A
Tízváros vidékén történt, hogy Jézus meggyógyította a gadarai
ördöngősöket. Az emberek itt megriadtak a disznók pusztulása miatt, és
Jézust távozni kényszerítették. Meghallgatták viszont hátrahagyott
küldötteit, és vágy ébredt szívükben, hogy láthassák Őt. Amikor újra
erre a vidékre jött, tömeg gyűlt köré, és egy nehezen szóló süketet
hoztak elé. Jézus nem csak szavakat mondott, amikor meggyógyította ezt a
beteget. Félrevonta a sokaságtól, ujját a fülébe helyezte, megérintette
nyelvét, feltekintett az égre, és felsóhajtott a gondolatra, hogy
mennyi fül nem nyílik meg az igazságnak, és mennyi nyelv nem akarja
megvallani az Üdvözítőt. A szóra: "Nyilatkozzál meg" (Mk 7:34), az ember
beszédkészsége helyreállt, s mit sem törődve a paranccsal, hogy
senkinek ne mondja el, széjjelhordozta gyógyulásának történetét.
Jézus
felment egy hegyre, ott köré sereglett a sokaság, elhozták a betegeket,
bénákat, és lábához fektették őket. Mindannyiukat meggyógyította, s az
emberek, noha pogányok voltak, dicsőítették Izrael Istenét. Három napig
folyamatosan szorongtak a Megváltó körül, éjjel a szabad ég alatt
aludtak, nappal Krisztus köré tömörültek, mohón itták szavait, nézték
tetteit. Három nap múltán élelmük elfogyott. Jézus nem akarta éhesen
elküldeni őket, ezért megbízta tanítványait, hogy adjanak nekik enni. A
tanítványok újra elárulták hitetlenségüket. Bethsaidában látták, hogy a
kevés, amijük volt, Krisztus áldásával elegendőnek bizonyult a sokaság
megelégítésére, most mégsem hozták elő bizalommal mindenüket, hogy Ő
erejével majd megszaporítja az éhező tömeg számára. Ráadásul a
Bethsaidánál jóllakatott emberek zsidók voltak, ezek pedig különféle
pogányok. A zsidó előítélet még mindig erősen munkálkodott a tanítványok
szívében, és így feleltek Jézusnak: "Honnan elégíthetné meg ezeket
valaki kenyérrel itt e pusztában?" (Mk 8:4) De szavának engedelmeskedve
mégis előhozták amijük volt - hét kenyeret és két halat. A sokaság
jóllakott, hét nagy kosár telt meg a maradékkal. Az asszonyokon és
gyermekeken kívül négyezer férfi kapott így erőre, s boldogan, hálás
szívvel távoztak.
Jézus
tanítványaival hajóra szállt, s átkelt a tavon Magdalába, a Genezáreti
síkság déli szélére. Tírusz és Szidón határában felüdítette lelkét a
Sziróföníciai asszony bízó hite. A Tízváros pogány népe örömmel fogadta.
Most, hogy még egyszer partra szállt Galileában - ahol hatalmát a
legszembetűnőbben mutatta meg, ahol legtöbb irgalmas cselekedetét
művelte, tanítását adta - megvető hitetlenséggel fogadták.
Farizeusok
küldöttsége jött Hozzá, akikhez csatlakoztak a gazdag és úri
szadduceusok képviselői, a papok pártja, a kételkedők, a nemzet
arisztokratái. A két tagozat között kibékíthetetlen ellenségesség
uralkodott. A szadduceusok az uralkodó hatalom kegyét keresték, hogy
helyzetüket, befolyásukat fenntarthassák. Másfelől a farizeusok a
rómaiakkal szembeni általános gyűlöletet táplálták, és várták az időt,
amikor lerázhatják elnyomójuk jármát. Most azonban a farizeusok és
szadduceusok összefogtak Krisztus ellen. Hasonló a hasonlóhoz - a gonosz
bárhol legyen is, szövetkezik a gonosszal a jó elpusztítására.
{DA 405.2}
A
farizeusok és szadduceusok most Krisztushoz jöttek, hogy égi jelt
kérjenek. Amikor Józsué idejében Izrael kiment, hogy megütközzék a
kananeusokkal Betharámnál, vezérük parancsára megállt a nap, míg el nem
érték a győzelmet. Történelmükben sok hasonló csoda történt. Ilyesfajta
jelt követeltek Jézustól. Azonban a zsidóknak nem ilyen jelre volt
szükségük. Nem szolgálta volna javukat több külső bizonyság. Nem
szellemi megvilágosodásra, hanem lelki megújulásra volt szükségük.
"Képmutatók
- mondotta Jézus - az ég ábrázatját meg tudjátok ítélni (az ég
megfigyelésével előre megmondjátok az időjárást) az idők jeleit pedig
nem tudjátok?" (Mt 16:3) Krisztusnak a Szentlélek ereje által szólt
szavai bűnösnek mondták ki őket - ez volt a jel, melyet Isten
üdvösségükre adott. Közvetlenül a mennyből kaptak jeleket Krisztus
küldetésének igazolására. Az angyalok pásztorokhoz szóló éneke, a galamb
és az égi hang keresztségekor Mellette tanúskodtak.
"Ő
pedig lelkében felfohászkodván, monda: Miért kíván jelt ez a
nemzetség?" (Mk 8:12) "Nem adatik néki jel, hanemha a Jónás prófétának
jele" (Mt 16:4). Amiképpen Jónás három nap, három éjjel volt a cethal
gyomrában, azonképpen Krisztusnak is ugyanaddig kellett "a föld
gyomrában" lennie. És ahogyan Jónás prédikálása jel volt a niniveieknek,
úgy Krisztus prédikálása is jel volt a saját nemzedékének. De micsoda
különbség mutatkozott az ige fogadtatásában! A nagy pogány város lakói
megremegtek Isten figyelmeztető szózatának hallatán. Királyok, nemesek
megalázkodtak, a hatalmas és a kicsiny együtt kiáltott a menny
Istenéhez, Ő pedig megkegyelmezett nekik. "Ninive férfiai az ítéletkor
együtt támadnak majd fel ezzel a nemzetséggel, és kárhoztatják ezt -
mondotta Krisztus - mivelhogy ők megtértek a Jónás prédikálására; és ímé
nagyobb van itt Jónásnál" (Mt 12:41).
Krisztus
minden csodája istenségének egy-egy jele volt. Pontosan azt művelte,
amit a Messiásról megjövendöltek, de a farizeusok ezeket az irgalmas
cselekedeteket valóságos sértésnek tekintették. A zsidó vezetők
szívtelen közönnyel nézték az emberi szenvedéseket. Sok esetben önzésük,
elnyomásuk okozta a szenvedést, melyen Krisztus könnyített. Ezért
csodái szemrehányásként érték őket.
Ami
a zsidókat a Megváltó munkájának elvetésére késztette, az éppen isteni
jellemének legfőbb bizonyítéka volt. Csodáinak az a legnagyobb
jelentősége, hogy az emberiség áldására cselekedte őket. Élete Isten
jellemét nyilatkoztatta ki - ez a legfőbb bizonyítéka annak, hogy Ő
Istentől jött. Isten művét végezte, Isten igéit szólta. Az ilyen élet
minden csodánál nagyobb.
Amikor
napjainkban elhangzik az igazság üzenete, a zsidókhoz hasonlóan sokan
kérik: mutass nékünk jelt! Tégy csodát! Krisztus nem művelt csodát a
farizeusok követelésére. Nem tett csodát a pusztában sem Sátán
hízelkedése után. Nem részesít minket erejében önmagunk igazolására,
vagy hitetlenségünk, büszkeségünk kielégítésére. Az evangélium nem
nélkülözi isteni eredetének jeleit. Nem csoda-e, hogy kitörhetünk Sátán
fogságából? A Sátánnal szembeni ellenségeskedés nem természetes az
emberi szív számára, azt Isten kegyelme plántálja el. Amikor valaki,
akit önfejű, makacs akarat tartott hatalmában, megszabadul, és teljes
szívvel aláveti magát Isten mennyei küldöttei vonzásának, csoda történik
- ugyanez következik be, midőn valaki súlyos csalás után megérti az
erkölcsi igazságot. Valahányszor megtér egy lélek, megtanulja Istent
szeretni, és parancsolatait megtartani, beteljesül Isten ígérete: "És
adok néktek új szívet és új lelket adok belétek" (Ez 36:26). Az emberi
szív megváltozása, az emberi jellem átalakulása olyan csoda, mely az
örökké élő, lelkek mentésén fáradozó Megváltót nyilatkoztatja ki. A
következetesen Krisztusban élt élet nagy csoda. A Szentlélek jelenléte
legyen a most és mindig megnyilvánuló jel Isten Igéjének hirdetésekor,
hogy az Ige megújító erővé váljék hallgatói számára. Isten ezzel
tanúsítja a világ előtt Fiának isteni küldetését.
Akik
jelt vártak Jézustól, annyira megkeményítették szívüket a
hitetlenségben, hogy nem fedezték fel jellemében az isteni
hasonlatosságot. Nem akarták látni, hogy küldetése az Írások
beteljesedését jelenti. A gazdag emberről és Lázárról szóló példázatában
Jézus ezt mondta a farizeusoknak: "Ha Mózesre és a prófétákra nem
hallgatnak, az sem győzi meg őket, ha valaki a halottak közül feltámad"
(Lk 16:31). Sem mennyen, sem földön adott jel nem segít rajtuk.
Jézus
"lelkében felfohászkodván" elfordult a gáncsoskodók csoportjától, s
visszatért a hajóra tanítványaival. Nyomasztó csöndben újra átszelték a
tavat. Nem tértek vissza a kiindulási pontra, hanem Bethsaida felé
vették útjukat, ahol az ötezret megvendégelték. Amikor elérték a túlsó
partot, Jézus így szólt: " Vigyázzatok és őrizkedjetek a farizeusok és
szadduceusok kovászától" (Mt 16:6). A zsidóknál Mózes ideje óta szokás
volt a kovászt eltávolítani házukból a húsvét idején, mert úgy tanulták,
hogy azt a bűn jelképének tekintsék. A tanítványok mégsem értették meg
Jézust. Olyan hirtelen távoztak Magdalából, hogy elfelejtettek kenyeret
venni, és csak egyetlen cipójuk volt. Azt hitték, Krisztus erre a
körülményre hivatkozik, és arra figyelmezteti őket, hogy ne vásároljanak
kenyeret a farizeusoktól vagy a szadduceusoktól. Hitük, lelki
felfogóképességük hiányos volta miatt gyakran ehhez hasonlóan
félreértették szavait. Ekkor Isten megfeddte őket, amiért azt gondolták,
hogy aki ezreket táplált néhány hallal és árpakenyérrel, az ezzel az
ünnepélyes figyelmeztetéssel pusztán időleges táplálékra utal.
Fennforgott a veszély, hogy a farizeusok és szadduceusok ravasz
okoskodása a hitetlenség kovászát keleszti meg tanítványaiban, s végül
könnyelműen fogják föl Krisztus munkásságát.
A
tanítványok hajlottak a gondolatra, hogy Mesterüknek teljesítenie
kellett volna a mennyei jelre vonatkozó kérést. Hitték, hogy tökéletesen
képes megtenni, s egy ilyen jel elhallgattatná ellenségeit. Nem vették
észre ezeknek a kötekedőknek a képmutatását.
Hónapokkal
később, "mikor sok ezerből álló sokaság gyűlt egybe, annyira hogy
egymást letapossák", Jézus megismételte ugyanezt a tanítást. "Kezdé az ő
tanítványainak mondani: Mindenekelőtt oltalmazzátok meg magatokat a
farizeusok kovászától, mely a képmutatás" (Lk 12:1).
Az
ételbe kevert kovász észrevétlenül hat, az egész tésztát saját
természetére formálja. Ugyanígy, ha a képmutatás helyet kap a szívben,
átjárja a jellemet és az életet. A farizeusok képmutatásának egyik
kiugró példáját már megdorgálta Krisztus, amikor elítélte a "Korbán"
gyakorlatát. Ezzel a gyermeki kötelességek semmibevevését a templom
javára történő áldozás álruhájába bújtatták el. Az írástudóknak és a
farizeusoknak megtévesztő, félrevezető elveik voltak. Álcázták
tanításaik igazi célját, s minden alkalmat felhasználtak, hogy ezeket
mesterien belophassák hallgatóik elméjébe. Ezek a hamis elvek, ha
egyszer elfogadták őket, úgy munkálkodtak, mint a kovász a lisztben,
átjárták és átformálták a jellemet. Ez a megtévesztő tanítás tette oly
nehézzé az emberek számára, hogy befogadják Krisztus igéjét.
Hasonló
hatást gyakorolnak ma is azok, akik Isten törvényét a maguk
eljárásaihoz igazítva próbálják magyarázni. Ez a réteg nem támadja
nyíltan a törvényt, hanem úgy akarja aláásni annak elveit, hogy
megtévesztő elméleteket eszel ki. Magyarázataikkal lerontják a törvény
erejét.
A
farizeusok képmutatása önzésükből eredt. Életük célja az
önfelmagasztalás volt. Emiatt csavarták ki és alkalmazták tévesen az
Írásokat, ez vakította el őket Krisztus küldetésének célját illetően.
Még Krisztus tanítványait is fenyegette e bűn melengetésének veszélye.
Ha valaki Jézus követői közé sorolta magát, de nem hagyott el mindent
azért, hogy tanítványa lehessen, az nagy mértékben a farizeusi okoskodás
befolyása alá került. Az ilyenek gyakran ingadoztak hit és hitetlenség
között, nem fedezték föl a Krisztusban elrejtett bölcsesség kincseit. A
tanítványok, bár külsőleg mindent elhagytak Jézus kedvéért, szívükben
azonban nem szűntek meg nagy dolgokat igényelni maguknak. Ebből a
lelkületből alakult ki az a viszály, hogy ki a nagyobb. Ez az, ami
közéjük és Krisztus közé ékelődött, ami miatt oly kevéssé volt
rokonszenves nekik önfeláldozó küldetése, s oly lassan értették meg a
megváltás titkát. Ha a kovász teljesen kifejtheti hatását, romlást,
pusztulást okoz, ugyanezt teszi az önző lelkület is - ha ápolgatják,
beszennyezi és tönkreteszi a lelket.
Urunk
mai követői között is, csakúgy, mint régen, mennyire elterjedt ez az
alattomos, leplezett bűn! Milyen gyakran beszennyezi Krisztusért végzett
szolgálatunkat, egymással való közösségünket az önfelmagasztalás titkos
vágya! Milyen tettre kész az önmagunkat kitüntető gondolat, az emberi
elismerés utáni vágy! Az én szeretete, az Isten által kijelöltnél
könnyebb út keresése vezet oda, hogy az isteni előírásokat emberi
elméletekkel és hagyományokkal helyettesítjük. Krisztus figyelmeztető
szavai saját tanítványaihoz szólnak: "Vigyázzatok, őrizkedjetek a
farizeusok kovászától!" (Mk 8:15).
{DA 409.2}
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése