Senkit
sem gyűlöltek jobban Palesztinában a római tisztviselők közül, mint a
vámszedőt. Szüntelenül bosszantotta a zsidókat, hogy az adót idegen
hatalom kényszerítette rájuk, és ez állandóan emlékeztette őket
elvesztett függetlenségükre. Az adószedők nem csupán a római elnyomás
eszközei voltak, hanem saját hasznukra is zsaroltak, a nép rovására
gazdagodtak meg. Azt a zsidót, aki ilyen római hivatalt fogadott el, a
nemzeti becsület árulójának tekintették. Mint hitehagyottat megvetették,
és a társadalom söpredékéhez sorolták.
Ehhez
a réteghez tartozott Lévi-Máté, aki a Genezáret mellett elhívott négy
tanítvány után a következőként állt Krisztus szolgálatába. A farizeusok
foglalkozása alapján ítélték el Mátét, Jézus azonban szívét nézte, mely
nyitva állt az igazság befogadására. Máté hallgatta a Megváltó
tanítását. Isten Lelkének meggyőző ereje feltárta bűneit, segítségre
vágyott Krisztustól, de mivel megszokta a rabbik megkülönböztetését,
álmában sem gondolta volna, hogy a Nagy Tanító észreveszi őt.
Így
volt ez az előzőleg elhívott tanítványokkal is. Midőn Jézus
megparancsolta Péternek és társainak, hogy kövessék Őt, azonnal
otthagyták hajóikat és hálóikat. Egyes tanítványoknak rokonaikról
kellett gondoskodniuk, ám amikor meghallották a Megváltó hívását, nem
haboztak, nem kíváncsiskodtak: miből fogok megélni; hogyan fogom
eltartani a családomat? Engedelmeskedtek a hívásnak, és amikor Jézus
később megkérdezte őket: "Mikor elküldtelek benneteket erszény, táska és
saru nélkül, volt-é valamiben fogyatkozástok?" - így válaszolhattak:
"Semmiben sem" (Lk 22:35).
A
gazdag Mátéra, a szegény Andrásra és Péterre ugyanaz a próba várt,
mindegyiküknek ugyanúgy oda kellett szentelődnie. Jézus a siker
pillanatában, amikor a hálók tele voltak hallal, és a régi élet a
leginkább csalogatott, kérte meg a tanítványokat a tengernél, hogy
mindent hagyjanak ott az evangélium munkájáért. Minden léleknek ki kell
állnia a próbát: vajon a múló javak vagy a Krisztussal való közösség
iránti vágy él-e bennük erősebben?
Az
elvek mindig sokat követelnek. Senki sem szolgálhat eredményesen
Istennek, ha nem adja át egész szívét ennek a munkának, és nem ítél
mindent kárnak a Krisztus ismeretének gazdagságáért. Aki bármilyen
fenntartással jön, az nem lehet Krisztus tanítványa, még kevésbé a
munkatársa. Ha valaki értékeli a nagy üdvösséget, annak életében látható
lesz a Krisztusnál megnyilvánuló önfeláldozás. Bármerre is vezeti Jézus
az úton, örömmel követi Őt.
Máté
elhívása Krisztus tanítványául nagy megbotránkozást keltett. Hogy egy
vallási tanító egy vámszedőt válasszon egyik közvetlen munkatársául, ez
sértette a vallási, társadalmi, nemzeti szokásokat. A farizeusok
remélték, hogy a nép előítéleteire támaszkodva Jézus ellen fordíthatják a
közvélemény hullámait.
A
vámszedők között széleskörű érdeklődés ébredt. Szívük vonzódott az
isteni Tanítóhoz. Az új, tanítványi szerepkör feletti örömében Máté
szerette volna Jézushoz hozni korábbi társait. Vendégséget szerzett
tehát házában, összehívta rokonait, barátait. Nemcsak vámszedők voltak
jelen, hanem sok más, kétes hírű személy is, akiket aggályoskodó
szomszédaik törvényen kívül helyeztek.
A
vendégséget Jézus tiszteletére rendezték, Ő pedig nem késlekedett
eleget tenni a szíves felkérésnek. Jól tudta, hogy ezzel megsérti a
farizeus pártot, és a nép szemében is megingatja helyzetét. Eljárását
azonban nem befolyásolhatták taktikai megfontolások. Amit szívén viselt,
az az élet vizére szomjazó lélek volt.
Jézus
díszvendégként ült a vámszedők asztalánál, és rokonszenvével, társasági
kedvességével megmutatta, hogy mennyire tiszteli az emberi méltóságot.
Az emberek igyekeztek méltónak lenni bizalmára. Szavai áldott, életadó
erővel hullottak a szomjas szívekbe. Új indíttatások ébredtek, az új
élet lehetősége nyílt meg a társadalom kivetettjei számára.
Ilyen
alkalmakkor jó néhány olyan embert érintett a Megváltó tanítása, akik
akkor még nem fogadták el Őt, csak mennybemenetele után. Amikor
kitöltetett a Szentlélek, és egyetlen napon háromezren tértek meg,
közülük sokan az igazságot először a vámszedők asztalánál hallották, és
némelyikük az evangélium hírnökévé is vált. Máté számára Jézus példája a
vendégségben állandó tanulságul szolgált. A megvetett vámszedő az egyik
legodaadóbb evangélista lett, szolgálata során szorosan a Mester
lábnyomán járt.
Amikor
az írástudók megtudták, hogy Jézus Máténál járt vendégségben,
megragadták az alkalmat, hogy megvádolják. Úgy döntöttek, hogy a
tanítványokon kezdik a munkát. Felébresztik előítéleteiket, s így
remélhetőleg elidegenítik őket Mesterüktől. Az volt a taktikájuk, hogy
Krisztust bevádolják a tanítványoknál, a tanítványokat pedig
Krisztusnál, és nyilaikat oda célozzák, ahol az emberek a
legsebezhetőbbek. Sátán ilyen módon dolgozik a mennyei hűtlenség óta, s
az ő lelke indítja mindazokat, akik egyenetlenséget, széthúzást akarnak
kelteni.
Jézus
nem várta meg, hogy tanítványai feleljenek a vádra, hanem maga
válaszolt: "Nem az egészségeseknek van szüksége orvosra, hanem a
betegeknek. Elmenvén pedig tanuljátok meg, mi az: Irgalmasságot akarok
és nem áldozatot. Mert nem az igazakat hívogatni jöttem, hanem a
bűnösöket a megtérésre" (Mt 9:12-13). A farizeusok lelkileg
egészségesnek tartották magukat, mint akiknek nincs szükségük orvosra, a
vámszedőkre és pogányokra viszont úgy tekintettek, mint akik elvesznek a
lelki betegségekben. Hát akkor nem az volt-e Jézus orvosi munkája, hogy
ahhoz a réteghez menjen, amelyiknek szüksége van segítségére?
Bár
a farizeusok igen jó véleményt alkottak magukról, valójában állapotuk
rosszabb volt, mint az általuk megvetett személyeké. A vámszedők kevésbé
voltak vakbuzgóak, önelégültek, és így fogékonyabbnak bizonyultak az
igazság iránt. Jézus így szólt az írástudókhoz: "Elmenvén pedig
tanuljátok meg, mi az: Irgalmasságot akarok és nem áldozatot" (Mt 9:13).
Ezzel
mutatott rá, hogy noha állításuk szerint Isten igéjét tanítják, annak
lelkülete teljesen ismeretlen előttük. A farizeusok erre egy időre
elhallgattak, de még inkább megkövesedtek az ellenségeskedésben. Ezután
Keresztelő János tanítványaira vetettek szemet, megpróbálták őket
szembeállítani a Megváltóval. Ezek a farizeusok nem ismerték el
Keresztelő János küldetését. Csúfolták önmegtagadó életéért, egyszerű
szokásaiért, szerény öltözetéért, és fanatikusnak nyilvánították. Mivel
János elítélte képmutatásukat, ők is visszautasították szavait, és
megpróbálták az embereket ellene uszítani. Isten Lelke munkálkodott e
gúnyolódók szívében, meggyőzte őket bűneikről - de ők elutasították
Isten tanácsát, és Jánosról kijelentették, hogy ördögtől megszállott.
Most,
amikor Jézus elvegyült a nép között, asztaluknál evett-ivott,
falánksággal, iszákossággal vádolták meg. Ezek a szavak pontosan a
vádlókra voltak igazak. Ahogyan Sátán Istent hamis színben tünteti fel,
és saját tulajdonságait ruházza Rá, a gonoszok éppúgy festenek torz
képet Isten küldötteiről.
A
farizeusok nem akarták elismerni: Jézus azért eszik vámszedőkkel és
bűnösökkel, hogy mennyei világosságot hozzon a sötétségben lévők
számára. Nem akarták észrevenni, hogy az isteni Tanító minden
elhullatott szava élő mag, amely kicsírázik, és gyümölcsöt terem Isten
dicsőségére. Elhatározták, hogy nem fogadják be a világosságot, és bár
szemben álltak Keresztelő János küldetésével, most készek voltak baráti
kezet nyújtani tanítványainak, mert remélték, hogy ezzel megnyerhetik
őket szövetségesül Jézussal szemben. Állításuk szerint Jézus semmibe
vette az ősi hagyományokat; Keresztelő János egyszerű kegyességét
szembeállították Jézus életmódjával, aki vámszedőkkel és bűnösökkel
lakomázik.
János
tanítványai ezidőtájt nagyon levertek voltak. Ez még azelőtt történt,
mielőtt Jézust megkeresték János üzenetével. Szeretett tanítójuk
börtönben volt, napjaik gyászban teltek. Jézus semmit sem tett János
kiszabadításáért, sőt mintha azért jött volna, hogy kétségbe vonja
tanítását. Ha János Isten küldötte, akkor Jézus és tanítványai miért
viselkednek egészen másképpen?
János
tanítványai nem látták tisztán Krisztus munkásságát, azt gondolták,
valami alapja azért lehet a farizeusok vádjainak. Az írástudók számos
előírását betartották, sőt azt remélték, hogy a törvény cselekedetei
által megigazulnak. A böjtöt a zsidók érdemnek számító cselekedetként
gyakorolták, a legmerevebbek hetente két napot böjtöltek. A farizeusok
és János tanítványai éppen böjtöltek, amikor ez utóbbiak Jézushoz jöttek
a kérdéssel: "Miért hogy mi és a farizeusok sokat böjtölünk, a te
tanítványaid pedig nem böjtölnek?" (Mt 9:14)
Jézus
nagyon szelíden válaszolt. Nem próbálta helyreigazítani a böjtölésről
alkotott téves felfogásukat, inkább saját küldetését illetően terelte
őket helyes irányba. Ugyanazokkal a kifejezésekkel élt, melyeket maga
Keresztelő János is használt, amikor Jézusról bizonyságot tett. János
ezt mondta: "Akinek jegyese van, vőlegény az; a vőlegény barátja pedig,
aki ott áll és hallja őt, örvendezve örül a vőlegény szavának. Ez az én
örömem immár betelt" (Jn 3:29). János tanítványai nem tudtak nem
visszaemlékezni tanítójuk szavaira, amikor a hasonlatot folytatva Jézus
így szólt: "Avagy mívelhetitek-é azt, hogy a lakodalmasok böjtöljenek,
amíg a vőlegény velük van? " (Lk 5 : 34)
A
menny Fejedelme népe között járt. Isten a legnagyobb ajándékot adta a
világnak. Öröm a szegényeknek, mert Krisztus eljött, hogy országának
örököseivé tegye őket. Öröm a gazdagoknak, mert Ő eljött, hogy
megtanítsa őket, hogyan szerezhetnek örök gazdagságot. Öröm a
tudatlanoknak, mert Ő bölccsé teszi őket az üdvösségre. Öröm a
tanultaknak, mert mélyebb rejtélyek tárulnak fel, mint valaha is
álmodták volna, olyan igazságok lesznek világosak az ember számára a
Megváltó küldetése által, melyek a világ alapítása óta rejtve voltak.
Keresztelő
János örvendett, hogy láthatja a Megváltót. Milyen örömre adott
alkalmat a tanítványoknak az a kiváltság, hogy együtt járhattak,
beszélhettek a menny Uralkodójával? Ez nem a gyász, a böjt ideje volt
számukra. Meg kell nyitniuk szívüket az Ő dicsősége világosságának
befogadására, hogy fényt áraszthassanak azokra, akik a sötétségben, a
halál árnyékában ülnek.
Krisztus
szavai ragyogó képet festettek, ám sűrű felhő vonult át felette, amit
egyedül az Ő szeme láthatott. "Eljőnek a napok, amikor elvétetik tőlük a
vőlegény, és akkor böjtölni fognak" (Mt 9:15) - mondotta. Amikor
látniuk kell, hogy Urukat elárulták és megfeszítették, majd akkor fognak
a tanítványok gyászolni és böjtölni. Jézus búcsúbeszédében a felházban
ezt mondta nékik: "Egy kevés idő, és nem láttok engem; és ismét egy
kevés idő, és megláttok majd engem. Bizony, bizony mondom néktek, hogy
sírtok és jajgattok ti, a világ pedig örül: ti szomorkodtok, hanem a ti
szomorúságtok örömre fordul" (Jn 16:19-20).
Amikor
kijő a sírból, bánatuk örömre fordul. Mennybemenetele után személyében
nem lesz jelen, de a Vigasztaló által mégis velük marad, nem kell tehát
gyászban tölteniük napjaikat. Sátán pedig pontosan ezt szerette volna.
Azt akarta, hogy a tanítványok olyan benyomást keltsenek a világban,
mintha becsapták volna őket, csalódottak lennének. Nekik viszont hit
által a mennyei szentélyre kellett tekinteniük, ahol Jézus szolgál
értük. Szívüket kitárták a Szentlélek előtt, aki Őt képviseli, s így
örvendeztek jelenlétének. Mégis eljőnek a kísértés és próba napjai,
amikor összeütközésbe kerülnek e világ vezetőivel, és a sötétség
országának hatalmasságaival, amikor Krisztus nincsen velük személyesen, s
ők nem képesek meglátni a Vigasztalót - ekkor kell igazán böjtölniük.
A
farizeusok a forma merev betartásával akarták megdicsőíteni önmagukat,
miközben szívük telve volt irigységgel, versengéssel. "Ímé - mondja a
Szentírás - perrel és versengéssel böjtöltök, és sújtotok a gazságnak
öklével; nem úgy böjtöltök mostan, hogy meghallassék szavatok a
magasságban. Hát ilyen a böjt, amelyet én kedvelek, és olyan a nap,
amelyen az ember lelkét gyötri? Avagy ha mint káka lehajtja fejét, és
zsákot és hamvat terít maga alá: ezt nevezed-é böjtnek és az Úr előtt
kedves napnak?" (Ésa 58: 4-5)
Az
igazi böjt nem csupán formai szolgálat. A Szentírás leírja az Istennek
tetsző böjtöt: "hogy megnyisd a gonoszságnak bilincseit, az igának
köteleit megoldjad, és szabadon bocsásd az elnyomottakat, és hogy minden
igát széttépjetek; [...] ha odaadod utolsó falatodat az éhezőnek, és az
elepedt lelkűt megelégíted" (Ésa 58:6.10). Itt elénk tárul Krisztus
munkájának igazi lelkülete és jellege. Egész élete önfeláldozás volt a
világ megmentésére. Akár böjtölt a megkísértés pusztájában, akár a
vámszedőkkel evett Máté lakomáján, mindenkor életét adta az elveszettek
megváltásáért. Az odaszentelődés igazi lelkülete nem a tétlen gyászban,
sem nem pusztán a test megsanyargatásában vagy az áldozatok sokaságában
nyilvánul meg, hanem az én alárendelésében, a készséges szolgálatban
Istennek és embernek.
Jézus
példázattal folytatta a János tanítványainak adott válaszát, imígyen:
"Senki nem toldja az új posztó foltot az ó posztóhoz; mert különben az
újat is megszakasztja és az ó posztóhoz nem illik az újból való folt"
(Lk 5 : 36). Keresztelő János üzenetét nem szabad egybeszőni
hagyományokkal és babonákkal. Az olyan kísérlet, amely vegyíteni akarná a
farizeusok színlelését János szentségével, csak még nyilvánvalóbbá
tenné a kettő közötti szakadékot.
Krisztus
tanításának alapelvei sem egyesíthetők a farizeusi formaságokkal.
Krisztusnak nem állt szándékában betömni a rést, melyet János tanításai
ütöttek. Még határozottabban elkülönítette a régit és az újat. Jézus
tovább szemléltette ezt a tényt, mondván "Senki sem tölti az új bort ó
tömlőkbe; mert különben az új bor megszakasztja a tömlőket, és a bor
kiömöl, és a tömlők is elvesznek" (Lk 5:37). Az új bor tárolására
használt bőrtömlők egy idő után kiszáradtak, megmerevedtek, s már nem
feleltek meg az eredeti célnak. Ezzel a közismert példával mutatta be
Jézus a zsidó vezetők állapotát. A papok, írástudók, vezetők leragadtak a
ceremóniák, hagyományok kerékvágásában. Szívük összezsugorodott, mint a
kiszáradt bőrtömlők, melyekhez Jézus hasonlította őket. Amíg
megelégedtek a jogszerű vallással, addig lehetetlen volt, hogy a mennyei
élő igazság letéteményesei legyenek. Saját igazságukat tökéletesen
kielégítőnek hitték, és nem vágyakoztak arra, hogy új tényezőt hozzanak
vallásukba. Istennek az ember iránti jóakaratát nem valami rajtuk
kívülálló dologként fogadták el. Összekapcsolták azt saját,
jó cselekedeteik révén szerzett érdemeikkel. A szeretet által munkálkodó,
lelket megtisztító hit semmilyen ponton nem egyesülhet a farizeusok
vallásával, amely emberi parancsokon, szertartásokon alapszik. Hiábavaló
erőfeszítés lenne egyesíteni Jézus tanításait a bevett vallással. Isten
éltető igazsága, akár az erjedő bor, szétszakítja a régit, tönkreteszi a
farizeusi hagyomány tömlőjét.
{DA 278.4}
A
farizeusok bölcsebbnek képzelték magukat, semhogy tanításra volna
szükségük; igazságosabbnak, semhogy megváltásra; nagyrabecsültebbnek,
semhogy olyan tisztességre, mely Krisztustól jön. A Megváltó elfordult
tőlük, másokat keresett, akik elfogadják a mennyei üzenetet. A
műveletlen halászokban, a piactéri vámszedőben, a samáriai asszonyban,
az Őt örömmel hallgató köznépben új edényekre talált az új bor számára.
Az evangéliumi munkára azok a lelkek a használható eszközök, akik
boldogan elfogadják az Istentől nékik küldött világosságot. Ezek az Ő
emberei, akik által a világot az igazság ismeretében részesítheti. Ha
Krisztus kegyelme által népe új edényekké lesz, Ő megtölti azokat új
borral.
Krisztus
tanítása - noha az új bor jelképezi - nem új tan, hanem a
kinyilatkoztatása annak, amit kezdettől tanítottak. A farizeusok számára
azonban Isten igazsága elvesztette eredeti jelentőségét és szépségét.
Számukra Krisztus tanítása csaknem minden vonatkozásban új volt: nem
ismerték el, nem akarták tudomásul venni. }
Jézus
rámutatott, micsoda erővel rombolja le a hamis tanítás az igazság utáni
vágyat, az igazság értékelését. "Senki - mondotta - aki ó bort iszik,
mindjárt újat nem kíván, mert azt mondja: Jobb az ó" (Lk 5:39). A
pátriárkák és próféták által a világnak adott összes igazság új
szépségben ragyogott Krisztus szavai által. Csakhogy az írástudók és
farizeusok nem vágytak az értékes új borra. Míg meg nem üresítik
elméjüket, szívüket a régi hagyományoktól, szokásoktól, gyakorlattól,
addig nincs helyük Krisztus tanításai számára. Holt formákhoz
ragaszkodtak, s elfordultak Isten erejétől és élő igazságától.
Ez
volt az, ami a zsidók romlását okozta, és ez okozza sok lélek romlását
napjainkban is. Ezrek követik el ugyanazt a hibát, amit a farizeusok,
akiket Krisztus megdorgált Máté asztalánál. Sokan inkább elutasítják az
igazságot, amely a világosság Atyjától száll alá, semhogy feladják
dédelgetett elképzeléseiket, vagy lemondjanak valamiféle bálványozott
véleményről. Önmagukban bíznak, saját bölcsességükre alapoznak, nem
ismerik fel lelki szegénységüket. Ragaszkodnak ahhoz, hogy olyan úton
üdvözüljenek, melyen fontos dolgokat cselekedhetnek. Amikor azt kell
látniuk, hogy a munkába lehetetlen az ént is beleszőniük, elutasítják a
felkínált üdvösséget.
A
jogszerű vallás sohasem vezethet lelkeket Krisztushoz, mert szeretet
nélküli, Krisztus nélküli. Az önigazult lelkülettel felajánlott böjt
vagy ima utálatosság Isten szemében. Az imádkozók ünnepi gyülekezete, a
vallásos ceremóniák körforgása, a külső megalázkodás, az impozáns
áldozat mind hirdetik, hogy ezen dolgok cselekvője igaznak tekinti
önmagát, aki jogosult a mennyországra - mindez azonban csalás. Saját
cselekedeteinkért sohasem vásárolhatunk üdvösséget.
Ahogy
Krisztus idejében volt, úgy van ma is: a farizeusok nem ismerik lelki
szükségüket. Nekik szól az üzenet: "Mivel ezt mondod: Gazdag vagyok, és
meggazdagodtam és semmire nincs szükségem; és nem tudod, hogy te vagy a
nyomorult és a nyavalyás és szegény és vak és mezítelen: Azt tanácsolom
néked, hogy végy tőlem tűzben megpróbált aranyat, hogy gazdaggá légy; és
fehér ruhákat, hogy öltözeted legyen, és ne láttassék ki a te
mezítelenségednek rútsága" (Jel 3:17-18). A hit és a szeretet tűzben
megpróbált arany. Sokaknál az arany megfakult, a drága kincs elveszett.
Az ilyeneknek Krisztus igazsága egy soha fel nem vett ruha, érintetlen
kútforrás. Róluk mondja az Írás: "Az a mondásom ellened, hogy az első
szeretetedet elhagytad. Emlékezzél meg azért honnét estél ki, és térj
meg, és az előbbi cselekedeteket cselekedd; ha pedig nem, hamar eljövök
ellened, és a te gyertyatartódat kimozdítom helyéből, ha meg nem térsz"
(Jel 2: 4-5).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése