Keresztelő
János elsőként hirdette Krisztus országát, s első volt a szenvedésben
is. A puszta friss levegője, az ajkán csüggő hatalmas tömegek után most
be volt zárva egy pincebörtön falai közé. Fogoly lett Heródes Antipás
erődjében. János szolgálatának legnagyobb részét a Jordántól keletre
fekvő területeken töltötte, ami Antipás uralma alatt állt. Maga Heródes
is hallgatta Keresztelő János prédikálását. Az erkölcstelen király
megremegett a megtérésre intő felhívás hallatán: "Heródes fél vala
Jánostól, igaz és szent embernek ismervén őt, [...] és ráhallgatván, sok
dologban követi, és örömest hallgatja vala őt" (Mk 6:20). János
hűségesen foglalkozott vele, leleplezte Heródiással, testvére
feleségével fenntartott gonosz viszonyát. Egy darabig Heródes erőtlenül
szabadulni próbált az őt fogva tartó testi vágy láncaitól, ám Heródiás
még erősebben kötözte meg hálójában, s bosszút forralt Keresztelő János
ellen. Rávette Heródest, hogy vesse börtönbe a prófétát.
János
élete aktív munkával telt, így börtönéletének sötétje, tehetetlensége
súlyosan nehezedett rá. Amint egyik hét telt a másik után, s az idő nem
hozott változást, csüggedés, kétség lett úrrá rajta. Tanítványai nem
feledkeztek meg róla. Szabad bejárásuk volt a fogolyhoz, vitték neki a
híreket Jézus munkálkodásáról, s elmondták, hogyan sereglenek köré az
emberek. Azt is megkérdezték, hogy ha ez az új tanító a Messiás, akkor
miért nem tesz valamit János kiszabadítása érdekében. Hogyan engedheti
meg, hogy hűséges hírvivőjét megfosszák szabadságától, sőt talán
életétől is?
E
kérdések nem maradtak hatástalanok. Olyan kétségeket sugalltak
Jánosnak, melyek soha fel sem merültek volna benne. Sátán örömmel
hallgatta e tanítványok szavait, s látta, hogyan kavarják föl az Úr
követének lelkét. Ó milyen gyakran éppen azok bizonyulnak a
legveszélyesebb ellenségnek, akik egy jó ember barátainak hiszik
magukat, s vágyakoznak hűségük kimutatására! De ahelyett, hogy
megerősítenék barátjuk hitét, szavaik hányszor letörnek és
elbátortalanítanak!
A
Megváltó tanítványaihoz hasonlóan Keresztelő János sem értette meg
Krisztus országának természetét. Várta, hogy Jézus elfoglalja Dávid
trónját, s ahogy telt az idő, és a Megváltó nem igényelte a királyi
hatalmat, János összezavarodott és aggódni kezdett. Annakidején
kijelentette a népnek, hogy Ésaiás próféciájának be kell teljesednie az
Úr útjának előkészítése érdekében: minden hegynek és halomnak alá kell
szállnia, az egyenetlen egyenessé legyen és a bércek rónává. Arra várt,
hogy az emberi büszkeség és hatalom leromboltassék. Úgy mutatta be a
Messiást, mint akinek szórólapátja a kezében van, és mindenestül
megtisztítja szérűjét, a gabonát csűrébe takarítja, a polyvát pedig
olthatatlan tűzzel égeti meg. Illés prófétához hasonlóan, akinek
lelkével és erejével jött el Izraelhez, várta, hogy az Úr kijelentse
Önmagát, mint tűz által válaszoló Isten.
Küldetése
során Keresztelő János a gonoszság félelem nélküli dorgálójaként állt
meg magas és alacsony helyeken egyaránt, Heródes király elé mert állni, s
nyíltan megfeddte a bűnt. Életét sem tekintette drágának, csak hogy
kijelölt munkáját elvégezhesse. Föld alatti börtönéből most Juda
törzsének Oroszlánját figyelte: mikor töri meg az elnyomó büszkeségét, s
szabadítja meg a szegényt, és őt, a kiáltót. Jézus azonban látszólag
megelégedett azzal, hogy tanítványokat gyűjtött maga köré, gyógyította
és tanította az embereket. A vámszedők asztalánál evett, mialatt a római
iga naponta súlyosabban nehezedett Izraelre, s míg Heródes király és
hitvány szeretője azt tette, amit akart, a szegények és szenvedők
kiáltása az égig hatolt.
A
sivatagi próféta számára mindez megoldhatatlan rejtélynek tűnt.
Időnként démonok sugallatai kínozták lelkét, s szörnyű félelem árnya
borult rá. Lehetséges, hogy a rég várt Szabadító még nem jelent meg?
Akkor mit jelent az üzenet, amelyet hordoznia kell? János keserűen
csalódott munkájának eredményében. Azt várta, hogy Isten üzenetének
ugyanolyan hatása lesz, mint amikor a törvényt felolvasták Jósiás és
Ezsdrás idejében (Vö. 2Krón 34; Neh 8.9. fejezet). Mélységes megtérést
és az Úr felé fordulást remélt. Küldetésének sikere érdekében feláldozta
egész életét. Hiába lett volna?
Jánosnak
fájdalmat okozott, hogy iránta való szeretetből tanítványai
hitetlenséget táplálnak Jézussal szemben. Gyümölcstelen lett volna
érettük végzett munkája? Hűtlenül végezte volna küldetését, hogy most
megfosztották a munkától? Ha a megígért Szabadító megjelent, s János
igazán betöltötte misszióját, vajon Jézus nem törné-e meg az elnyomó
hatalmát, s nem szabadítaná-e ki követét?
Keresztelő
János mégsem adta fel Krisztusba vetett hitét. A mennyei szózat és a
leszálló galamb emléke, Jézus folttalan tisztasága, a Szentlélek ereje,
amely megnyugodott Jánoson, amikor a Megváltó színe elé került, s a
prófétai iratok tanúsága - mindez bizonyította, hogy a Názáreti Jézus a
megígért Messiás.
János
nem osztotta meg kétségeit, aggodalmait társaival. Elhatározta, hogy
megkérdezi Jézust, üzenetet küld neki. Ezt két tanítványára bízta, s azt
remélte, hogy a Megváltóval történő beszélgetés megerősíti hitüket, s
meggyőzi testvéreiket is. Vágyott néhány szóra, mellyel Krisztus
közvetlenül igazolja magát.
Milyen
rövid idő telt el azóta, amióta Keresztelő János Jézusra mutatva
kijelentette: "Ímé az Istennek ama báránya, aki elveszi a világ bűneit!"
"Ő az, aki utánam jő, aki előttem lett" (Jn 1:29.27). És most a kérdés:
"Te vagy-é az, aki eljövendő?" (Mt 11:3) Milyen rendkívül keserű és
kiábrándító ez az emberi természetre nézve! Ha János, a hűséges
útkészítő nem látta meg Krisztus küldetését, akkor mit lehet várni a
csak magára gondoló sokaságtól?
A
Megváltó nem válaszolt azonnal a tanítványok kérdésére. Amint ott
álltak, s csodálkoztak hallgatásán, gyógyulást kereső szenvedők és
betegek jöttek hozzá. A vakok utat tapogattak feléje a sokaságon át,
minden rendű-rangú beteg - ki a saját lábán, ki barátainak karjain -
buzgón igyekezett Jézus elé kerülni. A hatalmas Gyógyító szava behatolt a
süket fülbe. Szava, kezének érintése megnyitotta a vaknak szemét, hogy
láthassa a napvilágot, a természet tájait, a barátok arcát, a Szabadító
ábrázatát. Jézus megdorgálta a betegséget és elűzte a lázat. Hangja a
haldoklók fülébe hatolt, s azok egészségesen, erősen keltek föl. Béna
megszállottak hallgattak szavára, őrültségük megszűnt, s imádták Őt.
Gyógyítás közben tanította is az embereket. A szegény parasztok,
munkások, akiket az írástudók elkerültek, mint tisztátalanokat, Köré
tömörültek, Ő pedig az örök élet igéit szólta nékik.
Így
telt a nap, János tanítványai mindezt látták és hallották. Végül Jézus
magához hívta őket, s megparancsolta, hogy menjenek el, és mondják el
Jánosnak, aminek tanúi voltak. Hozzátette: "Boldog, valaki énbennem meg
nem botránkozik" (Lk 7:23). Istenségének bizonyítéka abban rejlett, hogy
törődött a szenvedő emberiség szükségleteivel. Dicsősége abban
mutatkozott meg, hogy leereszkedett a mi alacsony szintünkre.
A
tanítványok elvitték az üzenetet, és ez elég volt. János
visszaemlékezett a Messiásra vonatkozó próféciára: "Fölkent engem az Úr,
hogy a szegényeknek örömöt mondjak; elküldött, hogy bekössem a megtört
szívűeket, hogy hirdessek a foglyoknak szabadulást, és a
megkötözötteknek megoldást. Hogy hirdessem az Úr jókedvének esztendejét"
(Ésa 61:1 2). Krisztust nemcsak Messiásnak mutatták be munkái, hanem
azt is megmutatták, hogyan fogja megalapítani országát. Jánosnak ugyanaz
az igazság nyílt meg, amely Illésnek a pusztában, amikor "megyen vala
nagy erős szél, amely a hegyeket megszaggatta és meghasogatta a
kősziklákat az Úr előtt; de az Úr nem vala abban a szélben. És a szél
után földindulás lett; de az Úr nem volt a földindulásban sem. És a
földindulás után tűz jőve, de nem volt az Úr a tűzben sem." A tűz után
pedig Isten egy "szelíd hang" által szólt a prófétához (lKir 19:11-12).
Jézusnak így kellett végeznie munkáját, nem fegyvercsörgés, trónok,
országok megdöntése közepette, hanem úgy, hogy az emberek szívéhez
szóljon irgalmas és önfeláldozó élete által.
Keresztelő
János életelve, az önmegtagadás volt a Messiás országának alapelve is.
János jól tudta, hogy Izrael vezetőinek elveitől és reményeitől milyen
távol áll mindez. Ami számára Krisztus istenségének meggyőző bizonyítéka
volt, az számukra nem jelentett bizonyítékot. Ők nem a megígért
Messiásra vártak. János látta, hogy a Megváltó küldetése csak
gyűlöletüket és ítéletüket váltja ki. Neki, az előfutárnak nem maradt
más hátra, mint kiinni a poharat, melyet magának Krisztusnak is teljesen
ki kell ürítenie.
Az
Üdvözítő szavai "Boldog, aki énbennem meg nem botránkozik" (Mt 11:6),
gyöngéd feddésként szóltak Jánoshoz. Nem is maradtak eredménytelenek. A
próféta most világosabban megértette Krisztus küldetésének természetét,
alávetette magát Istennek akár életre, akár halálra, ahogy a legjobban
szolgálja a szeretett ügy érdekeit.
A
követek távozása után Jézus beszélt a népnek Keresztelő Jánosról. A
Megváltó szívből jövő részvétet érzett a most Heródes pincebörtönében
eltemetett hűséges tanúbizonyság iránt. Nem hagyhatta, hogy az emberek
azt higgyék, Isten elfeledkezett Jánosról, vagy hite megfogyatkozott a
próbák idején. "Mit látni mentetek ki a pusztába? -kérdezte -
Nádszálat-e, amit a szél hajtogat?" (Mt 11: 7)
A
Jordán mellett növő magas nád, amely minden szellőre elhajlik, találóan
jelképezi az írástudókat, akik Keresztelő János küldetésének
bírálóiként és ítélőiként léptek föl. Ide-oda ingadoztak a nép
véleményének szelétől. Nem akartak megalázkodni és elfogadni Keresztelő
János szívhez szóló üzenetét, de mivel féltek a néptől, nem merték
nyíltan ellenezni munkáját. Isten küldötte viszont nem volt ilyen gyáva
lelkületű. A Jézust körülvevő sokaság tanúja volt János munkájának.
Hallották, milyen rendületlenül feddi meg a bűnt. János ugyanolyan
egyszerűen beszélt az önigazult farizeusoknak, a papi szadduceusoknak,
Heródes királynak és udvarának, hercegeknek és katonáknak, vámszedőknek
és parasztoknak. Ő nem ingadozó nád volt, amelyet az emberi dicséret
vagy előítélet szele ide-oda hajlíthatott volna. Isten iránti hűsége, az
igazságért való buzgalma ugyanolyan volt a börtönben is, mint amikor
Isten üzenetét prédikálta a pusztában. Elvhűsége sziklaszilárd volt.
Jézus
folytatta: "Hát mit látni mentetek ki? Puha ruhába öltözött embert-é?
Ímé akik puha ruhákat viselnek, a királyok palotáiban vannak" (Mt 11:8).
János azért hívatott el, hogy feddje korának bűneit és túlzásait;
egyszerű ruhája, önmegtagadó élete összhangban állt küldetésének
jellegével. Drága öltözék, fényűző élet nem Isten szolgáinak
osztályrésze, hanem azoké, akik "királyok palotáiban vannak" (Mt 11:8), e
világ uralkodóié, akik kezükben tartják a földi hatalmat és
gazdagságot. Jézus fel akarta hívni a figyelmet a János, és a papok,
vezetők által viselt ruhák közötti különbségre. Ezek a tisztviselők
drága köntösöket, költséges díszeket hordtak. Szerették mutogatni
magukat, remélték, hogy így elkápráztatják a népet, s nagyobb
tiszteletet követelhetnek maguknak. Jobban igyekeztek megnyerni az
emberek csodálatát, mint a szívbéli tisztasággal Isten jóváhagyását.
Ezzel elárulták, hogy nem Istenhez hűek, hanem e világ királyságához.
Bizony
mondom néktek: az asszonyoktól szülöttek között nem támadott nagyobb
Keresztelő Jánosnál" (Mt 11:9-11). Az angyal kijelentette Zakariásnak
János születése előtt: "Nagy lészen az Úr előtt" (Lk 1:15). A menny
értékelése szerint miből áll a nagyság? Nem abból, amit a világ annak
tart: nem gazdagság, rang, nemesi származás vagy szellemi adottságok
önmagukban. Ha a szellemi nagyság - minden magasabb szintű
megfontolástól eltekintve - méltó a tiszteletre, akkor Sátánnak jár a
megbecsülés, akinek intellektuális nagyságát egyetlen ember sem érheti
el. Azonban minél nagyobb az adottság, annál nagyobb lesz az átok, ha az
én szolgálata megrontja a képességeket. Isten az erkölcsi értéket
becsüli. A szeretet és a tisztaság azok a vonások, amelyeket leginkább
értékel. János nagy volt az Úr szemében, amikor a Magas Tanács küldöttei
előtt, a nép előtt, saját tanítványai előtt lemondott a maga
dicsőségének kereséséről, s csak Jézusra, a Megígérte mutatott. A
Krisztus szolgálata felett érzett önzetlen öröme a legmagasabbrendű
nemességet képviseli, mely valaha is megnyilvánult emberben.
Halála
után így tettek bizonyságot róla Jézusnak, akik hallották
tanúságtételét: "János nem tett ugyan semmi csodát; de mindaz, amit
János efelől mondott, igaz vala" (Jn 10:41). Jánosnak nem adatott meg,
hogy tüzet hozzon le az égből, vagy halottat támasszon, mint Illés,
vezéri pálcát sem hordhatott Isten nevében, mint Mózes. Azért küldetett,
hogy hirdesse a Megváltó adventjét, és elhívja a népet: készüljenek föl
jövetelére. Olyan hűségesen teljesítette misszióját, hogy amikor az
emberek visszaemlékeztek, mit tanított Jézusról, elmondhatták: "Mindaz,
amit János efelől mondott, igaz vala" (Jn 10:41). A Mester minden
tanítványának ilyen bizonyságtételt kell hordoznia Krisztusról.
A
Messiás útkészítőjeként János "prófétánál is nagyobb" (Mt 11: 9) volt.
Míg a próféták távolról szemlélték Krisztus eljövetelét, Jánosnak
megadatott, hogy lássa Őt, hallja a menny bizonyságát Messiás-voltáról,
és isten Küldötteként mutassa be Őt Izraelnek. Isten mégis azt mondta:
.,Aki legkisebb a mennyeknek országában, nagyobb nálánál" (Mt 11:11).
János,
a próféta, összekötő kapocs a két korszak között. Isten képviselőjeként
állt elő, hogy megmutassa a kapcsolatot a törvény és a próféták,
valamint a keresztény korszak között. Ő volt a kisebb világosság, melyet
a nagyobbnak kellett követnie. A Szentlélek megvilágosította János
elméjét, hogy fényt áraszthasson népére, ám nem volt olyan világosság és
nem is lesz, amely oly tisztán sugározna az elbukott emberiségre, mint a
Jézus tanításából és példájából áradó fény. Krisztust és szolgálatát
csak homályosan lehetett megérteni az árnyékszolgálat áldozataiban. Még
maga János sem fogta fel teljesen a Megváltó által nyújtott jövendő
halhatatlan életet.
Eltekintve
az örömtől, amit János a küldetése felett érzett, élete szomorú volt.
Hangját a pusztán kívül ritkán hallották. Sorsa magányra ítélte. Nem
adatott meg neki, hogy meglássa munkájának gyümölcsét. Nem kapta meg az
előjogot, hogy Krisztussal lehessen, és lássa a nagyobb világosságot
kísérő isteni erő megnyilatkozását. Nem láthatta, hogyan nyeri vissza
látását a vak, gyógyul meg a beteg, támad föl a halott. Nem szemlélhette
a Krisztus minden szaván átütő fényt, amely bearanyozta a próféciák
ígéreteit. A legkisebb tanítvány, aki látta Krisztus hatalmas műveit és
hallotta szavát, ilyen értelemben nagyobb kiváltságban részesült, mint
Keresztelő János, ezért olvassuk, hogy nagyobb, mint ő.
A
beszédeit hallgató hatalmas tömegek révén János híre mindenfelé
eljutott. Óriási érdeklődés kísérte bebörtönzésének kimenetelét.
Szeplőtlen élete és a határozottan őt támogató közvélemény miatt úgy
gondolták, hogy nem bánhatnak erőszakosan vele szemben.
Heródiás
tudta, hogy közvetlenül sohasem nyerheti el Heródes beleegyezését János
halálához, ezért úgy döntött: célja elérése érdekében tervet sző. A
király születésnapján mulatságot rendeztek az állami hivatalnokok és az
udvari nemesek számára. Lakomázni fognak, lerészegednek. Heródes
elveszíti éberségét, és az asszony saját akarata szerint
befolyásolhatja.
Amikor
eljött a nagy nap, és a király evett-ivott az urakkal, Heródiás
beküldte lányát a vacsorázóterembe, hogy táncával szórakoztassa a
vendégeket. Salome ekkor volt női mivoltának első virágjában, érzéki
szépsége megigézte a tivornyázó urakat. Nem volt szokás, hogy az
udvarhölgyek megjelenjenek ezeken az ünnepségeken, s Heródes hízelgő
bókokat kapott, amiért Izrael papjának, hercegének lánya táncolt a
vendégek szórakoztatására.
A
király elbódult a bortól. A szenvedély került uralomra, az értelem
trónfosztott lett. Csak az örömök termét látta, mulatozó vendégeivel, az
ünnepi asztallal, a csillogó bort és a villódzó fényeket, s az előtte
táncoló fiatal lányt. E pillanattól vakmerően arra vágyott, hogy
olyasmit tegyen, ami dicsőíti őt az udvari főemberek előtt. Esküvel
fogadta, hogy megadja Heródiás lányának, bármit kér, még ha a fele
királyságát is.
Salome
anyjához szaladt, hogy megkérdezze, mit is kérjen. A válasz készen
volt: Keresztelő János fejét. Salome mit sem tudott az anyja szívében
forrongó bosszúszomjról, s elborzadt a kérés előterjesztésétől, de
Heródiás akarata győzött. A lány visszatért a rettenetes kéréssel:
"Akarom, hogy mindjárt add ide nekem Keresztelő János fejét egy tálban"
(Mk 6:25).
Heródes
megdöbbent és összezavarodott. Elcsitult a mulatozás zaja, baljós csend
ülte meg a dőzsölés színhelyét. A király megdermedt a rémülettől a
gondolatra, hogy kioltsa János életét. Mindamellett szavát adta, s nem
akart ingatagnak vagy hirtelenkedőnek látszani. Az esküt vendégei
tiszteletére tette, s ha valamelyikük felajánlotta volna, hogy feloldja
az ígéret alól, boldogan megkímélte volna a prófétát. Lehetőséget adott
nekik, hogy beszéljenek a fogoly érdekében. Ezek az emberek nagy utakat
tettek meg, hogy hallják János prédikálását, és bűntelen embernek, Isten
szolgájának ismerték őt. Noha megrázta őket a lány kérése, a
tiltakozáshoz túlságosan kábultak voltak. Senki sem emelte fel szavát,
hogy megmentse az ég küldöttének életét. E férfiak magas állami, bizalmi
állásokat töltöttek be; súlyos felelősség nyugodott rajtuk, mégis az
evésnek, ivásnak adták magukat, míg végül érzékeik eltompultak.
Elméjüket elbódította a szédítő zene és tánc látványa, lelkiismeretük
elaludt. Hallgatásukkal Isten prófétájának halálos ítéletét mondták ki, s
így kielégítették egy elhagyott asszony bosszúját.
Heródes
hiába várt, hogy feloldozzák esküje alól; azután vonakodva
megparancsolta: végezzék ki a prófétát. Hamarosan a király és vendégei
elé hozták János fejét. Örökre lezárultak az ajkak, melyek hűségesen
figyelmeztették Heródest: hagyjon fel bűnös életmódjával. Egyetlen
éjszakai mulatás az egyik legnagyobb próféta életébe került.
Ó,
hányszor esett áldozatul ártatlanok élete olyanok kicsapongásának, akik
az igazság őreiként kellett volna, hogy álljanak! Aki a részegítő
poharat ajkához emeli, az felelős mindazért az igazságtalanságért, amit
ittas állapotban elkövethet. Mivel értelme eltompul, lehetetlen
higgadtan ítélkeznie, vagy világosan látnia, mi a jó és mi a rossz.
Ajtót nyit Sátánnak, aki rajta keresztül elnyomja és elpusztítja az
ártatlanokat. "A bor csúfoló, a részegítő ital háborgó, és valaki abba
beletéved, nem bölcs" (Péld 20:1). Ezért van, hogy "eltávozott a
jogosság, [. . .) és aki a gonoszt kerüli, prédává lesz" (Ésa 59:14-15).
Akiknek hatalmuk van felebarátjuk élete felett, bűnt követhetnek el, ha
részegeskedésre adják magukat. Aki törvénykezik, annak meg is kell
tartania a törvényt! Önuralommal kell rendelkeznie! Tökéletesen uralnia
kell testi, szellemi és erkölcsi erőit, hogy értelme élénk legyen, az
igazságérzete pedig fejlett!
Keresztelő
János fejét átnyújtották Heródiásnak, aki ezt ördögi elégtétellel
nyugtázta. Bosszúja diadalmaskodott, s azzal hízelgett magának, hogy
Heródes lelkiismeretét többé semmi sem kavarja fel. Bűne mégsem tette
boldoggá. Neve utálatosságként kelt közszájra, miközben Heródest
mélyebben zaklatta a lelkiismeret, mint egykor a próféta
figyelmeztetései. János tanításainak befolyása nem csökkent, hanem
kiterjedt minden nemzedékre, egészen az idők végezetéig.
Heródes
szüntelenül maga előtt látta bűnét. Folyton kereste a megnyugvást bűnös
lelkiismeretének vádjai elől. Rendületlenül bízott Jánosban.
Visszaemlékezett önmegtagadó életére, komoly, ünnepélyes felhívásaira,
józan ítéletről tanúskodó tanácsaira, és azután eszébe jutott, hogyan
kellett mégis meghalnia; ezután Heródes nem tudott megnyugodni többé.
Miközben az államügyeket intézte, az emberek tisztelgését fogadta,
mosolygó arcot, méltóságteljes külsőt mutatott, ám nyugtalan szívet
rejtegetett, s mindig nyomasztotta a félelem, hogy átok ül rajta.
Heródest
mélyen megindították János szavai, miszerint semmit sem lehet elrejteni
Isten elől. Meg volt győződve arról, hogy Isten mindenütt jelen van, és
tanúja volt a mulatozásnak is a díszvacsorán, hallotta a János
lefejezésére adott parancsot, látta Heródiás diadalittasságát, és hogy
mint gyalázta dorgálójának levágott fejét. Sok minden, amit Heródes
egykor a próféta ajkáról hallott, most sokkal világosabban visszhangzott
lelkiismeretében, mint valaha a pusztai prédikáció.
Amikor
Heródes Krisztus munkájáról hallott, rendkívül megijedt. Azt hitte,
Isten feltámasztotta Jánost a halálból, s még nagyobb erővel küldte el,
hogy elítélje a bűnt. Szüntelenül rettegett, hogy János megtorolja
halálát: átkot mond rá és házanépére. Heródes azt aratta, amiről Isten
megmondta, hogy a bűnök eredménye lesz: "rettegő szívet, epedő szemeket
és sóvárgó lelket [. . . ) És a te életed kétséges lesz majd előtted; és
rettegni fogsz éjjel és nappal, és nem bízol életedben. Reggel azt
mondod: Bárcsak este volna! este pedig azt mondod: Bárcsak reggel volna!
- a te szívednek rettegései miatt, amellyel rettegsz, és a te
szemeidnek látása miatt, amelyet látsz" (5Móz 28:65-67). A vétkesnek
saját gondolatai a vádlói; nincs fájóbb kínzás, mint a bűnös
lelkiismeret fullánkja, amely nem hagy nyugodalmat sem éjjel, sem
nappal.
Sokak
szemében mély titokzatosság lengi körül Keresztelő János sorsát. Azt
kérdik, miért kellett börtönben sorvadnia és meghalnia? A gondviselés e
sűrű rejtélyébe emberi szemünk nem tekinthet bele, ám sohasem ingathatja
meg Istenbe vetett bizalmunkat, ha arra gondolunk, hogy János
tulajdonképpen osztozott Krisztus szenvedéseiben. Akik Krisztust
követik, mindannyian viselni fogják az áldozat koronáját. Bizonyára
félreértik őket az önző emberek, és Sátán támadásainak is célpontjai
lesznek. Az önfeláldozás ezen alapelvének megdöntéséért alapította Sátán
országát, s harcolni fog ellene, bárhol nyilvánul is meg.
János
gyermek-, ifjú- és férfikorát szilárdság és erkölcsi erő jellemezte.
Amikor hangja hallatszott a pusztában: "Készítsétek az Úrnak útját, és
egyengessétek meg az ő ösvényeit" (Mt 3:3). Sátán féltette országának
biztonságát. János úgy tárta fel a bűn gonoszságát, hogy az emberek
megremegtek. Sátán hatalma sokak fölött megtört, akik azelőtt irányítása
alatt voltak. Fáradhatatlanul igyekezett eltéríteni Keresztelő Jánost
az Istennek maradéktalanul alárendelt élettől, ám kudarcot vallott. Nem
sikerült legyőznie Jézust sem. A pusztai megkísértéskor Sátán vereséget
szenvedett, s haragja óriási volt. Most elhatározta, hogy Jánost sújtja,
így okoz bánatot Krisztusnak. Az egyetlen Emberre, akit nem vehet rá a
bűnre, szenvedéseket zúdít.
Jézus
nem lépett közbe, hogy megszabadítsa szolgáját. Tudta: János kiállja a
próbát. Örömmel eljött volna a Megváltó Jánoshoz, hogy jelenlétével
világosítsa meg a pincebörtön homályát. Azonban nem adhatta magát az
ellenség kezébe, nem kockáztathatta küldetését. Boldogan szabadította
volna meg hűséges szolgáját. De azon ezrekért, akiknek évek múltán a
börtönből a halálba kell menniük, Jánosnak ki kellett innia a vértanúság
poharát. Amikor Jézus követői elhagyottan, cellákban sínylődnek, kard
által, kínpadon vagy máglyán kell elpusztulniuk, látszólag elhagyatva
Istentől és embertől egyaránt, micsoda támasz lehet számukra az a
gondolat, hogy Keresztelő János, akinek hűségéről maga Krisztus tett
bizonyságot, osztozott sorsukban!
Sátán
engedélyt kapott, hogy hamar véget vethessen az isteni küldött földi
életének, ám azt az életet, amely "el van rejtve együtt a Krisztussal az
Istenben" (Kol 3:3), nem érintheti a pusztító. Ujjongott, hogy sikerült
megszomorítania Krisztust, de Jánost nem tudta legyőzni. A halál örökre
kívül helyezte őt a kísértés hatalmán. Ebben a küzdelemben Sátán
kimutatta igazi jellemét. A tanúskodó világegyetem előtt vált
nyilvánvalóvá ellenségeskedése Istennel és emberrel szemben.
Bár
János nem részesült csodálatos szabadításban, Isten nem feledte el.
Állandóan mellette voltak a mennyei angyalok, feltárták előtte a
Krisztusra vonatkozó próféciákat, és az Írás drága ígéreteit. Ez volt
támasza, amiképpen ez segítette Isten népét is az eljövendő korokban.
Keresztelő Jánosnak, és minden utána jövőnek adatott az ígéret: "Ímé én
tiveletek vagyok minden napon a világ végezetéig" (Mt 28:20).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése