Röviddel
mennybemenetele előtt Krisztus megbízást adott tanítványainak. "Nékem
adatott minden hatalom mennyen és földön - mondotta. Elmenvén azért,
tegyetek tanítványokká minden népeket" (Mt 28:18-19). "Elmenvén e széles
világra, hirdessétek az evangéliumot minden teremtésnek" (Mk 16:15).
Krisztus újra és újra megismételté ezeket a szavakat, hogy a tanítványok
megragadhassák jelentőségét. A menny világosságának rá kell ragyognia a
föld minden lakosára, a magas és az alacsony rendűekre, a gazdagokra és
a szegényekre tisztán és erős sugarakkal. A tanítványoknak a Megváltó
munkatársaivá kell lenniük a világ megmentésének munkájában.
Krisztus
ezt a megbízást akkor adta tanítványainak, mikor a felházban
találkozott velük. Most azonban tanítványai szélesebb táborának is
megadta ezt a felhatalmazást. Azon az összejövetelen, amelyet Galileában
a hegyen tartottak meg Krisztus követői, mindazok a hívők megjelentek,
akiket meg tudtak hívni. Halála előtt maga Krisztus jelölte ki ennek a
gyűlésnek a helyét és idejét. A sírboltnál az angyal emlékeztette a
tanítványokat Krisztusnak arra az ígéretére, hogy Galileában találkozik
majd velük. Ezt az ígéretet elmondották azoknak a hívőknek is, akik
húsvét hetének folyamán Jeruzsálemben gyülekeztek össze, és rajtuk
keresztül az ígéret sok magányos hívőhöz is eljutott, akik gyászolták
Uruk halálát. Mindnyájan nagy érdeklődéssel várakoztak erre a
találkozásra és megbeszélésre. A gyűlés színhelyére kanyargós, kerülő
utakon jöttek minden irányból, hogy elkerüljék a féltékeny zsidók
gyanújának a felkeltését. A hívők csodálkozó szívvel jöttek, és komolyan
beszélgettek egymással azokról a hírekről, amelyek eljutottak hozzájuk
Krisztusról
A
kijelölt időpontban mintegy ötszáz hívő gyűlt össze kis csoportokban a
hegyoldalon. Türelmetlenül igyekeztek mindent megtudni azoktól, akik
látták már Krisztust feltámadása óta. A tanítványok csoporttól csoportig
mentek és elmondották mindazt, amit láttak és hallottak Jézusról, és
érveltek a szent Írásokból, mint ahogy Krisztus is tette velük. Tamás
elmondotta hitetlensége történetét, és elmondotta azt is, hogy
hitetlenségét miként szüntette meg a feltámadott Úr. Hirtelen Jézus
állott meg közöttük. Senki sem tudta megmondani, hogy honnan és hogyan
jött. A jelenvoltak közül sokan még sohasem látták előzőleg Jézust.
Kezein és lábain azonban meglátták a keresztre feszítés jeleit. Az
arcvonásai olyanok voltak, mint Isten orcája. Amikor meglátták Jézust,
azonnal imádni kezdték.
Jézusnak
ez volt az egyetlen találkozása és megbeszélése feltámadása után
sokakkal a hívők közül. Jézus eljött, és így szólott hozzájuk: "Nékem
adatott minden hatalom mennyen és földön" (Mt 28:18). A tanítványok már
imádták Jézust, mielőtt megszólalt. Mivel azonban szavai azokról az
ajkakról hangzottak el, amelyeket egyszer lezárt a halál, különleges
erővel az örömmámor kerítette őket hatalmába. Jézus most a feltámadott
Üdvözítő volt. Sokan közülük látták Őt, mikor hatalmát a betegek
meggyógyításában gyakorolta, és a sátáni hatalmakat ellenőrzése, uralma
alá hajtotta. Voltak, akik azt látták, hogy Jézusnak hatalma van arra,
hogy felállítsa királyságát Jeruzsálemben, és letörjön minden
ellenállást és uralkodjék a természet elemei fölött. Jézus
lecsendesítette a haragos háborgó vizeket; járkált a fehértarajú
hullámokon; életre támasztotta fel a halottakat. Most pedig
kijelentette, hogy Isten Neki adott minden hatalmat. Jézus szavai
felülemelték hallgatói gondolatait a földi és ideiglenes dolgokon és
ráirányították a mennyei, örökkévaló dolgokra, miáltal rendkívüli módon
tárult fel előttük az Ő méltósága és dicsősége.
Krisztus
szavai a hegyoldalon azt jelentették be, hogy áldozata, amelyet az
emberekért hozott, teljes és tökéletes volt. A jóvátételt betöltötte és
azt a munkát, amelyért eljött erre a világra, elvégezte. Jézus útban
volt Isten trónjához, hogy tiszteljék az angyalok, a fejedelemségek és
hatalmasságok. Elkezdte közbenjárói munkájának a végzését. Határtalan
tekintéllyel felruházva átadta megbízását tanítványainak: "Elmenvén
azért tegyetek tanítványokká minden népeket, megkeresztelvén őket az
Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek nevében; tanítván őket, hogy
megtartsák mindazt, amit én parancsoltam néktek; és ímé én tiveletek
vagyok minden napon a világ végezetéig" (Mt 28:19-20).
Isten
a zsidó népet tette a szent igazság megőrzőjévé. A farizeizmus azonban
az egész világ legfelsőbbrendűnek látszó, legegyedülállóbb álkegyes
embereivé formálta őket. Minden, ami a papokkal és a főemberekkel
összefüggésben állott - a ruháik, a szokásaik, szertartásaik, a
hagyományaik - alkalmatlanná tette őket arra, hogy a világ világossága
legyenek. Úgy tekintették magukat, a zsidó népet, mint magát a világot.
Krisztus azonban azzal bízta meg tanítványait, hogy olyan hitet és
istentiszteletet hirdessenek, amelynek nincs dolga a kasztokkal vagy az
országokkal; olyan hitet, amely elfogadható minden nép, minden nemzet és
az emberek minden osztálya számára.
Krisztus,
mielőtt elhagyta tanítványait, világossá tette előttük királysága
jellegét. Emlékezetükbe idézte mindazt, amit előzőleg mondott nekik
királyságáról. Krisztus kijelentette, hogy nem állt szándékában ezen a
világon egy ideiglenes királyság felállítása. Az Ő célja egy lelki
ország megalapítása. Krisztus nem úgy akart uralkodni, mint egy földi
király Dávid trónján. Ismét megmutatta nekik a szent Írásokból, hogy
mindazt, amin átment, a mennyben rendelték el, az Atya és az Őközte
lefolyt tanácskozásokon. Mindezeket előre megmondották a Szentlélek
által ihletett emberek. Krisztus azt mondotta: látjátok, hogy mindent
kijelentettem nektek erről, hogy Messiásként való elvetésemnek el
kellett jönnie és meg kellett történnie. Mindannak, amit mondottam
megaláztatásomról, amelyet el kellett tűrnöm, és halálomról, amellyel
meg kellett halnom, beigazolódott. A harmadik napon feltámadtam. Azért
még szorgalmasabban kutassátok a szent Írásokat, és meglátjátok majd,
hogy mindezekben a dolgokban a prófécia részletes leírásai Rólam
beteljesedtek.
Krisztus
megbízta tanítványait, hogy végezzék azt a munkát, amit rájuk hagyott,
és Jeruzsálemben kezdjék el tevékenységüket. Jeruzsálem volt a színtere
az emberért történt legmélyebb megaláztatásának. Jeruzsálemben
szenvedett, itt vetették el, és itt ítélték kereszthalálra. Júdea volt
Krisztus szülőföldje. Itt öltötte magára az emberi alakot, itt járt és
élt együtt az emberekkel, és csak néhányan ismerték fel, hogy a menny
közeljött a földhöz, mikor Jézus közöttük volt. Ezért a tanítványok
munkálkodásának Jeruzsálemben kellett elkezdődnie.
Mindannak
következtében, amit Krisztus Jeruzsálemben elszenvedett és az itt
végzett munkájának a meg nem becsülését látva, a tanítványok egy
ígéretesebb, megfelelőbb munkamezőt kérhettek volna Uruktól. A
tanítványok azonban nem járultak hozzá ilyen kéréssel, hiszen éppen azt a
területet kellett megmunkálniuk, amelyen Jézus szétszórta az isteni
igazság magvát, hogy a mag felnövekedjék, és bőséges termést adjon az
aratás idején. Munkájuk közben a tanítványoknak üldöztetést kellett
elviselniük a zsidók féltékenysége és gyűlölete miatt. Ezt az
üldöztetést azonban Mesterük is eltűrte és ezért ők sem riadtak vissza
tőle és nem menekültek el előle. A kegyelem első adományait először az
Üdvözítő gyilkosainak kellett felkínálniuk.
Sokan
voltak azután olyanok is Jeruzsálemben, akik titokban hittek Jézusban,
és olyanok is sokan voltak, akiket a papok és a főemberek félrevezettek.
A tanítványoknak ezeket is meg kellett ajándékozniuk az evangéliummal,
és megtérésre kellett felhívniuk őket. Azt a csodálatos igazságot is,
hogy egyedül Krisztus útján lehet elnyerni a bűnök bocsánatát, a
tanítványoknak kellett világossá tenni mindenki előtt. Miközben egész
Jeruzsálemet felkavarták az elmúlt néhány hét izgalmas eseményei, az
evangélium prédikálása tehette a legmélyebb hatást az emberekre.
A
munkának azonban nem volt szabad itt megállnia. Isten művét ki kellett
terjeszteni a föld legtávolabbi határáig. Krisztus azt mondta
tanítványainak: Tanúi lettetek életemnek, a világért hozott
önfeláldozásomnak. Láttátok Izraelért végzett fáradozásaimat. Nem jöttek
Hozzám, hogy életük lehessen; jóllehet a papok és főemberek a
felsoroltakat mind megcselekedték Velem; elvetettek Engem, amint azt a
szent Írások előre megmondották - mégis kapnak majd egy másik alkalmat
Isten Fia elfogadására. Láttátok, hogy mindazokat, akik Hozzám jönnek és
megvallják bűneiket, kész vagyok elfogadni. "Azt, aki hozzám jön,
semmiképen ki nem vetem" (Jn 6:37). Mindazok, akik csak akarják,
megbékülhetnek Istennel és megkaphatják az örökkévaló életet. - Rátok,
tanítványaimra bízom most az irgalmasságnak ezt az üzenetét. Először
Izraelnek kell ezt átadnotok, és azután minden nemzetnek, nyelvnek és
népnek. Mindazokat, akik hisznek Jézus Krisztusban, egy egyházba kell
összegyűjtenetek.
A
Szentlélek ajándékával a tanítványoknak csodálatos hatalmat kellett
kapniuk. Tanúbizonyságtételüket jeleknek és csodáknak kellett
megerősíteni. Csodákat nemcsak a tanítványok tennének, hanem azok is,
akik elfogadták üzenetüket. Jézus ezt mondta: "Azokat pedig, akik
hisznek, ilyen jelek követik: az én nevemben ördögöket űznek; új
nyelveken szólanak. Kígyókat vesznek föl; és ha valami halálost isznak,
meg nem árt nékik; betegekre vetik kezeiket, és meggyógyulnak" (Mk
16:17-18).
Abban
az időben gyakran előfordult, hogy valakit megmérgeztek. Gátlástalan
emberek nem haboztak, hogy ezzel az eszközzel eltávolítsák azokat, akik
becsvágyuk útjában állottak. Jézus tudta, hogy tanítványai életét is
hasonló veszedelmek fenyegetik. Sokan azt gondolhatták, hogy Istennek
tesznek azzal szolgálatot, ha Krisztus tanítványait megölik. Jézus azért
védelmet ígért tanítványainak ezzel a veszéllyel szemben.
A
tanítványoknak ugyanazzal a hatalommal kellett rendelkezniük, amellyel
Jézus rendelkezett, hogy gyógyítani tudjanak "a nép között minden
betegséget és minden erőtelenséget" (Mt 4:23). Mikor Jézus nevében
meggyógyítják a testi betegségeket, akkor Jézus gyógyító hatalmáról a
lelkek meggyógyításával bizonyságot kell tenniük. Jézus egy képességet
is megígért most tanítványainak, mivel idegen országokban más nemzetek
között is prédikálniuk kellett az evangéliumot; ezért meg kellett
kapniuk azt a képességet, hogy más, idegen, új nyelveken is tudjanak
beszélni. Az apostolok és társaik tanulatlan emberek voltak. Pünkösd
napján a Szentlélek kitöltésével azonban beszédük, akár saját, akár
idegen nyelven mondották is el azt, tisztává, egyszerűvé, szabatossá
vált szóban és hangsúlyban egyaránt.
Krisztus
így adta át tanítványainak megbízatásukat. Gondoskodott a munka
folytatásához szükséges ellátásról és felszerelésről, s magára vállalta a
felelősséget a munka sikeréért. Amíg tanítványai engedelmeskedtek
szavának, és Vele együtt munkálkodtak, addig nem szenvedhettek kudarcot.
Menjetek el minden néphez, parancsolta nekik. Menjetek el a földgolyó
legtávolabbi részéig, de legyetek mindig tudatában jelenlétemnek.
Dolgozzatok hittel és bizalommal, mert soha nem hagylak el benneteket.
Az
Üdvözítő tanítványainak adott megbízása kiterjed minden hívő emberre.
Magába foglal minden Krisztusban hívő embert az idő végéig. Végzetes
tévedést követnénk el, ha azt feltételeznénk, hogy a lelkek
megmentésének a munkája egyedül csak a felszentelt lelkészektől függ.
Krisztus mindazokat megbízta az evangélium hirdetésével, akikhez
eljutott a mennyei ismeret. Krisztus mindazokat felavatja, felszenteli
arra, hogy munkálkodjanak embertársaik üdvösségéért, akik már megkapták,
és magukban hordják életét. Az egyházat ennek a munkának a végzésére
alapították, és mindazok, akik ünnepélyes és szent fogadalmat tettek az
egyháznak, arra kötelezik el magukat, hogy együtt munkálkodnak
Krisztussal.
"És
a Lélek és a mennyasszony ezt mondják: Jövel! És aki hallja, ezt
mondja: Jövel!" (Jel 22:17). Mindenkinek, aki hallja, meg kell
ismételnie a meghívást. Legelső kötelessége az kell legyen, hogy
lelkeket nyerjen meg Krisztusnak. Lehet, hogy nem képes a nagy
összejöveteleken prédikálni, de munkálkodni tud egyes emberekért.
Közölni tudja velük azt a tanítást, amit Urától kapott. Az egyházi
szolgálat nemcsak prédikálásból áll. Azok is szolgálnak, akik
megkönnyítik a betegek és szenvedők helyzetét; akik segítséget nyújtanak
a szükségben levőknek; akik a vigasztalás szavait mondják el az
elcsüggedteknek és a kishitűeknek. Közel és távol egyaránt vannak olyan
lelkek, akikre nyomasztólag hat bűntudatuk. Nem a nehézség, a gürcölés,
vagy a szegénység az, ami lealjasítja az embert, hanem a vétek és a
bűnös cselekedet. Ez tesz bennünket nyugtalanná és elégedetlenné.
Krisztusnak olyan szolgákra van szüksége, akik megpróbálnak a bűntől
megbetegedett lelkeken segíteni.
A
tanítványoknak ott kellett elkezdeni munkájukat, ahol voltak. A
legnehezebb és a legkevésbé megfelelő munkát sem kerülhették ki, nem
mehettek el mellette. Így Krisztus minden egyes munkásának is ott kell
elkezdenie szolgálatát, ahol él. Lehet, hogy éppen saját családunkban
vannak olyan lelkek, akik vágyakoznak együttérzésünkre, és éhséget
éreznek az élet kenyerére. Lehetnek olyan gyermekek a közelünkben,
akiket el kell vezetnünk a Krisztusban való hitre. Vannak pogányok
közvetlenül az ajtónk előtt. Végezzük hűségesen azt a munkát, amely
legközelebb van hozzánk. Azután terjesszük ki munkánkat olyan messzire,
amilyen messze Isten keze elvezethet bennünket. Sok munka olyannak
látszik, mint amelyet korlátok közé szorítanak bizonyos helyi
körülmények. Bárhol legyen is azonban a teendőnk, ha hittel és
szorgalommal végeztük el, akkor akár a föld legvégső részein is
eredményünk lesz. Krisztus munkája egy szűk területre korlátozottnak
látszott, mikor megjelent a földön, de mégis az akkor ismert összes
országból oda érkezett emberek sokasága hallotta üzenetét. Isten gyakran
a legegyszerűbb eszközöket használja fel a legnagyobb eredmények
eléréséhez. Krisztusnak az a szándéka, hogy munkájának minden része
másokhoz kapcsolódjék, mint ahogy egyik fogaskerék is a másikba
belesimulva működik harmonikusan. A legalázatosabb munkás is, akit
megindított a Szentlélek, láthatatlan húrokat érint meg, amelyeknek a
rezgései elhangzanak a föld végső határáig és dallamuk átcseng az
örökkévaló korszakokon. }
Krisztus
parancsát azonban: "Elmenvén e széles világra" (Mk 16:15) - nem
veszíthetjük el szemünk elől. Krisztus arra hívott el bennünket, hogy
tekintetünket irányítsuk a látóhatárunkon túli vidékek felé. Krisztus
ledönti az elválasztó falakat, a nemzetségeket elválasztó előítéleteket
és arra tanít, hogy szeressük az emberiség egész családját. Kiemeli az
embereket önzésük szűk börtönéből. Eltöröl minden területi határvonalat
és a mesterséges társadalmi megkülönböztetéseket. Krisztus nem tesz
különbséget a szomszédok és az idegenek, a barátok és az ellenségek
között. Krisztus arra tanít, hogy testvérként tekintsünk minden
szükséget szenvedő emberre, és úgy nézzünk a világra, mint a saját
földünkre.
Az
Üdvözítő, mikor azt mondotta: "Elmenvén [...] tegyetek tanítványokká
minden népeket" (Mt 28:19), akkor azt is mondta: "azokat pedig akik
hisznek, ilyen jelek követik: az én nevemben ördögöket űznek; új
nyelveken szólanak. Kígyókat vesznek fel; és ha valami halálost isznak,
meg nem árt nékik; betegekre vetik kezeiket és meggyógyulnak" (Mk
16:17-18). Krisztus ígérete olyan messzire ér el, amilyen távolságra
szól a megbízása. Természetesen nem minden hívő részesül mindegyik
ajándékban. A Lélek különbséget tesz: "[...] osztogatván mindenkinek
külön, amint akarja" (lKor 12:11). Az Úr azonban a Lélek ajándékait
minden hívőnek megígérte, amilyen mértékben szüksége van az ajándékok
egyikére vagy másikára, az Úr munkájának végzéséhez. Az Úr ígérete éppen
olyan erős és megbízható most, mint amilyen volt az apostolok idejében.
"Azokat pedig, akik hisznek, ilyen jelek követik" (Mk 16:17). Ez Isten
gyermekeinek a kiváltsága. Ehhez a kiváltsághoz, amennyire csak
lehetséges, bizalommal ragaszkodniuk kell, hogy azzal, mint hitük
bizonyításával szolgálhassanak.
"Betegekre
vetik kezeiket és meggyógyulnak" (Mk 16:18). Ez a világ egy óriási
bélpoklos kórház. Krisztus azonban azért jött, hogy a betegeket
meggyógyítsa, és hogy szabadulást hirdessen a Sátán foglyainak. Maga
Krisztus egészséges és erős volt. Életét adta a betegeknek, a
lesújtottaknak és a démonoktól megszállottaknak. Krisztus nem fordult el
senkitől, aki azért ment Hozzá, hogy elfogadja gyógyító erejét. Tudta,
hogy azok, akik segítséget kérni mentek Hozzá, betegséget hordoznak
magukban. Krisztus azonban nem tagadta meg tőlük gyógyítását. Mikor
pedig Krisztusban működő erő érintette ezeket a szegény lelkeket, akkor
meggyőződtek bűnösségükről és sokan közülük lelki betegségeikből is
éppen úgy meggyógyultak, mint testi betegségeikből és bajaikból. Az
evangéliumnak ma is megvan ugyanez a hatalma. Vajon miért ne kellene
nekünk ma ugyanezen eredményekről tanúbizonyságot tennünk?
Krisztus
átérzi minden szenvedő keserű bánatát. Mikor a gonosz lelkek gyötörnek
egy emberi testet, akkor Krisztus is érzi. Mikor a láz felégeti az élet
folyamatát, akkor Krisztus érzi a kínszenvedést, a haláltusát. Krisztus
ma is éppen olyan kész meggyógyítani a betegeket, mint amikor
személyesen itt volt a földön. Krisztus szolgái az Ő képviselői itt a
földön; eszközök munkája számára. Krisztus általuk kívánja gyakorolni
gyógyító hatalmát.
Az
Üdvözítő gyógyító módszerében leckék, feladatok voltak tanítványai
számára. Egy alkalommal Krisztus megkente agyaggal egy vak ember szemét.
Azután megparancsolta néki: "Menj el, mosakodjál meg a Siloám tavában
[...] Elméne azért és megmosakodék és megjöve látva" (Jn 9:7). A
gyógyítást ezen a módon csak a Nagy Gyógyító vihette végbe egyedül.
Krisztus azonban a természet egyszerű eszközeit is felhasználta
gyógyításainál; nem részesítette előnyben a gyógyszereket, inkább
szentesítette az egyszerű és természetes gyógyszerek használatát.
A
betegségtől sújtottak közül sokaknak, akik egészségüket visszanyerték,
Krisztus azt mondotta: "Ímé meggyógyultál; többé ne vétkezzél, hogy
rosszabbul ne legyen dolgod!" (Jn 5:14). Krisztus azt tanította, hogy a
betegség - mind a testi, mind a lelki betegség - Isten törvénye
megsértésének a következménye. A világon nem létezne semmiféle
nyomorúság, ha az emberek összhangban, harmóniában élnének a Teremtő
szándékával.
Az
ősi Izraelnek Krisztus volt a vezetője és tanítója. Krisztus tanította
meg őket arra, hogy az egészség az Isten törvényei iránti engedelmesség
jutalma. A Nagy Orvos, aki Palesztinában meggyógyította a betegeket, a
felhőoszlopból szólott népéhez és mondta meg nekik, hogy mit kell
tenniük, és hogy Isten mit tenne érettük. "Ha a te Uradnak, Istenednek
szavára hűségesen hallgatsz és azt cselekszed, ami kedves az ő szemei
előtt és figyelmezel az ő parancsolataira és megtartod minden
rendelését; egyet sem bocsátok reád ama betegségek közül, amelyeket
Egyiptomra bocsátottam, mert én vagyok az Úr, a te gyógyítód" (2Móz
15:26). Krisztus határozott utasításokat adott Izraelnek életmódjukra
vonatkozóan, és biztosította őket, "[...] távol tart az Úr tetőled
minden betegséget" (5Móz 7:15). Amikor a feltételeket teljesítették,
akkor az ígéret is beigazolódott rajtuk. "Nemzetségeikben nem volt
beteges" (Zsolt 105:37).
Ezek
a mi számunkra is tanulságok. Vannak olyan feltételek, amelyeket
mindannyiunknak figyelembe kell vennünk, ha meg akarjuk őrizni
egészségünket. Mindnyájunknak meg kell tanulnunk, hogy melyek ezek a
feltételek. Nem nyerjük el Isten tetszését, ha tudatlanul megyünk el
törvényei mellett, akár testiekre, akár lelkiekre vonatkoznak azok.
Nekünk Istennel együtt kell munkálkodnunk egészségünk helyreállításáért;
a testi egészségünk érdekében éppen úgy, mint a lelki egészségünkért.
Azután
másokat is meg kell tanítanunk arra, hogy miként őrizzük meg, vagy
állítsuk helyre egészségünket. A betegek számára azokat a gyógyszereket
és gyógymódokat kell használnunk, amelyekről Isten a természetben
gondoskodott a számunkra. Istenre kell rámutatnunk, és Istenhez kell
irányítanunk őket, aki egyedül tud meggyógyítani minden betegséget. A mi
dolgunk, kötelességünk az, hogy a betegeket és szenvedőket hitünk
karjaiban vigyük Krisztushoz. Arra is meg kell tanítani őket, hogy
higgyenek a Nagy Gyógyítóban. Meg kell ragadnunk Krisztus ígéretét, ki
kell tartanunk mellette, és imádkoznunk kell hatalma
kinyilatkoztatásáért. Az evangélium igazi lényege a helyreállítás. Az
Üdvözítő azt várja el tőlünk, hogy szólítsuk fel a betegeket, a
reményteleneket és a lesújtottakat, hogy éljenek az Ő erejével.
A
szeretet hatalma volt jelen Krisztus minden gyógyításában. Csak akkor
lehetünk eszközei az Ő munkájának, ha hit által társak leszünk
szeretetében is. Ha elmulasztjuk bekapcsolni magunkat a Krisztussal való
isteni együttélésbe és együttmunkálkodásba, akkor az életet adó energia
áradata nem tud bőséges mennyiségben átfolyni rajtunk másokhoz. Voltak
helyek, ahol maga az Üdvözítő sem tudott sok nagyszerű munkát
végrehajtani a jelenlévők hitetlensége miatt. Így most is az egyházat a
hitetlenség választja el isteni Megsegítőjétől, Krisztustól. Az egyház
csak nagyon gyengén ragaszkodik az örök valóságokhoz. Hitének hiánya
csalódást okozott Istennek és az egyházat megfosztotta a dicsőségétől.
Az
egyház csak akkor élhet Krisztus jelenlétének az erejével, ha
tevékenyen vesz részt Krisztus munkájának a végzésében. "Elmenvén azért,
tegyetek tanítványokká minden népeket, - mondotta az Úr; és ímé én
tiveletek vagyok minden napon a világ végezetéig" (Mt 28:19-20).
Krisztus igájának a felvétele egyik legfontosabb feltétele hatalma
elnyerésének. Az egyház igazi élete attól függ, hogy hűségesen tölti-e
be Urától kapott megbízatását. Ennek a munkának az elhanyagolása idézi
elő az egyházban a lelki gyengeséget és hanyatlást. Ahol nem
munkálkodnak erőteljesen másokért, ott elfogy a szeretet és meggyengül a
hit.
Krisztus
azt akarja, hogy hívei legyenek az egyház tanítói, oktatói az
evangéliumi munkában. Meg kell tanítaniuk az embereket arra, hogy miként
keressék és mentsék meg az elveszetteket. Vajon valóban ezt a munkát
végzik? Sajnos nem. Sokan csak azon fáradoznak, hogy felszítsák az élet
tüzét egy-egy halódó gyülekezetben. Sok gyülekezetet beteg bárányokként
ápolnak azok, akiknek éppen az elveszett juhokat kellene megkeresniük. S
ez idő alatt pedig milliók és milliók vesznek el Krisztus nélkül.
Isten
szeretete az ember iránt minden emberi értelmet felülmúl. Az angyalok
csodálkoznak azon, hogy mennyire felszínes a hálája azoknak, akikre ez a
szeretet árad, és hogy milyen kevéssé értékelik Isten szeretetét. Az
egész menny megdöbbenéssel szemléli az emberek közömbösségét. Akarjuk-e
tudni, hogy Krisztus mit érez mindezek láttán? Vajon mit érezne egy apa
és egy anya, ha tudomást szerezne arról, hogy hidegben és hóban elalélt,
és a fagyhalálnak kitett gyermekük mellett úgy mennének el az arra
járók, hogy ügyet sem vetnének reá, és hagynák elpusztulni, jóllehet
megmenthették volna!? Nem okozna-e nekik szörnyű fájdalmat és nem
háborodnának-e fel? Nem vádolnák-e azokat a gyilkosokat olyan haraggal,
amely oly forró lenne, mint a könnyeik, és oly heves, mint a szeretetük?
Minden ember szenvedése Isten egyik gyermekének a szenvedése. Ezért
azok, akik nem nyújtják oda segítő kezüket az elpusztulás szélén álló
embertársuknak, kiváltják Isten igazságos haragját. Ez a Bárány haragja.
Azoknak, akik igénylik ugyan a Krisztussal való közösséget, de
közömbösek lettek szükséget szenvedő embertársaikkal szemben Krisztus
ezt jelenti majd ki az ítélet nagy napján: "Nem tudom, honnét valók
vagytok ti: Távozzatok el én tőlem mindnyájan, akik hamisságot
cselekesztek!" (Lk 13:27).
Tanítványainak
adott megbízásában Krisztus nemcsak a munkájukat körvonalazta, hanem a
nekik szóló üzenetet is átadta. Tanítsátok meg az embereket - mondotta
nekik, "hogy megtartsák mindazt, amit én parancsoltam néktek" (Mt
28:20). A tanítványoknak azt kellett tanítaniuk, amit Jézus tanított. S
amit Ő mondott, az nemcsak azt foglalta magába, amit személyesen mondott
el, hanem azt is, amit az Ótestamentum prófétái és tanítói mondottak
el. Az emberi tanítást kizárta. Nincs semmi hely a hagyomány, az emberek
elméletei és következtetései vagy az egyházi törvények számára.
Krisztus nem foglalta bele tanítványainak adott megbízásába az egyházi
tekintélyek által elrendelt törvényeket. Krisztus szolgáinak ezek közül
egyiket sem kell tanítaniuk. "A törvény és a próféták" (Mt 22:40)
Krisztus szavainak és tetteinek a feljegyzésével képezik azt a kincset,
amit rábízott tanítványaira, hogy adják tovább a világnak. Krisztus neve
a jelszavuk, megkülönböztető jelvényük, egységük köteléke; tekintély,
mintegy háttér eljárásaikban, valamint eredményességük forrása. Semmit
sem szabad elismerni királyságában, amely nem viseli magán az Ő nevét.
Az
evangéliumot nem csak elméletként, hanem eleven erőként kell
közvetíteni, mint ami megváltoztatja az ember életét. Isten azt kívánja,
hogy kegyelmének elfogadói tanúi legyenek az Ő hatalmának. Azokat, akik
eddigi életútjuk során a legnagyobb ellenségek voltak az Úrnak, Isten
készségesen elfogadja. Azokat, akik megbánják bűneiket, Isten
megajándékozza Szentlelkével, bizalma legmagasabb helyére emeli és
elküldi őket a hűtlenek táborába, hogy hirdessék ott az Ő határtalan
irgalmát. Isten szeretné, ha szolgái bizonyságot tennének arról a
tényről, hogy az Ő irgalma útján az emberek elnyerhetik a Krisztuséhoz
hasonló jellemet, és örvendezhetnek nagy szeretete bizonyosságában.
Isten azt akarja, hogy tegyünk tanúbizonyságot arról a tényről, hogy Ő
nem elégedhetik meg addig, míg az emberi nemzetség tagjai meg nem
térnek, és nem foglalják el újra helyüket szent kiváltságaikban, mint
Isten fiai és leányai.
Krisztusban
egyesül a pásztor gyengédsége, a szülő szeretete és a könyörületes
Üdvözítő páratlan kegyelme. Áldásaival a legvonzóbb formában ajándékoz
meg bennünket. Nem elégszik meg azzal, hogy tudtunkra adja áldásait. Oly
módon nyújtja felénk azokat, hogy felkeltse bennünk a vágyat irántuk.
Így Isten szolgáinak a kibeszélhetetlen ajándék dicsőségét és
gazdagságát kell másoknak bemutatniuk. Krisztus csodálatos szeretete
megolvasztja és leigázza a szíveket, miközben a tantételek puszta
ismételgetésével nem érünk el, és nem végzünk el semmit.
"Vigasztaljátok, vigasztaljátok népemet, így szól Istenetek [...] Magas
helyre menj fel, örömmondó Sion! emeld föl szódat magasan, örömmondó
Jeruzsálem! [...] Mondjad Júda városainak: Ímhol Istenetek; Ímé az Úr
Isten jő hatalommal, és karja uralkodik! Ímé jutalma vele jő, és
megfizetése Ő előtte. Mint pásztor, nyáját úgy legelteti, karjára gyűjti
a bárányokat és ölében hordozza, a szoptatósokat szelíden vezeti" (Ésa
40:1.9-11). Mondjátok el az embereknek Róla, hogy Ő "tízezer közül is
kitetszik" és "Ő mindenestől fogva kívánatos" (Énekek 5:10.16). Pusztán
szavakkal nem tudjuk elmondani azt, hogy ki Ő, ki nékünk Krisztus.
Életünk által kell az Ő jellemét kinyilvánítani az emberek előtt.
Krisztus láthatóvá kíván lenni minden követője életében. Isten minden
gyermekéről eleve azt rendelte el, "hogy azok az ő fia ábrázatához
hasonlatosak legyenek" (Róm 8:29). Mindenkiben Krisztus hosszútűrő
szeretetének, szentségének, alázatosságának, irgalmának és
igazságosságának kell megmutatkoznia, feltárulnia a világ számára.
Az
első tanítványok elmentek, hogy prédikálják Isten szavát. Krisztust
életükben jelentették ki. Az Úr pedig velük együtt munkálkodott,
"megerősítvén az igét a jelek által, amelyek követik vala" (Mk 16:20).
Ezek a tanítványok felkészültek munkájukra. Még pünkösd napja előtt
összegyülekeztek és minden viszályt félretettek. Egy akarattal voltak
együtt. Elhitték Krisztus ígéreteit, hogy megkapják az Ő áldását, és
hittel imádkoztak. Nemcsak a maguk számára kérték az áldást. Teherként
nehezedett rájuk a lelkek üdvösségéért rájuk váró munkálkodás. Az
evangéliumot el kellett vinniük a föld legtávolabbi részéig. Igényt
tartottak a hatalomnak, az erőnek arra az ajándékára, amit Krisztus
megígért nekik. Ekkor árasztotta reájuk Isten az Ő Szentlelkét és egy
nap alatt ezrek tértek meg.
Ez
ma is megtörténhetne! Az emberi bölcseletek helyett prédikáljuk Isten
beszédét! A keresztények hagyják abba egyenetlenkedéseiket, adják át
magukat Istennek, és Vele együtt munkálkodjanak az elveszettek
megmentéséért! Hittel kérjék Isten áldását, míg meg nem kapják! A Lélek
kitöltése csak "a korai eső" volt, és mégis csodálatos volt a hatása és
eredménye. "A késői eső" eredménye azonban még bőségesebb lesz (Vö: Jóel
2:23).
Mindazok,
akik Istennek szentelik lelküket és testüket, állandóan megkapják majd a
Lélek újabb és újabb testi és lelki ajándékát. Kimeríthetetlen mennyei
készletek állnak a rendelkezésükre. Krisztus nekik adja saját Lelke
leheletét és életét az ő életéből. A Szentlélek legnagyobb energiáit
fejti ki és így munkálkodik az emberek szívében és elméjében. Isten
kegyelme megnöveli és megsokszorozza tehetségeiket. Az isteni természet
tökéletessége jön segítségükre a lelkek megmentéséért végzett
munkájukban. Krisztussal való együttmunkálkodásuk útján részesülnek
Krisztus teljességében. Emberi gyengeségükben is képesek megcselekedni a
Mindenható tetteit.
Az
Üdvözítő arra vágyik, hogy kinyilvánítsa kegyelmét, és jellemének
pecsétjét rányomja az egész világra. Ez Krisztus megszerzett tulajdona,
és Ő szabaddá, tisztává és szentté akarja tenni az embereket. Bár a
Sátán azon fáradozik, hogy megakadályozza Krisztus szándékának a
megvalósítását, de a világért kiontott vérével az Úr mégis olyan diadalt
arat, amely dicsőséget szerez Istennek és a Báránynak. Krisztus nem
nyugszik meg addig, míg győzelme nem lesz teljes, és "lelke szenvedése
folytán látni fog és megelégszik" (Ésa 53:11). A föld minden népe
meghallja majd a Krisztus kegyelméről szóló evangéliumot. Ámbár nem
mindenki fogadja el Krisztus kegyelmét, de "őt szolgálják a fiak, az
Úrról beszélnek az utódoknak" (Zsolt 22:31). "Az ország pedig és a
hatalom és az egész ég alatt levő országok nagysága átadatik a
magasságos egek szentei népének" (Dán 7:27); "[...] mert teljes lészen a
föld az Úr ismeretével, mint a vizek a tengert beborítják" (Ésa 11:9).
"És félik napnyugattól fogva az Úrnak nevét, és naptámadattól az ő
dicsőségét" (Ésa 59:19).
{DA 827.4}
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése