Szombat vagy vasárnap?A teremtés és a szabadság emlékműve.A
nyugalomnappal végződő hétnapos hét eredete már sok kutatónak okozott
fejfájást. Az év meghatározója a Föld Nap körüli útja; a hónapé a
Holdnak a föld körüli keringési ideje; egy nap pedig a Föld saját
tengelye körüli forgásának az ideje. Mindezek az időegységek a Napnak, a
Holdnak és a Földnek természetes keringési és forgási idejükből
adódnak. Ezzel szemben a hétnapos hét nem épül egyetlen természetes
ciklusra sem. A Biblia bizonyítja, hogy a hét eredete a világ
teremtésével kapcsolatos: „Mikor pedig elvégezé Isten hetednapon az Ő
munkáját, a melyet alkotott vala, megszűnék a hetedik napon minden
munkájától, a melyet alkotott vala. És megáldá Isten a hetedik napot, és
megszentelé azt; mivelhogy azon szűnt vala meg minden munkájától,
melyet teremtve szerzett vala Isten”. (1Móz 2:2-3)
Isten
megnyugvása a hét végén egy jele a teremtés befejezésének. Isten
megszentelte a hetedik napot, mint egy különleges időt és elkülönítette a
többi hat naptól. Isten tehát már a teremtésnél tekintettel volt az
embernek a rendszeres pihenés és elmélkedés iránti szükségletére. A
hétnapos hét és a nyugalomnap Isten ajándéka minden ember számára minden
időkre. Isten nem szent helyet vagy szent tárgyat különített el, hanem
szent időt.
A
teremtéstörténet leírása utáni néhány fejezetben a vízözönről szóló
jelentésnél találkozunk a hétnapos időegységgel. (1Móz 7:4, 10;
8:10-12). A hét fogalma az ősatyák (Ábrahám, Jákob és Izsák kora)
idejében is ismert volt. (1Móz 29:27-28). Kiindulhatunk abból, hogy a
nyugalomnap emlékezete Ábrahám és utódai idejében, életben maradt. Isten
bizonyította Izsáknak, hogy apja, Ábrahám, ismerte az ő törvényét és
életét annak megfelelően alakított: „És megsokasítom a te magodat
mint az ég csillagait, és a te magodnak adom mind ezeket a földeket: és
megáldatnak a te magodban a földnek minden nemzetségei; 5 Mivelhogy hallgata Åbrahám az én szavamra: és megtartotta a megtartandókat, parancsolataimat, rendeléseimet és törvényeimet” (1Móz 26:4-5).
Később
Jákob leszármazottai Egyiptomban rabszolgasorsra jutottak. Isten
azonban megszabadította Izrael népét ebből az emberileg méltatlan
helyzetből. Miután megszabadította őket Egyiptom bilincseitől,
megtanította őket parancsolataira és igazságaira. (2Móz 15:25-26). Ennek
az utasításnak egészen a kezdetén részletesen le van írva, hogyan
ajándékozta meg Isten a népet a mannával, a mindennapi táplálékkal.
Ezzel az ajándékkal összekapcsolta a szombat megszentelésére szóló
felhívást. A hatodik napon kétszer annyi manna hullott, szombaton
azonban semmi. (2Móz 16.fej.). Negyven éven keresztül élte meg Izrael
minden héten újból ezt a csodát.
A
zsidóság ma is bizonyítja, hogy melyik az Istentől eredetileg megáldott
nyugalomnap – amelyet nem befolyásolt a történelem folyamán egyetlen
naptár reform sem. (A legutolsó nagy naptár reform a julianusi naptárról
a gregorianusira való áttérés. 1582. október 4-én csütörtököt 1582.
október 15. péntek követett. Ezzel a reformmal csupán a dátum eltolása
történt, de semmi képen sem a heti ciklusé).
Az
Egyiptomból Kánaánba történt kivonuláskor adta végül Isten az
Izraelitáknak a Tízparancsolatot. Isten negyedik parancsolata felszólít a
hetedik napi munkaszünetre, és ismételten emlékeztet a világ
teremtésére: „Megemlékezzél a szombatnapról, hogy megszenteljed azt.
Hat napon át munkálkodjál, és végezd minden dolgodat; De a hetedik nap
az ùrnak a te Istenednek szombatja: semmi dolgot se tégy azon se magad,
se fiad, se leányod, se szolgád, se szolgálóleányod, se barmod, se
jövevényed, a ki a te kapuidon belôl van; Mert hat napon teremté az ùr
az eget és a földet, a tengert és mindent, a mi azokban van, a hetedik
napon pedig megnyugovék. Azért megáldá az ùr a szombat napját, és
megszentelé azt.” (2Mz 20:8-11).
A
Tízparancsolatnak ebben a legrészletesebb parancsolatában az Úr neve
(Jahve) háromszor van említve. A Sínai-hegyi törvényadásnál az Úr
megbízta Mózest, hogy a következő záró felhívást intézze a néphez: „Te
szólj az Izráel fiainak, mondván: Az én szombatimat bizony
megtartsátok; mert jel az én közöttem és ti köztetek nemzetségről
nemzetségre, hogy megtudjátok, hogy Én vagyok az ùr, a ki titeket
megszentellek.” (2Móz 31:13). A szombatparancs bizonyította, hogy
Isten az ő teremtményeivel a bűneset ellenére is fenn akarja tartani a
kapcsolatot. Éppen ezért a szombatot a szövetség örök jegyének tekinti: Megtartsák
azért az Izráel fiai a szombatot, megszentelvén a szombatot
nemzetségrôl nemzetségre, örök szövetségül. Legyen közöttem és az Izráel
fiai között örök jel ez; mert hat napon teremtette az ùr a mennyet és a
földet, hetednapon pedig megszünt és megnyugodott. (2Móz 31:16-17) A
szombat, mint a befejezett teremtés jegye, Istennek egy szerfölött
nagyszerű adománya, egy hetenként visszatérő meghívás a Teremtővel való
találkozásra.
A
nyugalomnap az Ószövetségben úgy van bemutatva, mint Isten teremtésének
emlékoszlopa. Miközben emlékeztet bennünket a teremtés hetére, azt is
világossá teszi, hogy minden élet Isten ajándéka. Isten a szombatot arra
is rendelte, hogy népe számára a szabadulás és megszentelődés
szövetségi jele legyen.„És adám nékik szombataimat is, hogy
legyenek jegyül köztem és ô közöttök; hogy megtudják, hogy én vagyok az
ùr, az ô megszentelôjök”. (Ez 20:12). FOLYT KÖV...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése