"
Van pedig Jeruzsálemben a Juhkapunál egy tó, amelyet héberül
Bethesdának neveznek. Öt tornáca van. Ezekben feküvék a betegek, vakok,
sánták, aszkórosok nagy sokasága, várva a víznek megmozdulását" (Jn
5:2-3).
Ennek
a tónak a vize időnként megmozdult. Az általános hit szerint ez
természetfeletti erő műve volt, s aki először lépett a felzavart vízbe,
az meggyógyult, bármilyen betegségben szenvedett is. Nyomorultak százai
látogatták ezt a helyet. A tömeg olyan nagy volt amikor a víz
felzavarodott, hogy rohanás közben letaposták az előttük levő férfiakat,
nőket és gyermekeket, a náluk gyengébbeket. Sokan a tó közelébe sem
juthattak. Többen odaértek, és a parton haltak meg. Menedékhelyeket
készítettek a tó körül, hogy a betegeket megvédjék a nap hevétől és az
éj hűvösétől. Némelyek az éjszakát ezeken a tornácokon töltötték, s
onnan másztak a tóhoz nap mint nap, a gyógyulás hiú reményében.
Jézus
újra Jeruzsálemben volt. Egyedül sétált, láthatólag elmélkedett,
imádkozott, és eközben a tóhoz ért. Látta a nyomorult szenvedőket, akik
gyógyulásuk egyetlen feltételezett helyét figyelik. Vágyott arra, hogy
gyakorolja gyógyító hatalmát, és minden szenvedőt meggyógyítson, de
szombatnap volt. Tömegek mentek a templomba istentiszteletre, és Jézus
tudta, hogy egy ilyen gyógyítás annyira felszítaná a zsidók
előítéleteit, hogy rövidesen véget vetnének munkájának.
A
Megváltó mégis látott valakit, akinek állapota mindenkinél
nyomorúságosabb volt. Ez az ember harmincnyolc éve gyógyíthatatlanul
béna volt. Betegsége jórészt saját bűneinek következménye volt, amit
Isten ítéletének tekintettek. Egyedül, barátok nélkül tengette életét ez
a szenvedő a nyomorúság hosszú évein át, és már úgy érezte, hogy
kivettetett Isten kegyelméből. Amikor a víz felzavarodása közeledett,
várta, hogy valakinek megesik a szíve rajta, és a tornáchoz viszi. De a
kellő pillanatban mégsem volt, aki segítsen neki. Látta a víz
fodrozódását, de sohasem tudott a víz szélénél tovább jutni. Mások
vetették magukat a vízbe, nála erősebbek. Nem tudta felvenni a versenyt
az önző, tülekedő tömeggel. Folytonos erőfeszítései az egyetlen cél
felé, igyekezete és állandó csalódása teljesen felőrölték maradék
erejét.
{DA 202.1}
A
beteg gyékényen feküdt, néha felemelte fejét és a tóra tekintett, s
ekkor egy kedves, együttérző arc hajolt fölé, és szavai: "Akarsz-é
meggyógyulni?" (Jn 5:6) felkeltették érdeklődését. Remény költözött a
szívébe. Úgy érezte, valahonnan segítséget kap. De a reménysugár hamar
elhomályosult. Eszébe jutott, milyen sokszor próbálta elérni a tavat, és
most is milyen rosszak a kilátásai, míg a víz legközelebb felzavarodik.
Letörten elfordult, és így szólt: " Uram, nincs emberem, hogy amikor a
víz felzavarodik, bevigyen engem a tóba; és mire én odaérek, más lép be
előttem" (Jn 5:7).
Jézus
nem kérte ezt a szenvedőt, hogy higgyen benne. Egyszerűen így szólt:
"Kelj fel, vedd fel a te nyoszolyádat, és járj!" (Jn 5: 8) Ám a férfi
hite belekapaszkodik ebbe a mondatba. Minden idegét és izmát átjárja az
új élet, bénult tagjai egészségesen kezdenek működni. Kérdés nélkül
aláveti akaratát Krisztus parancsának, és összes izmai engedelmeskednek
akaratának. Felszökken, és újra tud mozogni.
Ugyanígy
nyerhetünk lelki gyógyulást. A bűn elválasztott az isteni élettől.
Lelkünk megbénult. Nem vagyunk képesek szent életet élni, ugyanúgy, mint
a magatehetetlen férfi sem tudott járni. Sokan ismerik fel
gyámoltalanságukat, sóvárognak a lelki élet után, amely összhangba hozza
őket Istennel, és hiába küzdenek, hogy elnyerjék. Kétségbeesetten
kiáltanak fel: "Óh én nyomorult ember! Kicsoda szabadít meg engem e
halálnak testéből?" (Róm 7:24) Ezek a csüggedők, küszködők nézzenek fel!
A Megváltó a vérén megváltottak fölé hajol, és kifejezhetetlen
szelídséggel, szánalommal így szól: "Akarsz-é meggyógyulni?" (Jn 5: 6)
Megparancsolja, hogy kelj fel egészségesen, békében. Ne várj, amíg
érzed, hogy meggyógyultál! Higgy szavának és teljesül! Állj akaratoddal
Krisztus oldalára! Szolgálj neki, cselekedj szava szerint, és erőt fogsz
kapni! Bármilyen bűnös szokásba, uralkodó szenvedélybe merül is bele az
ember hosszú időn át, amely parancsol testnek és léleknek, Krisztus meg
tud és meg is kíván szabadítani attól. Életet ad lelketeknek, melyek
"holtak a ti vétkeitek miatt" (Ef 2:1). Megszabadítja a gyengeség,
szerencsétlenség és a bűn láncai által megkötözött foglyot.
A
meggyógyított béna lehajolt nyoszolyájáért, amely csak egy szőnyegből
és egy takaróból állt, és amint örömmel újra felegyenesedett, kereste
tekintetével a Szabadítót, de Jézus eltűnt a tömegben. A férfi
megrémült, hogy nem fogja felismerni, ha legközelebb látja. Amint útjára
sietett, határozottan, szabadon lépdelve Istent dicsérté, és
örvendezett újonnan kapott erejének, közben találkozott néhány
farizeussal, s azonnal elmondta nekik gyógyulását. Meglepődött, milyen
hűvösen hallgatták történetét.
Borús
arccal szakították félbe, és kérdőre vonták, miért hordja az ágyát
szombatnapon. Szigorúan emlékeztették, hogy törvénytelen dolog terhet
cipelni az Úr napján. A férfi örömében elfelejtette, hogy szombat van,
mégsem érzett bűnbánatot, amiért engedelmeskedett Annak a parancsának,
Akinek ilyen isteni ereje van. Bátran válaszolt: "Aki meggyógyított
engem, az mondá nékem: Vedd fel a nyoszolyádat, és járj" (Jn 5:11).
Kérdezték, ki tette ezt, de nem tudta megmondani. Ezek a vének jól
tudták, hogy csak Egyvalaki képes véghezvinni ezt a csodát, de közvetlen
bizonyítékot akartak Jézus személyére nézve. El akarták ítélni, mint
szombatrontót. Ítéletük szerint nemcsak áthágta a törvényt a beteg
szombati meggyógyításával, hanem szentségtörést is követett el azzal,
hogy megparancsolta neki, vigye el nyoszolyáját.
A
zsidók annyira kiforgatták a törvényt, hogy igává, kötelékké tették.
Értelmetlen kívánalmaik közmondásosakká váltak más népek körében.
Különösen a szombatot kerítették be mindenféle értelmetlen
korlátozással. Így ez nem volt számukra sem öröm, sem tiszteletreméltó,
az Úrnak szentelt idő. Zsidó nem gyújthatott tüzet, sőt még mécsest sem
szombaton. Következésképp az emberek a pogányokra voltak utalva sok
olyan dologban, amelyeket maguk nem tehettek meg törvényeik szerint. Nem
vették észre, hogy ha ezek a cselekedetek bűnösek, akkor éppoly bűnösek
azok, akik másokat bíznak meg végrehajtásukkal, mintha maguk tették
volna meg. Azt hitték, hogy az üdvösség csak a zsidókra korlátozódik, és
az összes többiek amúgy is reménytelen állapota már nem lehet rosszabb.
De Isten nem adott olyan parancsolatokat, amelyeknek ne
engedelmeskedhetne mindenki. Törvényei nem szentesítenek ésszerűtlen
vagy önző megszorításokat.
A
templomban Jézus találkozott a meggyógyított emberrel. Ez bűnért való
és hálaáldozatot hozott a nagy kegyelemért, melyben részesült. Jézus
megtalálta őt az imádkozók között, és e figyelmeztető szavakkal fedte
fel kilétét: "Ímé, meggyógyultál; többé ne vétkezzél, hogy rosszabbul ne
legyen dolgod!" (Jn 5 :14).
A
gyógyult ember túlcsorduló örömmel találkozott Szabadítójával. Nem volt
tudomása a Jézussal szembeni ellenségeskedésről, és megmondta az őt
faggató farizeusoknak, hogy Ő gyógyította meg. "Emiatt üldözőbe vevék a
zsidók Jézust, és meg akarák Őt ölni, hogy ezeket művelte szombaton" (Jn
5 :16).
{DA 204.3}
Jézust
a Magas Tanács elé vitték, hogy feleljen a szombatrontás vádjára. Ha a
zsidóság ekkoriban független nemzet lett volna, akkor egy ilyen váddal
céljukat elérhetik, és Jézust halálra ítélik. Ezt megakadályozta az,
hogy Róma alá rendelt nemzet volt. A zsidóknak nem állt jogukban
halálbüntetést kiróni, és a Krisztus ellen felhozott vádaknak nem volt
súlyuk a római bíróságon. Voltak viszont más kifogások, melyekkel
sikerre akartak jutni. A munkáját akadályozó erőfeszítések ellenére
Krisztusnak nagyobb befolyása volt az emberekre még Jeruzsálemben is,
mint nekik. Olyan tömegeket is vonzott Jézus tanítása, akiket a rabbik
szónoklatai nem érdekeltek. Megértették az Ő szavait, szívüket
melengette, vigasztalta. Jézus Istenről nem mint bosszúálló bíróról,
hanem mint szelíd atyáról beszélt. Isten képmását látták benne
tükröződni. Igéi balzsamként hatottak a megsebzett lélekre. Szavai és
irgalmas cselekedetei által összetörte a régi hagyományok és ember
alkotta parancsolatok elnyomó hatalmát, és Isten szeretetét annak
kimeríthetetlen teljességében jelenítette meg.
Az
egyik legrégebbi krisztusi próféciában ezt olvashatjuk: "Nem múlik el
Júdától a fejedelmi bot, sem a vezéri pálca térdei közül; míg eljő Siló,
és a népek néki engednek" (lMóz 49:10). Az emberek Krisztus köré
gyűltek. Együttérző szívük a szeretet és jótékonyság leckéit a papok
által megkívánt merev ceremóniák fölé helyezte. Ha a papok és vének nem
avatkoznak közbe, Jézus tanításai olyan reformáló munkát vittek volna
véghez, amilyet még nem látott a világ. Csakhogy saját hatalmuk
fenntartása érdekében ezek a vezetők elhatározták, hogy megszüntetik
Jézus befolyását. Bevádolása a Magas Tanács előtt, tanításainak nyílt
elítélése segített ennek végrehajtásában, mivel az emberek még mindig
igen-igen tisztelték vallási vezetőiket. Aki el merészelte ítélni a
rabbinikus követelményeket, vagy könnyíteni próbált az emberekre rakott
terheken, azt bűnössé nyilvánították nemcsak istenkáromlásért, hanem
hazaárulásért is. A rabbik remélték, hogy ezen az alapon gyanúba
keverhetik Krisztust. Úgy mutatták be, mint aki megpróbálja megdönteni a
bevett szokásokat, széthúzást kelt a nép között, és így előkészíti a
talajt a teljes római leigázás számára.
Ám
ezek a tervek - melyek végrehajtásán olyan buzgón dolgoztak a rabbik -
nem a Magas Tanácstól, hanem egy másik testülettől származtak. Miután
Sátán nem tudta Krisztust legyőzni a pusztában, egyesítette erőit, hogy
szolgálatában gátolja, ha csak lehet keresztezze munkáját. Amit
közvetlen, személyes erőfeszítéssel nem tudott elérni, úgy döntött, hogy
azt haditerv segítségével hajtja végre. Alig vonult vissza a pusztai
küzdelemből, szövetséges angyalaival tanácskozva máris terveket szőtt a
zsidók elméjének további elvakítására, hogy ne ismerjék fel
Megmentőjüket. Emberi ügynökök által szándékozott dolgozni a vallásos
világban, átitatta őket saját ellenségeskedésével az igazság bajnoka
ellen. Úgy irányította az embereket, hogy utasítsák el Krisztust, és
életét tegyék a lehető legkeserűbbé. Remélte, hogy így elriaszthatja Őt
küldetésétől. Izrael vezetői Sátán eszközeivé váltak a Megváltó elleni
háborúskodásban.
Jézus
"a törvényt naggyá teszi és dicsőségessé" (Ésa 42:21). Nem kisebbíteni
akarta annak magasztosságát, hanem dicsőíteni. Az Írás így szól: "Nem
pislog és meg nem reped, míg a földön törvényt tanít" (Ésa 42: 4). Azért
jött, hogy felszabadítsa a szombatot azok alól a megterhelő
követelmények alól, amelyek áldás helyett átokká tették.
Ezért
választotta a szombatot Bethesdában gyógyításának véghezvitelére.
Meggyógyíthatta volna a beteget a hét bármely más napján is, vagy
egyszerűen csak orvosolhatta volna baját anélkül, hogy megparancsolja:
hordozza nyoszolyáját. Ezzel viszont Jézus nem kapta volna meg a kívánt
lehetőséget. Bölcs szándékon alapul Krisztus földi életének minden
cselekedete. Minden amit tett, fontos önmagában és tanulságában is. A
tónál a szerencsétlenek közül a legnyomorultabbat választotta, akin
megmutatta gyógyító hatalmát, s megparancsolta az embernek, hogy
hordozza nyoszolyáját a városon keresztül, így mutassa meg mindenkinek a
rajta véghezvitt nagy művet. Felmerül a kérdés, törvényes volt-e ezt
tenni szombatnapon, megnyitja ez az utat Jézus számára az Úr napjára
vonatkozó zsidó korlátozások megtagadása felé, és afelé, hogy
érvénytelennek nyilvánítsa hagyományaikat.
Jézus
azt állította, hogy a nyomorultak megszabadításának munkája összhangban
van a szombat-parancsolattal. Összhangban van Isten angyalainak
munkájával, akik örökké fel- és alászállanak a menny és a föld között,
hogy segítsenek a szenvedő emberiségen. Jézus kijelentette: "Az én Atyám
mind ez ideig munkálkodik, én is munkálkodom" (Jn 5 :17). Minden nap
Istené, amikor véghez lehet vinni terveit az emberiségért. Ha a zsidók
értelmezik helyesen a törvényt, akkor Isten téved, akinek munkája
megelevenít és fenntart minden élőlényt, amióta először lefektette a
föld alapjait. Azután az Úrnak - aki kijelentette, hogy munkája jó, s a
szombatot létrehozta műve befejezésének emlékére - meghatározott
időszakokhoz kellene kötnie munkálkodását, és meg kellene állítania a
világegyetem soha véget nem érő körforgását.
Megtiltaná
Isten a Napnak, hogy feladatát elvégezze szombaton, megakadályozná
langyos sugarait abban, hogy melegítsék a földet és táplálják növényeit?
Nyugodnia kell a világok rendszerének is ama szent napon?
Megparancsolná a patakoknak, hogy ne öntözzék a mezőket és erdőket,
meghagyná a tenger hullámainak, hogy csendesítsék le szüntelen
apadásukat és áradásukat? Álljon meg a búza, a gabona növekedése,
halassza el az érlelődő fürt bíbor virágzását? Ne hajtsanak a fák,
virágok rügyet, bimbót szombaton?
Ebben
az esetben az ember nélkülözné a föld gyümölcseit, s az áldásokat,
amelyek kívánatossá teszik az életet. A természet folyásának
változatlanul haladnia kell. Isten a pillanat kedvéért nem állíthatja
meg kezét, különben az ember elerőtlenedne és meghalna. Az embernek is
van elvégezni való munkája ezen a napon. Az életszükségleteket ki kell
elégíteni, a beteget kezelni kell, a szűkölködőt el kell látni. Nem
fogják bűntelennek tartani, aki megtagadja, hogy könnyítsen a szenvedőn
szombatnapon. Isten szent pihenőnapja az emberért rendeltetett, az
irgalmasság cselekedetei tökéletes összhangban vannak ezzel a
szándékkal. Isten nem kívánja, hogy teremtményei akár csak egy órát is
szenvedjenek olyan fájdalom miatt, amit szombaton vagy bármely más napon
enyhíteni lehet.
Mégis,
Isten magasabb követelményeket állít szombaton, mint más napokon. Népe
felhagy szokásos tevékenységével, és imádkozással, elmélkedéssel tölti
az időt. Nagyobb kegyet kérhetnek Tőle szombaton, mint a többi napon.
Isten különös figyelmét igénylik. Áldásának legjaváért könyörögnek.
Isten nem várja meg a szombat elmúltát e kérések teljesítésével. A menny
munkája sohasem szűnik meg, és az embernek sem kell megpihennie a jó
cselekedetek munkálásában. A szombat nem a haszontalan semmittevés
idejéül rendeltetett. A törvény megtiltja a világi munkát az Úr
pihenőnapján; a megélhetés érdekében végzett mindennapi tevékenységet
szüneteltetni kell, a világi örömökért vagy haszonért való munka sem
törvényes e napon - de ahogyan Isten megszűnt teremtő munkájától,
megpihent szombaton és megáldotta azt, úgy kell az embernek is elhagynia
napi elfoglaltságát, és az egészséges pihenésnek, az imádásnak és a
szent cselekedeteknek szentelnie e szent órákat. Krisztus munkája, a
beteg meggyógyítása tökéletes összhangban volt a törvénnyel,
megtisztelte a szombatot.
Jézus
állítása szerint jogai Istenével egyenlők, amennyiben ugyanolyan szent,
ugyanolyan jellegű munkát végezhet, mint amivel az Atya foglalatoskodik
a mennyben. A farizeusok viszont még jobban felháborodtak. Jézus
nemcsak hogy áthágta a törvényt, ahogyan ők értelmezték, hanem azzal,
hogy "Atyjának" (Jn 5:18) nevezte Istent, egyenlőnek jelentette ki magát
Vele.
Krisztus
ellenfeleinek nem voltak olyan érveik, amelyek felérhetnének az Ő
általa hirdetett igazsággal. Csak szokásaikra és hagyományaikra tudtak
hivatkozni, ezek pedig Jézus érveivel összehasonlítva - melyeket Isten
szavából és a természet szüntelen körforgásából szűrt le - gyengének,
üresnek tűntek. Ha a rabbik csak egy kicsit is vágyakoztak volna a
világosságra, meggyőződhettek volna arról, hogy Jézus igazat beszél.
Kikerülték azokat a dolgokat, amelyeket Jézus a szombatról mondott, fel
akarták korbácsolni a kedélyeket ellene, mert Istennel egyenlőnek
jelentette ki magát. A vezetők dühe nem ismert határokat. Ha nem féltek
volna a néptől, a papok és rabbik Jézust a helyszínen lemészárolják.
Azonban az emberek érzelmileg határozottan Őmellette álltak. Sokan
barátjukat ismerték fel Jézusban, aki meggyógyította betegségüket,
enyhítette bánatukat, s indokoltnak látták a bethesdai szenvedő
meggyógyítását. Ezért egy időre a vezetők kénytelenek voltak gátat
szabni gyűlöletüknek.
Jézus
visszautasította az istenkáromlás vádját. Az én hatalmam - mondta - a
munkavégzés, amivel vádoltok engem az, hogy Isten Fia vagyok, egy vagyok
Vele természetemben, akaratomban, célomban. Minden munkájában, a
teremtésben és a gondviselésben együttműködött Istennel. "A Fiú semmit
sem tehet önmagától, hanem ha látja cselekedni az Atyát" (Jn 5:19). A
papok és rabbik éppen azért a munkáért tettek szemrehányást Isten
Fiának, amiért a világra küldetett. Bűneik elválasztották őket Istentől,
és büszkeségükben Tőle függetlenül cselekedtek. Mindenre megfelelőnek
tartották magukat, nem ismerték fel, hogy szükségük lenne magasabb
szintű bölcsességre tetteik irányításához. Isten Fia viszont alávetette
magát az Atya akaratának, az Ő hatalmától függött. Így Krisztus
tökéletesen megüresítette magát, semmit sem tervezett a maga számára.
Elfogadta Isten reá vonatkozó terveit, s az Atya napról napra tárta fel
azokat. Bárcsak annyira Istentől függenénk, hogy életünk egyszerűen
akaratának átvitele volna!
Amikor
Mózes a szentélyt, Isten lakóhelyét készült megépíteni, utasítást
kapott, hogy mindent a hegyen látott minta szerint készítsen el. Mózes
telve volt buzgósággal Isten műve iránt; mellette álltak a
legtehetségesebb, legképzettebb emberek, hogy javaslatait véghezvigyék.
Mégsem az ő elgondolása szerint kellett elkészíteni egyetlen
csengettyűt, gránátalmát, rojtot, bojtot, függönyt, sem a szentély
bármely edényét, hanem a néki bemutatott minta szerint. Isten hívta a
hegyre, s kinyilatkoztatta neki a mennyei dolgokat. Az Úr beborította őt
dicsőségével, hogy láthassa a mintát, és mindent aszerint készíttessen.
Ezáltal Izraelnek - amelyet az Úr saját lakhelyévé kívánt tenni - tárta
fel a jellem dicsőséges eszményképét. A mintát az Úr akkor mutatta meg,
amikor a törvényt adta a Sinai hegyen, és elvonult Mózes előtt, ezzel a
szózattal: "Az Úr, az Úr, irgalmas és kegyelmes Isten, késedelmes a
haragra, nagy irgalmasságú és igazságú. Aki irgalmas marad ezeríziglen;
megbocsát hamisságot, vétket és bűnt" (2Móz 34:6-'7).
Izrael
a maga útját választotta. Nem a minta szerint építkeztek. Krisztus az
igazi templom, amelyben Isten lakozik, földi életének minden részletét
az isteni ideállal összhangban formálta. Így szólt: "Hogy teljesítsem a
te akaratodat; ezt kedvelem, én Istenem, a te törvényed keblem közepette
van" (Zsolt 40:9). Így épül jellemünk "Isten hajlékává a Lélek által"
(Ef 2: 22). "És mindeneket azon minta szerint készíts" (Zsid 8 : 5);
"hiszen Krisztus is szenvedett érettetek, néktek példát hagyván, hogy az
ő nyomdokait kövessétek" (1Pt 2:21)
Krisztus
szavai arra tanítanak, hogy úgy kell tekintenünk magunkat, mint akik
mennyei Atyánkkal elszakíthatatlan kötelékben vagyunk. Bármilyen
helyzetben is legyünk, Istentől függünk, Ő tartja kézben mindenki
sorsát. Ő jelöli ki teendőnket, felruház képességekkel, ellát
eszközökkel a munkához. Amíg akaratunkat Isten alá rendeljük, bízunk
erejében, bölcsességében, Ő biztos ösvényeken vezet, hogy betölthessük a
nagy tervéből ránk eső részt. Ám aki a maga erejére vagy bölcsességére
alapoz, az elválasztja magát Istentől. Ahelyett, hogy Krisztussal
összhangban munkálkodna, Isten és ember ellenségének szándékát viszi
véghez.
A
Megváltó folytatta: "Mert amiket az (Atya) cselekszik, ugyanazokat
hasonlatosképpen a Fiú is cselekszi. [...] Amint az Atya feltámasztja a
halottakat és megeleveníti, úgy a Fiú is akiket akar, megelevenít" (Jn
5:19.21). A szadduceusok nem hittek a test feltámadásában, Jézus viszont
azt mondja nekik, hogy Atyjának egyik legnagyobb műve a holtak
feltámasztása, és néki magának is van hatalma ugyanezt megtenni. "Eljő
az idő, és az most vagyon, mikor a halottak hallják az Isten Fiának
szavát, és akik hallják, élnek" (Jn 5:25). A farizeusok hittek a
halottak feltámadásában. Krisztus kijelenti, hogy már most közöttük van a
holtaknak életet adó erő, látniuk kell megnyilatkozását. Ugyanez a
feltámasztó erő ad életet a "vétkeiben és bűneiben holt" (Ef 2:1)
léleknek. A Krisztus Jézusban való élet ama lelke "az Ő feltámadásának
ereje" (Fil 3:10), megszabadítja az embert "a bűn és a halál
törvényétől" (Róm 8:2). A gonosz hatalma megtört, s hit által az ember
oltalomban részesül a bűn ellen. Aki megnyitja szívét Krisztus Lelkének,
az hatalmas erejének részesévé lesz, amely kihozza testét a sírból.
A
szerény Názáreti kijelenti igazi méltóságát. Az emberiség fölé
emelkedik, eldobja a bűn és gyalázat leplét, s láthatóvá válik, mint az
angyalok Dicsőítettje, Isten Fia, aki egy a világmindenség Teremtőjével.
Hallgatói elbűvölten álltak. Soha ember még nem mondott ilyesmit, mint
Ő, nem viselkedett ilyen királyian, fenségesen. Jézus kifejezései
világosak, egyszerűek, tökéletesen ismertetik az Ő küldetését, s a világ
kötelességét. "Mert az Atya nem ítél senkit, hanem az ítéletet egészen a
Fiúnak adta; Hogy mindenki úgy tisztelje a Fiút, miként tisztelik az
Atyát. Aki nem tiszteli a Fiút, nem tiszteli az Atyát, aki elküldte őt.
[...] Mert amiként az Atyának élete van önmagában, akként adta a Fiúnak
is, hogy élete legyen önmagában; És hatalmat ada néki az ítélet-tételre
is, mivelhogy embernek fia" (Jn 5 : 22-23.26-27).
A
papok és írástudók bírákká nyilvánították magukat, hogy Krisztus
munkáját elítéljék, Ő viszont az előbbiek bírájának jelentette ki magát,
valamint az egész föld bírájának. A világ Krisztusnak adatott, s Rajta
keresztül jő minden áldás Istentől az elbukott emberiséghez. Ő Üdvözítő
testté-létele előtt is, után is. Amióta bűn létezik, azóta van Megváltó
is. Ő ad világosságot és életet mindeneknek, s a kapott világosság
szerint fog megítélni. És Ő aki a világosságot adta, Ő, aki a
legszelídebb kérleléssel kísér minden embert, s keresi, hogyan nyerje
meg a bűntől a szentségnek, Ő egyben a védelmező és bíró is. Amióta
elkezdődött a nagy küzdelem a mennyben, Sátán csalással tartja fenn
ügyét, Krisztus pedig azon fáradozik, hogy leleplezze a gonosz terveit
és megtörje hatalmát. Ő az, aki találkozott a csalóval; aki minden
időben igyekezett elragadni a foglyokat karmaiból; s aki ítéletet fog
mondani minden lélek fölött.
És
Isten "hatalmat ada néki az ítélet-tételre is, mivelhogy embernek fia"
(Jn 5:27). Mivel mindenestől megízlelte az emberi szenvedést és
kísértéseket, megérti az emberi gyengeségeket és bűnöket, mert
érdekünkben győzelmesen ellenállt Sátán kísértéseinek, s igazságosan,
szelíden bánik a lelkekkel, akiknek megmentéséért tulajdon vére folyt -
emiatt az Emberfia hivatott az ítélet végrehajtására.
Azonban
Krisztus küldetése nem az ítélet, hanem a megváltás volt. "Nem azért
küldte az Isten az ő Fiát a világra, hogy kárhoztassa a világot, hanem
hogy megtartassék a világ általa (Jn 3:17). A Magas Tanács előtt Jézus
kijelentette: "Aki az én beszédemet hallja és hisz annak, aki engem
elbocsátott, örök élete van, és nem megy a kárhozatra, hanem általment a
halálból az életre" (Jn 5:24).
Krisztus
meghagyta tanítványainak, hogy ne csodálkozzanak, s a jövő rejtélyét
még szélesebb távlatokban nyitotta meg előttük. "Eljő az óra, - mondotta
- amelyben mindazok, akik a koporsókban vannak, meghallják az ő szavát,
és kijőnek; akik a jót cselekedték, az élet feltámadására; akik pedig a
gonoszt művelték, a kárhozat feltámadására" (Jn 5:28-29).
A
jövendő életnek ez a bizonysága volt az, amelyre Izrael oly sokáig
várt, s amelyről remélték, hogy a Messiás adventjekor megkapják. Az
egyetlen világosság, amely beragyoghatja a sír sötétjét, rájuk
ragyogott. Ám az önfejűség vak. Jézus áthágta az írástudók hagyományait,
semmibe vette hatalmukat, s ők nem hittek.
Az
idő, a hely, az alkalom, az egybegyűlteket átjáró érzések intenzitása
mind-mind hozzájárult ahhoz, hogy Jézus szavainak még mélyebb hatásuk
legyen a Magas Tanács előtt. A nemzet legnagyobb vallási tekintélyei
mind annak életére törtek, Aki Izrael helyreállítójának mondotta magát. A
szombat Urát földi törvényszék elé hurcolták, hogy a szombattörvény
megrontásának vádjára feleljen. Amikor Ő félelem nélkül jelentette ki
küldetését, bírái döbbenten, fogcsikorgatva tekintettek Reá, ám szavai
megválaszolhatatlanok voltak. Nem tudták elítélni. Tagadta, hogy a
papoknak és írástudóknak jogában állna kikérdezni Őt, vagy beleavatkozni
munkájába. Senki sem ruházta fel őket ilyen hatalommal. Ezen igényük
saját gőgjükön és önteltségükön alapult. Jézus nem volt hajlandó
beismerni bűnösségét, sem nem hagyta, hogy kikérdezzék.
Ahelyett,
hogy mentegetőzött volna a néki felrótt cselekedetek miatt, vagy
megmagyarázta volna, miért tette, Jézus a vezetőkhöz fordult, és a
vádlottból vádló lett. Megfeddte őket szívük keménységéért, és az
Írásokban való járatlanságukért. Kijelentette, hogy éppúgy
visszautasították Isten szavát, mint ahogy elutasították Isten küldöttét
is. "Tudakozzátok az írásokat, mert azt hiszitek, hogy azokban van a ti
örök életetek; és ezek azok, amelyek bizonyságot tesznek rólam" (Jn 5
:39).
Az
Ótestamentumi Írások minden lapjáról - a történelemből, törvényekből,
jövendölésekből egyaránt - Isten Fiának dicsősége sugárzik. Mivel isteni
intézmény volt, a judaizmus egész rendszere egy összeszerkesztett
evangéliumi próféciát alkotott. Krisztusról "a próféták mind bizonyságot
tesznek" (Acs 10:43). Az Ádámnak adott ígérettől a pátriárkákon és a
törvényes gazdasági rendszeren át a dicsőséges égi fény mind
felismerhetőbbé tette az Üdvözítő lábnyomait. Látók szemlélték Bethlehem
csillagát, az eljövendő Silót, az eljövendő dolgok titokzatos menetben
vonultak el előttük. Minden áldozat Krisztus áldozatára mutatott. A
tömjénfelhőben mindig az Ő igazságossága szállt fel. Minden jubileumi
trombita az Ő nevét zengte. A Szentek Szentjének félelmetes
titokzatosságában az Ő dicsősége lakozott.
A
zsidóknak birtokukban volt a Szentírás, s feltételezték, hogy a szavak
puszta, felszínes ismerete alapján örök életre jogosultak. Azonban Jézus
így szólt: "Az ő igéje sincs maradandóan bennetek" (Jn 5:38). Miután
szavakkal elutasították Krisztust, személyesen is elvetették. "Nem
akartok hozzám jőni, - mondta Jézus - hogy életetek legyen" (Jn 5 : 40).
A
zsidó vezetők tanulmányozták a Messiás királyságára vonatkozó prófétai
tanításokat, de ezt nem az igazság megismerése iránti őszinte vágyból
tették, hanem azért, hogy bizonyítékot találjanak nagyravágyó reményeik
fenntartására. Amikor Krisztus várakozásaikkal ellentétes módon jött el,
nem fogadták be Őt, és saját igazolásukra csalónak próbálták
beállítani. Amikor már rátették lábukat erre az ösvényre, Sátánnak
könnyű volt Krisztussal szembeni ellenállásukban megerősíteni őket.
Ugyanazokat a szavakat, melyeket Istensége bizonyítékának foghattak
volna föl, ellene magyarázták. Így Isten igazságát hazugsággá
változtatták, s minél közvetlenebbül szólt hozzájuk a Megváltó
irgalmasságának cselekedetei által, annál csökönyösebben álltak ellent a
világosságnak.
Jézus
így szólt: "Én nem embertől nyerem a bizonyságtételt" (Jn 5:34). Nem a
Magas Tanács befolyására vagy szentesítésére vágyott. Jóváhagyásuk nem
jelentett volna megtiszteltetést számára. A menny ruházta fel
méltósággal és hatalommal. Ha kívánja, az Atya újra tanúsította volna
Istenségét. Őmiattuk, a nemzet érdekében, amelynek vezetői voltak, várta
azt, hogy a zsidó főemberek felismerjék jellemét, s elfogadják az
általa hozott áldásokat.
"Én
az én Atyám nevében jöttem, és nem, fogadtatok be engem; ha más jőve a
maga nevében, azt befogadnátok" (Jn 5:43). Jézus isteni hatalommal jött
el, az Ő képmását hordozta, betöltötte igéjét, az Ő dicsőségét kereste -
mégsem fogadták el Izrael vezetői. Ám amikor mások jönnek, Krisztus
jellemével ruházzák fel magukat, s közben saját akaratukból cselekszenek
és a saját dicsőségüket keresik - őket elfogadják. És miért? Azért,
mert aki a saját dicsőségét keresi, az másokban is felkelti a
nagyratörési vágyat. Az ilyen felhívásra valóban reagáltak a zsidók.
Elfogadták a hamis tanítót, mert szentesítette becsben tartott
véleményüket és hagyományaikat, így hízelgett büszkeségüknek. Krisztus
tanítása viszont nem egyezett meg az ő elgondolásaikkal. Ő lelki
természetű volt, önfeláldozást követelt, ezért nem fogadták el. Nem
ismerték Istent, s mikor Krisztus által szólt, hangja idegennek tűnt.
"Ha
hinnétek Mózesnek, - mondta Jézus - nékem is hinnétek; mert énrólam írt
ő. Ha pedig az ő írásainak nem hisztek, mi módon hisztek az én
beszédeimnek?" (Jn 5:46-4"7) Krisztus szólt Mózesen keresztül Izraelhez.
Ha hallgattak volna az isteni hangra, mely nagy vezetőjük által szólt,
ezt ismerték volna fel Krisztus tanításaiban. Ha hittek volna Mózesnek,
neki is hittek volna, Akiről Mózes írt.
Jézus
tudta: a papok és írástudók elhatározták, hogy elveszítik Őt, mégis
világosan elmagyarázta az Atyával alkotott egységét, s a világhoz fűződő
viszonyát. Azok is látták, hogy ellenszegülésükre nincsen ürügy,
öldöklő gyűlöletük mégsem csillapodott. Félelem szállta meg őket a Jézus
szolgálatát kísérő meggyőző erő láttán, mégis ellenálltak hívásának, és
sötétségbe burkolóztak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése