Jézus
újból megtalálta az utat hallgatói értelméhez, számukra jól ismert
példák segítségével. A Lélek befolyását a hideg, üdítő vízhez
hasonlította. Úgy mutatkozott be, mint aki a világosság, az élet
forrása, öröm a természetnek és az embernek. Most gyönyörű pásztorképben
mutatja be kapcsolatát a Benne hivőkkel. Hallgatói számára nem
találhatott volna ennél ismerősebb képet. Ez Krisztus szavai által
örökre összekapcsolódott személyével. Sohasem nézhették a tanítványok a
nyájukat terelő pásztorokat anélkül, hogy ne emlékeztek volna a Megváltó
tanítására. Minden hű pásztorban Krisztust látták. Minden gyámoltalan,
tehetetlen nyájban önmagukat látták.
Ésaiás
próféta ezt a jelképet alkalmazta a Messiás küldetésére a vigasztaló
szavakkal: "Magas hegyre menj fel, örömmondó Sion! emeld föl szódat
magasan, örömmondó Jeruzsálem! emeld föl, ne félj! mondjad Júda
városinak: Ímhol Istenetek! [...] Mint pásztor, nyáját úgy legelteti,
karjára gyűjti a bárányokat és ölében hordozza"(Ésa 40:9.11). Dávid így
énekelt: "Az Úr az én pásztorom; nem szűkölködöm" (Zsolt 23:1). A
Szentlélek Ezékiel által kijelentette: "És állatok föléjük egyetlenegy
pásztort, hogy legeltesse őket. [...] Az elveszettet megkeresem, s az
elűzöttet visszahozom, s a megtöröttet kötözgetem, s a beteget erősítem.
[...] És szerzek ővelük békességnek frigyét. [...] És nem lesznek többé
prédául a pogányoknak, [...] és laknak bátorságosan, s nem lesz, aki
felijessze őket" (Ez 34:23.16.25.28).
Krisztus
magára alkalmazta ezeket a próféciákat, és megmutatta, milyen ellentét
feszül a saját- és Izrael vezetőinek jelleme között. A farizeusok éppen
kirekesztettek valakit az akolból, mert volt bátorsága tanúsítani
Krisztus erejét. Elszakítottak egy lelket, akit az igaz Pásztor magához
vonzott. Ezzel kimutatták, mennyire nincs fogalmuk a rájuk bízott
munkáról, mennyire méltatlanok megbízatásukra, hogy a nyáj pásztorai
legyenek. Jézus most elébük tárta köztük és a Jó Pásztor közötti
ellentétet, és önmagára mutatott, mint az Úr nyájának valódi őrizőjére.
Még mielőtt ezt tette volna, egy másik jelkép segítségével beszélt
önmagáról.
Így
szólt: "Aki nem az ajtón megy be a juhok aklába, hanem máshonnan hág
be, tolvaj az és rabló. Aki pedig az ajtón megy be, a juhok pásztora az"
(Jn 10:1-2). A farizeusok nem vették észre, hogy ezek a szavak ellenük
irányulnak. Szívükben még ennek értelmén töprengtek, amikor Jézus
világosan kijelentette: "Én vagyok az ajtó: ha valaki énrajtam megy be,
megtartatik, és bejár és kijár majd, és legelőt talál. A tolvaj nem
egyébért jő, hanem hogy lopjon és öljön és pusztítson: én azért jöttem,
hogy életük legyen, és bővölködjenek" (Jn 10:9-10).
Krisztus
Isten aklának ajtaja. Ősidőktől fogva minden gyermeke ezen az ajtón át
léphetett be. Az előképek mutatják, a jelképek előrevetítik, a próféták
kinyilatkoztatásai jelzik, a tanítványoknak adott leckék feltárják, az
ember fiaiért művelt csodák beszélik, hogy Jézusban látták Istennek ama
bárányát, "aki elveszi a világ bűneit" (Jn 1:29), s az emberek általa
kerültek kegyelmének nyájába. Sokan jöttek, akik egyéb dolgokra
irányították a világ figyelmét. Ceremóniákat, vallási rendszereket
találtak ki, mert ezek által reméltek megigazulást, megbékélést
Istennel, így akartak bejutni aklába. Az egyetlen ajtó azonban Krisztus,
és aki valami mást próbál Krisztus helyére beékelni vagy más úton akar
az akolba jutni, az tolvaj, rabló.
A
farizeusok nem léptek be az ajtón. Más úton hatoltak az akolba, nem
Krisztus által, nem végezték az igaz pásztor munkáját. A papok és
főemberek, írástudók és farizeusok tönkretették az élő legelőket,
beszennyezték az élő vizek forrásait. Az ihletett ige híven írja le a
hamis pásztorokat: "A gyöngéket nem erősítettétek, és a beteget nem
gyógyítottátok, s a megtöröttet nem kötözgettétek, s az elűzöttet vissza
nem hoztátok, [...] hanem keményen és kegyetlenül uralkodtatok rajtuk"
(Ez 34:4).
Filozófusok,
tanítók minden korban elméleteket adtak elő a világnak, hogy
kielégítsék a lélek szükségleteit. Minden pogány népnek megvoltak a
maguk nagy tanítói és vallási rendszerei, melyek Krisztusétól eltérő
megváltást ajánlottak. Az emberek szemét elfordították az Atya arcáról, s
szívük félt Attól, Akitől csak áldást kaptak. Munkájuk arra irányult,
hogy megfosszák Istent attól, ami a teremtés és megváltás jogán az Övé.
Ezek a hamis tanítók az embereket is megrabolják. Emberi lények milliói
kötődnek szorosan hamis vallásokhoz szolgai félelem rabságában,
lélektelen közömbösségben robotolnak mint az igavonó barmok, megfosztva
reménytől, örömtől, kilátásoktól itt a földön, tompa félelemmel a
túlvilágra nézve. Egyedül Isten kegyelmének evangéliuma emelheti föl a
lelket. Ha Istennek Fiában megnyilvánuló szeretetét szemléljük, szívünk
megmozdul, s a lélek erői semmi máshoz nem hasonlíthatóan ébrednek föl.
Krisztus eljött, hogy újraalkossa Isten képmását az emberben, s aki az
embert elfordítja Krisztustól, az az igazi fejlődés forrásától fordítja
el: megfosztja az élet reménységétől, céljától és dicsőségétől. Tolvaj
és rabló tehát.
"Aki
pedig az ajtón megy be, a juhok pásztora az" (Jn 10:2). Krisztus az
ajtó is, a pásztor is. Önmaga által lép be. Saját áldozata árán válik a
juhok pásztorává. "Ennek az ajtónálló ajtót nyit; és a juhok hallgatnak
annak szavára; és a maga juhait nevükön szólítja, és kivezeti őket, és
mikor kiereszti az ő juhait, előttük megy; és a juhok követik őt, mert
ismerik az ő hangját" (Jn 10: 3-4).
Az
összes teremtmény közül a juh a legbátortalanabb, leggyámoltalanabb.
Keleten a pásztornak fáradhatatlanul, szüntelen gondoskodnia kell
nyájáról. A régi időkben - csakúgy, mint ma - rossz volt a közbiztonság a
fallal körülvett városokon kívül. Körös-körül a határszéli nomád
törzsek rablói, sziklák rejtekében meghúzódó ragadozók lesik, hogy
megdézsmálhassák a nyájat. A pásztor őrhelyén vigyáz, tudja, hogy saját
élete is veszélyben forog. Jákób, aki Lábán nyájait őrizte Hárán
pusztáin, így írja le fáradhatatlan munkáját: "Nappal a hőség emésztett,
éjjel pedig a hideg; és az álom távol maradt szemeimtől" (lMóz 31:40).
Az ifjú Dávid, midőn atyja nyáját őrizte, egyedül találkozott az
oroszlánnal és a medvével, s megmentette karmaik közül az elveszett
bárányt.
Amint
a pásztor vezeti nyáját sziklás dombokon, rengetegen át, vad szakadék
mentén a folyóparti dús legelőkre, amint figyeli őket a hegyekben
magányos éjszakákon, védi a tolvajoktól, szelíden gondoskodik a
gyöngékről, betegekről, élete egybefonódik az övékkel. Erős, de gyöngéd
vonzalom fűzi össze gondoskodásának alanyaival. Bármily nagy is legyen a
nyáj, a pásztor minden juhot ismer. Mindegyiknek neve van, melyre
válaszol, ha a pásztor hívja.
Ahogyan
a földi pásztor ismeri juhait, úgy ismeri az isteni Pásztor is a
világban szétszóródott nyáját. "Ti az én [...] juhaim, legelőm nyája
vagytok, emberek vagytok, én pedig Istenetek, ezt mondja az Úr Isten"
(Ez 34:31). Jézus így szól: "Neveden hívtalak téged enyém vagy!" (Ésa
43:1) "Az én markaimba metszettelek fel téged" (Ésa 49:16).
Minden
lelket oly tökéletesen ismer Jézus, mintha ő lenne az egyetlen, akiért a
Megváltó meghalt. Mindenkinek a bánata fáj szívének. A segélykiáltás
fülébe hatol. Azért jött, hogy minden embert magához vonzzon.
Megparancsolja: "Kövess engem" (Jn 1:44), s Lelke indítja és vonzza a
szívet, hogy Hozzá jöjjön. Sokan visszautasítják a vonzást. Jézus tudja,
kik ezek. Azt is tudja, kik hallják boldogan hívását, s készek alávetni
magukat pásztori gondoskodásának. Ezt mondja: "Az én juhaim hallják az
én szómat, és én ismerem őket, és követnek engem" (Jn 10:27).
Mindenkivel úgy törődik, mintha nem is volna más a föld színén.
"A
maga juhait nevükön szólítja, és kivezeti őket. [...] És a juhok
követik őt, mert ismerik az ő hangját" (Jn 10: 3-4). A keleti pásztor
nem hajtja juhait. Nem erőszakos, nem félemlít meg, hanem elől jár, úgy
hívja őket. Ismerik hangját, engednek hívásának. Így tesz a
Megváltó-Pásztor is juhaival. Az Írás így szól: " Vezetted mint nyájat, a
te népedet, Mózesnek és Áronnak kezével" (Zsolt 77:21). Jézus kijelenti
a próféta által "Örökkévaló szeretettel szerettelek téged, azért
terjesztettem reád az én irgalmasságomat" (Jer 31:3). Senkit sem
kényszerít, hogy kövesse. "Emberi kötelékekkel vontam őket, - mondja -
szeretetnek köteleivel" (Hós 11: 4).
Nem
a büntetéstől való félelem, sem nem az örökkévaló jutalom reménye
készteti Krisztus tanítványait, hogy kövessék Őt. Szemlélik a Megváltó
végtelen szeretetét, amely megnyilvánul földi vándorútjában a bethlehemi
bölcsőtől a Kálvária keresztjéig, s az Ő látványa vonzza, meglágyítja
és engedelmességre bírja a lelkeket. Szeretet ébred a szemlélők
szívében. Hallják hangját és követik Őt.
Ahogyan
a pásztor nyája előtt jár, s elsőnek találkozik az út veszélyeivel, úgy
tesz Jézus is népével. "Mikor kiereszti az ő juhait, előttük megy" (Jn
10:4). A mennybe vezető utat megszentelik a Megváltó lábnyomai. Lehet az
ösvény meredek és rögös - Jézus végigment rajta. Lábai taposták a
kegyetlen töviseket, s tették az ösvényt könnyebbé számunkra. Minden
terhet, amit el kell viselnünk, Ő maga is hordozott.
Bár
felemelkedett Isten színe elé, s osztozik a világegyetem trónján, Jézus
mit sem veszített irgalmas természetéből. Ugyanaz a kedves, együttérző
szív ma is nyitva áll az emberiség minden keserve számára. Kinyújtja
átszegezett kezét, hogy még bővebb áldást osszon a világban népének. "És
soha örökké el nem vesznek, és senki ki nem ragadja őket az én
kezemből" (Jn 10:28). Aki átadta magát Krisztusnak, az többet ér
szemében, mint az egész világ. A Megváltó egy emberért is vállalta volna
a Kálvária haláltusáját, hogy megmentse országa számára. Sohasem mond
le egyről sem, akiért meghalt. Hacsak követői nem döntenek úgy, hogy
elhagyják, szorosan tartja őket.
Minden
próbánkban olyan segítőnk van, Aki sohasem bukik el. Sohasem hagy
minket egyedül harcolni a kísértéssel, küzdeni a gonosszal, hogy végül a
terhek és a bánat összetörjenek. Bár most elrejtőzött a halandó szemek
elől, hit-fülünkkel hallhatjuk hangját: Ne félj, veled vagyok! "Én
vagyok az Élő; pedig halott valék, és ímé élek örökkön örökké" (Jel
1:18). Elviseltem bánatotokat, megtapasztaltam küzdelmeiteket,
szembenéztem kísértéseitekkel. Ismerem könnyeiteket: én is sírtam.
Ismerem a fájdalmat, mely túlságosan mély, semhogy emberi fül számára
kibeszélhető lenne. Ne gondold, hogy elhagyatott, elfeledett vagy. Ha
bánatodra egyetlen húr sem rezdül egyetlen emberi szívben sem, nézz rám,
és élsz. "A hegyek eltávoznak, és a halmok megrendülnek; de az én
irgalmasságom tőled el nem távozik és békességem szövetsége meg nem
rendül, így szól könyörülő Urad" (Ésa 54:10).
Bármennyire
is szereti egy pásztor a juhait, fiait és leányait még jobban szereti.
Jézus nemcsak a mi pásztorunk. Ő a mi örökkévaló Atyánk is. Ezt mondja:
"Ismerem az enyéimet, és engem is ismernek az enyéim. Amiként ismer
engem az Atya, és én is ismerem az Atyát" (Jn 10:14-15). Micsoda
kijelentés! Az egyszülött Fiú, - aki az Atya keblén van, akit az Atya
így nevez: "a férfiú, [...] aki nékem társam" (Zak 13:7) - és az örök
Isten közti kapcsolat szemlélteti a közösséget Krisztus és földi
gyermekei között!
Jézus
azokra a lelkekre is gondolt szerte a világon, akiket a hamis pásztorok
félrevezettek. Azokat, akik szétszóródtak a farkasok között, össze
akarta őket gyűjteni, mint az Ő legelőjének juhait, s így szólt: "más
juhaim is vannak nékem, amelyek nem ebből az akolból valók: azokat is
elő kell hoznom, és hallgatnak majd az én szómra; és lészen egy akol és
egy pásztor" (Jn 10:16).
"Azért
szeret engem az Atya, mert én leteszem az én életemet, hogy újra
felvegyem azt" (Jn 10:17). Azaz: az én Atyám úgy szeretett titeket, hogy
még jobban szeret engem, mert életemet adtam megváltásotokért.
Helyettesetek, kezesetek lettem, letettem életemet, hogy felvegyem a ti
tartozásotokat, törvényszegéseiteket, s ezzel drágább lettem Atyám
szemében.
"Én
leteszem az én életemet, hogy újra felvegyem azt. Senki sem veszi azt
el éntőlem, hanem én teszem le azt én magamtól. Van hatalmam letenni
azt, és van hatalmam ismét. felvenni azt" (Jn 10:17-18). Krisztus az
emberi család tagjaként halandó volt, de Istenként az élet kútfejeként
buzgott a világ számára. Ellenállhatott volna a halál közeledtének,
visszautasíthatta volna, hogy uralma alá kerüljön, ezzel szemben Ő
önként letette életét, hogy világosságra hozza az életet és a
halhatatlanságot. Hordozta a világ bűneit, elszenvedte átkát, feláldozta
életét, hogy az ember ne haljon meg örökre. "Pedig betegségeinket ő
viselte, és fájdalmainkat hordozá. [...] Ő megsebesíttetett bűneinkért,
megrontatott vétkeinkért, békességünknek büntetése rajta van, és az ő
sebeivel gyógyulánk meg. Mindnyájan, mint juhok eltévelyedtünk, kiki az ő
útára tértünk; de az Úr mindnyájunk vétkét őreá veté" (Ésa 53:4-6).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése