JÉZUS A SZOMBATNAK URA : Jézus
Krisztus az életével példát adott arra, hogy az Isten iránti szeretet
egybe van kötve az Ő akaratának való engedelmességgel. Ha az
én parancsolataimat megtartjátok, megmaradtok az én szeretetemben; a
miképen én megtartottam az én Atyámnak parancsolatait, és megmaradok az ô
szeretetében. (Jn 15: 10). Isten
minden parancsolata a boldog és teljes élet oltalmazó rendszerének
magva. Ez érvényes a nyugalomnapra is, ezért mondta Jézus: „És monda nékik: A szombat lôn az emberért, nem az ember a szombatért. Annak okáért az embernek Fia a Szombatnak is ura”(Mk 2:27-28). Jézus
egészen személyes kapcsolatban volt a nyugalomnappal (Lk 4:16), számára
a szombat, olyan nap volt, amelyben bizonyította az emberek iránti
szeretetét és részvétét, szombaton meghallgatta és hirdette Isten
szavát. Jézus a szombat Ura, mivel ő az élet Ura és a világ Teremtője
is. János azzal a kijelentéssel kezdi az evangéliumot, hogy „az ige testé lett”, és „minden őáltala lett és nála nélkül semmi sem lett, ami lett” (Jn 1:1-3). Pál apostol megismétli ezt az igazságot:
„Mert Ő benne teremtetett minden, a mi van a mennyekben és a földön, a
láthatók és láthatatlanok, akár királyi székek, akár uraságok, akár
fejedelemségek, akár hatalmasságok; mindenek Ő általa és Ő reá nézve
teremttettek; És Ő előbb volt mindennél, és minden Ő benne áll fenn. (Kol 1:16-17). A Zsidókhoz írt levél is egyértelművé teszi, hogy a Fiú a Teremtő: „Akit tett mindenek örökösévé, aki által a világot is teremtette”(Zsidó 1:2).
Jézus
szombatértelmezése, példa a keresztény nyugalomnap gyakorlásához. Ebben
az értelemben Krisztus, mint Teremtőnk, Megtartónk s Megváltónk az ura
ennek a napnak.
A következő példa megmutatja, hogy Jézus és tanítványai miként kerültek konfliktusba néhány zsidó szombatrendelkezéssel: Abban az idôben a vetéseken át haladt Jézus szombatnapon; tanítványai pedig megéheztek, és kezdték a kalászokat tépni és enni. 2 Látván pedig ezt a farizeusok, mondának néki: ìmé a te tanítványaid azt cselekszik, a mit nem szabad szombatnapon cselekedni. (Mt 12:1-2). Amikor a tanítványok
a nyugalomnapon néhány kalászt letéptek és tenyerükben kimorzsálták
belőle a magot és megették, három farizeusi rendelkezést rontottak meg:
arattak, csépeltek és pelyvát elfújtak. Jézus azonban nem tekintette
érvényesnek ezeket a szabályokat az ő helyzetükre. Jézus ezzel nem a
szombat szentségét kérdőjelezte meg, csupán a szombatünneplésnek azt a
módját bírálta, ahogy a farizeusok képviselték. (Képmutató, és bolhából
elefántot módszer). Találóan foglalja össze ezt a következő idézet: „Az
evangélium számos epizódról ad tudósítást, amikor Jézust
szombatrontással vádolták. Jézus azonban sohasem vétett e nap szentsége
ellen. Ő teljes tekintélyével képviselte e nap valódi értelmét… Teljes
együttérzéssel igényelte Krisztus a jogot a szombatnapon való jó
cselekedethez a gonosz helyett, az élet megmentéséhez annak pusztulása
helyett. A szombat az irgalmas Úrnak és Isten dicsőítésének a napja.” (Katolikus Katekizmus, München, Bécs, Oldenburg, 1993, 555.old. 2173. szakasz).
Az
evangéliumok hét gyógyításról számolnak be, amelyeket Jézus
szombatnapon cselekedet. Ezekből világosan kiderül, hogy az
embertársaink iránti jó cselekedet teljes mértékben hozzátartozik a
szombatparancs lényegéhez. A betegekről, elesettekről és szenvedőkről
való gondoskodás szombaton éppen úgy megengedett, mint a hét bármelyik
napján. A szombatparancs nem hatálytalanítja a felebarát iránti
szeretetet. Jézusnak a helyes szombatünneplésért folytatott harca
megmutatja, milyen nagy jelentőségű volt számára a nyugalomnap.
Jézus
számára nem volt kérdéses, hogy a szombat jelentősége az Ő halála,
feltámadás és menybemenetele után is megmarad. Ez világosan érhető volt,
amikor a tanítványoknak az eljövendő szomorúságról és szorongattatásról
beszélt. Felszólította őket: „Imádkozzatok pedig, hogy a ti futástok ne télen legyen, se szombatnapon”(Mt 24:20).
A
szombat a mai napig sem veszített alapvető jelentőségéből. A nyugalom
órái számunkra is értékes szabad teret kínálnak, arra hogy Krisztus
közelébe jöjjünk. Istentiszteletre menni a szabad természetet élvezni,
betegeket, időseket, magányosokat meglátogatni, időt találni a család
számára, Isten igéjét tanulmányozni, megosztani az örömöt és az
evangéliumot embertársainkkal. Ezek példák arra, hogy a nyugalomnapot
miként lehet eltölteni jézusi értelemen. Aki a szombatot így ünnepli,
megtapasztalja, miért szólít fel minket Isten arra, hogy a hat
munkásnapi saját elfoglaltságunkat, a hét hetedik napján tegyük félre.
Ha Krisztust, a szombat Urát a szombat megünneplésében és megtartásában
követjük, bizonyosan nagy áldásban lesz részünk. FOLYTATÁS KÖVETKEZIK!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése