A
galileai tenger közelében, a hegyoldalban, árnyas fák között hívta el
Jézus a tizenkettőt apostoli feladatra, és itt tartotta hegyi beszédét
is. A mezők és hegyek Jézus kedvelt pihenőhelyei voltak, sokszor inkább a
szabad ég alatt tanított, mint a templomban vagy zsinagógákban.
Egyetlen zsinagóga sem fogadhatta volna be az Őt követő tömeget, ám
Jézus nemcsak ezért tanított mezőkön, ligetekben. Szerette a természet
tájait. Minden csendes, visszavonulásra alkalmas hely szent templom volt
számára.
A
föld első lakói Éden fáit választották szentélyüknek. Krisztus ott
érintkezett az emberiség atyjával. A Paradicsomból történt kiűzetés után
még mindig az erdőkön, mezőkőn imádkoztak ősszüleink, Krisztus ott
kereste fel őket kegyelmének evangéliumával. Krisztus beszélt Ábrahámmal
Mamré tölgyesében, Izsákkal, amikor kiment estefelé a mezőre
elmélkedni, Jákóbbal a bétheli domboldalon, Mózessel Midión hegyein, és a
nyáját őrző gyermek Dáviddal. Krisztus az, aki úgy rendelte, hogy
Izrael népe tizenöt évszázad óta minden évben egy hétre elhagyja
otthonát, vegyék "szép fának gyümölcsét, pálmafa ágait, sűrű levelű fa
lombját, és patak mellett való fűzgallyakat" (3Móz 23:40), és lakozzanak
az ezekből készített sátorokban.
A
tanítványok oktatásakor Jézus a város zűrzavarából való visszavonulást
választotta, mert a mezők és halmok csöndje jobban összhangban állt az
önmegtagadás leckéivel, melyeket meg akart tanítani nekik. Szolgálata
során szívesen gyűjtötte Maga köré az embereket a kék ég alatt, füves
domboldalon vagy tóparton. Itt, ahol saját teremtett művei vették körül,
hallgatóinak gondolatait a mesterséges dolgokról a természetiekre
terelhette. A természet növekedése, fejlődése feltárta országának
alapelveit. Amikor az ember feltekint Isten hegyeire, látja kezének
csodálatos műveit, az isteni igazság értékes leckéit ismerheti meg. A
természet dolgai Krisztus tanítását ismétlik. Így van ez mindenkivel,
aki szívében megy ki a mezőkre Krisztussal. Érzi, hogy szent befolyás
veszi körül. A természet dolgai megtestesítik az Úr példázatait,
ismétlik tanácsait. Amikor a természetben kapcsolatba kerülünk Istennel,
a gondolatok felemelkednek, a szív pedig nyugodalmat lel.
Most
kellett megtenni az első lépést az egyház szervezése felé, amely majd
Krisztus távozása után képviseli Őt a földön. Nem állt rendelkezésükre
költséges szentély, hanem a Megváltó olyan csendes helyre vezette
tanítványait, amilyet Ő szeretett, s lelkükben e nap szent tapasztalatai
örökre összeforrtak a hegy, a völgy, a tenger szépségével.
Jézus
azért hívta el tanítványait, hogy tanúbizonyságként küldhesse szét
őket, és hirdessék a világnak, amit Tőle hallottak és láttak. Hivatásuk a
legfontosabb volt valamennyi elhivatott emberi feladat között,
közvetlenül a Krisztusé után következett. Isten munkatársaivá kellett
lenniük a világ megmentésében. Ahogyan az testamentumban a tizenkét
pátriárka Izrael képviselője, úgy kellett a tizenkét apostolnak
képviselnie az evangéliumi egyházat.
A
Megváltó ismerte a kiválasztottak jellemét. Minden gyöngeségükbe,
hibájukba belelátott, tudott a leselkedő veszélyekről, a rájuk nehezedő
felelősségről, és szívből aggódott választottaiért. Egész éjszaka
egyedül imádkozott érettük a galileai tengert szegélyező hegyen,
miközben ők a hegy lábánál aludtak. Az első hajnali fénysugár
megjelenésekor Magához szólította őket, mert fontos közlendője volt.
Ezek
a tanítványok már egy ideje tevékenyen részt vettek Jézus munkájában.
János és Jakab, András és Péter Fileppel, Nátánaellel és Mátéval
közelebb álltak Hozzá, mint a többiek, és több csodáját látták. Pétert,
Jakabot és Jánost fűzte Hozzá a legszorosabb kapcsolat. Szinte állandóan
Vele voltak, látták csodáit, hallották szavait. János még
bensőségesebben vonzódott Jézushoz, úgyhogy neki ez a megkülönböztetés
jutott: akit Jézus szeret. A Megváltó mindnyájukat szerette, de János
volt a legfogékonyabb lélek. A többieknél fiatalabb volt, és gyermeki,
még bízóbb hittel tárta ki szívét Jézusnak. Így egyre mélyült egymás
iránti rokonszenvük Krisztussal, s a Megváltó általa közölte népével
legmélyebb lelki tanításait.
Az
apostolok egyik csoportjának élén Filep neve áll. Ő volt az első
tanítvány, akihez Jézus határozott parancsa szólt: "Kövess engem!" (Jn
1:44) Filep bethsaidai volt, csakúgy, mint András és Péter. Hallgatta
Keresztelő János tanítását, hallotta a kijelentést: Krisztus Isten
Báránya. Filep őszintén kereste az igazságot, de szívében lassan fogant
meg a hit. Noha csatlakozott Krisztushoz, de Nátánaelnek tett
kijelentéséből érződik, hogy nem volt teljesen meggyőződve Jézus
istenségéről. Bár Krisztust a mennyei hang mondotta Isten Fiának, Filep
számára Ő mégis a "názáreti Jézus, Józsefnek fia" volt. (Jn 1: 46) Az
ötezer megvendégelésekor újra kitűnt Filep hitetlensége. Jézus
megpróbálta őt a kérdéssel: "Honnan vegyünk kenyeret, hogy ehessenek
ezek?" Filep válasza hitetlenséget sugallt: "Kétszáz dénár árú kenyér
nem elég ezeknek, hogy mindenikük kapjon valami keveset" (Jn 6:5.7).
Jézus elszomorodott. Bár Filep látta műveit és érezte erejét, mégsem
volt hite. Amikor a görögök Jézus után érdeklődtek Filepnél, ő nem
ragadta meg az alkalmat, hogy bemutassa őket a Megváltónak, hanem elment
Andrásnak szólni. Mi több, Filep szavai a keresztrefeszítés előtti
utolsó órákban is inkább gyengítették a hitet. Amikor Tamás azt mondta
Jézusnak: "Uram, nem tudjuk hová mégy; mimódon tudhatjuk azért az utat?
", a Megváltó így felelt: "Én vagyok az út, az igazság és az élet. [...]
Ha megismertetek volna engem, megismertétek volna az én Atyámat is."
Filep a hitetlenség hangján szólalt meg: "Uram, mutasd meg nékünk az
Atyát, és elég nékünk!" (Jn 14:5,8) Ilyen nehéz felfogású, hitben gyenge
volt az a tanítvány, aki már három éve Jézussal járt.
Filep
hitetlenségével szerencsés ellentétben állt Nátánael gyermeki bizalma.
Mélységesen komoly természetű ember volt, hite a láthatatlan dolgok
valóságába kapaszkodott. Mindazonáltal Filep is Krisztus iskolájának
tanulója volt, s az isteni Tanító türelmesen hordozta hitetlenségét,
nehézfejűségét. Amikor a Szentlélek kitöltetett a tanítványokra, Filep
az isteni rendelés szerinti tanítóvá lett. Tudta, miről beszél és olyan
bizonyossággal tanított, hogy meggyőződést ültetett hallgatóiba.
Mialatt
Jézus a tanítványokat elrendelt hivatásukra készítette elő, közéjük
nyomult valaki, aki nem kapott elhívást. Iskariótes Júdás volt az,
Krisztus állítólagos követője. Most előtérbe lépett, és helyet követelt a
tanítványoknak ebben a szűkebb körében. Nagyon komolyan, és látszólag
őszintén jelentette ki: "Mester, követlek téged, akárhova mégy" (Mt
8:19). Jézus nem utasította el, se nem üdvözölte, hanem szomorúan csak
ennyit mondott: "A rókáknak vagyon barlangjuk és az égi madaraknak
fészkük; de az ember Fiának nincs hová fejét lehajtani" (Mt 8:20). Júdás
hitt Jézusban, mint Messiásban, s az apostolokhoz való csatlakozása
révén remélte, hogy magas tisztséget tölthet be az új országban. Jézus
ezt a reményt akarta elvágni szegénységének kimondásával.
A
tanítványok alig várták, hogy Júdás is közéjük kerüljön. Megjelenése
parancsoló, felfogása éles, jó szervező, ők ajánlották Jézusnak, mint
aki majd nagyban segíti munkáját. Meglepődtek, hogy Jézus oly hűvösen
fogadta.
A
tanítványokat nagy csalódás érte azzal, hogy Jézus nem próbálta
megnyerni Izrael vezetőinek támogatását. Úgy érezték, hibát követ el
azzal, hogy nem veszi igénybe ezeknek a befolyásos férfiaknak a
támogatását ügye megerősítésére. Ha Júdást visszautasítja, gondolatban
megkérdőjelezték volna Mesterük bölcsességét. Júdás későbbi története
megmutatta nekik, milyen veszélyes dolog világi szempontoknak engedni,
amikor el kell dönteni, hogy alkalmas-e valaki Isten munkájára. Az olyan
emberek közreműködése, akiket a tanítványok szerettek volna megnyerni, a
mű átjátszását jelentette volna a legádázabb ellenség kezére.
Amikor
Júdás a tanítványokhoz csatlakozott, még nem volt érzéketlen Krisztus
jellemének szépsége iránt. Érezte az isteni erő befolyását, mely
lelkeket vonzott a Megváltóhoz. Ő, aki nem azért jött, hogy a megrepedt
nádat eltörje vagy a pislogó gyertyabelet kioltsa, ezt a lelket sem
utasíthatta el, amíg egy kevés vágy is élt benne a világosság iránt. A
Megváltó olvasott Júdás szívében. Ismerte a bűnnek azt a mélységét,
ahova Júdás süllyed, ha csak Isten kegyelme meg nem szabadítja. Amikor
kapcsolatba lépett ezzel a férfival, oda helyezte, ahol nap mint nap
érintkezésbe kerülhet az Ő túláradó, önzetlen szeretetével. Ha megnyitja
szívét Krisztusnak, az isteni kegyelem száműzi az önzés démonát, és
Júdás is Isten országának alattvalója lehet.
Isten
úgy fogadja az embert, ahogy van; emberi jellemvonásaival együtt;
kiképzi szolgálatára, ha nevelhető és tanul Tőle. Nem azért választja
ki, mert tökéletes, hanem fogyatékosságai ellenére is éppen azért, hogy
az igazság ismerete és gyakorlása által, Krisztus kegyelmével
átalakulhasson az Ő képmására.
Milyen
szelíden bánt későbbi árulójával a Megváltó! Tanításában Jézus
hangsúlyozta a jótékonyság elvét, ami a kapzsiság igazi gyökerébe vág.
Lefestette Júdás előtt a telhetetlenség förtelmességét, s a tanítvány
nemegyszer rádöbbent, hogy az ő jellemét rajzolta meg, az ő bűnére mutat
rá, mégsem vallotta meg és hagyta el hamisságát. Önelégült volt, és
ahelyett, hogy ellenállt volna a kísértésnek, folytatta tisztességtelen
eljárásait. Krisztus élő példaként állt előtte, mivé lehet, ha javára
fordítja az isteni közbenjárást és szolgálatot, ám a tanítások süket
fülekre találtak Júdásnál.
Amikor
kapcsolatba került Jézussal, még voltak olyan jellemvonásai, melyek
áldást jelenthettek volna az egyház számára. Ha felveszi Krisztus
igáját, az apostolok egyik vezetője lehetett volna, ezzel szemben amikor
rámutattak hibáira, megkeményítette szívét, büszkén, lázadva, saját
önző célkitűzéseit választotta, és így alkalmatlanná tette magát az
Istentől néki szánt munkára.
Mindegyik
tanítványnak súlyos fogyatékosságai voltak, amikor Jézus szolgálatába
szólította őket. Még maga János sem - aki pedig a legszorosabb
kapcsolatba került a szelíd, alázatos Megváltóval - volt természeténél
fogva szelíd és hajlékony. Testvérével "mennydörgés fiainak" (Mk 3:17)
nevezték. Míg Jézussal voltak, bármilyen csekély, Vele szemben
tapasztalt megvetés fellobbantotta méltatlankodásukat, harciasságukat.
Ingerültség, bosszú, bíráló lelkület mind-mind jelen volt a szeretett
tanítványban is. Napról napra látta Jézus szelídségét, türelmét,
hallotta tanításait az alázatosságról, hosszútűrésről, - mindez
ellentétben állt saját erőszakos természetével. Szívét megnyitotta az
isteni befolyás előtt, és nemcsak hallgatója, hanem megvalósítója is
lett a Megváltó szavainak. Az ént elrejtette Krisztusban. Megtanulta
viselni Krisztus igáját, hordozni a terhét.
Jézus
megrótta tanítványait, figyelmeztette, óvta őket, János és testvérei
mégsem hagyták el Őt - Jézust választották, még ha dorgálta is őket. A
Megváltó sem szakított velük gyengeségeik, tévedéseik miatt. Ők
mindvégig osztoztak megpróbáltatásaiban, tanulmányozták életének
példáját. Krisztusra tekintettek, s így átalakult a jellemük.
Hajlamaik,
szokásaik tekintetében az apostolok igen különbözőek voltak. Ott állt
közöttük Lévi-Máté, a vámszedő; a heves, vakbuzgó Simon, a római hatalom
engesztelhetetlen gyűlölője; a nagylelkű, lobbanékony Péter; az aljas
lelkületű Júdás; Tamás - igaz szívű, de szégyenlős, félénk; Fülöp, a
nehézfejű, kétségekkel küzdő; és Zebedeus becsvágyó, szókimondó fiai,
testvéreikkel együtt. Ők gyűltek össze, különböző hibáikkal, rosszra
való, öröklött vagy szerzett hajlamaikkal. De Krisztusban, és általa
Isten családjában lakoztak, hogy megtanuljanak egyek lenni hitben,
tantételekben és lelkületben. Voltak próbáik, sérelmeik, különvéleményük
- de amíg szívükben Krisztus lakozott, nem üthette fel a fejét
egyenetlenség. Szeretete egymás iránti szeretethez vezetett, a Mester
összehangolta a különbségeket és létrehozta a tanítványok közötti
egységet olyannyira, hogy gondolkodásukban, ítélkezésükben is eggyé
váltak. Krisztus, a nagy központ és ők olyan mértékben közeledtek
egymáshoz, amilyen mértékben a központhoz közeledtek.
Krisztus
nem az el nem bukott angyalokat választotta arra, hogy képviseljék Őt
az emberek között, hanem emberi lényeket, akiknek indulatai a
megmentendőkéhez hasonlatosak. Krisztus emberré lett, hogy elérhesse az
embert. Az istenségnek emberi természetre volt szüksége, mert a világ
megváltásához az emberi és az isteni is kellett. Az istenségnek szüksége
volt az emberi természetre, hogy az ember egy csatornán kapcsolatba
léphessen Istennel. Így van ez Krisztus szolgálóival, hírvivőivel is. Az
embernek rajta kívül és felette álló erőre van szüksége ahhoz, hogy ez
helyreállítsa benne Isten képmását, és képessé tegye munkájának
végzésére. Ez azonban nem teszi szükségtelenné az emberi eszközt. Az
ember megragadja az isteni erőt, és hit által Krisztus a szívében
lakozik. Az emberi erő az istenivel együttmunkálkodva képessé válik a
jóra.
Aki
a galileai halászokat elhívta, ma is hívja az embereket szolgálatába.
Ma is éppoly készségesen nyilatkoztatja meg erejét általunk, mint az
első tanítványok által. Legyünk bármily tökéletlenek és bűnösök, az Úr
továbbra is felajánlja, hogy legyünk a társai, Krisztus tanítványai.
Hív, Ő akar tanítani minket, hogy Krisztussal egységben végezhessük az
isteni munkát.
"Ez
a kincsünk pedig cserépedényekben van, hogy amaz erőnek nagy volta
Istené legyen, és nem magunktól való" (2Kor 4:7). Íme, ezért bízta Isten
az evangélium hirdetését inkább esendő emberekre, mint angyalokra. Így
jut kifejezésre, hogy az az erő, amely az emberi gyöngeség által
munkálkodik, Isten ereje. Ez bátorít: higgyük, hogy az az erő, amely
segíthet másokon, olyan gyengéken, mint mi, rajtunk is segíthet. És aki
"maga is körül van véve gyarlósággal", képes "együtténezni a
tudatlanokkal és tévelygőkkel" (Zsid 5:2). Mivel maga is veszélyben
forog, ismeri az út buktatóit, nehézségeit, ezért arra hivatott, hogy
segítsen másoknak, akik hasonló veszélyben vannak. Egyeseket kétség
gyötör, fogyatékosságokkal terheltek, gyengék a hitben, és képtelenek
megragadni a Láthatatlant. De ha Krisztust helyettesítve felkeresi őket
egy barát, akit láthatnak, ez összekötő kapocs lehet, megerősítheti
Krisztusba vetett gyenge hitüket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése