Jézust
egész idő alatt, míg Jeruzsálemben tartózkodott az ünnepen, kémek
lesték. Napról napra új terveket szőttek elhallgattatására. A papok és
vének figyelték, hogyan ejthetik csapdába. Erőszakkal akarták
leállítani. De ez még nem minden. Meg akarták szégyeníteni ezt a
galileai tanítót a nép előtt.
"Az
én tudományom nem az enyém, - mondta Jézus - hanem azé, aki küldött
engem. Ha valaki cselekedni akarja az ő akaratát, megismerheti e
tudományról, vajon Istentől van-é, vagy én magamtól szólok?" (Jn
7:16-17) A gáncsoskodók kérdésére Jézus nem az áskálódásra felelt, hanem
feltárta a lélek üdvösségének szempontjából életfontosságú igazságot.
Az igazság megértése és értékelése - mondotta - inkább a szíven, mint az
észen múlik. Az igazságot lélekben kell elfogadni, ehhez az akarat
beleegyezése szükséges. Ha az igazságot csak az értelemnek kellene
alávetni, akkor a büszkeség nem lenne akadály elfogadásának útjában. Az
igazságot azonban a kegyelem szívbéli munkálkodása által kell elfogadni,
ez pedig attól függ, lemondunk minden bűnről, melyet Isten Lelke
felfed. Bármily nagy lehet az ember lehetősége az igazság ismeretének
elnyerésére, mégsem válik hasznára, ha a szív nem nyílik meg annak
befogadására, s tudatosan le nem mond minden szokásról és eljárásról,
mely ellenkezik elveivel. Akik ily módon alávetik magukat Istennek, s
őszintén vágynak ismerni és cselekedni akaratát, azoknak Isten erejeként
tárul fel az igazság üdvösségükre. Képesek lesznek megkülönböztetni
egymástól, aki Istenért szól, és aki csupán önmagáért. A farizeusok nem
Isten akarata mellett sorakoztak föl. Nem keresték az igazság ismeretét,
hanem mentséget akartak találni, hogy szabadulhassanak tőle. Krisztus
rámutatott, hogy ezért nem értették tanítását.
Elmondott
egy próbát, mellyel az igaz tanító és a csaló megkülönböztethető
egymástól: "Aki magától szól, a maga dicsőségét keresi; aki pedig annak
dicsőségét keresi, aki küldte őt, igaz az, és nincs abban hamisság" (Jn
7:18). Aki a maga dicsőségét keresi, az csupán magától szól. Az
önfelmagasztalás lelkülete elárulja eredetét. Krisztus azonban Isten
dicsőségét kereste. Isten Igéjét szólta. Ez bizonyította, hogy hatalma
van az igazság tanítására.
Jézus
bebizonyította az írástudóknak istenségét, mert megmutatta, hogy olvas
szívükben. Már a bethesdai gyógyítás óta összeesküdtek elvesztésére.
Ezzel ők maguk hágták át a törvényt, melyet állítólag védelmeztek. "Nem
Mózes adta-é néktek a törvényt? - kérdezte Jézus - és senki sem
teljesíti közületek a törvényt. Miért akartok engem megölni?" (Jn 7:19).
Mint
a váratlan villámfény, úgy világították meg e szavak annak a romlásnak
mélységét, melyben csaknem elsüllyedtek. Egy pillanatra megrettentek.
Látták, hogy a Végtelen Hatalommal kerültek összeütközésbe. Mégsem
fogadták el a figyelmeztetést. Mivel meg akarták őrizni a népre
gyakorolt befolyásukat, palástolták gyilkos szándékukat. Hogy elüssék
Jézus kérdését, felkiáltottak: "Ördög van benned. Ki akar téged
megölni?" (Jn 7:20) Ezzel azt sugallták, hogy Jézus csodáit gonosz lélek
ösztönözte.
Ezt
a rágalmat Krisztus figyelemre sem méltatta. Kimutatta, hogy bethesdai
gyógyítása összhangban állt a szombatparancsolattal, és ezt igazolja az a
magyarázat is, melyet maguk a zsidók fűztek a törvényhez. Így szólt:
"Mózes adta néktek a körülmetélkedést: [...] és szombaton körülmetélitek
az embert" (Jn 7:22). A törvény értelmében minden gyermeket a nyolcadik
napon kell körülmetélni. Ha a megjelölt időpont szombatra esik, a
szertartást akkor is végre kell hajtani. Mennyivel inkább összhangban
áll a törvény szellemével egy embert "egészen" meggyógyítani
"szombaton". Figyelmeztette őket: "Ne ítéljetek a látszat után, hanem
igaz ítélettel ítéljetek!" (Jn 7:24)
A
vének elnémultak, sokan felkiáltottak a nép közül: "Nem ez-é az, akit
meg akarnak ölni? És ímé nyíltan szól, és semmit sem szólnak néki. Talán
bizony megismerték a főemberek, hogy bizony ez a Krisztus?" (Jn
7:25-26)
Krisztus
hallgatói közül sok jeruzsálemi lakos előtt nem volt ismeretlen a vének
Ellene irányuló összeesküvése, s úgy érezték, ellenállhatatlan erővel
vonzódnak Hozzá. Nőtt bennük a meggyőződés, hogy Ő Isten Fia. Sátán
azonban kész volt kételyt ébreszteni, az utat ehhez saját téves
elgondolásaik képezték a Messiásról és eljöveteléről. Általánosan
hitték, hogy Krisztusnak Bethlehemben kell megszületnie, de egy idő
múlva eltűnik és másodszori megjelenésekor senki sem tudja, honnan jött.
Nem kevesen úgy tartották, hogy a Messiás nem lesz természetes
rokonságban az emberiséggel. A Messiás dicsőségéről alkotott népszerű
elképzelés nem egyezett meg a Názáreti Jézussal, sokan helyt adtak a
megállapításnak: "De jól tudjuk, honnan való ez; mikor pedig eljő a
Krisztus, senki sem tudja, honnan való" (Jn 7: 27).
Miközben
kétség és hit között ingadoztak, Jézus folytatta gondolataikat, és
válaszolt nekik: "Mind engem ismertek, mind azt tudjátok, honnan való
vagyok; és én magamtól nem jöttem, de igaz az, aki engem elküldött, akit
ti nem ismertek" (Jn 7:28). Állításuk szerint ismerték Krisztus
származását, valójában azonban teljesen tudatlanok voltak Felőle. Ha
összhangban éltek volna Isten akaratával, felismerték volna Fiát, amikor
megnyilatkozott nekik.
Krisztus
szavait nem lehetett nem megérteni. Világosan ismétlődött az állítás,
melyet hónapokkal azelőtt tett a Magas Tanács színe előtt: Isten Fiának
jelentette ki magát. Ahogyan a vének akkor is megpróbálták halálra adni
Őt, úgy most is el akarták ragadni. Egy láthatatlan erő azonban
megakadályozta őket, határt szabott haragjuknak, és így szólt: eddig és
ne tovább!
A
nép közül sokan hittek Benne, s ezt mondták: "A Krisztus mikor eljő,
tehet-é majd több csodát azoknál, amelyeket ez tett?" A farizeusok
vezetői nyugtalanul figyelték az események folyását, észrevették a
rokonszenv kifejezéseit a tömegben. Siettek a főpapokhoz, megtervezték
Jézus elfogatását. Jobbnak látták akkor elfogni, amikor egyedül van, nem
mertek kezet vetni rá a nép színe előtt. Jézus újra kinyilvánította,
hogy ismeri szándékukat: "Egy kevés ideig még veletek vagyok, - mondta -
és majd ahhoz megyek, aki elküldött engem. Kerestek majd engem, és nem
találtok meg, és ahol én vagyok, ti nem jöhettek oda" (Jn 7:31-34).
Hamarosan olyan menedéket talál, ahol megvetésük, gyűlöletük nem éri Őt
utol. Felemelkedik az Atyához, ismét az angyalok imádottja lesz, oda
gyilkosai sohasem mehetnek.
Az
írástudók gúnyolódva kérdezték: "Hová akar ez menni, hogy mi majd nem
találjuk meg őt? Vajon a görögök közé szóródottakhoz akar-é menni, és a
görögöket tanítani?" (Jn 7:35) Az áskálódók nem is álmodtak róla, hogy
csúfolódó szavaikkal Krisztus küldetését rajzolják meg! Egész nap
kiterjesztette kezét egy engedetlen és ellentmondó nép felé, mégis azok
találják meg, akik nem keresték, olyan nép között lett nyilvánvalóvá,
akik nem kérdezősködtek felőle (Vö. Róm 10:20-21!).
Sokakat
félrevezetett a papok és vének hamis okoskodása, akik meg voltak róla
győződve, hogy Jézus Isten Fia. Ezek a tanítók nagy erővel ismételgették
a Messiásra vonatkozó próféciákat, hogy Ő "uralkodik Sion hegyén és
Jeruzsálemben: s vénei előtt dicsőség lészen" (Ésa 24:23), és uralkodik
"egyik tengertől a másik tengerig, és a nagy folyamtól a föld határáig"
(Zsolt 72:8). Azután megvető összehasonlítást tettek az itt vázolt
dicsőség és Jézus szerény megjelenése közti különbségre. A prófécia
igéit is úgy ferdítették el, hogy szentesítse a tévedést. Ha a nép
őszintén, önmaga tanulmányozta volna az Igét, nem vezethették volna
félre. Ésaiás könyvének hatvanegyedik fejezete szerint Krisztusnak
pontosan azt kellett csinálnia, amit végzett. Az ötvenharmadik fejezet
leírja elvettetését és szenvedéseit a világban, az ötvenkilencedik pedig
a papok és írástudók jellemét ismerteti.
Isten
nem kényszeríti az embert, hogy hagyjon fel a hitetlenséggel. Előttük
áll a világosság és a sötétség, az igazság és a tévelygés. Maguknak kell
eldönteniük, mit fogadnak el. Az emberi értelemnek megadatott a
képesség, hogy különbséget tegyen jó és rossz között. Isten terve
szerint az embernek nem indulatai alapján kell döntenie, hanem a
bizonyítékok súlya szerint: vessen össze gondosan írást írással. Ha a
zsidók félreteszik előítéletüket és az írott jövendölést
összehasonlítják a Jézus életét jellemző tényekkel, felismerték volna a
próféciák és beteljesedésük közti összhangot a szerény galileai életében
és szolgálatában.
Ma
is sokan ugyanolyan csalás áldozatai, mint egykor a zsidók. A vallási
tanítók saját felfogásuk, hagyományaik fényében olvassák a Bibliát, az
emberek nem maguk kutatják az Írásokat, nem maguk döntik el, mi az
igazság, hanem ítéletüket alávetik, lelküket rábízzák vezetőikre. Az Ige
tanítása és prédikálása a világosság terjesztésének egyik Istentől
rendelt útja, de bárki tanítását alá kell vetnünk az Írások próbájának.
Aki imádkozó szívvel tanulmányozza a Bibliát, vágyik az igazság
ismeretére és engedelmeskedni kíván annak, az megkapja az isteni
világosságot. Meg fogja érteni az Írásokat: "Ha valaki cselekedni akarja
az ő akaratát, megismerheti e tudományról" (Jn 7:17).
Az
ünnep utolsó napján a papok és vének tisztségviselőket küldtek ki, hogy
letartóztassák Jézust, de azok nélküle tértek vissza. A főemberek
haragosan kérdezték: "Miért nem hoztátok el őt?" (Jn 7:45) Emezek
ünnepélyes arccal válaszoltak: "Soha ember úgy nem szólott, mint ez az
ember!" (Jn 7:46).
Akármilyen
kemény volt is a szívük, az Ő szavai meglágyították. Mialatt Jézus
beszélt a templomudvarban, közelebb jöttek lassan, hátha meghallanak
valamit, amit ellene fordíthatnak. De ahogy hallgatták, elfelejtették,
miért küldték őket. Elbűvölten álltak. Krisztus kinyilatkoztatta magát
nekik. Látták, amit a papok és vének nem: az isteni dicsőséggel
elárasztott embert. Visszatértek, s annyira lekötötte őket ez a
gondolat, annyira meghatódtak szavain, hogy a kérdésre: "Miért nem
hoztátok el őt?" (Jn 7: 45), csak ezt tudták válaszolni: "Soha ember úgy
nem szólott, mint ez az ember!" (Jn 7:46).
A
papok és vének ugyanígy meggyőződtek, amikor először jöttek Krisztus
színe elé. Szívük mélyen megindult, a gondolat befészkelte magát a
fejükbe: "Soha ember úgy nem szólott, mint ez az ember!" (Jn 7:46) Mégis
ellenálltak a Szentlélek meggyőzésének. Most feldühödtek, amiért a
törvény szolgáit ennyire befolyásolja a gyűlölt galileai, és
felkiáltottak: "Vajon ti is el vagytok-é hitetve? Vajon a főemberek vagy
a farizeusok közül hitt-é őbenne valaki? De ez a sokaság, amely nem
ismeri a törvényt, átkozott!" (Jn 7:47-49)
Akivel
az igazság üzenetét közlik, ritkán kérdezi: "Igaz ez?", inkább ezt: "De
ki támogatja?" Tömegek értékelnek az elfogadók száma szerint, s ma is
felteszik a kérdést: "Elhitték-e tanult emberek vagy vallási vezetők?"
Az emberek ma sem veszik szívesebben az igazi istenességet, mint
Krisztus idejében. Éppoly lázasan keresik a földi jót, elhanyagolják az
örök javakat. Nem érv az igazság ellen, hogy sokan nem akarják
elfogadni, vagy hogy a világ nagyjai, esetleg vallási vezetők nem adnak
helyet neki.
A
papok és vének újból terveket szőttek Jézus elfogására. Sürgette őket,
hogy ha továbbra is szabadon hagyják, elvonja a népet a hivatalos
vezetőktől. Az egyetlen biztos módszer, ha késedelem nélkül
elhallgattatják Őt. A megbeszélés kellős közepén hirtelen
félbeszakította őket valaki. Nikodémus megkérdezte: "Vajon a mi
törvényünk kárhoztatja-é az embert, ha előbb ki nem hallgatja, és nem
tudja, hogy mit cselekszik?" (Jn 7:51). Csend ülte meg a gyűlést.
Nikodémus szavai a lelkiismeretüket érintették. Nem ítélhetnek el egy
embert, akit meg sem hallgattak. Nemcsak ezért némultak el a dölyfös
vezetők. Arra néztek, aki szót mert emelni az igazság érdekében.
Meglepte és bosszantotta őket, hogy közülük valakit ennyire meghatott
Jézus jelleme: szót emel a védelmében. Amikor magukhoz tértek
döbbenetükből, metsző gúnnyal kérdezték meg Nikodémust: "Vajon te is
galileus vagy-é? Tudakozódjál és lásd meg, hogy Galileából nem támadt
próféta" (Jn 7:52).
Az
ellenvetés eredménye mégis az lett, hogy a tanács elnapolta az ügyet. A
vének nem tudták véghezvinni szándékukat: nem ítélték el Jézust
kihallgatás nélkül. Egy időre vereséget szenvedtek, "mindnyájan
hazamenének. Jézus pedig elméne az Olajfák hegyére" (Jn 7:53-8:1).
Hamarosan
félbeszakították. Farizeusok és írástudók csoportja közelített hozzá,
magukkal vonszoltak egy halálra rémült nőt, akit kemény, mohó hangon
azzal vádolták, hogy megszegte a hetedik parancsolatot. Jézus színe elé
toloncolták, és képmutató tisztelettel megkérdezték: "A törvényben pedig
megparancsolta nékünk Mózes, hogy az ilyenek köveztessenek meg: te
azért mit mondasz?" (Jn 8:5)
Tettetett
megbecsülésük jól álcázott összeesküvést leplezett Jézus
elpusztítására. Megragadták ezt az alkalmat, hogy véghezvigyék
elítélését, mert azt gondolták: bármilyen döntést is hoz, megvan az ok a
vádemelésre. Ha felmenti az asszonyt, akkor Mózes törvényének
megvetésével vádolhatják. Ha halálra méltónak ítéli, bevádolhatják a
rómaiaknál, amiért az ő hatáskörükbe tartozó dolgokba avatkozik be.
Jézus
egy pillanatra körbenézett a helyszínen - a szégyenében remegő
áldozaton, a kemény tekintetű, emberi együttérzést nélkülöző
méltóságokon. Szeplőtlen tisztaságú lelke visszarettent a látottaktól.
Jól tudta, miért hozták eléje ezt az ügyet. Olvasott a szívekben, a
jelenlévők mindegyikének ismerte jellemét és életútját. Az igazságnak
ezek az úgynevezett őrei maguk vitték áldozatukat a bűnbe, hogy tőrbe
csalhassák Jézust. Jézus úgy tett, mintha nem hallotta volna kérdésüket,
lehajolt, a földre szegezte tekintetét, és írni kezdett a porba.
Látván
késlekedését és látszólagos közömbösségét, közelebb húzódtak, hogy
felhívják figyelmét az ügyre. Ám amint tekintetük a Jézusét követve a
földre esett, ábrázatuk elváltozott. Ott látták leírva saját életük
bűnös titkait. Az emberek figyeltek, látták az arckifejezések
megváltozását és odatolakodtak, hogy meglessék, mi az, amit oly
meghökkenten és szégyenkezve néznek.
Ezek
a rabbik azzal együtt, hogy szavaikkal tisztelték a törvényt, az
asszony bevádolásával megszegték annak előírásait. A férj kötelessége
volt, hogy eljárást indítson felesége ellen, és a bűnös feleket
egyformán kellett büntetni. A vádlók eljárása teljesen jogtalan volt.
Jézus azonban saját térfelükön fogadta őket. A törvény előírta, hogy a
megkövezés végrehajtásakor a tanúknak kell az első követ elvetniük.
Jézus most felemelkedett, szemét az összeesküvő vénekre szegezte, és így
szólt: "Aki közületek nem bűnös, az vesse rá először a követ" (Jn 8:7).
Azután lehajolt, és tovább írt a földre.
Nem
tette félre a mózesi törvényt, és nem sértette meg a római
fennhatóságot sem. A vádolók vereséget szenvedtek. Színlelt szentségük
köpenye lehullt róluk, bűnösen, ítélet alatt álltak a Végtelen Tisztaság
előtt. Reszkettek, hogy életük rejtett bűnei a sokaság elé kerülnek, s
egyenként, lehajtott fővel és lesütött szemmel oldalogtak el,
áldozatukat otthagyták az irgalmas Megváltóval.
Az
asszony reszketett a félelemtől Jézus előtt. A szavak: "aki közületek
nem bűnös, az vesse rá először a követ" (Jn 8 :7), halálos ítéletként
hangzottak fülében. Nem merte a Megváltóra emelni szemét, hanem csöndben
várta elítélését. Döbbenten nézte, ahogy vádlói szótlanul és zavartan
távoznak, azután a remény szavai hangzanak el: "Én sem kárhoztatlak:
eredj el és többé ne vétkezzél!" (Jn 8:11) Szíve felolvadt, Jézus
lábához vetette magát, zokogással fejezte ki hálás szeretetét, keserű
könnyek között vallotta meg bűneit.
Ez
számára új élet kezdetét jelentette, a tisztaság és béke Isten
szolgálatának szentelt életét. Ennek az elbukott léleknek a
felemelésével Jézus nagyobb csodát művelt, mint a legsúlyosabb testi
betegség meggyógyításával, mert halálos lelki kórt űzött el. Ez a
bűnbánó asszony az egyik legállhatatosabb követő lett. Önfeláldozó
szeretettel és odaszentelődéssel hálálta meg a megbocsátó kegyelmet.
Jézus
jelleme a tökéletes igazság szépségében ragyog fel ezzel a tettel:
megbocsátott ennek a nőnek, és jobb életre bátorította. Nem enyhíti a
bűnt, nem csökkenti a bűnösség érzetét, nem elítélni, hanem megmenteni
akar. A világ csak lenézni és megvetni tudta ezt a tévelygő asszonyt,
Jézus azonban a vigasz és remény szavait szólja. A Bűntelen Lény szánja a
bűnös gyöngeségét, segítő kezét nyújtja neki. Míg a képmutató
farizeusok megbélyegzik, Jézus megparancsolja neki: "Eredj el és többé
ne vétkezzél!" (Jn 8:11)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése