Néhány
farizeus Jézushoz jött, és megkérdezte, "mikor jő el az Isten országa"
(Lk 17:20). Több mint három év eltelt, amióta Keresztelő János üzenete
kürtszóként hangzott mindenfelé az országban: "Elközelített a mennyeknek
országa" (Mt 3:2). Mindeddig a farizeusok semmi jelét nem látták az
ország megalapításának. Sokan, akik elutasították Jánost, és
lépten-nyomon szembeszegültek Jézussal, rosszindulatúan mondogatták,
hogy küldetése kudarcot vallott.
"Eljő
az idő, - fordult Jézus tanítványaihoz - mikor kívántok látni egyet az
ember Fiának napjai közül, és nem láttok" (Lk 17:22). Mivel nem kíséri
világi pompa, előfordulhat, hogy nem ismeritek föl küldetésem
dicsőségét. Nem fogjátok fel, mekkora kiváltságban részesültök, hogy
köztetek van - noha emberi külsőbe rejtetten - Ő, aki az emberek
világossága és élete. Eljő az idő, amikor sóvárogva tekintetek vissza
azokra az alkalmakra, midőn Isten Fiával járhattatok és beszélhettetek.
Önző,
földi gondolkodásuk miatt még Jézus tanítványai sem érzékelhették a
lelki dicsőséget, melyet meg akart ismertetni velük. Egészen addig, amíg
Krisztus föl nem emelkedett Atyjához, és a Szentlélek ki nem töltetett a
hívőkre, a tanítványok nem fogták fel teljesen a Megváltó jellemét és
küldetését. Miután a Lélek keresztségében részesültek, azután kezdték
felismerni, hogy a dicsőség Ura volt jelen köztük. Ahogy
visszaemlékeztek Krisztus szavaira, elméjük megvilágosodott, megértették
a próféciákat és Jézus csodáit. Életének csodatettei elvonultak
előttük, s úgy érezték magukat, mintha álomból ébredtek volna. Most már
tudták, hogy "az Ige testté lett és lakozék miközöttünk (és láttuk az ő
dicsőségét, mint az Atya egyszülöttjének dicsőségét), aki teljes vala
kegyelemmel és igazsággal" (Jn 1:14). Krisztus valóban Istentől jött a
bűnös világra, hogy megmentse Ádám elbukott fiait és leányait. Most a
tanítványok sokkal kevésbé tartották magukat fontosnak, mint e
felismerés előtt. Fáradhatatlanul ismételték Jézus szavait, tetteit.
Azelőtt homályosan értett tanításai új kinyilatkoztatásnak tűntek
számukra. A Szentírás új könyvé vált.
Ahogy
a tanítványok kutatták a Krisztusról bizonyságot tevő próféciákat,
közösségre jutottak az Istenséggel, megtanulták Tőle, aki felszállt a
mennybe, hogyan fejezzék be az általa megkezdett földi munkát.
Felismerték, hogy olyan bölcsesség lakozik Benne, amelyre emberi lény
isteni segítség nélkül sosem juthat el. Szükségük volt annak
segítségére, akiről királyok, próféták, igaz emberek jövendöltek. Ámulva
olvasták újra meg újra jellemének és munkájának prófétai leírását.
Milyen homályosan értették a prófétai iratokat! Milyen lassan vették be a
Krisztust tanúsító nagy igazságokat! Látták megalázkodva, emberként
járni az emberek között, és nem értették testet öltésének titkát,
természetének kettős jellegét. Tekintetüket fogva tartotta, mégsem
érzékelték tökéletesen az istenséget az emberben. Miután a Szentlélek
megvilágosította őket, mennyire szerették volna újra látni Őt, lábához
vetni magukat! Mennyire kívánták, hogy Hozzá mehessenek, és elmagyarázza
a meg nem értett írásokat! Milyen figyelmesen hallgatnák szavait! Mit
értett Krisztus ezen: "Még sok mondanivalóm van hozzátok, de most el nem
hordozhatjátok"? (Jn 16:12). Mennyire szerettek volna mindent tudni!
Bánkódtak, amiért hitük oly gyönge volt, elgondolásaik oly távol estek a
mértéktől, hogy képtelenek voltak felfogni a valóságot.
Isten
hírnököt küldött, hogy bejelentse Krisztus jövetelét, felhívja a zsidó
nemzet és a világ figyelmét küldetésére, s így az emberek
felkészülhessenek fogadására. A János által hirdetett csodálatos
személyiség több mint harminc évig közöttük járt, és valójában nem
ismerték fel Benne Isten küldöttét. Lelkiismeret-furdalás kerítette
hatalmába a tanítványokat, mert megengedték, hogy az eluralkodó
hitetlenség elferdítse véleményüket, elhomályosítsa értelmüket. A sötét
világot világossága ragyogta be, mégsem ismerték fel, honnan jönnek
sugarai. Magukat kérdezgették, miért is viselkedtek úgy, hogy
Krisztusnak meg kellett feddnie őket. Gyakran elismételték a Vele
folytatott beszélgetéseket, mondván: Miért engedtük, hogy földi
megfontolások és a papok, rabbik ellenkezése összezavarja az eszünket, s
ne ismerjük fel: Mózesnél nagyobb van köztünk, Salamonnál bölcsebb
Bölcs tanít minket? Milyen süketek voltak füleink! Milyen gyönge volt a
felfogásunk!
Tamás
nem akart hinni, míg ujját a római katonák által ütött sebbe nem
helyezte. Péter megtagadta Őt megalázott és elvetett állapotában. Ezek a
fájdalmas emlékek világosan eléjük rajzolódtak. Vele jártak, de nem
ismerték, nem értékelték Őt. Hogy felkavarták ezek a dolgok lelküket
most, amikor rájöttek hitetlenségükre!
Midőn
a papok és vének összefogtak ellenük, a tanács elé hurcolták, börtönbe
vetették őket, Krisztus követői örvendeztek, mert "méltókká tétettek
arra, hogy az ő nevéért gyalázattal illettessenek" (Acs 5:41). Örömmel
bizonyították emberek és angyalok előtt, hogy megismerték Krisztus
dicsőségét, Őt akarják követni, még ha mindent elvesztenek is.
Most
is ugyanúgy igaz, mint az apostoli időkben, hogy az isteni Lélek
megvilágosítása nélkül ember nem láthatja meg Krisztus dicsőségét. Isten
igazságát és munkáját nem becsüli a világot szerető, megalkuvó
kereszténység. A Mester követőit nem a kényelem, földi tisztelet vagy
világi alkalmazkodás útján találjuk. Messze elől járnak a kemény munka,
megaláztatás, szidalmazás ösvényén, a csata első sorában "a
fejedelemségek ellen, a hatalmasságok ellen, ez élet sötétségének
világbírói ellen, a gonoszság lelkei ellen, melyek a magasságban vannak"
(Ef 6:12). Most - csakúgy, mint Krisztus napjaiban - félreértik,
szidalmazzák, elnyomják őket koruk papjai és farizeusai.
{DA 508.4}
Isten
országa nem szemmel láthatólag jön el. Isten kegyelmének evangéliuma,
az önmegtagadás lelkülete sohasem lehet összhangban a világ
lelkületével. A két alapelv tökéletesen ellentétes egymással. "Érzéki
ember pedig nem foghatja meg az Isten lelkének dolgait: mert bolondságok
néki; meg sem értheti, mivelhogy lelkiképpen ítéltetnek meg" (lKor
2:14).
Ma
a vallásos világban hitük szerint tömegek munkálkodnak Krisztus földi,
időleges országának megalapításán. Azt szeretnék, ha Urunk e világ
országainak lenne a vezetője: az udvarok, táborok, törvényszékek,
paloták, piacok vezére. Elvárnák, hogy az emberi hatalom által
kikényszerített törvényes rendeletek szerint uralkodjék. Mivel Krisztus
most nincs itt személyesen, vállalják, hogy intézkednek helyette,
végrehajtják országának törvényeit. Ilyen országot akartak alapítani a
zsidók Krisztus napjaiban. Elfogadták volna Jézust, ha hajlandó lett
volna megalapítani az ideiglenes királyságot, kikényszeríteni, amit ők
Isten törvényének tekintettek, őket pedig akaratának végrehajtóivá,
hatalmának hordozóivá tenni. Ő azonban így szólt: "Az én országom nem e
világból való" (Jn 18:36). Nem fogadta el a földi trónt.
A
kormányzat, amelynek fennhatósága alatt Jézus élt, korrupt és elnyomó
volt. Mindenfelé égbekiáltó visszaélések történtek: zsarolás,
türelmetlenség, felőrlő kegyetlenség. A Megváltó mégsem kísérelt meg
polgári reformokat. Nem támadta a nemzeti visszaéléseket, nem ítélte el a
nemzeti ellenségeskedéseket. Nem avatkozott bele a felsőbbség, a
hatalmat gyakorló közigazgatás dolgaiba. Példaképünk távol tartotta
magát a földi kormányoktól. Nem azért, mintha közömbös lett volna az
emberi bajok iránt, hanem mert az orvosságot nem pusztán emberi vagy
külső eszközökben kereste. A hatásos gyógyításhoz egyénileg kell elérni
az embert, újjáteremteni a szívet.
Krisztus
országát nem törvényhozó testületek, tanácsok vagy bíróságok
döntésével, a világ nagyjainak támogatásával alapítja meg, hanem azzal,
hogy Krisztus természetét az emberekbe ülteti a Szentlélek munkája
által. "Valakik pedig befogadák őt, hatalmat ada azoknak, hogy Isten
fiaivá legyenek, azoknak, akik az ő nevében hisznek; Akik nem vérből,
sem a testnek akaratából, sem a férfiúnak indulatjából, hanem Istentől
születtek" (Jn 1:12-13). Ez az egyetlen erő, amely felemelheti az
emberiséget. E munka megvalósításához az emberi eszköz Isten Igéjének
tanítása és gyakorlása.
Amikor
Pál apostol elkezdte szolgálatát Korinthusban, a népes, gazdag, gonosz,
a pogányság kimondhatatlan bűneivel szennyezett városban, ezt mondta:
"Nem végeztem, hogy egyébről tudjak tiköztetek, mint a Jézus
Krisztusról, mégpedig mint megfeszítettről" (lKor 2:2). Később, mikor
olyanoknak írt, akiket a legostobább bűnök rontottak meg, elmondhatta:
"De megmosattatok, de megszenteltettetek, de megigazíttattatok az Úr
Jézusnak nevében és a mi Istenünk Lelke által." "Hálát adok az én
Istenemnek mindenkor tifelőletek az Isten ama kegyelméért, mely néktek a
Krisztus Jézusban adatott" (lKor 6:11; 1:4).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése