Közeledett
a húsvét ideje, és Jézus újból Jeruzsálem felé vette útját. Szívében az
Atya akaratával összefonódó tökéletes egység békéje honolt, és sietősen
haladt az áldozat színhelye felé. Tanítványait azonban a rejtély,
kétség és félelem érzése kerítette hatalmába. A Megváltó "előttük megy
vala, ők pedig álmélkodának és követvén őt, félnek vala" (Mk 10:32). }
Krisztus
ismét maga köré hívta a tizenkettőt, és minden addiginál
határozottabban ismertette meg velük elárultatását és szenvedéseit. "Ímé
- mondta - felmegyünk Jeruzsálembe, és beteljesedik minden az embernek
Fián, amit a próféták megírtak. Mert a pogányok kezébe adatik, és
megcsúfoltatik, és meggyaláztatik, és megköpdöstetik; és megostorozván,
megölik őt; és harmadnapon, feltámad. Ők pedig ezekből semmit nem
értének; és e beszéd őelőlük el vala rejtve, és nem fogták fel a
mondottakat" (Lk 18:31-34).
Nem
röviddel ezelőtt hirdették mindenütt: "Elközelített a mennyeknek
országa?" (Mt 10:7). Nem maga Krisztus ígérte-e meg, hogy sokan lesznek
Ábrahámmal, Izsákkal és Jákóbbal Isten országában? Nem ígérte-e meg
mindenkinek, aki valamit elhagyott érette, hogy százannyit kap helyébe
ebben az életben, és részese lesz országának? Nem adott-é a
tizenkettőnek különleges ígéretet arról, hogy magas tisztséget
viselhetnek országában - trónon ülve ítélhetik meg Izrael tizenkét
törzsét? Most is azt mondta, hogy minden, ami a próféciákban felőle
megíratott, beteljesedik. Nem jövendölték-e meg a próféták a Messiás
uralkodásának dicsőségét? Ezeknek a gondolatoknak a fényében az
árulásra, kínoztatásra, halálra vonatkozó szavai homályosnak és
valószínűtlennek tűntek. Bármilyen nehézségek jönnek is közbe, hitték,
hogy az országot hamarosan megalapítják.
János,
Zebedeus fia az első két tanítvány egyike volt, akik követték Jézust.
Jakabbal, testvérével együtt az első csoporthoz tartoztak, akik mindent
elhagytak az Ő szolgálatáért. Boldogan lemondtak otthonukról,
barátaikról; hogy Vele lehessenek. Vele jártak és beszéltek, Vele voltak
az otthon magányában és a nyilvános gyűléseken. Eloszlatta félelmeiket,
megszabadította őket a veszélyből, enyhített szenvedésükön, vigaszt
nyújtott bánatukban, s türelmesen, szelíden tanította őket, míg szívük
az Övéhez kapcsolódott, s hő szeretettel vágytak a legközelebb lenni
Hozzá országában. János minden lehetséges alkalommal a Megváltó mellett
foglalt helyet, s Jakab is vágyott a megtiszteltetésre, hogy ilyen közel
lehessen hozzá.
Anyjuk
Krisztus követője volt, s nyíltan szolgálta Őt teljes szívvel. Anyai
szeretetből és fiai iránti becsvággyal a legmegtisztelőbb helyet kívánta
nekik az új országban. Ezért bátorította őket, hogy kérjenek.
Az
anya így felelt: "Mondd, hogy ez az én két fiam üljön a te országodban
egyik jobb kezed felől, a másik bal kezed felől" (Mt 20:21)
Jézus
szelíden bánt velük, nem dorgálta meg önzésüket, amiért kiváltságot
igényeltek testvéreikkel szemben. Olvasott szívükben, tudta, milyen
mélyen ragaszkodnak Hozzá. Jóllehet, jellemüket megfertőzték a földi
hatások, szeretetük mégsem pusztán emberi érzelem volt, hanem a Megváltó
szeretetéből fakadt. Krisztus nem tesz nekik szemrehányást, hanem
mélyebbé és tisztábbá kívánja tenni kapcsolatukat. Ezt kérdezte:
"Megihatjátok-é a pohárt, amelyet én megiszom: és
megkeresztelkedhettek-é azzal a keresztséggel, amellyel én
megkeresztelkedem?" (Mt 20:22). Eszükbe jutottak a próbára, szenvedésre
mutató titokzatos szavai, mégis bizalommal felelték: "Megtehetjük" (Mk
10:39). A legnagyobb megtiszteltetésnek tekintették, ha úgy
bizonyíthatják hűségüket, hogy mindenben osztoznak, ami Uruk életében
bekövetkezik.
"Az
én poharamat megisszátok ugyan, és a keresztséggel, amellyel én
megkeresztelkedem, megkeresztelkedtek" (Mt 20:23) - mondta. A trón
helyett a kereszt állt előtte, társaként a két gonosztevő jobb és bal
keze felől. Később Jakab és János is osztozott Mesterükkel a
szenvedésben: egyikük - a testvérek közül elsőként - kard által pusztult
el, másikuknak a leghosszabb ideig kellett elviselnie a nehéz munkát,
megvetést, üldöztetést.
"De
az én jobb és bal kezem felől való ülést - folytatta Jézus - nem az én
dolgom megadni, hanem azoké lesz az, akiknek az én Atyám elkészítette"
(Mt 20:23). Isten országában a helyet nem részrehajlással nyerik el. Nem
kiérdemlik, nem önkényes adományozás útján kapják. A jellem
eredményezi. A korona és a trón egy megvalósult állapot jelei, a mi
Urunk Jézus Krisztus által önmagunk felett aratott győzelem jelei
Jóval
később, amikor a tanítvány együtt tudott érezni Krisztussal, mert
társává vált szenvedéseiben, az Úr feltárta Jánosnak a feltételt,
melynek alapján közel állhat hozzá országában. "Aki győz - mondta
Krisztus - megadom annak, hogy az én királyiszékembe üljön velem, amint
én is győztem és ültem az én Atyámmal az ő királyiszékében". "Aki győz,
oszloppá teszem azt az én Istenemnek templomában, és többé onnét ki nem
jő; és felírom őreá az én Istenemnek nevét, [...] és az én új nevemet"
(Jel 3:21.12). Pál apostol így ír: "Én immár megáldoztatom, és az én
elköltözésem ideje beállott. Ama nemes harcot megharcoltam, futásomat
elvégeztem, a hitet megtartottam: végezetre eltétetett nékem az igazság
koronája, melyet megád nékem az Úr ama napon, az igaz Bíró" (2Tim 4:
6-8).
Az
fog a legközelebb állni Krisztushoz, aki a földön a legtöbbet vett át
az Ő önfeláldozó szeretetéből - a szeretetből, mely "nem kérkedik, nem
fuvalkodik fel, [...] nem keresi a maga hasznát, nem gerjed haragra, nem
rója fel a gonoszt" (lKor 13:4-5). Ez a szeretet indította a
tanítványokat, ahogyan Urunkat is, hogy éljenek, dolgozzanak, odaadjanak
és feláldozzanak mindent, akár a halálig, az emberiség megmentéséért.
Ez a lelkület vált nyilvánvalóvá Pál életében, aki ezt mondta: "Mert
nékem az élet Krisztus, - hiszen élete Krisztust mutatta be az
embereknek - és a meghalás nyereség" (Fil 1:21) - nyereség Krisztusnak.
Maga a halál teszi nyilvánvalóvá kegyelmének erejét, s lelkeket gyűjt
Neki. "Magasztaltatni fog Krisztus az én testemben, - mondta - akár
életem, akár halálom által" (Fil 1:20).
Megint
kezdett kiújulni a harc, hogy ki a nagyobb, amikor Jézus magához hívta
őket, és így szólt a méltatlankodó tanítványokhoz: "Tudjátok, hogy azok,
akik a pogányok között fejedelmeknek tartatnak, uralkodnak felettük és
az ő nagyjaik hatalmaskodnak rajtuk. De nem így lesz közöttetek" (Mk
10:42-43).
A
világ országaiban a társadalmi rang önfelmagasztalást jelent. A népről
azt tartották, hogy csak az uralkodó osztályok jólétéért létezik.
Befolyás, gazdagság, műveltség megannyi eszközt jelentettek a tömegek
kézbentartására a vezetők érdekében. A felsőbb osztályok gondolkodtak,
döntöttek, birtokoltak és uralkodtak, az alsóbbak pedig engedelmeskedtek
és szolgáltak. A vallás - csakúgy, mint az összes többi dolog - a
hatalom ügye volt. A néptől elvárták, hogy úgy higgyenek, éljenek,
ahogyan feljebbvalóik diktálják. Az ember emberi jogát, hogy maga
gondolkodjon és cselekedjen, egyáltalán nem ismerték el.
Krisztus
más elvekre alapozta országát. Az embereket nem hatalomra, hanem
szolgálatra hívta, az erősöket, hogy hordozzák a gyöngék
fogyatékosságait. Az erő, a rang, a tehetség, a műveltség mind nagyobb
kötelezettséget rótt birtoklójára embertársainak szolgálatában. Krisztus
legkisebb tanítványára is áll: "Minden tiérettetek van" (2Kor 4:15).
"Az
embernek Fia nem azért jött, hogy néki szolgáljanak, hanem hogy ő
szolgáljon, és adja az ő életét váltságul sokakért" (Mk 10:45).
Tanítványai közt Krisztus minden tekintetben gondviselő teherhordozó
volt. Osztozott szegénységükben, önmegtagadást gyakorolt miattuk,
előttük járt, hogy egyengesse a nehéz terepet, és nemsokára befejezi
földi munkáját: leteszi életét. Annak az alapelvnek, mely szerint
Krisztus cselekedett, kell mozgósítania az egyháznak - az Ő testének -
tagjait. Az üdvösség terve és alapja a szeretet. Krisztus országában
azok a legnagyobbak, akik az Ő példáját követik, és nyájának
pásztoraiként cselekszenek.
Lelkiismereti
kérdésekben a lelket nem szabad akadályozni. Senkinek sem szabad
irányítania a másik gondolkodását, megítélni őt vagy megszabni
kötelességét. Isten minden léleknek gondolkodási szabadságot ad, hogy
követhesse saját meggyőződését. "Mindenikünk maga ad számot magáról az
Istennek" (Róm 14:12). Senkinek sem áll jogában a saját egyéniségét a
máséba olvasztani. Minden olyan dologban, ahol elvekről van szó, "kiki a
maga értelme felől legyen meggyőződve" (Róm 14:5). Krisztus országában
nincs úri elnyomás, nem kényszerítenek ki semmilyen viselkedést. A
mennyei angyalok nem uralkodni vagy hódolatot kierőszakolni jönnek a
földre, hanem a kegyelem követeiként, hogy együttműködjenek az
emberekkel fajunk felemelésében
A
Megváltó tanításának elvei és igéi isteni szépségükben maradtak meg a
szeretett tanítvány emlékezetében. János bizonyságtételének fő
mondanivalója az egyházhoz utolsó napjaiban ez volt: "Ez az üzenet,
amelyet kezdettől fogva hallottatok, hogy szeressük egymást." "Arról
ismertük meg a szeretetet, hogy Ő az ő életét adta érettünk: mi is
kötelesek vagyunk odaadni életünket a mi atyánkfiaiért" (1Jn 3:11.16).
Ez
a lelkület hatotta át az ősegyházat. A Szentlélek kitöltetése után "a
hívők sokaságának pedig szíve-lelke egy vala; és senki semmi marháját
nem mondá magáénak, hanem nékik mindenük köz vala. [...] Szűkölködő sem
vala őközöttük senki. [...] És az apostolok nagy erővel tesznek vala
bizonyságot az Úr Jézus feltámadásáról; és nagy kegyelem vala
mindnyájukon" (Acs 4:32.34.33).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése