Lázár, jöjj ki!"
Jézus egyik legállhatatosabb tanítványa a bethániai Lázár volt. Első találkozásuk óta erősen hitt Krisztusban, mélyen szerette, csakúgy, mint őt a Megváltó. Krisztus Lázárért művelte legnagyobb csodáját. A Megváltó mindenkit megáld, akinek segítségére van szüksége, az egész emberi családot szereti, de egyesekhez különlegesen gyengéd kapcsolat fűzi. Szívét erős érzelmi szálak kötötték a bethániai családhoz, s egyikükért tette legfenségesebb csodáját. }
Lázár
otthonában Jézus gyakran talált nyugalmat. A Megváltónak nem volt saját
otthona, barátainak, tanítványainak vendégszeretetétől függött, s
gyakran, ha elfáradt és emberi társaságra vágyott, boldoggá tette, hogy
ebbe a békés otthonba menekülhetett, távol a dühös farizeusok
gyanakvásától és féltékenységétől. Itt őszinte, tiszta, szent barátságot
alakíthatott ki. Egyszerűen, tökéletesen, szabadon beszélhetett, mert
tudta, hogy szavait megértik és meg is őrzik.
Megváltónk
értékelte a csöndes otthont és az érdeklődő hallgatókat. Vágyott az
emberi gyöngédségre, udvariasságra, érzelmekre. Akik befogadták a
mennyei oktatást - melyet mindig kész volt előtárni -, nagy áldásban
részesültek. Amint a sokaság követte Krisztust a nyílt mezőkön, Ő
bemutatta nekik a természet világának szépségeit. Szerette volna
felnyitni értelmük szemét, hogy lássák, miként tartja fenn Isten keze a
világot. Felhívta hallgatóinak figyelmét a lágyan hulló harmatra, az
apró esőcseppekre és a ragyogó napsugárra - melyeket jók és gonoszok
egyaránt kapnak -, hogy az emberek értékeljék Isten jóságát,
jótéteményeit. Szerette volna, ha a nép tökéletesebben megérti a
gondoskodást, melyet Isten minden teremtett lénynek nyújt. A sokaság
azonban nehezen értette ezt meg, és Krisztus a bethániai otthonban lelt
nyugalmat a közélet fárasztó küzdelmei után. Itt olyanoknak nyitotta meg
a Gondviselés könyvét, akik értékelték azt. E magánbeszélgetései során
azt is feltárta hallgatóinak, amit meg sem kísérelt volna elmondani a
vegyes sokaságnak. Barátainak nem kellett példázatokban beszélnie.
Amikor
Krisztus ismertette csodálatos tanításait, Mária tisztelettudó és
odaadó hallgatóként lábánál ült. Egy alkalommal Márta, akit lefoglalt az
étel elkészítése, Krisztushoz fordult: "Uram, nincs-é arra gondod, hogy
az én testvérem magamra hagyott engem, hogy szolgáljak? Mondjad azért
néki, hogy segítsen nékem" (Lk 10:40). Ez Krisztus első bethániai
látogatásának idején történt. A Megváltó és tanítványai épp megérkeztek
Jerikóból, kimerítő gyalogutat tettek meg. Márta mindent megtett, hogy
kényelembe helyezze őket, s ebbeli igyekezetében megfeledkezett a
Vendégének kijáró figyelemről. Jézus szelíd, türelmes hangon válaszolt:
"Márta, Márta, szorgalmas vagy és sokra igyekezel: de egy a szükséges
dolog: és Mária a jobb részt választotta, mely el nem vétetik őtőle" (Lk
10:41-42). Mária elraktározta emlékezetében a Megváltó ajkáról elhangzó
drága igéket, melyek a világ legértékesebb ékszereinél is drágábbak
voltak számára.
Az
"egy dolog", melyre Mártának szüksége volt, a csendes, odaadó lelkület
és a mélységesebb vágyakozás a jövővel, a halhatatlan élettel
kapcsolatos ismeretek után, valamint a lelki előrehaladáshoz szükséges
kegyelem után. Kevésbé kellett aggódnia a mulandó dolgok miatt, s többet
törődnie a maradandókkal. Jézus megtanítja gyermekeit, hogy minden
lehetőséget megragadjanak, amikor olyan ismereteket szerezhetnek, melyek
bölccsé teszik őket az üdvösségre. Krisztus ügyének gondos, tettrekész
munkásokra van szüksége. Széles területek nyílnak meg a Márták előtt,
akik buzgón akarják végezni a vallásos munkát. Először azonban üljenek
le Máriával Jézus lábához. Krisztus kegyelme szentelje meg a szorgalmat,
az igyekezetet, az energiát - ekkor az élet legyőzhetetlen erővé válik a
jó számára.
Bánat
ülte meg a békés otthont, ahol Jézus megpihent. Lázárt hirtelen
betegség sújtotta, s nővérei e szavakkal üzentek a Megváltónak: "Uram,
ímé, akit szeretsz, beteg" (Jn 11:3). Látták, milyen heves betegség
támadta meg testvérüket, de tudták, hogy Krisztus megmutatta: képes
mindenféle betegséget meggyógyítani. Hitték, hogy együttérez velük
fájdalmukban, ezért nem sürgették azonnali eljövetelét, hanem ezt a bízó
üzenetet küldték: "Akit szeretsz, beteg." Úgy gondolták, azonnal
válaszol az üzenetre, és amint lehet, eljön hozzájuk Bethániába.
Nyugtalanul
vártak egy szót Jézustól. Amíg az életnek csak egy szikrája pislogott
fivérükben, imádkoztak és figyelték, jön Jézus. A küldött azonban
Nélküle tért vissza. Ezt az üzenetet hozta: "Ez a betegség nem halálos"
(Jn 11: 4), ezért ragaszkodtak reményükhöz, hogy Lázár élni fog.
Szelíden próbálták a remény és bátorítás szavait szólni a szinte
öntudatlan szenvedőnek. Keserűen csalódtak, amikor Lázár meghalt, de
érezték Krisztus fenntartó kegyelmét, és ez megóvta őket attól, hogy
bármivel megvádolják a Megváltót.
{DA 526.1}
Amikor
Krisztus meghallotta az üzenetet, a tanítványoknak úgy tűnt, hűvösen
fogadta. Nem mutatta ki a bánatot, amit elvártak volna Tőle. Rájuk
nézett és így szólt: "Ez a betegség nem halálos, hanem az Isten
dicsőségére való, hogy dicsőíttessék általa az Istennek Fia" (Jn 11:4).
Két napig ott maradt, ahol addig tartózkodott. Ez a késlekedés rejtély
volt a tanítványok számára. Micsoda vigaszként hatott volna jelenléte a
bánatos családra - gondolták. A tanítványok jól ismerték erős érzelmi
kötődését a bethániai családhoz, s meglepődtek, amiért nem válaszolt a
szomorú üzenetre: "Akit szeretsz, beteg" (Jn 11: 3).
A
két nap során úgy tűnt, Krisztus figyelmen kívül hagyja az üzenetet,
nem is beszélt Lázárról. A tanítványok Keresztelő Jánosra, Jézus
előfutárára gondoltak. Csodálkoztak, miért engedte Jézus - akinek volt
ereje hatalmas csodákat művelni -, hogy János börtönben sínylődjék, és
erőszakos halállal haljon meg. Ilyen erő birtokában miért nem mentette
meg Krisztus János életét? A kérdést gyakran felvetették a farizeusok,
akik ezt megfellebbezhetetlen érvként hozták föl Krisztus
Istenfiúságával szemben. A Megváltó figyelmeztette tanítványait a
próbákra, veszteségekre, üldöztetésre. Elhagyná őket a próbában?
Néhányan megkérdezték, nem hibázta-e el küldetését? Mindannyian mélyen
megrendültek.
Két
napi várakozás után Jézus így szólt tanítványaihoz: "Menjünk ismét
Júdeába" (Jn 11:7). A tanítványok feltették a kérdést, ha Jézus Júdeába
akar menni, miért várt két napot? Leginkább azonban az aggódás
foglalkoztatta őket Krisztusért és önmagukért. Csak veszélyt láttak azon
az úton, melyen épp elindultak. "Mester, - mondták - most akarnak vala
téged megkövezni a Júdabeliek, és újra odamégy? Felele Jézus: Avagy nem
tizenkét órája van-é a napnak?" (Jn 11:8-9). Atyám vezetése alatt állok,
amíg az Ő akaratát cselekszem, életem biztonságban van. Az én napom
tizenkét órája még nem telt le. Napom utolsó szakaszához érkeztem, de
amíg valamennyi időm is hátra van, addig biztonságban vagyok.
"Ha
valaki nappal jár, - folytatta - nem botlik meg, mert látja e világnak
világosságát" (Jn 11:9). Aki Isten akaratát cselekszi, az Isten által
kijelölt ösvényen jár, az nem botlik meg, nem esik el. Isten vezérlő
Lelkének világossága tisztán érzékelteti kötelességét, és egyenesen
vezeti munkája végeztéig. "De aki éjjel jár, megbotlik, meri nincsen
abban világosság" (Jn 11:10). Aki a maga választotta ösvényen jár, ahová
Isten nem hívta, az megbotlik. Számára a nap éjbe fordul, s bárhol jár,
nem lesz biztonságban.
"Ezeket
mondá; és ezután monda nékik: Lázár, a mi barátunk, elaludt; de
elmegyek, hogy felköltsem őt" (Jn 11:11). "Lázár, a mi barátunk,
elaludt. "Milyen érzékletes szavak! Milyen tökéletes együttérzés! A
tanítványok arra a veszélyre gondoltak, mely Mesterüket a jeruzsálemi
úton fenyegeti, s csaknem elfeledkeztek a gyászoló családról. Nem így
Krisztus. A tanítványok érezték a feddést. Csalódtak, mert Krisztus nem
válaszolt azonnal az üzenetre. A kísértés azt sugallta, hogy Ő mégsem
szereti oly gyöngéden Lázárt és nővéreit, mint hitték, máskülönben
sietett volna vissza a küldönccel. E szavak azonban: "Lázár, a mi
barátunk, elaludt" (Jn 11:11), felébresztették a helyes érzéseket
agyukban. Meggyőződtek róla, hogy Krisztus nem feledkezett meg szenvedő
barátairól.
"Mondának
azért az ő tanítványai: Uram, ha elaludt, meggyógyul. Pedig Jézus annak
haláláról beszélt; de ők azt hitték, hogy álomnak alvásáról szól" (Jn
11:12-13). Jézus az alvással szimbolizálja a halált hivő gyermekei
számára. A halottak elrejtették életüket Krisztussal Istenben, és az
utolsó trombitaszóig Őbenne alszanak.
"Ekkor
azért nyilván monda nékik Jézus: Lázár megholt. És örülök, hogy nem
voltam ott, ti érettetek, hogy higgyetek. De menjünk el őhozzá!" (Jn
11:14-15). Tamás csak a halált látta Mestere előtt, ha Júdeába megy, de
összeszedte magát, és így szólt a többi tanítványhoz: "Menjünk el mi is,
hogy meghaljunk vele" (Jn 11:16). Ismerte a zsidók Krisztus iránti
gyűlöletét. Szándékuk az volt, hogy véget vessenek életének, ezt a célt
azonban még nem érték el, mert a Neki szabott időből még hátravolt egy
kevés. Ezen idő alatt Jézus mennyei angyalok őrizete alatt állt, s még
Júdeában sem - ahol a rabbik összeesküdtek ellene, hogyan foghatnák el
és adhatnák halálra - eshetett bántódása.
A
tanítványok elámultak Krisztus szavain: "Lázár megholt. És örülök, hogy
nem voltam ott" (Jn 11:14-15). Szándékosan maradt volna távol a
Megváltó szenvedő barátainak otthonától? Látszólag magára hagyta Máriát,
Mártát és a szenvedő Lázárt. Valójában nem voltak egyedül. Krisztus
látta az egész színteret, és Lázár halála után kegyelmével támogatta a
gyászoló nővéreket. Jézus látta megtört szívük bánatát, amikor testvérük
erős ellenségével, a halállal küzdött. Érezte a fájdalom minden nyilát,
midőn így szólt tanítványaihoz: "Lázár megholt" (Jn 11:14). Krisztusnak
azonban nemcsak a szeretett bethániaiakra kellett gondolnia, hanem szem
előtt kellett tartania tanítványainak oktatását is. Képviselniük kell
majd Őt a világ előtt, hogy az Atya áldása mindenkire kiáradhasson. Az ő
kedvükért engedte Lázárt meghalni. Ha a betegség meggyógyításával
állítja helyre Lázár egészségét, akkor nem vihette volna véghez azt a
csodát, mely a leghathatósabban bizonyította Isten-voltát.
Ha
Krisztus a betegszobában lett volna, Lázár nem halt volna meg, mert
Sátánnak nem lett volna hatalma felette. A halál nem célozhatta volna
dárdáját Lázárra az Életadó jelenlétében. Ezért Krisztus távolmaradt.
Elviselte, hogy az ellenség gyakorolja hatalmát, így legyőzöttként
vethette vissza. Megengedte, hogy Lázár áthaladjon a halál területén, s a
szenvedő nővérek lássák testvérüket a sírban feküdni. Krisztus tudta,
hogy amikor fivérük halott arcába néznek, Megmentőjükbe vetett hitük
súlyosan megpróbáltatik. Azt is tudta azonban, hogy a most folytatott
küzdelemben hitük sokkal nagyobb erővel fog felragyogni. Ő is érezte a
fájdalom minden nyilallását, melyet ők elviseltek. Késlekedésével nem
szerette kevésbé őket. Tudta, hogy elnyerik a győzelmet maguknak,
Lázárnak, Neki és tanítványainak is.
"Tiérettetek,
hogy higgyetek" (Jn 11:15). Mindenki számára, aki el akarja érni Isten
vezető kezét, az a legmélyebb csüggedés órája, amikor a legközelebb van
az isteni segítség. Később hálásan tekint vissza útjának legsötétebb
szakaszára. "Meg tudja szabadítani az Úr a kegyeseket a kísértésekből"
(2Pét 2:9). Ő minden kísértésből és próbából erősebb hittel, gazdagabb
tapasztalatokkal fogja kihozni az embert.
Krisztus
azért indult késlekedve Lázárhoz, mert kegyelmi célja volt azokkal,
akik még nem fogadták el Őt. Azért várt, hogy Lázár halálból való
feltámasztásával a makacs, hitetlen népének újból bizonyítsa: Ő valóban
"a feltámadás és az élet" (Jn 11:25). Nem akarta feladni a reményt a
néppel, Izrael házának szegény, tévelygő juhaival kapcsolatosan.
Megszakadt a szíve megtéretlenségük miatt. Kegyelmében még egyszer
bizonyítani akarta nekik, hogy Ő a Helyreállító, aki egyedül képes
világosságra hozni az életet és a halhatatlanságot. Ez olyan bizonyíték
volt, melyet nem magyarázhattak félre a papok. Ezért késlekedett
Bethániába menni. Lázár feltámasztásával koronázta meg csodáit, Isten
pecsétjét helyezte ezzel munkájára, isteni jogcímére.
Útban
Bethániába Jézus szokása szerint szolgálta a betegeket, a szükséget
szenvedőket. Amikor a városba ért, hírvivőt küldött a nővérekhez
érkezésének üzenetével. Krisztus nem ment azonnal a házba, hanem megállt
az út mentén egy csöndes helyen. A zsidók barátaik vagy rokonaik
elhunytakor nagyszabású, feltűnő ceremóniát rendeztek, és ez nem volt
összhangban Krisztus lelkületével. Hallotta a fizetett siratók
jajveszékelését, és nem akart ilyen zűrzavarban találkozni a nővérekkel.
A gyászoló barátok közt voltak a család rokonai is, akik közül többen
felelős, magas pozíciót töltöttek be Jeruzsálemben. Ezek közül néhányan
Krisztus legádázabb ellenségei voltak. Krisztus átlátta szándékukat,
ezért nem ismertette meg Magát rögtön.
Az
üzenetet oly halkan adták át Mártának, hogy mások nem hallották a
szobában. A bánatába temetkező Mária sem hallott semmit. Márta azonnal
felkelt és kiment, hogy találkozzék Urával. Mária azt hitte, hogy Lázár
sírjához megy, ezért nem szólt utána.
Márta
sietett Jézus elé, szívét ellentmondó érzelmek gyötörték. Jézus arcán
ugyanazt a gyöngédséget, szeretetet látta kifejeződni, amit mindig.
Rendületlenül bízott Benne, drága, és Jézus által is szeretett
testvérére gondolt. Szívbe markoló fájdalommal, amiért Krisztus nem jött
előbb, de mégis reménykedve - Ő még most is megvigasztalhatja őket
valahogyan - szólt: "Uram, ha itt lettél volna, nem halt volna meg a
testvérem" (Jn 11: 21). A gyászolók által keltett kavarodásban a nővérék
újra és újra e szavakat ismételték.
Jézus
emberi és isteni együttérzéssel tekintett a fájdalmas, gondterhelt
arcba. Márta nem szándékozott felidézni a múltat. Szenvedélyes szavai
mindent kifejeztek: " Uram, ha itt lettél volna, nem halt volna meg a
testvérem" (Jn 11:21). Ám amikor a szerető arcba nézett, hozzátette: "De
most is tudom, hogy amit csak kérsz az Istentől, megadja néked az
Isten" (Jn 11:22).
Jézus
így bátorította hitét: "Feltámad a te testvéred" (Jn 11:23). Válasza
nem azonnali változás reményét kívánta felcsillantani. Márta gondolatait
testvérének jelenlegi újjáteremtésén túlra terelte - az igazak
feltámadására. Tette ezt azért, hogy Lázár feltámadásában Márta az
összes igaz halottak feltámadásának zálogát lássa, biztosítékot, hogy ez
be fog következni a Megváltó ereje által.
Jézus
továbbra is a helyes irányba akarta terelni hitét, ezért kijelentette:
"Én vagyok a feltámadás és az élet" (Jn 11:25). Krisztusban van az
eredeti, nem kölcsönvett, nem mástól származó élet. "Akié a Fiú, azé az
élet" (1Jn 5:12). Krisztus istensége az örök élet biztosítéka a hívő
számára. "Aki hisz énbennem - mondta Jézus - ha meghal is, él; és aki
csak él és hisz énbennem, soha meg nem hal. Hiszed-é ezt?" (Jn 11:25-26)
Krisztus itt előretekint második eljövetelének idejére. Akkor a meghalt
igazak feltámadnak romolhatatlanságban, az élő igazak pedig
elragadtatnak a mennybe, anélkül, hogy megízlelnék a halált. A csoda,
mellyel Krisztus feltámasztotta Lázárt a halálból, az összes elhalt
igazak feltámasztását jelképezi. Szavai és cselekedetei által Jézus a
feltámadás Szerzőjének jelenti ki magát. Ő, aki hamarosan kereszthalált
halt, ott állt a halál kulcsaival a sír legyőzőjeként, s
kinyilvánította: joga és hatalma van, hogy örök életet adjon.
A
Megváltó szavaira: "Hiszed-é ezt?" (Jn 11:26) Márta így felelt: "Igen,
Uram, én hiszem, hogy te vagy a Krisztus, az Istennek Fia, aki e világra
jövendő vala" (Jn 11:27). Nem fogta fel Krisztus szavait teljes
jelentőségükben, de megvallotta, hogy hisz istenségében, s bízott abban,
hogy Ő mindent képes megtenni, ami csak jónak látszik Neki.
"És
amint ezeket mondotta vala, elméne, és titkon szólítá az ő testvérét
Máriát, mondván: A Mester itt van és hív téged" (Jn 11:28). Olyan halkan
adta át az üzenetet, ahogy csak lehetett, mert a papok és főemberek
lesték a kínálkozó alkalmat, hogy letartóztassák Jézust. A siratók
jajveszékelése miatt nem lehetett hallani Márta szavait.
Mária,
amint meghallotta az üzenetet, gyorsan felkelt, s várakozó arccal
elhagyta a szobát. A gyászolók azt hitték, a sírhoz megy zokogni, és
követték. Amikor Mária odaért, ahol Jézus várta, letérdelt, és remegő
hangon mondta: "Uram, ha itt voltál volna, nem halt volna meg az én
testvérem" (Jn 11:32). Bántotta a siratók jajgatása, néhány csöndes szót
szeretett volna váltani egyedül Jézussal. Tudta azonban, hogy egyesek
irigységet, féltékenységet melengetnek szívükben Krisztussal szemben,
ezért visszatartotta magát: nem öntötte ki teljesen bánatát.
"Jézus
azért, amint látja vala, hogy az sír és sírnak a vele jött zsidók is,
elbúsula lelkében és igen megrendüle" (Jn 11:33). Olvasott az
összegyűltek szívében. Látta, hogy sokan csak tettetik, mutatják a
fájdalmat: Tudta, hogy a társaságban egyesek - akik most képmutatóan
sírnak - régóta tervezgetik nemcsak a hatalmas Csodatevő halálát, hanem
azét is, Aki majd feltámad a halálból. Krisztus leránthatta volna róluk a
színlelt bánat leplét. Mégis fékezte jogos felháborodását. Az asszony
miatt, aki bánatosan térdelt lábánál, s igazán hitt Benne, nem mondta
ki, amit igazság szerint kimondhatott volna.
"Hová
helyeztétek őt? - kérdezte - Mondának néki: Uram, jer és lásd meg!" (Jn
11:34). Együtt mentek a sírhoz. Tragikus jelenet volt. Lázárt nagyon
szerették, nővérei megtört szívvel siratták, barátai pedig elvegyítették
könnyeiket a gyászoló nővérekével. Az emberi szenvedés láttán, és
amiatt, hogy a lesújtott barátok gyászolják a halottat, miközben ott áll
a világ Megváltója - "Könnyekre fakadt Jézus" (Jn 11: 35). Bár Isten
Fia volt, magára öltötte az emberi természetet, s megindította az emberi
bánat. A szenvedés mindig együttérzést keltett szelíd, szánakozó
szívében. Sírt a sírókkal, örült az örvendezőkkel.
Jézus
azonban nemcsak a Mária és Márta iránti emberi együttérzésből sírt.
Könnyeiben a fájdalom annyival múlta felül az emberi fájdalmat,
amennyivel az ég magasabb a földnél. Krisztus nem Lázárért sírt, hiszen
éppen elő akarta hívni a sírból. Azért sírt, mert sokan, akik most
Lázárt gyászolják, hamarosan eltervezik az Ő halálát, aki a feltámadás
és az élet. Mennyire képtelenek voltak a hitetlen zsidók helyesen
értelmezni könnyeit! Egyesek, akik csak a helyszínt, a külső
körülményeket látták, mint szomorúságának egyetlen okát, halkan
megjegyezték: "Ímé, mennyire szerette őt!" (Jn 11:.36). Mások el akarták
vetni a hitetlenség magvait a jelenlévők szívébe, s csúfolódva
kérdezték: "Nem megtehette volna-é ez, aki a vaknak szemét felnyitotta,
hogy ez ne haljon meg?" (Jn 11:37). Ha Krisztusnak volt hatalma, hogy
megmentse Lázárt, miért hagyta szenvedni és meghalni? }
Krisztus
prófétai szemmel látta a farizeusok és szadduceusok ellenségességét.
Tudta, hogy halálát tervezgetik. Tudta, hogy egyesek - akik látszólag
most oly együttérzőek - hamarosan bezárják maguk előtt a menny ajtaját
és Isten városának kapuját. Az elkövetkező esemény - megaláztatása és
megfeszítése - Jeruzsálem lerombolását fogja eredményezni, s akkor senki
sem fogja siratni a halottakat. A Jeruzsálemre váró leszámolás
világosan eléje rajzolódott. Látta, amint a várost körülveszik a római
légiók. Tudta, hogy sokan, akik most Lázárért sírnak, meghalnak majd
Jeruzsálem ostromában - és remény nélkül halnak meg.
Krisztus
nemcsak az elébe táruló kép miatt sírt. Korszakok bajának súlya nyomta.
Látta a szörnyű következményeket, melyeket Isten törvényének áthágása
okoz. Látta, hogy a világtörténelemben Ábel halálával kezdődően
szakadatlan a harc a jó és a gonosz között. Végigtekintett az eljövendő
éveken, és szenvedést, szomorúságot, könnyeket, halált látott - ez lesz
az ember sorsa. Valamennyi korban, országban élt emberi család kínja
átjárta szívét. A bűnös faj bajai lelkére nehezedtek, s könnyeinek
forrása feltört, amikor arra vágyott, hogy minden bánaton enyhítsen
"Jézus
pedig újra felindulva magában, odamegy vala a sírhoz" (Jn 11:38).
Lázárt egy sziklabarlangba temették, melynek nyílásához nehéz követ
hengerítettek. "Vegyétek el a követ" (Jn 11:39) - mondta Krisztus. Márta
azt gondolta, hogy csak egy pillantást szeretne vetni a halottra, s
ellenkezett, mondván, hogy a testet már négy napja eltemették, s
romlásnak indult. Ez az állítás még Lázár feltámasztása előtt hangzott
el, így Krisztus ellenségei nem mondhatták, hogy csalás történt. Azelőtt
a farizeusok hamis állításokat szivárogtattak ki Isten erejének csodás
megnyilatkozásait illetően. Mikor Krisztus életre keltette Jairus
leányát, így szólt: "A gyermek nem halt meg, hanem alszik" (Mk 5:39).
Minthogy csak rövid ideig volt beteg, és halála után rögtön feltámadt, a
farizeusok elhíresztelték: a gyermek nem halt meg, Krisztus Maga
mondta, hogy csak elaludt. Azt a látszatot próbálták kelteni, hogy
Krisztus nem tud betegséget gyógyítani, hanem a vak véletlen játszott
közre csodáiban. Ebben az esetben azonban nem tagadhatták, hogy Lázár
halott
Amikor
az Úr dolgozni akar, Sátán mindig indít valakit az ellenkezésre.
"Vegyétek el a követ" (Jn 11:39) - mondta Krisztus. Amennyire csak
lehet, készítsétek az utat munkámhoz. Márta határozott, törekvő
természete azonban ekkor megmutatkozott. Nem akarta, hogy a romlásnak
indult test napvilágra kerüljön. Az emberi szív nehezen fogja fel
Krisztus szavait, s Márta hite nem ragadta meg ígéretének igazi
jelentését.
Krisztus
a legmesszebbmenő gyöngédséggel feddte meg Mártát. "Nem mondtam-é
néked, hogy ha hiszel, meglátod majd az Istennek dicsőségét?" (Jn
11:40.) Miért kételkednél hatalmamban? Miért szállsz szembe
utasításaimmal? Szavamat adtam. Ha hiszel, meglátod az Isten dicsőségét.
Természeti lehetetlenségek nem akadályozhatják a Megváltó munkáját. A
kétkedés, a hitetlenség nem egyenlő az alázatossággal. Az igazi
alázatosság, az ÉN igazi alárendelése akkor valósul meg, ha feltétlenül
hiszel Krisztus szavában.
"Vegyétek
el a követ" (Jn 11: 39). Krisztus megparancsolhatta volna a kőnek, hogy
mozduljon el, s az engedett volna szavának. Utasíthatta volna a
Mellette álló angyalokat, hogy tegyék ezt meg. Parancsára láthatatlan
kezek távolították volna el a követ. Azonban emberi kezeknek kellett
elvenniük azt. Krisztus így mutatta be, hogyan működik együtt az ember
Istennel. Amit emberi erő megtehet, azt nem isteni erő hivatott
megtenni. Isten nem mellőzi az emberi segítséget. Erősíti, együttműködik
vele, amikor az ember felhasználja a kapott erőt, képességeket.
A
parancsnak engedelmeskednek. A követ elgördítik. Minden nyíltan,
szabadon történik. Mindenki láthatja, nem követnek el csalást. Lázár
teste ott nyugszik a sziklasírban, hidegen, némán, holtan. A gyászolók
jajgatása elcsitul. A társaság meglepetve és várakozón állja körül a
sírt, várják, mi fog következni.
Krisztus
nyugodtan áll a sír előtt. Szent ünnepélyesség árad minden jelenlévőre.
Krisztus közelebb lép a sírhelyhez. Szemét az égre emeli és így szól:
"Atyám, hálát adok néked, hogy meghallgattál engem" (Jn 11:41).
Krisztust ellenségei nem sokkal ezelőtt vádolták istenkáromlással, s
köveket ragadtak, hogy megkövezzék, mert Isten Fiának vallotta Magát.
Azzal vádolták, hogy Sátán hatalmával művel csodákat. Itt pedig Krisztus
Atyjának jelenti ki Istent, s tökéletes bizalommal hozza
nyilvánosságra, hogy Ő Isten Fia.
Krisztus
minden tettében együttműködött Atyjával. Mindig gondosan kiemelte, hogy
nem önállóan dolgozik: csodáit hit és ima által műveli. Krisztus
szerette volna, ha mindenki megismeri Atyjához fűződő kapcsolatát.
"Atyám, - mondta - hálát adok néked, hogy meghallgattál engem. Tudtam is
én, hogy te mindenkor meghallgatsz engem; csak a körülálló sokaságért
mondtam, hogy elhiggyék, hogy te küldtél engem" (Jn 11:41-42). A
tanítványok és a nép ezzel kapták a legmeggyőzőbb bizonyítékát a
Krisztus és Isten között fennálló kapcsolatnak.
"És
mikor ezeket mondá, fennszóval kiálta: Lázár, jöjj ki!" (Jn 11:43).
Tiszta, átható hangja átjárja a halott fülét. Amint beszél, az istenség
átvillan az emberen. Isten dicsősége világítja meg arcát, az emberek
látják rajta hatalmának biztosítékát. Minden szem a barlang bejáratára
szegeződik. Minden fül odafordul, hogy meghallja a legkisebb neszt is.
Mély, fájdalmas érdeklődéssel várja mindenki Krisztus istenségének
próbáját, a bizonyítékot, mely vagy alátámasztja állítását, hogy Ő Isten
Fia, vagy örökre kioltja a reményt.
{DA 536.2}
Zaj
hallatszik a csöndes sírboltból, s aki halott volt, ott áll a sír
ajtajában. Mozgásában akadályozza a halotti ruha, melyben eltemették, s
Krisztus így szól az álmélkodó szemlélőkhöz: "Oldozzátok meg őt, és
hagyjátok menni" (Jn 11:44). Ismét megmutatja, hogy az emberi
munkásoknak együtt kell működniük Istennel. Embereknek kell dolgozniuk
az emberekért. Lázárt megszabadítják, s ott áll a gyászolók előtt, nem
betegségtől senyvedőn, legyengült, remegő végtagokkal, hanem mint élete
teljében levő férfi, nemes férfikorának erejében. Szeme értelemtől
csillog, szeretetet sugároz Megváltója felé. Jézus lábához veti magát,
imádja Őt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése