Alkonyodik,
midőn Jézus maga mellé szólítja három tanítványát, Pétert, Jakabot és
Jánost, átvezeti őket a mezőkön, messze föl egy rögös ösvényen, egy
magányos hegyoldalra. A Megváltó és tanítványai egész nap utaztak,
tanítottak, s a hegymászás most még jobban kifárasztja őket. Krisztus
leemelte a terhet számos szenvedő testéről, lelkéről, az élet áramát
adta kimerült porhüvelyükbe, de Ő maga is ember, és tanítványaihoz
hasonlóan elfárasztja a hegymenet.bearanyozza ösvényüket. Ám hamarosan elhal a fény a hegyen és a völgyben
is, a nap lebukik a nyugati láthatáron, s a magányos vándorokra az éj
sötétje borul. A környezet homálya összhangban áll szomorú életükkel,
mely köré mind sűrűbb felhők gyülekeznek.
A
tanítványok nem merik megkérdezni Krisztust, hová megy és miért. Jézus
gyakran töltött imában a hegyen egész éjszakákat. Ő, akinek keze
formálta a hegyet és völgyet, otthon érzi magát a természetben, élvezi
csöndjét. A tanítványok követik Krisz?ust, ahová megy, de csodálkoznak,
miért vezeti őket Mesterük ezen a fárasztó, meredek helyen, amikor ők is
kimerültek, s Neki is pihenésre volna szüksége.
Végül
Krisztus szól, hogy ne menjenek tovább. Néhány lépést távolodik, s a
Fájdalmak Férfia erős kiáltásokkal és könnyhullatásokkal esedez. Erőért
könyörög, hogy kiállhassa a próbát az emberiség érdekében. Újra
kapcsolatba kell kerülnie a Mindenhatóval, mert csak így képes
szembenézni a jövővel. Kiönti szívbéli vágyakozását tanítványaiért, hogy
a sötétség hatalmának órájában hitük el ne fogyatkozzék. A harmat
elborítja meghajló alakját, de Ő most nem érzi. Az éj árnyai sűrűn köré
telepednek, de Ő nem törődik homályukkal. Így telnek lassan az órák. A
tanítványok eleinte őszinte odaszenteléssel, vele egységben imádkoznak,
egy idő után azonban hatalmába keríti őket a fáradtság, s miközben
figyelmüket a helyszínre igyekszenek fordítani, elalszanak. Jézus
beszélt nekik szenvedéseiről, magával vitte őket, hogy imában
egyesüljenek vele, s most érettük imádkozik. A Megváltó látta
tanítványai bánatát, enyhíteni akarta szomorúságukat, biztosítani
kívánta őket, hogy hitük nem volt hiábavaló. Még a tizenkettő közül sem
tudja mindenki elfogadni a kinyilatkoztatást, melyet adni óhajt. Csak
azt a hármat választotta ki, hogy vele legyenek a hegyen, akik majd
tanúi lesznek Gecsemáné-kerti gyötrelmének. Imájának most az a tárgya,
hogy tanítványai láthassák ama dicsőséget, amely az Övé volt az Atyával a
világ alapítása előtt, s országa nyilatkozzék meg emberi szemeik
számára, tanítványai erősödjenek meg, mert látták azt. Azért könyörög,
hogy lássák istenségének megnyilatkozását, ami majd vigaszt nyújt nekik
szenvedései tetőfokának órájában, s biztosan tudhassák: Ő Isten Fia, és
szégyenteljes halála a megváltási terv részét képezi.
Imája
meghallgattatik. Miközben alázatosan a sziklás földre borul, hirtelen
megnyílik az ég, Isten városának aranykapui szélesre tárulnak, s a
hegyről leszálló szent fényesség beragyogja a Megváltó alakját.
Istensége belülről átragyog az emberin, s egybeolvad a föntről jövő
dicsőséggel. Térdéről felemelkedve ott áll Krisztus isteni fenségben.
Megszűnt a lelki gyötrelem. Arca most fénylik, "mint a nap ", ruhája,
"fehér, mint a fényesség" (Mt 17:2).
A
tanítványok fölébrednek, nézik a hegyet beragyogó dicsőség áradatát.
Félelemmel vegyes ámulattal szemlélik Mesterük sugárzó alakját. Amint
szemük hozzászokik a csodás fényhez, látják, hogy Jézus nincs egyedül.
Mellette áll két mennyei lény, bensőségesen beszélgetnek vele. Egyikük
Mózes, aki a Sínai hegyen beszélt Istennel, másikuk Illés - akinek
megadatott az a magas kiváltság, ami Ádám fiai közül rajta kívül csak
egynek -, kit sohasem győzött le a halál hatalma.
Ezerötszáz
évvel azelőtt Mózes a Piszga hegyén állva szemlélte az Ígéret Földjét. A
Meribánál elkövetett bűne miatt azonban nem mehetett be oda. Nem neki
jutott az öröm, hogy Izrael seregeit atyáik örökségébe vezesse. Gyötrődő
könyörgése: "Hadd menjek át kérlek, és hadd lássam meg azt a jó földet,
amely a Jordánon túl van, és azt a jó hegyet, és a Libanont!" (5Móz 3 :
25) - nem talált meghallgatásra. A remény, mely negyven évig
megvilágította a pusztai vándorlás sötétjét, nem teljesült. Egy pusztai
sírba torkollott annyi esztendő küszködése, nyomasztó gondja. Ám Ő, aki
"véghetetlen bőséggel mindeneket megcselekedhetik, feljebb hogynem mint
kérjük vagy elgondoljuk," (Ef 3:20) ilyen mértékben válaszolt
szolgájának imájára. Mózes általment a halál országán, de nem kellett a
sírban maradnia. Maga Krisztus hívta elő az életre. Sátán, a kísértő
követelte Mózes testét vétke miatt, de Krisztus, a Megváltó előhozta őt a
sírból (Vö. Júd 9!).
A
megdicsőülés hegyén Mózes tanú volt rá, hogy Krisztus győzött a bűn és a
halál fölött. Azokat jelképezte, akik az igazak föltámadásakor
előjönnek a sírból. Illés, aki anélkül ment a mennybe, hogy meghalt
volna, azokat jelképezte, akik élni fognak a földön Krisztus második
eljövetelekor, akik elváltoznak "nagy hirtelen, egy szempillantásban, az
utolsó trombitaszóra", amikor "szükség, hogy ez a romlandó test
romolhatatlanságot öltsön magára", és "e halandó test halhatatlanságot
öltsön magára" (lKor 15:52-53). Jézus mennyei világosságba öltözött,
ahogyan meg fog jelenni, amikor eljön "másodszor bűn nélkül" (Zsid 9:28)
üdvösségre. Mert el fog jönni "az ő Atyja dicsőségében a szent
angyalokkal". (Mk 8:38) A Megváltó tanítványainak adott ígérete most
beteljesedett. A hegyen kicsinyített formában látható volt a dicsőség
jövendő országa: Krisztus, a király; Mózes, a feltámadott szentek; és
Illés, az elváltozott szentek képviselője.
A
tanítványok még nem fogják föl a látottakat, de örvendeznek, amiért
hosszútűrő tanítójukat - aki gyöngéd és alázatos, s gyámoltalan
idegenként vándorol ide-oda - megtisztelik a menny kiváltságosai. Azt
hiszik, Illés a Messiás uralkodását fogja bejelenteni, s Krisztus
országát hamarosan megalapítják a földön. Félelmük, csatódásuk emlékét
örökre elűzhetik. Szeretnének ott maradni, ahol Isten dicsősége
megnyilatkozott. Péter felkiált: "Mester, jó nékünk itt lennünk:
csináljunk azért három hajlékot, egyet néked, Mózesnek is egyet, és
egyet Illésnek." (Lk 9:33) A tanítványok bizonyosak afelől, hogy Mózes
és Illés Mesterük védelmére, királyi tekintélyének megalapozására
érkezett.
A
koronát azonban a keresztnek kell megelőznie. Beszélgetésük tárgya nem
Krisztus trónra emelése, hanem Jeruzsálemben bekövetkező halála. Jézus
egyedül járt az emberek között, hordozta az emberiség gyengeségeit,
annak fájdalma, bűne ránehezedett. Mennél inkább nyomasztotta a közelgő
próba lelkileg annál inkább egyedül maradt a világban, mely nem ismerte
fel Őt. Még szeretett tanítványai is elmerültek saját kételyeikben,
bánatukban, vérmes reményeikben, s nem fogták föl küldetésének titkát.
Egykor a menny szeretete és közössége övezte, de az Általa teremtett
világban magányos volt. Most a menny elküldte követeit Jézushoz; nem
angyalokat, hanem embereket, akik elszenvedtek fájdalmat, bánatot, és
együtt tudtak érezni a Megváltóval földi életének próbájában. Mózes és
Illés Krisztus munkatársai voltak. Vele együtt sóvárogták az emberiség
megváltását. Mózes Izraelért könyörgött: "De most bocsásd meg bűnüket;
ha pedig nem: törölj ki engem a te könyvedből, amelyet írtál" (2Móz
32:32). Illés ismerte a lélek magányosságát, a három és fél éves éhség
idején hordozta a nemzet gyűlöletének és bajának terhét. Egyedül állt ki
Istenért a Kármel hegyén. Egyedül menekült a pusztába fájdalmával,
kétségbeesésével. Isten ezeket az embereket választotta az összes,
trónját körülvevő angyal felett, hogy beszéljenek Jézussal szenvedésének
körülményeiről, s vigasztalják, biztosítsák a menny együttérzéséről. A
világ reménye, minden emberi lény üdvössége volt beszélgetésük lényege.
Mivel
elnyomta őket az álom, a tanítványok keveset hallottak a Krisztus és a
mennyei követek közötti beszélgetésből. Elmulasztottak vigyázni és
imádkozni, így nem részesülhettek abban, amit Isten adni kívánt nekik:
Krisztus szenvedéseinek és az azt követő dicsőségnek a megismerésében.
Elveszítették azt az áldást, amely az övék lehetett volna, ha ők is
vállalják az önfeláldozást. A tanítványok késedelmesek voltak a hit
dolgában, kevésre becsülték a kincset, mellyel a menny gazdaggá akarta
tenni őket.
Mégis
nagy világosságot kaptak. Megbizonyosodtak róla, hogy az egész menny
ismeri a zsidó nemzet bűnét, Krisztus elvetését. Mélyebben
betekinthettek az Üdvözítő munkájába. Olyan dolgokat látott szemük és
hallott fülük, melyek meghaladják az emberi értelmet. "Szemlélői" voltak
"az ő nagyságának" (2Pt 1:16), megértették, hogy Jézus valóban a
Messiás, akiről a pátriárkák és próféták bizonyságot tettek, akit a
mennyei világ is elismer.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése