméjük felett és formálta érzelmi
világukat. Földi eszmék, ideiglenes dolgok még mindig nagy helyet
foglaltak el gondolatvilágukban. Nem értették meg Krisztus királyságának
a lelki jellegét, bár Krisztus nagyon sokszor megmagyarázta ezt nékik.
Elméjük összekuszálódott. Nem fogták fel azoknak a szentíráshelyeknek a
fontosságát, amelyekre Krisztus utalt. Krisztus legtöbb tanítása kárba
veszettnek látszott velük kapcsolatban, mert egyáltalán nem értették
meg, hogy mit is akart tudtukra adni. Jézus látta, hogy szavai nem
ragadták meg értelmüket. Ezért irgalmából megígérte nékik, hogy a
Szentlélek majd felidézi emlékezetükben ezeket a tanításokat. Krisztus
kimondatlanul hagyott sok olyan dolgot, amelyeket tanítványai nem tudtak
volna akkor és ott felfogni. Ezeket is majd a Szentlélek közli velük
később. A Léleknek kellett megélesíteni elméjüket, hogy értékelhessék és
megbecsülhessék a mennyei dolgokat. "De mikor eljő amaz, az igazságnak
Lelke, - mondotta Jézus - elvezérel majd titeket minden igazságra" (Jn
16:13).
A
vigasztalót Jézus "az igazság Lelkének" (Jn 16:13) nevezi. A Vigasztaló
feladata az, hogy meghatározza és őrizze az igazságot. Mindenekelőtt az
igazság Lelkeként lakozik a szívükben, és így lesz Vigasztalónk. Az
igazságban vigasztalás és békesség van, de a hamisságban nem találhatunk
sem igazi vigasztalást, sem igazi békességet. Sátán hamis elméletek és
hagyományok útján tesz szert hatalomra elménk felett, s miközben az
embereket a tévedések útjára vezeti, eltorzítja jellemüket. A Szentlélek
a Szentírás útján szól az elménkhez, és az igazság bélyegét nyomja rá a
szívünkre. Így tárja fel a tévedésünket és űzi ki azt a lelkünkből.
Krisztus az igazság Lelkével, aki Isten szava által munkálkodik, von
bennünket az Ő választott népét oltalma alá.
Miközben
Jézus vázolta tanítványai számára a Szentlélek feladatát, igyekezett
eltölteni őket azzal az örömmel és reménységgel, amely az Ő szívét is
eltöltötte. Ujjongott annak a bőséges segítségnek a következtében,
amivel ellátta egyházát. Az összes ajándék közül a Szentlélek volt a
legmagasabbrendű ajándék, Akiért az Atyához népe felemelése érdekében
könyörgött. Krisztus azért adta nékünk Lelkét, hogy megújító
erőforrásunk legyen. Nélküle Krisztus áldozata nem jelentett volna
számunkra semmi segítséget. A gonosz hatalma évszázadok óta erősödik, és
bámulatos, ahogy az emberek alávetették magukat ennek a sátáni
fogságnak. Csak az Istenség harmadik személyének a hatalmas erejével
tudunk ellenállni a bűnnek, és tudjuk azt legyőzni. A Szentlélek nem
korlátozott erővel jön el hozzánk, hanem isteni hatalmának, erejének a
teljességével. A Lélek az, Aki eredményessé teszi mindazt, amit a világ
Megváltója vitt véghez. A Lélek az, aki megtisztítja szívünket. A Lélek
útján a hívő ember részese lesz az isteni természetnek. Krisztus isteni
hatalomként, erőként adta nekünk Lelkét, hogy segítségével győzzük le a
gonoszra való minden örökölt vagy szerzett hajlamunkat, és hogy az Ő
egyházába bevésődjék Krisztus jelleme.
Jézus
azt mondotta a Lélekről: "Az engem dicsőít majd" (Jn 16:14). Az
Üdvözítő azért jött, hogy megdicsőítse az Atyát szeretetnek
bemutatásával. A Léleknek Krisztust kellett dicsőíteni kegyelme
kijelentésével a világnak. Isten képét ismét helyre kell állítani az
emberben. Isten tisztelete, Krisztus tisztelete elválaszthatatlanul
össze van kötve Isten népe feddhetetlen jellemének fejlődésével.
"És
az (az igazság Lelke), mikor eljő, megfeddi a világot a bűn, igazság és
ítélet tekintetében" (Jn 16:8). Isten szavai prédikálásának semmi
haszna nem lesz a Szentlélek folytonos jelenléte és segítsége nélkül. A
Lélek az egyetlen hatásos, eredményes tanítója az isteni igazságnak.
Csak, amikor az igazság társul a szívünkhöz a Lélek által, csak akkor
ébred fel a lelkiismeretünk és alakul át az életünk. Képesek lehetünk
arra, hogy Isten beszédét szó szerint közöljük másokkal, hogy jól
ismerjük Isten parancsolatait és ígéreteit, de ha a Szentlélek nem teszi
otthonossá szívünkben az igazságot, akkor egy lélek sem esik a "kőre",
és zúzódik szét" azon (Vö. Lk 20:18). Sem a tudományos képzettség, sem a
földi előnyök, bármilyen nagyok legyenek is, nem tudnak senkit a
világosság hordozójává tenni Isten Lelkének az együttmunkálkodása
nélkül. Az evangélium magjának az elhintése csak úgy eredményes, ha a
magot életre kelti a mennyei harmat. Mielőtt megírták az Újtestamentum
egyik könyvét, mielőtt elmondtak egy evangéliumi prédikációt Krisztus
mennybemenetele után, a Szentlélek már kitöltetett az imádkozó
apostolokra. Az után tanúskodtak ellenségeik, hogy: "betöltöttétek
Jeruzsálemet tudományotokkal" (Acs 5:28).
Krisztus
megígérte egyházának a Szentlélek ajándékát és ez az ígéret reánk is
éppen úgy vonatkozik, mint az első tanítványokra. Minden más ígérethez
hasonlóan, Krisztus ezt az ígéretet is feltételekhez kötötte. Sokan
vannak, akik hisznek az Úr ígéreteiben, és vallást tesznek arról, hogy
igénylik azokat. Sokat beszélnek Krisztusról és a Szentlélekről, mégsem
nyernek semmi áldást. Nem adják magukat a Szentlélek vezetése és az
isteni erők ellenőrzése, uralma alá. Mi nem tudjuk használni a
Szentlelket. A Szentlélek kell, hogy használjon bennünket. Isten a Lélek
útján munkálkodik népében, "munkálja bennetek mind az akarást, mind a
munkálást jó kedvéből" (Fil 2:13). Sokan azonban nem akarják magukat
ennek alávetni. Életük ügyeit maguk intézik. Ezért nem is akarják
elfogadni és nem is kapják meg a mennyei ajándékot. Isten csak azoknak
adja Szentlelkét, akik alázatosan várakoznak Istenre, akik éberen
figyelnek vezetésére és kegyelmi ajándékaira. Ez a hit által igényelt,
megígért áldás maga után von minden más áldást is. Krisztus az áldást
kegyelmének a gazdagsága szerint adja nekünk. Kész arra, hogy minden
lelket megáldjon szükségük és befogadóképességük szerint.
Tanítványaival
való beszélgetés közben Krisztus nem tett szomorú célzásokat saját
szenvedéseire és halálára. Az utolsó hagyaték számunkra a békesség volt.
Azt mondotta nékik: "Békességet hagyok néktek; az én békességemet adom
néktek; nem úgy adom én néktek, amint a világ adja. Ne nyugtalankodjék a
ti szívetek, se ne féljen!" (Jn 14:27).
"Dicsérjétek az Urat mind, ti népek, dicsőítsétek mind, ti nemzetek!
Mert nagy az ő szeretete irántunk, az ÚR hűsége örökké tart.
Dicsérjétek az Urat!" (Zsolt 117. új ford.)
Mert nagy az ő szeretete irántunk, az ÚR hűsége örökké tart.
Dicsérjétek az Urat!" (Zsolt 117. új ford.)
E
himnusz eléneklése után kimentek a házból. Zsúfolt utcákon keresztül
törtek maguknak utat a város kapujáig, amelyen át mentek ki az Olajfák
hegyére. Lassan haladtak előre. Mindegyikük mélyen elmerült
gondolataiban. Mikor az Olajfák hegyére érkeztek, Jézus mély
szomorúsággal szólt hozzájuk: "Mindnyájan ezen az éjszakán
megbotránkoztok énbennem. Mert meg van írva: Megverem a pásztort és
elszélednek a nyájnak a juhai" (Mt 26:31). A tanítványok szomorúan és
elképedve hallgatták Jézus szavait. Arra gondoltak, hogy amikor Krisztus
a kapernaumi zsinagógában úgy beszélt Magáról, mint az élet kenyeréről,
akkor sokan megbotránkoztak és elfordultak Tőle. A tizenkettő azonban
akkor és ott nem bizonyult hűtlennek. Péter a többiek nevében is
beszélve kinyilvánította Jézus iránti hűségét. Azután az Üdvözítő azt
mondta: "Nem én választottalak-é ki titeket; a tizenkettőt? és egy
közületek ördög" (Jn 6:70). A felház szobájában Jézus azt mondta, hogy
egy a tizenkettő közül elárulja őt, és hogy Péter is megtagadja őt.
Mindnyájan szívükbe zárták Jézus szavait.
Péter
hevesen tiltakozott: "Ha mindnyájan megbotránkoznak is, de én nem" (Mk
14:29). Péter a felház szobájában is kijelentette: "Az életemet adom
éretted!" (Jn 13:37). Jézus azonnal figyelmeztette Pétert arra, hogy még
azon az éjszakán megtagadja majd Üdvözítőjét. Krisztus megismételte
figyelmeztetését: "Bizony mondom néked, hogy ma, ezen az éjszakán,
mielőtt a kakas kétszer szólana, háromszor tagadsz meg engem." Péter
azonban továbbra is "annál inkább erősíti vala: Ha veled együtt kell is
meghalnom, semmiképpen meg nem tagadlak téged. Hasonlóképpen szólnak
vala a többiek is" (Mk 14:30-31). Önbizalmukban határozottan
visszautasították Jézus megismételt kijelentéseit, pedig Ő jól tudta,
hogy mi fog történni. A tanítványok felkészületlenek voltak a próbára.
Csak akkor értették meg és ismerték el saját gyengeségüket, mikor a
kísértés meglepte és legyőzte őket.
Mikor
Péter azt mondta, hogy követné Urát még a börtönbe és a halálba is,
akkor azt úgy is értette. Kijelentésének minden egyes szavát komolyan
gondolta, de nem ismerte eléggé önmagát. Szívében elrejtve bűnös elemek
is voltak, amelyeket a körülmények felélesztettek. Ezek a bűnök örök
kárhozatba vitték volna, ha Krisztus nem ébreszti veszedelme tudatára.
Az Üdvözítő meglátta Péterben azt az önszeretetet és az önmagában való
bízást, amely még Krisztus iránt érzett szeretetét is felülmúlta. Sok
gyengeség, le nem győzött bűn, lelki nemtörődömség, meg nem szentelt
vérmérséklet, gondatlanság az erős kísértésekkel szemben, lett
nyilvánvalóvá életében. Krisztus ünnepélyes figyelmeztetése arra
szólította fel Pétert, hogy vizsgálja meg a szívét. Péternek kevésbé
kellett bíznia önmagában, és mélyebben kellett hinnie Krisztusban. Ha
alázatosan elfogadta volna Krisztus figyelmeztetését, akkor
folyamodhatott volna a nyáj Pásztorához, hogy tartsa meg őt, az Ő juhát.
Mikor a Galileai tengeren süllyedőfélben volt, akkor így kiáltott fel:
"Uram, tarts meg engem!" (Mt 14:30). Akkor Krisztus megragadta Péter
kinyújtott kezét. Ha most is így kiáltott volna Jézushoz: Uram, ments
meg engem önmagamtól, akkor Krisztus minden bizonnyal meg is tartotta
volna. Péter azonban úgy érezte, hogy Jézus nem bízott benne, és ez
nagyon fájt neki. Péter megbotránkozott, sértődött ember lett, és ezért
még inkább megmaradt önbizalmában.
Jézus
teljes együttérzéssel tekint tanítványaira. Nem tudja megmenteni őket a
megpróbáltatásoktól, de nem hagyja őket vigasztalás nélkül. Biztosítja
őket arról, hogy széttépi a halál kötelékeit, és hogy az irántuk való
szeretete sohasem szűnik meg. "Föltámadásom után - mondj a nekik -
előttetek megyek majd Galileába" (Mt 26:32). Mielőtt megtagadnák Jézust,
már megkapták tőle bűnbocsánatuk ígéretét, biztosítékát. Halála
feltámadása után már egészen bizonyosan tudták, hogy Jézus megbocsátott
nekik, és hogy értékesek voltak szívének.
Jézus
és tanítványai a Gecsemáné kertbe vezető úton haladtak, amely az
Olajfák hegyének lábánál terült el. Ez egy magányos, nyugalmas hely
volt, melyet Jézus gyakran felkeresett, hogy ott imádkozzon. Az Üdvözítő
megmagyarázta tanítványainak a világhoz való küldetésének lényegét, az Ő
személyéhez fűződő lelki kapcsolatukat, amelyet fenn kell tartaniuk.
Tanítását példázattal szemléltette. A hold ezüstös fényében feltűnt egy
szőlőtőke, amely tele volt szőlővesszővel. Az Üdvözítő erre a szőlőtőre
irányította tanítványai figyelmét:
"Én
vagyok az igazi szőlőtő" - mondta tanítványainak (Jn 15:1). Jézus
ahelyett, hogy a kecses pálmafát, a kiemelkedő cédrusfát, vagy az erős
tölgyfát választotta volna ki szemléltető eszközéül, az ott álló
szőlőtőkére mutatott, és ezzel hasonlította össze magát. A pálmafa, a
cédrus és a tölgy mind egyedül állnak. Nem igényelnek semmiféle
támasztékot. A szőlőtő vesszői azonban körülölelik a szőlőkarót vagy a
szőlőlugas léckerítését, és így kúsznak az ég felé. Krisztus is
emberként az isteni hatalomtól, erőtől függött. "Én semmit sem
cselekedhetem magamtól ", jelentette ki (Jn 5:30).
"Én
vagyok az igazi szőlőtő" (Jn 15:1). A zsidók a szőlőt mindig a
legnemesebb növénynek tartották; jelképnek tekintették mindenre, ami
erős, pompás és termékeny. Isten Izraelt mint szőlőskertet ábrázolta,
amelyet a megígért földbe ültetett. A zsidók üdvösségük reménységét arra
építették, hogy Izrael ivadékai voltak. Jézus azonban azt mondotta: "Én
vagyok az igazi szőlőtő" (Jn 15:1). Ne gondoljátok azt, hogy az
Izraellel való kapcsolat által részeseivé lehettek Isten országának és
örökösei ígéreteinek! Az örök életet egyedül általam kaphatjátok meg.
"Én
vagyok az igazi szőlőtő és az én Atyám a szőlőműves" (Jn 15:1).
Palesztina halmaira mennyei Atyánk plántálta ezt az igazi szőlőtőt és Ő
maga volt a szőlőműves. Sokakat vonzott, lebilincselt ennek a Szőlőtőnek
a szépsége, és felismerték mennyei eredetét. Izrael vezetői azonban ezt
a Szőlőtőt csak olyannak látták, mint valami száraz talajból
kiszakított gyökeret. Fogták a növényt, összezúzták és lábaikkal
taposták. Azt gondolták, hogy örökre elpusztítják. A mennyei Szőlőmunkás
azonban sohasem veszítette szeme elől növényét. Miután az emberek azt
gondolták, hogy megsemmisítették, a Szőlőműves fogta és újra elültette a
Szőlőtőt a fal másik oldalán. A szőlőtőke nem volt többé látható. A
Szőlőműves elrejtette az emberek durva támadásai elől. A Szőlőtő vesszői
azonban átnyúltak a falon. Tovább terjedtek. A beoltott ágak még mindig
egyesülhettek a Szőlőtővel. Gyümölcsöt is érlelhettek, amelyből az arra
menők szedhettek.
"Én
vagyok a Szőlőtő, ti a szőlővesszők" (Jn 15:5) - mondotta Krisztus
tanítványainak. Bár Krisztus távozófélben volt, de a Vele való lelki
kapcsolatuk változatlan maradt. Krisztus azt mondta, hogy a vessző
összeköttetése a szőlőtővel képviseli azt a kapcsolatot, amelyet nekik
fenn kell tartaniuk vele. A vesszőt beoltják az élő szőlőtőbe, és annak
rostjai összeforrnak a rostokkal, erei az erekkel, s így a szőlőtő
részeivé lesznek. A szőlőtő élete a szőlővessző életévé válik. Így a
bűnökben és vétkekben halott lélek új életet kap, a Krisztussal való
kapcsolat útján. Krisztusban, mint személyes Üdvözítőben való hit által
formálódik ki a Krisztussal való egység. Ha a bűnös egyesíti gyengeségét
Krisztus erejével, ürességét Krisztus teljességével, törékenységét
Krisztus mindent elhordozó erejével, akkor egy értelemre jut
Krisztussal. Krisztus emberi természete megérinti a mi embervoltunkat,
és a mi emberi természetünk megérinti az Istenséget. Így a Szentlélek
bennünk való munkája által részeseivé válunk az isteni természetnek.
"Megajándékozott"-ak leszünk "ama Szerelmesben" (Ef 1:6).
Ezt
a Krisztussal való egységünket, amely egyszer kialakult, fenn kell
tartanunk. Krisztus azt mondta: "Maradjatok énbennem és én is
tibennetek. Miképpen a szótővessző nem teremhet gyümölcsöt magától,
hanemha a szőlőtőkén marad; akképpen ti sem, hanemha énbennem maradtok"
(Jn 15:4). Ez nem véletlen kapcsolat, nem valami alkalmi összeköttetés. A
vessző, részévé válik az élő szőlőtőnek. Az élet, az erő és a
termékenység hatása a gyökértől a vesszőkig akadálytalan és állandó. A
vessző nem maradhat élő a szőlőtőtől elválasztva. Jézus ezzel azt
fejezte ki: többé ti sem lehettek nélkülem. Azt az életet, amelyet tőlem
kaptatok, csak a velem való folytonos közösségben őrizhetitek meg.
Nálam nélkül nem győzhettek le egyetlen bűnt sem, s nem állhattok ellent
a kísértéseknek.
"Maradjatok
énbennem, és én is tibennetek" (Jn 15:4). A Krisztusban maradás,
Lelkének az állandó birtoklását jelenti, azt, hogy életünket minden
feltétel nélkül átadjuk az ő szolgálatára. A kapcsolat csatornáját
mindig nyitva kell tartani az ember és Isten között. Mint ahogy a
szőlővessző folyamatosan szívja magába a nedvet az élő szőlőtőből, úgy
nekünk is hozzá kell tapadnunk Krisztushoz, és hittel el kell tőle
fogadnunk lényének erejét és tökéletességét.
A
szőlőtő élete a vesszőkön lévő ízes gyümölcsökben mutatja eredményét:
"Aki énbennem marad, én pedig őbenne, az terem sok gyümölcsöt: mert
nálam nélkül semmit sem cselekedhettek" (Jn 15: 5). Mikor hittel az
Isten Fiában élünk, akkor a Lélek gyümölcsei láthatóvá lesznek
életünkben, és egyetlen egy gyümölcs sem fog hiányozni.
"Az
én Atyám a szőlőműves. Minden szőlővesszőt, amely énbennem gyümölcsöt
nem terem, lemetsz" (Jn 15:1-2). Miközben a ráoltott vessző külsőleg
egyesül a szőlőtővel, megtörténhetik, hogy az élő kapcsolat még nincs
meg közöttük. Ilyenkor elmarad a növekedés és a gyümölcstermés. Így
megtörténhet az, hogy van már valami látszólagos kapcsolatunk
Krisztussal anélkül, hogy hit által valóságosan egyek lennénk vele.
Hitünk megvallásával egy egyház tagjaivá lehetünk, de ez nem elég. Az
mutatja meg, hogy valóban kapcsolatban vagyunk-e Krisztussal, hogy
milyen a jellemünk és a magatartásunk. Ha nem termünk gyümölcsöt, akkor
nem vagyunk igazán élő szőlővesszők, Krisztustól való elkülönülésünk
olyan romlást foglal magába, amely éppen olyan teljes, mint amit a
halott vessző ábrázol, "Ha valaki nem marad énbennem, - mondotta
Krisztus - kivettetik, mint a szőlővessző, és megszárad, és egybegyűjtik
ezeket és a tűzre vetik és megégnek" (Jn 15:6).
"Mindazt
pedig amely gyümölcsöt terem, megtisztítja, hogy több gyümölcsöt
teremjen" (Jn 15:2). A kiválasztott tizenkét tanítvány közül volt egy,
aki nem követte igazán Jézust. Ez a tanítvány elszáradt vessző lett és
éppen kivettetésfélben volt. A többiekre pedig a keserű megpróbáltatások
metsző kése várt. Jézus komoly gyengédséggel magyarázta meg
tanítványainak a szőlőműves szándékát. A vesszők megtisztítása, nyesése
fájdalmat okoz, de az Atya az, aki a nyesőkést alkalmazza. Az Atya nem
felelőtlen kézzel, vagy közömbös szívvel munkálkodik. Vannak vesszők,
amelyek lelógnak a talajra, ezeket egy metszéssel szabaddá kell tenni
földi támaszaitól, amelyekhez kacsaik odakapcsolódtak. Ezeknek is az ég
felé kell növekedniük és Istenben kell megtalálniuk támaszukat. A
túlzott levélzetet, amely elvonja az éltető nedveket a gyümölcstől,
szintén le kell nyesni. A túlburjánzást is ki kell vágni és el kell
távolítani, hogy hely támadjon az igazságosság Napja gyógyító sugarai
számára. A szőlőműves kinyesi a káros növekedést, hogy a gyümölcstermés
szebb és bőségesebb legyen.
"Abban
dicsőíttetik meg az én Atyám, hogy sok gyümölcsöt teremjetek", - mondta
Jézus (Jn 15:8). Isten általunk akarja kinyilvánítani saját lényének a
szentségét, a jóakaratot és irgalmasságot. Az Üdvözítő mégsem azt
parancsolja nekünk, tanítványainak, hogy a gyümölcstermésért
munkálkodjunk. Jézus csak azt mondja nekünk, hogy maradjunk őbenne. "Ha
énbennem maradtok - mondja - és az én beszédeim bennetek maradnak,
kérjetek, amit csak akartok és meglesz az néktek" (Jn 15:7). Isten szava
az, amely által Krisztus az Őt követőkben marad. Ez ugyanaz az életadó,
az élethez szükséges egyesülés, kapcsolat, amit Jézus testének az
evésével és vérének az ivásával is jelképezett. Krisztus szavai: lélek
és élet. Ha befogadjuk Krisztus szavait, akkor a Szőlőtő életét fogadjuk
be. Mi nemcsak kenyérrel élünk, "hanem minden igével (szóval), amely
Istennek szájából származik" (Mt 4:4). Krisztus élete bennünk is
ugyanazt a gyümölcstermést hozza, ami Őbenne látható volt. Krisztusban
élve, Krisztushoz tartozva, Krisztus által támogatva, táplálékunkat
Krisztustól szerezve, Krisztus életéhez hasonló gyümölcsöket terem a mi
életünk is.
Tanítványaival
való utolsó találkozása alkalmával Krisztus azt a nagy kívánságát
fejezte ki, hogy úgy szeressék egymást, ahogy ő szerette őket. Krisztus
újra és újra erről beszélt tanítványainak. "Ez az én parancsolatom, -
mondotta ismételten - hogy szeressétek egymást, amiképpen én szerettelek
titeket" (Jn 15:12). Mikor egyedül volt tanítványaival a felház
helyiségében, ez volt a legelső rendelkezése: "Új parancsolatot adok
néktek, hogy egymást szeressétek; amint én szerettelek titeket, úgy
szeressétek ti is egymást" (Jn 13:34). A tanítványok számára új volt ez a
parancsolat; mert nem úgy szerették egymást, ahogy Krisztus szerette
őket. Krisztus látta, felismerte, hogy új eszméknek és ösztönzéseknek
kell ellenőriznie, irányítania őket; hogy új alapelvek szerint kellene
élniük. Igen, mert az Ő élete és halála útján a szeretet új fogalmát
kellett megismerniük. Jézusnak az a parancsa, hogy szeressék egymást, új
értelmet, új jelentést kapott önfeláldozásának fényében. A kegyelem
egész működése a szeretet, az önmegtagadás és az önfeláldozás folyamatos
szolgálata. Krisztus földi tartózkodásának minden egyes órája alatt
Isten szeretete áramlott belőle feltartóztathatatlanul. Mindazok, akiket
a Szentlélek már átitatott, úgy szeretnek, mint ahogy Krisztus
szeretett. Az az alapelv, amely Krisztus munkálkodását és szeretetét
meghatározta, fogja őket is munkájukban irányítani, és szeretetre
ösztönözni egymással való minden ténykedésükben és egymás iránt
tanúsított magatartásukban.
Ez
a szeretet a nyilvánvaló bizonyítéka tanítványságuknak. "Erről ismer
meg mindenki, - mondta Jézus - ha egymást szeretni fogjátok" (Jn 13:35).
Mikor az embereket nem a kényszer, vagy az önérdek köti egymáshoz hanem
a szeretet, akkor életükben egy olyan befolyás érvényesülése mutatkozik
meg, amely felette áll minden emberi befolyásnak. Ahol ez az egység
megvan, az annak a bizonyítéka, hogy ott Isten képmása helyre lett
állítva az emberben, és szívükben új életelvek gyökereztek meg. Ez
azután abban is megmutatkozik, hogy az isteni természet ellenáll a
gonosz levegőbeli hatalmasságoknak, és hogy Isten kegyelme legyőzi az
ember szívében lakozó önzést.
Ez
a szeretet, mikor nyilvánvalóvá lesz az egyházban, biztosan
felgerjeszti Sátán haragját. Krisztus nem valami könnyű életutat jelölt
ki tanítványai számára. "Ha gyűlöl titeket a világ, - mondta Jézus -
tudjátok meg, hogy engem előbb gyűlölt tinálatoknál. Ha e világból
volnátok, a világ szeretné azt, ami az övé; de mivelhogy nem vagytok e
világból, hanem én választottalak ki magamnak titeket e világból, azért
gyűlöl titeket a világ, Emlékezzetek meg ama beszédekről, amelyeket én
mondtam néktek. Nem nagyobb a szolga az ő uránál. Ha engem üldöztek,
titeket is üldöznek majd; ha az én beszédemet megtartottátok, a tiéteket
is megtartják majd. De mindezt az én nevemért cselekszik veletek,
mivelhogy nem ismerték azt, aki küldött engem" (Jn 15:18-21). Nehéz
akadályokkal szemben kell továbbvinni és továbbadni az evangéliumot,
ellenállás, veszedelem, veszteség és szenvedés közepette. Azok azonban,
akik ezt a munkát, szolgálatot végzik, Mesterük nyomdokaiban járnak.
A
világ Megváltójaként Krisztus állandóan látszólagos kudarccal találta
szembe magát. Ő, aki az irgalmasság követe volt világunk számára,
látszólag csak keveset tudott elvégezni abból a szolgálatból, amelyet
szeretett volna elvégezni szíve szerint; vagyis abból, hogy embereket
emeljen ki és fel ebből a világból, és mentse meg őket. A sátáni erők
állandóan azon munkálkodtak, hogy elállják az útját. Krisztust azonban
ezek az akadályok nem bátortalanították el. Ésaiás prófétával kijelenti:
"Hiába fáradoztam, semmire és haszontalan költöttem el erőmet; de az
Úrnál van ítéletem, és jutalmam Istennél. [...] hogy Izrael hozzá
gyűjtessék; hiszen tisztelt vagyok az Úr szemeiben és erősségem az én
Istenem!" (Ésa 49:4-5). Krisztus az, akinek Isten ezt az ígéretet adta:
"Így szól az Úr, Izrael megváltója, Szentje, a megvetett lelkűhöz, a nép
undorához, a zsarnokok szolgájához [...] Így szól az Úr [...]
megtartlak és nép szövetségévé teszlek, hogy megépítsd a földet, és
kioszd az elpusztult örökségeket. Így szólván a foglyoknak: Jöjjetek ki!
és azoknak, akik a sötétben ülnek: Lépjetek elő! [...] Nem éheznek, nem
szomjúhoznak, nem bántja őket délibáb és a nap; mert aki rajtok
könyörült, vezeti őket, és őket vizek forrásihoz viszi" (Ésa 49:7-10).
Jézus
Istennek eme ígéretében bízott, és nem adott Sátánnak semmi esélyt
arra, hogy eredményt érjen el. Mikor Krisztusnak megaláztatása végső
lépéseit kellett megtennie, és a legmélyebb szomorúság zárta körűi a
lelkét, akkor ezt mondta tanítványainak: "Nem sokat beszélek már
veletek, mert jön a világ fejedelme; és énbennem nincsen semmije" (Jn
14:30). "E világnak fejedelme megítéltetett" (Jn 16:21). "Most van e
világ kárhoztatása, most vettetik ki a világ fejedelme" (Jn 12:31).
Krisztus prófétikus szemével nyomon követte azokat a jeleneteket,
amelyek az utolsó nagy küzdelemben játszódnak le. Tudta, hogy amikor
majd így kiált fel: "Elvégeztetett!" (Jn 19:30) akkor az egész menny
diadalmasan ujjongani fog. Fülei már felfogták a távoli zenét, a
győzelem kiáltásait, amelyek felhangzottak a mennyei udvarokban. Tudta,
hogy a Sátán birodalmának sorsa eldőlt, és Krisztus nevét hirdeti majd
az egész világegyetem.
Krisztus
örvendezett azon, hogy többet tudott tenni követőiért, mint amennyit
azok kérhettek vagy elgondolhattak. Bizonyossággal beszélt, hiszen tudta
azt, hogy még a világ megteremtése előtt Isten örökérvényű határozatot
hozott. Ismerte az igazságot, mert felfegyverkezett a Szentlélek
mindenhatóságával, és tudta, hogy győzni fog a gonosszal vívott
harcában, hogy a vérfoltos zászló diadalmasan fog majd lengeni követői
felett. Krisztus tudta, hogy benne bízó tanítványainak az élete épp
olyan lesz, mint az Ő élete; meg nem szűnő győzelmek sorozata, amelyek,
bár nem látszanak győzelmeknek a földön, de győzelemnek ismernek majd el
a mennyben, az örökkévalóságban.
"Azért
beszéltem ezeket néktek, - mondta, - hogy békességetek legyen énbennem.
E világon nyomorúságtok lészen; de bízzatok: én meggyőztem a világot"
(Jn 16:33). Krisztus nem szenvedett kudarcot, nem vesztette el a
bátorságát, és követőinek ugyanazt a minden nehézséget elhordozó hitet
kell megmutatniuk a világnak. Úgy kell élniük, ahogy Jézus élt, és úgy
kell munkálkodniuk, ahogy Jézus munkálkodott, mert mint nagy
Munkavezetőjüktől és Tanácsadójuktól, Tőle függenek. Bátorságnak,
energiának és állhatatosságnak kell a birtokukban lennie. Ámbár
látszólagos akadályok állnak majd útjukban, az Ő kegyelmével tovább kell
menniük. A nehézségekről való panaszkodás helyett Uruk arra szólítja
fel őket, hogy győzzék le a nehézségeket. Nem kell semmitől
kétségbeesniük, mindig reménykedniük kell. Páratlan szeretetének az
aranyláncával Krisztus Isten trónjához láncolta őket. Krisztus azt
akarja, hogy a világmindenségben létező legmagasabb befolyás, amely a
legnagyobb hatalom forrásából áramlik, az Őt követőké legyen. Követőinek
olyan hatalommal kell bírniuk, amely ellenáll az ördögnek; olyan
hatalommal, amelyen sem a föld, sem a halál, sem a pokol nem tud erőt
venni; hatalommal, amely képessé teszi őket arra, hogy mindezeken
diadalmaskodjanak, mint ahogy Krisztus is diadalmaskodott.
Krisztus
azt akarja, hogy a menny rendje, a kormányzás mennyei terve, a menny
isteni összhangja az Ő egyházában ábrázolódjék ki a földön. Így dicsőül
meg az Ő népében. Követőin keresztül az Igazságosság Napja ragyog majd,
el nem homályosuló fénnyel a világra. Krisztus sok képességet és áldást
adott egyházának, hogy az Ő dicsőségét tökéletesebben sugározzák vissza a
világban. Képességekkel és áldásokkal ajándékozta meg népét, hogy
megmutassák kegyelmének gazdagságát, és mintegy tükörképei lehessenek az
Ő tökéletességének. A Krisztus igazságosságával felruházott egyház
Krisztus tárháza, amelyben irgalmasságának, kegyelmének és szeretetének a
gazdagsága kell, hogy láthatóvá legyen teljes és végső bemutatásában,
megnyilatkozásában. Krisztus úgy tekint népére, mikor az tisztán és
tökéletesen áll előtte, mint megaláztatása drága jutalmára, és mint
dicsősége koronájára. Krisztus az a nagy középpont, ahonnan minden
dicsőség kisugárzik.
Az
Üdvözítő szilárd és reményteljes szavakkal fejezi be tanítványainak
adott tanításait és utasításait. Azután lelke terhét tanítványaiért
elmondott imádságban önti ki. Szemeit az égre emelve így imádkozott:
"Atyám, eljött az óra, dicsőítsd meg a te Fiadat, hogy a te Fiad is
dicsőítsen téged: Amiként te hatalmat adtál neki minden testen, hogy
örök életet adjon mindennek, amit neki adtál. Az pedig az örök élet,
hogy megismerjenek téged, az egyedül igaz Istent, és akit elküldtél, a
Jézus Krisztust" (Jn 17:1-3).
Krisztus
elvégezte azt a munkát, amellyel Őt az Atya megbízta. Megdicsőítette
Istent a földön. Világosan kinyilatkoztatta az Atya nevét. Kiválasztotta
és összegyűjtötte azokat, akiknek folytatni kellett a munkáját az
emberek között. Róluk mondta el azután a következőket: "Az enyémek mind a
tieid és a tieid az enyémek; és megdicsőíttetem őbennük. És nem vagyok
többé e világon, de ők e világon vannak, én pedig tehozzád megyek. Szent
atyám, tartsd meg őket a te nevedben, akiket nékem adtál, hogy egyek
legyenek, mint mi. " "De nemcsak őérettük könyörgök, hanem azokért is,
akik az ő beszédükre hisznek majd énbennem; Hogy mindnyájan egyek
legyenek; [...] Én őbennük, és te énbennem; hogy tökéletesen eggyé
legyenek, és hogy megismerje a világ, hogy te küldtél engem; és
szeretted őket, amiként engem szerettél".(Jn 17:10:11; 20:23).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése