Isten
a szombatot a teremtéskor szentelte meg. Az emberért rendeltetett, és
abból az időből ered, amikor "együtt örvendezének a hajnalcsillagok, és
Istennek minden fiai vigadozának" (Jób 38:7). Békesség nyugodott meg a
világon, mert a föld összhangban volt a mennyel. "Látá Isten, hogy
minden amit teremtett vala, ímé igen jó" (lMóz 1:31), és befejezett műve
feletti örömében megnyugodott.
Mivel
szombatnapon megnyugodott, "megáldá Isten a hetedik napot, és
megszentelé azt" (lMóz 2:3) - vagyis szent célra különítette el. A
nyugalom napjaként adományozta Ádámnak. A teremtés művére emlékeztetett,
ezáltal Isten hatalmának és szeretetének jele lett. Az Írás-így szól:
"Emlékezetet szerzett az ő csudálatos dolgainak" (Zsolt 111: 4). "Az ő
alkotásaiból" megérthető "az ő örökkévaló hatalma és istensége", ami
"láthatatlan a világ teremtésétől fogva" (Róm 1:20).
Mindent
Isten Fia teremtett. "Kezdetben vala az Ige, és az Ige vala az
Istennél. [...] Minden őáltala lett és nála nélkül semmi sem lett, ami
lett" (Jn 1:1-3). És mivel a szombat a teremtés művének emlékezete, ez
Krisztus szeretetének és hatalmának a jegye.
A
szombat a természetre tereli gondolatainkat, s összeköttetésbe hoz a
Teremtővel. A madarak énekében, a fák susogásában, a tenger zenéjében ma
is hallhatjuk az Ő hangját, aki Ádámmal beszélgetett Édenben hűvös
alkonyatkor. Miközben hatalmát szemléljük a természetben, vigaszra
lelünk, mert ugyanaz az ige, amely mindeneket teremtett, életet szól a
léleknek is. Ő, "aki szólt: sötétségből világosság ragyogjon, ő gyújtott
világosságot a mi szívünkben az Isten dicsősége ismeretének a Jézus
Krisztus arcán való világoltatása végett" (2Kor 4: 6).
A
Szentlélek pedig Ésaiás próféta által kijelenti: "Kihez hasonlítjátok
az Istent, és minő képet készítetek Őróla? [...] Hát nem tudjátok és nem
hallottátok-é, hát nem hirdettetett néktek eleitől fogva, hát nem
értettétek-é meg a föld fundamentumait? Ki ül a föld kereksége fölött,
amelynek lakói mint sáskák előtte, ki az egeket kiterjeszti mint egy
kárpitot, és kifeszíti, mint a sátort, lakásra. [...] Kihez hasonlíttok
hát engem, hogy hasonló volnék? szól a Szent. Emeljétek föl a magasba
szemeiteket, és lássátok meg, ki teremté azokat? Ő, aki kihozza
seregüket szám szerint, mindnyáját nevén szólítja; nagy hatalma és
erőssége miatt egyetlen híjuk sincsen. Miért mondod Jákób és szólsz
ekként Izrael: Elrejtetett az én utam az Úrtól, és ügyemmel nem gondol
Istenem?! Hát nem tudod-é és nem hallottad-é, hogy örökkévaló Isten az
Úr, aki teremté a föld határait? nem fárad és nem lankad el. [...] Erőt
ad a megfáradottnak, és az erőtlen erejét megsokasítja. " (Ésa
40:18-29). "
Ne félj, mert én veled vagyok; ne csüggedj, mert én vagyok
Istened; megerősítelek, sőt megsegítlek, és igazságom jobbjával
támogatlak" (Ésa 41:10). "Térjetek énhozzám, hogy megtartassatok földnek
minden határai, mert én vagyok az Isten, és nincsen több!" (Ésa 45:22)
Ez a természetbe írott üzenet; erre kell a szombatnak emlékeztetni.
Amikor az Úr megparancsolta Izraelnek, hogy szenteljék meg szombatjait,
így szólt: "Legyenek jegyül énköztem és tiköztetek, hogy megtudjátok,
hogy én vagyok, az Úr, a ti Istenetek" (Ez 20:20).
A
szombat benne foglaltatik a Sínai hegyen adott törvényben, de Isten nem
ekkor nyilvánította ki először, mint nyugalomnapot. Izrael népe azelőtt
is ismerte, mielőtt a Sínai hegyhez jöttek. Az odavezető úton is
megtartották a szombatot. Ha valaki megszentségtelenítette, az Úr
megdorgálta a népet: "Meddig nem akarjátok megtartani az én
parancsolataimat és törvényeimet?" (2Móz 16:28)
A
szombat nemcsak Izraelért rendeltetett, hanem a világért is. Az ember
Édenben ismerte meg, és az a Tízparancsolat többi előírásához hasonlóan
maradandóan kötelező érvényű. A törvényről, melynek a negyedik
parancsolat egy része, Krisztus kijelenti: "Míg az ég és a föld elmúlik,
a törvényből egy jóta vagy egyetlen pontocska el nem múlik" (Mt 5:18).
Amíg a menny és a föld fennáll, addig a szombat is megmarad, mint a
Teremtő hatalmának jelképe. Amikor pedig az Éden újra felvirágzik a
földön, Isten szent pihenőnapját mindenki tisztelni fogja a nap alatt. A
dicső újföld lakosai "szombatról szombatra" feljőnek "engem imádni,
szól az Úr" (Ésa 66:23).
A
zsidókra vonatkozó rendelkezések közül egyik sem különböztette meg őket
olyan tökéletesen a környező népektől, mint a szombat. Isten terve
szerint a szombat megtartása az Őt imádók megjelölése lesz.
Elkülönülésük jele a bálványimádástól, és jele az igaz Istennel való
kapcsolatuknak is. A szombat megszenteléséhez azonban az embernek
magának is szentnek kell lennie, hogy hit által Krisztus
igazságosságának részesévé váljék. Amikor az Úr a parancsot adta
Izraelnek: "Megemlékezzél a szombatnapról, hogy megszenteljed azt" (2Móz
20:8), ezt is hozzátette: "Szent emberek legyetek énelőttem" (2Móz
22:31). Csakis így különböztethette meg a szombat Izraelt, mint Isten
imádóit.
{DA 283.3}
Midőn
a zsidók eltávolodtak Istentől, ami maga után vonta Krisztus hit általi
igazságának elvesztését, számukra maga a szombat is elvesztette
jelentőségét. Sátán magát akarta felmagasztalni, igyekezett elvonni az
embereket Krisztustól, a szombatot pedig megrontani, mert ez Krisztus
hatalmának a jele. A zsidó vezetők betöltötték Sátán akaratát azzal,
hogy Isten pihenőnapját terhes követelményekkel bástyázták körül.
Krisztus idejében a szombatot már annyira elferdítették, hogy megtartása
inkább az önző, önkényes ember jellemét tükrözte, mint a szerető
mennyei Atyáét. A rabbik tulajdonképpen úgy mutatták be Istent, mint aki
olyan törvényeket ad, melyeket az embernek lehetetlen megtartani. Az
embereket rávették, hogy önkényúrnak tekintsék Istent, s úgy gondolják: a
szombatnak az Ő kívánalmai szerinti megtartása tette az embert
kőszívűvé, kegyetlenné. Krisztusnak kellett ezeket a téves
elképzeléseket helyreigazítani. Bár a rabbik könyörtelen
ellenségeskedéssel követték Őt, Jézus még látszólag sem alkalmazkodott
követelményeikhez, hanem ment a maga útján, és a szombatot Isten
törvénye szerint tartotta meg.
Egyik
szombaton, amikor a Megváltó és tanítványai elhagyták az imádság
helyét, érőben levő gabonaföldön mentek keresztül. Jézus későig
munkálkodott, s mialatt áthaladtak a mezőn, a tanítványok tépkedni
kezdték a kalászokat, és tenyerükben kimorzsolva ették a gabonaszemeket.
Más napokon senki sem emelt volna szót emiatt, mert ha valaki
gabonaföldön, gyümölcsösön vagy szőlőskerten haladt át, szabadon
ehetett, amit csak akart (Lásd 5Móz 23:24-25!). Ám szombatnapon ilyet
tenni - ez szentségtörésnek számított. Nemcsak a gabonaszedést tartották
valamiféle aratásnak, hanem a termés kézben történő kidörzsölését is
egyfajta cséplésnek minősítették. Így ez a rabbik véleménye szerint
kettős törvénysértés volt.
Amikor
Bethesdánál Jézust szombatrontással vádolták, védekezésképpen
megerősítette: Ő Isten Fia, és kijelentette, hogy Atyjával összhangban
cselekedett. Most, amikor a tanítványokat támadták meg, vádlóinak
példákat idéz az Ótestamentumból, olyan tetteket, amelyeket szombatnapon
Isten szolgái vittek véghez.
A
zsidó tanítók büszkék voltak az Írásokban való jártasságukra, de a
Megváltó válaszában szemrehányás rejlett, amiért tudatlanok a Szent
Iratok felől. "Nem olvastátok-é, - mondta - mit cselekedett Dávid, mikor
megéhezett ő és akik vele voltak? Mi módon ment be az Úrnak házába és
vette el a szent kenyereket és ette meg, [...] amelyeket pedig nem
szabad megenni, hanem csak a papoknak?" {Lk 6:3-4) "És monda nékik: A
szombat lőn az emberért, nem az ember a szombatért" (Mk 2:27-28). "Nem
olvastátok-é a törvényben, hogy szombatnapon megtörik a papok a
szombatot a templomban és nem vétkeznek? Mondom pedig néktek, hogy a
templomnál nagyobb van itt." "Az embernek Fia a Szombatnak is ura" (Mt
12: 5-6).
Ha
helyes volt, hogy Dávid a szent célra elkülönített kenyerekkel
csillapította éhségét, akkor az is helyes volt, hogy a tanítványok
szükségletük kielégítésére kalászokat téptek a szombat szent óráiban. Mi
több, a papok a templomban nagyobb munkát végeztek szombaton, mint a
többi napokon. Ugyanez a munkavégzés világi célból bűnnek számítana, de a
papok Isten szolgálatában dolgoztak. Azokat a szertartásokat végezték,
melyek Krisztus üdvözítő hatalmára mutattak, munkájuk összhangban állt a
szombat célkitűzésével. Most azonban Krisztus maga jött el, a
tanítványok, miközben Krisztus munkáját végezték, Isten szolgálatában
állottak, és ami e munka végzéséhez szükséges volt, az nem jelentette a
szombat megrontását.
Krisztus
arra akarta tanítványait, ellenségeit tanítani, hogy az Istennek való
szolgálat a legelső. Isten munkájának célja e világon az ember
megváltása, ezért amit meg kell tenni szombaton e munka teljesítéséhez,
az összhangban áll a szombat-paranccsal. Jézus az érvelésre azzal tette
föl a koronát, hogy kijelentette: Ő "a szombatnak ura" - vagyis felette
áll minden kérdésnek és minden törvénynek. A végső Bíró ugyanarra a
törvénycikkre mutatva menti fel őket a vád alól, amelyre a vádlók is
hivatkoznak.
Jézus
nem zárta le az ügyet annyival, hogy megfeddte ellenségeit.
Kijelentette, hogy vakságukban szem elől tévesztették a szombat célját.
Így szólt: "Ha pedig tudnátok, mi ez: Irgalmasságot akarok és nem
áldozatot, nem kárhoztattátok volna az ártatlanokat" (Mt 12:7). Számos,
lélek nélküli szertartásuk nem helyettesíthette azt az igazsághoz hű
feddhetetlenséget és gyöngéd szeretetet, amely Isten igaz imádóját
mindig is jellemezte:
Krisztus
újból megismételte azt az igazságot, hogy az áldozatok önmagukban
értéktelenek, mert csak eszközök, nem pedig célok. Értelmük az volt,
hogy az embert a Megváltóhoz irányítsák, és így összhangba hozzák
Istennel. Isten a szeretet-szolgálatot értékeli. Ha ez hiányzik, akkor a
ceremóniák puszta körforgása bántja Őt. Így van ez a szombattal is.
Azért rendeltetett, hogy létrehozza ember és Isten közösségét. Ám ha az
elmét fárasztó rítusok kötik le, a szombat célja elvész. Csupán külső
megtartása pedig porhintés.
Egy
másik szombaton, ahogy Jézus belépett a zsinagógába, egy száradt kezű
embert vett észre. A farizeusok mohón lesték, mit fog tenni. A Megváltó
jól tudta, hogy ha szombatnapon gyógyít, törvényszegőnek tekintik,
mégsem habozott, ledöntötte a szombatot elbarikádozó hagyományos
követelmények falát. Jézus előszólította a szerencsétlen embert, és
megkérdezte: "Szabad-é szombaton jót tenni, vagy rosszat tenni? az
életet megtartani, vagy elveszteni?" (Lk 6:9) A zsidóknál alapelvnek
számított, hogy a jó cselekedet elmulasztása bűn, ha alkalom volna rá
megtenni. Életmentést megtagadni - gyilkosság. Jézus így saját
területükön fogta meg a rabbikat. "De azok hallgatnak vala. Ő pedig
elnézvén őket haraggal, bánkódván szívük keménysége miatt, monda az
embernek: Nyújtsd ki a kezedet. És kinyújtá, és meggyógyult a keze és
éppé lőn, mint a másik" (Mk 3:4-5).
{DA 286.2}
A
kérdésre "Szabad-é szombatnapon gyógyítani?" Jézus megfelelt: "Kicsoda
közületek az az ember, akinek van egy juha, és ha az szombatnapon a
verembe esik, meg nem ragadja és ki nem vonja azt? Mennyivel drágább
pedig az ember a juhnál! Szabad tehát szombatnapon jót cselekedni" (Mt
12:10:12).
{DA 286.3}
A
kémek nem mertek Krisztusnak válaszolni a sokaság jelenlétében, mert
féltek, hogy bajba keverednek. Tudták, hogy Ő igazat szól. Ők viszont
inkább hagytak szenvedni egy embert, mintsem hogy megszegjék
hagyományaikat, miközben a barmon segítettek, mert különben tulajdonosa
kárt vallott volna. Tehát több gondjuk volt az oktalan állatra, mint az
emberre, akit Isten saját képére teremtett. A példa szemlélteti az
összes hamis vallás működését. Ezek egy olyan vágyból erednek, hogy az
ember Isten fölé akarja helyezni saját magát, végül azonban mélyebbre
süllyed az állatnál. Minden, Isten fennhatósága ellen síkra szálló
vallás megfosztja az embert attól a dicsőségtől, amelyben a teremtéskor
részesült, és amelyet Krisztus által nyerhet vissza. Minden hamis vallás
arra tanítja híveit, hogy hunyjanak szemet az emberi szükségletek,
szenvedések és jogok fölött. Az evangélium nagyra értékeli az embert,
mint Krisztus vére árán megváltott lényt, és azt tanítja, hogy gyöngéd
figyelemmel kell viseltetni az emberi szükségletek, bajok iránt. Az Úr
így szól: "Drágábbá teszem az embert a színaranynál, és a férfit Ofir
kincsaranyánál" (Ésa 13:12).
Amikor
Jézus azzal a kérdéssel fordult a farizeusokhoz, hogy szabad-e
szombatnapon jót vagy gonoszt cselekedni, életet menteni vagy kioltani,
saját gonosz szándékaikkal fordította őket szembe. Ők keserű gyűlölettel
életére törtek, míg Jézus életet mentett, örömöt okozott a sokaságnak.
Jobb-e tehát szombaton ölni - ahogy titokban tervezték -, mint a beteget
meggyógyítani, ahogyan Ő tette?
Tisztességesebb dolog a szívben
gyilkolni Isten szent napján, mint minden embert úgy szeretni, hogy ez
az irgalmasság cselekedeteiben jusson kifejezésre
A
leszáradt kéz meggyógyításával Jézus elítélte a zsidók szokásait, és
úgy állította be a negyedik parancsolatot, ahogy azt Isten annakidején
adta. "Szabad [...] szombatnapon jót cselekedni" (Mt 12:12) - jelentette
ki. A zsidók értelmetlen korlátozásainak elsöprésével Krisztus
megtisztelte a szombatot, míg a Rá panaszkodók meggyalázták Isten szent
napját.
Akik
szerint Krisztus eltörölte a törvényt, azok azt tanítják, hogy Ő
megszegte a szombatot, sőt tanítványainak ugyanezt az eljárását is
igazolta. Így ezek az emberek valójában a fondorlatos zsidók
álláspontjára helyezkednek. Ezzel ellentmondanak Krisztus
tanúságtételének, aki kijelenti: "Én megtartottam az én Atyámnak
parancsolatait, és megmaradok az ő szeretetében" (Jn 15:10). Sem a
Megváltó, sem követői nem szegték meg a szombatot. Krisztus a törvény
élő megjelenítője volt. Soha életében nem hágta át a szent előírásokat.
Amint végigtekintett a tanúskodó nemzeten, amely csak az alkalmat leste,
hogy elítélhesse Őt, megcáfolhatatlanul mondhatta: "Ki vádol engem
közületek bűnnel?" (Jn 8:46)
A
Megváltó nem azért jött, hogy félretegye a pátriárkák és próféták
beszédeit, hiszen Ő maga szólt képviselői által. Isten igéjének minden
igazsága Tőle származott. Ám ezeket a felbecsülhetetlen drágaköveket
hamis foglalatba helyezték. Drága fényüket a tévelygés szolgálatába
állították. Isten arra vágyott, hogy kiemelje őket a bűn foglalatából,
és az igazság keretébe helyezhesse vissza e kincseket. Ezt a munkát csak
isteni kéz végezheti el. Az igazság a tévelygéshez kötve Isten és ember
ellenségének célját szolgálja. Krisztus azért jött, hogy a helyére
tegye, ahol Istent dicsőíti, és az emberiség megváltását munkálja.
"A
szombat lőn az emberért, nem az ember a szombatért" (Mk 2:27) -
mondotta Jézus. Az isteni rendelkezések az emberiség javát szolgálják.
"Minden tiérettetek van" (2Kor 4:15). "Akár Pál, akár Apollós, akár
Kéfás, akár világ, akár élet, akár halál, akár jelenvalók, akár
következendők, minden a tiétek; Ti pedig Krisztusé, Krisztus pedig
Istené" (lKor 3:22-23). A Tízparancsolat törvényét - amelynek a szombat
egy része - Isten áldásként adta népének. "Megparancsolta nékünk az Úr, -
mondotta Mózes - hogy cselekedjünk mind e rendelések szerint, hogy
féljük az Urat, a mi Istenünket, hogy jó dolgunk legyen teljes
életünkben, hogy megtartson minket az életben" (5Móz 6:24). A zsoltáros
által kapta Izrael az üzenetet: "Szolgáljatok az Úrnak örvendezéssel;
menjetek eléje vigassággal. Tudjátok meg, hogy az Úr az Isten; ő
alkotott minket és nem magunk; az ő népe és az ő legelőinek juhai
vagyunk. Menjetek be az ő kapuin hálaadással, tornácaiba dicséretekkel"
(Zsolt 100:2-4). Mindenkiről, "aki megőrzi a szombatot, hogy meg ne
fertőztesse azt", ezt mondja az Úr: "Szent hegyemre viszem föl ezeket,
és megvidámítom őket imádságom házában" (Ésa 56:6-7).
Mert
a szombatnak is Ura az embernek Fia. E szavak tanítanak, vigasztalnak.
Mivel a szombat az emberért rendeltetett, az Úr napja. Krisztusé, mert
"minden őáltala lett és nála nélkül semmi sem lett, ami lett" (Jn 1:3).
Mivel Ő teremtett mindeneket, Ő a szombat szerzője is. Ő különítette el,
mint a teremtés emlékünnepét. A szombat Rá mutat tehát, Teremtőjére és
Megszentelőjére. Azt hirdeti, hogy Ő az egyház feje, aki mindent
alkotott mennyen és földön, akiben fennállnak a dolgok, és akinek ereje
által megbékélünk Istennel. Izraelről szólva ezt mondja: "Adám nékik
szombataimat is, hogy legyenek jegyül köztem és őközöttük; hogy
megtudják, hogy én vagyok az Úr, az ő megszentelőjük" (Ez 20:12). A
szombat Krisztus hatalmának a jele, amely szentté tesz minket.
Mindenkink megadatik, akit Krisztus megszentel - szentté teszem őket. A
szombat mindenkinek megadatik, mint az Ő megszentelő erejének jele, aki
Krisztus által részesévé válik Isten Izraelének.
Így szól az Úr: "Ha megtartóztatod szombaton lábadat, és nem űzöd kedvtelésedet szent napomon, és a szombatot gyönyörűségnek hívod, az Úr szent és dicsőséges napjának, [...] akkor gyönyörűséged lesz az Úrban" (Ésa 58:15-14). Mindazoknak, akik a szombatot Krisztus teremtő és megváltó hatalmának jeleként fogadják el, örömük lesz benne. Krisztust látják általa, Őbenne gyönyörködnek. A szombat rávilágít a teremtés művére, mint az Ő hatalmas, megváltó erejének bizonyítékára. Az elvesztett édeni békére emlékeztet, és az Üdvözítő által helyreállított békéről beszél. S a természetben minden az Ő hívását ismétli: "Jöjjetek énhozzám mindnyájan, akik megfáradtatok és megterheltettetek, és én megnyugosztlak titeket" (Mt 11:28)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése