Az ő angyalainak parancsol felőled, És kézen hordoznak téged, Hogy meg ne üsd lábadat a kőbe" (Mt 4: 5-6).
Sátán most úgy gondolta, hogy a saját térfelén találkozott
Jézussal. A ravasz ellenség olyan szavakat idézett; amelyek Isten
szájából származtak. Még mindig a világosság angyalának mutatkozott, és
tanújelét adta, hogy ismeri az Írásokat, és érti azok jelentését.
Ahogyan Jézus az imént Isten igéjével támasztotta alá hitét, úgy most a
kísértő ezzel erősíti meg csalását. Azt állítja, hogy csak Jézus hűségét
tette próbára, és most dicséri állhatatosságát. Mivel a Megváltó
kinyilvánította bizalmát Istenben, Sátán arra ösztönzi, hogy újabb
bizonyítékát adja hitének.
Ám a kísértést újra a bizalmatlanságra való célzás vezeti be: "Ha
Isten fia vagy". Krisztus kísértése az volt, hogy erre a "ha" szóra
válaszoljon, de Ő visszautasította a kétség legcsekélyebb elfogadását
is. Nem kockáztatta életét azért, hogy Sátánnak bizonyítékot adjon.
A kísértő azt hitte, hogy kihasználhatja Krisztus emberi
természetét, és elbizakodottságot ébreszthet benne. Sátán ugyan
csábíthat, de nem kényszeríthet a bűnre. Azt mondta Jézusnak: "Vesd alá
magad!" - bár tudta, hogy nem teheti meg, mert Isten közbelépne hogy
megmentse. Még Sátán sem kényszeríthette Jézust, hogy vesse alá magát.
Ha Jézus nem enged a kísértésnek, nem győzhetik le. A föld és a pokol
összes hatalma sem kényszeríthette, hogy a legcsekélyebb mértékben is
eltávolodjék Atyja akaratától.
A kísértő sohasem kényszeríthet minket arra, hogy gonoszt cselekedjünk.
Nem irányíthatja értelmünket, hacsak mi magunk nem helyezzük az
ellenőrzése alá. Mielőtt Sátán hatalmat gyakorolhatna rajtunk, már
akaratunk vele egyetért, és hitünk nem fogódzik Krisztusba. De minden
dédelgetett bűnös vágy módot ad neki, hogy lábát megvesse. Minden olyan
pont, ahol nem érjük el az isteni mértéket, nyitott ajtó számára,
amelyen bejöhet, hogy kísértsen, és pusztítson. Minden hibánk kedvező
alkalmat nyújt neki, hogy Krisztusba és az Írásokba vetett hitünket
megingassa.
Amikor Sátán az ígéretet idézte: "az ő angyalainak parancsol
felőled", kihagyott belőle egy részt: "hogy megőrizzenek minden utadon" -
vagyis minden úton, amelyet Isten választ. Jézus nem volt hajlandó
letérni az engedelmesség útjáról. Amíg tökéletes bizodalma van Atyjában,
sohasem teremt olyan helyzetet, amely Atyja közbelépését tenné
szükségessé. Nem kényszeríti a Gondviselést, hogy mentse meg Őt a
haláltól, hiszen így nem lehetne a bizalom és alázatosság példája.
Jézus kijelentette Sátánnak: "Viszont meg van írva: Ne kísértsd az
Urat, a te Istenedet!" (Mt 4:7) Ezeket a szavakat Mózes mondta Izrael
gyermekeinek, amikor szomjaztak a pusztában, és Mózestől követeltek
vizet. Ezt kiáltozták: " Vajon köztünk van-e az Úr, vagy nincsen?" (2Móz
17: 7). Isten csodálatosan munkálkodott értük, a bajban mégis
kételkedtek Benne, és bizonyítékot követeltek arra, hogy velük van.
Hitetlenségükben próbára akarták tenni az Urat. Sátán arra biztatta
Krisztust, hogy ugyanezt tegye. Isten már tanúsította, hogy Jézus az Ő
Fia. Most bizonyítékot kérni, vajon valóban az-e: ez Isten szavának
próbára tétele, istenkísértés. Olyat kérni Istentől, amit nem ígért, ez
bizalmatlanság, próbára tevés és kísértés lett volna Vele szemben.
Istent nem azért kell kérnünk, hogy bizonyítsa be: megtartja-e ígéretét,
hanem mert tudjuk, hogy beváltja azokat; és azért sem, hogy
bebizonyítsa: szeret minket, hanem azért, mert szeret. {JÉ 13.9}
"Hit nélkül pedig lehetetlen Istennek tetszeni; mert aki Isten elé
járul, hinnie kell, hogy ő létezik és megjutalmazza azokat, akik őt
keresik" (Zsid 11:6).
A hit azonban semmilyen téren nem hozható rokonságba az
elbizakodottsággal. Csakis az lehet biztonságban az elbizakodottsággal
szemben, akinek igazi hite van, mivel az elbizakodottság a hit
hamisítványa. A hit igényli Isten ígéreteit, és az engedelmesség
gyümölcseit termi. Az elbizakodottság is igényli az ígéreteket, de úgy
használja fel őket, ahogyan Sátán: a törvényszegés mentegetésére. A hit
ős szüleinket az Isten szeretetében való bizalomra vezérelte volna,
engedelmességre parancsolatai iránt. Az elbizakodottság arra késztette
őket, hogy az Úr törvényét áthágják, és azt higgyék, hogy az Ő nagy
szeretete megmenti őket a bűn következményétől. Nem hit az, amely az Ég
kegyét igényli anélkül, hogy teljesítené a feltételeket, amelyekhez a
kegyelem kötve van. Az őszinte hit alapja a Szentírás ígéreteiben és
rendelkezéseiben van.
Gyakran, amikor Sátánnak nem sikerül bizalmatlanságot kelteni,
elbizakodottságot ébreszt bennünk. Ha rávehet, hogy szükségtelenül
kitegyük magunkat a kísértésnek, tudja, hogy a győzelem az övé. Isten
mindenkit meg fog védelmezni, aki az engedelmesség útján jár, aki
azonban arról letér, az Sátán területére merészkedik. Ott pedig biztosan
elbukunk. Az Üdvözítő meghagyta: " Vigyázzatok és imádkozzatok, hogy
kísértésbe ne jussatok" (Mk 14:38). Az elmélkedés és az ima megóv attól,
hogy önkéntelenül is veszélyes utakra térjünk. Így sok vereségtől
megmenekülhetünk.
Mégse veszítsük el bátorságunkat, ha kísértés támad ránk. Ha nehéz
helyzetbe jutunk, gyakran kételkedünk Isten Lelkének vezetésében. Jézust
viszont Isten Lelke vezette a pusztába, hogy Sátán megkísértse. Ha
Isten megengedi a próbákat, akkor ezzel javunkat szolgáló célja van.
Jézus nem élt vissza Isten ígéreteivel, nem kereste önként a kísértést,
és nem esett kétségbe, amikor jött a kísértés. Mi se cselekedjünk
másképp. "Hű az Isten, aki nem hagy titeket feljebb kísértetni, mint
elszenvedhetitek" (1Kor 10:13). Így szólt: "Hálával áldozzál az
Istennek, és teljesítsd a felségesnek fogadásidat! És hívj segítségül
engem a nyomorúság idején, én megszabadítlak téged és te dicsőítesz
engem" (Zsolt 50:14-15).
Jézus győzött a második kísértésben, és Sátán megmutatta valódi
jellemét. De nem ijesztő szörnyként jelent meg, patákkal és
denevérszárnyakkal, hanem hatalmas, bár bukott angyalként. Lázadó
vezérnek, és e világ istenének vallotta magát.
Sátán felvitte Jézust egy magas hegyre, és panorámaszerűen
elvonultatta előtte a világ országait a maguk dicsőségében. A nap
beragyogta a templomokat, a márványpalotákat, a termékeny földeket, a
gyümölccsel megrakott szőlőskerteket. A bűn nyomai rejtve maradtak.
Jézus tekintetét - hiszen az utóbbi időben csak homályt és pusztaságot
látott - most lebilincselte a felülmúlhatatlan szépség, virágzás. Azután
a kísértő hangja hallatszott: "Néked adom mindezt a hatalmat és ezeknek
dicsőségét; mert nékem adatott, és annak adom, akinek akarom; Azért ha
te engem imádsz, mindez a tied lesz" (Lk 4:6-7).
Krisztus csak szenvedés árán tölthette be küldetését.
Szomorúsággal, nehézségekkel, küzdelmekkel teli élet és szégyenteljes
halál állt előtte. Hordoznia kellett az egész világ bűneit. El kellet
szenvednie, hogy elszakad Atyja szeretetétől. Most a kísértő
felajánlotta, hogy javára lemond bitorolt hatalmáról. Krisztus
megszabadíthatta volna magát a szörnyű jövőtől, ha elismeri Sátán
fennhatóságát. De ha ezt megteszi, átengedi a győzelmet a nagy
küzdelemben. Sátán vétkezett a mennyben, mert magát Isten Fia fölé
akarta helyezni. Ha ez most sikerül, az a lázadás győzelmét jelenti.
Amikor Sátán kijelentette Krisztusnak, hogy enyém a világ
királysága és dicsősége, és annak adom, akinek akarom, csak részben
mondott igazat. Azért, hogy csaló szándékát megvalósítsa, Sátán Ádámtól
ragadta el az uralmat, Ádám viszont a Teremtő képviselője volt, nem
pedig független uralkodó. A föld Istené, és Ő mindent Fiának adott.
Ádámnak Krisztus alattvalójaként kellett uralkodnia. Amikor Ádám az
uralmat Sátán kezére játszotta, Krisztus maradt a jogos Király. Ezért
mondta az Úr Nabukodonozor királynak: "A felséges Isten uralkodik az
emberek birodalmán, és akinek akarja, annak adja azt" (Dán 4:14). Sátán
csak addig gyakorolhatja bitorolt hatalmát, amíg Isten megengedi.
Amikor a kísértő felajánlotta Krisztusnak a világ országait és
dicsőségét, azt javasolta, hogy Krisztus mondjon le a világ feletti
királyságáról, és Sátán alattvalójaként uralkodjék. Ilyen uralmat
reméltek a zsidók is. E világi királyság után vágyakoztak. Ha Krisztus
beleegyezett volna, hogy ilyen királyságot ajánljon nekik, örömmel
fogadták volna Őt. A világra azonban a bűn átka nehezedett, annak összes
keserűségével együtt. Krisztus kijelentette a kísértőnek: "Eredj el
Sátán, mert meg van írva: Az Urat, a te Istenedet imádd, és csak néki
szolgálj!" (Mt 4:10) Az ajánlotta fel a világ országait Krisztusnak, aki
a mennyben fellázadt. Hűbéri szolgálatot akart vásárolni gonosz
elveihez, de Krisztus nem volt megvásárolható. Azért jött, hogy
megalapítsa az igazság országát, és Ő nem másítja meg tervét. Sátán
ugyanezzel a kísértéssel közelít az emberhez, nagyobb sikerrel, mint
Krisztusnál. Felajánlja az embereknek a világ országait azzal a
feltétellel, hogy elismerik fennhatóságát. Megkívánja, hogy áldozzák fel
a becsületet, semmibe vegyék a lelkiismeretet és az önzésnek éljenek.
Krisztus azt parancsolja, hogy keressék először Isten országát és az Ő
igazságát, ám Sátán mellettük halad és azt mondja: "Bármi lenne is igaz
az örök élettel kapcsolatban, ha boldogulni akartok a világban, nekem
kell szolgálnotok. Jólétetek a kezemben van. Adhatok nektek gazdagságot,
örömöket, megbecsülést és boldogságot. Fogadjátok meg a tanácsomat! Ne
hagyjátok, hogy a becsület vagy az önfeláldozás hóbortos nézetei
magukkal ragadjanak titeket! Én egyengetem az utat előttetek." Így
tömegeket csap be. Beleegyeznek, hogy az "én" szolgálatában éljenek, és
Sátán elégedett. Míg földi uralom reményével kecsegteti őket, ő
uralkodik lelkükön. Amit felajánl, nem az övé, hogy adományozhatná, s
nemsokára el is veszíti. Ráadásul még meg is fosztja az embereket Isten
fiainak örökségétől.
Sátán megkérdőjelezte Jézus istenfiúságát. Az elutasítások olyan
bizonyítékok voltak, amelyeket nem tagadhatott. Az Istenség átvillant a
szenvedő emberen. Sátánnak nem volt ereje ellenállni a parancsnak.
Megszégyenülten, dühtől görnyedten kényszerült visszavonulni a világ
Üdvözítőjének közelségéből. Krisztus győzelme olyan tökéletes volt, mint
Ádám bukása.
Mi is ellenállhatunk a kísértésnek, és Sátánt távozni
kényszeríthetjük. Jézus, Isten iránti engedelmességgel és hittel
győzött. Az apostol által így szól hozzánk: "Engedelmeskedjetek azért az
Istennek; álljatok ellene az ördögnek, és elfut tőletek. Közeledjetek
az Istenhez, és közeledni fog hozzátok" (Jak 4:7-8). Nem menekülhetünk
meg a kísértő hatalmától, - legyőzte az emberiséget, és ha saját
erőnkből próbálunk megállni, áldozatul esünk fortélyainak. Ám "erős
torony az Úrnak neve, ahhoz folyamodik az igaz, és bátorságos lészen"
(Péld 18:10). Sátán retteg és menekül még a leggyengébb lélek elől is,
aki az Ő hatalmas nevében talál menedéket.
Miután az ellenség eltávozott, Jézus kimerülten, halálsápadtan
zuhant a földre. A mennyei angyalok látták a küzdelmet, nézték szeretett
Parancsnokukat, amint kimondhatatlan szenvedés árán készíti
szabadulásunk útját. Nagyobb próbát állt ki, mint amilyet nekünk valaha
is ki kellene állnunk. Most az angyalok szolgáltak a haldoklóként fekvő
Isten Fiának. Étellel erősítették, Atyja szeretetének üzenetével
vigasztalták, és biztosították, hogy győzelme által az egész menny
diadalt aratott. Jézus újból életre kelt, szíve részvéttel telt meg az
ember iránt, és elindult, hogy bevégezze az elkezdett munkát. Nem pihen,
amíg meg nem menti az elbukott emberiséget, és az ellenség meg nem
semmisül.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése