Jézus gyermekkorát és ifjúságát egy kis hegyi faluban töltötte.
Nincs a földön olyan hely, amelynek ne lett volna megtiszteltetés az Ő
jelenléte. Királyi palotáknak is kiváltság lett volna vendégül látni Őt.
Ő azonban nem nézte a gazdagok házait, királyok udvarait, tudósok jól
ismert székhelyét, hanem az eldugott, lenézett Názáretben telepedett le.
Jézus rendkívül szeretetreméltó gyermek volt. Mindig készen állt
arra, hogy másokat szolgáljon. Türelmét sohasem vesztette el, ajkát
sohasem hagyta el hazug szó. Elveiben megingathatatlan volt, mint a
szikla, életét önzetlenség, báj, udvariasság jellemezte.
Jézus anyja mélyreható figyelemmel követte nyomon gyermeke
képességeinek kibontakozását, jellemén pedig látta a tökéletesség
jeleit. Örömmel fáradozott e ragyogó, fogékony elme fejlesztésén. A
Szentlélektől kapott bölcsességgel együtt tudott működni a mennyei
erőkkel a gyermek nevelésében, aki egyedül Istent tekinthette Atyjának.
A hőséges izraeliták ősidők óta nagy figyelmet szenteltek az
ifjúság nevelésének. Az Úr utasítására a gyermekeket már
csecsemőkoruktól az Ő jóságára és nagyságára tanították. Ezt különösen
kinyilatkoztatja a törvény és Izrael története. A nyiladozó értelemhez
alkalmazták az énekeket, imákat és az Írásokból vett tanulmányokat. Az
apáknak és anyáknak meg kellett tanítaniuk gyermekeiket, hogy Isten
törvényében jelleme tükröződik, és ha alapelveit szívükbe fogadják,
Isten képmása fog kirajzolódni elméjükben és szívükben. A tanítás
javarészt szóban folyt, de az ifjúság olvasni is megtanulta a héber
iratokat, és tanulmányozta az ószövetségi írások pergamentekercseit.
Krisztus idejében azt a települést, amelyben az ifjak vallásos
neveléséről nem gondoskodtak, Isten átkától sújtottnak tekintették. A
tanítás mégis formálissá vált, és a hagyományok jórészt kiszorították az
Írásokat. Az igazi nevelés arra indítja a fiatalokat, hogy "keressék az
Urat, ha talán kitapogathatnák Őt és megtalálhatnák" (Acs 17:27). A
zsidó tanítók figyelmét azonban a ceremóniák kötötték le. A tanulók
olyan értéktelen ismereteket halmoztak föl, amelyeket a mennyei magasabb
iskolában nem ismernek el. Az Isten szavának személyes elfogadásából
fakadó tapasztalatnak nem volt szerepe az oktatási rendszerben. A
tanulókat annyira lefoglalták a külsőségek, hogy nem maradt egy-egy
csendes órájuk, amit Istennel tölthettek volna. Nem hallották meg
szívhez szóló szavát. A tudást keresték, de közben elfordultak a
bölcsesség Forrásától. Istennek szánt szolgálatukból a leglényegesebb
dolgok kimaradtak, a törvény alapelvei elhomályosultak. Amit sokan
felsőbb szintű nevelésnek tekintettek, éppen az volt az igazi fejlődés
legnagyobb akadálya. A rabbik oktatása nyomán az ifjúság képességei nem
bontakozhattak ki. Gondolkodásuk megbénult és beszűkült.
A gyermek Jézus nem járt a zsinagóga-iskolákba. Édesanyja volt első
földi tanítója. Az ő ajkáról és a prófétai tekercsekből tanult a
mennyei dolgokról. Most, anyja ölében pontosan azokat a szavakat
hallotta, amelyeket Ő maga mondott Mózes által Izraelnek. Akkor sem
kereste a rabbik iskoláit, amikor átlépte az ifjúkor küszöbét. Nem volt
szüksége arra, hogy ilyen forrásból szerezze ismereteit, mert az Ő
tanítója Isten volt.
A Megváltó szolgálata során felmerülő kérdés: "mi módon tudja ez az
írásokat, holott nem tanulta?" (Jn 7:15), nem azt jelenti, hogy Jézus
nem tudott olvasni, hanem hogy nem tanult a rabbik iskoláiban.
Ismereteit úgy szerezte, ahogyan mi is megtehetjük. Az Írásokban való
alapos jártasságából látható, milyen szorgalommal szentelte gyermekéveit
Isten szavának tanulmányozására. Isten teremtett műveinek nagy
könyvtára is nyitva állt előtte. Ő, a mindenség teremtője, elmélyült
azokban a tanításokban, amelyeket Ő maga írt a földre, a tengerre és az
égboltra. Tudományos ismereteit nem a világ istentelen dolgaiból, hanem a
természetből gyűjtötte. Tanulmányozta a növények, az állatok és az
emberek életét. Kicsiny korától egyetlen célja volt: mások áldására
élni. Ennek forrását a természetben találta meg. Amint a növény- és
állatvilágot tanulmányozta, új gondolatok és elképzelések ébredtek
benne. A látottakból mindig igyekezett olyan példákat meríteni,
amelyekkel Isten élő kinyilatkoztatásait mutathatja be. A példázatok -
amelyeket szolgálata során az igazság tanításakor előszeretettel
alkalmazott - tanúsítják, hogy mennyire nyitva állt lelke a természet
hatásai előtt, és hogyan gyűjtögette lelki tanításait a mindennapi
életből.
Miközben Jézus megpróbálta megérteni a dolgok értelmét, föltárult
előtte Isten szavának és műveinek jelentősége. Mennyei lények kísérték,
szent gondolatokkal foglalatoskodott. Amióta értelme nyiladozni kezdett,
folyamatosan növekedett lelki ajándékokban és az igazság ismeretében.
Jézushoz hasonlóan minden gyermek szert tehet a tudásra. Ha
megkíséreljük megismerni mennyei Atyánkat Igéje által, angyalok
szegődnek mellénk, értelmünk megnyílik, jellemünk tisztul és nemessé
válik. Egyre jobban fogunk hasonlítani Megváltónkhoz. A természet
szépségét és nagyságát szemlélve szeretetünkkel Isten felé fordulunk. Ha
istenfélelem tölt be minket, lelkünk megerősödik, és az Örökkévalóval
lépünk kapcsolatba művei által. Ha ima által közösségünk van Istennel,
szellemi és erkölcsi képességeink fejlődnek. Ha a lelkiekről
elmélkedünk, lelki képességeink erősödnek.
Jézus élete összhangban volt Istennel. Gyermekkorában gyermekként
gondolkodott és beszélt, de a bűnnek nyoma sem homályosította el benne
Isten képmását. Mégsem volt mentes a kísértéstől. Názáret lakosainak
gonoszsága közmondásos volt. Nátánael kérdéséből világosan látszik, hogy
mennyire lenézték őket: "Názáretből támadhat-e valami jó?" (Jn 1:47).
Jézusnak olyan helyen kellett laknia, ahol jelleme próbára lett téve.
Állandóan őrködnie kellett, hogy megőrizze tisztaságát. Minden
összeütközést vállalnia kellett - amelyhez hasonlót mi is átélhetünk -,
hogy példaképünk lehessen gyermekségünkben, ifjúságunkban és felnőtt
korunkban.
Sátán fáradhatatlanul küzdött, hogy legyőzze a názáreti Gyermeket.
Jézust kisgyermek korától mennyei angyalok őrizték, élete mégis
egyetlen hosszú küzdelem volt a sötétség hatalmai ellen. A sötétség
fejedelmét sértette és nyugtalanította, hogy van valaki a földön, akit a
bűn nem szennyezett be. Minden lehetőséget kihasznált, hogy Jézust
tőrbe csalja. Senki emberfiának, aki szent életet akar élni, nem kell
olyan heves harcot folytatnia a kísértések ellen, mint Megváltónknak.
Jézus szülei szegények voltak, és fáradságos napi munkával keresték
kenyerüket. A gyermek jól ismerte a szegénységet, az önmegtagadást és a
nélkülözést. Ezek a tapasztalatok védelmet jelentettek számára.
Tevékeny életében nem voltak haszontalan percek, amelyek rést nyitottak
volna a kísértésnek. Nem voltak céltalan órák sem, amikor rossz
társaságba kerülhetett volna. Amennyire csak lehetett, elzárta a kísértő
útját. Sem nyereség vagy élvezet, sem dicséret vagy bírálat nem vehette
rá arra, hogy rosszat tegyen. Bölcs volt, hogy felismerje a gonoszt, és
erős, hogy ellenálljon neki.
Krisztus volt az egyetlen bűntelen személy, aki valaha a földön
élt, jóllehet csaknem harminc évig lakott Názáret gonosz lakosai között.
Ez a tény megszégyeníti azokat, akik úgy gondolják, hogy a szeplőtlen
élet megvalósítása környezetüktől, szerencséjüktől vagy jólétüktől függ.
Éppen a kísértés, a szegénység, a viszontagságok nevelő hatására van
szükség ahhoz, hogy a tisztaság és az állhatatosság kifejlődjék.
Jézus otthona lenézett hely volt, de Ő hűségesen és örömmel viselte
a háztartás terheinek ráeső részét. Egykor az egeknek parancsolt,
angyalok boldogan teljesítették szavát - most pedig készséges szolga,
szerető, engedelmes fiú. Mesterséget tanult, és kétkezi munkát végzett
Józseffel az ácsműhelyben. A közönséges munkások egyszerű ruhájában
rótta a kisváros utcáit, amikor munkahelyére ment vagy jött onnan. Nem
használta isteni hatalmát, hogy csökkentse terheit vagy könnyítsen nehéz
munkáján.
Jézus gyermek- és ifjúkorában dolgozott, ez értelmét és testét is
fejlesztette. Nem élt vissza fizikai képességeivel, hanem úgy élt, hogy
minden téren a legjobbat nyújthassa, és így tökéletesen megőrizze testi
és lelki erőit. Nem volt hajlandó tökéletlen munkát végezni, sőt
szerszámait is ennek megfelelően kezelte. Tökéletes volt munkásként is,
mint ahogy tökéletes volt mindenben jelleme. Saját példájával tanítja,
hogy szorgalmasnak kell lennünk, munkánkat pontosan és alaposan kell
végeznünk, és az ilyen munkát meg is becsülik. Az a gyakorlás, amely
által a kéz hasznossá válik, és a fiatalok megtanulják hordozni részüket
az élet terheiből; fizikai erőt ad, és minden képességet fejleszt.
Mindenki találjon olyan elfoglaltságot, amely számára is hasznos, és
másokon is segít. Isten áldásul rendelte a munkát, de csak a szorgalmas
munkás talál rá az élet igazi szépségére és örömére. Isten jóváhagyólag
tekint azokra a gyermekekre és ifjakra, akik saját kötelességüket
örömmel végzik a háztartásban, és a terheket megosztják édesapjukkal és
édesanyjukkal. Az ilyen gyermekek otthonról kikerülve a társadalom
hasznos tagjai lesznek.
Jézus egész földi élete során lelkiismeretes és kitartó munkás
volt. Sokat várt el, tehát sokra vállalkozott. Miután megkezdte
szolgálatát, kijelentette: "Nékem cselekednem kell Annak dolgait, Aki
elküldött engem, amíg nappal van: eljő az éjszaka, mikor senki sem
munkálkodhatik" (Jn 9:4). Jézus nem menekült a gondoktól és a
felelősségtől, mint sok állítólagos követője. Sokan épp azért gyengék és
alkalmatlanok, mert mindenáron kerülik a fegyelmezést. Lehetnek értékes
és szeretetre méltó tulajdonságaik, de tehetetlenek és csaknem
hasznavehetetlenek, ha nehézségekkel kerülnek szembe, vagy akadályokat
kell legyőzniük. A Jézusban megnyilvánuló határozottságot és erőt,
jellemének megbízhatóságát és szilárdságát ugyanazzal a neveléssel mi is
kifejleszthetjük, amivel Ő tette. Az a kegyelem, amelyet Ő elnyert, a
miénk is lehet.
Megváltónk, amíg az emberek között élt, osztozott a szegények
sorsában. Tapasztalatból ismerte gondjaikat és nehézségeiket, így
vigasztalni és bátorítani tudott minden egyszerű munkást. Azok, akik
valóban megértették Jézus életének tanítását, sohasem fognak különbséget
tenni a társadalmi osztályok között, és sohasem fogják jobban tisztelni
a gazdagot az arra érdemesebb szegénynél.
Jézus vidáman és tapintatosan végezte munkáját. Sok türelemre és
lelkiségre van szükségünk ahhoz, hogy a Biblia vallását behozzuk az
otthoni életbe és a munkahelyre, hogy elviseljük a világi ügyek okozta
megterhelést, és szemünket mégis egyedül Isten dicsőségére szegezzük.
Krisztus ezen a ponton segít. Sohasem volt annyira elfoglalva a világi
gondokkal, hogy ne lett volna arra ideje, hogy törődjön a mennyei
dolgokkal. Szívének örömét gyakran zsoltárokkal és mennyei énekekkel
fejezte ki. Názáret lakói gyakran hallották hangját, amint dicsérettel
és hálával járult Isten elé. A mennyel éneke által tartotta a
kapcsolatot. Ha társai a fárasztó munkáról panaszkodtak, a Megváltó
ajkáról felszálló édes dallam felvidította őket. Úgy tűnt, hogy
dicsérete elűzi a gonosz angyalokat, és mint a tömjén, jó illattal tölti
be a környéket. Hallgatóinak gondolatait a földi élet terhéről a
mennyei otthon felé irányította.
Jézus a világ számára a gyógyító kegyelem kútforrása volt. Életéből
még a názáreti magányban eltöltött évek alatt is rokonszenv és
gyengédség áradt. Jelenlétében mindenki boldogabb lett - az idősek, a
gondterheltek, a bűnösök, az ártatlan örömmel játszó gyermekek, a
ligetek csöpp teremtményei, még a türelmes teherhordó állatok is. Ő, aki
szavának erejével világokat tartott fenn, most lehajol, hogy segítsen
egy sebesült madáron. Figyelme semmit sem került el, a legkisebbnek is
szolgált.
Ahogyan növekedett bölcsességben és testi állapotában, úgy
növekedett az Isten és emberek előtti kedvességben is. Minden szív
rokonszenvét megnyerte, mert képes volt mindenkivel együttérezni. A
remény és bátorság légköre vette körül, és ez minden házban áldássá
tette Őt. Szombatonként gyakran felkérték a zsinagógában, hogy a
próféták írásaiból az előírt szakaszt felolvassa. A hallgatók szívén
boldog izgalom lett úrrá, amint a szent szöveg jól ismert szavaiból új
világosság ragyogott elő.
Mégis, Jézus kerülte a feltűnést. Egész názáreti tartózkodása alatt
egyszer sem mutatta meg csodatevő erejét. Nem vágyott magas beosztásra,
nem fogadott el címeket. Csendes, egyszerű élete, sőt még az a
hallgatás is, amellyel a Szentírás "átlép" gyermekévein, fontos
tanulságot tartalmaznak. Minél csendesebb és egyszerűbb egy gyermek
élete, minél inkább mentes a mesterséges izgalmaktól, és minél inkább
összhangban van a természettel, annál kedvezőbben fejlődnek testi,
szellemi képességei és lelki ereje.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése