A
két tanítvány eljutott Jeruzsálemig és beléptek a városba a keleti
kapun, amely ünnepi alkalmakkor éjjel is nyitva volt. A házak sötétek és
csendesek voltak, de a tanítványok megtalálták útjukat a szűk utcákon
át a felkelő hold fényénél. A felházhoz mentek, ahol Jézus a halála
előtti este utolsó óráit töltötte. Tudták, hogy testvéreiket itt
találhatják meg. Bár késő éjszaka volt, tudták, hogy a tanítványok nem
alusznak el addig, míg bizonyosat nem tudnak arról, ami Uruk testével
történt. A felház ajtaját biztonságosan bereteszelve találták.
Bebocsátásért kopogtattak, de nem jött semmi válasz. Minden csendes
volt. Azután megmondták a nevüket. Ekkor az ajtót óvatosan kireteszelték
és ők beléptek a házba. Velük együtt azonban egy láthatatlan másik
személy is belépett. Az ajtót azután újra bezárták, hogy a retesz megint
az ajtó elé került, hogy távol tartson minden idegent.
Az
Emmausból érkezett tanítványok mindenkit meglepő izgalomban találtak.
Lázban égtek, hangjuk hálaadásban és dicséretmondásban tört ki. Ezt
mondogatták: "Feltámadott az Úr bizonnyal, és megjelent Simonnak!" (Lk
24:34). Azután a két emmausi tanítvány lihegve a sietségtől, amellyel
útjukat megtették, elmondták a csodálatos történetet arról, hogy Jézus
miként jelent meg nekik. Éppen befejezték beszámolójukat, amelyről
néhányan azt mondták, hogy nem hiszik el, mert túlságosan is jó ahhoz,
hogy igaz lehessen, mikor íme, újabb valaki állott meg előttük. Minden
szem az idegenre szegeződött. Senki sem kopogtatott bebocsátásért. A
lépések hangját nem hallották. A tanítványok megijedtek. Csodálkoztak és
azt kérdezték: mit jelentsen ez? Azután hallottak egy hangot, amely nem
volt, nem lehetett senki másé, csak Mesterük hangja. Tisztán és
világosan hangzottak ajkáról a szavak: "Békesség néktek! Megrémülvén
pedig és félvén, azt hivék, hogy valami lelket látnak. És monda nékik:
Miért
háborodtatok meg és miért támadnak szívetekben okoskodások? Lássátok
meg az én kezeimet és lábaimat, hogy én magam vagyok: tapogassatok meg
engem és lássátok; mert a léleknek nincs húsa és csontja, amint
látjátok, hogy nékem van! És ezeket mondván, megmutatá nékik kezeit és
lábait" (Lk 24:36-40).
A
tanítványok megpillantották a rettentő szögektől átütött kezeket és
lábakat. Felismerték Uruk hangját, amelyhez hasonlót sohasem hallottak.
"Mikor pedig még nem hivék az öröm miatt és csodálkozának, monda nékik:
Van-é itt valami ennivalótok? Ők pedig adának néki egy darab sült halat
és valami lépesmézet. Melyeket elvőn és előttök evék" (Lk 24:41-43).
"Örvendezének azért a tanítványok, hogy látják vala az Urat" (Jn 20:20).
Hit és öröm foglalta el a hitetlenség helyét, és olyan érzéssel,
amelyet szavakkal nem lehet kifejezni, vallást tettek feltámadott
Üdvözítőjük mellett.
Jézus
születésekor angyal hirdette: "Dicsőség a magasságos mennyekben az
Istennek és e földön békesség és az emberekhez jó akarat!" (Lk 2:14).
Most, mikor feltámadása után Krisztus először jelent meg tanítványainak,
az Üdvözítő ezekkel az áldott szavakkal fordult hozzájuk: "Békesség
néktek!" (Lk 24:36). Jézus mindig kész békességet ajándékozni azoknak,
akiknek a lelkét kétségek és félelmek terhelték meg. Krisztus arra vár,
hogy megnyissuk szívünk ajtaját előtte és azt mondjuk neki: "Maradj
velünk!" (Lk 24:29). Maga Krisztus mondja: "Ímé az ajtó előtt állok és
zörgetek; ha valaki meghallja az én szómat és megnyitja az ajtót,
bemegyek ahhoz és vele vacsorálok és ő énvelem" (Jel 3:20).
Jézus
feltámadása előképe volt mindazok végső feltámadásának, akik Őbenne
aludtak el. A feltámadott Üdvözítő arckifejezését, modorát, beszédét a
tanítványai valamennyien jól ismerték. Amint Jézus feltámadott a
halottak közül, éppen úgy azoknak is fel kell majd támadniuk, akik
Őbenne aludtak el és alusznak. Ráismerünk majd barátainkra, mint ahogy a
tanítványok is megismerték Jézust. Lehet, hogy életük folyamán
megváltoztak, s megbetegedtek vagy megcsúnyultak, de Jézus
visszajövetelekor tökéletes egészségben és testi-lelki arányosságban
támadnak fel. Azonosságukat azonban megdicsőült testükben is tökéletesen
megőrzik. Akkor úgy ismerünk majd, amint minket is megismernek. (lKor
13:12) Orcájukon, amelyet a Jézus arcáról fénylő világosság tesz
sugárzóvá, felismerjük a megkülönböztető vonásait azoknak, akiket
szeretünk.
Mikor
Jézus találkozott tanítványaival, emlékeztette őket azokra a szavakra,
amelyeket Ő mondott nekik halála előtt, hogy mindazoknak a dolgoknak be
kell teljesedniük, amelyeket megírtak Felőle Mózes törvényében, a
próféták könyveiben és a Zsoltárok könyvében. "Akkor megnyilatkoztatá az
ő elméjüket, hogy értsék az írásokat. És monda nékik: Így van megírva
és így kellett szenvedni a Krisztusnak és feltámadni a halálból
harmadnapon; és prédikáltatni az ő nevében a megtérésnek és a bűnök
bocsánatának minden pogányok között, Jeruzsálemtől elkezdve. Ti vagytok
pedig ezeknek bizonyságai" (Lk 24:45-48).
{
A
tanítványok kezdték felfogni munkájuk természetét és kiterjedését.
Hirdetniük kell a világnak azokat a csodálatos igazságokat, amelyeket
Krisztus bízott rájuk. Életének eseményeit, halálát és feltámadását,
azokat a próféciákat, amelyek éppen ezekre az eseményekre mutattak rá,
Isten törvényének a szentségét, az üdvösség tervének a titkait, Jézus
hatalmát a bűnök megbocsátására - mindezeknek a dolgoknak ők a tanúi, és
nekik kell mindezeket megismertetniük a világgal. Nekik kell
kihirdetniük a békesség és az üdvösség evangéliumát, a bűnbánatot és az
Üdvözítő hatalmát.
"És
amikor ezt mondta, rájuk lehele és monda nékik: Vegyetek Szentlelket.
Akiknek bűneit megbocsátjátok, megbocsáttatnak azoknak; akikéit
megtartjátok, megtartatnak" (Jn 20:22-23). A Szentlelket Krisztus még
nem nyilvánította ki leplezetlenül; mert még nem dicsőült meg. A
Szentlélek adományaiból való bőségesebb részesedés nem következett be
Krisztus mennybemeneteléig. Enélkül pedig a tanítványok nem tudták
teljesíteni azt a megbízatásukat, hogy az evangéliumot prédikálják. A
Szentlelket meghatározott céllal kapták. Mielőtt a tanítványok be tudták
volna tölteni hivatásukat az egyházban, Krisztusnak adnia kellett az Ő
Lelkét. Krisztus ezáltal a legszentebb ajándékot bízta tanítványaira.
Így akarta belevésni tudatukba azt a tény, hogy ezt a szolgálatot nem
tudják elvégezni a Szentlélek nélkül.
A
Szentlélek a lelki élet lehelete a lélekben. A Lélekben való részesedés
a Krisztus életében való részesedést jelenti. A Szentlélek átitatja
elfogadóját Krisztus tulajdonságaival. Csak azok, akiket Isten ily módon
oktatott, akik megismerték a Szentléleknek a belső emberre gyakorolt
hatását; akikben megnyilvánul a Krisztuséhoz hasonló jellem, csak azok
állhatnak ki az emberek képviselőiként, hogy szolgáljanak az egyház
meghatalmazásában.
"Akinek
bűneit megbocsátjátok, megbocsáttatnak azoknak; akikéit megtartjátok,
megtartatnak" (Jn 20:23). Krisztus itt nem adja meg senkinek azt a
szabadságot, hogy megítéljen másokat. A Hegyibeszédben is megtiltotta
ezt. Ez Isten előjoga. Krisztus azonban az egyházra, mint szervezetre
helyezi a felelősséget, az egyház minden egyes tagjáért, akik bűnbe
estek; az egyháznak az a kötelessége, hogy figyelmeztesse, fegyelmezze,
és ha lehet állítsa helyre őket. "Ints, feddj, buzdíts - írj a Pál
apostol - teljes béketűréssel és tanítással" (2Tim 4:2). Minden
igazságtalansággal szemben lelkiismeretesen járj el! Ints minden lelket,
aki veszélyben forog! Ne hagyj magára senkit, hogy megcsalja önmagát!
Nevezd a bűnt mindig a valódi nevén! Jelentsd ki azt, amit Isten mondott
a hazugságról, a szombattörvény megszegéséről, a lopásról, a
bálványképek imádásáról és minden más gonoszról. "Akik ilyeneket
cselekesznek, Isten országának örökösei nem lesznek" (Gal 5:21). Ha
elvesznek a bűnben, akkor azt az ítéletet, amelyet te, mint egyház
kijelentettél Isten szavából, azt a mennyben is kijelentik. Azok, akik a
bűn elkövetését választják, megtagadják Krisztust. Az egyháznak meg
kell mutatnia, hogy nem szentesíti, nem hagyja jóvá tetteiket, különben
maga az egyház becsteleníti meg Urát. Az egyháznak mindig azt kell
mondania a bűnről, amit Isten mondott és mond róla. Az egyháznak úgy
kell foglalkozni a bűnnel, amint azt Isten előírta és akkor az egyház
cselekedeteit jóváhagyják majd a mennyben is. Az, aki megveti az egyház
tekintélyét, magának Krisztusnak a tekintélyét veti meg.
A
képnek azonban van egy világosabb oldala is. "Akiknek bűneit
megbocsátjátok, megbocsáttatnak azoknak" (Jn 20:23). Az egyház tartsa
meg ezt a gondolatot uralkodó gondolatának. A tévelygőkért való
munkájában az egyház minden vezetője és tagja irányítsa tekintetét
Krisztusra. A pásztorok gyengéd gondoskodással legeltessék nyájukat az
Úr legelőjén. A prédikátorok az Üdvözítő megbocsátó irgalmasságával
szóljanak a tévelygőkhöz. A bűnösöket bátorítsák arra, hogy tartsanak
bűnbánatot és higgyenek Abban, Aki egyedül tud megbocsátani. Isten szava
tekintélyén állva mondják meg a bűnösöknek: "Ha megvalljuk bűneinket,
hű és igaz, hogy megbocsássa bűneinket és megtisztítson minket minden
hamisságtól" (1Jn 1:9). Mindazoknak, akik megbánják bűneiket,
bizonyosságuk van arról, hogy: "Hozzánk térvén, könyörül rajtunk;
eltapodja álnokságainkat. Bizony a tenger mélységébe veted minden
bűnüket!" (Mik 7:19).
Az
egyház fogadja el a bűnösök bűnbánatát hálás szívvel. A bűnbánót
vezessék a hitetlenség sötétségéből a hit és az igazságosság
világosságára. Remegő kezét tegyék Jézus szerető kezébe. A
megbocsátásnak ezt a formáját a menny jóváhagyja.
Az
egyháznak csak ilyen értelemben van hatalma a bűnösöknek megbocsátani. A
bűntől való szabadulást csak Krisztus érdeme útján nyerhetjük el. Sem
egyetlen embernek, sem az emberek valamilyen közösségének nem adott
hatalmat arra Krisztus, hogy bárkinek a Lelkét megszabadítsa bűneitől.
Krisztus csak azzal bízta meg tanítványait, hogy az Ő nevében
prédikálják a bűnök bocsánatát minden népnek; de nem hatalmazta fel őket
arra, hogy a bűn egyetlen foltját is eltávolítsák. Jézus neve az
egyetlen olyan "név, amely által kellene nekünk megtartatnunk" (Acs
4:12).
Mikor
Jézus először találkozott tanítványaival a felházban, Tamás nem volt
jelen. Hallotta mások jelentését, beszámolóit. Bőségesen kapott
bizonyítékokat arról, hogy Jézus feltámadott. Szívét azonban továbbra is
a hitetlenség homálya töltötte be. Mikor hallotta a tanítványok
csodálatos tudósításait az Úr feltámadásáról, az csak még mélyebb
kétségbeesésbe sodorta. Ha Jézus valóban feltámadott a halottak közül,
akkor nem lehet soha többé remény egy szó szerinti értelemben vett földi
királyság felállításáról. Hiúságát pedig sértette az a gondolat, hogy
Mestere az ő személyének a kivételével az összes többi tanítványának már
kijelentette magát. Azért elhatározta, hogy a hallott történeteket nem
hiszi el. Egy egész héten át merengett saját nyomorúságán, amely egyre
sötétebbnek látszott, ellentétben testvérei reménységével és hitével.
Ezen
idő alatt ismételten kijelentette: "Ha nem látom az ő kezein a szegek
helyeit és be nem bocsátom ujjaimat a szegek helyébe és az én kezemet be
nem bocsátom az ő oldalába, semmiképpen el nem hiszem" (Jn 20:25).
Tamás nem akart testvérei szemével nézni, vagy egy olyan hitet
gyakorolni, amely az ő bizonyságtevésüktől függött. Tamás szerette Urát,
de megengedte, hogy a féltékenység és hitetlenség vegye birtokába
gondolatait és szívét.
A
tanítványok közül néhányan a megszokott felházat tették meg ideiglenes
otthonuknak és Tamás kivételével esténként mindnyájan ott gyülekeztek
össze. Egyik este Tamás elhatározta, hogy találkozik a többiekkel.
Hitetlensége ellenére egy halvány reménységet ápolt a szívében, hogy a
jó hír talán mégis igaz volt. Mialatt a tanítványok vacsorájukat
fogyasztották, azokról a bizonyítékokról beszélgettek, amelyeket maga
Krisztus adott nekik a próféciákban. Hirtelen: "Noha az ajtó zárva vala,
beméne Jézus és megálla a középen és monda: Békesség néktek!" (Jn
20:26).
Azután
odafordult Tamáshoz és ezt mondotta neki: "Hozd ide a te ujjadat és
nézd meg az én kezeimet; és hozd ide a te kezeidet és bocsássad az én
oldalamba és ne légy hitetlen, hanem hivő" (Jn 20:27). Ezek a szavak azt
mutatták, hogy Krisztus ismerte Tamás gondolatait és szavait. Ez a
kételkedő tanítvány tudta azt, hogy tanítványtársai közül senki sem
látta Jézust az elmúlt hét folyamán. Így nem mondhattak a Mesternek
semmit az ő hitetlenkedéséről. Ekkor Uraként ismerte fel és ismerte el
Azt, Aki előtte állott. Nem kívánt erről további bizonyítékokat kapni. A
túláradó örömmel vetette magát Jézus lábaihoz és ezt kiáltotta: "Én
Uram és én Istenem!" (Jn 20:28).
Jézus
elfogadta Tamás hitvallását, de szelíden megrótta tanítványa
hitetlenségét: "Mivelhogy láttál engem, Tamás, hittél: boldogok, akik
nem látnak és hisznek" (Jn 20:29). Tamás jobban megnyerte volna Jézus
tetszését, ha kész lett volna elfogadni és elhinni tanítványtársai
bizonyságtevését. Ha a világ Tamás példáját követné, akkor
tulajdonképpen senki sem juthatna el az üdvösségben való hitre. Nem,
mert mindazok, akik ma elfogadják Krisztust, mások bizonyságtétele útján
kénytelenek azt megtenni.
Sokan
azok közül, akik áldozatul esnek kételkedéseiknek, azzal mentegetik
magukat, hogy ha nekik lett volna annyi bizonyítékuk Jézus
feltámadásáról, mint amennyit Tamás kapott tanítványtársaitól, akkor
elhitték volna, hogy feltámadott az Úr. Nem veszik észre, hogy nem csak
ennyi bizonyítékot kaptak az Úr feltámadásáról, hanem sokkal, de sokkal
többet. Sokan azok közül, akik Tamáshoz hasonlóan arra várnak, hogy a
kétség minden okát eltávolítsák útjukból, sohasem fogják megérni
kívánságuk teljesülését. Sőt, fokozatosan megerősödnek hitetlenségükben.
Azok, akik arra nevelik rá magukat, hogy mindig csak a dolgok sötét
oldalát lássák meg, és mindig csak zúgolódnak és panaszkodnak, valójában
nem tudják, mit tesznek. A kételkedés magjait szórják el, és így a
kétségek aratásának gyümölcseit takarítják majd be. Olyan időben, mikor a
hit és a bizalom különösképpen fontos és lényeges, sajnos sokan
erőtlennek találják magukat ahhoz, hogy reménykedjenek és higgyenek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése