Jézus pedig Szentlélekkel telve, visszatére a Jordántól és viteték a
Lélek által a pusztába" (Lk 4:1). Márk leírása még többet mond. Így
szól: "És a Lélek azonnal elragadá őt a pusztába. És ott volt a
pusztában negyven napig kísértetve a Sátántól és a vad állatokkal vala
együtt" (Mk 1:12-13). "És nem evék semmit azokban a napokban" (Lk 4:2).
Jézust Isten Lelke vezette a pusztába, ahol Sátán megkísértette.
Krisztus nem kereste a kísértést. Azért ment a pusztába, hogy egyedül
legyen, és elmélkedhessen küldetéséről, munkájáról. Böjtöléssel, imával
vértezte fel magát az előtte levő, vérrel hintett útra. De Sátán tudta,
hogy a Megváltó a pusztába ment, és ezt az alkalmat találta a
legalkalmasabbnak, hogy megközelítse.
Hatalmas tét forgott kockán a világosság Fejedelme és a sötétség
országának vezére közötti küzdelemben. Sátán - miután az embert bűnre
csábította -, a földet sajátjának tekintette, és a világ fejedelmének
tartotta magát. Mivel ősszüleinket önmagához hasonlóvá tette, úgy
gondolta, hogy itt felállíthatja birodalmát. Kijelentette, hogy az ember
választotta őt urává. Irányítása alatt tartotta az embereket, így
uralkodott a földön. Krisztus azért jött, hogy Sátánnak ezt az állítását
megcáfolja. Emberfiaként hűnek kellett maradnia Istenhez. Így
mutathatta meg, hogy Sátán nem irányítja teljesen az emberi fajt, és a
világra való igénye alaptalan. Mindazok, akik szabadulni vágynak
hatalmából, szabadokká lesznek. Az uralmat, amit Ádám a bűn miatt
elveszített, Krisztus visszaszerzi.
Amióta elhangzott a kijelentés a kígyóhoz az Édenben:
"Ellenségeskedést szerzek közötted és az asszony között és az ő magva
között" (lMóz 3:15), Sátán tudta, hogy nincs korlátlan hatalma a világ
felett. Látta, hogy az emberekben olyan erő munkálkodik, amely ellenáll
uralmának.
Feszülten figyelte az Ádám és fiai által bemutatott áldozatokat. A
föld és az ég közötti kapcsolat jelképét ismerte fel ezekben a
ceremóniákban. Elhatározta, hogy ezt a kapcsolatot megzavarja. Hamis
színben tüntette fel Istent, és félremagyarázta a Megváltóra mutató
szertartásokat. Ezért az emberek féltek Istentől, mert azt hitték,
gyönyörködik pusztulásukban. Csak azért hoztak áldozatokat, hogy
haragját csillapítsák, holott azoknak Isten szeretetét kellett volna
kinyilatkoztatniuk. Sátán gonosz szenvedélyeket szított az emberben,
hogy megerősítse hatalmát felette. Amikor Isten írásba adta Igéjét,
Sátán tanulmányozta a Megváltó eljöveteléről szóló próféciákat.
Nemzedékről nemzedékre azon munkálkodott, hogy vakká tegye az embereket e
jövendölések iránt, és visszautasítsák Krisztust, amikor megjelenik.
Jézus születésekor Sátán tudta, hogy Az jött el, akinek megbízatása
van uralmának megdöntésére. Reszketett az angyali üzenet hallatán,
amely az újszülött Király hatalmáról tanúskodott. Sátán jól tudta,
milyen helyet töltött be Krisztus a mennyben, mint az Atya szeretett
Fia. Az, hogy Isten Fia emberként jő el a földre, csodálattal és
balsejtelemmel töltötte el. Nem tudta megfejteni ennek a nagy áldozatnak
a titkát. Önző lelke nem foghatott fel ekkora szeretetet a megcsalt
emberiség iránt. Az embereknek csak halvány elképzelésük volt a menny
dicsőségéről és békéjéről, az Istennel való közösség öröméről. Lucifer,
az oltalmazó kérub viszont mindezt jól ismerte. Mivel elvesztette a
mennyet, elhatározta, hogy másokat is bukásra késztet, így szerez
elégtételt magának. Ezt csak úgy érheti el, hogy aláértékelteti velük a
mennyei dolgokat, és szívüket a földiekhez köti.
A menny Parancsnoka nem nyerhetett akadálytalanul lelkeket országa
számára. Bethlehemi csecsemő korától fogva ostromolta Őt a gonosz. Isten
képmása nyilvánvalóvá vált Krisztusban. A sátáni tanácsban
elhatározták, hogy a Megváltót le kell győzni. Nem jött még olyan ember a
világra, aki megmenekült volna a csaló hatalmából. A gonosz szövetség
erői Jézus nyomába szegődtek, hogy felvegyék vele a harcot, és ha
lehetséges, győzelmet arassanak.
A Megváltó keresztségekor Sátán a szemtanúk között volt. Látta,
amint az Atya dicsősége beragyogja Fiát. Hallotta, mint igazolja az Úr
hangja Jézus istenségét. Ádám bűnbeesése óta megszakadt az Istennel való
közvetlen kapcsolat; Krisztus közvetített a menny és a föld között.
Most, amikor Jézus eljött "a bűn testének hasonlatosságában" (Róm
8:3), maga az Atya szólt. Azelőtt Krisztus által érintkezett az
emberiséggel, most pedig Krisztusban. Sátán remélte, hogy Istennek a
bűnnel szembeni irtózata örökre elválasztja a mennyet a földtől. Most
viszont nyilvánvalóvá vált, hogy az Isten és ember közötti kapcsolat
helyreállt.
Sátán tudta, hogy vagy győz vagy legyőzik. A küzdelem tétje túl
nagy volt ahhoz, hogy a szövetséges angyalokra bízza. Személyesen akarta
vezetni a harcot. A bukottak összes energiáját latba vetette Isten Fia
ellen. Krisztus a pokol minden fegyverének célpontjába került.
Sokan úgy tekintik ezt a Krisztus és Sátán közötti küzdelmet,
mintha ennek nem lenne különösebb kihatása az ő egyéni életükre, ezért
kevésbé érdekli őket. Pedig ez a küzdelem minden emberi szívben
lejátszódik. Soha nem léphet ki senki a gonosz soraiból, hogy Istennek
szolgáljon, anélkül, hogy ne találkozzék Sátán támadásaival. Krisztus
ellenállt azoknak a csábításoknak, amelyek legyőzését mi olyan nehéznek
találjuk. Pedig a csábítások annyival jobban vonzották Őt, amennyivel
jelleme a mienk fölött áll. Ránehezedett a világ bűneinek szörnyű súlya,
így állta ki az étvágy, a világ szeretete és az elbizakodottsághoz
vezető feltűnési vágy próbáját. Ezek voltak az Ádámot és Évát legyőző
kísértések, ezek győznek le oly könnyen minket is.
Sátán úgy mutatott Ádám bűnére, mint bizonyítékra: Isten törvénye
igazságtalan, nem lehet megtartani. Krisztusnak emberként kellett
jóvátennie Ádám bukását, aki még akkor a tökéletes ember erejével
rendelkezett, testi-szellemi képességei teljében volt. Az Éden dicsősége
vette körül, naponta közössége volt a mennyei lényekkel. Nem ez volt a
helyzet Jézussal, amikor a pusztába ment, hogy Sátánnal viaskodjék. Az
ember fizikai, szellemi ereje, erkölcsi értéke négyezer éve hanyatlott,
és Krisztus az elkorcsosult emberiség gyengeségeit vette magára. Csakis
így menthette meg az embert a romlás legmélyéből.
Sokan azt állítják, hogy lehetetlen lett volna a Kísértőnek
Krisztust legyőznie. Ez nem igaz, mert akkor hogyan képviselhette volna
az Üdvözítő a bűnös embert? Nem szerezhette volna meg azt a győzelmet
sem, amely Ádámnak nem sikerült. Ha bármilyen tekintetben súlyosabb
próbával kellene megküzdenünk, akkor Ő nem tudna segíteni rajtunk. De
Megváltónk emberi testet öltött, annak összes tehertételével együtt.
Emberi természetet vett magára, azzal a lehetőséggel, hogy enged a
kísértésnek. Semmi olyat nem kell elviselnünk, amit neki ne kellett
volna elszenvednie.
Krisztusnál- csakúgy, mint az első emberpárnál Édenben - az étvágy
volt az első nagy kísértés. Ahol a romlás elkezdődött, pontosan ott kell
a megváltás munkájának is elkezdődnie. Ahogyan Ádám az étvágy
kielégítésével elbukott, úgy kellett annak megtagadásával Krisztusnak
győznie. "És mikor negyven nap és negyven éjjel böjtölt vala, végre
megéhezék. És hozzámenvén a kísértő, monda néki: Ha Isten fia vagy,
mondd, hogy e kövek változzanak kenyerekké. Ő pedig felelvén, monda: Meg
van írva: Nemcsak kenyérrel él az ember, hanem minden igével, amely
Istennek szájából származik" (Mt 4: 2-4).
Ádámtól Krisztusig a kívánságoknak való hódolás szinte korlátlanul
megnövelte az étvágy és a szenvedélyek hatalmát. Így az emberek
lealacsonyodtak, betegek lettek, és maguktól képtelenek voltak győzni.
Az emberért Krisztus kiállta a legkomolyabb próbát, és győzött.
Érdekünkben olyan önuralmat gyakorolt, amely erősebb az éhségnél és a
halálnál. Ebbe az első győzelembe tartoznak azok a problémák is,
amelyekkel találkozunk a sötétség erőivel folytatott küzdelmeinkben.
Amikor Jézus a pusztába ment, az Atya dicsősége övezte. Elmerült az
Istennel való közösségben, az emberi gyengeség fölé emelkedett. De a
dicsőség eltávozott, Ő pedig ott maradt, hogy megküzdjön a kísértéssel.
Ez minden pillanatban nyomasztotta. Emberi természete visszariadt a rá
váró küzdelemtől. Negyven napig böjtölt és imádkozott. Az éhségtől
legyengülten, lesoványodva, a lelki gyötrelemtől megviselten és
elkínzottan "rút, nem emberi volt ábrázatja, és alakja sem ember fiaié
volt" (Ésa 52:14). Most jött el Sátán ideje. Azt remélte, hogy
legyőzheti Krisztust.
Mennyei angyalnak öltözve jött oda a Megváltóhoz - mintegy
válaszként imáira. Állítása szerint isteni megbízatása van, hogy
közölje: Krisztus böjtje véget ért. Ahogyan Isten angyalt küldött, hogy
visszatartsa Ábrahám kezét Izsák feláldozásától, úgy az Atya is angyalt
küld, hogy megszabadítsa Fiát, mivel elégségesnek tekinti Krisztus
készségét, hogy rálépjen a vérrel szegélyezett útra. Ez volt az üzenet,
amit Jézusnak hozott. A Megváltó kis híján elájult az éhségtől,
sóvárgott az étel után, amikor Sátán hirtelen előtte termett. A kísértő
rámutatott a sivatagban szétszórtan heverő, cipó alakú kövekre, és így
szólt: "Ha Isten fia vagy, mondd, hogy e kövek változzanak kenyerekké"
(Mt 4: 3).
Bár a világosság angyalaként jelent meg, már első szavai elárulták
jellemét: "Ha Isten fia vagy" (Mt 4: 3). Ezzel a ravasz fogással akart
kétséget kelteni. Ha Jézus megteszi, amit Sátán ajánl, helyt ad a
kétkedésnek. A kísértő ugyanazzal a módszerrel próbálta legyőzni
Krisztust, amely oly sikeres volt kezdetben az embernél. Milyen ravaszul
közelítette meg Sátán Évát az Édenben! "Csakugyan azt mondta az Isten,
hogy a kertnek egy fájáról se egyetek?" (lMóz 3:1). A kísértő eddig
igazat mondott, de ahogyan mondta, abban rejtett megvetés volt Isten
szavával szemben. Burkolt tagadás, az isteni szavahihetőség
kétségbevonása. Sátán el akarta ültetni Évában a gondolatot, hogy Isten
nem teszi meg, amit mondott. Egy ilyen gyönyörű gyümölcstől
visszatartson - ez ellentmond szeretetének, és az ember iránti
jószívűségének. Most tehát a kísértő Krisztusba saját véleményét akarta
beplántálni: "Ha Isten fia vagy". Szavaiból keserűség áradt.
Hanghordozása a legteljesebb kétkedést fejezte ki. Bánhatna így Isten a
tulajdon Fiával? Otthagyná Őt a sivatagban a vadállatok között, élelem,
társak, vigasz nélkül? Arra célzott, hogy Isten sohasem akarta Fiát
ilyen állapotban látni. "Ha Isten fia vagy", mutasd meg hatalmadat,
szabadítsd meg magad a gyötrő éhségtől! Parancsold, hogy ez a kő kenyér
legyen!
A mennyei szavak: "Ez amaz én szerelmes fiam, akiben én
gyönyörködöm" (Mt 3:17) még Sátán fülében csengtek. De elhatározta, hogy
rábírja Krisztust: ne higgyen ebben a bizonyságban. Isten szava volt
Krisztus biztosítéka isteni küldetéséről. Isten Fia eljött, hogy
emberként éljen az emberek között, és ez volt az a kijelentés, amely
bizonyította összeköttetését a mennyel. Sátán célja az volt, hogy
Krisztus ebben kételkedjék. Sátán tudta, hogy ha Krisztus bizalma
megrendül Istenben, a küzdelemben ő győz. Legyőzheti Jézust. Arra
számított, hogy a reménytelenség és a rendkívüli éhezés nyomására
Krisztus elveszti Atyjában való hitét, és csodát tesz a maga javára. Ha
megteszi, a megváltási terv meghiúsul.
Amikor Sátán és Isten Fia először álltak egymással szemben,
Krisztus a mennyei seregek parancsnoka volt, és Sátánt, az égi lázadás
vezetőjét kivetették a mennyből. Most látszólag fordított helyzet volt,
és Sátán a legjobban akarta kihasználni feltételezett előnyét. Az egyik
leghatalmasabb angyalt - mondta - száműzték a mennyből. Jézus
megjelenése arra utal, hogy Ő bukott angyal, akit Isten és ember
egyaránt elhagyott. Egy isteni lény képes lenne arra, hogy állítását
csodával támassza alá. "Ha Isten fia vagy, mondd, hogy e kövek
változzanak kenyerekké" (Mt 4:3). A teremtő erő ilyen megnyilatkozása -
vélte Sátán - az istenség döntő bizonyítéka lenne. Véget vetne a
küzdelemnek.
Jézus nem minden harc nélkül tudta csendben végighallgatni az
őscsalót. De Isten Fiának nem volt szüksége arra, hogy isteni voltát
bebizonyítsa Sátánnak, vagy megalázkodásának okát megmagyarázza. Ha
enged a lázadó követeléseinek, nem szolgálja sem az ember javát, sem
Isten dicsőségét. Ha Jézus elfogadja az ellenség javaslatát, Sátán így
folytatta volna: Mutass egy jelt, hogy elhiggyem, Isten Fia vagy! A
bizonyságok mit sem érnek, nem törték volna meg a lázadás hatalmát
szívében. Krisztus nem akarta isteni erejét felhasználni saját
érdekében. Azért jött, hogy úgy állja ki a próbát, ahogyan nekünk kell, s
ezzel a hit és engedelmesség példáját adja. Sem ekkor, sem későbbi
földi élete során nem tett csodát a maga javára. Csodálatos tettei mind
mások javát szolgálták. Noha Jézus kezdettől felismerte Sátánt, nem
engedett a kihívásnak, nem bocsátkozott vele vitába. Erőt merített,
visszaemlékezve a mennyei szózatra és megnyugodott Atyja szeretetében.
Nem egyezkedett a kísértővel.
Jézus az Írás szavaival válaszolt Sátánnak: "Meg van írva" (Mt 4:4)
- mondta. A küzdelemben Isten szava volt a fegyvere. Sátán csodát
követelt Krisztustól istenségének jeleként. Ám a minden csodánál
nagyobb, szilárd bizalom - az "Így szól az Úr" - volt az a jel, amelyet
nem lehetett vitatni. Míg Krisztus ezt az álláspontot fenntartotta, a
kísértő nem győzhette le.
Amikor Krisztus a leggyengébb volt, akkor vették körül a legerősebb
kísértések. Sátán azt remélte, hogy így felülkerekedhet. Ugyanígy
aratott győzelmet az emberek felett, ha erejük fogytán volt, akaratuk
meggyengült, hitük nem nyugodott Istenben. Akkor még azok is elbuktak,
akik hosszú ideig és bátran kiálltak az igazság mellett. Mózes kifáradt
Izrael negyvenéves vándorlása során, s hite egy pillanatra megingott a
végtelen hatalomban. Éppen az Ígéret Földjének határán bukott el. Így
járt Illés is, aki rettenthetetlenül állt Akháb király előtt, aki Izrael
egész népével - élükön négyszázötven Baál prófétával - szembeszállt.
A kármeli szörnyű nap után, amikor a hamis prófétákat megölték, és a
nép szövetséget kötött Istennel, Illés a bálványimádó Jézabel előtt
futva menekült az életéért. Így használja ki Sátán az emberi
gyengeségeket. Ma is ugyanígy munkálkodik. Ha valakit fellegek vesznek
körül, zavarba hoznak a körülmények, vagy szegénység, nyomor kínoz,
Sátán azonnal ott van, hogy kísértsen, bántson. Jellemünk gyenge
pontjait támadja meg. Arra törekszik, hogy megingassa Istenbe vetett
bizalmunkat; ha ő egy jó Isten, akkor miért engedi meg mindezeket.
Kísért, hogy ne higgyünk Istennek, és megkérdőjelezzük szeretetét. A
kísértő gyakran úgy jön hozzánk, mint Krisztushoz, felsorakoztatja
gyengeségeinket, hibáinkat. Reméli, hogy elcsüggesztheti a lelket,
megingathatja az Istenbe vetett bizalmat. Ekkor biztos benne, hogy
zsákmányát megszerzi. Ha a kísértőt úgy fogadnánk, ahogyan Jézus, akkor
sok vereséget elkerülhetnénk. Ha szóba állunk az ellenséggel, előnyt
adunk neki.
Amikor Krisztus így szólt a kísértőhöz: "Nemcsak kenyérrel él az
ember, hanem minden igével, amely Istennek szájából származik" (Mt 4:4),
azokat a szavakat ismételte el, amelyeket több mint ezernégyszáz évvel
azelőtt mondott Izraelnek: "Hordozott téged az Úr, a te Istened immár
negyven esztendeig a pusztában [...] És megsanyargata téged, és
megéheztete, azután pedig enned adá a mannát, amelyet nem ismertél, sem a
te atyáid nem ismertek, hogy tudtodra adja néked, hogy az ember nem
csak kenyérrel él, hanem mindazzal él az ember, ami az Úrnak szájából
származik" (5Móz 8:2-3). A pusztában, ahol mindaz hiányzott, ami a
létfenntartáshoz szükséges, Isten mannát küldött népének az égből.
E gondoskodásból meg kellett tanulniuk, hogy amíg Istenben bíznak,
és az Ő útain járnak, nem feledkezik meg róluk. A Megváltó most azt élte
át, amit Izraelnek tanított. Izrael népét Isten szava támogatta, és
ugyanez az Ige segített Jézusnak is. Várta az enyhülés Isten által
rendelt idejét. Isten iránti engedelmessége vezette a pusztába, s most
nem akart Sátán tanácsai árán kenyérhez jutni. A világmindenség tanúinak
jelenlétében bebizonyította, hogy kisebb baj az, ha szenvedünk az
igazságért, mint az, ha bármilyen mértékben eltávolodunk Isten
akaratától.
"Nemcsak kenyérrel él az ember, hanem minden igével, amely Istennek
szájából származik" (Mt 4:4). Krisztus követője gyakran kerül olyan
helyzetbe, hogy nem tudja egyszerre Istent is szolgálni, és evilági
foglalatosságait is folytatni. Talán úgy tűnik, hogy az Isten egyszerű
követelményei iránti engedelmesség egyidőben lehetetlenné teszi a
megélhetés biztosítását. Sátán megpróbálja elhitetni, hogy fel kell
áldozni az embernek meggyőződését. Azonban világunkban az egyetlen
dolog, amelyben bízhatunk: Isten szava. "Keressétek először Isten
országát, és az Ő igazságát és ezek mind megadatnak néktek" (Mt 6:33).
Földi életünkben sem válik javunkra, ha eltávolodunk mennyei Atyánk
akaratától. Ha megismerjük szavának hatalmát, akkor nem fogjuk követni
Sátán sugallatait, hogy élelmet szerezzünk, vagy életünket megmentsük.
Csak ezt fogjuk kérdezni: Mit kíván Isten? Mit ígér? Ennek tudatában
engedelmeskedünk akaratának és bízunk ígéreteiben.
A Sátánnal való küzdelem végső nagy összecsapásában azok, akik
hűségesek Istenhez, minden földi ellátást nélkülözni fognak. Mivel nem
hajlandók Isten törvényét áthágni, hogy engedelmeskedjenek a földi
hatalmaknak, nem vehetnek és nem adhatnak. Végül halálra ítélik őket
(lásd: Jel 13:11-17!). Ám az ígéret így szól az engedelmeseknek: "Az
magasságban lakozik, kőszálak csúcsa a bástyája, kenyerét megkapja, vize
el nem fogy" (Ésa 33:16). Ez az ígéret teljesedik Isten gyermekeinek
életében.
Amikor a földön éhség pusztít, ők eledelt fognak kapni. "Nem
szégyenülnek meg a veszedelmes időben, és jóllaknak az éhség napjaiban"
(Zsolt 37:19). Habakuk próféta a nyomorúságos időkre tekintett. Szavai
kifejezik az egyház hitét: "Mert a fügefa nem fog virágozni, a szőlőkben
nem lészen gyümölcs, megcsal az olajfa termése, a szántóföldek sem
teremnek eleséget, kivész a juh az akolból, és nem lesz ökör az
istállóban. De én örvendezni fogok az Úrban, és vigadok az én szabadító
Istenemben" (Hab 3:17 18).
Urunk első nagy kísértéséből egyik tanulság sincs olyan fontos,
mint az étvágy és a szenvedélyek féken tartása. Minden korban a testi
természetet támadó kísértések voltak a leghatásosabbak az emberiség
megrontásában és lealacsonyításában. Sátán a mértéktelenséggel rombolja
az Istentől legdrágább ajándékként kapott szellemi és erkölcsi erőket.
Így az ember számára lehetetlenné válik az örökbecsű dolgok értékelése.
Sátán az élvezetek által igyekszik kiirtani a lélekből az Istenhez való
hasonlatosság minden nyomát.
A féktelen kicsapongás és a nyomában járó betegség, romlás, amely
már Krisztus első adventjekor elterjedt volt, újra láthatóvá válik -
megnövekedett mértékben - második eljövetele előtt. Krisztus elmondta,
hogy a világ állapota azokban a napokban olyan lesz, mint az özönvíz
idején, vagy Sodomában és Gomorában. Az emberi szív gondolatai, minden
elképzelése állandóan gonosz. Ezeknek a félelmetes időknek a küszöbén
élünk most, és jól meg kell jegyeznünk Megváltónk böjtjének tanulságait!
Csak Krisztus kimondhatatlan szenvedése által mérhetjük fel a féktelen
élvezethajhászásban rejlő gonoszt. Krisztus példája mutatja, hogy csak
akkor reménykedhetünk az örök életben, ha étvágyunkat, szenvedélyeinket
alárendeljük Isten akaratának.
Saját erőnkből lehetetlen elbukott természetünk kívánságainak nemet
mondani. Sátán ezen az úton kísért bennünket. Krisztus tudta, hogy az
ellenség minden emberi lényt megkeres, kihasználja az öröklött
gyengeségeket, és hamis hízelgéssel tőrbe csalja azokat, akik nem
Istenben bíznak. Urunk azáltal, hogy végigjárta az utat, amelyen az
embernek is haladnia kell, győzelmünket készítette elő. Nem akarja, hogy
hátrányos helyzetbe jussunk a Sátánnal folytatott küzdelemben. Nem
akarja, hogy a kígyó támadásai megijesszenek vagy elcsüggesszenek.
"Bízzatok: - mondta - én meggyőztem a világot" (Jn 16 : 33).
Ha valaki az étvágy hatalmával küzd, tekintsen az Üdvözítőre a
megkísértés pusztájában! Nézze haláltusáját a kereszten, amint felkiált:
"Szomjúhozom!" (Jn 19:28) Mindent elszenvedett, amit valaha is el kell
viselnünk. Győzelme a mienk.
Jézus mennyei Atyja bölcsességében és erejében bízott. Így szólt:
"Az Úr Isten megsegít engemet, azért nem szégyenülök meg, [. . . ) és
tudtam, hogy szégyent nem vallok. [...] Ímé, az Úr Isten megsegít engem"
(Ésa 50:7.9). Saját példájára hivatkozva mondta: "Ki féli közületek az
Urat? [...] ő, aki sötétségben jár és nincs fényesség néki, bízzék az Úr
nevében, és támaszkodjék Istenhez" (Ésa 50:10).
"Jön a világ fejedelme: - mondta Jézus - és énbennem nincsen
semmije" (Jn 14:30). Jézust nem befolyásolták Sátán mesterkedései. Nem
egyezett bele a bűnbe. Még gondolatban sem hajlott a kísértésre. Ez
történhet velünk is. Krisztus emberi természete egységben volt
istenségével, a benne lakozó Szentlélek vértezte fel a küzdelemre. Azért
jött, hogy az isteni természet részeseivé tegyen minket. Amíg hit által
egyek vagyunk vele, a bűn nem uralkodhat rajtunk. Isten megfogja
kezünket, és segít, hogy megragadjuk Krisztus istenségét, és tökéletes
jellemet öltsünk magunkra.
Hogy ezt miként érhetjük el, azt Krisztus megmutatta nekünk. Milyen
eszközökkel győzött Jézus a Sátánnal szembeni küzdelemben? Isten
szavával. Csak az Ige által tudott ellenállni a kísértésnek. "Meg van
írva" (Mt 4:4) - mondta. Minket pedig megajándékozott "igen nagy és
becses ígéretekkel; hogy azok által isteni természet részeseivé
legyetek, kikerülvén a romlottságot, amely a kívánságban van e világon"
(2Pt 1:4). Isten Igéjének minden ígérete a mienk. Élnünk kell minden
egyes Igéből, amely Isten szájából származik. Ha kísértés ostromol, ne
tekintsünk a körülményekre vagy saját gyengeségünkre, hanem az Ige
hatalmára! Annak minden ereje a tiéd. "Szívembe rejtettem a te
beszédedet, hogy ne vétkezzem ellened" (Zsolt 119:11). "Az emberek
cselekedeteinél a te ajkad igéjével vigyáztam az erőszakosnak
ösvényeire" (Zsolt 17: 4).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése