Ezen
utazása során Jézus a főváros felé igyekvő egyik nagyobb társasághoz
csatlakozott. Nyilvánosan még nem jelentette ki küldetését,
észrevétlenül elvegyült tehát a sokaság között. Ilyen alkalmakkor
gyakran a Messiás eljövetele állt a beszélgetés középpontjában, ami
Keresztelő János szolgálata nyomán került előtérbe. Az emberek lángoló
lelkesedéssel beszéltek a nemzeti nagyság reménységéről. Jézus tudta,
hogy ez a remény nem válik valóra, mivel a Szentírás félremagyarázásán
alapul. Ő alaposan, komolyan magyarázta a próféciákat, megpróbálta az
embereket Isten Igéjének behatóbb tanulmányozására serkenteni.
A
zsidó vezetők azt tudatosították a népben, hogy Jeruzsálemben kell
megtanulniuk Istent imádni. A húsvét hetében hatalmas tömegek gyűltek
össze itt Palesztina minden részéből, sőt távoli földekről is. A templom
udvarát ellepte a tarka tömeg. Sokan nem tudták magukkal hozni az
egyetlen nagy Áldozatra utaló áldozati állatokat, amelyeket
felajánlottak. Az ő megsegítésükre állatokat adtak-vettek a templom
külső udvarán. Mindenféle rendű-rangú ember gyűlt itt össze, hogy
megvásárolja az áldozatot. Itt váltották be a külföldi pénzeket is a
szentélyi érmékre.
Minden
zsidónak évi fél sékelt kellett fizetnie "lelke engeszteléséért" (Vö.
2Móz 30:12=16!). Az így összegyűjtött pénzt a templom fenntartására
fordították. Emellett nagy összegeket hoztak önkéntes adományokként,
amit a templomi kincstárban helyeztek el. A külföldi pénzt át kellett
váltani az úgynevezett templomi sékelre, ezt fogadták el a szentély
szolgálatára. A pénzváltás alkalmat adott a csalásra, zsarolásra,
szégyenletes adásvétellé alakult, ami a papok fő jövedelemforrása volt.
A
kufárok elképesztő árakat kértek az állatokért, a hasznot megosztották a
papokkal és vezetőkkel, akik így a nép rovására gazdagodtak meg. A
híveket arra tanították, hogy ha nem hoznak áldozatot, Isten áldása nem
nyugszik meg gyermekeiken, földjeiken. Így biztosították az állatok
magas árát. Ha már ilyen messziről ideutaztak, az emberek nem mentek
haza anélkül, hogy ki ne fejezték volna hűségüket, hiszen ezért jöttek.
Húsvét
idején rengeteg áldozatot ajánlottak fel, nagy volt a vásár a
templomnál. Az ennek nyomán keletkező zűrzavar inkább emlékeztetett
zajos marhavásárra, mint Isten szent templomára. Lázas alkudozás
hallatszott, marhabőgés, juhbégetés, galambbúgás keveredett
pénzcsörgéssel és mérges vitákkal. A nagy összevisszaság zavarta az
imádkozókat, a Magasságoshoz intézett szavakat elnyelte a templomot
elöntő zajongás. A zsidók rendkívül büszkék voltak kegyességükre.
Örvendeztek templomuknak, s minden szót, ami nem volt kedvező a
templomra, istenkáromlásnak tekintettek. Mereven ragaszkodtak a vele
kapcsolatos szertartások véghezviteléhez, de pénzszeretetük túlnőtt
lelkiismeret-furdalásukon. Alig voltak tudatában, milyen messze
sodródtak az Isten által elrendelt szolgálat eredeti céljától.
Amikor
az Úr leszállt a Sinai hegyre, a helyet megszentelte jelenléte. Mózes
parancsot kapott, hogy vessen határt a hegy körül és szentelje meg azt,
majd Isten figyelmeztető szava hallatszott: "Vigyázzatok magatokra, hogy
a hegyre fel ne menjetek, s még a szélét se érintsétek; mindaz, ami a
hegyet érinti, halállal haljon meg. Ne érintse azt kéz, hanem kővel
köveztessék meg, vagy nyíllal nyilaztassék le; akár barom, akár ember,
ne éljen" (2Móz 19:12-13). Így tanulták meg a leckét, hogy ahol Isten
kinyilvánítja jelenlétét, az a hely szent. A templomot körülvevő egész
területet szentnek kellett volna tekinteni. Nyereségvágyuk miatt azonban
mindezt szem elől tévesztették.
A
papok és vének hivatása az volt, hogy Istent képviseljék a nép előtt.
Helyre kellett volna igazítaniuk a templom udvarában tapasztalható
visszaéléseket. Példát kellett volna adniuk a népnek becsületességből és
könyörületességből. A maguk hasznának keresése helyett inkább a hívek
szükségleteit, helyzetét kellett volna nézniük, készségesen segíteniük
kellett volna azoknak, akik nem tudták megvásárolni a megkívánt
áldozatokat. Ezt viszont elmulasztották. A telhetetlenség
megkeményítette szívüket.
Eljöttek
erre az ünnepségre a szenvedők, a szűkölködők, a nélkülözők is. Ott
voltak a vakok, a sánták, a süketek. Egyeseket ágyon hoztak. Sok olyan
szegény is eljött, akik a legszerényebb áldozatot sem tudták
megvásárolni az Úrnak, még saját éhségük csillapítására sem tudtak
élelmet venni. Mindezeket nagyon lehangolták a papok állításai, akik
kegyességükkel dicsekedtek, akik azt állították, hogy ők a nép őrzői, de
hiányzott belőlük az együttérzés, a könyörületesség. A szegények,
betegek, haldoklók hiába könyörögtek kegyeikért. Szenvedésük nem
ébresztett szánalmat a papok szívében.
Amint
Jézus a templomba lépett, tekintete átfogta az egész helyszínt. Látta a
tisztességtelen üzletelést. Látta a szegények nehéz helyzetét, akik
hitték; hogy vérontás nélkül nincs bűneikre bocsánat. Látta, hogy
templomának külső udvara szentségtelen vásártérré lett. A szent hely
egyetlen óriási tőzsdévé vált.
Krisztus
látta, hogy valamit tenni kell. Az embereket számos ceremóniára
kötelezték anélkül, hogy helyesen megmagyarázták volna azok
jelentőségét. A hívek áldozatokat hoztak, de nem tudták, hogy azok az
egyetlen tökéletes Áldozat előképei, pedig ott állt közöttük Az, Akit
összes szolgálatuk jelképezett, bár nem ismerték fel, nem tettek
tisztességet neki. Ő adta az áldozatokra vonatkozó utasításokat. Ismerte
jelképes értelmüket, látta, hogy elferdítik, félreértelmezik őket. A
lelki istentisztelet eltűnőben volt. Hiányzott a kapocs, amely a papokat
és véneket Istenükhöz fűzte volna. Krisztus feladata az volt, hogy
teljes egészében más istenimádást hozzon létre.
Krisztus
a templomudvar lépcsőjének tetején állva kutató tekintetével átlátta az
előtte levő helyszínt. Prófétikus szemmel tekintett a jövőbe, látta
nemcsak az esztendőket, hanem az évszázadokat és korszakokat is. Látta,
hogyan forgatják ki jogaikból a szűkölködőket a papok és vének, hogyan
tiltják meg, hogy az evangéliumot prédikálják a szegényeknek. Látta,
hogyan rejtik el Isten szeretetét a bűnösök elől és bocsátják áruba
kegyelmét. Amint áttekintette az udvart, ábrázatán felháborodás, hatalom
és erő tükröződött. Az emberek figyelme Rá terelődött. Szentségtelen
üzleteléssel foglalatoskodtak, de tekintetük most reászegeződött.
Képtelenek voltak levenni Róla szemüket. Érezték, hagy ez az Ember olvas
legrejtettebb gondolataikban, észreveszi titkolt szándékaikat. Néhányan
megpróbálták elfedni arcukat, mintha gonosz cselekedeteik oda lettek
volna írva, ahonnan a vizsgáló szemek leolvashatják.
A
lárma elcsitult. A kereskedés, alkudozás zaja megszűnt. A csend kínossá
vált. Félelemérzet szállta meg a sokaságot. Mintha Isten ítélőszéke
előtt álltak volna, hogy tetteikért feleljenek. Amint Krisztust nézték,
észrevették, hogy az istenség átvillan az emberi külsőn. A menny
Fejedelme úgy áll előttük, ahogyan a Bíró fog az utolsó napon - most nem
övezi glória, ami majd akkor fogja körülvenni -, de ugyanúgy képes a
szívekben olvasni. Tekintete végigsiklik a tömegen, mindenkit szemügyre
vesz. Úgy tűnik, alakja tiszteletet parancsolóan magasodik föléjük,
arcát isteni világosság ragyogja be. Megszólal, és tiszta, csengő
hangját visszhangozzák a templom boltívei. Ugyanaz a hang jelentette ki a
Sinai hegyen azt a törvényt, amelyet most a papok és vének lábbal
tipornak. "Hordjátok el ezeket innen, ne tegyétek az én Atyám házát
kalmárság házává" (Jn 2:16).
{DA 158.1}
Lassan
lépked lefelé a lépcsőn, felemeli az ostort, melyet beléptekor font az
összeszedett kötelekből, és megparancsolja az alkudozó társaságnak, hogy
hagyják el a templom körzetét. Azelőtt sohasem látott hévvel,
ugyanakkor komolysággal döntögeti föl a pénzváltók asztalait. Hullik a
pénz, csörren a márványpadlón. Senki sem meri kétségbe vonni Jézus
hatalmát. Senki nem mer megállni, hogy összeszedje a becstelen
nyereséget. Jézus nem üti meg őket a kötelekkel, de kezében az egyszerű
ostor szörnyűséges lángoló pallosnak tűnik. A templom tiszttartói, üzér
papok, ügynökök, állatkereskedők juhaikkal, ökreikkel menekülnek, csak
egy dolog jár a fejükben: menekülni az Ő ítélő jelenlétéből.
Pánik
hatalmasodott el a sokaságon, érezték, hogy Krisztus istensége úrrá
lesz rajtuk. Rémült kiáltás szakadt fel százak elfehéredett ajkán. Még a
tanítványok is remegtek. Jézus szavai, viselkedése - amely annyira
különbözött megszokott modorától - megrémítette őket. Eszükbe jutott,
hogy meg van írva Róla: "A te házadhoz való féltő szeretet emészt engem"
(Zsolt 69:10). A lármás tömeg árujával együtt hamarosan elhagyta az Úr
templomát. Az udvarok megtisztultak a szentségtelen vásártól, mély,
ünnepélyes csend honolt a zűrzavar színhelyén. Az Úr jelenléte, amely
egykor megszentelte a hegyet, most ugyanezt tette a tiszteletére emelt
templommal is.
A
templom megtisztításával Jézus kijelentette messiási küldetését, és
megkezdte munkáját. A templomot az isteni jelenlét lakhelyéül emelték,
hogy szemléltető példa legyen Izrael és a világ számára. Örök időktől
fogva az volt Isten célja, hogy a ragyogó, szent szeráftól az emberig
minden teremtett lény templom legyen, amelyben a Teremtő lakozik. A bűn
miatt az ember megszűnt Isten temploma lenni. A bűnnel szennyezett,
világosságtól elfordult szív már nem tükrözte az isteni dicsőséget.
Isten Fiának testet öltésével azonban megvalósult a menny terve. Isten
az emberben lakozik, és megmentő kegyelme által az emberi szív újra
templomává lesz. Isten úgy tervezte, hogy a jeruzsálemi templom
állandóan tanúsítsa: minden léleknek lehetősége van rá, hogy ezt a
nagyszerű rendeltetését betöltse. Azonban a zsidók nem értették meg az
épület jelentőségét, melyre oly nagy büszkeséggel tekintettek. Nem
ajánlották föl magukat Isten Lelkének szent templomául. A jeruzsálemi
templom udvarait betöltötte a rengeteg szentségtelen üzérkedés, és ez
nagyon jól jellemezte az érzéki gyönyörök, szentségtelen gondolatok
jelenlététől beszennyezett szív templomát. Jézus azzal, hogy
megtisztította a templomot a világi eladóktól és vásárlóktól, megmutatta
küldetését: a szívet akarja megtisztítani a bűn szennyétől - a lelket
megrontó földi kívánságoktól, önző vágyaktól, bűnös szokásoktól.
"Mindjárt eljön az ő templomába az Úr, akit ti kerestek, és a
szövetségnek követe, akit ti kívántok; ímé eljön, azt mondja a
Seregeknek Ura. De kicsoda szenvedheti el az ő eljövetelének napját? És
kicsoda áll meg az ő megjelenésekor? Hiszen olyan ő, mint az ötvösnek
tüze, és a ruhamosóknak lúgja! És ül mint ötvös vagy ezüst-tisztogató és
megtisztítja Lévi fiait és fényessé teszi őket, mint az aranyat és
ezüstöt" (Mal 3:1-3).
"Nem
tudjátok-é, hogy ti Isten temploma vagytok, és az Isten Lelke lakozik
bennetek? Ha valaki az Isten templomát megrontja, megrontja azt az
Isten. Mert az Istennek temploma szent, ezek vagytok ti" (lKor 3:16-17).
Senki sem képes kivetni magából a rengeteg bűnt, amely szívét
elfoglalta. Csak Krisztus tisztíthatja meg a Lélek templomát. Ő azonban
nem tör be erőszakkal. Nem úgy jön a szívbe, mint a hajdani templomba,
hanem így szól: "Ímé az ajtó előtt állok és zörgetek; ha valaki
meghallja az én szómat és megnyitja az ajtót, bemegyek ahhoz" (Jel
3:20). Nem csupán egy napra jön, mivel ezt mondja: "Lakozom bennük és
közöttük járok; [...] és ők én népem lesznek" (2Kor 6:16). "Eltapodja
álnokságainkat. Bizony a tenger mélységébe veted minden bűnünket!" (Mik
7:19) Jelenléte megtisztítja és megszenteli a lelket, az így az Úr szent
templomává lesz, és "Isten hajlékává a Lélek által" (Ef 2:21-22).
A
papokat és véneket elöntötte a félelem, menekültek a templom udvarából,
annak kutató pillantása elől, Aki olvas szívükben. Futás közben
összetalálkoztak a templomba menőkkel, és azt ajánlották nekik, hogy
forduljanak vissza. Elmondták, mit láttak-hallottak. Krisztus nézte a
megfutamodó embereket, és megindult a szíve félelmükön, azon, hogy
mennyire nem tudják, mi az igazi istentisztelet. Ebben a képben az egész
zsidó nemzet szétszóródásának jelképét látta gonoszságuk,
megtéretlenségük miatt.
De
miért menekültek a papok a templomból? Miért nem maradtak helyükön? Aki
kiparancsolta őket a templomból, egy ács fia volt, egy szegény
galileai, minden földi rang és hatalom nélkül. Miért nem szegültek
ellene? Miért hagyták ott a tisztességtelen nyereséget és menekültek el
annak parancsára, Akinek külső megjelenése olyan egyszerű volt?
Krisztus
a királyi tekintély hangján szólt. Megjelenésében, hanghordozásában
valami olyan volt, aminek nem tudtak ellenállni. A parancsszóra
belátták, amit addig soha, hogy valójában képmutatók és rablók. Amikor
az istenség átvillant az emberin, nemcsak a felháborodást látták
Krisztus arcán, hanem fölfogták szavai jelentőségét is. Az volt az
érzésük, hogy az örök Bíró trónja előtt állnak, ahol örök időkre szóló
ítéletet mondanak ki felettük. Egy darabig meg voltak győződve róla,
hogy Krisztus próféta; és sokan hitték, hogy Ő a Messiás. A Szentlélek
emlékeztette őket a próféták Krisztusra vonatkozó kijelentéseire.
Megmaradnak-e ennél a meggyőződésnél?
Nem
voltak hajlandóak megtérni. Tudták, hogy Krisztusban részvét ébredt a
szegények iránt. Tudták, hogy vétkesek, mert uzsorásokként üzleteltek a
néppel. Gyűlölték Krisztust, mert ismerte gondolataikat. A nyilvános
megrovás sebet ejtett büszkeségükön, féltékenyek voltak Jézusnak a népre
ható növekvő befolyására. Elhatározták, hogy kérdőre vonják: milyen
erővel űzte el őket, és ki adta neki ezt az erőt.
Lassan,
meggondoltan, de gyűlölködő szívvel tértek vissza a templomhoz. De
micsoda változás történt a távollétükben! Amíg ők menekültek, a
szegények hátra maradtak, és most Jézusra tekintettek, akinek arca
kifejezte szeretetét és együttérzését. Könnyező szemmel szólt a
körülötte álló reszkető néphez: Ne féljetek, én megszabadítlak titeket,
ti pedig dicsőítetek engem. Én ezért jöttem e világra.
A
nép Krisztus közelébe sereglett, és sürgető, megindító hangon kérték:
Mester, áldj meg engem! Füle minden kiáltást meghallott. A szelíd
édesanyát fölülmúló szánalommal hajolt a szenvedők fölé. Figyelme
mindenkire kiterjedt. Bármilyen betegségből mindenkit meggyógyított. A
némák dicsőítő szavakra nyitották ajkukat, a vakok Gyógyítójuk arcát
szemlélték. A szenvedők szíve vidámmá vált.
A
papok és templomi tiszttartók tanúi voltak ennek a nagy munkának, s
micsoda kinyilatkoztatás volt számukra, amit hallottak! Az emberek
elmondták, milyen szenvedéseik voltak, hogyan csalódtak reményükben,
milyen fájdalmas napokat, álmatlan éjszakákat éltek át. Amikor már úgy
látszott, hogy a remény utolsó szikrája is kialudt, Krisztus
meggyógyította őket. Egyikük így szólt: Oly nehéz terhem volt, de
segítőre találtam. Ő az Isten Krisztusa, és én az Ő szolgálatára
szentelem az életem. Szülők így szóltak gyermekeikhez: Ő mentette meg az
életeteket, emeljétek fel szavatokat és dicsőítsétek Őt. Gyermekek,
fiatalok, apák, anyák, barátok és szemtanúk hálaadással, dicsérettel
fonódtak össze. Remény és béke töltötte be szívüket. Testük, lelkük
megújult, hazatértek, és mindenütt hirdették Jézus végtelen szeretetét.
Krisztus
keresztre feszítésekor az így meggyógyítottak nem üvöltötték együtt a
csőcselékkel: "Feszítsd meg, feszítsd meg." Együttéreztek Jézussal,
mivel ők is érezték mély részvétét és csodálatos hatalmát.
Megváltójuknak ismerték el, mert testi-lelki egészséget adott nekik.
Hallgattak az apostolok prédikálására, a szívükbe eljutott isteni ige
bölccsé tette őket. Isten kegyelmének hirdetőivé, a megváltás eszközeivé
váltak.
A
templomból kimenekülő tömeg idővel lassan visszaszivárgott. A félelem,
mely fogva tartotta őket, részben elszállt, de arcukon határozatlanság,
bátortalanság tükröződött. Csodálattal nézték Jézus munkáját, és meg
voltak győződve róla, hogy a Messiásra vonatkozó próféciák benne
teljesedtek. A templom megszentségtelenítésének bűne jórészt a papokat
terhelte. Ők intézkedtek, hogy az udvart alakítsák át vásártérré. A nép
viszonylag ártatlan volt. Jézus isteni hatalma mélyen érintette őket,
azonban a papok és vének befolyása mindent felülmúlt. Krisztus
küldetését újításnak tekintették, és kétségbevonták jogát, hogy
beleavatkozzék abba, amit a templomi hatóságok engedélyeztek. Sértette
őket, hogy félbeszakadt a vásár. A papok ellenálltak a Szentlélek
meggyőző erejének.
A
papoknak és véneknek mindenkinél jobban kellett volna látniuk, hogy
Jézus az Úr felkentje, mivel kezükben voltak a küldetését leíró
tekercsek, és tudták, hogy a templom megtisztítása emberfeletti erő
révén történt. Bármennyire gyűlölték is Jézust, mégsem tudtak szabadulni
a gondolattól, hogy Őt Isten küldhette prófétaként a templom
megtisztítására. Engedtek ennek a félelemnek, és megkérdezték Tőle:
"Micsoda jelt mutatsz nekünk, hogy ezeket cselekszed?" (Jn 2:18)
Jézus
már mutatott nekik jelt. Azzal, hogy világosságot gyújtott szívükben,
és cselekedeteivel, amelyeket a Messiásnak kellett megtennie, meggyőző
bizonyítékát adta jellemének. Most, amikor jelt kértek tőle, példázattal
válaszolt, megmutatta, hogy ismeri rosszindulatukat, s hogy milyen
messzire képesek elmenni. "Rontsátok le e templomot - szólt - és három
nap alatt megépítem azt" (Jn 2:19).
Szavainak
kettős értelme van. Jézus nemcsak a zsidó templom és istentiszteleti
forma lerombolására utal, hanem saját halálára is - teste templomának
lerombolására. A zsidók máris ezt tervezgették. Amint a papok és vének
visszatértek a templomba, Jézus megölését javasolták, hogy így
szabaduljanak meg a bajkeverőtől. Amikor Jézus eléjük tárta szándékukat,
mégsem értették meg. Szavait csak a jeruzsálemi templomra
vonatkoztatták, és felháborodva kiáltották: "Negyvenhat esztendeig épült
ez a templom, és te három nap alatt megépíted azt?" (Jn 2:20). Úgy
érezték, ezzel Jézus igazolta hitetlenségüket, és még határozottabban
elutasították Őt.
Krisztus
nem gondolta, hogy szavait a hitetlen zsidók, vagy akár tanítványai is
megértik akkor. Tudta, hogy ellenségei félremagyarázzák, ellene
fordítják őket. Perében vádként hozzák fel, a Kálvárián szemére vetik,
mint gyalázatot. Ha viszont elmagyarázza jelentésüket, ezzel tanítványai
tudomására hozza szenvedéseit, és olyan bánatot okoz nekik, amit még
nem tudtak volna elviselni. Magyarázata idejekorán feltárta volna a
zsidóknak előítéleteik és hitetlenségük eredményét. Máris ráléptek egy
olyan ösvényre, amelyen addig haladnak csak, amíg Jézust, mint
"bárányt", a mészárszékre nem viszik.
{DA 164.4}
Krisztus
azok kedvéért szólt így, akik hinni fognak benne. Tudta, hogy szavait
el fogják ismételni. Húsvétkor hangzottak el, ezrek fülébe jutnak el, a
világ minden tájára elviszik őket. Miután Jézus föltámad a halálból,
jelentésük világossá válik. Sokak számára ez lesz istenségének döntő
bizonyítéka.
Mivel
lelki sötétségben éltek, sokszor még Jézus tanítványai sem értették meg
tanításait. Sok mindent a bekövetkező események tettek világossá
számukra. Amikor Ő már nem járt velük, szavai nyújtottak lelki támaszt.
A
jeruzsálemi templomot illetően a Megváltó szavainak: "Rontsátok le a
templomot és három nap alatt megépítem azt" (Jn 2:19), mélyebb
jelentésük volt, mint amit a hallgatók fölfogtak. Krisztus volt a
templom alapja és életadója. A szolgálatok Isten Fia áldozatának
előképei voltak. A papság arra rendeltetett, hogy Krisztus közbenjárói
munkáját, jellemét képviselje. Az áldozati istentisztelet egész
felépítése az Üdvözítő világot megváltó halálát vetíti előre. Semmi
értelme többé ezeknek az áldozatoknak, amikor a nagy esemény, amelyre
korszakokon át előremutattak, beteljesedik.
Mivel
az egész rituális rendtartás Krisztust jelképezte, nélküle értéktelenné
válik. Amikor a zsidók Krisztust halálra adták, megpecsételték
tagadásukat, és ezzel mindent elvetettek, ami értelmet adott a
templomnak és a szolgálatoknak. A templomot megfosztották szentségétől.
Lerombolásra ítéltetett. Attól a naptól fogva az áldozatok és a velük
összefüggő szolgálatok értelmetlenek voltak. Csakúgy, mint Kain
áldozata, ezek sem fejezték ki a Megváltóba vetett hitet. Krisztus
megfeszítésekor a templom belső függönye a tetejétől az aljáig
kettéhasadt, ami azt jelképezte, hogy megtörtént a nagy végső áldozat,
és az áldozati rendszer örökre véget ért.
"Három
nap alatt megépítem azt" (Jn 2:19). A Megváltó halálával a sötétség
hatalmai látszólag felülkerekedtek, és örvendeztek győzelmükön. De
József kölcsönadott sírjából Jézus jött ki győztesen. "Lefegyverezvén a
fejedelemségeket és hatalmasságokat, őket bátran mutogatta, diadalt
vévén rajtuk" (Kol 2:15). Halálának és feltámadásának erejében Ő
szolgája lett "ama szent helynek és amaz igazi sátornak. . . amelyet az
Úr és nem ember épített" (Isid 8: 2). Emberek emelték a zsidó
szenthelyet, emberek építették a zsidó templomot; de az égi szentélyt,
amelynek a földi csak mása, nem emberi építész készítette. "Ímé, egy
férfiú, a neve Csemete, [...] megépíti az Úrnak templomát! És nagy lesz
az ő dicsősége, és ülni és uralkodni fog az ő székében, és pap is lesz
az ő székében" (Zak 6:12-13).
A
Krisztusra mutató áldozati szolgálat ideje elmúlt, az emberek tekintete
a világ bűneiért hozott igazi áldozat felé fordult. A földi papság
megszűnt, Jézushoz járulunk, az új szövetség közbenjárójához "és a
meghintésnek véréhez, amely jobban beszél, mint az Ábel vére" (Zsid
12:24). "Még nem nyílt meg a szentély útja, fennállván még az első
sátor. [...] Krisztus pedig megjelenvén, mint a jövendő javaknak
főpapja, a nagyobb és tökéletesebb, nem kézzel csinált sátoron
keresztül, [...] az ő tulajdon vére által ment be egyszer mindenkorra a
szentélybe, örök váltságot szerezve" (Zsid 9: 8-12).
"Ennekokáért
ő mindenképpen üdvözítheti is azokat, akik őáltala járulnak Istenhez,
mert mindenha él, hogy esedezzék érettük" (Zsid 7:25). Bár a szolgálat
áthelyeződött a földiből a mennyei templomba, bár a szentély és a mi
nagy Főpapunk emberi szemnek láthatatlan, a tanítványok mégsem
szenvednek kárt. Közösségükben nem következhet be szakadás, nem
csökkenhet az erő a Megváltó távollétében. Amíg Jézus szolgál a fenti
szentélyben, addig Lelke által Ő a földi egyház papja is. Visszavonult a
földi szemek elől, de távozásakor adott ígérete beteljesedett: "Ímé én
tiveletek vagyok minden napon a világ végezetéig" (Mt 28:20). Miközben
erejét helyettes szolgáira ruházza, éltető jelenléte most is egyházával
van.
Lévén
annakokáért nagy főpapunk, [...] Jézus, az Istennek Fia, ragaszkodjunk
vallásunkhoz. Mert nem olyan főpapunk van, aki nem tudna megindulni
gyarlóságainkon, hanem aki megkísértetett mindenekben, hozzánk
hasonlóan, kivéve a bűnt. Járuljunk azért bizodalommal a kegyelem
királyi székéhez, hogy irgalmasságot nyerjünk és kegyelmet találjunk,
alkalmas időben való segítségül" (Zsid 4:14-16)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése