Ahogyan
szolgálatának vége közeledett, változás állt be Krisztus
munkamódszerében. Mindeddig igyekezett elkerülni a nyilvánosságot, az
izgalmakat. Visszautasította az emberek hódolatát, gyorsan haladt egyik
helyről a másikra, amikor a nép lelkesedése korlátozhatatlanná vált.
Újra és újra megparancsolta, hogy senki se mondja Őt a Krisztusnak.
A
sátoros ünnep idején gyorsan és titkon tette meg az utat Jeruzsálembe.
Amikor testvérei sürgették, hogy jelentse ki magát nyilvánosan
Messiásnak, válasza így hangzott: "Az én időm még nincs itt" (Jn 7:6).
Észrevétlenül tette meg az utat Jeruzsálemig, bejelentés nélkül lépett
be a városba, a sokaság hódolt Neki. Nem így történt utolsó utazásakor. A
papok és vének rosszindulata miatt egy időre elhagyta Jeruzsálemet.
Most a nyilvánosság színe előtt indult el visszafelé, - egy kanyargósabb
úton. Jövetelét olyan hírverés kísérte, mint még soha. Nagy áldozatának
helyszíne felé haladt, erre kellett felhívni az emberek figyelmét.
"Amiképpen,
felemelte Mózes a kígyót a pusztában, akképpen kell az ember Fiának
felemeltetnie" (Jn 3:14). Ahogyan Izraelben minden szemnek a felemelt
kígyóra kellett néznie, mely gyógyulásuk elrendelt jelképe volt, úgy
kellett most minden tekintetnek Krisztusra, az áldozatra szegeződnie,
aki üdvösséget hozott az elveszett világnak.
A
Messiás munkájáról alkotott hamis elképzelés és Jézus Isten-voltába
vetett hit hiánya vezette oda fivéreit, hogy sürgessék: jelentse ki
magát nyilvánosan a népnek a sátoros ünnepen. Most viszont a tanítványok
az előbbivel rokon szellemben akarták megakadályozni a jeruzsálemi
utazást. Eszükbe jutottak szavai, hogy mi fog ott Vele történni,
ismerték a vallási vezetők halálos ellenségességét, és örömmel
lebeszélték volna Mesterüket az odautazásról.
Krisztus
szívének nagyon fájt szeretett tanítványainak félelme, csalódása és
hitetlensége, de ennek ellenére útnak indult. Nehéz volt a Jeruzsálemben
rájuk váró fájdalom felé vezetni őket. Sátán a sarkában volt, hogy
rákényszerítse kísértéseit. Miért kellene most Jeruzsálembe mennie, a
biztos halálba? Körülötte mindenfelé lelkek éhezték az élet kenyerét.
Mindenütt szenvedők várták gyógyító szavát. A kegyelmének evangéliuma
által elvégzendő munka épphogy csak elkezdődött. Ő pedig most van
legszebb férfikorában. Miért nem megy el a világ hatalmas területeire
kegyelmének igéivel, gyógyító erejének érintésével? Miért nem szerez
örömet magának azzal, hogy világosságot és boldogságot áraszt a sötétben
búslakodó milliókra? Miért hagyja a termés begyűjtését a tanítványokra,
akik gyengék a hitben, felfogásuk nehézkes, s oly késedelmesen
cselekszenek? Miért néz szembe most a halállal, és hagyja ott a munkát a
kezdet kezdetén? Az ellenség, aki a pusztában szembeszállt Krisztussal,
most is heves, álcázott kísértésekkel ostromolta. Ha Jézus csak egy
percre is enged, ha a legkisebb mértékben is változtat útján, hogy
mentse magát, Sátán ügynökei diadalmaskodnak, a világ pedig elvész.
Ám
Jézus "eltökélte magát, hogy Jeruzsálembe megy" (Lk 9:51). Életének
egyetlen törvénye az Atya akarata volt. Mikor gyermekkorában felvitték a
templomba, így szólt Máriához: "Avagy nem tudjátok-é, hogy nékem
azokban kell foglalatosnak lennem, amelyek az én Atyámnak dolgai?" (Lk
2:49) Kávában, amikor Mária szerette volna, ha megmutatja csodatévő
erejét, Ő így válaszolt: "Nem jött még el az én órám" (Jn 2:4).
Ugyanezekkel a szavakkal válaszolt fivéreinek, amikor sürgették, hogy
menjen fel az ünnepre. Isten nagy tervében azonban ki volt jelölve az
óra, amikor majd felajánlja magát az emberek bűneiért, és ez az idő
rohamosan közeledett. Ő nem lankadt, nem ingadozott. Lépteit Jeruzsálem
felé irányította, ahol ellenségei már régóta összeesküdtek élete ellen -
most majd leteszi azt. Eltökélten indult az üldöztetésbe,
megtagadtatásba, elvettetésbe, elítéltetésbe, halálba.
"És
követeket külde az ő orcája előtt; és azok elmenvén, bemenések egy
samaritánus faluba, hogy néki szállást készítsenek" (Lk 9:52). Az
emberek azonban nem akarták befogadni Őt, mert útban volt Jeruzsálem
felé. Ezt úgy értelmezték, hogy Krisztus előnyben részesíti a zsidókat,
akiket ők mélységesen gyűlöltek. Ha helyreállította volna a
Garizim-hegyi templomot és az istentiszteleteket, akkor boldogan
elfogadták volna, de mivel Jeruzsálembe ment, nem gyakorolták Vele a
vendégszeretetet. Nem vették észre, hogy a menny legjobb ajándékát
utasítják vissza küszöbükről. Jézus hívta az embereket: fogadják be Őt.
Szívességet kért tőlük, hogy közel férkőzhessen hozzájuk és a
leggazdagabb áldásokat nyújthassa nékik. Minden elvett jóért drágább
kegyelemmel fizetett. A samaritánusok azonban mindezt elvesztették
előítéleteik és csökönyösségük miatt.
Jakabot
és Jánost, Krisztus követeit mélyen felháborította az Urukat ért
bántás. Megbotránkoztak, amiért a samaritánusok, akiket megtisztelt
jelenlétével, oly durván bántak Vele. Nem sokkal ezelőtt együtt jártak a
megdicsőülés hegyén. Látták, amint Isten megdicsőíti Őt, Mózes és Illés
tisztességet tesz Néki. A samaritánusok részéről megnyilvánuló
tiszteletlenséget szerintük nem szabad példás büntetés nélkül hagyni.
Odajöttek
Krisztushoz, jelentették az emberek véleményét, s hozzátették, hogy még
éjjeli szállást sem hajlandók adni. Úgy gondolták, kirívó gonoszságot
követtek el Vele szemben. Feltekintettek a távolban magasodó Kármel
hegyére, ahol Illés lemészárolta a hamis prófétákat, és így szóltak:
"Akarod-é, hogy mondjuk, hogy tűz szálljon alá az égből, és eméssze meg
ezeket, mint Illyés is cselekedett?" Meglepődtek, amiért Jézus
megbántódott szavaikon, s még jobban megzavarodtak feddésének hallatán:
"Nem tudjátok minémű lélek van tibennetek: mert az embernek Fia nem
azért jött, hogy elveszítse az emberek lelkét, hanem hogy megtartsa" (Lk
9: 54-56). Ezzel elment egy másik faluba.
Nem
képezi Krisztus küldetésének részét, hogy arra kényszerítse az
embereket: fogadják el Őt. Sátán és az általa indított emberek akarják a
lelkiismeretet kényszeríteni. A gonosz angyalokkal szövetkező emberek
az igazságért érzett buzgalom álruhájában zúdítanak szenvedést
embertársaikra, hogy saját vallási felfogásukra térítsék őket. Krisztus
azonban mindig kegyelmes, mindig szeretetének bemutatásával akar győzni.
Nem tűrhet meg vetélytársat a lélekben, nem fogadhat el részleges
szolgálatot. Csak önkéntes szolgálatot kíván, hogy a szív önként, a
szeretet kényszerének engedjen. Nincs következetesebb bizonyítéka, hogy
Sátán lelkülete tölt el minket; mint ha készek vagyunk megsebezni és
elpusztítani mindazokat, akik nem értékelik munkánkat vagy
elgondolásainkkal ellentétesen cselekszenek.
Minden
emberi lény testileg, lelkileg, szellemileg Isten tulajdona. Krisztus
mindenkinek a megmentéséért meghalt. Semmi sem bánthatja jobban Istent,
mint ha emberek vallási vakbuzgóságból olyanoknak okoznak szenvedést,
akiket az Üdvözítő vérén váltott meg.
"Onnan
pedig felkelvén Júdea határaiba méne, a Jordánon túl való részen által;
és ismét sokaság gyűl vala hozzá; ő pedig szokása szerint ismét tanítja
vala őket" (Mk 10:1).
Krisztus
szolgálatának utolsó hónapjaiban hosszabb időt töltött Pereában, a
Júdeától "a Jordánon túl" eső tartományban. Itt is sokaság járt a
nyomában, csakúgy, mint szolgálata kezdetén Galileában, és Ő számos
korábbi tanítását ismételte meg.
Ahogyan
kiküldte a tizenkettőt, úgy "rendele az Úr másokat is, hetvenet, és
elküldé azokat kettőnként az ő orcája előtt, minden városba és helyre,
ahová ő menendő vala" (Lk 10:1). Ezek a tanítványok egy ideje Vele
jártak, készültek a munkára. Amikor a tizenkettő először indult önállóan
munkálkodni, más tanítványok szegődtek Jézus nyomába galileai útjain.
Ezek abban a kiváltságban részesültek, hogy bensőséges kapcsolatba
kerültek Vele, közvetlen személyes tanítást kaptak. Most ez a nagyobb
létszámú csoport is megkezdte külön küldetésének elvégzését.
A
hetven is ugyanazokat az utasításokat kapta, mint a tizenkettő, kivéve
azt az utóbbiaknak adott parancsot, hogy ne menjenek egyetlen pogány
vagy samaritánus városba se - ez a hetvenre nem vonatkozott. Bár
Krisztust éppen most utasították vissza a samaritánusok, szeretete
változatlanul fennállt irántuk. Amikor a hetven tanítvány elindult az Ő
nevében, először Sarcária városaiba látogattak el.
Magának
a Megváltónak a samáriai látogatása, majd később az irgalmas
samaritánus méltatása, annak a leprásnak a hálás öröme, aki a tízből
egyedül tért vissza, hogy köszönetet mondjon Krisztusnak - mind
jelentőségteljes események voltak a tanítványok számára. A tanulság
mélyen szívükbe vésődött. Röviddel mennybemenetele előtt, az apostolok
megbízásakor jézus Sarcáriát, Jeruzsálemet és Júdeát említette, mint
azokat a helyeket, ahol először kell hirdetniük az evangéliumot.
Tanítása készítette föl őket megbízatásuk teljesítésére. Amikor Mesterük
nevében Samáriába mentek, az emberek készek voltak elfogadni őket. A
samaritánusok hallottak Krisztus dicsérő szavairól, irgalmas
cselekedeteiről honfitársaik érdekében. Látták, hogy a durva bánásmód
ellenére csak szeretetteljes gondolatai vannak irántuk, és ez megnyerte
szívüket. A mennybemenetel után üdvözölték a Megváltó követeit, s a
tanítványok értékes termést takarítottak be azok között, akik egykor
legádázabb ellenségeik voltak. "Megrepedt nádat nem tör el, a pislogó
gyertyabelet nem oltja ki, a törvényt igazán jelenti meg" (Ésa 42:3).
"És az ő nevében reménykednek majd a pogányok" (Mt 12:21).
Jézus,
amikor kiküldte a hetven tanítványt, megparancsolta nekik - ahogy
korábban a tizenkettőnek is -, hogy ne maradjanak ott erőszakkal, ahol
nem fogadják őket szívesen. "Valamely városba pedig bementek, és titeket
be nem fogadnak, - mondta - annak utcáira kimenvén, ezt mondjátok: Még a
port is, amely reánk ragadt a ti várostokból, itt köztetek letöröljük;
mindazáltal ez legyen tudtotokra, hogy az Isten országa elközelített
hozzátok" (Lk 10:10-11). Nem neheztelésből vagy sértett önérzetből
kellett így cselekedniük, hanem hogy megmutassák, milyen súlyos dolog az
Úr üzenetét vagy követeit visszautasítani. Az Úr szolgáit elvetni
annyi, mint magát Krisztust elvetni.
"Mondom
pedig néktek, - tette hozzá Jézus - hogy a sodomabeliek állapota
tűrhetőbb lesz ama napon, hogynem azé a városé" (Lk 10:12). Gondolatai
azután a galileai városokra terelődtek, ahol szolgálatának oly nagy
részét töltötte. A mély fájdalom hangján kiáltott fel: "Jaj néked
Korazin! Jaj néked Bethsaida! mert ha Tírusban és Sidonban lettek volna
azok a csodák, melyek tebenned lőnek, régen zsákban és hamuban ülve
megtértek volna. Hanem Tírusnak és Sidonnak tűrhetőbb lesz állapota az
ítéletkor, hogynem néktek. És te Kapernaum, mely mind az égig
felmagasztaltattál, a pokolig fogsz lealáztatni" (10:13-15).
A
forgalmas Galileai tenger-melléki városoknak szabadon felajánlotta a
menny leggazdagabb áldásait. Az élet Fejedelme nap mint nap ott járt
közöttük. Isten dicsősége - melyet próféták és királyok vágytak látni -
ragyogott a Megváltó nyomában özönlő sokaságra. Mégis visszautasították a
mennyei ajándékot.
A
vének a körültekintés látszatával figyelmeztették a népet: ne fogadják
el ennek az új tanítónak az új tantételeit, mert elmélete és gyakorlata
ellentétben áll az atyák tanításával. A nép hitelt adott a papok és
farizeusok oktatásának, ahelyett, hogy maguk akarták volna megérteni
Isten Igéjét. Isten helyett a papokat és véneket tisztelték, elvetették
az igazságot, hogy megtarthassák saját hagyományaikat. Sokakra mély
benyomást tett Jézus, és csaknem hallgattak Rá, mégsem cselekedtek
meggyőződésük szerint, ezért nem lehetett őket számításba venni Krisztus
oldalán. Sátán mindaddig kísértett, amíg a világosság sötétségnek nem
tűnt. Így sokan elvetették az igazságot, mely lelkük megmentésére
szolgálhatott volna.
Az
igaz Bizonyság így szól: "Ímé az ajtó előtt állok és zörgetek" (Jel
3:20). Minden figyelmeztetés, feddés, kérlelés Isten Igéjében vagy
követőinek ajkán, zörgetést jelent a szív ajtaján. A bebocsátást kérő
Jézus hangja az. Minden figyelembe nem vett kopogtatás után kisebb az
indíttatás, hogy ajtót nyissunk. Ha ma nem engedünk a Szentlélek
befolyásának, holnapra már gyöngébben szól. A szív kevésbé lesz
érzékeny, veszedelmes nemtörődömségbe hull. Az ítéletkor nem azért
találnak majd vétkesnek, mert tévelyegtünk, hanem mert elhanyagoltuk a
mennyei lehetőségeket, hogy megtanuljuk, mi az igazság.
Az
apostolokhoz hasonlóan a hetven tanítvány is természetfeletti
adományokban részesült küldetésének pecsétjeként. Amikor munkájukat
bevégezték, örömmel tértek vissza, mondván: " Uram, még az ördögök is
engednek nékünk a te neved által!" Jézus így felelt: "Látám a Sátánt,
mint a villámlást lehullani az égből" (Lk 10:17-18).
Jézus
előtt megjelentek a múlt és a jövő képei. Látta Lucifert, amikor
kezdetben alávettetett a mennyekből. Előre látta haláltusájának
jeleneteit, amikor a világmindenség előtt lepleződik le a csaló jelleme.
Hallotta a kiáltást: "Elvégeztetett" (Jn 19:30), mely bejelentette,
hogy az elveszett faj megváltása örökre bizonyossá vált, a menny az
örökkévalóságig biztonságban van a vádakkal, csalásokkal, követelésekkel
szemben, melyekre Sátán uszít.
Ettől
fogva Krisztus követőinek legyőzött ellenségként kellett Sátánra
tekinteniük. A kereszten Jézus elnyerte értük a győzelmet - azt a
győzelmet, melyről azt szeretné, ha sajátjuknak fogadnák el. "Ímé -
mondotta - adok néktek hatalmat, hogy a kígyókon és skorpiókon
tapodjatok, és az ellenségnek minden erején; és semmi nem árthat néktek"
(Lk 10:19).
Minden
töredelmes lélek védelme a Szentlélek mindenható ereje. Krisztus nem
engedi az ellenség hatalmába kerülni a bűnbánattal és hittel Hozzá
folyamodókat. A Megváltó megkísértett, megpróbált gyermekei mellett áll.
Vele nem létezik kudarc, veszteség, lehetetlenség vagy vereség -
mindent megcselekedhetünk Általa, Aki megerősít. Amikor jönnek a próbák
és kísértések, ne várd, hogy úrrá leszel minden nehézségen, hanem
tekints Jézusra, segítődre.
Egyes
keresztények túlságosan sokat gondolnak Sátán hatalmára, és sokat is
beszélnek róla. Ellenségükről gondolkoznak, ellene imádkoznak erőért,
róla beszélnek, míg egyre nagyobbnak és nagyobbnak látszik
képzeletükben. Igaz, hogy Sátán igen erős lény, de hála Istennek,
hatalmas Megváltónk van, aki kiűzte a gonoszt a mennyből. Sátánnak
tetszik, ha felnagyítjuk erejét. Miért nem Jézusról beszélünk? Miért nem
magasztaljuk az Ő erejét és szeretetét?
A
magas trónt átívelő ígéret szivárványa örökkévaló bizonysága annak,
hogy "úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy
valaki hiszen őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen" (Jn
3:16). Ez tanúsítja a világegyetemnek, hogy Isten sohasem feledkezik meg
a gonosszal küzdő népéről. Ez az erő és védelem biztosítéka számunkra,
amíg csak maga a trón fennáll.
Jézus
hozzátette: "De azon ne örüljelek, hogy a lelkek néktek engednek; hanem
inkább azon örüljetek, hogy a ti neveitek fel vannak írva a mennyben"
(Lk 10:20). Ne annak örüljetek, hogy az erőt birtokoljátok, mert szem
elől tévesztitek, hogy Istentől függtök. Vigyázzatok, nehogy
belopakodjék az önelégültség, és saját erőtökkel munkálkodjatok
Mesteretek lelke és ereje helyett. Az én kész mindig a maga javára írni,
ha bármilyen mértékű siker kíséri a munkát. Az én dicsekszik,
felfuvalkodik, nem kelti másokban azt a benyomást, hogy Isten minden
mindenekben. Pál apostol így szól: "Amikor erőtelen vagyok, akkor vagyok
erős" (2Kor 12:10). Amikor belátjuk gyöngeségünket, megtanulunk rajtunk
kívül álló erőre támaszkodni. Semmi sem foghatja meg oly erősen a
szívet, mint az a bennünk lakozó érzés, hogy felelősek vagyunk Istennek.
Semmi sem éri el olyan tökéletesen magatartásunk legmélyebb indítékait,
mint Krisztus megbocsátó szeretetének átérzése. Érintkezésbe kell
lépnünk Istennel, hogy Szentlelke átitasson, és képessé tegyen az
érintkezésre embertársainkkal. Ekkor örvendj annak, hogy Krisztus által
összeköttetésbe kerülsz Istennel, a mennyei család tagjává válsz. Ha
magadnál magasabbra tekintesz, állandóan érezni fogod saját
gyöngeségedet. Minél kevesebbet hízelegsz magadnak, annál pontosabban és
teljesebben megérted Megváltód kiválóságát. Minél szorosabban
kapcsolódsz a világosság és erő forrásához, annál nagyobb világosság
árad rád, annál nagyobb erőben részesülsz, hogy munkálkodj Istenért.
Örvendj, egy vagy Istennel, egy Krisztussal és az egész mennyei
családdal.
Jézus
tudta, hogy megragadta őket ez óra ihlete, és "örvendeze [...]
lelkében, és monda: Hálákat adok néked, Atyám, mennynek és földnek Ura,
hogy elrejtetted ezeket a bölcsek és értelmesek elől, és a kisdedeknek
megjelentetted. Igen, Atyám, mert így volt kedves teelőtted. Mindent
nékem adott az én Atyám: és senki sem tudja, kicsoda a Fiú, csak az
Atya; és kicsoda az Atya, hanem csak a Fiú, és akinek a Fiú akarja
megjelenteni" (Lk 10:21-22).
A
világ által tisztelt emberek, az úgynevezett nagyok és bölcsek
dicsőített bölcsességük ellenére sem voltak képesek felismerni Krisztus
jellemét. Külső megjelenése és a megaláztatás alapján ítélték meg, mely
emberi lényként érte. A halászoknak és vámszedőknek azonban megadatott,
hogy lássák a Láthatatlant. Még a tanítványok sem tudták mindazt
megérteni, amit Jézus elébük kívánt tárni, de időről-időre mikor
alárendelték magukat a Szentlélek erejének - megvilágosodott elméjük.
Felismerték, hogy emberi természetbe öltözve a hatalmas Isten van jelen
köztük. Jézus örvendett, mert erre az ismeretre nem jutottak el a
bölcsek és értelmesek, viszont feltárult ezen alázatos férfiak előtt.
Gyakran, amikor az Ótestamentumi Írásokat magyarázta, és megmutatta,
hogy azok rá és engesztelő munkájára vonatkoznak, a tanítványokat
áthatotta a Szentlélek, és mennyei légkörbe emelkedtek. Világosabban
megértették a próféták által szólt lelki igazságokat, mint maguk az
eredeti írók. Ezentúl úgy olvasták az Ótestamentumi Írásokat, mint Isten
új kinyilatkoztatását, nem pedig mint az írástudók és farizeusok
tantételeit vagy mint halott bölcs emberek kijelentéseit. Látták Őt,
"akit a világ be nem fogadhat, mert nem látja őt és nem ismeri őt; de ti
ismeritek őt, mert nálatok lakik, és bennetek marad" (Jn 14:17).
Az
egyetlen mód, ahogyan az igazság tökéletesebb megértésére juthatunk, ha
Krisztus Lelke által szívünket szelíd, alárendelt állapotban őrizzük
meg. Meg kell tisztítani a lelket a hiúságtól és büszkeségtől, meg kell
üresíteni mindentől, ami addig birtokolta, s Krisztusnak kell uralkodnia
benne. Az emberi tudomány túlságosan korlátozott, nem foghatja föl az
engesztelést. A megváltás terve oly messze ható, hogy a filozófia nem
magyarázhatja meg. Mindig fennmarad egy rejtély, melybe a legmélyebb
okoskodás sem pillanthat be. Az üdvösség tudományát nem lehet
megmagyarázni, csak tapasztalatok által megismerni. Csak az érzékelheti a
Megváltó értékét, aki látja saját bűnösségét.
Krisztus
rengeteget oktatta a népet, miközben lassan haladt Galileából
Jeruzsálem felé. Az emberek mohón itták szavait. Pereában és Galileában
kevésbé vezérelte az embereket a zsidó vakhit, mint Júdeában, s
tanításai visszhangra leltek szívükben.
Krisztus
sok példázatát szolgálatának utolsó hónapjaiban mondta el. A papok és
vének egyre növekvő keserűséggel üldözték, ezért figyelmeztetéseit
jelképekbe öltöztette számukra. Nem érthették félre mondanivalóját, de
semmit sem találtak szavaiban, aminek alapján vádat emelhettek volna
ellene. A farizeus és a vámszedő példázatában az öntelt ima: "Isten!
hálákat adok néked, hogy nem vagyok olyan, mint egyéb emberek" éles
ellentétben áll a bűnbánó könyörgéssel: "Légy irgalmas nékem bűnösnek!"
(Lk 18:11.13) Így feddte meg Krisztus a zsidók képmutatását. A
terméketlen fügefáról, valamint a nagy vacsoráról szóló példázataiban
előrevetítette a megtéretlen nemzetre váró sorsot. Akik megvetően
visszautasították az evangéliumi lakomára szóló felhívást, most
hallották figyelmeztető szavait: "Mondom néktek, hogy senki azok közül a
hivatalos férfiak közül meg nem kóstolja az én vacsorámat" (Lk 14:24).
A
tanítványok nagyon becses tanítást kaptak. A kitartó özvegy és az
éjfélkor kenyérért könyörgő barát példázatai új erőt kölcsönöztek
szavainak: "Kérjetek és megadatik néktek; keressetek és találtok;
zörgessetek és megnyittatik néktek" (Lk 11:9). Ingatag hitüket sokszor
megerősítette, hogy visszaemlékeztek Krisztus szavaira: "Az Isten nem
áll-é bosszút az ő választottaiért, akik őhozzá kiáltanak éjjel és
nappal, ha hosszútűrő is irántuk? Mondom néktek, hogy bosszút áll értük
hamar" (Lk 18: 7-8).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése