Az
egész éjjel a hegyen telt el, s amint felkelt a nap, Jézus és
tanítványai leereszkedtek a síkságra. A tanítványok megfélemlettek -
gondolataikba merültek és hallgattak. Péternek sem volt semmi
mondanivalója. Örömmel ott maradtak volna azon a szent helyen, melyet a
mennyei világosság érintett, ahol Isten Fia kinyilatkoztatta dicsőségét,
de még sokat kellett munkálkodni a népért, akik már közel s távol
keresték Jézust.
A
hegy lábánál nagy csoport gyűlt össze. A hátramaradt tanítványok
vezették őket ide, akik tudták, merre vonult el Jézus. Ahogy a Megváltó
közeledett, ezekkel a szavakkal parancsolta meg három társának, hogy el
ne mondjanak semmit abból, amit láttak: "Senkinek se mondjátok el amit
láttatok, míg fel nem támadt az embernek Fia a halálból" (Mt 17:9). A
tanítványoknak a kapott kinyilatkoztatást szívükben kellett megőrizniük,
nem pedig elbeszélniük mindenfelé. Ha a sokaság tudomására hozzák,
azzal csak értetlen csodálkozást vagy nevetést váltanak ki. Még a kilenc
apostol sem értette meg a jelenést, míg Krisztus föl nem támadt a
halálból. Milyen nehezen értette meg ezt még a három kiváltságos
tanítvány is, ez abból is látszik, hogy jóllehet Krisztus elmondta, mi
áll előtte, mégis azon tanakodtak egymás között, mit is jelenthet a
halálból való feltámadás. Mégsem kértek magyarázatot Jézustól. A jövőre
vonatkozó szavai szomorúsággal töltötték el őket, s nem kívántak újabb
kinyilatkoztatást arról, amiről szívesebben hitték volna, hogy sohasem
következik be.
Miközben
a hegy lábánál várakoztak, egy apa hozta elébük fiát, hogy szabadítsák
meg a gyötrő néma lélektől. Jézus akkor adott hatalmat a tizenkettőnek a
tisztátalan lelkek kiűzésére, amikor szétküldte őket, hogy hirdessék az
evangéliumot szerte Galileában. Amíg erősen jártak a hitben, a gonosz
lelkek engedtek szavuknak. Most Krisztus nevében megparancsolták a kínzó
léleknek, hogy hagyja el áldozatát, de az csúfot űzött belőlük: újra
megmutatta erejét. A tanítványok nem tudták mire vélni vereségüket, s
úgy érezték, szégyent hoztak magukra és Mesterükre. A sokaságban
írástudók is voltak, akik felhasználták ezt az alkalmat, hogy megalázzák
őket. Körülfogták a tanítványokat, kérdéseket szegeztek nekik, s
megpróbálták bebizonyítani: Mesterükkel együtt csalók. Itt van egy
gonosz lélek - jelentették ki a rabbik diadalmasan - akit sem a
tanítványok, sem maga Krisztus nem győzhetne le. A nép már-már az
írástudók oldalára állt, a lenézés és megvetés érzése átjárta a
sokaságot.
Ám
hirtelen abbamaradtak a vádaskodások. Jézus közeledett három
tanítványával, s egy gyors érzelmi áthangolódás hatására az emberek
megfordultak Jézus irányába. A mennyei dicsőség megtapasztalásának fénye
meglátszott a Megváltón és társain. Olyan világosság ragyogott arcukon,
hogy szemlélőik félelemmel teltek el. Az írástudók rémülten húzódtak
hátra, mialatt a nép üdvözölte Jézust.
Jézus
körültekintett a megrettent sokaságon, a gáncsoskodó írástudókon, a
megszeppent tanítványokon. Minden szívből hitetlenséget olvasott ki, és
fájdalmas hangon így kiáltott: "Óh hitetlen nemzetség, meddig leszek még
veletek? Meddig szenvedlek még titeket?" (Mk 9:19) A kétségbeesett
apának pedig megparancsolta: "Hozd ide a te fiadat!" (Lk 9: 41)
Az
élet Fejedelme és a sötétség erőinek fejedelme újra a csatamezőn
találkozott. Krisztus a maga küldetésének szolgálatában, hogy "a
foglyoknak szabadulást hirdessek, [...] hogy szabadon bocsássam a
lesújtottakat" (Lk 4:18). Sátán pedig, hogy áldozatát hatalmában tartsa.
A világosság angyalai meg a gonosz angyalok seregei láthatatlanul jelen
voltak, hogy figyeljék a küzdelmet. Egy rövid időre Jézus megengedte a
gonosz léleknek, hogy megmutassa erejét, s a szemlélők felmérhessék az
elkövetkező szabadítást.
A
sokaság visszafojtott lélegzettel figyelt, az apa remény és félelem
között tépelődött. Jézus megkérdezte: "Mennyi ideje, hogy ez esett
rajta?" (Mk 9:21) Az apa elmesélte a szenvedések hosszú éveinek
történetét, majd, mintha már nem tudna többet elviselni, felkiáltott:
"Ha valamit tehetsz, légy segítségül nékünk, könyörülvén rajtunk." "Ha
valamit tehetsz!" (Mk 9: 22) Az apa még most is megkérdőjelezte Krisztus
hatalmát.
Jézus
válaszol: "Ha hiheted azt, minden lehetséges a hívőnek" (Mk 9:23).
Krisztus részéről nem hiányzik az erő, a fiú meggyógyítása az apa
hitétől függ. Az apa könnyekben tör ki, felismeri saját gyöngeségét,
Krisztus kegyelmére hagyatkozik, s így kiált: "Hiszek Uram! Légy
segítségül az én hitetlenségemnek" (Mk 9:24).
Jézus
a szenvedőhöz fordul, s így szól: "Te néma és siket lélek, én
parancsolom néked, menj ki belőle, és többé belé ne menj!" (Mk 9:25).
Kiáltás hallatszik, halálos a küzdelem. Az ördög távozóban mintha
áldozata életére törne. Azután a fiú mozdulatlanul, látszólag
élettelenül fekszik. A sokaság suttog: "Meghalt" (Mk 9:26). Jézus
azonban kézen fogja, felemeli, és teljes testi-lelki épségében állítja
édesapja elé. Apa és fia dicsőítik Szabadítójuk nevét. Az emberek
"elálmélkodának mindnyájan az Istennek nagyságos erején" (Lk 9:43),
mialatt a vereséget szenvedett, megszégyenült írástudók mogorván
elfordultak.
"Ha
valamit tehetsz, légy segítségül nékünk, könyörülvén rajtunk" (Mk
9:22). Hány bűnterhes lélek visszhangozta ezt az imát! A könyörületes
Megváltó válasza mindenkinek ez: "Ha hiheted azt, minden lehetséges a
hívőnek" (Mk 9:23). A hit köt össze a mennyel, ez ad erőt, hogy
megbirkózzunk a sötétség erőivel. Krisztusban Isten gondoskodott
eszközökről minden bűnös jellemvonásunk féken tartására, hogy ellent
tudjunk állni bármilyen erős kísértésnek. Sokan úgy érzik, nincsen
hitük, és ezért távol maradnak Krisztustól. Az ilyen gyámoltalanok
méltatlanságukban vessék alá magukat az irgalmas Megváltó kegyelmének.
Ne önmagukra, hanem Krisztusra nézzenek, aki meggyógyította a betegeket
és kiűzte a démonokat, amikor az emberek között járt, az ma is ugyanaz a
hatalmas Üdvözítő. A hit Isten igéje által jő. Ragadd meg ígéretét:
"Aki hozzám jő, semmiképpen ki nem vetem" (Jn 6:37). Vesd magad lábához
és kiáltsd: "Hiszek Uram! Légy segítségül az én hitetlenségemnek" (Mk
9:24). Ha ezt cselekszed, sohasem veszhetsz el, soha.
A
kiváltságos tanítványok rövid időn belül látták a két végletet:
dicsőséget és megaláztatást. Látták az embert átváltozni Isten
képmására, és lealacsonyodni Sátán hasonlatosságára. Látták Jézust
leszállni a hegyről, ahol az égi küldöttekkel beszélt, ahol a sugárzó
dicsőségből jövő hang Isten Fiának jelentette ki, hogy a
legkétségbeejtőbb és legfelháborítóbb kép táruljon elé: az eszelős fiú
eltorzult ábrázattal, kínok görcsétől csikorgó fogakkal - emberi erő nem
tudott rajta segíteni. A hatalmas Üdvözítő, aki néhány órával ezelőtt
megdicsőülten állt álmélkodó tanítványai előtt, lehajol, hogy felemelje
Sátán áldozatát a földről, ahol az fetrengett, és testi, szellemi
egészségben adja vissza atyjának, otthonának.
A
megváltás példaképe volt ez: Isten Egyetlene leereszkedett az Atya
dicsőségéből, hogy megmentse az elveszettet. Ez megmutatta a tanítványok
küldetését is. Krisztus szolgáinak életüket nemcsak a hegyen, Jézussal
kell eltölteniük, a lelki megvilágosodás óráiban. Munka vár rájuk lent a
síkon. Sátán rabságába vetett lelkek várják a hit és az imádság
szavait, melyek megszabadítják őket.
A
kilenc tanítvány még mindig a kudarc keserű tényén töprengett, s amikor
Jézus ismét egyedül maradt velük, megkérdezték: "Mi miért nem űzhettük
ki azt?" (Mk 9:28) Jézus így felelt: "A ti hitetlenségetek miatt. Mert
bizony mondom néktek: Ha akkora hitetek volna, mint a mustármag, azt
mondanátok ennek a hegynek: Menj innen amoda, és elmenne; és semmi sem
volna lehetetlen néktek. Ez a fajzat pedig ki nem megy, hanemha
könyörgés és böjtölés által" (Mt 17:24-21). Hitetlenségük, mely kizárta
őket a Krisztussal való mélyebb közösségből, valamint felületességűk,
mellyel a rájuk bízott szent munkát tekintették, okozta vereségüket a
sötétség erőivel vívott küzdelemben.
Krisztusnak
a saját halálára mutató szavai szomorúságot, kételyt ébresztettek. A
Jézust a hegyre kísérő három tanítvány kiválasztása felkeltette a többi
kilenc irigységét. Ahelyett, hogy imádkozással, a Krisztus szavain való
elmélkedéssel erősítették volna hitüket, inkább csüggedésükkel,
személyes sérelmeikkel foglalkoztak. A sötétségnek ebben az állapotában
vállalták a küzdelmet Sátánnal.
Ahhoz,
hogy sikerrel vegyenek föl egy ilyen harcot, más lelkülettel kellett
munkához látniuk. Hitüket meg kellett erősíteniük hő imával, böjttel,
szívbéli megalázkodással. Meg kellett üresíteniük önmagukat énjüktől, be
kellett telniük Isten Lelkével és erejével. Komolyság, hit általi
könyörgés Istenhez: kizárólag ez biztosíthatja a Szentlélek segítségét a
fejedelemségek és hatalmasságok, e világ sötétségének bírói és a
világban lakozó gonosz lelkek elleni harchoz. Hit által teljes
függőségbe kerülünk Istentől, fenntartás nélkül odaszentelődünk
munkájára.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése