Bethánia
oly közel esett Jeruzsálemhez, hogy Lázár feltámasztásának híre
hamarosan eljutott a városba. A zsidó főemberek gyorsan megtudták a
tényeket a kémektől, akik látták a csodát. Azonnal összehívták a Magas
Tanácsot, hogy döntsenek a teendőkről. Krisztus most teljesen megmutatta
hatalmát a halál és a sír felett. Isten ezzel az óriási csodával
szolgáltatta a döntő bizonyítékot az embereknek, hogy elküldte a világra
Fiát üdvösségükre. Minden józan, világos gondolkodású elme
meggyőzéséhez elég volt az isteni erő eme megnyilatkozása. Lázár
feltámadásának tanúi közül sokan hittek Jézusban. Azonban erősödött a
papok Ellene irányuló gyűlölete is. Istenségének összes kisebb
bizonyítékát elvetették, s új csodája csak dühítette őket. A halott
fényes nappal támadt fel a tömeg szeme láttára. Ilyen bizonyítékot
semmilyen ravaszsággal nem lehet félremagyarázni. Pontosan ezért vált a
papok ellenségessége még szörnyűbbé. Jobban eltökélték, mint valaha,
hogy Krisztus munkájának véget vetnek.
A János 11:47-54ok, noha nem nézték jó szemmel Krisztust, nem voltak Vele
olyan rosszindulatúak, mint a farizeusok. Nem gyűlölték olyan keserűen.
Most viszont alaposan megijedtek. Ők nem hittek a halottak
feltámadásában. Úgynevezett tudományos alapon úgy okoskodtak:
lehetetlen, hogy a halott test életre keljen. Azonban Krisztus néhány
szava felborította elméletüket. Tudatlannak bizonyultak az Írások felől
is és Isten hatalma felől is. Semmilyen lehetőséget nem láttak, hogy
megváltoztassák az emberek benyomását a csodáról. Hogyan fordíthatnák el
a népet Tőle, Aki képes volt megfosztani a sírt halottjától? Hamis
híreket terjesztettek, de a csodát nem tagadhatták, s nem tudták, hogyan
ellensúlyozhatnák hatását. Eddig a szadduceusok nem támogatták a
Krisztis megölésére irányuló tervet, Lázár feltámasztása után azonban
úgy döntöttek, hogy csak Jézus halála vethet véget ellenük ható bátor
fellépésének.
A
farizeusok hittek a feltámadásban, s nem tehettek mást, be kellett
látniuk: a csoda bizonyítja, hogy a Messiás köztük van. Mégis mindig
szembeszegültek Krisztus munkásságával. Kezdettől gyűlölték Őt, mert
napvilágra hozta képmutató jogigényüket. Félretette a rideg rítusok
leplét, mely alá erkölcsi torzulásukat rejtették. Az Általa tanított
tiszta vallás elítélte üres, állítólagos kegyességüket. Égtek a
bosszúvágytól találó feddései miatt. Megpróbálták provokálni, hogy
tegyen vagy mondjon valamit, ami alkalmat adhat elítélésére. Többször
próbálták megkövezni, Ő azonban csöndesen visszavonult, s elvesztették
szem elől. }
A
szombatnapon művelt csodák mind a szenvedők könnyebbségét célozták, a
farizeusok mégis szombatrontóként akarták elítélni Őt. Megpróbálták
Ellene uszítani a Heródes-pártiakat. Úgy állították be, mint aki
ellenkirályságot akar felállítani, s azon tanácskoztak, hogyan ölhetik
meg Őt. A rómaiakat úgy akarták Ellene fordítani, hogy azt mondták,
megkísérli felforgatni hatalmukat. Minden hamis vádat felhoztak,
csakhogy megszüntessék a népre gyakorolt hatását. Eddig azonban
kísérleteik kudarcba fulladtak. A tömegek, akik látták irgalmas
cselekedeteit, hallották tiszta, szent tanításait, tudták, hogy mindezek
nem lehetnek egy szombatrontó vagy istenkáromló tettei és szavai. Még a
farizeusok küldötteit, a hivatalnokokat is annyira meghatotta beszéde,
hogy nem bírtak kezet emelni Rá. Végső kétségbeesésükben a zsidók
rendeletet adtak ki, miszerint aki megvallja hitét Jézusban, azt ki kell
zárni a zsinagógából.
Így
aztán, amikor a papok, főemberek és vének összegyűltek tanácskozni,
eltökélt szándékuk volt, hogy elítélik Őt, aki olyan csodákat művelt,
melyeken mindenki álmélkodik. Farizeusok és szadduceusok jobban
egyetértettek, mint valaha. Az eddigi megosztottság helyett egységbe
tömörültek Krisztus ellen. A korábbi tanácsüléseken Nikodémus és József
megakadályozták Jézus elítélését, ezért most nem hívták be őket. Voltak a
tanácsban más tekintélyes személyek is, akik hittek Jézusban,
befolyásuk azonban mit sem ért a rosszindulatú farizeusokéval szemben.
A
tanács tagjai mégsem voltak teljesen egységesek. A Magas Tanács ez idő
tájt nem volt törvényes gyűlés. Csupán megtűrték létezését. Tagjai közül
néhányan megkérdőjelezték, vajon bölcs dolog-e Krisztust halálra adni.
Attól tartottak, ez felkelést idézne elő a nép körében, aminek
következtében a rómaiak visszavonják a papság újabb kedvezményeit, s
elveszik tőlük a jelenleg birtokolt hatalmat. A szadduceusok egységesek
voltak a Krisztussal szembeni gyűlöletükben, mégis óvatosságra
ösztönöztek, mert féltek, hogy a rómaiak megfosztják őket magas
tisztségeiktől.
Ebben
a tanácsban, melyet Krisztus megölésének eltervezésére hívtak össze,
jelen volt a Tanú, aki hallotta Nabukodonozor kevély szavait, látta
Belsazár bálványimádó lakomáját; ott volt, amikor Krisztus Názáretben
Felkentnek jelentette ki Magát. Ez a Tanú most befolyásolta a
főembereket munkájukban. Krisztus életének eseményei olyan pontosan
tárultak fel előttük, hogy megrémültek. Visszaemlékeztek a templomi
jelenetre, amikor a tizenkét éves gyermek Jézus ott állt a törvény tudós
tanítói előtt, és olyan kérdéseket tett fel, hogy azok elámultak. Az
imént véghezvitt csoda tanúsította, hogy Jézus nem más, mint Isten Fia.
Az Ótestamentum Krisztusra vonatkozó Írásai igazi jelentőségükben
villantak fel agyukban. Zavartan, zaklatottan kérdezték a főemberek:
"Mit cselekedjünk?" (Jn 11:47). A tanács megoszlott. A Szentlélek
befolyása alatt a papok és vezetők nem tudták elhessegetni a
meggyőződést, hogy Isten ellen harcolnak.
Amikor
a tanács teljesen összezavarodott, felállt Kajafás, a főpap. Kajafás
büszke, kegyetlen, erőszakos, türelmetlen ember volt. Családjához
büszke, merész, meggondolatlan, becsvágyó; kegyetlen szadduceusok is
tartoztak, akik e tulajdonságaikat színlelt igazságosságuk köpenye alá
rejtették. Kajafás tanulmányozta a próféciákat, és bár nem értette
valódi jelentésüket, nagy hatalommal és biztonsággal így szólt: "Ti
semmit sem tudtok, meg sem gondoljátok, hogy jobb nékünk, hogy egy ember
haljon meg a népért, és az egész nép el ne vesszen" (Jn 11:49-50). Még
ha Jézus ártatlan is - hangsúlyozta a főpap -, akkor is el kell tenni az
útból. Zavart kelt, Magához vonja a népet és csökkenti a vezetők
tekintélyét. Ő csak egy ember, s jobb, ha Ő hal meg, mint ha csorba esik
a vezetők tekintélyén. Ha a nép elveszíti bizalmát vezetőiben, akkor a
nemzet ereje elvész. Kajafás hangoztatta, hogy e csoda nyomán Jézus
követői valószínűleg fellázadnak. Akkor jönnek a rómaiak - mondta -,
bezárják templomunkat, eltörlik törvényeinket, megsemmisítik
nemzetünket. Mit ér ennek a galileainak az élete a nemzet életéhez
viszonyítva? Ha Ő Izrael jólétének útjában áll, nem Istennek tesznek-e
szolgálatot, ha félreteszik? Jobb, ha egy ember vész el, mint ha az
egész nemzet pusztul.
Kajafás
azzal a kijelentésével, hogy egy ember meghal a nemzetért, megmutatta:
valamennyire - ha igen korlátozottan is - ismeri a próféciákat. János
viszont, amikor ismerteti ezt a jelenetet, megragadja a jövendölést, s
tágabb, mélyebb jelentőségében mutatja be. Így szól: "És nemcsak a
népért, hanem azért is, hogy az Istennek elszéledt gyermekeit
egybegyűjtse" (Jn 11:52). Milyen vakon ismerte el a dölyfös Kajafás a
Megváltó küldetését!
A
főpap ajkán ez a legdrágább igazság hazugsággá vált. Az általa
támogatott politika a pogányoktól kölcsönzött elven alapult. A
pogányoknál annak a homályos tudata, hogy egynek meg kell halnia az
emberi fajért, emberáldozatokhoz vezetett. Így Kajafás Jézus
feláldozását javasolta a bűnös nemzet megmentéséért, de nem a
törvényszegésből, hanem a törvényszegésben, hogy tovább vétkezhessenek.
Ezzel az okoskodással akarta elhallgattatni azok tiltakozását, akik azt
merték mondani, hogy eddig semmi halálra méltót nem találtak Jézusban.
E
tanács alkalmával Krisztus ellenségei mély meggyőződésre jutottak. A
Szentlélek befolyásolta gondolkodásukat. Sátán azonban küzdött, hogy
hatalmában tartsa őket. Emlékezetükbe idézte a sérelmeket, melyeket
Krisztus miatt szenvedtek el. Milyen kevésre becsülte Jézus az ő
igazságrendszerüket! Ő sokkal nagyobb igazságot mutatott be, melyre
mindenkinek el kell jutnia, aki Isten gyermeke akar lenni. Biztatta a
bűnösöket, hogy a formaságokról és ceremóniákról tudomást sem véve
menjenek közvetlenül Istenhez, az irgalmas Atyához, s mondják el
kívánságaikat. Ezzel véleményük szerint félreállította a papságot. Jézus
nem volt hajlandó elismerni a rabbik iskoláinak teológiáját. Leleplezte
a papok bűnös eljárásait és helyrehozhatatlanul aláásta befolyásukat.
Lejáratta aranymondásaik és hagyományaik becsületét, s kijelentette,
hogy bár keményen erőltetik a rituális törvényt, ugyanakkor Isten
törvényét érvénytelenítik. Sátán most mindezt eszükbe juttatta.
Sátán
azt mondta nekik, hogy ha fenn akarják tartani tekintélyüket, halálra
kell adniuk Jézust. Ezt a tanácsot követték. Az a tény, hogy
elveszthetik az addig gyakorolt hatalmat, elég ok volt a
döntéshozatalra. Néhány kivétellel - akik nem merték elmondani
gondolataikat - a Magas Tanács Isten szavának fogadta el Kajafás
szavait. A tanács megkönnyebbült, a viszály megszűnt. Eldöntötték, hogy
Krisztust az első adandó alkalommal halálra adják. A papok és vezetők
elutasították Jézus istenségének bizonyítékát, ezzel áthatolhatatlan
sötétségbe burkolták magukat. Mindenestül Sátán befolyása alá kerültek, s
ő igyekezett az örök romlás küszöbén túlra juttatni őket. Úgy csapta be
a papokat, hogy még elégedettek is voltak magukkal. Hazafiaknak
tekintették magukat, akik a nemzet üdvét keresik.
A
Magas Tanács óvakodott hirtelen eljárásokat foganatosítani Jézus ellen,
nehogy a nép feldühödjön, s az Ellene tervezett erőszak visszaforduljon
rájuk. Ebből a megfontolásból a tanács későbbre halasztotta a kimondott
ítélet végrehajtását. A Megváltó tudott a papok cselszövéséről. Tudta,
hogy el akarják távolítani, s céljukat hamarosan el is érik. Azonban nem
az Ő feladata volt, hogy siettesse a válságot, s tanítványaival együtt
visszavonult arról a vidékről. Ezzel - saját példájával - Jézus újból
megerősítette a tanítványoknak adott oktatást: "Mikor pedig abban a
városban üldöznek titeket, szaladjatok a másikba" (Mt 10:23). Tágas
területek álltak nyitva előttük, ahol lelkek megmentésén dolgozhattak, s
ha csak az Iránta való hűség meg nem kívánta, az Úr szolgáinak nem volt
szabad veszélyeztetniük életüket.
Az
Üdvözítő már három éve munkálkodott az emberek között. Előttük állt
önmegtagadásának és önzetlen jóindulatának példája. Mindenki ismerte
tiszta, szenvedésekkel teli, odaszentelt életét. Ez a rövid, három éves
időszak mégis éppen csak annyi volt, ameddig a világ el tudta viselni
Megmentőjének jelenlétét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése