Krisztus
számára eljött az idő, hogy felmenjen Atyja trónjához. Isteni
győztesként éppen visszatérőben volt a győzelmi trófeákkal a mennyei
udvarokba. Halála előtt kijelentette Atyjának: "Elvégeztem a munkát,
amelyet reám bíztál, hogy végezzem azt" (Jn 17:4). Feltámadása után egy
rövid ideig még a földön időzött, hogy a tanítványai jobban
megismerkedhessenek feltámadott és megdicsőült testével. Krisztus most
már készen volt a búcsúzkodásra. Hitelesítette azt a tényt, hogy Ő volt
az élő Üdvözítő. Tanítványainak nem kellett Őt többé a sírbolttal
összekapcsolni. Most már úgy gondolkodhatnak Róla, mint aki megdicsőült a
mennyei világmindenség előtt.
A
mennybemenetel színteréül Jézus azt a helyet választotta ki, amelyet
gyakran megszentelt jelenlétével, miközben az emberek között lakozott.
Nem a Sion-hegyét, amelyen Dávid városa terült el, nem a Mórija-hegyét -
amelyen a templom állott - tisztelte meg ezzel az eseménnyel. Krisztust
ezen a helyen gúnyolták ki és vetették el. Az isteni irgalom hullámait,
amelyek újra és újra visszatértek a szeretet egy-egy erősebb
dagályával, a kőkemény szívek visszaverték. Jézus fáradtan, megterhelt
szívvel ment tovább erről a helyről, hogy nyugalmat találjon az
Olajfák-hegyén. Mikor Isten dicsősége - a shekinah - elhagyta az első
templomot, a keleti hegyen állott meg, mintha vonakodott volna elhagyni a
választott várost. Így Krisztus is az Olajfák-hegyén állott meg, és
sóvárgó szívvel tekintett át Jeruzsálemre. A ligeteket és a hegy keskeny
völgyeit megszentelték imádságai és könnyei. A hegy meredek lejtői
visszhangozták a sokaság diadalkiáltásait, mikor királynak hirdették ki
Krisztust. A hegy lejtőjén ereszkedett le, hogy otthonra találjon Lázár
házában, Bethániában. A hegy lábánál elterülő Gecsemáné kertjében
imádkozott és tusakodott egyedül. Erről a hegyről kellett Krisztusnak
felmennie a mennybe. Mikor pedig ismét visszajön, akkor ennek a hegynek a
tetején pihennek majd meg lábai. Nem a szomorúság, a fájdalom
férfiaként, hanem dicsőséges és diadalmas királyként áll majd az
Olajfák-hegyén, miközben a megváltottak hatalmas seregének az
üdvrivalgása egyre fokozódó hangon ezt kiáltja: Koronázzátok meg Őt, az
Uraknak Urát!
Jézus
most tizenegy tanítványával a hegy felé vette útját. Mikor áthaladtak
Jeruzsálem kapuján, sok csodálkozó szem tekintett a kis csoportra,
amelyet Az vezetett, akit néhány héttel előbb a főemberek elítéltek és
keresztre feszítettek. A tanítványok nem tudták, hogy az volt utolsó
találkozásuk és beszélgetésük Mesterükkel. Jézus beszélgetéssel töltötte
velük az időt, és megismételte korábbi oktatását. Mikor a Gecsemánéhoz
közeledtek, Jézus szünetet tartott, hogy tanítványai emlékezetükbe
idézhessék azokat a tanításokat, amelyeket nagy tusakodása éjszakáján
adott nekik. Jézus ismét rátekintett a szőlőtőkére, amellyel
megmagyarázta tanítványainak egyháza egységét, közösségét Vele és
Atyjával. Ismét megemlítette azokat az igazságokat, amelyeket akkor
kifejtett. Körülötte minden, de minden viszonzatlan szeretetére
emlékeztetett. Még a tanítványok is, akik olyan drágák voltak szívének,
szemrehányást tettek Neki és elhagyták Őt.
Krisztus
harminchárom évig tartózkodott a világon. Eltűrte mindazt a megvetést,
bántalmazást és kigúnyolást, amelyben a világ részesítette. A világ
elvetette és keresztre feszítette. Most, mikor felemelkedőfélben volt
dicsősége királyi székéhez - és még egyszer átgondolta azoknak az
embereknek a hálátlanságát, akiknek a megmentéséért jött el -, vajon nem
vonja-e tőlük vissza rokonszenvét, részvétét és szeretetét? Érzelmei
nem arra a birodalomra összpontosulnak-e, amelyben értékelik személyét,
és ahol ártatlan angyalok várnak arra, hogy teljesítsék parancsait? Nem!
Jézus ígérete azoknak a szeretteinek szól, akiket otthagy ezen a
földön: "Ímé én ti veletek vagyok minden napon a világ végezetéig" (Mt
28:20).
Miután
elérkeztek az Olajfák-hegyéhez. Jézus átvezette tanítványait a hegy
tetején Bethánia közelébe. Jézus ott megállt és tanítványai körülvették.
Úgy látszott, hogy a világosság fényei sugároztak az arcáról, mikor
szeretettel tanítványaira tekintett. Nem korholta őket hibáikért és
kudarcaikért. Utolsó szavai a legmélyebb gyengédséggel érintették a
tanítványok fülét. Áldásra kinyújtott kezekkel - mintha ezzel is
bizonyságát akarná adni védelmező gondoskodásának - Jézus lassan
felemelkedett közülük. Egy olyan erő, hatalom vonta, emelte a menny
felé, amely erősebb volt minden földi vonzóerőnél. Miközben Jézus
felfelé emelkedett és elragadtatott, tanítványai szent tisztelettel,
feszült figyelemmel tekintettek mennybe menő Uruk egyre halványuló
képére. A dicsőség felhője azután elrejtette Jézust szemük elől. Csak
szavai érkeztek hozzájuk vissza, mikor az angyalok felhőből álló
diadalszekere felvitte az Urat: "Ímé én ti veletek vagyok minden napon a
világ végezetéig" (Mt 28:20). Ugyanakkor hallották a magasból az
angyalok karának nagy örömmel zengő énekét.
Miközben
a tanítványok még mindig felfelé tekintettek, egy hang szólította meg
őket, amely csengő muzsikaként hangzott. Megfordultak és két angyalt
láttak maguk előtt emberi alakban, akik így szóltak hozzájuk:
"Galileabeli férfiak, Mit állotok nézve a mennybe? Ez a Jézus, aki
felviteték tőletek a mennybe, akképpen jő el, amiképpen láttátok őt
felmenni a mennybe" (Acs 1:11).
Ezek
az angyalok ahhoz a mennyei sereghez tartoztak, amely fénylő felhőben
várakozott, hogy elkísérje Jézust égi otthonába. Az angyalok sokaságából
a legkitüntetettebb az a két angyal volt, akik a sírboltnál voltak
Krisztus feltámadásakor, és akik egész földi élete alatt mindig Jézussal
voltak. Az egész menny buzgó vágyakozással várta, hogy Jézusnak a bűn
által tönkretett földön való tartózkodása véget érjen. Most eljött az
idő a mennyei világmindenség számára, hogy fogadja Királyát. Vajon a két
angyal nem vágyakozott-e arra, hogy csatlakozzék azoknak az angyaloknak
a seregéhez, akik köszöntötték Jézust? Azok iránt való részvétből és
szeretetből azonban, akiket Jézus a földön hagyott, mellettük maradtak a
földön, hogy megvigasztalják őket. "Avagy nem szolgáló lelkek-é
mindazok, elküldve szolgálatra azokért, akik örökölni fogják az
üdvösséget?" (Zsid 1:14).
Krisztus
emberi formában ment fel a mennybe. A tanítványok látták, hogy felhő
fogadja be Őt. Ugyanaz a Jézus, Aki velük együtt járt, beszélgetett és
imádkozott, Aki velük együtt törte meg a kenyeret, Aki velük együtt volt
a bárkában a tavon, és Aki velük együtt vánszorgott fel azon a napon az
Olajfák-hegyének meredek oldalán - ugyanaz a Jézus most elment, hogy
osztozzon Atyjával királyi trónján. Az angyalok biztosították a
tanítványokat arról, hogy ugyanaz a Jézus, akit felmenni láttak a
mennybe, jön majd el ismét éppen úgy, ahogy felment. Jézus "eljő a
felhőkkel; és minden szem meglátja őt" (Jel 1:7). "Mikor pedig eljő az
embernek Fia az Ő dicsőségében, és ő vele mind a szent angyalok, akkor
beül majd az ő dicsőségének királyi székébe" (Mt 25:31). "Maga az Úr
riadóval, arkangyal szózatával és isteni harsonával leszáll az égből és
feltámadnak először, akik meghaltak volt a Krisztusban" (lThess 4:16).
Így teljesedik be az Úr ígérete, amit tanítványainak adott: "Ha majd
elmegyek és helyet készítek néktek, ismét eljövök és magamhoz veszlek
titeket, hogy ahol én vagyok, ti is ott legyetek" (Jn 14:3). Nem
kétséges, hogy a tanítványok ujjonghatnak Uruk visszatérésének a
reménységében.
Mikor
a tanítványok visszatértek Jeruzsálembe, az emberek csodálkozással
tekintettek rájuk. Krisztus kihallgatása és keresztre feszítése után az
emberek azt gondolhatták, hogy tanítványai lehangoltak és
megszégyenültek lesznek. Azt remélték, hogy arcukon majd meglátják
szomorúságuk és vereségük kifejeződését. Ehelyett csak boldogság és
diadal sugárzott lényükből. Arcuk valami nem e földön született
boldogságtól tündöklött. Nem fátyolozta be többé arcukat megcsalt
reménység, hanem tele voltak Isten iránti dicsérettel és hálaadással.
Ujjongva mondták el Krisztus feltámadásának és mennybemenetelének
történetét. Bizonyságtevésüket pedig sokan el is fogadták.
A
tanítványok többé nem éreztek semmiféle bizalmatlanságot a jövővel
kapcsolatban. Tudták, hogy Jézus a mennyben van, és azt is, hogy
rokonszenve, részvéte még mindig velük van. Tudták, hogy Isten trónjánál
van egy barátjuk. Azért buzgón terjesztették Isten elé kéréseiket Jézus
nevében. Félelemmel vegyes tisztelettel és csodálattal mondták el
imádságaikat, Krisztus nekik adott ígéretére hivatkozva: "Bizony, bizony
mondom néktek, hogy amit csak kérni fogtok az Atyától az én nevemben,
megadja néktek. Mostanáig semmit sem kértetek az Atyától az én nevemben:
kérjetek és megkapjátok, hogy a ti örömötök teljes legyen" (Jn
16:23-24). Hitük kezeit egyre magasabbra és magasabbra terjesztették ki
ezzel a hatalmas érvvel: "Krisztus az, a ki meghalt, sőt a ki fel is
támadott, a ki az Isten jobbján van, a ki esedezik is érettünk" (Róm
8:34). Pünkösd az öröm teljességét hozta el számukra a Vigasztaló
jelenlétében, éppen úgy, ahogy Krisztus megígérte.
Az
egész menny várakozott, hogy köszönthesse Krisztust a mennyei
udvarokban. Krisztus, mikor felment a mennybe, felvezette azoknak a nagy
seregét is, akiket feltámadásakor kiszabadított fogságukból, és akik
követték Őt. A mennyei seregek pedig kiáltásokkal és üdvrivalgással,
dicséretekkel és mennyei énekekkel figyelték az örvendezőknek ezt a
felvonulását.
Ott
volt a trón és körülötte az ígéret szivárványa. Ott vannak a kérubok és
a szeráfok. Az angyali seregek parancsnokai, az Isten fiai, az el nem
bukott világok képviselői mind összeölelkeznek. A mennyei tanács, amely
előtt Lucifer megvádolta Istent és az Ő Fiát, annak az ártatlan
birodalomnak a képviselői, akik felett Sátán úgy gondolta, hogy
megalapítja uralmát - mind ott vannak, hogy üdvözöljék a Megváltót.
Buzgón meg akarják ünnepelni diadalát és meg akarják dicsőíteni
Királyukat.
Krisztus
azonban visszainti őket. Most még nem! Krisztus még nem fogadhatja el a
dicsőség koronáját és a királyi palástot. Atyja elé lép. Rámutat
megsebzett fejére, átszúrt oldalára, eltorzított lábaira, felemeli a
szögek nyomait viselő kezeket. Rámutat diadalának jeleire: átadja
Istennek a lengetett kévét; azokat is átadja, akik vele együtt támadtak
fel, mint képviselői ama nagy seregnek, amely második eljövetelekor fog
majd sírjából előjönni. Azután Krisztus megközelíti az Atyát, aki
egyetlen megtért bűnös felett is örvendezik. Mielőtt a világ alapjait
lerakták, az Atya és a Fiú egyesült egy szövetségben, hogy megváltsák az
embert abban az esetben, ha Sátán leigázná. Ünnepélyesen elkötelezték
magukat az emberi nemzetség megváltására és arra, hogy Krisztus legyen
lekötelezésük kezese. Ezt a fogadalmat Krisztus teljesítette. Mikor a
kereszten így kiáltott fel: "Elvégeztetett!" (Jn 19:30) akkor az Atyához
fordult, az Atyát szólította meg. Krisztus megállapodásuknak teljesen
eleget tett. Most kijelenti: Atyám, elvégeztetett. Megcselekedtem
akaratodat, ó én Istenem! Befejeztem a megváltás munkáját. Ha életemmel
és cselekedeteimmel eleget tettem igazságodnak, akkor "Atyám, akiket
nékem adtál, akarom, hogy a hol én vagyok, azok is én velem legyenek"
(Jn 17:24).
Isten
hangja hallatszik és ez a hang kihirdeti, hogy igazságának eleget
tettek. Sátánt legyőzték. Krisztus földön fáradozó és küzdő társait az
Atya elfogadta "ama Szerelmesben" (Ef 1:6). A mennyei angyalok és az el
nem bukott világok képviselői előtt Isten igazaknak nyilvánítja őket.
Ahol Krisztus van, ott kell lennie az Ő egyházának is. Nevezetesen ott,
ahol "irgalmasság és hűség összetalálkoznak, igazság és békesség
csókolgatják egymást" (Zsolt 85:10). Az Atya karjaival átöleli Fiát, és
azt mondja: "Imádják őt az Istennek minden angyalai" (Zsid 1:6).
Kibeszélhetetlen
örömmel a fejedelemségek és hatalmasságok elismerik az élet
Fejedelmének a felsőbbségét. Az angyalok serege arcra borul Krisztus
előtt, miközben boldog kiáltás tölti meg a menny összes udvarát. "Méltó a
megöletett Bárány, hogy vegyen erőt és gazdagságot és bölcsességet és
hatalmasságot és tisztességet és dicsőséget és áldást" (Jel 5:12).
A
diadalénekek összekeverednek az angyalok hárfáinak a muzsikájával, míg a
mennyből kicsordulni látszik az öröm és a dicséret. Az elveszettet
megtalálták. A mennyből fenséges hangok csendülnek, amelyek azt
hirdetik: "A királyiszékben ülőnek és a Báránynak áldás és tisztesség és
dicsőség és hatalom örökkön örökké" (Jel 5:13).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése