Jézus
a templom ama udvarában szólta ezeket a szavakat, amely különlegesen
kapcsolódott a sátoros ünnep szolgálataihoz. Az udvar közepén hét
méltóságot sugárzó oszlop magasodott, ezek hatalmas lámpásokat
tartottak. Az esti áldozat után meggyújtották a lámpákat, fényük
világított Jeruzsálem felett. Ez a ceremónia az Izraelt a pusztában
vezető tűzoszlopra emlékeztetett, és előremutatott a Messiás
eljövetelére is. Este, amikor a lámpákat meggyújtották, az udvar nagy
örvendezés színhelye volt. Ősz hajú férfiak, a templom papjai és a nép
vezetői egyesültek ünnepi táncban a hangszeres zenére és a léviták
énekére.
Jeruzsálem
kivilágításával a nép kifejezte reményét, hogy a Messiás eljön, és
világosságot áraszt Izraelre. Jézus számára azonban a helyszínnek
nagyobb jelentősége volt. Ahogyan a templom sugárzó lámpái mindent
megvilágítottak maguk körül, Krisztus, a lelki világosság forrása úgy
oszlatja el a világ sötétségét. A jelkép mégsem volt tökéletes. Az a
nagy világosság, amelyet saját kezével helyezett az egekbe, hívebben
képviselte küldetésének dicsőségét.
Valaki,
aki hallotta e szavakat, sokkal később ezekkel a magasztos szavakkal
visszhangozta őket: "Őbenne vala az élet, és az élet vala az emberek
világossága; és a világosság a sötétségben fénylik, de a sötétség nem
fogadta be azt. [...] Az igazi világosság eljött volt már a világba,
amely megvilágosít minden embert" (Jn 1:4.5.9). Jóval Jézus
mennybemenetele után az isteni Lélek befolyása alatt Péter is
visszaemlékezik a Krisztus által használt jelképre: "És igen biztos
nálunk a prófétai beszéd is, amelyre jól teszitek, ha figyelmeztek, mint
sötét helyen világító szövétnekre, míg nappal virrad, és hajnalcsillag
kél fel szívetekben" (2Pt 1:19).
Amikor
csak Isten megnyilatkozott népének, a világosság mindig jelenlétének
szimbóluma volt. Világosságot foglalt magába a felhőoszlop nappal és a
tűzoszlop éjjel, ez vezérelte Izrael hatalmas seregeit. Félelmetes
fenségben ragyogott a világosság az Úr körül a Sínai hegyen. Világosság
nyugodott a sátorban a szövetség ládája felett. Világosság töltötte be
Salamon templomát a felszenteléskor. Világosság borította Bethlehem
dombjait, amikor angyalok hozták a megváltás üzenetét az őrködő
pásztoroknak.
Isten
a világosság. Krisztus szavaival: "Én vagyok a világ világossága" (Jn
8:12), egységét jelentette ki Istennel, rokonságát az egész emberi
családdal. Ő szólt kezdetben, hogy a "setétségből világosság ragyogjon"
(2Kor 4:6). Ő a nap, a hold és a csillagok világossága. Ő volt a lelki
világosság, mely jelképekben, jövendölésekben, előképekben Izraelre
ragyogott. Ahogyan a napsugár eljut a föld legtávolabbi sarkába is, úgy
világít meg az Igazság Napja is minden lelket.
"Az
igazi világosság eljött volt már a világba, amely megvilágosít minden
embert" (Jn 1:9). A világnak megvannak a maga nagy tanítói, óriási
szellemi képességekkel és csodálatos kutató elmével felruházott emberei -
olyan emberek, akiknek kijelentései serkentették a gondolkodást, s a
tudás hatalmas területeit hozták látótérbe. Az ilyen embereket népük
vezetőiként, jótevőiként tisztelték. Azonban van Valaki, aki náluk
magasabban áll. "Valakik pedig befogadák őt, hatalmat ada azoknak, hogy
Isten fiaivá legyenek. [...] Az Istent soha senki nem látta; az
egyszülött Fiú, aki az Atya kebelében van, az jelentette ki őt" (Jn
1:12.18). Egészen addig nyomon követhetjük a világ nagy tanítóit, amíg
visszanyúlnak az emberi feljegyzések, de a Világosság előttük létezett.
Ahogyan a hold és a naprendszer csillagai visszatükrözik a nap fényét,
úgy, amennyiben tanításuk igaz, a világ nagy gondolkodói is
visszatükrözik az Igazság Napjának sugarait. A gondolatok minden
gyöngyszeme, az értelem minden felvillanása a világ Világosságától
származik. Manapság sokat hallunk "felsőfokú oktatásról". Az igazi
"felsőfokú oktatásban" Ő részesíthet, Akiben "van a bölcsességnek és
ismeretnek minden kincse elrejtve" (Kol 2:3). "Őbenne vala az élet, és
az élet vala az emberek világossága" (Jn 1:4). "Aki engem követ, -
mondta Jézus - nem járhat a sötétségben, hanem övé lesz az életnek
világossága" (Jn 8:12).
E
szavakkal: "Én vagyok a világ világossága" (Jn 8:12), Jézus Messiásnak
jelentette ki Magát. Az agg Simeon ugyanabban a templomban, melyben
Krisztus most tanított, mondta Róla, hogy lesz "világosságul a pogányok
megvilágosítására, és a te népednek, az Izraelnek, dicsőségére" (Lk
2:32). Szavaival olyan próféciát vonatkoztatott Jézusra, melyet egész
Izrael ismert. Ésaiás próféta által a Szentlélek kijelentette: "Kevés
az, hogy nékem szolgám légy, a Jákób nemzetségének megépítésére és
Izrael megszabadultjainak visszahozására: sőt a népeknek is világosságul
adtalak, hogy üdvöm a föld végéig terjedjen!" (Ésa 49:6). Erről a
jövendölésről általánosan hitték, hogy a Messiásról szól, és amikor
Jézus ezt mondta "én vagyok a világ világossága" (Jn 8:12), a népnek
lehetetlen volt nem felismerni, hogy Ő a Megígért.
{DA 465.1}
A
farizeusok és főemberek számára ez az igény kihívó kérkedésnek tűnt.
Nem tűrhették, hogy hozzájuk hasonló ember ilyen követeléssel lépjen
elő. Látszólag nem vettek tudomást szavairól, és megkérdezték: "Ki vagy
te?" (Jn 8:25) Igyekeztek rávenni, hogy kimondja: Ő a Krisztus.
Megjelenése és munkássága annyira eltért a nép várakozásától, hogy
gonosz ellenségeinek hite szerint, ha nyíltan kijelenti: Ő a Messiás,
akkor elvethetik, mint csalót.
{DA 465.2}
Csakhogy
kérdésükre: "Ki vagy te?" (Jn 8:25), Jézus így felelt: "Amit eleitől
fogva mondok is néktek" (Jn 8:25). Amit szavai kinyilatkoztattak, azt
nyilvánította ki jelleme is. Megtestesítette az igazságot, amit
tanított. "Semmit sem cselekszem magamtól, - folytatta - hanem amint az
Atya tanított engem, úgy szólok. És aki küldött engem, énvelem van. Nem
hagyott engem az Atya egyedül, mert én mindenkor azokat cselekszem,
amelyek néki kedvesek" (Jn 8:28-29). Nem próbálta bizonyítani
Messiás-voltát, hanem bemutatta egységét Istennel. Ha értelmük megnyílt
volna Isten szeretete számára, elfogadták volna Jézust.
E
szavak sértették a farizeusokat. Félretették, hogy a nemzet mennyi
ideje hordoz idegen igát, s mérgesen felkiáltottak: "Ábrahám magva
vagyunk, és nem szolgáltunk soha senkinek: mimódon mondod te, hogy
szabadokká lesztek?" (Jn 8:33) Jézus végignézett ezeken a férfiakon, a
gonosz rabjain, akiknek a bosszú körül forogtak gondolatai, és szomorúan
így felelt: "Bizony, bizony mondom néktek, hogy mindaz, aki bűnt
cselekszik, szolgája a bűnnek" (Jn 8:34). A legrosszabb fajta rabságban
sínylődtek: a gonosz lélek tartotta hatalmában őket.
Minden
lélek, aki nem hajlandó átengedni magát Istennek, egy másik erő uralma
alá kerül. Nem önmagáé. Beszélhet szabadságról, mégis a legalávalóbb
szolgaságban van. Nem láthatja az igazság szépségét, értelmét Sátán
irányítja. Azzal ámítja önmagát, hogy saját ítéletei szerint jár el,
valójában azonban a sötétség fejedelmének akaratát követi. Krisztus
azért jött, hogy letörje a lélekről a bűn rabságának bilincseit. "Azért
ha a Fiú megszabadít titeket, valósággal szabadok lesztek" (Jn 8:36). "A
Jézus Krisztusban való élet lelkének törvénye" megszabadít minket "a
bűn és a halál törvényétől" (Róm 8:2).
A
megváltás művében nincs kényszer. Nem alkalmaznak külső erőszakot.
Isten Lelkének befolyása alatt az ember szabadon megválaszthatja, kinek
szolgál. A változásban, amely beáll, mihelyt a lélek alárendeli magát
Krisztusnak, a legmagasabb szintű szabadság rejlik. A bűn kiűzése
magának a léleknek a műve. Igaz, magunknak nincs erőnk, hogy kitörjünk
Sátán bűvköréből, de ha vágyunk a bűntől való szabadulásra, s nagy
szükségünkben rajtunk kívül álló és a miénket meghaladó erőért kiáltunk,
lelki képességeinket a Szentlélek isteni energiája hatja át, s ezek így
engedelmeskednek az akarat parancsának és teljesítik Isten akaratát.
Az
emberi szabadság egyetlen feltétel alapján lehetséges: egynek kell
lenni Krisztussal. "Az igazság szabadokká tesz titeket" (Jn 8:32), és
Krisztus az igazság. A bűn csak úgy arathat diadalt, ha az értelem
elgyengül, a lélek szabadsága megszűnik. Ha alávetjük magunkat Istennek,
ez az én helyreállítását eredményezi - igazi emberi dicsőséget és
méltóságot. Az isteni törvény, melynek alávetjük magunkat, "a szabadság
törvénye" (Jak 2:12).
A
farizeusok Ábrahám gyermekeinek vallották magukat. Jézus elmondta
nekik, hogy ezt az igényüket csak akkor érvényesíthetik, ha Ábrahám
cselekedeteit művelik. Ábrahám igaz gyermekeinek hozzá hasonlóan
Istennek engedelmeskedő életet kell élniük. Nem igyekeznek megölni
olyasvalakit, aki az Istentől kapott igazságot jelenti ki. Krisztus
elleni összeesküvésükkel a vének nem Ábrahám dolgait cselekedték. Az
Ábrahámtól való egyenes leszármazás önmagában értéktelen. Ha nincsenek
vele lelki kapcsolatban, vagyis nem ugyanaz a lelkület munkálkodik
bennük, és nem ugyanazokat a dolgokat cselekszik, akkor nem az ő
gyermekei.
Ez
az alapelv ugyanúgy érvényes egy másik kérdésben, mely régóta
foglalkoztatja a keresztény világot, mégpedig az apostoli
jogfolytonosság kérdésében. Az Ábrahámtól való leszármazást nem a név
vagy a vonal biztosítja, hanem a jellem hasonlósága. Ugyanígy az
apostoli jogfolytonosság sem az egyházi hatalom továbbadásában rejlik,
hanem a lelki rokonságban. Az apostoli jogfolytonosság valódi
bizonyítéka az apostoli lelkülettől indított élet, az általuk tanított
igazság továbbadása és elhívése. Ez teszi az embert az evangélium első
tanítóinak egyenes leszármazottjává.
Jézus
cáfolta, hogy a zsidók Ábrahám gyermekei. Így szólt: "Ti, a ti atyátok
dolgait cselekszitek" (Jn 8:41). Gúnyosan válaszoltak: "Mi nem
paráznaságból születtünk; egy atyánk van, az Isten" (Jn 8:41). Ezekkel a
szavakkal születésének körülményire céloztak - támadást indítottak
Krisztus ellen azok jelenlétében, akik hinni kezdtek Benne. Jézus nem
válaszolt alattomos szúrásukra, hanem így szólt: "Ha az Isten volna a ti
atyátok, szeretnétek engem: mert én az Istentől származtam és jöttem"
(Jn 8: 42).
Cselekedeteik
bizonyították, hogy azzal rokonok, aki hazug és gyilkos. "Ti az ördög
atyától valók vagytok, - mondotta Jézus - és a ti atyátok kívánságait
akarjátok teljesíteni. Az emberölő volt kezdettől fogva, és nem állott
meg az igazságban, mert nincsen őbenne igazság. [...] Mivelhogy pedig én
igazságot szólok, nem hisztek nékem" (Jn 8:44-45). A zsidó vezetők
azért nem fogadták el Jézust, mert az igazságot szólta, méghozzá
bizonyossággal. Az igazság sértette ezeket az önigazult embereket. Az
igazság leleplezte a tévtanok csalását, elítélte tanításukat és
gyakorlatukat, s ez nem volt ínyükre. Inkább behunyták szemüket az
igazság előtt, semhogy megalázzák magukat, és bevallják tévedésüket. Nem
szerették az igazságot. Hiába volt igazság, nem vágytak rá.
"Ki
vádol engem közületek bűnnel? Ha pedig igazságot szólok: miért nem
hisztek ti nékem?" (Jn 8:46) Ellenségei három éven át napról napra
követték Krisztust, hogy foltot találjanak jellemén. Sátán és egész
gonosz hada próbálta Őt legyőzni, de semmit sem találtak benne, ami
által felülkerekedhettek volna. Még az ördögök is kénytelenek voltak
bevallani: Te vagy "az Istennek Szentje" (Mk 1:24). Jézus a menny szeme
láttára, az el nem bukott világok szeme láttára és a bűnös emberek szeme
láttára élt a törvény szerint. Angyalok, emberek, démonok előtt ejtette
ki azokat a vitathatatlan szavakat, melyek bárki másnak a szájából
istenkáromlásnak hangzottak volna: "Én mindenkor azokat cselekszem,
amelyek Néki kedvesek" (Jn 8:29).
Maga
a tény, hogy noha a zsidók nem találtak bűnt Krisztusban, mégsem
fogadták el Őt, bizonyítja: semmilyen kapcsolatuk nem volt Istennel. Nem
ismerték fel hangját Fiának üzenetében. Azt hitték, Krisztusra
háríthatják át az ítéletet, azonban azzal, hogy elvetették Őt, magukra
mondták ki azt. "Aki az Istentől van - jelentette ki Jézus - hallgatja
az Isten beszédeit; azért nem hallgatjátok ti, mert nem vagytok az
Istentől valók" (Jn 8:47).
A
tanulság minden időre érvényes. Sokan kedvüket lelik az
akadékoskodásban, bírálgatásban, olyan dolgok után kutatnak Isten
Igéjében, melyeket megkérdőjelezhetnek. Azt hiszik, ezzel gondolkodásuk
függetlenségét, szellemi frissességüket bizonyítják. Úgy képzelik, hogy a
Biblia fölött ülnek ítéletet, holott az igazság őket ítéli el.
Nyilvánvalóvá válik, hogy képtelenek az örökkévalóságot átfogó,
mennybéli igazságokat értékelni. Isten igazságosságának óriási hegye
előtt nem félemlik meg lelkük. Széna, szalma összehordásával
foglalkoznak, ezzel elárulják szűk keretű, földi természetüket, s
szívüket, mely gyorsan elveszti Isten értékelésének képességét. Akinek
szíve reagál az isteni érintésre, az azt kutatja, hogyan növekedhet
Isten-ismerete, hogyan válhat jelleme nemessé, emelkedetté. Ahogyan a
virág a nap felé fordul, hogy annak ragyogó sugarai létrehozzák csodás
színeit, úgy fordul a lélek az Igazság Napja felé, hogy a mennyei
világosság Krisztus jellemének kegyelmi ajándékaival díszítse jellemét.
Ábrahám
hőn vágyakozott látni a megígért Üdvözítőt. A leghőbb imában kérte,
hogy halála előtt megpillanthassa a Messiást. Látta Krisztust.
Természetfeletti világosságot kapott, s felismerte Krisztus istenségét.
Látta az Ő napját, és örült. Látomást kapott a bűnért hozott isteni
áldozatról. Erre az áldozatra volt példa a saját tapasztalatában is.
Parancsot kapott: "Vedd a te fiadat, ama te egyetlenegyedet, akit
szeretsz, Izsákot, [...] és áldozd meg [...] égő áldozatul" (lMóz 22:2).
Az áldozati oltárra helyezte az ígéret fiát, a fiút, akiben minden
reménye összpontosult. Amikor aztán ott állt az oltárnál felemelt
késsel, hogy engedelmeskedjék Istennek, hangot hallott a mennyből: "Ne
nyújtsd ki a te kezedet a gyermekre, és ne bántsd őt: mert most már
tudom, hogy istenfélő vagy, és nem kedvezél a te fiadnak, a te
egyetlenegyednek énérettem" (lMóz 22:12). Ez a szörnyű próba azért
nehezedett Ábrahámra, hogy megláthassa Krisztus napját, felismerje Isten
nagy szeretetét a világ iránt, mely akkora, hogy egyszülött Fiát a
legszégyenletesebb halálra adta, és ezzel kiemelte a romlásból a Földet.
Ábrahám
Istentől tanulta meg a legnagyobb leckét, melyet halandó valaha is
kapott. Imája, hogy meglássa Krisztust mielőtt meghal, meghallgatásra
talált. Látta Krisztust. Mindent látott, amit halandó láthat.
Tökéletesen engedelmeskedett, s így képes volt megérteni a Krisztusról
kapott látomást. Megértette: Isten, midőn egyszülött Fiát adta, hogy
megmentse a bűnösöket az örök romlástól, nagyobb és csodálatosabb
áldozatot hozott, mint amit ember valaha is hozhat.
Ábrahám
tapasztalata megválaszolja a kérdést: "Mivel menjek eleibe az Úrnak?
Hajlongjak-é a magasságos Istennek? Égőáldozatokkal menjek-é elébe,
esztendős borjúkkal?! Kedvét leli-é az Úr ezernyi kosokban, vagy
tízezernyi olaj patakokban? Elsőszülöttemet adjam-é vétkemért, vagy
méhem gyümölcsét lelkemnek bűnéért?!" (Mik 6:6-7) Ábrahám szavaiból: "az
Isten majd gondoskodik az égőáldozatra való bárányról, fiam" (lMóz 22:
8), és abból, hogy Isten gondoskodott áldozatról Izsák helyett,
levonható a következtetés: senki sem szerezhet engesztelést önmagáért. A
pogány áldozati rendszer Isten számára teljesen elfogadhatatlan.
Egyetlen apának sem kellett fiát vagy leányát felajánlani bűnért való
áldozatul. Isten Fia egymaga el tudja hordozni a világ bűneit.
Ábrahámnak
saját szenvedései tették lehetővé, hogy a Megváltó áldozati küldetését
szemlélje. Izrael viszont nem értette meg, ami oly kellemetlen volt
büszke szívének. Krisztus Ábrahámra vonatkozó szavai nem tűntek nagy
jelentőségűnek hallgatói számára. A farizeusok csupán új területet
találtak az áskálódásra. Csúfondárosan visszavágtak, mintha azt akarnák
bizonyítani, hogy Jézus nem tudja mit beszél: "Még ötven esztendős nem
vagy, és Ábrahámot láttad?" (Jn 8: 57).
Csend
borult a hatalmas sokaságra. Ez a galileai Rabbi magának igényelte
Isten nevét, melyet az Úr Mózesnek kinyilatkoztatott, hogy kifejezze
örökkévaló jelenlétének gondolatát. Önmagában létezőnek jelentette ki
magát, annak, aki a Megígért Izrael számára, "akinek származása eleitől
fogva, öröktől fogva van" (Mik 5:2).
A
papok és vének újra kitörtek Jézus ellen: istenkáromlónak mondták.
Állítása, hogy egy Istennel, már korábban is életének kioltására
sarkallta őket, s néhány hónappal később nyíltan kijelentették: "Jó
dologért nem kövezünk meg téged, hanem káromlásért, tudniillik, hogy te
ember létedre Istenné teszed magadat" (Jn 10:33). Mivel Isten Fia volt,
és annak is mondta magát, eltökélték, hogy elpusztítják. Most sokan,
akik a népből a papok és vének oldalán álltak, köveket ragadtak, hogy
ráhajigálják. Jézus pedig elrejtőzködék, és kiméne a templomból,
átmenvén közöttük; és ilyen módon eltávozék" (Jn 8: 59).
{DA 470.1}
"És
amint eltávozék, láta egy embert, aki születésétől fogva vak vala. És
kérdezék őt a tanítványai, mondván: Mester, ki vétkezet, ez-é vagy ennek
szülei, hogy vakon született? Felel Jézus: Sem ez nem vétkezett, sem
ennek szülei: hanem, hogy nyilvánvalókká legyenek benne az Isten dolgai.
[...] Ezeket mondván, a földre köpe, és az ő nyálából sárt csinála, és
rákené a sarat a, vak szemeire, és monda néki: Menj el, mosakodjál meg a
Siloám tavában (ami azt jelenti: Küldött). Elméne azért és
megmosakodék, és megjöve látva" (Jn 9:1-3.6-7).
A
zsidók általánosan hitték, hogy a bűn ebben az életben elnyeri
büntetését. Minden betegséget büntetésnek tekintettek, mondván, hogy a
szenvedő vagy szülei valamilyen rossz cselekedetet követtek el. Igaz,
hogy minden szenvedés Isten törvényének áthágásából származik, de ezt az
igazságot elferdítették. Sátán, minden bűnnek és következményének
szerzője, arra vette rá az embereket, hogy a betegséget és halált
Istentől származónak tekintsék - büntetésnek, melyet Ő önkényesen kiró a
bűn ellenében. Ezáltal, akit súlyos betegség vagy szerencsétlenség
sújtott, annak még azt a terhet is cipelnie kellett, hogy nagy bűnösnek
tekintették.
Így
készítették az utat a zsidók, hogy elvessék Jézust. Úgy tekintettek Rá,
mint aki "ostoroztatik, verettetik és kínoztatik Istentől," holott
"betegségeinket ő viselte, és fájdalmainkat hordozá" és elrejtették
Előle orcájukat (Ésa 53:4).
Isten
ennek elejét akarta venni egy tanítással. Jób története megmutatta,
hogy a szenvedéssel Sátán sújtja az embert, Isten pedig uralja azt
kegyelmi szándékból. Izrael azonban nem értette meg a leckét. A zsidók
ugyanazt a hibát ismételték meg Krisztus elvetésével, amiért Isten
megrótta Jób barátait.
Krisztus
tanítványai is osztoztak a bűn és szenvedés kapcsolatáról alkotott
zsidó felfogásban. Jézus kijavította tévedésüket, de nem magyarázta meg
az emberi szenvedés okát, hanem elmondta a következményeket. A szenvedés
által lesznek nyilvánvalókká Isten művei. "Míg e világon vagyok, -
mondotta Jézus - e világ világossága vagyok" (Jn 9:5). Azután megkente a
vak szemeit, s elküldte, hogy mosakodjék meg a Siloám tavában. A férfi
visszanyerte látását. Jézus a gyakorlatban válaszolt a tanítványok
kérdésére, ahogyan azt rendszerint tette a kíváncsiságból feltett
kérdések esetében. A tanítványok hivatása nem az volt, hogy
megtárgyalják, ki vétkezett és ki nem, hanem hogy megértsék Isten erejét
és kegyelmét, amikor visszaadja a vak látását. Nyilvánvaló, hogy sem a
sárban, sem a tóban, ahová a vaknak el kellett mennie megmosdani, nem
volt gyógyító erő. Ez az életerő Krisztusban buzgott.
A
fiatalember szomszédai, akik vaksága idején is ismerték, ezt kérdezték:
"Nem ez-é az, aki itt szokott ülni és koldulni?" (Jn 9: 8). Kétkedve
néztek rá, mert amikor megnyíltak szemei, ábrázata megváltozott,
felderült, s egészen más embernek tűnt. Szájról szájra járt a kérdés.
Némelyek azt mondták: "Ez az", mások pedig: "Hasonlít hozzá". Aki a nagy
áldásban részesült, az leállította a kérdezősködést, mondván: "Én
vagyok az" (Jn 9: 9). Azután beszélt nekik Jézusról, és arról, hogyan
gyógyult meg. Tovább érdeklődtek: "Hol van az? Monda: Nem tudom" (Jn
9:12).
Azután
elvitték a farizeusok tanácsa elé. Újra megkérdezték, hogyan nyerte
vissza látását. "Ő pedig monda nékik: Sarat tőn szemeimre, és
megmosakodám, és látok. Mondának azért némelyek a farizeusok közül: Ez
az ember nincsen Istentől, mert nem tartja meg a szombatot" (Jn
9:15.16). A farizeusok remélték, hogy bűnösnek nyilváníthatják Jézust, s
akkor nem lehet a Messiás. Nem tudták, hogy Ő alkotta a szombatot, és
ismeri az összes arra vonatkozó kötelességet. Csodálatosan buzgónak
tűntek a szombat megtartásában, mégis gyilkosságot terveztek éppen ezen a
napon. Sokakat azonban mélyen megindított ennek a csodának a híre, és
meggyőződtek róla, hogy aki megnyitotta a vak szemeit, az több mint
közönséges ember. Arra a vádra, hogy Jézus bűnös, mert nem tartja meg a
szombatnapot, így feleltek: "Mimódon tehet bűnös ember ilyen jeleket?"
(Jn 9:16).
A
vének újra a vakhoz fordultak: "Te mit szólsz őróla, hogy megnyitá a
szemeidet? Ő pedig monda: Hogy próféta" (Jn 9:17). A farizeusok azután
azt állították, hogy nem is született vaknak, tehát nem is nyerhette
vissza látását. Elküldtek a szüleiért, és megkérdezték tőlük: "Ez a ti
fiatok, akiről azt mondjátok, hogy vakon született?" (Jn 9:19).
A
farizeusoknak egyetlen reményük maradt: meg kell félemlíteniük a férfi
szüleit. Tettetett őszinteséggel kérdezték: "Mimódon lát hát most?" (Jn
9:19). A szülők féltek, hogy bajba keverednek, mert tudvalevő volt, hogy
aki Jézust a Krisztusnak ismeri el, azt kirekesztik a gyülekezetből,
vagyis harminc napra kizárják a zsinagógából. Ez alatt a vétkes házában
az újszülött gyermeket nem szabad körülmetélni, a halottakat nem szabad
siratni. Ezt az ítéletet nagy csapásnak tekintették, s ha nem váltott ki
bűnbánatot, akkor sokkal súlyosabb büntetés követte. A szülők
meggyőződtek a fiukért végzett nagy csoda nyomán, mégis ezt felelték:
"Tudjuk, hogy ez a mi fiunk, és hogy vakon született: de mimódon lát
most, nem tudjuk; vagy ki nyitotta meg a szemeit, mi nem tudjuk: elég
idős már ő; őt kérdezzétek; ő beszéljen magáról" (Jn 9: 20:21). Ezzel
minden felelősséget fiukra hárítottak, mert nem merték megvallani
Krisztust.
A
dilemma, melybe a farizeusok kerültek, kérdezősködésük és előítéletük,
hitetlenségük az ügy tényeit illetően felnyitotta a sokaság szemét,
különösen a köznépét. Jézus gyakran a nyílt utcán művelte csodáit.
Munkáját mindig az jellemezte, hogy könnyített a szenvedőn. Sokakban
felmerült a kérdés: tenne-e Isten ilyen hatalmas csodákat egy olyan
csaló által, amilyennek a farizeusok Jézust beállítják? A küzdelem
mindkét oldalon nagyon komollyá vált.
A
farizeusok látták, hogy nyilvánosságra hozták a Jézus által művelt
csodát. Nem tagadhatták annak megtörténtét. A vakot öröm és hála
töltötte be: látta a természet csodálatos dolgait, gyönyörködött a föld
és az ég szépségében. Szabadon beszélte tapasztalatát, de újra
megpróbálták elhallgattatni, mondván: "Adj dicsőséget az Istennek; mi
tudjuk, hogy ez az ember bűnös" (Jn 9:24). Azaz, ne mondd már megint,
hogy ez az Ember adta vissza látásodat, Isten tette ezt.
Újból
megkérdezték: "Mit csinált veled? Mimódon nyitotta meg a szemeidet?"
(Jn 9:26). A sok beszéddel igyekeztek összezavarni, hogy maga is
elhiggye, elámították. Sátán és gonosz angyalai a farizeusok oldalán
álltak, s erejüket, ravaszságukat egyesítették az emberi okoskodással,
hogy ellensúlyozzák Krisztus befolyását. Gyöngítették a sokakban
elmélyülő meggyőződést. Isten angyalai szintén a helyszínen voltak, hogy
erősítsék a látását visszanyert férfit.
A
farizeusok nem ismerték föl, hogy nem csupán egy tanulatlan emberrel
van dolguk, aki vakon született, nem ismerték fel Őt, aki ellen
hadakoztak. De isteni világosság ragyogta be a vak lelkének kamráit.
Mikor ezek a képmutatók megpróbálták rávenni a hitetlenségre, Isten
segítette, hogy erőteljes, jól célzott válaszokat adjon, és ne lehessen
kelepcébe csalni. Így felelt: "Már mondám néktek és nem hallátok: miért
akarjátok újra hallani? avagy ti is az ő tanítványai akartok lenni?
Szidalmazák azért őt és mondának: Te vagy annak a tanítványa; mi pedig a
Mózes tanítványai vagyunk. Mi tudjuk, hogy Mózessel beszélt az Isten:
erről pedig azt sem tudjuk, honnan való" (Jn 9:27 29). }
Az
Úr Jézus ismerte a próbát, melyen ez a férfi keresztülment. Ő adta neki
a kegyelmet és a kifejezési módot, hogy Krisztus bizonyságtevője
lehessen. Olyan szavakkal válaszolt a farizeusoknak, melyek súlyos
megrovást jelentettek a kérdezőkre. Azt állították, ők az Írások
értelmezői, a nemzet vallási vezetői, és íme itt állt Valaki, aki
csodákat művelt, s ők saját bevallásuk szerint azt sem tudták, honnan
van hatalma, nem ismerték jellemét. "Bizony csodálatos az, - mondta a
férfi - hogy ti nem tudjátok honnan való, és az én szemeimet
megnyitotta. Pedig tudjuk, hogy az Isten nem hallgatja meg a bűnösöket;
hanem ha valaki istenfélő, és az ő akaratát cselekszi, azt hallgatja
meg. Öröktől, fogva nem hallaték, hogy vakon szülöttnek szemeit valaki
megnyitotta volna. Ha ez nem Istentől volna, semmit sem cselekedhetnék"
(Jn 9:30:33).
A
férfi saját térfelükön fogadta vizsgálóbíróit. Érveire nem volt mit
válaszolni. A farizeusok meghökkentek, de békén maradtak - elnémultak a
célzott, határozott szavak hallatán. Néhány pillanatra csend támadt.
Ekkor a rosszalló papok és vének maguk köré tekerték köntösüket, mintha
félnének, hogy ha hozzáérnek, megfertőzi őket. Lerázták lábukról a port,
és fejéhez vágták a vádat: "Te mindenestől bűnben születtél, és te
tanítasz minket?" (Jn 9:34). Ezzel kiközösítették.
A
vak először nézett Gyógyítójának arcába. Látta a tanács előtt zavart,
izgatott szüleit, látta a vének fenyegető arcát, most tekintete
megpihent Jézus szerető, békés ábrázatán. Már előbb - noha ez sokba
került neki - elismerte, hogy Ő isteni erő közvetítője, most pedig
magasabb kinyilatkoztatásban részesült.
A
Megváltó kérdésére: "Hiszel-é te az Isten Fiában?" a vak kérdéssel
válaszolt: "Ki az, Uram, hogy higgyek benne?" Jézus így felelt: "Láttad
is őt, és aki beszél veled, az az" (Jn 9: 35-37). A férfi a Megváltó
lábához vetette magát, és imádta Őt. Nemcsak természetes látását nyerte
vissza, hanem értelmének szemei is megnyíltak. Krisztus megnyilatkozott
lelkének, ő pedig elfogadta, mint Isten Küldöttjét.
A
farizeusok egy csoportja odagyűlt, s láttukra Jézus elgondolkozott,
milyen ellentétes eredménye lett szavainak és tetteinek. Így szólt:
"Ítélet végett jöttem én e világra, hogy akik nem látnak, lássanak; és
akik látnak, vakok legyenek" (Jn 9:39). Krisztus azért jött, hogy
megnyissa a vakok szemeit, világosságot árasszon a sötétségben ülőkre.
Kijelentette, hogy Ő a világ világossága, és az imént művelt csodája
küldetésének hitelesítését szolgálja. Az emberek, akik látták a
Megváltót ittjártakor, abban az előjogban részesültek, hogy tökéletesebb
kinyilatkoztatást láttak az isteni jelenlétről, mint amit azelőtt
valaha is kapott a világ. Az istenismeret tökéletesebben feltárult
előttük. Ám ugyanebben a kinyilatkoztatásban ítélet is elhangzott az
emberek fölött. Jellemük megpróbáltatott, sorsuk meghatároztatott.
Az
isteni erő megnyilatkozása nyomán - mely a vaknak visszaadta
természetes és lelki látását - a farizeusok még mélyebb sötétségbe
sodródtak. Krisztus hallgatói közül néhányan, mivel érezték, hogy szavai
nekik szólnak, megkérdezték: "Avagy mi is vakok vagyunk-é?" Jézus így
felelt: "Ha vakok volnátok, nem volna bűnötök" (Jn 9:40-41). Ha Isten
lehetetlenné tette volna számotokra az igazság megértését,
tudatlanságotokban nem rejlene bűn. "Ámde azt mondjátok, hogy látunk"
(Jn 9:41). Azt hiszitek, képesek vagytok látni, és visszautasítjátok az
egyedüli módot, melyek segítségével látást nyerhetnétek. Krisztus
végtelen támogatással jő ahhoz, aki belátja ennek szükségét. A
farizeusok azonban nem vallották meg szükségüket, nem voltak hajlandók
Krisztushoz jönni, így vakságban maradtak - vakságukért ők voltak a
felelősek. Jézus ezt mondta: "A ti bűnötök megmarad" (Jn 9:41)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése