János 4:1-42
(Útban
Galilea felé Jézus áthaladt Samárián. Déltájban érte el Sékhem gyönyörű
völgyét. E völgy bejáratánál volt Jákób kútja. Jézus elfáradt az
utazásban, és leült pihenni, míg tanítványai elmentek élelmet vásárolni. )
A
zsidók és a samaritánusok esküdt ellenségek voltak, és amennyire csak
lehetett, minden érintkezést kerültek egymással. Szükség esetén
valójában lehetett kereskedelmi kapcsolatot létesíteni a
samaritánusokkal - ezt az írástudók törvényesnek ítélték -, de minden
társadalmi érintkezést megtiltottak. Zsidó nem kért kölcsön
samaritánustól, nem fogadott el szívességet, még egy falat kenyeret vagy
egy pohár vizet sem. A tanítványok, amikor élelmet vásároltak, a
nemzeti szokásoknak megfelelően cselekedtek. Ezen túl viszont nem
mentek. Szívességre kérni egy samaritánust, vagy bárhogyan segíteni neki
- ilyesmi még Krisztus tanítványainak sem jutott volna eszébe.
Jézus
ült a kút szélén, bágyadt volt az éhségtől és a szomjúságtól. Hosszú
volt az út reggel óta, és most tűzött Reá a déli nap. Szomjúsága csak
fokozódott, ahogy a hűs, frissítő vízre gondolt, amely oly közel volt
hozzá, de mégis elérhetetlen, mivel nem volt sem kötele, sem
vizeskorsója, és a kút mély volt. Neki is emberi természete volt, várnia
kellett tehát, amíg jön valaki és vizet merít.
Egy
samáriai asszony közeledett, és mintha észre sem vette volna Jézust,
korsóját megtöltötte vízzel. Megfordult és elindult, ekkor Jézus inni
kért tőle. Keleti ember ilyen szívességet nem hárított volna el. Keleten
a vizet "Isten ajándékának" nevezték. A szomjazó utasnak vizet adni -
ezt olyan szent kötelességnek tartották, amiért a sivatagi arabok
képesek voltak útjukról letérni. A zsidók és samaritánusok közti
gyűlölet azonban meggátolta az asszonyt abban, hogy szívességet ajánljon
fel Jézusnak, a Megváltó viszont kereste a kulcsot szívéhez, és isteni
szeretettől vezérelt tapintattal kért, nem pedig ajánlott szívességet.
Ha felajánlja segítségét, lehet, hogy az asszony visszautasítja, a
bizalom azonban bizalmat ébreszt. A menny Királya jött ehhez a kivetett
lélekhez, szolgálatot kért kezéből. Ő, aki az óceánt teremtette, akinek
hatalma van a nagy mélységek vizein, aki elindította a forrásokat és a
föld csatornáit, fáradtan megpihent Jákób kútjánál, és rá volt utalva
egy idegen szívességére még egy korty víz tekintetében is.
Jézus
így felelt: "Ha ismernéd az Isten ajándékát, és hogy ki az, aki ezt
mondja néked: Adj innom! te kérted volna őt, és adott volna néked élő
vizet" (Jn 4:10). Azon is csodálkozol, hogy oly csekély szívességet
kérek tőled, mint egy korty víz a lábunknál levő kútból. Ha te kértél
volna engem, az örök élet vizét adtam volna.
Az
asszony nem értette meg Krisztus szavait, de érezte ünnepélyes
jelentőségüket. Könnyed, kötekedő magatartása kezdett megváltozni.
Feltételezte, hogy Jézus az előttük levő kútról beszél, és így szólt: "
Uram, nincs mivel merítened és a kút mély: hol vennéd tehát az élő
vizet? Avagy nagyobb vagy-é te a mi atyánknál, Jákóbnál, aki nékünk adta
ezt a kutat, és ebből ivott ő is?" (Jn 4:11-12) Csak egy szomjas, úttól
megfáradt, poros vándort látott maga előtt. Gondosan összehasonlította
Őt az igen tisztelt Jákób pátriárkával. Valóban úgy érezte - és ez
természetes -, hogy nincs olyan kút, amely fölérhetne azzal, amiről még
az atyák gondoskodtak. A múltba tekintett, az atyákra, és előre, a
Messiás eljövetelére, miközben az atyák Reménye, maga a Messiás mellette
volt, s ő nem ismerte fel. Ma is mennyi szomjas lélek áll közel az élő
vízhez, és mégis messze tekint az élet kútforrásától! "Ne mondd a te
szívedben: Kicsoda megy föl a mennybe? (azaz, hogy Krisztust aláhozza;)
Avagy: Kicsoda száll le a mélységbe? (azaz, hogy Krisztust a halálból
felhozza.) [. . .) Közel hozzád a beszéd, a szádban és a szívedben van:
[...] Mert ha a te száddal vallást teszel az Úr Jézusról, és szívedben
hiszed, hogy az Isten feltámasztotta őt a halálból, megtartatol" (Róm
10:6-9)
Jézus
nem válaszolt azonnal a Reá vonatkozó kérdésre, hanem ünnepélyes
őszinteséggel így szólt: "Mindaz, aki ebből a vízből iszik, ismét
megszomjúhozik: Valaki pedig abból a vízből iszik, amelyet én adok néki,
soha örökké meg nem szomjúhozik; hanem az a víz, amelyet én adok néki,
örök életre buzgó víznek kútfeje lesz őbenne" (Jn 4:13-14).
Aki
e világ kútjainál próbálja csillapítani szomját, csak azért iszik, hogy
újból megszomjazzék. Az emberek mindenütt kielégítetlenek. Vágyakoznak
valamire, ami a lelki szükségleteket elégíti ki. Csak Egyvalaki képes
erre. A világ szükséglete, az összes népek reménysége Krisztus. Az
isteni kegyelem, melyet egyedül Ő képes nyújtani, olyan, mint az élő
víz: megtisztít, felfrissít, felüdíti a lelket.
Jézus
nem úgy gondolta, hogy ha az ember egyszer iszik az élet vizéből, az
elegendő. Aki megízleli Krisztus szeretetét, az folyton többre vágyik,
és semmi mást nem keres. A világ gazdagsága, tisztelete, örömei nem
vonzzák. Szíve szüntelenül így kiált: Többet Belőled! Ő, Aki feltárja a
lélek szükségleteit, arra vár, hogy ezt a belső éhséget és szomjúságot
kielégíthesse. Minden emberi tartalék és forrás kiapad. A tartályok
kiürülnek, a tavak kiszáradnak; ámde Üdvözítőnk kimeríthetetlen
kútforrás. Újból és újból ihatunk, mindig oltja szomjunkat. Akiben
Krisztus lakozik, annak lelkében van az áldás kútja - "örök életre buzgó
víznek kútfeje" (Jn 4:14). Ebből a forrásból merítheti az összes
szükségletét kielégítő erőt és kegyelmet.
Míg
Jézus az élő vízről beszélt, az asszony csodálkozva figyelte. Jézus
felkeltette érdeklődését, vágyat ébresztett benne az ajándék iránt,
amelyről beszélt. Felfogta, hogy nem a Jákób kútjának vizéről van szó,
mivel ezt rendszeresen itta, mégis újból megszomjazott. "Uram, - mondta -
add nékem azt a vizet, hogy meg ne szomjúhozzam, és ne jöjjek ide
meríteni!" (Jn 4:15)
Jézus
most hirtelen más irányba terelte a beszélgetést. Mielőtt ez a lélek
elfogadhatta az ajándékot, amelyet Jézus adni vágyott, rá kellett
vezetnie, hogy felismerje bűneit és Megváltóját. "Monda néki: Menj el,
hívd a férjedet, és jöjj ide!" (Jn 4:16) Az asszony így felelt: "Nincs
férjem" (Jn 4:17). Azt remélte, hogy ezzel minden ilyen irányú
kérdezősködésnek elejét veszi. A Megváltó viszont folytatta: "Jól
mondád, hogy: Nincs férjem; Mert öt férjed volt, és a mostani nem
férjed: ezt igazán mondtad" (Jn 4:17 18).
Hallgatója
megremegett. Titokzatos kéz forgatta élettörténetének lapjait,
napvilágra hozta, amiről azt remélte, hogy örökre rejtve marad. Ki az,
aki olvas életének titkaiban? Eszébe ötlött az örökkévalóság, az
eljövendő ítélet, amikor minden, most rejtett dolog nyilvánvalóvá lesz.
Ennek fényében felébredt lelkiismerete.
Semmit
sem tagadhatott, de megpróbált kerülni minden utalást erre a
kellemetlen témára. Mély tisztelettel így szólt: "Uram, látom, hogy te
próféta vagy" (Jn 4:19). Azután, remélve, hogy így lelkiismeretét
megnyugtathatja, vallási ellentétekre terelte a szót. Ha Ő próféta,
bizonyára el tudja igazítani azokban az ügyekben, amelyeket oly régóta
vitatnak.
Jézus
türelmesen hagyta, hogy arra terelje a beszélgetést, amerre akarja.
Közben figyelte az alkalmat, hogy újból az asszony szívébe rejthesse az
igazságot. A nő így szólt: "A mi atyáink ezen a hegyen imádkoztak; és ti
azt mondjátok, hogy Jeruzsálemben van az a hely, ahol imádkozni kell"
(Jn 4:20). Éppen ráláttak Garizim hegyére. Templomát lerombolták, csak
az oltár maradt meg. Az istentisztelet helye vita tárgya volt a zsidók
és a samaritánusok között. Az utóbbiak őseinek egy része valaha
Izraelhez tartozott, de bűneik miatt az Úr megengedte, hogy bálványimádó
nép hajtsa őket igájába. Nemzedékek óta keveredtek a bálványimádókkal,
akiknek vallása fokozatosan beszennyezte az övékét. Igaz, hogy úgy
tartották: bálványaik csak emlékeztetik őket az élő Istenre, a
világegyetem Uralkodójára - az embereket mégis faragott képeik
tiszteletére nevelték.
Amikor
a jeruzsálemi templomot újjáépítették Ezsdrás idejében, a samaritánusok
szerettek volna csatlakozni a zsidókhoz az építkezésnél. Ezt a
kiváltságot a zsidók visszautasították, s ebből ádáz gyűlölködés pattant
ki a két nép között. A samaritánusok saját templomot építettek Garizim
hegyén. Itt a mózesi előírásokkal összhangban tisztelték Istent, bár nem
vetették el teljesen a bálványimádást. A katasztrófa azonban utolérte
őket: templomukat lerombolta az ellenség, úgy tűnt, átok alatt vannak -
mégis ragaszkodtak hagyományaikhoz és istentiszteleti formájukhoz. Nem
ismerték el a jeruzsálemi templomot Isten házának, és nem vallották,
hogy a zsidók vallása az övék fölött áll.
Jézus
így válaszolt az asszonynak: "Hidd el nékem, hogy eljő az óra, amikor
sem nem ezen a hegyen, sem nem Jeruzsálemben imádjátok az Atyát. Ti azt
imádjátok, amit nem ismertek; mi azt imádjuk, amit ismerünk: mert az
idvesség a zsidók közül támadt" (Jn 4:21-22). Jézus már megmutatta, hogy
mentes a zsidók samaritánusokkal szembeni előítéleteitől. Most arra
vágyott, hogy ledöntse ennek a samaritánusnak a zsidókkal szembeni
előítéletét. Miközben utalt arra, hogy a samaritánusok hitét megfertőzte
a bálványimádás, kijelentette, hogy a megváltás nagy igazságait Isten a
zsidókra bízta, és közülük kell a Messiásnak megjelenni. A Szent Iratok
világosan bemutatták Isten jellemét és kormányzásának alapelveit. Jézus
a zsidókhoz sorolta magát, mint olyanokhoz, akikkel Isten megismertette
magát.
Arra
vágyott, hogy hallgatójának gondolatait a külsőségek, a ceremóniák
ügye, az ellentét kérdései fölé emelj e. "Eljő az óra - mondotta - és az
most vagyon, amikor az igazi imádók lélekben és igazságban imádják az
Atyát: mert az Atya is ilyeneket keres, az ő imádóiul. Az Isten lélek:
és akik őt imádják, szükség, hogy lélekben és igazságban imádják" (Jn
4:25-24).
Itt
Jézus ugyanazt az igazságot jelenti ki, amit Nikodémusnak is
kinyilatkoztatott, amikor ezt mondta: "Ha valaki újonnan nem születik,
nem láthatja az Isten országát" (Jn 3:3). Nem azáltal kerül az ember
közösségbe Istennel, hogy egy szent hegyet vagy egy szent templomot
keres. A vallást nem szabad külső formákra vagy ceremóniákra korlátozni.
Egyedül az a vallás vezet Istenhez, amely Istentől jő. Ha helyesen
akarjuk szolgálni Őt, az isteni Lélektől kell születnünk. Ő megtisztítja
a szívet, megújítja a gondolkodást, új képességgel ruház fel, hogy
ismerjük és szeressük Istent. Összes parancsolata iránt készséges
engedelmességgel ajándékoz meg. Ez az igazi istentisztelet, a Szentlélek
munkájának gyümölcse. A Lélek fogalmaz meg minden őszinte imát, és az
ilyen ima elfogadható Isten előtt. Ha valahol egy lélek vágyakozik Isten
után, ott megnyilvánul a Lélek munkája, és Isten megnyilatkozik annak
az embernek. Ő az ilyen imádókat keresi. Arra vár, hogy elfogadhassa,
fiaivá és leányaivá tehesse őket.
A
beszélgetés során Jézus szavai mély hatást tettek az asszonyra. Sohasem
hallott ilyen véleményt sem saját papjaitól, sem a zsidóktól. Amint
addigi élete elvonult előtte, átérezte, hogy nagy szüksége van valamire.
Rádöbbent, hogy lelke szomjazik, és ezt Sikár kútjainak vize sohasem
csillapíthatja. Eddig semmi sem érte, ami ennyire ráébresztette volna
magasabbrendű szükségleteire. Jézus meggyőzte arról, hogy olvas életének
titkaiban, mégis barátjának érezte Őt, olyannak, aki szánja és szereti.
Bár már jelenlétének tisztasága is ítélet volt bűnei felett, Jézus egy
szóval sem vádolt, hanem kegyelméről beszélt, ami megújíthatja a lelket.
A nő kezdett meggyőződni Jézus jelleméről. Felmerült benne a kérdés:
Nem lehet ez a rég várt Messiás? Így szólt: "Tudom, hogy a Messiás jő
(aki Krisztusnak mondatik); mikor az eljő, megjelent nékünk mindent" (Jn
4:25). Jézus felelt: "Én vagyok az, aki veled beszélek" (Jn 4:26).
Ennek
az asszonynak a felfogása érzékeny volt ezekre a dolgokra. Kész volt
elfogadni a legnemesebb kinyilatkoztatást, mivel érdekelték az Írások,
és a Szentlélek felkészítette, hogy még több világosságot tudjon
befogadni. Tanulmányozta az Ótestamentum ígéretét: "Prófétát támaszt
néked az Úr, a te Istened teközüled, a te atyádfiai közül, olyat mint
én: azt hallgassátok!" (5Móz 18:15) Szerette volna megérteni ezt a
próféciát. A világosság már átvillant elméjén. Az élet, a lelki élet
vize, amit Krisztus ad minden szomjas léleknek, kezdett buzogni
szívében. Az Úr Lelke munkálkodott benne.
Krisztus
nem tehetett ilyen egyszerű kijelentést az önigazult zsidóknak, mint
ennek az asszonynak. Messzemenő fenntartásokkal kellett szólnia
hozzájuk. Amit nem mondott el a zsidóknak, és amit később tanítványai
lelkére kötött, hogy tartsák titokban, azt most kijelentette ennek a
nőnek. Jézus látta, hogy tudását hasznosítani fogja, és másokat is el
fog hozni, hogy részesüljenek kegyelmében.
Amikor
a tanítványok küldetésükből visszatértek, meglepetve látták, hogy
Mesterük egy asszonnyal beszélget. Nem vette el a frissítő vizet, amire
vágyott, nem szakította félbe a beszélgetést, hogy egyen az ételből,
amit tanítványai hoztak. Amikor az asszony elment, tanítványai kérték,
hogy egyék. Látták, hogy hallgatag, elgondolkodott, mintha elmélkedésbe
merült volna. Arca fénytől sugárzott, s nem merték megzavarni
kapcsolatát a mennyel. Viszont tudták: bágyadt, kimerült, és
kötelességüknek érezték, hogy emlékeztessék fizikai szükségleteire.
Jézus látta szerető érdeklődésüket és így szólt: "Van nékem eledelem,
amit egyem, amit ti nem tudtok" (Jn 4: 32).
A
tanítványok csodálkoztak, ki hozhatott Neki ételt, de Ő megmagyarázta:
"Az én eledelem az, hogy annak akaratját cselekedjem, aki elküldött
engem, és az ő dolgát elvégezzem" (Jn 4:34). Jézust örömmel töltötte el,
hogy szavai felébresztették az asszony lelkiismeretét. Látta, ahogyan
iszik az élet vizéből, és ez csillapította saját éhét és szomját.
Küldetésének teljesítése, amiért elhagyta a mennyet, megerősítette a
Megváltót munkájában, és az emberi szükségletek fölé emelte. Egy
igazságra éhes, szomjas lélek szolgálata becsesebb volt Számára, mint az
evés vagy ivás. Pihenés, felüdülés volt ez Néki. A jótékonyság volt
lelkének élete.
Üdvözítőnk
szomjúhozza a hálát. Éhezi azok rokonszenvét és szeretetét, akiket vére
árán váltott meg. Kimondhatatlanul vágyik arra, hogy hozzá jöjjenek és
vegyenek életet. Ahogyan az anya figyeli a hála mosolyát kisgyermeke
arcán, ami az értelem derengését is jelzi, úgy keresi Krisztus a hálás
szeretet jeleit, amelyek kifejezik, hogy lelki élet kezdődött a szívben.
Az
asszonyt örömmel töltötték el Krisztus szavai. A csodálatos
kinyilatkoztatás szinte ellenállhatatlan erejű volt. Otthagyta a
vizeskorsót, és visszatért a városba, hogy elvigye az üzenetet másoknak.
Jézus tudta, miért ment el. Otthagyta a korsót - ez félreérthetetlenül
az Ő szavainak hatásáról tanúskodott. A nő lelkének legőszintébb vágya
volt, hogy élő vizet kapjon; elfelejtette, hogy miért ment a kúthoz,
elfelejtette a Megváltó szomjúságát, amit oltani akart. Örömtől
túlcsorduló szívvel sietett útjára, hogy másokkal is megossza a kapott
drága világosságot.
"Jertek,
lássatok egy embert, aki megmonda nékem mindent, amit cselekedtem -
mondta a város lakóinak; Nem ez-é a Jézus?" (Jn 4:29). Szavai az emberek
szívét érintették. Új volt az arckifejezése, egész megjelenése. Az
emberek érdeklődtek Jézus iránt. "Kimenének [...] a városból, és hozzá
menének" (Jn 4:30)
Amint
Jézus ült a kútnál, az előtte elterülő gabonaföldekre tekintett -
kellemes zöldjüket bearanyozta a napfény. Tanítványai figyelmét erre a
képre terelte, a mezőt jelképnek használta: "Ti nem azt mondjátok-é,
hogy még négy hónap és eljön az aratás? Ímé, mondom néktek: Emeljétek
fel szemeiteket, és lássátok meg a tájékokat, hogy már fehérek az
aratásra" (Jn 4: 35). Beszéd közben látta a kút felé közeledő
csoportokat. Négy hónap volt még a gabona aratásáig, de a termés már
beérett.
Így
szólt: "Aki arat, jutalmat nyer, és az örök életre gyümölcsöt gyűjt;
hogy mind a vető, mind az arató együtt örvendezzen. Mert ebben az a
mondás igaz, hogy más a vető, más az arató" (Jn 4:36). Itt Krisztus arra
a szent szolgálatra mutat, amellyel Istennek tartoznak azok, akik
befogadják az evangéliumot. Ők Isten élő eszközei. Ő személyes
szolgálatot vár el tőlük. Akár vetünk, akár aratunk, Istenért
munkálkodunk. Az egyik szórja a magot, a másik begyűjti a termést, és
mindegyikük - a vető és az arató is - jutalmat kap. Együtt örvendeznek
munkájuk jutalmának.
Jézus
így szólt a tanítványokhoz: "Én annak az aratására küldtelek titeket,
amit nem ti munkáltatok; mások munkálták, és ti a mások munkájába
állottatok" (Jn 4:38). Az Üdvözítő itt a pünkösdi nagy betakarításra
tekintett előre. A tanítványoknak nem volt szabad ezt saját
erőfeszítéseik eredményeként elkönyvelni. Ők mások munkájába álltak be.
Krisztus Ádám bukása óta választott szolgáira bízta az ige magvát, hogy
elvessék az emberi szívekbe. Egy láthatatlan hatóerő, egy mindenható
hatalom csendben, de eredménnyel munkálkodott az aratás előkészítésén.
Isten kegyelmének harmatját, esőjét, napsugarait küldte az igazság
magvának zsendítésére. Krisztus kész volt tulajdon vérével öntözni a
magot. A tanítványoknak abban a kiváltságban volt részük, hogy Istennel
munkálkodhattak. Krisztus és a hajdani idők szent embereinek munkatársai
voltak. Amikor pünkösdkor kitöltetett a Szentlélek, egyetlen napon
ezrek tértek meg. Ez volt Krisztus vetésének eredménye, munkájának
gyümölcse.
Az
asszonyhoz szóló szavak a kútnál a jó mag vetését jelentették, és
milyen gyorsan bekövetkezett az aratás! A samaritánusok eljöttek,
meghallgatták Jézust, és hittek benne. Köré tömörültek a kútnál,
elhalmozták kérdésekkel, szomjasan fogadták magyarázatait sok olyan
dologról, ami addig nem volt világos előttük. Amint hallgatták Őt, a
zavar oszladozni kezdett bennük. Olyanok voltak, mint a nagy sötétségben
ülő nép, amelyre hirtelen felragyog a fénysugár, míg teljes dél lesz.
Ez a rövid beszélgetés azonban nem elégítette ki őket. Többet akartak
hallani, vágytak rá, hogy barátaik is hallhassák ezt a csodálatos
tanítót. Meghívták Őt városukba, kérték, maradjon velük. Jézus két napot
időzött Samáriában, és sokan hittek Benne.
A
farizeusok lenézték Jézus egyszerűségét. Nem akarták tudomásul venni
csodáit, jelet követeltek Tőle, hogy Ő Isten Fia. A samaritánusok
viszont nem kértek jelet, Jézus nem tett csodát közöttük, kivéve, hogy
feltárta az asszonynak élete titkait a kútnál. Mégis sokan befogadták
Őt. Frissen ébredt örömükben így szóltak az asszonyhoz: "Nem a te
beszédedért hiszünk immár: mert magunk hallottuk, és tudjuk, hogy
bizonnyal ez a világ üdvözítője, a Krisztus" (Jn 4:42).
A
samaritánusok hitték, hogy az eljövendő Messiás nemcsak a zsidók, hanem
a világ Üdvözítője is. A Szentlélek Mózes által jövendölt Róla, mint
Istentől küldött prófétáról. Jákób által kijelentette, hogy hozzá
gyűlnek a népek, Ábrahámon keresztül pedig, hogy benne áldatnak meg a
földnek minden nemzetségei. Ezekre a szövegekre alapozta Samária népe a
Messiásba vetett hitét. Az, hogy a zsidók félremagyarázták a későbbi
prófétákat, és Krisztus második eljövetelének dicsőségét az első
adventhez kötötték, a samaritánusokat a szent iratok elutasítására
késztette, Mózes könyveinek kivételével. Viszont amint a Megváltó
elsöpörte mindezeket a hamis értelmezéseket, sokan elfogadták a későbbi
próféciákat, és magának Krisztusnak az Isten országára vonatkozó
szavait.
Jézus
kezdte lerombolni a zsidók és a pogányok közötti válaszfalat, s az
üdvösséget hirdetni az egész világnak. Noha zsidó volt, mégis szabadon
elvegyült a samaritánusok között, mit sem törődött népe farizeusi
szokásaival. Az előítéletekkel szemben elfogadta e megvetett emberek
vendégszeretetét. Házaikban aludt, asztaluknál velük együtt evett,
elfogyasztotta az ő kezük által készített és felszolgált ételt, utcáikon
tanított, a legmesszebbmenőkig nyájas, udvarias volt velük.
A
jeruzsálemi templomban alacsony fal választotta el a külső udvart a
szent épület egyéb részeitől. Ezen a falon feliratok hirdették különböző
nyelveken, hogy zsidókon kívül senki más nem lépheti át ezt a határt.
Ha pogány merészelt volna belépni a belső udvarba,
megszentségtelenítette volna a templomot, és életével fizet érte. Jézus
viszont - a templomnak és szolgálatainak szerzője - az emberi
együttérzés kötelékeivel vonta magához a pogányokat, isteni kegyelme
pedig a zsidók által elutasított üdvösséget hozta nekik.
Jézus
samáriai tartózkodását áldásnak szánta tanítványai számára, akik még
mindig a zsidó vakhit befolyása alatt álltak. Úgy érezték, hogy a
nemzetük iránti hűség kötelezi őket ellenségeskedés táplálására a
samaritánusok irányában. Csodálkoztak Jézus magatartásán. Nem tudták nem
követni példáját, és bár a Samáriában töltött két nap során a Jézus
iránti hűségük féken tartotta előítéleteiket, szívük azonban
hajthatatlan maradt. Időbe telt, amíg megtanulták, hogy megvetésük és
gyűlöletük helyét irgalmasságnak és együttérzésnek kell elfoglalnia. Az
Úr mennybemenetele után viszont tanításai új jelentést nyertek a
tanítványok számára. A Szentlélek kitöltetése után visszaemlékeztek a
Megváltó tekintetére, szavaira, tiszteletteljes, nyájas viselkedésére
ezekkel a megvetett idegenekkel szemben. Amikor Péter Samáriába ment
prédikálni, ugyanezzel a lelkülettel munkálkodott. Amikor Jánost
Efézusba és Szmirnába hívták, visszaemlékezett a sékhemi tapasztalatra,
és szíve hálával telt el az isteni Tanító iránt, aki előre látta a rájuk
váró nehézségeket, és saját példájával nyújtott segítséget.
Az
Üdvözítő ma is ugyanazt a munkát végzi, mint Samáriában, amikor az élet
vizét nyújtotta az asszonynak. Akik az Ő követőinek nevezik magukat,
lehet, hogy lenézik, elutasítják a kivetetteket, viszont Jézus
szeretetét sem születési, sem nemzetiségi körülmények, sem semmilyen
életviszonyok nem fordíthatják el az ember fiaitól. Ő így szól minden
lélekhez, bármily bűnös is: Ha kérted volna tőlem, élő vizet adtam volna
néked.
Az
evangéliumi hívást nem szabad leszűkíteni, néhány kiváltságosnak
átadni, akikről úgy hisszük, bennünket tisztelnek meg, ha elfogadják. Az
üzenetet mindenkinek át kell adni. Valahol csak szívek nyílnak meg,
hogy elfogadják az igazságot, Krisztus készen áll a tanításukra.
Kinyilatkoztatja nekik az Atyát, aki a szíveket vizsgálja, és elmondja,
hogy milyen a Hozzá méltó imádás. Az ilyeneknek nem beszél
példázatokban. Nekik, mint az asszonynak a kútnál, ezt mondja: "Én
vagyok az, aki veled beszélek" (Jn 4:26).
Amikor
Jézus leült pihenni Jákób kútjánál, Judeából jött, ahol szolgálata
kevés gyümölcsöt termett. Elutasították a papok, az írástudók, még a
magát tanítványainak valló nép sem ismerte fel isteni jellemét.
Erőtlenül, kimerülten sem tagadta meg a beszélgetés lehetőségét egy
asszonytól, bár az idegen volt, elszakadt Izraeltől, és nyílt bűnben
élt.
Az
Üdvözítő nem várta, hogy sokaság seregeljen össze. Tanítását gyakran
csak egy pár köréje gyűlő embernek kezdte mondani, de az arra járók
sorban megálltak, hogy hallgassák Őt, amíg egész tömeg hallgatta
csodálattal és tisztelettel Isten szavait a mennyből küldött Tanítótól. A
Krisztusért munkálkodó ne érezze, hogy néhány hallgatónak nem tud
ugyanolyan odaadóan beszélni, mint nagyobb csoportnak. Lehet, hogy csak
egyvalaki hallja az üzenetet, de ki mondhatja meg, hogy hatása milyen
messze fog elérni? Még a tanítványok szemében sem tűnt indokoltnak, hogy
a Megváltó egy samáriai asszonyra vesztegesse az idejét. Jézus azonban
komolyabban és magasabb szinten beszélgetett vele, mint királyokkal,
tanácsosokkal vagy főpapokkal. A tanításokat, melyeket átadott ennek az
asszonynak, a föld legvégső határáig vitték tovább.
Mihelyt
megtalálta a Megváltót, a samáriai asszony másokat is elhozott hozzá.
Jobb misszionáriusnak bizonyult, mint Jézus tanítványai. Ők ugyanis
egyáltalán nem látták ígéretes munkaterületnek Samáriát. Gondolataik a
nagy munka felé irányultak, amelyet a jövőben kell elvégezniük. Nem
látták, hogy éppen körülöttük van az aratnivaló, amit be kell gyűjteni. A
lenézett asszony viszont egy egész várost hozott el, hogy hallhassák a
Megváltót. Azonnal elvitte a világosságot embertársainak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése