Az
irgalmas samaritánus történetével Krisztus az igaz vallás természetét
szemlélteti. Bemutatja, hogy az nem rendszerekből, hitvallásokból vagy
szertartásokból áll, hanem abból, ha a szeretetet tettekkel fejezzük ki,
a legnagyobb jót visszük véghez másokért, és igazán jók vagyunk.
Midőn
Krisztus tanította a népet, "egy törvénytudó felkele, kísértvén őt, és
mondván: Mester, mit cselekedjem, hogy az örök életet vehessem?" (Lk
10:25). A hatalmas gyülekezet lélegzetvisszafojtva várta a választ. A
papok és vének azt hitték, tőrbe csalják Krisztust a törvénytudónak
ezzel a kérdésével. A Megváltó azonban nem szállt vitába. Magától a
kérdezőtől érdeklődte meg a választ. "A törvényben mi van megírva? -
kérdezte- Mint olvasod?" (Lk 10:26). A zsidók még mindig azzal vádolták
Jézust, hogy nem becsüli eléggé a Sínai hegyen adott törvényt. Ő azonban
az üdvösség kérdését Isten parancsolatainak megtartásától tette
függővé.
A
törvénytudó nem volt elégedett a farizeusok álláspontjával és
eljárásaival. Azzal a szándékkal tanulmányozta az írásokat, hogy
megfejtse igazi értelmüket. Életfontosságúnak tartotta a témát, és
őszintén kérdezte: "Mit cselekedjem?" (Lk 10:25). Válaszában a törvény
előírásaira vonatkozóan mellőzte az összes ceremóniális és rituális
előírást. Ezeket nem értékelte, hanem azt a két hatalmas elvet
említette, melyektől függ az egész törvény és a próféták. Ez a válasz -
mivel Krisztus megdicsérte - előnyös helyzetbe juttatta a Megváltót az
írástudók előtt. A törvény magyarázója által tett kijelentés
szentesítéséért nem ítélhették el.
"Ezt
cselekedd, és élsz" (Lk 10:28) - mondta Jézus. A törvényt isteni
egységben tárta elő, ebben a leckében azt tanította, hogy nem lehetséges
megtartani az egyik előírást és megszegni a másikat, mert ugyanaz az
elv fűzi egybe az összeset. Az ember sorsát az egész törvény iránti
engedelmesség határozza meg. A leghőbb szeretet Isten iránt és osztatlan
szeretet az ember iránt - ezeknek az elveknek kell kifejezésre jutniuk
az életben.
A
törvénytudó törvényszegőnek találta saját magát. Meggyőzték Krisztus
vizsgáló szavai. Nem gyakorolta a törvény igazságosságát, melyet
állítólag megértett. Nem tanúsított szeretetet embertársai iránt.
Megtérésre volt szüksége, de megtérés helyett önmagát próbálta igazolni.
Hogy ne kelljen elismernie az igazságot, be akarta mutatni, milyen
nehéz a parancsolat megtartása. Remélte, hogy ezzel elfedezheti
meggyőződését, és megvédheti magát a nép szemében. A Megváltó válaszából
kitűnt, hogy a kérdés fölösleges volt, hiszen ő maga is meg tudta
válaszolni. Mégis feltett egy másik kérdést: "Ki az én, felebarátom?"
(Lk 10:29).
A
zsidók körében ez a kérdés vége-hossza nélküli viták tárgya volt. Nem
kételkedtek a pogányokat és samaritánusokat illetően: ezeket idegeneknek
és ellenségeknek tartották. De hogyan tegyenek különbséget saját
honfitársaik között, a társadalom különféle osztályai között? Kit
tekintsen a pap, a vén, az írástudó felebarátjának? Életüket
megtisztulási ceremóniák sorozata töltötte be. A tudatlan és hanyag
sokasággal fenntartott kapcsolat - tanították - tisztátalanná tesz, amit
aztán csak fáradságos erőfeszítéssel lehet eltávolítani. Felebarátnak
kell-e tekinteniük a "tisztátalanokat"?
"Egy
ember - mondotta Jézus - megy vala alá Jeruzsálemből Jerikóba, és
rablók kezébe esék, akik azt kifosztván és megsebesítvén, elmenének, és
otthagyák félholtan. Történet szerint pedig megy vala alá azon az úton
egy pap, aki azt látván, elkerülé. Hasonlóképpen egy lévita is, mikor
arra a helyre ment, és azt látta, elkerülé" (Lk 10:30-32). Ez nem
elképzelt eset volt, valóban megtörtént, pontosan úgy ismerték, ahogy
Jézus előadta. A pap és a lévita, akik elkerülték az embert, szintén a
Krisztust hallgató társaságban voltak.
Jeruzsálemből
Jerikóba menet az utazónak át kellett haladnia a júdeai puszta egy
részén. Az út rablóktól nyüzsgő, vad, sziklás szakadékon át vezetett,
gyakran történtek itt erőszakos cselekmények. Itt történt, hogy az
utazót megtámadták, megfosztották minden értékétől, bántalmazták,
megsebesítették, és félholtan az útszélen hagyták. Amint ott feküdt, a
pap arra járt, de épp csak egy pillantást vetett a sebesültre. Azután
megjelent a lévita. Kíváncsian megállt, hogy megtudja, mi történt, és
megnézte a szenvedőt. Biztosan tudta, mit kellene tennie, de nem találta
kellemesnek a feladatot. Azt kívánta, bárcsak ne arra jött volna,
bárcsak ne látta volna a sebesültet. Meggyőzte magát, hogy az ügy nem rá
tartozik.
Mindkét
ember szent hivatalt töltött be, állítólag az Írások megtestesítői
voltak. Ahhoz az osztályhoz tartoztak, melynek különleges elhívása
értelmében Isten képviselőjének kellett lennie a nép előtt. Kötelességük
volt "együttérezni a tudatlanokkal és tévelygőkkel" (Zsid 5:2), hogy a
népet megismertessék Istennek az emberiség iránti nagy szeretetével.
Ugyanarra a munkára hívattak el, amit Jézus sajátjaként így jellemez:
"Az Úrnak Lelke van énrajtam, mivelhogy felkent engem, hogy a
szegényeknek az evangéliumot hirdessem, elküldött, hogy a töredelmes
szívűeket meggyógyítsam, hogy a foglyoknak szabadulást hirdessek és a
vakok szemeinek megnyílását, hogy szabadon bocsássam a lesújtottakat"
(Lk 4:18).
A
mennyei angyalok látják Isten földi családjának szenvedéseit, és készek
együttműködni az emberrel, hogy könnyítsenek az elnyomáson és a
kínokon. Isten gondviselése vitte a papot és a lévitát az útra, ahol a
szenvedő sebesült feküdt, hogy lássák, szüksége van irgalmukra,
segítségükre. Az egész menny figyelte, vajon könyörületre indul-e szívük
az emberi gyötrelem láttán. A Megváltó volt az, aki a zsidókat a
pusztában oktatta. A felhő- és tűzoszlopból merőben más leckét tanított a
népnek, mint amit most papjaiktól és tanítóiktól kaptak. A törvény
kegyelmes gondoskodása még az oktalan állatokra is kiterjed, melyek nem
tudják szavakba önteni szükségletüket, szenvedésüket. Mózes ilyen irányú
utasításokat is kapott Izrael gyermekei számára. "Ha előtalálod
ellenséged eltévedt ökrét vagy szamarát: hajtsd vissza néki. Ha látod,
hogy annak a szamara, aki téged gyűlöl, a teher alatt fekszik, vigyázz,
rajta ne hagyd; oldd le azt ővele együtt" (2Móz 23:4-5). A rablók által
megsebesített férfiban Jézus egy szenvedő testvért mutatott be.
Mennyivel inkább szánalmat kellett volna érezniük fölötte, mint egy
igavonó barom fölött! Mózes által hallották az üzenetet, hogy az Úr, az ő
Istenük "nagy, hatalmas és rettenetes Isten, [...] igazságot szolgáltat
az árvának és az özvegynek, szereti a jövevényt" (5Móz 10:17-19). Ezért
megparancsolta: "Szeressétek azért a jövevényt" (5Móz 10:19).
"Szeressed azt, mint magadat" (3Móz 19:34).
Jób
mondotta: "A jövevény nem hált az utcán, ajtóimat az utas előtt
megnyitám" (Jób 31:32). Mikor a két angyal ember képében Sodomába jött,
Lót arccal a földre borulva kérte őket: "Ímé én Uraim kérlek, térjetek
be a ti szolgátok házához, és háljatok ott" (lMóz 19:2). A pap és a
lévita jól ismerték ezeket a tanításokat, mégsem ültették át a
gyakorlati életbe. A nemzeti vakhit iskolájában nevelkedtek, emiatt
önzőkké, elfogultakká, elkülönültekké váltak. Ránézésre nem tudták
megmondani a sebesültről, vajon honfitársuk-e. Gondolták, lehet, hogy
samaritánus, és elfordultak.
Egy
samaritánus odaért az úton, ahol a szerencsétlen feküdt, s amikor
meglátta, könyörületre indult iránta. Nem érdekelte, pogány-e vagy zsidó
az idegen. Ha zsidó, a samaritánus jól tudta, hogy fordított helyzetben
a férfi szembeköpné, és megvetéssel kerülné ki. Emiatt azonban nem
habozott. Nem törődött vele, hogy ő maga is erőszak áldozatává válhat,
ha sokáig időzik ott. Csak az számított, hogy egy szenvedő emberi
lénynek szüksége van rá. Levette ruháját és betakarta a férfit. Az útra
tartalékolt olajat és bort a sebesült gyógyítására, felfrissítésére
használta föl. Ezután föltette a tulajdon barmára, lassan, lépésben
vitte, hogy ne rázza az ismeretlent, ne okozzon fölöslegesen fájdalmat
neki. Bevitte egy fogadóba, egész éjjel gondozta, odaadóan figyelte.
Reggelre a beteg jobban lett, a samaritánus útnak indult. Ezelőtt
azonban a fogadós gondjaira bízta, kifizette a költségeket, sőt letétet
hagyott a továbbiakra. Még ezzel sem elégedett meg, gondoskodott az
esetleges ezen felüliekről is. Így szólt a gazdához: " Viselj gondot
reá, és valamit ezen fölül reáköltesz, én mikor visszatérek, megadom
néked" (Lk 10:35).
Ezzel
megszületett az örök válasz a kérdésre: "Ki az én felebarátom?" (Lk
10:29) Krisztus megmutatta, hogy a felebarát nemcsak gyülekezeti vagy
hittestvért jelent. Nincs köze faji, színbeli vagy
osztálykülönbségekhez. Mindenki felebarátunk, akinek segítségünkre van
szüksége. Felebarátunk minden lélek, akit az ellenség megsebesített és
összetört. Mindenki felebarátunk, aki Isten tulajdona.
Az
irgalmas samaritánus történetével Jézus saját magát és küldetését
mutatta be. Sátán az embert becsapta, megsebezte, kirabolta, összetörte,
azután veszni hagyta, a Megváltó azonban könyörületre indult
kilátástalan állapotunk láttán. Otthagyta a dicsőséget, és eljött, hogy
megmentsen. A halál torkában talált ránk, s felkarolta ügyünket.
Sebeinket meggyógyította, igazságosságának ruhájával takart be minket.
Biztos menedéket nyújtott nékünk, mindenről gondoskodott a saját
költségére. Meghalt, hogy megváltson. Saját példájára mutat, amikor így
szól követőinek: "Ezeket parancsolom néktek, hogy egymást szeressétek."
"Amint én szerettelek titeket, úgy szeressétek ti is egymást" (Jn 15:17;
13:34).
A
törvénytudó kérdése így hangzott Jézushoz: "Mit cselekedjem?" (Lk
10:25) Jézus az igazság összegzéseként fogta fel az Isten ember iránti
szeretetét, amikor ezt mondta: "Ezt cselekedd, és élsz" (Lk 10: 28). A
samaritánus engedett a kedves, szerető szív irányításának,
bebizonyította, hogy betölti a törvényt. Krisztus megparancsolta a
törvénytudónak: "Eredj el, és te is akképpen cselekedjél" (Lk 10:37).
Isten gyermekeitől tetteket, nem pusztán szavakat vár el. "Aki azt
mondja, hogy őbenne marad, annak úgy kell járnia, amint ő járt" (1Jn 2:
6).
Nem
kevésbé van szüksége a világnak ma a tanításra, mint amikor az Jézus
ajkáról hangzott el. Az önzés és a hideg külsőségek már-már kioltották a
szeretet tüzét, elhomályosították az erényeket, melyeknek ékesíteniük
kellene a jellemet. A Jézus nevét vallók közül sokan szem elől
tévesztették, hogy a keresztényeknek Krisztust kell képviselniük. Ha nem
gyakoroljuk az önfeláldozást mások javára családi körben, a szomszédok
közt, a gyülekezetben, és ahol csak megfordulunk, akkor, bármit vallunk
is, nem vagyunk keresztények.
Krisztus
összefonta érdekét az emberiségével, és kér, hogy legyünk egyek Vele az
emberiség megmentésében. "Ingyen vettétek, - mondja - ingyen adjátok"
(Mt 10:8). A bűn a lehető legrosszabb dolog, nekünk kell megszánnunk,
segítenünk a bűnöst. Sokan tévelyegnek, átérzik szégyenüket,
oktalanságukat. Éhesek a bátorító szóra. Hibáikon, tévedéseiken
rágódnak, míg szinte teljesen kétségbe nem esnek. Nem szabad
elhanyagolnunk ezeket a lelkeket. Ha keresztények vagyunk, nem mehetünk
át az út másik oldalára, nem kerülhetjük ki a lehető legmesszebbről
azokat, akiknek segítségünkre van szükségük. Ha látjuk, hogy egy ember
bajban van - akár betegség, akár bűn miatt -, sohase mondjuk: nem
tartozik rám.
"Ti
lelkiek, igazítsátok útba az olyant szelídségnek lelkével" (Gal 6:1).
Hit és ima által szorítsd vissza az ellenség erejét. A hit és bátorság
szavait szóld, ezek gyógyító balzsamként hatnak a megtörtekre,
megsebzettekre. Sokan elgyöngültek, elbátortalanodtak az élet nagy
harcában, amikor egyetlen kedves, felvidító szó megerősíthette volna
őket, és így győzhettek volna. Sose haladjunk el egyetlen szenvedő lélek
mellett se anélkül, hogy ne nyújtanánk neki azt a vigaszt, mellyel
minket is megvigasztalt Isten.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése