Egy
ideig Keresztelő János nagyobb befolyást gyakorolt a nemzetre, mint
vezetői, papjai vagy fejedelmei. Ha azt állította volna, ő a Messiás, és
felkelést szít Róma ellen, a papok és a nép együtt tömörülnek zászlaja
alá. Sátán készen állt, hogy Jánost a világi hódítók becsvágyának
hízelgő bármilyen ellenszolgáltatás elfogadására buzdítsa. János,
jóllehet tisztában volt hatalmával, mégis határozottan visszautasította a
csábító megvesztegetést. A rá összpontosuló figyelmet Másvalakire
irányította.
Most
látta, hogy a népszerűség hulláma a Megváltó felé fordul. Napról napra
kevesebben voltak körülötte. Amikor Jézus Jeruzsálemből a Jordán
mellékéhez jött, a nép hozzásereglett, hogy Őt hallgassa. Tanítványainak
száma naponta nőtt. Sokan megkeresztelkedni jöttek, s bár maga Krisztus
nem keresztelt, de hozzájárult, hogy tanítványai gyakorolják ezt a
rendelkezést. Így pecsételte meg útkészítőjének küldetését. János
tanítványai ellenben féltékenykedni kezdtek Jézus növekvő
népszerűségére. Készen álltak, hogy bírálják munkáját, amire röviddel
ezelőtt találtak is alkalmat. Nézeteltérésük támadt a zsidókkal, hogy
vajon a keresztség képes-e megtisztítani a lelket a bűntől. Azt
állították, hogy a Jézus keresztsége alapvetően különbözik a Jánosétól.
Nem sokkal ezután vitába keveredtek Krisztus tanítványaival arról, hogy
milyen kifejezéseket helyes használni a keresztségkor, és végül van-e
egyáltalán joga Jézusnak keresztelni.
János
tanítványai mesterükhöz jöttek panaszaikkal, és így szóltak: "Mester!
Aki veled vala a Jordánon túl, akiről te bizonyságot tettél, ímé az
keresztel, és hozzá megy mindenki" (Jn 3:26). E szavak által Sátán
kísértette Jánost. Noha János küldetése láthatólag végéhez közeledett,
még mindig gördíthetett akadályt Krisztus munkásságának útjába. Ha János
önérzetes, szomorúságnak vagy csalódottságnak ad hangot, amiért más
került a helyére, a viszály, a féltékenység és irigység magvát hintette
volna el, és nagyban fékezte volna az evangélium előrehaladását.
János
természeténél fogva részese volt az emberiség hibáinak, gyöngeségeinek,
de az isteni szeretet érintése átalakította. A légkört, melyben élt,
nem szennyezte önzés és becsvágy, távol állt tőle a féltékenységnek még a
csírája is. Nem rokonszenvezett a tanítványok elégedetlenségével, hanem
kinyilvánította, milyen világosan megértette a Messiáshoz való
viszonyát, és milyen boldogan üdvözölte Azt, Akinek utat készített.
Kijelentette:
"Az ember semmit sem vehet, hanem ha a mennyből adatott néki. Ti
magatok vagytok a bizonyságaim, hogy megmondtam: Nem vagyok én a
Krisztus, hanem hogy őelőtte küldettem el. Akinek jegyese van, vőlegény
az; a vőlegény barátja pedig, aki ott áll és hallja őt, örvendezve örül a
vőlegény szavának" (Jn 3:27-29). János barátként mutatkozik be, aki
közvetítő a jegyesek között, egyengeti az utat a házassághoz. Mihelyt a
vőlegény megkapja menyasszonyát, a barát küldetése beteljesedett. Együtt
örvend azok boldogságán, akiknek egybekelését elősegítette.
Hasonlóképpen János arra hivatott el, hogy az embereket Jézushoz
irányítsa, és örült, hogy tanúja lehet a Megváltó sikeres munkájának.
Így szólt: "Ez az én örömem immár betelt. Annak növekednie kell, nékem
pedig alább szállanom" (Jn 3: 29-30).
János
hittel tekintett az Üdvözítőre, az önmegtagadás magaslataira
emelkedett. Nem arra vágyott, hogy az embereket magához vonzza, hanem
hogy gondolataikat magasra, még magasabbra emelje, amíg megpihennek
Isten Bárányánál. Ő maga csak egy hang volt, egy kiáltás a pusztában.
Most örömmel vállalta a hallgatást és az ismeretlenséget, hogy minden
szem az élet Világossága felé forduljon.
Aki
hű marad az elhíváshoz, mint Isten küldötte, az nem keresi a maga
dicsőségét. Az önszeretet elmerül a Krisztus iránti szeretetben. A
versengés nem teheti tönkre az evangélium drága ügyét. Az emberek
felismerik, hogy feladatuk hirdetni, ahogyan Keresztelő János tette.
"Ímé az Istennek ama Báránya, aki elveszi a világ bűneit!" (Jn 1:29)
Jézust fogják felemelni, és Vele az emberiség is felemelkedik. "Így szól
a magasságos és felséges, aki örökké lakozik, és akinek neve szent:
Magasságban és szentségben lakom, de a megrontottal és alázatos szívűvel
is, hogy megelevenítsem az alázatosok lelkét, és megelevenítsem a
megtörtek szívét" (Ésa 57:15).
A
próféta önmagától megüresített lelke megtelt isteni világossággal.
Mivel látta a Megváltó dicsőségét, szavai szinte ugyanazok voltak, mint
amelyeket Krisztus mondott a Nikodémussal való beszélgetés során. János
így szólt: "Aki felülről jött, feljebb való mindenkinél. Aki a földről
való, földi az, és földieket szól; aki a mennyből jött, feljebb való
mindenkinél [. . .) Mert akit az Isten küldött, az Isten beszédeit
szólja; mivelhogy az Isten nem mérték szerint adja a Lelket" (Jn
3:31-34). Krisztus elmondhatta: "Nem a magam akaratát keresem, hanem
annak akaratát, aki elküldött engem" (Jn 5:30). Róla szól az ige:
"Szeretted az igazságot és gyűlölted a hamisságot; annakokáért felkent
téged az Isten, a te Istened, örömnek olajával a te társaid felett"
(Zsid 1: 9). Az Atya "nem mérték szerint adja a Lelket" (Jn 3:34).
Így
van ez Krisztus követőinek esetében is. Csak akkor kaphatunk mennyei
világosságot, ha készek vagyunk megüresíteni magunkat énünktől. Nem
láthatjuk tisztán Isten jellemét, sem Krisztust nem fogadhatjuk el hit
által, ha nem egyezünk bele, hogy minden gondolatunkat alávessük a
Krisztus iránti engedelmességnek. Mindazokra, akik ezt teszik, mérték
nélkül töltetik ki a Szentlélek. Krisztusban "lakozik az istenségnek
egész teljessége testileg, és ti Őbenne vagytok bételjesedve" (Kol
2:9-10).
János
tanítványai azt mondták, hogy mindenki Krisztushoz jön, a világosan
látó János viszont így szólt: "Az ő bizonyágtételét senki sem fogadja
be" (Jn 3:32), vagyis kevesen készek elfogadni Őt mint Megváltót a
bűntől. De "aki az ő bizonyságtételét befogadja, az megpecsételte, hogy
az Isten igaz" (Jn 3:33). "Aki hisz a Fiúban, örök élete van" (Jn 3:36).
Nincs helye a vitának, hogy a Krisztus vagy a János keresztsége
tisztít-e meg a bűntől. Krisztus kegyelme az, ami életet ad a léleknek.
Krisztus nélkül a keresztség - csakúgy, mint bármely más szertartás -
értéktelen formaság. "Aki pedig nem enged a Fiúnak, nem lát életet" (Jn
3:36).
Krisztus
sikeres munkáját, amit Keresztelő János ilyen örömmel fogadott, a
jeruzsálemi hatóságoknak is jelentették. A papok és írástudók irigyelték
János befolyását, amikor látták, hogy az emberek elhagyják a
zsinagógákat és özönlenek a pusztába - most viszont itt volt Valaki, aki
még nagyobb erővel vonzotta a tömegeket. Izraelnek ezek a vezetői nem
voltak hajlandók Jánossal elmondani: "Annak növekednie kell, nékem pedig
alább szállanom" (Jn 3 :30). Újra elhatározták, hogy véget vetnek a
munkának, amely a népet elvonta tőlük.
Jézus
tudta: a papok nem sajnálják a fáradságot, hogy viszályt szítsanak az Ő
és a János tanítványai között. Tudta, hogy gyülekeznek a viharfelhők,
amelyek elsöprik az egyik legnagyobb prófétát, aki e világra született.
Annak érdekében, hogy elkerüljön minden félreértésre vagy nézeteltérésre
okot adó alkalmat, Jézus csendben megszüntette munkásságát és
visszavonult Galileába. Nekünk is úgy kell megpróbálnunk elkerülni
mindent, ami viszályhoz, félreértéshez vezethet, hogy közben hűek
maradunk az igazsághoz. Ugyanis amikor ilyesmi üti fel a fejét, az
eredmény a lelkek elvesztése. Ha olyan körülmények adódnak, amelyek
miatt szakadás fenyeget, kövessük Jézus és Keresztelő János példáját.
János
azért hivatott el, hogy egy reformáció élére álljon. Emiatt tanítványai
abban a veszélyben forogtak, hogy figyelmük rá összpontosul, érzésük
szerint a mű sikere az ő munkásságán múlik, és szem elől tévesztik azt a
tényt, hogy ő csupán eszköz, amely által Isten munkálkodik. János
munkássága azonban nem volt elegendő a keresztény egyház alapjainak
lerakásához. Amikor véghezvitte küldetését, egy másik munkának kellett
elkezdődnie, amelyet az ő bizonyságtétele nem végezhetett el.
Tanítványai azonban ezt nem értették meg. Midőn látták, hogy Krisztus
veszi át a munkát, féltékenykedtek és elégedetlenkedtek.
Ugyanez
a veszély ma is fennáll. Isten elhív valakit egy bizonyos munkára, és
amikor az illető képességei szerint elvégezte, az Úr másoknak adja át,
hogy továbbvigyék művét. Csakhogy János tanítványaihoz hasonlóan sokan
úgy érzik, hogy a munka sikere az első munkástól függ. A figyelem a
földiekre irányul a mennyeiek helyett, féltékenység bukkan fel, és Isten
műve csorbát szenved. Akit pedig ily módon indokolatlanul tisztelnek,
azt az önhittség veszélye fenyegeti. Nem fogja fel, hogy Istentől függ. A
népet arra tanítják, hogy az emberi vezetésben bízzon, és így bűnbe
esnek, eltávolodnak Istentől.
{DA 182.1}
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése