Jézus
úgy tervezte, hogy tanítványaival Galileában találkozik. Azért a
tanítványok nem sokkal húsvét hetének a befejezése után ide irányították
lépéseiket. Távol maradásukat Jeruzsálemtől az ünnepek alatt
hűtlenségnek és eretnekségnek értelmezték volna. Azért a városban
maradtak az ünnep végezetéig. Miután túl voltak az ünnepeken, boldogan
indultak hazafelé, hogy találkozzanak az Üdvözítővel, amint elrendelte.
A
tanítványok közül heten mentek együtt. A halászok egyszerű ruházatát
öltötték magukra. Az evilági javakban szegények, de az igazság
ismeretében és gyakorlásában gazdagok voltak, ami mennyei szempontból a
legmagasabb rangot adta nekik, mint tanítóknak. Nem a próféták
iskoláinak a tanítványai voltak. Azonban három évig tanította őket a
legnagyobb Nevelő, Akit a világ valaha is ismert. Jézus befolyása által
nemes, értelmes és jó képességeik eszközökké váltak; olyan eszközökké,
akik alkalmasak voltak az embereket elvezetni az igazság ismeretére.
Krisztus
szolgálatának nagy része a Galileai-tengernél ment végbe. A tanítványok
olyan helyen gyülekeztek össze, ahol valószínűleg nem zavarhatták meg
őket. Itt minden, de minden, ami körülöttük volt, Jézusra és hatalmas
tetteire emlékeztette őket. Ezen a tengeren járt Jézus a víz hullámzó
tömegén, hogy megmentse őket, mikor a szívük félelemmel és rettegéssel
telt meg. A vihar ott csendesült le Jézus szavára. Látóhatárukon belül
volt az a partszakasz, ahol több mint tízezer ember evett és lakott jól
néhány kis cipóból és halból. Nem messzire feküdt Kapernaum, igen sok
csoda színhelye. A tanítványok, mikor rátekintettek erre a tájra,
elméjük megtelt Üdvözítőjük szavainak és tetteinek emlékével.
Az
este kellemes volt. Péter, aki sokat megőrzött a bárkák és a halászat
iránt érzett szeretetéből, azt ajánlotta, hogy menjenek ki a tóra és
vessék ki hálóikat. Mindnyájan készek voltak csatlakozni ehhez a
tervhez, mivel szükségük volt eledelre és ruházatra, aminek
megszerzéséhez hozzásegítené őket egy sikeres éjszakai halászatból
származó bevétel. Bárkáikkal kieveztek azért a tóra, de nem fogtak
semmit. Egész éjszaka sikertelenül fáradoztak. A megerőltető órák alatt
távollevő Urukról beszélgettek. Visszaemlékeztek azokra a csodálatos
eseményekre, amelyeknek tanúi voltak Uruknak a tenger mellett végzett
szolgálata közben. Felmerült bennük a kérdés saját jövőjükkel
kapcsolatban is, és elszomorította őket az előttük álló kilátástalanság.
Egész
idő alatt a parton egy magányos szemlélő követte őket tekintetével,
miközben ő maga láthatatlan maradt. Végül is megvirradt. A bárka nem
volt távol a parttól. A tanítványok akkor meglátták, hogy egy idegen áll
a parton, aki ezzel a kérdéssel szólította meg őket: "Fiaim! Van-é
valami ennivalótok?" Azt felelték neki, hogy: "Nincsen!" (Jn 21:5).
Ekkor azt mondotta nekik: "Vessétek a hálót a hajónak jobboldala felől
és találtok. Oda veték azért, és kivonni már nem bírták a halaknak
sokasága miatt" (Jn 21:6).
János
felismerte az idegent és azt kiáltotta oda Péternek: "Az Úr van ott!"
(Jn 21:7). Péter annyira fellelkesült és olyan boldog lett, hogy
lelkesedésében belevetette magát a vízbe és hamarosan ott állt Mestere
mellett. A többiek, Péter tanítványtársai a bárkában eveztek és húzták
magukkal a halakkal megtelt hálót. "Mikor azért a partra szállának,
látják, hogy parázs van ott, és azon felül hal és kenyér" (Jn 21:9).
Túlságosan
meglepődtek, és elámultak ahhoz, hogy megkérdezzék, honnan került oda a
tűz és az ennivaló. "Monda nékik Jézus: Hozzatok a halakból, amelyeket
most fogtatok" (Jn 21:10). Péter rohant a hálóért, amelyet ledobott, és
segített tanítványtársainak a háló partra húzásában. Miután elvégezték
ezt a munkát és megtették az előkészületeket, Jézus felszólította
tanítványait, hogy jöjjenek és egyenek. Azután megtörte a kenyeret és az
ennivalót szétosztotta közöttük. Ekkor mind a hét tanítványa megismerte
és elismerte Őt. Az ötezer megvendégelésének a csodája a hegyoldalon -
tért most vissza emlékezetükbe. Egy titokzatos megilletődés kerítette
őket hatalmába, és áhítatos csendben néztek a feltámadott Üdvözítőre.
Élénken
visszaemlékeztek arra a tóparti jelenetre, mikor Jézus megparancsolta
nekik, hogy kövessék Őt. Visszaemlékeztek, hogy parancsára miként
szálltak tengerre és eveztek ki a mély vízre és engedték le hálójukat,
és a fogásuk olyan bőséges volt, hogy szakadásig megtelt a háló. Azután
Jézus arra szólította fel őket, hogy hagyják ott halászbárkáikat, és
megígérte nekik, hogy emberek halászaivá teszi őket. Jézus azért vitt
végbe egy újabb csodát, hogy felidézze emlékezetükben ezt a jelenetet és
elmélyítse ennek hatását a szívükben. Ez a csoda korábbi megbízásának a
megújítása volt a tanítványok számára. Megmutatta nekik, hogy Mesterük
halála nem csökkentette kötelezettségüket annak a munkának az
elvégzésével kapcsolatban, amelyet reájuk bízott. Bár meg kellett őket
fosztania személyes társaságától, és az életfenntartásnak attól az
eszközétől, amellyel előző foglalkozásuk látta el őket, a feltámadott
Üdvözítő még mindig gondoskodik róluk. Mindaddig, amíg az Úr munkáját
végezték, az Úr gondoskodott azokról a dolgokról, amelyekre szükségük
volt. Jézus határozott szándékkal parancsolta meg nekik, hogy a bárka
jobboldalán vessék be a hálójukat. Jézus ugyanis a bárkának ezen oldala
felől állott a parton. Ez volt a hit oldala. Ha Üdvözítőjükkel együtt
fognak dolgozni; ha emberi erőfeszítéseiket összekapcsolják isteni
hatalmával, akkor soha sem maradhat el az eredmény.
Krisztusnak
egy másik tanítást is kellett adnia, különösképpen Péterre vonatkozóan.
Az a tény, hogy Péter megtagadta Urát, szégyenletes ellentétben állott
hűségének korábbi megnyilatkozásaival. Péter megszégyenítette Krisztust,
és ezzel kiváltotta tanítványtársai bizalmatlanságát. A tanítványok azt
gondolták, hogy Krisztus nem engedi meg majd neki, hogy elfoglalja
korábbi helyét közöttük. Maga Péter is érezte, hogy eljátszotta társai
bizalmát. Mielőtt Krisztus felszólította volna, hogy vegye fel ismét
apostoli munkáját, Péternek mindenekelőtt bizonyítékát kellett adnia
bűnbánatának tanítványtársai előtt. Enélkül bűne, még ha megbánta is
azt, tönkretehette volna neki, mint Krisztus szolgájának a tekintélyét.
Az Üdvözítő alkalmat adott neki arra, hogy visszanyerje tanítványtársai
bizalmát; és amennyire csak lehetséges, jóvátegye hibáját, amit
magatartásával az evangélium ügye ellen követett el.
Krisztus
leckét ad minden követőjének. Az evangélium nem köt megegyezést a
gonosszal kölcsönös engedmények alapján. Az evangélium nem nézheti el a
bűnt. Titkos bűneinket titkon kell megvallanunk Istennek. Nyilvánvaló
bűneink azonban a nyilvános megvallást követelnek tőlünk. Mikor egy
tanítvány bűnt követ el, mindig Krisztust illetik szemrehányással. Ez
arra készteti Sátánt, hogy diadalünnepet üljön, és az ingadozó lelkeket
arra ösztönzi, hogy botladozzanak. A bűnbánat bizonyítékának a
megadásával azonban a tanítványnak, amennyiben hatalmában áll, el kell
távolítani ezt a szemrehányást Krisztusról.
Miközben
Krisztus és a tanítványok ételüket fogyasztották a tengerparton, az
Üdvözítő így szólt Péterhez: "Simon, Jónának fia: jobban szeretsz-e
engem ezeknél?" (Jn 21:15). Ezzel tanítványtársaira utalt. Péter már
egyszer kijelentette: "Ha mindnyájan megbotránkoznak is tebenned, én
soha meg nem botránkozom" (Mt 26:33). Most azonban helyesebben értékeli,
becsüli fel magát: "Igen, Uram, te tudod, hogy szeretlek téged!" (Jn
21:15). Ebben a feleletében nincs semmi heves bizonygatás arról, hogy az
ő szeretete nagyobb tanítványtársai szereteténél. Nem fejezi ki saját
véleményét hódolatáról. Krisztustól, Aki el tudja olvasni a szív minden
indítékát, azt kéri, hogy Ő ítélje meg válasza őszinteségét: "te tudod,
hogy szeretlek téged" (Jn 21:15). Jézus pedig megparancsolja neki:
"Legeltesd az én bárányaimat!" (Jn 21:15).
Jézus
ismét próbára teszi Pétert és megismétli előbbi szavait: "Simon,
Jónának fia, szeretsz-e engem?" (Jn 21:16). Ez alkalommal nem kérdezte
meg Pétertől, hogy vajon jobban szereti-e Őt, mint tanítványtársai. A
második válasz hasonlított az elsőhöz. Nem volt benne semmi mértéktelen
magabiztosság: "Igen, Uram; te tudod, hogy én szeretlek téged." Jézus
erre azt mondta neki: "Őrizd az én juhaimat!" (Jn 21:16). Az Üdvözítő
még egyszer feltette a megpróbáló kérdést: "Simon, Jónának fia,
szeretsz-é engem?" (Jn 21:17). Ekkor Péter szomorú lett, mert azt
gondolta, hogy Jézus kétségbe vonta az ő szeretetét. Tudta, hogy Urának
minden oka megvan arra, hogy ne bízzon benne, és fájó szívvel ezt
válaszolta: "Uram, te mindent tudsz; te tudod, hogy én szeretlek téged".
Jézus ismét így szólt hozzá: "Legeltesd az én juhaimat!" (Jn 21:17).
Péter
háromszor nyíltan megtagadta Urát, és Jézus most háromszor kérte tőle a
biztosítást szeretetéről és hűségéről kérdéseivel, amelyeket
kihegyezett nyilakként lőtt bele Péter fájó szívébe. Az összegyülekezett
tanítványok előtt Jézus feltárta Péter bűnbánatának a mélységét, és
megmutatta nekik, hogy milyen mélyen alázatos lett az egykor dicsekedő
tanítvány
Péter
természetétől fogva heves és megfontolás nélküli ember volt. Sátán
kihasználta Péternek ezeket a jellegzetes tulajdonságait arra, hogy
legyőzze, elbuktassa őt. Éppen Péter bukása előtt mondatta neki Jézus a
következőket: "Simon! Simon! ímé a Sátán kikért titeket, hogy
megrostáljon mint a búzát; de én imádkoztam érted, hogy el ne
fogyatkozzék a te hited: Te azéra idővel megtérvén, a te atyádfiait
erősítsed" (Lk 22:31-32). Most eljött ez az idő, és a változás Péterben
nyilvánvaló volt. Az Úr nyomatékos, megpróbáló kérdései nem váltottak ki
Péterből valamiféle tolakodó, önelégültséget mutató választ.
Megalázkodása és bűnbánata következtében Péter jobban felkészült, mint
valaha is előzőleg arra, hogy a nyáj pásztoraként működjék.
Az
első munka, amit Krisztus rábízott Péterre a szolgálatra való
visszaállítása után, a bárányok legeltetése volt. Olyan munka volt ez,
amelynek a végzése terén Péter kevés tapasztalattal rendelkezett. Ez a
munka nagy gondoskodást és gyengédséget, sok türelmet és állhatatosságot
követelt. Ez a munka tulajdonképpen arra hívta el Pétert, hogy
szolgálja azokat, akik még fiatalok voltak a hitben; hogy tanítsa a
tudatlanokat; hogy magyarázza nekik a szent írásokat és oktassa őket a
hasznos együttmunkálkodásra Krisztus szolgálatában. Egykor Péter nem
volt alkalmas erre a feladatra, vagy éppen e szolgálat fontosságának a
felfogására. Jézus azonban most éppen ennek a munkának az elvégzésére
hívta el. Erre a munkára a szenvedésről és bűnbánatról szerzett saját
tapasztalata készítette őt fel.
Bukása
előtt Péter mindig meggondolatlanul beszélt úgy, ahogy arra a pillanat
éppen indította. Mindig kész volt arra, hogy másokat kiigazítson és
kifejezze saját véleményét, mielőtt teljesen tiszta véleménye lett volna
önmagáról és arról, amiről beszélnie kellett. A megtért Péter azonban
egészen más volt. Visszafogta előző hevességét, és buzgalmát Krisztus
kegyelme szabályozta. Nem volt többé féktelen, önhitt és önmagát
dicsőítő, hanem nyugodt, higgadt és tanítható. Most már tudta legeltetni
Krisztus bárányait.
Az
Üdvözítő bánásmódja jó lecke volt Péter számára, de tanítványtársai
számára is. Ez a bánásmód arra tanította meg őket, hogy a bűnössel
türelmesen, részvéttel és megbocsátó szeretettel foglalkozzanak. Ámbár
Péter megtagadta Urát, az a szeretet, amellyel Jézus hordozta őt, soha
nem ingott meg. Éppen ilyen szeretetet kellene éreznie a segédpásztornak
is a nyáj és a bárányok iránt, amelyeknek a gondozását rábízták.
Péternek,
miután megemlékezett saját gyengeségéről és kudarcáról, olyan gyengéden
kellett foglalkoznia nyájával, mint amilyen gyengédséggel Krisztus
foglalkozott vele. Az a kérdés, amelyet Krisztus tett fel Péternek,
jelentős kérdés volt. Krisztus csak egyetlen feltételét említette meg a
tanítványságnak és a tanítványi szolgálatnak: "Szeretsz-é engem?" (Jn
21:15). Ez lényeges feltétel. Bár Péternek lehet sok más képesítése, de
Krisztus iránt érzett szeretete nélkül nem lehetne hűséges pásztora az
Úr nyájának. Tudás, jó szándék, ékesszólás, hála és buzgalom mind
segítséget jelentenek a jó munka végzésében, de ha a Jézus iránt érzett
szeretet nincs meg a szívben, akkor a keresztény lelkész munkája csak
kudarccal végződhet.
Jézus
egyedül akart beszélni Péterrel, mert volt valami, amit csak vele akart
közölni. Halála előtt Jézus így szólt Péterhez: "Ahová én megyek, most
én utánam nem jöhetsz; utóbb azonban utánam jössz!" Péter erre azt
válaszolta: "Uram, miért nem mehetek most utánad? Az életemet adom
éretted!" (Jn 13:36-37). Péter, mikor ezt mondta, nemigen tudta, hogy
Krisztus milyen magasságokban és mélységekben jár majd előtte. Péter
kudarcot vallott, mikor eljött a próba ideje, de ismét meg kellett
kapnia az alkalmat arra, hogy bebizonyítsa Krisztus iránti szeretetét.
Azért, hogy megerősödhessék hite végső próbájára, az Üdvözítő feltárta
előtte a jövőjét. Megmondotta neki, hogy egy hasznos élet leélése után,
mikor életkora elfogyasztotta már erejét, valóban követheti majd Urát.
Jézus ezt mondta neki: "Bizony, bizony mondom néked, amikor ifjabb
valál, felövezéd magadat, és oda mégy vala, ahová akarád; mikor pedig
megöregszel, kinyújtod a kezedet és más övez fel téged, és oda visz,
ahová nem akarod. Ezt pedig azért mondá, hogy jelentse, milyen halállal
dicsőíti meg majd az Istent" (Jn 21:18-19).
Jézus
így egészen nyilvánvalóvá tette Péter számára halálának a módját. Sőt
még kezeinek a kereszten való kiterjesztését is megjövendölte neki.
Jézus ismét azt parancsolta tanítványának: "Kövess engem!" (Jn 21:19).
Pétert nem bátortalanította el halála módjának a kinyilatkoztatása.
Felkészültnek érezte magát arra, hogy Uráért bármiféle halált
elszenvedjen.
Hajdan
Péter test szerint ismerte Krisztust úgy, mint ma is sokan ismerik.
Többé azonban nem kellett neki egy ilyen korlátozott ismerettel
megelégednie. Péter többé nem úgy ismerte Krisztust, mint ahogy akkor
ismerte, mikor emberi, földi közösségben volt Vele. Akkor és ott Péter
emberként, mennyből küldött tanítóként szerette Jézust. Most azonban már
Istenként szerette. Péter megtanulta a leckét, hogy számára Krisztus
volt "minden mindenben" (lKor 15:28). Péter most már kész volt arra,
hogy részt vegyen Ura szolgálatában, amelyhez az áldozat is
hozzátartozott. Mikor végül keresztre feszítették, akkor saját kérésére
fejével lefelé függesztették, mert azt gondolta, hogy túl nagy
megtiszteltetés lenne számára, ha ugyanazon a módon szenvedné el a
halált, mint Mestere.
Péter
számára ezek a szavak: "Kövess engem!" (Jn 21:19) tele voltak
tanítással. Krisztus nemcsak halálára vonatkozólag, hanem élete minden
lépésére nézve is leckét adott neki ezzel a két szóval. Eddig Péter
hajlott arra, hogy függetlenül cselekedjék. Megpróbálta megtervezni
Isten munkáját, ahelyett, hogy megvárta volna Isten tervének a
kinyilatkoztatását és követte volna azt. Semmit nem nyerhetett azonban
azzal, hogy előresietett és nem várta meg, míg Isten közli vele tervét.
Jézus ezt parancsolja meg neki: "Kövess engem!" (Jn 21:19). Ne rohanj
elém! Ne, mert akkor nem kell majd magányosan, egyedül összetalálkoznod a
Sátán seregével. Engedd, hogy én menjek előtted! Engedd, mert akkor nem
győz majd le téged az ellenség!
Mikor
Péter Jézus mellett lépkedett, észrevette, hogy János követi őket.
Elfogta a vágy, hogy megismerje János jövendőjét is. Jézushoz fordult és
megkérdezte: " ram, ez pedig mint lészen? - Monda néki Jézus: Ha
akarom, hogy ő megmaradjon amíg eljövök, mi közöd hozzá? Te kövess
engem!" (Jn 21:21-22). Péternek meg kellett volna fontolnia, hogy Ura
csak azt jelenti ki neki, aminek a tudása, megismerése a legjobb
számára. Mindenkinek az a kötelessége, hogy kövesse Krisztust
indokolatlan aggodalmaskodás nélkül azok felől, ami a mások számára
kijelölt munkát illeti. Jánosról való kijelentésében: "Ha akarom, hogy ő
megmaradjon amíg eljövök" (Jn 21:22) -, Jézus nem adta biztosítékát
annak, hogy ez a tanítvány megéri az Úr második eljövetelét. Krisztus
egyszerűen kijelentette saját legfőbb hatalmát, és azt; hogyha éppen
akarná is, hogy így legyen, az semmiképpen nem érintené Péter munkáját.
Mindkettőjük, János és Péter jövője is Uruk kezében volt. Jézus
mindegyiküktől annak a kötelességnek a teljesítését követeli csak meg,
hogy engedelmesen kövessék Őt.
Ma
milyen sokan vannak olyanok, mint Péter! Mások ügyei érdeklik őket, és
égnek a vágytól, hogy megismerjék azok kötelességeit, miközben abba a
veszélybe kerülnek, hogy saját kötelességük teljesítését elhanyagolják.
Mások életében észreveszik a tévedéseket és a jellemükben meglevő
hiányosságokat. Emberi természetünket gyengeség fogja körül. Krisztusban
azonban megtaláljuk majd a tökéletességet. Miközben Jézusra tekintünk
és mindig Őt tartjuk szemünk előtt, életünk átalakul.
János
nagyon magas életkort ért meg. Tanúja lett Jeruzsálem pusztulásának és a
fenséges templom lerombolásának - a világ végső teljes megsemmisülése
jelképének. Legvégső napjáig, haláláig hűségesen követte Urát. Az
egyházakhoz intézett bizonyságtételének a terhe, a lényeges tartalma ez
volt: "Szeretteim, szeressük egymást [...] aki a szeretetben marad, az
Istenben marad, és az Isten is őbenne" (1Jn 4:7.16).
Krisztus
visszahelyezte Pétert apostolságába. Az a tisztelet és tekintély
azonban, amit Krisztustól kapott, nem adott neki elsőséget, főhatalmat
tanítványtársai fölött. Ezt Krisztus világossá tette, mikor Péter
kérdésére: "Uram, ez pedig mint lészen?" ezt válaszolta: "Mi közöd
hozzá? Te kövess engem" (Jn 21:22). Pétert nem úgy tartották
tiszteletben, mint az egyház fejét. Az a kegy, amelyet Krisztus
gyakorolt az Őt megtagadó tanítványa iránt, és az a tény, hogy megbízta
őt a nyáj legeltetésével, valamint Péter hűsége Krisztus iránt -
visszaadta számára tanítványtársai bizalmát. Péternek nagy befolyása
volt az egyházban. Azt a leckét azonban, amelyet Krisztus adott neki a
Galileai-tengernél, Péter magával vitte egész életen át. A Szentlélek
által írt és a gyülekezetekhez intézett levelében ezt olvashatjuk:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése