Keresztelő János most Béthabarában, a Jordánon túl prédikált. Nem
messze volt innen az a hely, ahol Isten megállította a folyó sodrát,
amíg Izrael áthaladt. Közel volt a jerikói erőd, amelyet a mennyei
seregek romboltak le. Ebben az időben a nép felelevenítette az itt
történt események emlékét, és ez fokozott érdeklődést adott Keresztelő
János üzenetének. Vajon Ő, Aki olyan csodálatosan munkálkodott az elmúlt
korokban, kinyilvánítja-e erejét Izrael szabadulásáért is? Ilyen
gondolatok kavarogtak nap mint nap a Jordán partjaihoz gyülekező emberek
szívében.
János prédikálása éppolyan mélyen megragadta a népet, mint
amennyire magára vonta a vallási hatóságok figyelmét. A felkeléstől való
félelem miatt a rómaiak minden népi megmozdulásra gyanakvással
tekintettek, és minden, ami lázadásra utalt félelmet keltett a zsidó
uralkodókban. János nem ismerte el a Magas Tanács tekintélyét, és nem
kérte, hogy támogassák munkáját. Egyformán dorgálta az uralkodókat és a
népet, a farizeusokat és a szadduceusokat. Az emberek mégis buzgón
követték. A munkája iránti érdeklődés folyton-folyvást nőtt. Bár nem
alkalmazkodott hozzájuk, a Magas Tanács Jánost a maga hatáskörébe
tartozónak tekintette, mint nyilvános tanítót.
Ez a testület a papság közül választott tagokból, valamint a nemzet
fő vezetőiből és tanítóiból állt. Rendszerint a főpap volt az elnök. A
tagoknak javakorabelinek, de nem öregnek és tanult embereknek kellett
lenniük, akik nemcsak a zsidó vallásban és történelemben járatosak,
hanem általános műveltségük is magas szintű. Nem lehettek testi
fogyatékosak. Házasoknak és apáknak kellett lenniük, mivel ők másoknál
emberségesebbek és megfontoltabbak. Gyűléseiket a templom egyik külső
helyiségében tartották. A zsidó függetlenség idején a Magas Tanács volt a
nemzet legfőbb bírósága, amely nemcsak egyházi, hanem világi hatalommal
is rendelkezett. Bár most alá volt rendelve a római kormányzónak, de
még mindig erős befolyása volt mind a polgári, mind a vallási ügyekben. A
Magas Tanács nem halogathatta János munkájának kivizsgálását. Voltak,
akik hivatkoztak Zakariásnak a templomban adott kinyilatkoztatására, és
emlékeztek arra a jövendölésre, amelyben Jánost a Messiás előfutárának
nevezte. Az elmúlt harminc év változó és nyugtalan időszakában ezekről a
próféciákról szinte megfeledkeztek. Most azonban Keresztelő János
prédikációi felébresztették a nép érdeklődését.
Régen volt Izraelnek prófétája, régen volt szemtanúja olyan
reformációnak, amilyen most bontakozott ki. A bűnbánat követelménye
újnak és meglepőnek tűnt. Sok vezető nem ment el János kéréseit és
vádjait meghallgatni, még kevésbé tárták volna föl saját életük titkait.
Mindamellett János nyíltan a Messiásról prédikált. Az emberek tudták,
hogy a Dániel próféciájában leírt hetven hét, amelynek végén a Messiás
megjelenik, majdnem lejárt. Mindenki arra vágyott, hogy részese legyen a
nemzeti dicsőség akkorra várt korszakának. A népi lelkesedés hamarosan
arra kényszerítette a Magas Tanácsot, hogy szentesítse vagy vesse el
János munkáját. A nép feletti hatalmuk máris hanyatlott. Nehéz kérdéssé
vált, hogyan tartsák fenn helyzetüket. Abban a reményben, hogy döntést
hozhatnak, elküldtek a Jordánhoz egy papokból és lévitákból álló
küldöttséget, hogy tárgyaljanak az új tanítóval. Amikor a küldöttek
megérkeztek, sokan gyűltek össze, hogy János szavait meghallgassák. A
hatalom légkörével akarták a népet befolyásolni, a prófétát pedig
engedékenységre bírni - így jöttek a gőgös rabbik. A tömeg tisztelettel,
szinte félve mozdult meg, és engedett nekik utat. A nagy emberek díszes
köntösükben, a rang és hatalom büszkeségével álltak meg a puszta
prófétája előtt.
"Kicsoda vagy te?" - kérdezték.
János ismerte gondolataikat, és így felelt: "Nem én vagyok a Krisztus". "Micsoda tehát? Illyés vagy-e te?"
"Nem vagyok. "
"A próféta vagy-e te?" "Nem. "
"Ki vagy? Hogy megfelelhessünk azoknak, akik minket elküldöttek. Mit mondasz magad felől?"
"Én kiáltó szó vagyok a pusztában. Egyengessétek az Úrnak útját, amint megmondotta Ésaiás próféta" (Jn 1:10:23).
Az ige, amelyre János hivatkozott, Ésaiás gyönyörű próféciája:
"Vigasztaljátok, vigasztaljátok népemet, így szól Istenetek! Szóljatok
Jeruzsálem szívéhez, és hirdessétek néki, hogy vége van nyomorúságának,
hogy bűne megbocsáttatott. [...] Egy szó kiált: A pusztában készítsétek
az Úrnak útát, ösvényt egyengessetek a kietlenben a mi Istenünknek!
Minden völgy fölemelkedjék, minden hegy és halom alászálljon, és legyen
az egyenetlen egyenessé és a bércek rónává. És megjelenik az Úr
dicsősége, és minden test látni fogja azt" (Ésa 40:1-5).
A régi időkben, ha egy király országának gyérebben lakott vidékein
utazott, embereket küldtek a királyi fogat elé, hogy kiegyenesítsék a
meredek részeket, feltöltsék a mélyedéseket, és a király akadálytalanul,
biztonságban utazhasson. Ezt a szokást használta föl a próféta az
evangélium munkájának illusztrálására: "Minden völgy fölemelkedjék,
minden hegy és halom alászálljon" (Ésa 40:4). Amikor Isten Lelke érinti a
szívet csodálatos serkentő erejével, megalázza az emberi büszkeséget. A
világi örömök, rang és hatalom értéktelennek tűnnek. "Lerontván
okoskodásokat és minden magaslatot, amely Isten ismerete ellen
emeltetett, és foglyul ejtvén minden gondolatot, hogy engedelmeskedjék a
Krisztusnak" (2Kor 10:5). Akkor az alázatosságot és az önfeláldozó
szeretetet, amit az emberek oly kevéssé értékelnek, egyedüli értékké
emelik. Ez az evangélium munkája, amely János üzenetének egy része volt.
A rabbik folytatták a kérdezősködést: "Miért keresztelsz tehát, ha
te nem vagy a Krisztus, sem Illyés, sem a próféta?" (Jn 1:25) "A
próféta" - ez Mózesre vonatkozott. A zsidók készek voltak azt hinni,
hogy Mózes feltámad a halálból és a mennybe vitetik. Nem tudták, hogy ez
már megtörtént. Amikor Keresztelő János megkezdte szolgálatát, sokan
azt gondolták, hogy ő lehet Mózes, aki feltámadt a halálból, mivel jól
ismerte a próféciákat és Izrael történetét.
Azt is hitték, hogy a Messiás adventje előtt Illés személyesen meg
fog jelenni. Ezt a várakozást János cáfolta, de szavainak mélyebb
értelme volt. Jézus később Jánossal kapcsolatosan azt mondta: "És, ha be
akarjátok venni, Illyés ő, aki eljövendő vala" (Mt 11:14). János Illés
lelkével és erejével jött, hogy elvégezze azt a munkát, amit annak
idején Illés. Ha a zsidók elfogadják őt, elvégezhette volna feladatát.
De nem fogadták el üzenetét.
Számukra ő nem Illés volt. Nem teljesíthette azt a küldetést, amelynek elvégzéséért eljött.
A Jordánnál gyülekezők közül sokan jelen voltak Jézus keresztségénél, de az égi jelet csak kevesen látták.
Keresztelő János szolgálatának ezt megelőző hónapjaiban sokan nem
törődtek a bűnbánatra való felhívással. Megkeményítették szívüket,
értelmük elhomályosult. Amikor Jézus keresztségekor a menny bizonyságot
tett a Megváltóról, észre sem vették. Azok a szemek, amelyek sohasem
fordultak hittel felé, aki láthatatlan, nem vették észre Isten
dicsőségének megnyilatkozását; azok a fülek, amelyek sohasem figyeltek
az Ő hangjára, nem hallották a bizonyságtevő igéket. Így van ez most is.
Krisztus és a szolgáló angyalok jelenléte sokszor megnyilvánul emberi
összejöveteleken, sokan mégsem tudnak róla. Semmi szokatlant nem vesznek
észre. Egyeseknek feltárul a Megváltó jelenléte. Béke és öröm járja át
szívüket. Vigaszban, bátorításban, áldásban részesülnek.
A jeruzsálemi küldöttek kérdőre vonták Jánost: "Miért keresztelsz
hát?" (Jn 1:25) - és várták válaszát. János tekintete hirtelen
végigsiklott a sokaságon, szemében láng gyúlt, arca sugárzott, egész
lényét mély érzelmek kavarták fel. Kinyújtotta karját és így kiáltott:
"Én vízzel keresztelek; de köztetek van, akit ti nem ismertek. Ő az, aki
utánam jő, akinek én nem vagyok méltó, hogy saruja szíját megoldjam"
(Jn 1:26-27).
Az üzenet, amelyet a Magas Tanácshoz kellett vinniük, pontos volt
és félreérthetetlen. János szavait senki másra nem lehetett alkalmazni,
csak a régen megígért Messiásra. A Messiás köztük volt! A papok és a
vezetők meglepetten néztek körül, remélték, hogy felfedezhetik, akiről
János beszélt. Őt azonban nem lehetett észrevenni a tömegben.
Amikor János Jézusra mutatott, mint Isten Bárányára, a Messiás
munkája új megvilágításba került. A próféta gondolatai Ésaiás szavaira
terelődtek: "Mint bárány, mely mészárszékre vitetik" (Ésa 53:7). A
rákövetkező hetekben János újult érdeklődéssel tanulmányozta az áldozati
szolgálattal kapcsolatos próféciákat és tanításokat. Nem tudta
világosan megkülönböztetni Krisztus munkájának két szakaszát - a
szenvedő áldozatot és a győztes királyt -, de tudta, hogy eljövetele
mélyebb jelentőséggel bír, mint amit a papok vagy a nép felfoghatnak.
Amikor megpillantotta Jézust a tömegben, - amint visszatért a pusztából
-, bizalommal nézett rá, azt hitte, hogy jelt ad a népnek, kinyilvánítja
igazi lényét.
Szinte türelmetlenül várta, hogy hallhassa a Megváltót, amint
bejelenti küldetését, de nem hangzott el szó, nem adatott jel. Jézus nem
válaszolt Keresztelő János reá vonatkozó bejelentésére, hanem elvegyült
János tanítványai között, nem adott külső bizonyítékot különleges
munkájáról, és semmit sem tett, hogy észrevetesse magát.
Másnap János látta Jézust közeledni, Isten dicsőségének fénye
nyugodott meg rajta, a próféta kinyújtotta karját és kijelentette: "Ímé
az Istennek ama báránya, aki elveszi a világ bűneit! Ez az, akiről én
ezt mondám: Énutánam jő egy férfiú, aki előttem lett. [...] És én nem
ismertem őt; de hogy megjelentessék Izraelnek, azért jöttem én, aki
vízzel keresztelek. [...] Láttam a Lelket leszállani az égből, mint egy
galambot; és megnyugovék őrajta. És én nem ismertem őt; de aki elkülde
engem, hogy vízzel kereszteljek, az mondá nékem: Akire látod a Lelket
leszállani és rajta megnyugodni, az az, aki keresztel Szentlélekkel. És
én láttam, és bizonyságot tettem, hogy ez az Isten Fia" (Jn 1: 29-34).
Ez-é a Krisztus? A nép félelemmel vegyes csodálkozással tekintett
arra, akit az imént Isten Fiának neveztek. Mélyen megrendültek János
szavain. Isten nevében szólt hozzájuk. Nap mint nap erősödött
meggyőződésűk, hogy ő a menny küldötte. De ki az, aki nagyobb Keresztelő
Jánosnál? Ruházatában, viselkedésében semmi sem utalt rangra. Látszólag
egyszerű ember, hozzájuk hasonlóan a szegények egyszerű öltözetét
hordja.
Voltak a tömegben olyanok, akik Krisztus keresztségekor látták az
isteni dicsfényt, hallották az Úr szózatát. De azóta a Megváltó külseje
nagyon megváltozott. Keresztségekor arcát átváltoztatta a mennyei fény -
most sápadt volt, elgyötört, lesoványodott, csak János, a próféta
ismerte fel.
Ám amint a nép rátekintett, olyan arcot látott, amelyen az isteni
irgalom és a tudatos erő ötvöződött. Minden pillantása és arckifejezése
alázatot és kimondhatatlan szeretetet tükrözött. Látszott, hogy egy
magasabb szellemiség légköre veszi körül. Magatartása szelíd és szerény
volt, olyan erővel töltötte el az embereket, amely ugyan rejtett volt,
mégsem lehetett teljesen eltitkolni. Ő-e az, akit Izrael oly régóta vár?
Jézus szegénységben és alázatosságban jött el, hogy Ő lehessen
példaképünk és Üdvözítőnk is. Ha királyi pompában jelenik meg, hogyan
tanulhatnánk tőle alázatot? Hogyan tárhatott volna fel olyan
igazságokat, mint a Hegyibeszédben? Hová lett volna az alacsony sorsúak
reménysége, ha Jézus királyként lakozik az emberek között?
A sokaság szemében mégis lehetetlennek tűnt, hogy az, akit János
kiválasztott, összekapcsolható legyen fennkölt várakozásaikkal. Ezért
sokan csalódtak, összezavarodtak.
Nem hangzottak el azok a szavak, amelyeket a papok és a rabbik
annyira vágytak hallani: hogy Jézus most fogja helyreállítani Izrael
országát. Ők ilyen királyra vártak, figyeltek. Ilyen királyt készségesen
fogadtak volna. Olyat viszont, aki arra vágyik, hogy a szívükben
alapítsa meg az igazság és a béke országát, nem fogadtak el. {JÉ 14.28}
Másnap, amikor két tanítványa a közelben állt, János újra meglátta
Jézust a nép között. A próféta arcát megint beragyogta a Láthatatlan
dicsősége, és így kiáltott: "Ímé az Isten ama Báránya!" (Jn 1:36). E
szavak izgalomba hozták a tanítványok szívét. Nem teljesen értették. Mit
jelent a név, amelyet János adott neki: "Isten Báránya"? János ezt nem
magyarázta meg.
Otthagyták Jánost, és elindultak, hogy megkeressék Jézust. Egyik
András volt, Simon testvére, a másik pedig János, az evangélista. Ők
voltak Jézus első tanítványai. Ellenállhatatlan indítás késztette őket,
hogy kövessék Jézust, alig várták, hogy beszélhessenek vele, mégis félve
és csendben töprengtek: Ez a Messiás?
Jézus tudta, hogy követik Őt a tanítványok. Ők voltak szolgálatának
első zsengéi, és az isteni Tanító szíve megtelt örömmel, amikor ezek az
emberek elfogadták kegyelmét. Mégis csak annyit kérdezett, ahogy
megfordult: "Mit kerestek?" (Jn 1:39) Rájuk bízta, hogy
visszafordulnak-e, vagy elmondják vágyukat. A tanítványok előtt egyetlen
cél lebegett. Egyetlen személy jelenléte kötötte le gondolataikat.
Felkiáltottak: "Mester, hol lakol?" (Jn 1:39) Egy rövid beszélgetés
útközben nem nyújthatta azt, amire vágytak. Egyedül akartak lenni
Jézussal, lábához ülni, és hallgatni szavait.
"Monda nékik: Jöjjetek és lássátok meg. Elmenének és megláták, hol lakik; és nála maradának azon a napon" (Jn 1:40).
Ha János és András magáévá teszi a papok és vezetők hitetlen
lelkületét, nem kerültek volna Jézus lábához tanítványokként. Bírálóként
jöttek volna hozzá, hogy szavait megítéljék. Sokan így elzárkóznak a
legértékesebb lehetőségek elől. Nem így az első tanítványok. Elfogadták a
Szentlélek hívását, amelyről Keresztelő János prédikált. Most
felismerték a mennyei Tanító hangját. Számukra Jézus szavai üdeséget,
igazságot és szépséget árasztottak. Isteni világosság sugározta be az
Ószövetségi Írások tanításait. Az igazság sokoldalú tételei új fényben
ragyogtak.
A töredelem, a hit és a szeretet teszi képessé a lelket, hogy
elfogadja a mennyei bölcsességet. A szeretet által munkálkodó hit az
ismeretek kulcsa, és mindenki, aki szeret, "ismeri az Istent" (1Jn 4:7).
János apostol őszintén, mélyen szerető, heves, de elmélkedő ember
volt. Egyre inkább felismerte Krisztus dicsőségét - nem azt a világi
pompát és hatalmat, amiben reménykedni tanították, hanem "az Atya
egyszülöttjének dicsőségét, aki teljes vala kegyelemmel és igazsággal"
(Jn 1:14). Elmerülten szemlélte ezt a csodálatos dolgot.
András vágyakozott, hogy megossza a szívét betöltő örömöt.
Testvére, Simon keresésére indult, és így kiáltott: "Megtaláltuk a
Messiást" (Jn 1:42). Simont nem kellett kétszer hívni. Ő is hallotta
Keresztelő János prédikálását, sietett tehát az Üdvözítőhöz. Krisztus
tekintete megnyugodott rajta, olvasott jellemében, élettörténetében.
Lobbanékony természetét, szerető, együttérző szívét, becsvágyát,
önbizalmát, bukásának történetét, bűnbánatát, munkásságát, mártírhalálát
- a Megváltó mindezt látta, és így szólt: "Te Simon vagy, a Jóna fia,
te Kéfásnak fogsz hivatni, ami megmagyarázva: Kőszikla" (Jn 1:43).
"A következő napon Galileába akart menni Jézus és találkozott
Fileppel és monda neki: Kövess engem" (Jn 1:44). Filep engedelmeskedett a
parancsnak, és azonnal Krisztus munkása lett.
Filep hívta Nátánaelt, aki a tömegben volt, amikor Keresztelő János
Jézusra, Isten Bárányára mutatott. Nátánael Jézusra tekintett, és
csalódást érzett. Lehetséges, hogy ez az ember, aki a nehéz munka és
szegénység jegyeit viseli magán, a Messiás? Nátánael mégsem tudta
visszautasítani Jézust, mivel János üzenete meggyőződést ültetett
szívébe.
Amikor Filep hívta, Nátánael visszavonultan elmélkedett egy csendes
ligetben János kijelentéseiről és a Messiásra vonatkozó próféciákról.
Azért imádkozott, hogy ha a János által kijelentett személy a szabadító,
felismerhesse ezt, és a Szentlélek nyugodjék meg rajta, és biztosítsa,
hogy Isten meglátogatta népét, és felemelte értük az "üdvösség szarvát"
(Lk 1:69). Filep tudta, hogy barátja kutatja a próféciákat, és míg
Nátánael imádkozott a fügefa alatt, rátalált rejtekhelyére. Gyakran
imádkoztak együtt ezen a lomboktól borított, magányos helyen.
Az üzenet: "Megtaláltuk, aki felől írt Mózes a törvényben, és a
próféták" (Vö. Jn 1:46); Nátánael számára közvetlen válasz volt ez
imáira. Filep hite azonban még ingatag volt. Kétkedve tette hozzá: " . .
. a názáreti Jézust, Józsefnek fiát" (Jn 1: 46). Az előítélet ismét
feltámadt Nátánael szívében. Felkiáltott: "Názáretből származhat-e
valami jó?" (Jn 1:47) Filep nem szállt vitába. Így szólt: "Jer és lásd
meg! Látá Jézus Nátánaelt őhozzá menni és monda őfelőle: Ímé egy igazán
izraelita, akiben hamisság nincsen" (Jn 1:47-48). Nátánael meglepetten
kiáltott fel: "Honnan ismersz engem? Felele Jézus és monda néki: Mielőtt
hívott téged Filep, láttalak téged, amint a fügefa alatt voltál" (Jn
1:49).
Ez elég volt. Az isteni Lélek, aki bizonyságot tett Nátánaelnek,
amint magányosan imádkozott a fügefa alatt, most Jézus szavaival szólt
hozzá. Bár kétségek közt, valamelyest engedve az előítéleteknek, de az
igazság utáni őszinte vággyal jött Nátánael Krisztushoz, és most vágya
betelt. Hite fölülmúlta azét, aki Krisztushoz hozta. Ezt mondta: "Rabbi,
te vagy az Isten Fia, te vagy az Izrael Királya!" (Jn 1: 50) Ha
Nátánael a rabbik vezetésében bízott volna, nem találta volna meg
Jézust. Amit maga látott és tapasztalt, az tette tanítvánnyá. Így van ez
ma is, az előítélet sokakat tart vissza a helyes úttól. Milyen más
eredményre jutnának a "jöjj és lásd meg" elv alapján!
Amíg valaki az emberi tekintély vezetésében bízik, nem juthat el a
megmentő igazság ismeretére. Nátánaelhez hasonlóan a magunk számára kell
tanulmányoznunk Isten igéjét, és imádkoznunk a Szentlélek
világosságáért. Ő, aki látta Nátánaelt a fügefa alatt, minket is látni
fog az imádság titkos helyén. A világosság országának angyalai közel
vannak azokhoz, akik alázatosan keresik az isteni vezetést. Krisztus
egyházának megalapítása János, András, Simon, Filep és Nátánael
elhívásával kezdődött. János két tanítványát irányította Krisztushoz.
Egyikük, András, megtalálta testvérét, és a Megváltóhoz hívta. Ezután
történt Filep elhívása, aki viszont elment Nátánaelt megkeresni.
Szolgáljanak ezek a példák arra, hogy megtanuljuk a személyes
erőfeszítések jelentőségét, hogy közvetlenül forduljunk rokonainkhoz,
barátainkhoz, szomszédainkhoz. Vannak, akik egy életen át vallják, hogy
ismerik Krisztust, de személyesen sohasem tettek erőfeszítést, hogy csak
egyetlen lelket is hozzanak a Megváltóhoz. A munkát teljesen a
prédikátorra hagyják, aki hivatása terén képzett lehet, mégsem végezheti
el azt, amit Isten egyházának tagjaira bízott.
Sokan rászorulnak a szerető keresztény szívek szolgálatára. Sokan
tönkrementek, akiket meg lehetett volna menteni, ha szomszédaik -
egyszerű férfiak és nők - személyesen munkálkodtak volna értük. Sokan
személyes elhívásra várnak. Magában a családban, szomszédságban, a
városban, ahol élünk, van misszionáriusi munkánk, amelyet Krisztusért
végezhetünk. Ha keresztények vagyunk, ez a munka örömünkre fog
szolgálni. Nem mondható el valakiről, hogy megtért, míg fel nem ébred
benne a vágy, hogy másoknak is elmondja: milyen hű barátra talált
Jézusban. A megmentő és megszentelő igazságot nem zárhatja szívébe.
Mindazok, akik Istennek szentelték magukat, a világosság
közvetítőivé válnak. Isten eszközeivé lesznek, kegyelmének gazdagságát
átadják másoknak is. Ő megígérte: "Adok reájuk és az én magaslatom
környékére áldást, és bocsátom az esőt idejében; áldott esők lesznek"
(Ez 34:26).
Fülöp azt mondta Nátánaelnek: "Jer és lásd meg!" (Jn 1:47) Nem
kérte, hogy fogadja el mások meggyőződését, hanem arra buzdította, nézze
meg ő maga Krisztust. Ma, amikor Jézus a mennyben van, tanítványai
képviselik Őt az emberek között. A lélekmentés egyik leghatékonyabb
módja, ha mindennapi életünkkel példázzuk jellemét. Másokra gyakorolt
befolyásunk nem annyira attól függ, amit mondunk, inkább attól, amik
vagyunk. Az emberek harcolhatnak vagy dacolhatnak érveinkkel,
ellenállhatnak felhívásainknak, de az önzetlen szeretetet sugárzó élet
olyan érv, amelynek nem tudnak ellentmondani. A Krisztus szelídségével
jellemezhető következetes élet hatalom a világon.
Krisztus tanítása a meggyőződés és tapasztalat szoros kapcsolatára
épült. Akik tőle tanulnak, az isteni rendelés szerinti tanítókká válnak.
Ha olyan ember szólja Isten igéjét, aki megszentelődött általa, akkor
az Igének életadó ereje van, amely vonzóvá teszi a hallgatók számára, és
meggyőzi őket élő valóságáról. Ha valaki szeretetből fogadta el az
igazságot, ez megmutatkozik meggyőző modorában, hanghordozásában. Azt
hozza az emberek tudomására, amit maga látott, hallott, átvett az élet
Igéjéből, hogy mások is közösségben legyenek vele Krisztus ismerete
által. Az Ő bizonysága - amely az oltárról vett eleven szénnel érintett
ajkakról származik - igazság a fogékony szív számára, és a jellem
megszenteléséért munkálkodik.
Aki pedig vágyik másoknak világosságot nyújtani, az maga is
áldásban részesül. "Aki mást felüdít, maga is üdül" (Féld 11:25). Isten a
mi segítségünk nélkül is elérhette volna célját, a bűnösök megmentését,
de azért, hogy mi Krisztuséhoz hasonló jellemet fejleszthessünk ki,
osztoznunk kell munkájában. Azért, hogy beléphessünk örömébe, hogy
áldozata árán üdvözült lelkeket láthassunk, részt kell vennünk a
megmentésükért folyó munkában.
Nátánael első hitvallása, amely teljes, komoly és őszinte volt,
kedves zeneként hallatszott Jézus fülében. "Felele Jézus és monda néki:
Hogy azt mondám neked: láttalak a fügefa alatt, hiszel? Nagyobbakat
látsz majd ezeknél" (Jn 1:51). Az Üdvözítő örömmel tekintett a reá váró
munkára: hogy a szegényeknek az örömhírt prédikálja, a töredelmes
szíveket meggyógyítsa és Sátán rabjainak szabadulást hirdessen. Azokra a
becses áldásokra gondolt, amelyeket az embernek hozott, és így
folytatta: "Bizony, bizony mondom néktek: Mostantól fogva meglátjátok a
megnyílt eget, és az Isten angyalait, amint felszállnak és leszállnak az
ember Fiára" (Jn 1:52).
Krisztus tulajdonképpen itt azt mondja: a Jordán partján megnyílt a
menny, és a Szentlélek galambként reám szállott. Az a jelenet csupán
jele volt annak, hogy én Isten Fia vagyok. Ha hisztek bennem, hitetek
megelevenedik. Meglátjátok, hogy az ég megnyílik, és soha többé be nem
zárul. Én nyitottam meg nektek. Isten angyalai felszállnak, felviszik az
Atyához a szűkölködők, nyomorultak imáit, majd leszállnak az ember
gyermekeihez, és áldást, reményt, bátorítást, segítséget és életet
hoznak.
Isten angyalai szüntelenül kapcsolatot tartanak a menny és a föld
között. Krisztus, csodáit a betegekért és szenvedőkért Isten erejével,
az angyalok szolgálata révén vitte véghez.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése