Krisztus
ritkán gyűjtötte Maga köré kizárólag tanítványait, hogy szavait
hallgassák. Nem csupán azokat választotta hallgatóiul, akik ismerték az
élet útját. Célja az volt, hogy elérje a tudatlan, tévelygő tömegeket.
Az igazságnak olyan részét tanította, amellyel hozzá tudott férkőzni az
elhomályosult értelemhez. Ő maga volt az igazság, örökké áldásra
nyújtott kezekkel, felövezett derékkal állt, és intő, kérő, bátorító
szavakat szólt, mindenkit fel kívánt emelni, aki Hozzá jött.
A
Hegyibeszéd tulajdonképpen a tanítványokhoz szólt, de a sokaság előtt
hangzott el. Az apostolok elhívatásuk után elmentek Jézussal a
tengerpartra. Kora reggel itt kezdtek az emberek gyülekezni. A galileai
városokból jött, szokásos tömegen kívül jöttek Júdeából, sőt magából
Jeruzsálemből is; Pereából, Dekapolisból, Idumeából, egészen Júdea déli
részéből; Tirusból, Szidonból, és a Földközi-tenger partjának föníciai
városaiból. "Amikor hallották, hogy miket mível vala" (Mk 3: 8);
"jöttek, hogy hallgassák őt és meggyógyíttassanak betegségeikből. [...]
mert erő származék belőle, és mindeneket meggyógyíta" (Lk 6:17.19).
A
keskeny parton még állva sem kerülhetett mindenki közelébe - aki
szeretett volna hallótávolságon belül maradni -, ezért Jézus
visszavezette őket a hegyoldalra. Amint egy lankás helyre értek, amely
kellemes gyülekezőhelyül kínálkozott a hatalmas tömegnek, leült a fűbe, a
tanítványok és a sokaság pedig követték példáját.
A
tanítványok helye mindig közvetlenül Jézus mellett volt. A nép
folyamatosan tolongott Felé, de a tanítványok érezték, hogy őket nem
sodorhatják el színe elől. Szorosan mellé ültek, hogy egyetlen szót se
veszítsenek el tanításából. Figyelmes hallgatók voltak, buzgón itták az
igazságot, melyet minden népnek, minden időben hirdetniük kellett.
Érezték,
hogy a szokásosnál valahogyan többet várhatnak, s még közelebb húzódtak
Mesterükhöz. Hitték: hamarosan megalapítja országát, és a délelőtti
események is arról győzték meg őket, hogy Jézus erről valamilyen
bejelentést fog tenni. A sokaságot is a várakozás érzése járta át, a
figyelmes arcok mély érdeklődésről tanúskodtak. Amint a nép leült a zöld
hegyoldalon, és várta az isteni Tanító szavait, szívüket betöltötte az
eljövendő dicsőség glóriája. Voltak olyan írástudók és farizeusok, akik
arra a napra vártak, amikor átvehetik az uralmat a gyűlölt rómaiak
fölött, és magukhoz ragadhatják a világ nagy birodalmának gazdagságát és
dicsőségét. A szegény parasztok és halászok azt szerették volna
hallani, hogy nyomorúságos kunyhóikat, szűkös élelmüket, fáradságos
munkájukat, s a holnaptól való félelmüket biztosan fényűző paloták,
könnyű idők váltják föl. Remélték, hogy egyetlen, durva felsőruhájuk
helyébe - melyet nappal viseltek, s melybe éjjel takaróztak - Krisztus
majd elnyomóik fényes, drága ruháit adja. Mindegyikük szívét az a büszke
remény hatotta át, hogy Izrael hamarosan megdicsőíttetik a népek
között, mint az Úr választott népe, Jeruzsálem pedig felmagasztaltatik,
mint a világbirodalom székhelye.
Krisztus
letörte a világi nagyság reménységét. A Hegyibeszédben igyekezett a
téves nevelés okozta nézeteket eloszlatni, és hallgatóiba helyes
elképzelést ültetni országáról, saját jelleméről. Mégsem támadta
közvetlenül a nép hibáit. Látta a világnak a bűn miatti nyomorúságát, de
nem rajzolta eléjük élesen szánalmas állapotukat. Valami sokkal jobbra
tanította őket, mint amit addig ismertek. Nem szállt harcba az Isten
országáról alkotott elképzeléseikkel, hanem elmondta, milyen
feltételekkel léphetnek be oda, s rájuk hagyta a tanulság levonását
annak természetéről. Az általa tanított igazságok nem kevésbé fontosak
számunkra, mint a Jézust követő sokaság számára. Nekünk is legalább
annyira meg kell tanulnunk Isten országának alapelveit.
Krisztus
legelőször az áldás igéit szólta a népnek. Boldogok - mondotta -, akik
felismerik lelki szegénységüket, és érzik, hogy megváltásra van
szükségük. Az evangéliumot a szegényeknek kell prédikálni. Az Ige nem a
felfuvalkodott lelkűeknek tárul fel, akik azt hiszik, hogy gazdagok, és
semmire sincs szükségük, hanem azoknak, akik alázatosak és megtört
szívűek. Csak egyetlen gyógyforrása van a bűnösnek; csak egyetlen kútja a
lelki szegényeknek.
A
büszke szív ki akarja érdemelni az üdvösséget, ezzel szemben mind a
mennyre való jogcímünk, mind alkalmasságunk Krisztus igazságában rejlik.
Az Úr semmit sem tehet az ember megmentésére, amíg az meg nem győződik
saját gyengeségéről, le nem vetkőzi minden önelégültségét, s alá nem
veti magát Isten irányításának. Ekkor kaphatja meg az ajándékot, melyet
Isten nyújtani kíván. Ő semmit sem tart vissza a szükségét átérző
lélektől. Az ilyen embernek szabad bejárása van Hozzá, akiben a
teljesség lakozik. "Mert így szól a magasságos és felséges, aki örökké
lakozik, és akinek neve szent: Magasságban és szentségben lakom, de a
megrontottal és alázatos szívűvel is, hogy megelevenítsem az alázatosok
lelkét, és megelevenítsem a megtörtek szívét" (Ésa 57:15).
"Boldogok,
akik sírnak: mert ők megvigasztaltatnak" (Mt 5:4). E szavakkal Krisztus
nem azt tanítja, hogy magának a sírásnak bűntől szabadító ereje volna.
Nem szentesíti a színlelést, az önkéntes alázatoskodást. A sírás,
melyről beszél, nem búslakodás vagy siránkozás. Ha szánjuk bűneinket,
egyben örvendezünk is annak az értékes kiváltságnak, hogy Isten
gyermekei lehetünk.
Gyakran
bánkódunk amiatt, hogy bűnös tetteink kellemetlen következményekkel
járnak ránk nézve, ez azonban nem bűnbánat. A bűn miatti igazi
szomorkodás a Szentlélek munkájának gyümölcse. A Lélek elénk tárja a
hálátlan szívet, amely megbántotta, megszomorította a Megváltót, és
töredelmesen a kereszt lábához vezet bennünket. Minden bűn újra megsebzi
Jézust, és amikor feltekintünk Rá, akit általszegeztünk, sírunk bűneink
miatt, melyek szenvedést okoztak Neki. Az ilyen sírás a bűn
megtagadásához vezet.
A
világ az ilyen bánatot gyengeségnek nevezheti, mégis ez az az erő,
amely a bűnbánót széttéphetetlen kötelékekkel fűzi a Véghetetlen
Istenhez. Ebből látszik, hogy Isten angyalai visszahozzák a léleknek
azokat a kegyelmi ajándékokat, melyeket a szív keménysége,
törvényszegése miatt elvesztett. A bűnbánó könnyei csupán a szentség
napsugarát megelőző esőcseppek. A szomorúság olyan öröm hírnöke, mely a
lélek élő kútforrása lesz. "Csakhogy ismerd el a te hamisságodat, hogy
hűtlenné lettél az Úrhoz, a te Istenedhez ", "és nem bocsátom reátok
haragomat, mert kegyelmes vagyok én, ezt mondja az Úr" (Jer 3:13.12).
"Sion gyászolóira" "ékességet" óhajt adni "a hamu helyett, örömnek
kenetét a gyász helyett, dicsőségnek palástját a csüggedt lélek helyett"
(Ésa 61: 3).
Vigaszra
találnak azok is, akik a próbában, bánatban sírnak. Jobb a bánat és a
megaláztatás keserűsége, mint a bűn élvezete. Isten szenvedések által
adja tudtunkra jellemünk betegségeit, hogy kegyelme által legyőzhessük
hibáinkat. Életünk eddig ismeretlen fejezetei nyílnak meg előttünk, majd
eljő a próba, vajon elfogadjuk-e Isten dorgálását és tanácsát. Ha
megpróbáltatunk, ne bosszankodjunk, ne panaszkodjunk. Ne lázadjunk, ne
tépjük ki magunkat Krisztus kezéből. Alázzuk meg lelkünket Isten előtt.
Az Úr útjai rejtve maradnak az előtt, aki saját magának tetsző fényben
szeretné látni a dolgokat. Emberi természetünk számára sötétnek,
örömtelennek tűnnek ezek az utak. Valójában azonban ezek a kegyelem
útjai, végük az üdvösség. Illés nem tudta, mit cselekszik, amikor a
pusztában kijelentette, hogy megelégelte az életet, és azért imádkozott,
hogy haljon meg. Az irgalmas Úr nem cselekedett Illés szavai szerint.
Nagy munka várt még Illésre, s annak végeztével nem kellett csüggedten,
magányosan elpusztulnia a pusztában. Nem a halál porába kellett
alászállnia, hanem a magasságos trónhoz emelkedett fel dicsőségben,
mennyei szekéren.
Isten
szava így hangzik a bánkódókhoz: "Útait láttam, és meggyógyítom őt;
vezetem őt, és vigasztalást nyújtok néki és gyászolóinak" Ésa 57:18).
"Az ő siralmukat örömre fordítom, és megvigasztalom és felvidámítom őket
az ő bánatukból" (Jer 31:13).
"Boldogok
a szelídek" (Mt 5 : 5). Ha nehézségekbe ütközünk, rendkívül
megkönnyíthetjük őket a Krisztusban lakozó szelídség által. Ha szert
teszünk Mesterünk alázatosságára, akkor fölülemelkedünk a
lekicsinylésen, elutasításon, bosszúságon - ami naponta ér minket - és
ezek a dolgok többé nem fognak árnyékot vetni lelkünkre. Egy keresztény
nemességének legfőbb bizonyítéka az önuralom. Ha valaki az őt ért
gyalázat, kegyetlenség miatt nem tudja megőrizni nyugalmát, bízó
lelkületét, az megfosztja Istent attól a jogától, hogy kinyilatkoztassa
általa jellemének tökéletességét. A szívbéli alázatosság az az erő,
amely győzelemre segíti Krisztus követőit, és ez a jele a mennyel
fenntartott kapcsolatnak is.
"Noha
felséges az Úr, mégis meglátja az alázatost" (Zsolt 138 : 6). Isten
kegyesen tekint azokra, akik megmutatják Krisztus szelíd és alázatos
lelkületét. Bár a világ megveti őket, az Úr szemében azonban igen
értékes emberek. Nemcsak a bölcsek, a nagyok, a jót cselekvők mehetnek
be a mennybe, nemcsak a szorgalmas, buzgó, szüntelenül dolgozó munkások.
Nem. A lelki szegények, akik sóvárogják, hogy Krisztus bennük lakozzék,
az alázatos szívűek, akiknek leghőbb vágyuk Isten akaratát cselekedni -
ők tényleg beléphetnek oda. Azok között lesznek, akik megmosták és
megfehérítették ruháikat a Bárány vérében. "Ezért vannak az Isten
királyiszéke előtt; és szolgálnak néki éjjel és nappal az ő templomában;
és aki a királyiszékben ül, kiterjeszti sátorát feleltük" (Jel 7:15).
"Boldogok,
akik éhezik és szomjúhozzák az igazságot" (Mt 5:6). Az érdemtelenség
érzése az igazság éhezésére és szomjazására készteti a szívet, amely nem
csalódhat ebben a vágyakozásban. Aki helyet enged szívében Jézusnak, az
megismeri szeretetét. Isten mindenkit megelégít, aki jellemének
képmását akarja magára ölteni. A Szentlélek mindig megsegíti a Jézusra
tekintő lelket, megmutatja neki Krisztus dolgait. Ha a tekintet
Krisztusra szegeződik, a Lélek nem szűnik meg munkálkodni, amíg az ember
át nem alakul az Ő képére. A tiszta szeretet megtisztítja és
nagylelkűvé teszi az embert magasabb tudásra, a mennyei dolgok alaposabb
ismeretére teszi alkalmassá, hogy elérhesse a teljességet. "Boldogok,
akik éhezik és szomjúhozzák az igazságot: mert ők megelégíttetnek." (Mt
5:6).
Az
irgalmasok irgalmat nyernek, a tiszta szívűek pedig meglátják az
Istent. Minden tisztátalan gondolat beszennyezi a lelket, tompítja az
erkölcsi érzéket, s közömbösíti a Szentlélek hatását. Elhomályosítja a
lelki látást, és az ember nem láthatja Istent. Az Úr megbocsáthat és meg
is bocsát a megtérő bűnösnek, de a lélek ennek ellenére megsebzett
marad. Minden tisztátalan beszédtől, gondolattól óvakodnia kell annak,
aki világosan akarja látni a lelki igazságot.
Krisztus
szavai azonban többet jelentenek, mint a testi tisztátalanságtól vagy a
ceremóniák beszennyezésétől való mentességet, amitől a zsidók oly
szigorúan óvakodtak. Az önzés miatt nem láthatjuk Istent. A haszonleső
lélek egészében olyannak képzeli Istent, mint amilyen ő maga. Csak az
önzetlen szív, az alázatos, bízó lélek látja, hogy Isten "irgalmas és
kegyelmes, késedelmes a haragra, nagy irgalmasságú és igazságú" (2Móz
34:6).
"Boldogok
a békességre igyekezők" (Mt 5:9). Krisztus békéje az igazságból fakad,
Istennel összhangban áll. A világ ellenségeskedik Isten törvényével, a
bűnösök ellenségeskednek Alkotójukkal, ennek eredményeként egymással is.
Ám a zsoltáros kijelenti: "A te törvényed kedvelőinek nagy békességük
van, és nincs bántódásuk" (Zsolt 119:165). Az ember nem tud békét
teremteni. Az egyén vagy a társadalom megtisztítására, felemelésére
szolgáló emberi tervek nem hozhatnak békét, mert nem hatolnak a szívig.
Azt egyetlen erő, amely az igazi békét létrehozhatja, fenntarthatja,
Krisztus kegyelme. Ha ez meggyökerezik a szívben, kiveti onnan a gonosz
szenvedélyeket, amelyek egyenetlenséget, civódást okoznak. "A tövis
helyén ciprus nevekedik, és bogács helyett mirtus nevekedik", és az élet
pusztája "örül és virul mint őszike" (Ésa 55:13; 35:1).
A
sokaság álmélkodva hallgatta e tanítást, amely annyira különbözött a
farizeusok előírásaitól és példájától. A nép úgy hitte, hogy a boldogság
az evilági dolgok birtoklásából áll, s igen kívánatosnak tekintette a
hírnevet, az emberek tiszteletét. Nagyon tetszetős dolog volt a "rabbi"
megszólítás, az, ha bölcsnek, vallásosnak dicsőítették őket, ha
érdemeiket említették a közvélemény előtt. Ezt tekintették a boldogság
koronájának. Ám a hatalmas tömeg színe előtt Jézus kijelentette, hogy az
ilyen emberek összes jutalma a földi nyereség és tisztelet.
Bizonyossággal beszélt, meggyőző erő áradt szavaiból. A nép
elcsendesedett, félelemérzés söpört végig rajtuk. Kétkedve néztek
egymásra. Kicsoda menekülhet meg, ha ez az Ember igazat szól? Ám sokan
meggyőződtek arról, hogy ezt a figyelemre méltó Tanítót Isten Lelke
indítja, véleménye isteni ihletésű.
Miután
elmagyarázta, miből áll az igazi boldogság, és hogyan szerezhető meg,
Jézus még határozottabban rámutatott tanítványai kötelességeire, mint
akiket Isten választott ki arra, hogy másokat az igazság és az örök élet
útjára vezessenek. Tudta, hogy gyakran fognak csalódni, elcsüggedni,
kemény ellenállásba ütköznek, bántják őket, tanúságtételüket
elutasítják. Jól tudta, hogy küldetésük végrehajtásakor azok az emberek,
akik most oly figyelmesen hallgatják szavait, gyalázatot, kínzást,
börtönt és halált szenvednek majd, és így folytatta:
"Boldogok,
akik háborúságot szenvednek az igazságért: mert övék a mennyeknek
országa. Boldogok vagytok, ha szidalmaznak és háborgatnak titeket és
minden gonosz hazugságot mondanak ellenetek énérettem. Örüljetek és
örvendezzetek, mert a ti jutalmatok bőséges a mennyekben: mert így
háborgatták a prófétákat is, akik előttetek voltak" (Mt 5:10-12).
A
világ szereti a bűnt, és gyűlöli az igazságot, ezért ellenségeskedett
Jézussal. Mindenki, aki visszautasítja a végtelen szeretetet, a
kereszténységet zavaró dolognak találja. Krisztus világossága elűzi a
bűnöket takargató sötétséget, és a megújulás szükségessége nyilvánvalóvá
válik. Akik alávetik magukat a Szentlélek befolyásának, azok saját
magukkal kezdenek harcolni, míg akik a bűnhöz ragaszkodnak, azok az
igazság és képviselői ellen háborúznak.
Így
jön létre a viszály, és a nép megzavarásával vádolták Krisztus
követőit. Valójában Istennel való közösségük miatt vonják magukra a
világ gyűlölködését; Krisztus gyalázatát hordozzák. Azon az ősvényen
haladnak, amelyen a világ legnemesebbjei jártak, nem szomorúan, hanem
örvendezve, még ha üldözték is őket. Minden tüzes próba Isten eszköze
megtisztításukra, amely egyre alkalmasabbá teszi őket a Vele történő
együttmunkálkodásra. Minden ütközet az igazságért vívott nagy küzdelem
részét képezi, és mindegyik nagyobbá teszi a végső győzelem örömét. Ezt
szem előtt tartva hitük és türelmük próbáját inkább derűsen, mint
rettegéssel fogadják, nem akarják elkerülni. Isten szolgái az Ő
jóváhagyására sóvárognak, teljesíteni akarják a világ iránti
kötelezettségüket, minden feladatukat, függetlenül az emberek félelmétől
vagy kegyétől
A
Szentlélek befolyása előtt megnyíló szív az a csatorna, melyen Isten
áldásait osztja. Ha Isten eltávolítaná szolgáit a földről, és Lelkét
visszavonná az emberek közül, e világ magára hagyatottá válna, romlásba
dőlne - Sátán uralma alá jutna. Bár a gonoszok nem ismerik fel, de még
az élet áldásait is Isten népének köszönhetik - azoknak, kiket megvetnek
és elnyomnak. Ám ha a keresztények csak névleg azok, akkor az ízét
vesztett sóhoz hasonlítanak. Nincs jó befolyásuk a világra. Istent
hamisan képviselik - rosszabbak a hitetleneknél.
"Ti
vagytok a világ világossága" (Mt 5:14). A zsidók úgy gondolták, hogy az
üdvösség áldása csak az ő nemzetükre korlátozódik, Krisztus azonban az
üdvösséget a napsugárhoz hasonlította, ami az egész világé. A Biblia
vallása nem korlátozható egy könyv fedelei közé, sem egy templom falai
közé. Nem arra való, hogy alkalmasint saját érdekünkben elővegyük,
azután szépen újból félretegyük: meg kell szentelnie a mindennapi
életet, meg kell nyilvánulnia minden üzleti ügyben, társadalmi
kapcsolatban
Az
igaz jellemet nem kívülről alakítják, húzzák az emberre, hanem az
belülről sugárzik kifelé. Ha másokat az igazság ösvényére kívánunk
vezetni, akkor annak elveit gondosan meg kell őriznünk szívünkben.
Hitvallásunk hirdetheti a vallás elméletét, de az igazság igéit
gyakorlati kegyességünk teszi láthatóvá. Következetes élet, szent
társalgás, tántoríthatatlan becsületesség, tettrekész, jótékony
lelkület, jámbor példa - ezen csatornákon keresztül árad a világosság a
világra.
Jézus
nem foglalkozott állandóan a törvény tételeivel, de azt a benyomást sem
keltette hallgatóiban, hogy eljövetelével félretette volna annak
követelményeit. Tudta, hogy lépten-nyomon kémek lesik minden szavát,
kiforgathatják céljaik érdekében. Ismerte a sok hallgatójában még élő
előítéleteket, és semmi olyat nem mondott, ami aláásta volna a Mózes
által nékik adott vallásba és intézményekbe vetett hitüket. Maga
Krisztus adta mind az erkölcsi, mind a ceremóniális törvényt. Nem azért
jött, hogy lerombolja a saját műve iránti bizalmat. Éppen azért akarta
áttörni a hagyományos követelmények falát, mellyel a zsidók bekerítették
magukat, mert nagyon tisztelte a törvényt és a prófétákat. Miközben
félretette a törvényről alkotott hamis értelmezéseiket, féltve intette a
tanítványokat, nehogy feladják a zsidókra bízott életfontosságú
igazságokat.
A
farizeusok büszkék voltak a törvény iránti engedelmességükre, mégis oly
kevéssé ismerték az elveket a mindennapi gyakorlatban, hogy az Üdvözítő
szavait eretnekségnek fogták fel. Amikor Jézus elsöpörte az igazságot
elborító szemetet, azt hitték, hogy magát az igazságot törli el. Azt
suttogták egymás között, hogy Ő nem sokat ad a törvényre. Jézus olvasott
gondolataikban, és így felelt:
"Ne
gondoljátok, hogy jöttem a törvénynek vagy a prófétáknak eltörlésére.
Nem jöttem hogy eltöröljem, hanem inkább hogy betöltsem" (Mt 5:17) Ezzel
Jézus visszautasítja a farizeusok vádjait. Éppen az volt a feladata,
hogy a világ felfogásával szemben érvényt szerezzen a szent törvény
követelményeinek, melynek áthágásával vádolják. Ha Isten törvénye
megváltoztatható vagy visszavonható lenne, akkor Krisztusnak nem kellett
volna szenvednie törvényszegésünk következményei miatt. Ő eljött, és
elmagyarázta, hogy mi a kapcsolat a törvény és az ember között; saját
engedelmes életével szemléltette az előírásokat.
Isten
azért adta nékünk szent törvényét, mert szereti az emberiséget.
Kinyilatkoztatta az igazság elveit, hogy megóvjon a törvényszegés
következményeitől. A törvény Isten gondolatainak kifejezése, ha ezeket
Krisztusban elfogadjuk, a saját gondolatainkká válnak. Ez emel a
természet hajlamai, vágyai fölé, olyan kísértések fölé, melyek bűnhöz
vezetnének. Isten boldognak szeretne látni bennünket. Ő adta a törvény
előírásait, s ha ezeknek engedelmeskedünk, örömünk telik bennük. Amikor
Jézus születésekor az angyalok így énekeltek:
Midőn
Isten kijelentette a törvényt a Sínai hegyen, megismertette az emberrel
jellemének szentségét is, hogy ennek ellentétében láthassa saját bűnös
voltát. A törvény azért adatott, hogy meggyőzze a bűnöst a bűnről, és
értésére adja: Megváltóra van szüksége. Ez a cél megvalósult volna, ha
elveit a Szentlélek által alkalmazták volna. Ez a munka még ma is
folyik. Krisztus életében világossá váltak a törvény alapelvei, és amint
Isten Szentlelke megérinti a szívet, Krisztus világossága megérteti az
emberekkel, hogy szükségük van megtisztító vérére és megigazító
igazságára. A törvény ma is Krisztushoz vezető eszköz, hogy
megigazulhassunk hit által. "Az Úrnak törvénye tökéletes, megeleveníti a
lelket" (Zsolt 19: 8).
"Míg
az ég és a föld elmúlik, - mondotta Jézus - a törvényből egy jóta vagy
egyetlen pontocska el nem múlik, amíg minden be nem teljesedik" (Mt
5:19). Az égen ragyogó nap, a szilárd föld, melyen élsz, tanúsítják,
hogy Isten törvénye változhatatlan és örök. Még ha mindezek elmúlnak is,
az isteni előírások megmaradnak. "Könnyebb pedig a mennynek és a
földnek elmúlni, hogynem a törvényből egy pontocskának elesni" (Lk
16:17). Jézusra, mint az Isten Bárányára mutató előképszolgálat megszűnt
Krisztus halálakor, de a Tízparancsolat előírásai állandóak, akár Isten
trónja.
Mivel
"az Úrnak törvénye tökéletes" (Zsolt 19:8), minden attól való eltérés
bűn. Aki nem engedelmeskedik Isten parancsolatainak, és másokat is
engedetlenségre buzdít, az Krisztus ítélete alatt áll. Az Üdvözítő
engedelmes élete érvényben tartotta a törvény követelményeit.
Bebizonyította, hogy a törvényt meg lehet az embernek tartani, és
megmutatta azt a kiváló jellemet, mely az engedelmességből hajt ki. Aki
Hozzá hasonlóan engedelmeskedik, az kijelentheti, hogy a törvény "szent
és igaz és jó" (Róm 7:12). Másrészt mindenki, aki megszegi Isten
parancsolatait, megerősíti Sátán állítását, mely szerint a törvény
igazságtalan, és nem lehet megtartani. Ezzel a nagy ellenség csalásainak
hódol be, és megvetéssel illeti Istent; annak a gonosznak lesz a
gyermeke, aki először lázadt fel Isten törvénye ellen. Az ilyen embert
beengedni a mennybe, - ez azt jelentené, hogy újra megjelennének a
viszály és a lázadás elemei, és veszélyeztetnék a világegyetem jólétét.
Senki sem juthat be a Mennyországba, aki szándékosan figyelmen kívül
hagyja a törvény elveit.
Az
írástudók saját igazságukat útlevélnek tekintették a mennybe - ám ezt
Jézus elégtelennek és értéktelennek nyilvánította. A farizeusi jogosság
külső ceremóniákból és az igazság elméleti ismeretéből állt. A rabbik
azt állították, hogy saját erőfeszítésükkel tartják meg a törvényt, és
ezáltal szentekké váltak, ámde cselekedeteik elválasztották az igazságot
a vallástól. Kínos pontossággal tartották meg a rituális szolgálatokat,
de életük erkölcstelen és kiábrándító volt. Úgynevezett igazságuk
sohasem érhetett föl a mennybe.
Krisztus
idejében az volt az ember legnagyobb becsapása, hogy az igazság puszta
igenlése már jogosultságot jelentett az üdvösségre. Az emberiség
tapasztalhatta, hogy az igazság elméleti ismerete elégtelennek bizonyult
a lélek megmentéséhez, és nem termi meg az igazság gyümölcseit. Az
úgynevezett teológiai igazság iránti buzgó tisztelet gyakran együtt jár a
valódi igazság gyűlöletével. A történelem legsötétebb fejezetei tele
vannak vakbuzgó vallásos emberek bűncselekményeivel. A farizeusok
Ábrahám gyermekeinek mondták magukat, dicsekedtek az isteni kijelentések
birtoklásával. Ezek az előjogok azonban nem védték meg őket az
önzéstől, rosszindulattól, haszonleséstől, a legnagyobb képmutatástól.
Azt hitték, hogy ők a világ legvallásosabb emberei, ezzel szemben
úgynevezett igazhitűségük az Úr megfeszítéséhez vezetett.
Ugyanez
a veszély ma is fennáll. Sokan keresztényeknek vallják magukat, mivel
keresztény hitvallást tettek. Ám az igazságot nem valósítják meg a
gyakorlati életben. Hiányzik belőlük a hitből való szeretet, ezért nem
is nyertek erőt és kegyelmet, amely az igazság szentségéből fakad. Az
ember megvallhatja hitét az igazságban, de ha ez a hit nem teszi
őszintévé, kedvessé, türelmessé, elnézővé, mennyei lelkületűvé, akkor az
igazság átokká válik számára, befolyása által pedig átokká a világ
számára.
A
Krisztus által tanított igazság a szív és az élet alkalmazkodását
jelenti Isten kinyilatkoztatott akaratához. A bűnös ember csak úgy
igazulhat meg, ha hisz Istenben, és élő kapcsolatot tart fenn vele.
Ekkor az igazi istenfélelem emelkedett gondolatokat szül, és megnemesíti
az életet. Így a vallás külső formaságai összhangba kerülnek a
keresztény belső tisztasággal, miáltal az Isten szolgálatában megkívánt
cselekedetek nem válnak értelmetlen rítusokká, mint amilyen volt a
képmutató farizeusok szolgálata.
Jézus
külön-külön sorra veszi a parancsolatokat, és megmagyarázza
követelményeik mélységét, szélességét. Ahelyett, hogy egyetlen
pontocskát is elmozdított volna a helyéről, megmutatta, milyen messzire
terjednek ki a törvény alapelvei, és micsoda végzetes hibát követtek el a
zsidók engedelmességük külső fitogtatásával. Kijelenti, hogy a gonosz
gondolat vagy a kívánó tekintet már Isten törvényének áthágása. Ha
valaki akár csak a legcsekélyebb igazságtalanságban is részt vesz, az
megszegi a törvényt, megrontja annak erkölcsi karakterét. A gyilkosság
először gondolatban születik meg. Aki gyűlöletnek ad helyet a szívében,
az a gyilkos útjára teszi lábát, annak áldozatai utálatosak Isten
szemében.
A
zsidókat a bosszú lelkülete fűtötte. A rómaiakkal szembeni
gyűlöletükben kifejezésre juttatták kemény ítéletüket, s a gonosz
kedvében jártak, mert az ő vonásait tükrözték. Így készültek fel azokra a
szörnyű tettekre, melyekre Sátán indította őket. A farizeusok vallási
életében semmi sem buzdított a pogányok iránti kegyességre. Jézus
megparancsolta nekik: ne áltassák magukat azzal a gondolattal, hogy
szívükben lázadhatnak elnyomóik ellen, vagy melengethetik az
elszenvedett igazságtalanságok miatti bosszúvágyat
Igaz,
van egy olyan méltatlankodás, mely Krisztus követőinek esetében is
jogos. Ha azt látják, hogy Istent nem tisztelik, szolgálatát megvetik,
ha azt látják, hogy az ártatlant elnyomják, akkor jogos felháborodás
kavarja fel lelküket. Az ilyen, érzékeny erkölcsiség szülte harag nem
bűn. De aki úgy érzi, hogy minden képzelt sértés miatt haragra
gerjedhet, neheztelhet, az szívét Sátánnak nyitja meg. A keserűséget,
ellenségeskedést ki kell űzni a lélekből, ha összhangban akarunk maradni
a mennyel.
A
Megváltó még ennél is tovább megy. Ezt mondja: "Ha a te ajándékodat az
oltárra viszed és ott megemlékezel arról, hogy a te atyádfiának valami
panasza van ellened: Hagyd ott az oltár előtt a te ajándékodat, és menj
el, elébb békélj meg a te atyádfiával, és azután eljövén, vidd fel a te
ajándékodat" (Mt 5:23-24). Sokan buzgók a vallási szolgálatok terén,
miközben testvéreikkel sajnálatos nézeteltéréseik vannak, melyeket el
kellene simítaniuk. Isten azt kívánja, hogy tegyenek meg minden tőlük
telhetőt az összhang helyreállítására. Míg ezt meg nem teszik, nem
fogadhatja el szolgálatukat. A keresztény kötelessége itt világosan
kitűnik.
Isten
mindenkire árasztja áldásait. "Felhozza az ő napját mind a gonoszokra,
mind a jókra, és esőt ád mind az igazaknak, mind a hamisaknak" (Mt
5:45). "Ő jóltévő a háládatlanokkal és gonoszokkal" (Lk 6:35).
Megparancsolja, hogy Hozzá hasonlóak legyünk. "Áldjátok azokat, akik
titeket átkoznak, - mondotta Jézus - jót tegyetek azokkal, akik titeket
gyűlölnek, [...] hogy legyetek a ti mennyei Atyátoknak fiai" (Mt 5 :
44-45). Ezek a törvény alapelvei, ez az élet forrása.
Isten
magasabb eszményképet tűzött gyermekei elé, mint amit a legmagasabb
röptű emberi gondolat is elérhetne. "Legyetek azért ti tökéletesek,
miként a ti mennyei Atyátok tökéletes" (Mt 5:48). Ez a parancs egyben
ígéret is. A megváltási terv Sátán hatalmából történő teljes
szabadulásunkat tűzi ki. Krisztus mindig különbséget tesz a megtört
lélek és a bűn között. Azért jött, hogy lerombolja a gonosz munkáit, s a
Szentlélek kiáradhasson minden bűnbánó lélekre, megőrizhesse őket a
bűntől.
A
kísértő ténykedését nem hozhatjuk fel mentségül helytelen
cselekedeteinkre. Sátán ujjong, amikor hallja, hogy Krisztus állítólagos
követői kifogásokat keresnek jellemhibáikra. Mentegetőzésük viszi őket
bűnbe. A bűnre nincs mentség. A szent lelkület, a krisztusi élet Isten
minden bűnbánó, hívő gyermeke számára elérhető.
A
keresztény jellemideál a Krisztushoz való hasonlatosság. Ahogyan az
ember Fia tökéletes volt életében, úgy kell követőinek is tökéleteseknek
lenniük a saját életükben. Jézus minden tekintetben hasonlatos volt
felebarátaihoz. Testté lett, amilyenek mi vagyunk. Éhezett,
megszomjazott, elfáradt. Az étel megerősítette, az alvás felfrissítette.
Osztozott az emberi sorsban, mégis Isten szeplőtlen Fia volt, testében
Isten. Jelleme legyen a miénk is! Az Úr így szól a Benne hivőkről:
"Lakozom bennük és közöttük járok; és leszek nékik Istenük, és ők én
népem lesznek" (2Kor 6:16).
Krisztus
a létra, melyet Jákób látott, melynek alja a földön állt, teteje pedig
egészen a menny kapujáig ért, a dicsőség küszöbéig. Ha a létrából csak
egyetlen lépcsőfok is hiányzott volna a föld felett, elvesztünk volna.
Krisztus azonban elér bennünket, bárhol vagyunk is. Magára öltötte
emberi természetünket, és győzött, s ha mi felvesszük az Ő jellemét, mi
is győzhetünk. Bűntelen életet élt "a bűn testének hasonlatosságában"
(Róm 8:3). Most Istenként rendíthetetlenül áll a mennyei trónon, míg
emberként elér hozzánk. Int, hogy a Benne való hit által tegyünk szert
Isten jellemének dicsőségére. Legyünk azért tökéletesek, amiképpen a mi
mennyei Atyánk "is tökéletes".
Jézus
bemutatta az igazságot, és Istenre, az igazság forrására irányította a
figyelmet. Most a gyakorlati kötelességekre tért át. Az
alamizsnaosztogatásban, az imádkozásban, a böjtölésben, ne legyen semmi,
ami az énre terelné a figyelmet vagy az emberek dicséretét. Adj
őszintén a szenvedő szegények megsegítésére! A lélek imában lépjen
közösségre Istennel! Böjtöléskor ne csüggesszük le fejünket, szívünket
ne töltsék be önző gondolatok. A farizeusi szív kietlen, terméketlen
talaj, az istenes élet magvai nem hajthatnak ki benne. Aki
maradéktalanul aláveti magát Istennek, az hozta Neki a legelfogadhatóbb
szolgálatot. Ha az emberek közösségre lépnek Istennel, akkor
együttmunkálkodhatnak Vele, és bemutathatják jellemét az emberi életben.
Az
őszinte szívvel végzett szolgálatnak nagy jutalma van. "A te Atyád, aki
titkon néz, megfizet neked nyilván" (Mt 6:18). A Krisztus kegyelme
által irányított életmódban formálódik jellemünk. Kezd visszatérni a
lélek eredeti szépsége. Krisztus jellemvonásaiban részesülünk, és az
Istenség képmása ragyogni kezd bennünk. Az Istennel együtt járó és
együtt munkálkodó férfiak és nők arca mennyei békességet fejez ki. A
menny légköre veszi őket körül. Az ilyen lelkek számára már eljött Isten
országa. Krisztusban örvendenek mivel áldásává lehetnek az
emberiségnek. Megtisztelő számukra, hogy a Mester felhasználja őket:
megbízása alapján az Ő nevében végzik munkáját.
"Senki
sem szolgálhat két úrnak" (Mt 6:24). Megosztott szívvel nem
szolgálhatunk Istennek. A Biblia vallása nem egy a sokféle befolyás
között, hanem mindenek felett való, minden mást átjár és irányít. Nem
olyan, mint a vászonra ide-oda festett ecsetnyomok, hanem átjárja az
egész életet, mint amikor a vásznat belemártják a festékbe, míg az anyag
minden szálát át nem itatja az átható, ki nem fakuló szín.
"Ha
azért a te szemed tiszta, a te egész tested világos lesz. Ha pedig a te
szemed gonosz, a te egész tested sötét lesz" (Mt 6:22 23). Istentől
azzal a feltétellel kaphatunk világosságot, hogy szándékaink tiszták és
állhatatosak. Aki meg akarja ismerni az igazságot, annak készen kell
állnia minden kinyilatkoztatás elfogadására. Nem alkudhat meg a
tévelygéssel. Kicsinyhitűnek lenni, fél szívvel csatlakozni az
igazsághoz - ez annyi, mint a tévelygés sötétjét és a sátáni csalást
választani.
A
világi elméletek és az igazság megingathatatlan elvei nem mosódnak
egymásba észrevétlenül, mint a szivárvány színei. Az örök Isten világos
határvonalat húzott a kettő közé. A Krisztushoz való hasonlatosság olyan
élesen elkülönül a Sátánhoz való hasonlatosságtól, mint a nappal az
éjszakától. Csak azok Krisztus munkatársai, akik az Ő életét élik. Ha a
lélek csak egyetlen bűnt is dédelget, vagy egyetlen bűnös szokást is
megtart, ez az egész embert beszennyezi. Így a hamisság eszközévé válik.
Mindenki,
aki Isten szolgálatát választotta, nyugodjék meg gondviselésében.
Krisztus az égen röpködő madarakra, a mező virágaira mutatott, és
ösztönözte hallgatóit, hogy nézzenek Isten eme teremtményeire. "Nem
sokkal különbek vagytok-é azoknál?" (Mt 6:26) - mondotta. Hogy Isten
mekkora figyelmet szentel valamely lénynek, az annak a létezés skáláján
elfoglalt helyével arányos. A Gondviselés felügyel a kis szürke verébre.
Mennyi Atyánk odafigyel, törődik a mező virágaival, a földet borító
fűvel. A művészet nagy Mestere gondolt a liliomokra, oly gyönyörűvé
alkotta őket, hogy túlragyogják Salamon dicsőségét. Mennyire törődik
tehát az emberrel, aki Isten képmása és dicsősége. Azt szeretné látni,
hogy gyermekeiben az Övéhez hasonló jellem nyilatkozik meg. Ahogyan a
napsugarak különféle pompás színeket kölcsönöznek a virágoknak, Isten
úgy részesíti a lelket saját jellemének szépségében.
Mindaz,
aki Krisztus szeretetének, igazságának és békéjének országát választja,
és azt minden egyéb érdek fölé helyezi, minden áldásban részesül, amire
életében szüksége van. Isten gondviselésének könyvében - az élet
könyvében - mindegyikünk kap egy lapot. Ez a lap tartalmazza életünknek
minden egyes eseményét; még hajunk szála is megszámláltatott. Isten
sohasem feledkezik meg gyermekeiről.
"Ne
aggodalmaskodjatok tehát a holnap felől" (Mt 6:34). Naponta követnünk
kell Krisztust. Isten nem nyújt segítséget a holnapra. Nem adja meg
gyermekeinek egyszerre az útmutatását egész életükre, mert csak
összezavarodnánk. Éppen csak azt közli velük, amit megjegyezhetnek és
végrehajthatnak. A nyújtott erő és bölcsesség a jelen sürgős szükségét
elégíti ki. "Ha valakinek közületek nincsen bölcsessége, - mára - kérje
Istentől, aki mindenkinek készségesen és szemrehányás nélkül adja; és
megadatik néki" (Jak 1:5).
"Ne
ítéljetek, hogy ne ítéltessetek" (Mt 7:7). Ne tekintsétek magatokat
másoknál jobbaknak, ne tartsátok magatokat bíráiknak. Mivel nem
tudhatjátok az indítóokokat, ítélkezni is képtelenek vagytok mások
felett. A kritizálással magatok fölött mondtok ítéletet, mert
megmutatjátok, hogy Sátánnak, a testvérek vádlójának társai vagytok. Az
Úr így szól: "Kísértsétek meg magatokat, ha a hitben vagytok-é?
magatokat próbáljátok meg" (2Kor 13:5) "Ha mi ítélnők magunkat, nem
ítéltetnénk el" (lKor 11:31).
A
jó fa jó gyümölcsöt terem. Ha a gyümölcs élvezhetetlen és értéktelen, a
fa gonosz. Így tanúsítják az élet gyümölcsei a szív állapotát, a jellem
kiválóságát. Az üdvösség nem vásárolható meg jó cselekedetekkel, de
azok bizonyíthatják a hitet, mely szeretet által megtisztítja a lelket. S
bár az örök jutalmat nem érdemeink alapján kapjuk, az mégis arányban
áll azzal a munkával, melyet Krisztus kegyelme által elvégeztünk.
Így
vázolta föl Krisztus országának alapelveit, melyeket az élet nagy
szabályaiként mutatott be. A tanítás rögzítéséhez szemléltetést is
nyújt. Nem elég - mondja-, hallanotok Igémet, engedelmesség által rá
kell alapoznotok jellemeteket. Az ÉN csak futóhomok. Ha emberi
elméletekre, találmányokra építkeztek, házatok összedől. Elsöpri a
kísértés szele. A próba vihara. Az általam adott elvek azonban
megmaradnak. Fogadjatok be engem, építsetek igéimre:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése