A zsidóknál a tizenkettedik életév volt a választóvonal a
gyermekkor és az ifjúkor között. Amikor egy héber fiú betöltötte ezt az
életkort, a törvény fiának és Isten fiának nevezték. Különleges
lehetőségeket kapott a vallásos oktatásra, és elvárták tőle, hogy részt
vegyen a szent ünnepeken és szertartásokon. Ennek a szokásnak
megfelelően látogatott el a gyermek Jézus húsvétkor Jeruzsálembe. József
és Mária - csakúgy, mint a többi hű izraelita - minden évben elmentek,
hogy részt vegyenek a húsvéti ünnepen. Amikor Jézus elérte az előírt
életkort, őt is magukkal vitték.
Évenként három ünnep volt: a húsvét, a pünkösd és a sátoros
ünnepek, amikor minden izraeli férfinak meg kellett jelennie az Úr előtt
Jeruzsálemben. E három ünnep közül húsvétkor jöttek el a legtöbben.
Sokan jöttek azokból az országokból, ahol a zsidók elszórtan éltek.
Palesztina valamennyi vidékéről is rengeteg hívő eljött. Mivel az utazás
Galileából napokig tartott, az utazók nagyobb csoportokba tömörültek,
társaságot és védelmet keresve. A nők és az öregek ökör- vagy
szamárháton mentek a meredek, sziklás utakon. Az erősebb férfiak és a
fiatalok gyalogszerrel utaztak. A húsvét március végére vagy április
elejére esett, a mezők virágba borultak, a madarak boldogan énekeltek.
Az utat Izrael történetének emlékhelyei szegélyezték. Az apák és anyák
elbeszélték gyermekeiknek a csodákat, amelyeket Isten művelt
gyermekeikért az elmúlt időkben. Az utazás alatt énekeltek, zenéltek, és
amikor végül megpillantották Jeruzsálem tornyait, minden hang diadalmas
énekben egyesült:
"Ott álltak a mi lábaink a te kapuidban, óh Jeruzsálem!
Békesség legyen a te várfalaid között, csendesség a te palotáidban" (Zsolt 122:2.7).
A húsvét megünneplése a zsidó nemzet születésével kezdődött.
Egyiptomi fogságuk utolsó éjszakáján, amikor semmi jele sem volt a
szabadulásnak, Isten megparancsolta, hogy készüljenek fel az azonnali
utazásra. Figyelmeztette a fáraót, hogy az egyiptomiakat egy utolsó
csapás fogja sújtani, és utasította a zsidókat, hogy gyűjtsék össze
családjukat lakhelyükön. Miután meghintették ajtófélfáikat a megölt
bárány vérével, a bárányt sütve, kovásztalan kenyérrel és keserű
füvekkel kellett megenniük. "És ilyen módon egyétek azt meg:
Derekaitokat felövezve, saruitok lábaitokon és pálcáitok kezetekben, és
nagy sietséggel egyétek azt, mert az Úr páskája az"- mondotta az Úr
(2Móz 12:11). Éjfélkor az egyiptomiak minden elsőszülöttje meghalt.
Ezután a fáraó üzenetet küldött Izraelnek: "Keljetek fel, menjetek ki az
én népem közül, [...] és menjetek, szolgáljatok az Úrnak, amint
mondátok" (2Móz 12:31). A zsidók független nemzetként távoztak
Egyiptomból. Az Úr megparancsolta, hogy a húsvétot évenként tartsák meg.
"Mikor pedig a ti fiaitok mondják néktek: Micsoda ez a ti
szertartástok? Akkor mondjátok: Páskha-áldozat ez az Úrnak, aki elment
az Izrael házai mellett Egyiptomban, mikor megverte az Egyiptombelieket"
(2Móz 12:26-27). A csodálatos szabadulás története így szállt
nemzedékről nemzedékre.
A húsvétot a kovásztalan kenyerek hétnapos ünnepe követte. Az ünnep
második napján az évi termés első zsengéjét, egy kéve árpát mutattak be
az Úrnak. Az ünnep szertartásai Krisztus munkásságát jelképezték.
Izrael Egyiptomból való szabadulása a megváltást példázta, ennek emléke
volt a pászkaünnep. A megölt bárány, a kovásztalan kenyér és az első
zsenge a Megváltót jelképezte.
Krisztus korában a húsvét megünneplése a legtöbb ember számára
puszta formasággá süllyedt. De micsoda jelentősége volt Isten Fia
számára!
A gyermek Jézus első ízben lépett be a templomba. Látta a fehér
ruhás papokat, amint ünnepélyes szolgálatukat végezték. Szemlélte az
oltáron vérző áldozatot. Együtt borult le imában a hívőkkel, mialatt a
tömjénfelhő felszállt Isten elé. Tanúja volt a húsvéti istentisztelet
mély benyomást keltő szertartásainak, amelyek értelmét napról napra
világosabban látta. Minden mozzanat az Ő életéhez kapcsolódott. Új
érzések ébredtek benne. Csendben, elmerülten tanulmányozott egy nagy
kérdést. Küldetésének rejtélye feltárult előtte.
A fenti jelenetek magával ragadó hatása alatt nem maradt szülei
mellett. Vágyott az egyedüllétre. A húsvéti istentiszteletek
befejeződtek, de Ő még mindig a templom csarnokaiban időzött; és amikor a
hívők elhagyták Jeruzsálemet, Őt otthagyták.
A jeruzsálemi látogatás során Jézust szülei oda akarták vinni
Izrael nagy tanítóihoz. Jézus minden tekintetben engedelmeskedett Isten
szavának, de nem vetette alá magát a rabbik szertartásainak és
szokásainak. József és Mária remélték, hogy jobban fogja tisztelni a
tanult rabbikat, és odaadóbban tesz eleget kívánalmaiknak. De Jézust
Isten tanította a templomban. Amit így kapott, azt azonnal igyekezett
továbbadni.
Abban az időben egyik csarnokot, amely a templomhoz kapcsolódott,
szent iskolának használták, a prófétai iskolák mintájára. Itt gyűltek
össze a vezető rabbik tanítványaikkal, és ide jött a gyermek Jézus is.
Helyet foglalt e nagy, komoly emberek lábánál, és hallgatta a tanítást.
Mint aki keresi a bölcsességet, kérdezgette a tanítókat a próféciákról,
és azokról a bekövetkező eseményekről, amelyek a Messiás megjelenésére
mutatnak.
Jézus úgy jelent meg, mint aki szomjúhozza az Isten ismeretét.
Kérdései olyan mély igazságokat érintettek, amelyek bár hosszú ideje
homályban voltak, mégis életfontosságúak az üdvösség szempontjából.
Bemutatta, hogy milyen szűkös és felületes a bölcsek bölcsessége. Minden
feltett kérdés isteni lecke volt, amely az igazságot új megvilágításba
helyezte. A rabbik arról a csodálatos felemelkedésről beszéltek, amit a
Messiás eljövetele fog hozni a zsidó nemzet számára. Jézus azonban
Ésaiás jövendölésére hivatkozott, és megkérdezte, hogy mit jelentenek
azok az írások, amelyek Isten Bárányának szenvedésére és halálára
mutatnak.
A doktorok kérdésekkel fordultak hozzá, és elámultak válaszain.
Gyermeki alázattal ismételte az Ige szavait, és olyan mélységes dolgokat
tárt föl, amelyről a bölcseknek fogalmuk sem volt. Ha a rabbik követik a
bemutatott igazságot, ez akkoriban vallási reformációt eredményezett
volna. Mélységes érdeklődés ébredt volna a lelki dolgok iránt, és amikor
Jézus megkezdte szolgálatát, sokan föl lettek volna készülve
fogadására.
A rabbik tudták, hogy Jézus nem az ő iskoláikban nevelkedett, a
próféciákat mégis sokkal jobban értette, mint ők. Ebben a komoly
galileai fiúban nagy ígéretet fedeztek fel. Szerették volna
tanítványuknak megnyerni, hogy Izrael tanítója lehessen. Nevelését ők
akarták irányítani, mert úgy érezték, hogy az ilyen eredeti tehetséget
nekik kell nevelniük és formálniuk.
Jézus szavai úgy érintették a szívüket, ahogy emberi szavak még
soha. Isten világosságot akart árasztani Izrael vezetőire, és ezért azt
az egyetlen eszközt használta, amellyel elérhette őket. De Izrael
elöljárói büszkeségükben nem ismerték el, hogy bárki is taníthatná őket.
Ha Jézus úgy jelent volna meg, hogy megpróbálja ezt tenni, akkor meg
sem hallgatják. Azzal hízelegtek maguknak, hogy ők tanítják Jézust, vagy
legalábbis próbára teszik írásismeretét. Jézus fiatalos szerénysége és
kedvessége eloszlatta előítéleteiket. Értelmük öntudatlanul megnyílt
Isten szava előtt, és a Szentlélek a szívükhöz szólt.
Be kellett látniuk, hogy Messiás-várásuk nem a prófécián alapult,
mégsem akartak lemondani a becsvágyuknak hízelgő elméletekről. Nem
akarták elismerni, hogy helytelenül értelmezték az Írásokat, amelyek
tanítására jogot formáltak. Szájról szájra terjedt a kérdés: Honnan
vette tudását ez a fiú, hiszen sohasem tanították? A világosság fénylett
a sötétségben, "de a sötétség nem fogadta be azt" (Jn 1:5).
Ez idő alatt József és Mária tanácstalanok és kétségbeesettek
voltak. Jeruzsálemből való távozásukkor szem elől vesztették Jézust, és
nem tudták, hogy a városban maradt. Az ország akkoriban sűrűn lakott
volt, a karavánok pedig óriásiak. Nagy volt a kavarodás, amikor
elhagyták a várost. Az úton a barátokkal és ismerősökkel való találkozás
öröme elvonta figyelmüket, és a következő estig nem vették észre, hogy
Jézus nincs velük. Azután amikor megálltak, hiányolták gyermekük
segítőkész kezét. Mivel feltételezték, hogy a társaságukkal van, nem
nyugtalankodtak. Bár fiatal volt, mégis feltétlenül bíztak benne, és
arra számítottak, hogy ha szükség lesz rá, készen lesz, hogy segítsen,
és mint mindig, előre kitalálja kívánságaikat. Mégis feltámadt bennük a
félelem, keresték az egész társaságban, de hiába. Megborzongtak, amikor
eszükbe jutott, hogy Heródes hogyan próbálta megsemmisíteni Jézust
kisgyermek korában. Sötét sejtelmek gyötörték szívüket. Keserű
szemrehányásokkal illették magukat.
Visszatértek Jeruzsálembe és folytatták a keresést. Másnap, amint a
hívők között jártak-keltek a templomban, ismerős hangra lettek
figyelmesek. Nem tévedhettek, egyetlen hang sem hasonlított az Ő komoly
és ünnepélyes, mégis zengő hangjához.
A rabbik iskolájában találták meg Jézust. A nagy öröm ellenére sem
feledkeztek meg bánatukról és aggódásukról. Amikor Jézus újra velük
volt, anyja hangjába dorgálás vegyült: "Fiam, miért cselekedted ezt
velünk? Ímé, atyád és én nagy bánattal kerestünk téged" (Lk 2:48).
"Mi dolog, hogy engem kerestek? - válaszolta Jézus; Avagy nem
tudjátok-e, hogy nékem azokban kell foglalatosnak lennem, amelyek az én
Atyámnak dolgai?" (Lk 2:49) Mivel úgy látszott, hogy nem értik szavait,
fölfelé mutatott. Arcán fényesség ragyogott, amelyet megcsodáltak.
Isteni mivolta átvillant az emberi természeten. Amikor szülei
megtalálták a templomban, hallották, hogy mi folyik közte és a rabbik
között, megdöbbentek kérdésein és válaszain. Szavai olyan gondolatokat
ébresztettek bennük, amelyeket soha többé nem felejtettek el.
Jézus kérdésében tanulság rejlik. "Nem tudjátok - mondta -, hogy
nékem azokban kell foglalatosnak lennem, amelyek az én Atyámnak dolgai?"
(Lk 2:49) Jézus azzal a munkával volt elfoglalva, amelynek elvégzéséért
e világra jött. József és Mária viszont elhanyagolták munkájukat. Isten
megtisztelte őket azzal, hogy rájuk bízta Fiát. Szent angyalok
irányították József útját, hogy megóvhassa Jézus életét. De ők egy
teljes napra szem elől vesztették Jézust, akiről egyetlen pillanatra sem
feledkezhettek volna meg. Amikor azonban aggodalmuk eloszlott, nem
magukat hibáztatták, hanem Jézust okolták.
Jézus szülei számára természetes volt, hogy a Megváltót saját
gyermeküknek tekintik. Nap mint nap velük volt, élete sok tekintetben
hasonlított más gyermekekéhez, és nehéz volt megérteniük, hogy Ő Isten
Fia. Az a veszély fenyegette őket, hogy nem értékelik eléggé az áldást,
amelyet a világ Üdvözítője jelenlétében kapnak. A bánat, amit a tőle
való elszakadás okozott, a szelíd feddés, amely szavaiban rejlett, arra
szolgált, hogy mélyebben átérezzék megbízatásuk szentségét.
Anyjának adott válaszában Jézus először bizonyította, hogy
megértette Istenhez való viszonyát. Születése előtt az angyal azt mondta
Máriának:
"Ez nagy lészen, és a Magasságos Fiának hívattatik; és néki adja az
Úr Isten a Dávidnak, az Ő atyjának királyi székét; és uralkodik a Jákób
házán mindörökké" (Lk 1:32-33). Mária szívből töprengett ezeken a
szavakon, és bár hitte, hogy gyermeke Izrael Messiása, mégsem értette
küldetését. Most sem fogta fel Jézus szavait, de látta, hogy nem ismeri
el Józseffel való rokonságát, és kijelenti istenfiúságát.
Jézus nem tagadta meg földi szüleihez való rokoni viszonyát.
Jeruzsálemből velük tért haza, és segített nekik nehéz munkájukban.
Szívébe rejtette küldetésének titkát, és engedelmesen várta az időt,
amikor megkezdheti munkáját. Miután felismerte, hogy ő Isten Fia,
tizennyolc éven át erősen fenntartotta azt a köteléket, amely názáreti
otthonához fűzte, és teljesítette a fiú, a testvér, a barát és a polgár
kötelességeit.
Attól fogva, hogy a templomban Jézus előtt feltárult küldetése,
visszahúzódott attól, hogy kapcsolatot tartson a sokasággal. Arra
vágyott, hogy csendben visszatérhessen Jeruzsálembe azokkal, akik
ismerték élete titkát. A húsvéti istentisztelet által Isten el akarta
vonni az övéit az evilági gondoktól, és emlékeztetni akarta őket arra a
csodára, amit Egyiptomból való szabadulásukért tett. Arra vágyott, hogy
művében felismerjék a bűntől való szabadulás ígéretét. Ahogyan a megölt
bárány vére megvédte Izrael otthonait, úgy védelmezi meg Krisztus vére
lelküket. De Krisztus által csak úgy menekülhetnek meg, ha hit által az Ő
élete sajátjukká válik. A jelképes szolgálatnak csak akkor volt
értelme, ha a hívőket Krisztushoz, mint személyes megváltójukhoz
vezette. Isten óhaja az volt, hogy imádsággal tanulmányozzák és
gondolják át Krisztus küldetését. De amikor a sokaság elhagyta
Jeruzsálemet, az utazás és a társasági kapcsolatok izgalma túl gyakran
kötötte le figyelmüket, és a szolgálatot, amelynek szemtanúi voltak,
elfelejtették. A Megváltót nem vonzotta társaságuk.
Minthogy József és Mária Jeruzsálemből Jézussal egyedül tért
vissza, Jézus remélte, hogy gondolataikat a szenvedő Üdvözítőről szóló
jövendölésekre irányíthatja. Szeretett volna enyhíteni anyja fájdalmán,
amit a Kálvárián kell majd elviselnie. Máriára gondolt, akinek látnia
kell majd fia végső haláltusáját. Jézus vágyott arra, hogy anyja
megértse küldetését, hogy megerősödjön, és el tudja viselni, amikor kard
hatol a lelkébe. Amiképpen Jézus elszakadt Máriától, ő pedig három
napig bánatosan kereste, úgy lesz akkor is, amikor a Messiás feláldozza
magát a világ bűneiért, és ismét elvész anyja számára három napra. És
amikor előjön a sírból, Mária bánata újra örömre változik. De mennyivel
könnyebben tudta volna elviselni a fia halála miatti kínokat, ha
megértette volna az Írásokat, amelyekre Jézus próbálta most gondolatait
terelni!
Ha József és Mária imáikban Istennel időztek volna, akkor
felismerik megbízatásuk szentségét, és nem veszítik szem elől Jézust.
Egyetlen nap hanyagsága miatt elvesztették a Megváltót, és három napi
aggódó keresésbe tellett, mire megtalálták. Így van ez velünk is: üres
fecsegéssel, gonosz beszéddel vagy az ima elhanyagolásával egyetlen nap
alatt elveszíthetjük a Megváltó jelenlétét, és napokon át szomorúan
kereshetjük, mire megtaláljuk Őt, és újra elnyerjük a békét, amit
elveszítettünk.
Baráti kapcsolatainkban vigyázzunk, nehogy elfeledjük Jézust, és
továbbhaladjunk anélkül, hogy észrevennénk: Ő nincs velünk. Ha úgy
belemerülünk a világi dolgokba, hogy nem gondolunk arra, akiben örök
életünk reménysége összpontosul, elszakadunk Jézustól és a mennyei
angyaloktól. Ezek a szent lények nem maradhatnak ott, ahol a Megváltó
jelenléte nem kívánatos, és hiányát nem veszik észre. Emiatt csüggedtek
sokszor Krisztus állítólagos követői.
Sokan látogatják az istentiszteleteket, és Isten szava felüdíti,
megvigasztalja őket, de mivel vigyázatlanul elhanyagolják az elmélkedést
és az imádkozást, elveszítik az áldást, és még elhagyatottabbnak érzik
magukat, mint annak előtte. Gyakran úgy érzik, hogy Isten alig törődik
velük. Nem ismerik fel, hogy a hiba bennük van. Ha megszakadt a
kapcsolatuk Jézussal, akkor elzárták maguktól jelenlétének világosságát
is.
Jól tennénk, ha mindennap elmélkednénk Krisztus életéről. Vegyük át
pontról pontra, képzeljünk el minden jelenetet, különösen a végsőket!
Ha így időzünk értünk hozott nagy áldozatánál, benne való bizalmunk
állandósul, szeretetünk elmélyül, Lelke mélyebben áthat bennünket. Ha
üdvözülni akarunk, meg kell tanulnunk a bűnbánat és az alázat leckéjét a
kereszt lábánál.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése