Krisztus
földi munkásságának vége gyorsan közeledett. Éles körvonalakkal
rajzolódtak ki előtte az események, melyek felé léptei vezettek. Még
mielőtt emberi testet öltött volna, végig látta az utat, amelyen
haladnia kell, hogy megmentse, ami elveszett. A szívét gyötrő minden
fájdalom, a fejére szórt minden sértés, minden elszenvedett nélkülözés
ismeretes volt előtte, mielőtt letette koronáját és királyi palástját,
leszállt trónjáról, hogy istenségére emberi ruhát öltsön. Szeme elé
tárult a bölcsőtől a Kálváriáig vivő ösvény. Ismerte a Reá váró kínokat.
Mindent tudott, mégis ezt mondta: "Ímé jövök; a könyvtekercsben írva
van felőlem, hogy teljesítsem a Te akaratodat; ezt kedvelem, én Istenem,
a Te törvényed keblem közepette van" (Zsolt 40: 8-9).
Előre
látta küldetésének eredményét. Küzdelmes, önfeláldozással teli földi
életét megvidámította a kilátás, hogy munkája nem lesz hiábavaló. Életét
adja az ember életéért, s ezzel visszanyeri a világot az Isten iránti
hűségnek. Bár először a vér keresztségében kell részesülnie, bár a világ
bűneit ártatlan lelkének kell hordoznia, bár kimondhatatlan gyötrelem
árnyéka borul Reá - mégis az előtte álló örömért megvetve a gyalázatot,
keresztet szenved.
Szolgálatának
választott társai előtt az eljövendő események még rejtve voltak, ám
közelgett az idő, amikor látniuk kellett szenvedését. Látniuk kellett,
hogy Őt, akit szerettek és akiben bíztak, ellenségei kezére adják, és a
Kálvária keresztjére feszítik. Nemsokára el kellett hagynia őket, hogy
látható jelenlétének vigasza nélkül kerüljenek szembe a világgal. Jézus
tudta, milyen keserű gyűlölettel és hitetlenséggel fogják üldözni őket,
és fel akarta készíteni tanítványait a megpróbáltatásokra.
Jézus
és tanítványai most betértek az egyik Cézárea Filippi környékén fekvő
városba. Galilea határain túl jártak, olyan vidéken, ahol a
bálványimádás volt az uralkodó. A tanítványokat itt nem érte el a
judaizmus irányító befolyása, s közelebbi kapcsolatba kerültek a pogány
istentisztelettel. A világ minden részén létező babonák különböző
formáit képviselték körülöttük. Jézus célja az volt, hogy ezek láttán
felelősségérzet ébredjen bennük a pogányok iránt. Míg ezen a vidéken
tartózkodott, a nép tanítása helyett inkább tanítványainak óhajtotta
szentelni magát.
Beszélgetnie
kellett a Reá váró szenvedésekről. Először azonban egyedül elvonult és
imádkozott, hogy szívük legyen készen szavai befogadására. Amikor
visszatért közéjük, nem jelentette be azonnal mondandóját. Előtte
alkalmat adott nekik, hogy megvallják Belé vetett hitüket, és
megerősödjenek az eljövendő próbára. Megkérdezte: "Engemet, embernek
Fiát, kinek mondanak az emberek?" (Mt 16:13)
A
tanítványoknak szomorúan kellett belátniuk, hogy Izrael képtelen volt
felismerni Messiását. Egyesek, amikor látták csodáit, Dávid Fiának
mondták Őt. A Bethsaidánál megvendégelt sokaság Izrael királyává akarta
kikiáltani. Sokan készek voltak prófétának elfogadni, de nem hittek
benne, mint Messiásban.
Jézus
most feltette a második kérdést, mely magukra a tanítványokra
vonatkozott: "Ti pedig kinek mondotok engem?" (Mt 16:15) Péter így
felelt: "Te vagy a Krisztus, az élő Istennek Fia" (Mt 16:16).
Péter
elejétől fogva Messiásnak hitte Jézust. Sokan mások, akik Keresztelő
János prédikálása alapján meggyőződtek és elfogadták Krisztust,
kételkedni kezdtek János küldetésében, amikor a prófétát bebörtönözték
és halálra adták. Most Jézus Messiás-voltában is kételkedtek, Ő-e, akit
oly régen vártak? Számos tanítványa, akik buzgón várták, hogy Jézus
elfoglalja Dávid trónját, elhagyta Őt, amikor felfogták, hogy nincs
ilyen szándéka. Péter és társai azonban hűségesek maradtak. A tegnap még
dicsőítők, ma megtagadók ingatag magatartása nem rombolta le a Megváltó
igaz követőjének hitét. Péter kijelentette: "Te vagy a Krisztus, az élő
Istennek Fia" (Mt 16:16). Nem királyi tisztességre vágyott, hogy
megkoronázza Urát, hanem elfogadta Őt megaláztatásában.
Péter
kifejezte a tizenkettő hitét. Mindamellett a tanítványok még távolról
sem értették meg Krisztus küldetését. A papok és vének ellenállása és
hamis beállítása nem térítette ugyan el őket Krisztustól, de nagy zavart
okozott. Nem látták tisztán útjukat. A légkör, amelyben nevelték őket, a
rabbik tanítása, a hagyomány hatalma még mindig befolyásolta az
igazságról alkotott nézetüket. A világosság drága sugarai időről időre
rájuk ragyogtak Jézusról, mégis sokszor olyanok voltak, mint akik
sötétben tapogatóznak. Ezen a napon azonban, mielőtt szembekerültek
hitük nagy próbájával, a Szentlélek hatalmasan megnyugodott rajtuk. Egy
kis időre szemük elfordult a "láthatókról", hogy a "láthatatlanokat"
(2Kor 4:18) szemlélje. Az emberi külső mögött felismerték Isten Fiának
dicsőségét.
A
Péter által megvallott igazság a hivő hitének alapja. Maga Krisztus
jelentette ki, hogy ez az örök élet. Ezen ismeret birtoklása azonban nem
szolgálhat alapul az önfelmagasztalásra. Péter nem saját jósága vagy
bölcsessége miatt kapta ezt a kinyilatkoztatást. Az ember önmagától
sohasem juthat el az istenismeretre. "Magasabb az égnél: mit teszel
tehát? Mélyebb az alvilágnál; hogy ismerheted meg?" (Jób 11:8) Egyedül a
fiúság lelke jelentheti ki nekünk Isten mélységes dolgait, melyeket
"szem nem látott, fül nem hallott és embernek szíve meg se gondolt.
[...] Nekünk azonban az Isten kijelentette az Ő Lelke által: mert a
Lélek mindeneket vizsgál, még az Istennek mélységeit is" (lKor 2:9-10).
"Az Úr bizodalmas az őt félőkhöz" (Zsolt 25:14). Maga a tény, hogy Péter
felismerte Krisztus dicsőségét, bizonyítja: ő "Istentől tanított" volt
(Jn 6:45). Ó valóban, "Boldog vagy Simon, Jónának fia, mert nem test és
vér jelentette ezt meg néked" (Mt 16 :17).
Jézus
folytatta. "De én is mondom néked, hogy te Péter vagy, és ezen a
kősziklán építem fel az én anyaszentegyházamat, és a pokol kapui sem
vesznek rajta diadalmat" (Mt 16:18). A Péter szó követ jelent, görgő
követ. Péter nem az a szikla volt, melyre az egyház alapíttatik. A pokol
kapui vettek rajta diadalmat, amikor esküdözve, átkozódva megtagadta
Urát. Az egyház olyasvalakire épül, akin a pokol kapui nem vehetnek
diadalmat.
Századokkal
a Megváltó eljövetele előtt Mózes rámutatott Izrael üdvösségének
Sziklájára (Vö. 5Móz 32:4!). A zsoltáros így énekel: "Én erős kősziklám"
(Zsolt 62: 8). Ésaiás írta: "Így szól az Úr Isten: Ímé Sionban egy
követ tettem le, egy próbakövet, drága szegletkövet, erős alappal" (Ésa
28:16). Maga Péter ihletett írásában Jézusra vonatkoztatja ezt a
próféciát. Így szól: "Mivelhogy ízleltétek, hogy jóságos az Úr. Akihez
járulván, mint élő, az emberektől ugyan megvetett, de Istennél
választott, becses kőhöz, ti magatok is mint élő kövek épüljetek fel
lelki házzá" (1Pt 2: 3-5).
"Más
fundamentumot senki nem vethet azon kívül, amely vettetett, mely a
Jézus Krisztus" (lKor 3:11). "Ezen a kősziklán - mondotta Jézus - építem
fel az én anyaszentegyházamat" (Mt 16:18). Isten jelenlétében, az
összes mennyei lény színe előtt, a pokol láthatatlan hadserege előtt
alapította Krisztus egyházát az élő sziklára. A Szikla Ő maga - saját
teste, mely megtöretett és megsebesíttetett. Az ilyen alapra épített
egyházon a pokol kapui sem vesznek diadalmat.
Péter
az egyház alapját képező igazságot fejezte ki, s Jézus most
megtisztelte őt, mint a hivők egész testületének képviselőjét. Ezt
mondta: "Néked adom a mennyek országának kulcsait; és amit megkötsz a
földön, a mennyekben is kötve lészen; és amit megoldasz a földön, a
mennyekben is oldva lészen" (Mt 16:19).
A
"mennyek országának kulcsai" Krisztus szavai. A Szentírás minden szava
az Övé, tehát mindegyik idetartozik. E szavaknak hatalmukban áll
kinyitni és bezárni a mennyet. Kijelentik a feltételeket, melyek alapján
az emberek elfogadtatnak vagy elvettetnek. Ezért az Isten Igéjét
hirdetők munkája vagy élet illata az életre, vagy halál illata a
halálra. Erre a küldetésre örök következmények terhe nehezedik.
A
Megváltó nem egyedül Péterre bízta az evangélium művét. Egy későbbi
időpontban megismételte a Péternek mondottakat közvetlenül az egyházra
vonatkoztatva. Lényegében ugyanezt mondta a tizenkettőnek is, mint a
hivők összessége képviselőinek. Ha Jézus bármilyen különös hatalommal
ruházta volna fel valamelyik tanítványát, nem látnánk őket oly gyakran
vitázni, hogy ki a nagyobb. Alá kellett volna vetniük magukat Mesterük
akaratának, és tisztelni azt, akit Ő kiválasztott.
"Minden
férfiúnak feje a Krisztus" (lKor 11:3). Isten, aki mindeneket a
Megváltó irányítása alá helyezett, "Őt tette mindeneknek fölötte az
anyaszentegyháznak fejévé, mely az Ő teste, teljessége Őnéki, aki
mindeneket betölt mindenekkel" (Ef 1:22 23). Az egyház Krisztusra
alapozva épül, engedelmeskednie kell Krisztusnak, mint fejének. Nem
függhet embertől, ember nem irányíthatja. Sokak állítása szerint az
egyházban betöltött bizalmi tisztségük feljogosítja őket arra, hogy
előírják, mit higgyenek és tegyenek mások. Ezt az igényt Isten nem
szentesíti. "Mindnyájan testvérek vagytok" (Mt 23:8) - jelenti ki a
Megváltó. Mindenki ki van téve a kísértésnek, mindenki esendő, tévedhet.
Nem bízhatjuk vezetésünket véges elmére. A hit Sziklája Krisztus élő
jelenléte az egyházban. A leggyöngébb is rábízhatja magát, és akik a
legerősebbnek képzelik magukat, a leggyöngébbnek fognak bizonyulni,
hacsak nem választják Krisztust erősségüknek. "Átkozott az a férfi, aki
emberben bízik és testbe helyezi erejét" (Jer 17:5). Az Úr "Kőszikla,
cselekedete tökéletes!" (5Móz 32:4) "Boldogok mindazok, akik őbenne
bíznak!" (Zsolt 2:12)
Péter
vallástétele után Krisztus megparancsolta tanítványainak, hogy senkinek
ne mondják el: Ő a Krisztus. Parancsát a farizeusok és írástudók
eltökélt ellenállása miatt adta. Továbbá a népnek, sőt a tanítványoknak
is olyan hamis elképzelésük volt a Messiásról, hogy egy ilyen nyilvános
bejelentés nem alakított volna ki bennük igaz képet jelleméről,
munkájáról. A Megváltó napról napra fedte föl magát, így akart helyes
felfogást kialakítani bennük önmagáról, mint Messiásról.
A
tanítványok még mindig azt várták, hogy Krisztus földi fejedelemként
fog uralkodni. Bár már oly régóta rejtegeti tervét, azt hitték, hogy nem
marad örökre szegénységben és homályban, közeleg az idő, amikor
megalapítja országát. Olyan gondolat, hogy a papok és rabbik gyűlöletét
sohasem győzik le, hogy Krisztust saját nemzete veti el, csalóként
elítélik, gonosztevőként keresztre feszítik, a tanítványok fejében meg
sem fordult. Ám a sötétség órája közelgett, s Jézusnak fel kellett
tárnia tanítványainak az előttük álló küzdelmet. Szomorúság töltötte el,
mert előre látta a próbát.
Eddig
semmiről sem beszélt nekik szenvedésével és halálával kapcsolatosan.
Nikodémussal folytatott beszélgetésében ezt mondta: "Amiképpen felemelte
Mózes a kígyót a pusztában, akképpen kell az Ember fiának
felemeltetnie. Hogy valaki hiszen Őbenne, el ne vesszen, hanem örök
élete legyen" (Jn 3 :14-15). A tanítványok ezt nem hallották, de ha
hallották volna sem értették volna meg. Most azonban már Jézussal voltak
egy ideje, hallgatták szavait, nézték műveit, s megalázó körülményeit, a
papok és a nép szembeszegülése ellenére csatlakozni mertek Péter
vallástételéhez: "Te vagy a Krisztus, az élő Istennek Fia" (Mt 16:16).
Elérkezett tehát az idő, amely fellebbenti a jövőt eltakaró fátylat.
"Ettől fogva kezdé Jézus jelenteni az ő tanítványainak, hogy néki
Jeruzsálembe kell menni, és sokat szenvedni a vénektől és a főpapoktól
és az írástudóktól, és megöletni, és harmadnapon föltámadni" (Mt 16:21).
A
tanítványok szótlanul, szomorúan és csodálkozva hallgatták. Krisztus
elfogadta, hogy Péter, Isten Fiának ismeri el Őt, ezért most a
szenvedésére és halálára utaló szavai érthetetlennek tűntek. Péter nem
tudott csöndben maradni. Megragadta Mesterét, mintha közelgő végzete
elől akarná visszarántani, és így kiáltott: "Mentsen Isten, Uram! Nem
eshetik ez meg tevéled" (Mt 16:22).
Péter
szerette Urát, Jézus mégsem dicsérte meg, amiért így nyilvánította ki
vágyát, hogy megóvja a szenvedésektől. A tanítvány szavai nem segítették
vagy vigasztalták Jézust az előtte álló nagy próbában. Nem álltak
összhangban Isten kegyelmi szándékával az elveszett világ iránt, sem az
önfeláldozás leckéjével, melyet Jézus saját példájával tanított. Péter
nem szerette volna látni a keresztet Krisztus életművében. Szavai éppen
ellentétes benyomást keltettek, mint amit Krisztus el akart érni
követőinek elméjében, s a Megváltó indíttatást kapott, hogy a
legkeményebb dorgálást mondja ki, ami csak valaha elhagyta ajkát:
"Távozz tőlem Sátán; bántásomra vagy nékem; mert nem gondolsz az Isten
dolgaira, hanem az emberi dolgokra" (Mt 16:23).
Sátán
megpróbálta elcsüggeszteni, küldetésétől eltéríteni Jézust, s Péter vak
szeretetében a kísértésnek adott hangot. A gondolat szerzője a
gonoszság fejedelme volt. Az ő ösztönzése rejtőzött az erőszakos kérés
mögött. A pusztában Sátán felajánlotta Krisztusnak a világ feletti
uralmat, ha lemond az alázat és áldozat útjának vállalásáról. Most
ugyanezzel a kísértéssel jött Krisztus tanítványaihoz. Péter tekintetét a
földi dicsőségre akarta szegezni, hogy ne láthassa a keresztet, melyre
Jézus akarta arcát fordítani. Péteren keresztül Sátán újra Jézust akarta
megkísérteni. A Megváltó azonban nem hallgatott rá, gondolatai
tanítványa körül forogtak. Sátán beékelődött Péter és Mestere közé, hogy
a tanítvány szívét ne érinthesse Krisztus érette viselt
megaláztatásának látomása. Krisztus szavai nem Péternek szóltak, hanem
annak, aki megpróbálta őt elválasztani Megmentőjétől. "Távozz tőlem
Sátán" (Mt 16:23). Ne legyen többé ék köztem és tévelygő szolgám között.
Kerüljek szemtől szembe Péterrel, hogy felfedjem neki szeretetem
titkát.
Keserű
tanulság volt Péter számára, és nehezen fogta fel, hogy Krisztus földi
útja szenvedéseken, megaláztatásokon keresztül vezet. A tanítvány
vonakodott osztozni Urával a szenvedésben. A kemence tüzében azután
mégiscsak meg kellett tanulnia annak áldását. Sokkal később, amikor
aktivitása csökkent az évek és a munka terhei alatt, ezt írta:
"Szeretteim, ne rémüljetek meg attól a tűztől, amely próbáltatás végett
támadt köztetek, mintha valami rémületes dolog történnék veletek; sőt,
amennyiben részetek van a Krisztus szenvedéseiben, örüljetek, hogy az ő
dicsőségének megjelenésekor is vigadozva örvendezhessetek" (1Pt
4:12-13).
Jézus
most elmagyarázta tanítványainak, hogy az Ő önmegtagadó élete például
kell szolgáljon a saját életükhöz is. A tanítványokkal együtt magához
szólította az ott időző embereket is, és így szólt: "Ha valaki énutánam
akar jőni, tagadja meg magát, és vegye, fel az ő keresztjét minden nap,
és kövessen engem" (Mt 16:24). A kereszt fogalma Róma hatalmához
kapcsolódott. A legkegyetlenebb, legmegalázóbb halálnem eszköze volt. A
legaljasabb gonosztevőknek kellett maguknak vinniük a keresztet a
kivégzés színhelyére, s gyakran, amikor vállukra akarták helyezni,
kétségbeesett erőfeszítéssel tiltakoztak, míg megtörték őket, s a
kínzóeszközt rájuk kötözték. Jézus azt parancsolta követőinek, hogy
vegyék föl keresztjüket, és hordozzák Őutána. A tanítványok számára
szavai azt jelentették - noha csak homályosan értették meg azokat -,
hogy alá kell vetniük magukat a legkeserűbb megaláztatásnak, akár
mindhalálig Krisztus kedvéért. A Megváltó szavai nem érzékeltethettek
volna tökéletesebb alárendeltséget. Mindezt vállalta értük. Jézus
szemében a menny nem tűnt kívánatos helynek, ha eközben mi elveszünk. A
mennyei udvart megvetéssel, támadásokkal teli életre és szégyenteljes
halálra cserélte föl. Ő, aki gazdag volt a mennyben a mérhetetlen
kincsek között, szegénnyé lett, hogy szegénysége által mi
meggazdagodjunk. Azt az utat kell követnünk, melyen Ő járt.
Szeretni
a lelkeket, akikért Krisztus meghalt - ez az ÉN keresztre feszítését
jelenti. Aki Isten gyermeke, az ettől kezdve egy szemnek tekinti magát a
világ megmentésére lebocsátott láncban. Egy Krisztussal az Ő kegyelmi
tervében, s Vele jár, hogy megkeresse és megmentse, aki elveszett. A
keresztény embernek mindig észben kell tartania, hogy ő Istennek
szentelte magát, és jellemével Krisztust kell bemutatnia a világnak. Az
önfeláldozásnak, szeretetnek, együttérzésnek, melyek Krisztus életében
megnyilvánultak, újra meg kell jelenniük Isten munkásának életében.
"Valaki
meg akarja tartani az ő életét, elveszti azt; valaki pedig elveszti az ő
életét énérettem és az evangéliumért, az megtalálja azt" (Mk 8: 35). Az
önzés halál. A test egyetlen szerve sem maradhat életben, ha működését
csak önmagára korlátozza. A szív, ha nem tudná életadó vérét továbbítani
a kézbe és a fejbe, hamarosan elveszítené erejét. Az életadó vérhez
hasonlóan járja át Krisztus szeretete az Ő titokzatos testének minden
részét. Egymáshoz rendelt tagok vagyunk, s aki nem hajlandó másoknak
juttatni, az elpusztul. És "Mit használ az embernek, - mondta Jézus - ha
az egész világot megnyeri is, de az ő lelkében kárt vall? Avagy micsoda
váltságot adhat az ember az ő lelkéért?" (Mt 16: 26)
A
jelenlegi szegénységen és megaláztatáson túl megmutatta a
tanítványoknak dicsőséges eljövetelét, nem földi trón káprázatában,
hanem Istennek és a mennyei seregeknek dicsőségében. Azután így szólt:
"Megfizet mindenkinek az ő cselekedete szerint" (Mt 16:27). Bátorításul
ígéretet adott nekik: "Bizony mondom néktek: Azok között, akik itt
állanak, vannak némelyek, akik nem kóstolják meg a halált, amíg meg nem
látják az embernek Fiát eljőni az ő országában" (Mt 16:28). A
tanítványok azonban nem értették meg szavait. A dicsőség túlságosan
messzinek tűnt. Szemük a közelebbi dolgokra figyelt, a földi életre, a
szegénységre, megaláztatásra, szenvedésre. Le kell mondaniuk a Messiás
országáról alkotott ragyogó várakozásaikról? Nem fogják látni urukat
Dávid trónján megdicsőülni? Lehetséges, hogy Krisztusnak szerény,
hontalan vándorként kell élnie, akit megvetnek, elutasítanak, és halálra
adnak? Bánat nyomasztotta szívüket szeretett Mesterük miatt. Kétségek
is kínozták őket, mert felfoghatatlannak tűnt, hogy Isten Fiának ilyen
könyörtelen megaláztatást kell elszenvednie. Megkérdezték, miért kellene
önként Jeruzsálembe mennie, hogy ott úgy bánjanak Vele, ahogyan
elmondta. Hogyan nyugodhat bele ilyen sorsba, s hagyhatja őket még
nagyobb sötétségben, mint amilyenben voltak, mielőtt megnyilatkozott
nekik?
A
tanítványok úgy okoskodtak, hogy Cézárea Filippi tartományában Krisztus
kívül esik Heródes hatókörén. Nincs félnivalója a zsidók gyűlöletétől
vagy a rómaiak hatalmától. Miért nem ott dolgozik, távol a
farizeusoktól? Miért kell magát halálra adnia? Ha pedig meg kell halnia,
hogyan alapíthatja meg országát oly szilárdan, hogy a pokol kapui sem
vehetnek rajta diadalmat? A tanítványok számára ez valóban rejtély volt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése