Jézus és Keresztelő János unokatestvérek voltak, és születésük
körülményeiben is volt rokon vonás, de nem ismerték egymást személyesen.
Jézus életét a galileai Názáretben töltötte, János pedig a júdeai
pusztában. Igen különböző környezetben éltek, visszavonultságban, nem
volt kapcsolatuk egymással. A Gondviselés rendelte így, hogy ne
adhassanak alapot a vádnak: azért szövetkeztek, hogy egymás igényeit
támogassák.
János ismerte a Jézus születését jelző eseményeket. Hallott a
gyermekkorában Jeruzsálemben tett látogatásról, a rabbik iskolájában
történtekről is. Tudott bűntelen életéről, és hitte, hogy Ő a Messiás,
bár erről nem volt közvetlen bizonyítéka. Az, hogy Jézus annyi éven át
ismeretlenségben élt, és nem nyújtott különös bizonyítékot küldetéséről,
alkalmat adott a kételkedésre: vajon Ő-e a Megígért? Keresztelő János
mégis hittel várt. Nem kételkedett abban, hogy az Isten által rendelt
időben minden tisztázódik. Kinyilatkoztatást kapott, hogy a Messiást Ő
fogja alámeríteni, és jelt fog kapni isteni mivoltáról: Így lesz képes
arra, hogy a Megváltót bemutassa a népnek.
Amikor Jézus eljött, hogy megkeresztelkedjen, János olyan
jellemtisztaságot ismert fel benne, amilyennel még sohasem találkozott.
Jelenlétének még a légköre is áhítatot keltő volt. János, a Jordánnál a
köréje gyűlő sokaságtól sötét bűnök történetét hallotta. Találkozott a
bűnök tengerének terhétől roskadozó emberekkel, de sohasem került
kapcsolatba olyan emberi lénnyel, akiből ilyen isteni befolyás áradt
volna. Mindez összhangban volt azzal a kinyilatkoztatással, amit János a
Messiásról kapott. Mégis vonakodott Jézus kérését teljesíteni. Hogyan
keresztelhetné meg ő, a bűnös a Bűntelent? És miért kellene annak -
akinek nincs szüksége bűnbánatra - alávetnie magát egy olyan
szertartásnak, amely a bűnök bevallását és eltörlését jelenti?
Amikor Jézus kérte a keresztséget, János visszahúzódott és így
kiáltott: "Nékem kell általad megkeresztelkednem, és te jössz énhozzám?"
(Mt 3:14) Jézus határozottan, mégis szelíd hatalommal válaszolt.
"Engedj most, mert így illik nékünk minden igazságot betöltenünk" (Mt
3:15). János engedett, elvezette a Megváltót a Jordánhoz, és
alámerítette. Jézus "azonnal kijőve a vízből; és ímé az egek
megnyilatkozának néki, és ő látá az Istennek Lelkét alájőni mintegy
galambot és őreá szállani" (Mt 3:16).
Jézus keresztsége nem saját bűneinek megvallása volt. Azonosította
magát a bűnösökkel, ugyanazt az utat járta, amelyet nekünk kell
megtennünk, ugyanazt a munkát végezte, amely a mi feladatunk.
Szenvedésekkel teli élete, türelmes állhatatossága keresztsége után
szintén példaként áll előttünk.
Amint kijött a vízből, Jézus imában borult le a folyóparton. Új,
fontos korszak nyílt meg életében. Most nagyobb színtéren folytatódtak
életének küzdelmei. Bár a Béke Fejedelme volt, mégis kivont karddal
kellett érkeznie. Az a királyság, amelyet eljött megalapítani, ellentéte
volt annak, amire a zsidók vágytak. Őt, akire Izrael hagyomány- és
vallásrendszere épül, e szertartások ellenségének és lerombolójának
tartják majd. Őt, aki kijelentette a törvényt a Sinai-hegyen,
törvényszegőként ítélik el. Őt, aki azért jött, hogy megtörje Sátán
hatalmát, Belzebubnak bélyegzik. Senki a világon nem értette meg.
Szolgálata során egyedül járt. Anyja és fivérei nem fogták fel
küldetését. Még tanítványai sem értették meg. Örök világosságban
lakozott; egy volt Istennel, de földi élete magányban telt.
Azonosult velünk, hordoznia kellett bűneink, bajaink terhét. A
Bűntelennek éreznie kellett a bűn szégyenét. A békesség kedvelőjének
harcban kellett élnie: az igazságnak hamisság közepette, a tisztaságnak
hitványsággal. Minden bűn, viszály, szennyes vágy, amit a törvényszegés
magával vont, szenvedés volt Jézus lelkének.
Egyedül járta az utat, egyedül hordozta a terhet. Tőle függött a
világ megváltása. Letette saját dicsőségét és magára vette az emberiség
gyengeségeit. Mindezt tudta és érezte, de rendületlenül kitartott
célkitűzése mellett. Tőle függött az elbukott emberiség üdvössége, s
Jézus kinyújtotta kezét, és megragadta a Mindenható Szeretet karját.
Úgy tűnt, hogy a Megváltó a mennybe látott, amikor lelkét imában
kiöntötte. Jól tudta, hogy a bűn mennyire megkeményítette az emberek
szívét, milyen nehezen fogják küldetését megérteni és a megváltás
ajándékát elfogadni. Erőért könyörgött az Atyához, hogy legyőzze
hitetlenségüket, széttörje bilincseiket, melyekkel Sátán rabul ejtette
őket, és leigázza érettük a megrontót. Bizonyságot kért arra nézve, hogy
Isten elfogadja az emberiséget Fiában.
Az angyalok még sohasem hallottak ilyen imát. Vágyakoztak rá, hogy
szeretett Parancsnokuknak a bizonyosság és vigasztalás üzenetét vigyék.
De nem tehették: maga az Atya fog Fia kérésére válaszolni. A dicsőség
fénysugarai közvetlenül a tróntól áradtak. Megnyílt az ég, és a
legtisztább fényből formált galamb szállt a Megváltó fejére mint a
szelíd és alázatos Jézushoz illő jelkép.
A Jordánnál álló óriási tömegből Jánoson kívül csak néhányan
érzékelték a mennyei látomást. Az isteni jelenlét ünnepélyessége mégis
megnyugodott az összegyűlteken. A nép némán állt, és nézte Krisztust.
Alakja olyan fényben úszott, amely Isten trónját veszi körül. Fölfelé
tekintett, és olyan dicsőség ragyogott rajta, amilyen még emberi arcon
soha. A megnyílt égből egy hang hallatszott: "Ez amaz én szerelmes fiam,
akiben én gyönyörködöm" (Mt 3:17).
Isten azért mondta ezeket a bizonyító erejű szavakat, hogy hitet
ébresszen a jelenlevőkben, és megerősítse a Megváltót küldetésében. Bár a
bűnös világ vétkei Krisztusra nehezedtek, és megaláztatás volt az
számára, hogy "szolgai formát vévén föl, emberekhez hasonlóvá" (Fii 2:7)
lett, de a mennyei hang kijelentette, hogy Ő az Örökkévaló Fia.
János mélyen megrendült, amikor látta Jézust esdekelve leborulni,
és könnyek között könyörögni az Atya jóváhagyásáért. Amikor Isten
dicsősége körülvette Őt, és az égi szózat hallatszott, János felismerte,
hogy ez az Isten által megígért jel. Tudta, hogy a világ Üdvözítőjét
keresztelte meg. A Szentlélek megnyugodott rajta, kinyújtott karral
Jézusra mutatott, és így kiáltott: "Ímé, az Istennek ama báránya, aki
elveszi a világ bűneit!" (Jn 1:29) Sem a hallgatók, sem maga János nem
értette e szavak értelmét: "Isten Báránya". Mória-hegyén Ábrahám
hallotta fiától ezeket a szavakat: "Atyám! [...] hol van az égőáldozatra
való bárány?" (lMóz 22:7) Az apa így felelt: "Az Isten majd gondoskodik
az égőáldozatra való bárányról, fiam" (lMóz 22:8). S a kosban, melyet
Isten Izsák helyett küldött, Ábrahám annak a jelképét látta, aki meghal
az emberek bűneiért. Ezt a képet Ésaiás is vázolja a Szentlélek által,
és így jövendöl a Megváltóról: "Mint bárány, mely mészárszékre vitetik",
"de az Úr mindnyájunk vétkét őreá veté" (Ésa 53:7.6). Izrael népe
azonban nem értette ezt a tanítást. Sokan úgy tekintettek az
áldozatokra, mint a pogányok saját áldozataikra - ajándéknak szánták
őket, mellyel az istenséget kiengesztelhetik. Isten arra vágyott, hogy
megértesse velük: az Ő szeretetéből fakad az az ajándék, amely
megbékélteti a népet vele.
Amit Isten Jézusnak a Jordánnál mondott: "Ez amaz én szerelmes
fiam, akiben én gyönyörködöm" (Mt 3:17- az egész emberiséghez szól.
Isten Jézushoz mint képviselőnkhöz szólt. Nem dob el minket összes
bűnünkkel, gyengeségünkkel, mint értékteleneket. "Megajándékozott minket
ama Szerelmesben" (Ef 1:6). A dicsőség, amely Krisztuson megnyugodott,
Isten irántunk való szeretetének záloga. Ez beszél nekünk az ima
erejéről, hogy hogyan juthat az emberi hang Isten füléhez, és hogyan
találnak kéréseink meghallgatásra a mennyei udvarban. A bűn elszakította
a földet a mennytől, és elidegenítette az égi közösségtől, de Jézus
újra összekapcsolta a dicsőség országával. Szeretete körülveszi az
embert és elér a mennyekig. A megnyílt kapukon át Megváltónk fejére
hulló fény ránk is árad, ha imádkozunk, hogy ellen tudjunk állni a
kísértésnek. A hang, amely Jézushoz szólt, minden hívő léleknek mondja:
ez amaz én szerelmes gyermekem, akiben én gyönyörködöm.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése