Első keresztények és a nyugalomnap.!!! A
keresztények közül sokan azt hiszik, hogy a szombat ünneplésének,
vasárnapra történt áthelyezése az apostoli időkben, az első keresztények
gyülekezetében történt. Ezt a nézetet olyan magától értetődően
képviselik, hogy egyáltalán nem veszik észre, hogy az apostolok
története és az Újtestamentumi levelek erről, nem szolgálnak semmiféle
bizonyítékkal. Oda-vissza hangzanak el érvek, melyek szerint Pál csupán
misszionáriusi stratégiából ment szombaton a zsinagógában, hogy a
zsidóknak zsidó legyen. Ha figyelemmel kísérjük az apostolok
cselekedeteiben a gyülekezetek keletkezését és növekedését, akkor
feltűnik, hogy a könyv szerzője teljesen magától értetődő módon beszél a
szombatról. A fiatal gyülekezetek a zsidó kultúra talajából nőttek ki. A
gyülekezetek és Pál valamint kísérői számára a misszióutazások során a
szombat általánosan érvényes nyugalomnap volt. „Ők pedig Pergából tovább menve, eljutának Antiókhiába, Pisidiának városába, és bemenvén szombatnapon a zsinagógába, leülének” (ApCsel 13:14.) Mikor pedig kimentek a zsidók zsinagógájából, kérék a pogányok, hogy a következô szombaton prédikálják nékik ezek beszédeket (ApCsel 13:42).
Ez
az összejövetel Antiochiában Kr. u. 45 körülre tehető. Az itt említett
emberek a valamivel későbbi eredetű kéziratokban pogányokként
szerepelnek. Így jöttek tehát Pál apostolhoz zsidók és pogányok
szombaton, hogy őt hallgassák. A következô szombaton aztán majdnem az egész város egybegyûle az Isten ígéjének hallgatására. (ApCsel 13:44).
A
második misszióúton először léptek a misszionáriusok európai talajra.
Filipi városában nem volt zsinagóga mert ott kevés zsidó élt. Pál és
társai a nyugalomnapján elhagyták a zajos várost, és egy csendes helyet
kerestek. És szombatnapon kimenénk a városon kívül egy folyóvíz
mellé, hol az imádkozás szokott lenni; és leülvén, beszélgeténk az
egybegyûlt asszonyokkal (ApCsel 16:13). Ismét megállapíthatjuk, hogy
Pál számára – aki létfenntartását sátorkészítésből oldotta meg – a
szombat az Isten imádatának és az evangélium hirdetésének a napja volt.
Amint Jézusnak úgy Pálnak is szokása volt szombaton Istentiszteletre
menni: Pál pedig, a mint szokása vala, beméne hozzájok, és három szombaton át vetekedék velök az írásokból, (ApCsel 17:2).
Pál
apostol tizennyolc hónapig tartózkodott Korinthusban ahol az
evangéliumot hirdette minden szombaton, ezáltal kereken nyolcvan
szombaton sikerült neki elérni zsidókat és pogányokat a Jézusról szóló
örömüzenettel.Vetekedének pedig minden
szombaton a zsinagógában, és igyekezék mind zsidókat, mind görögöket
meggyôzni. És ott lakozék egy esztendeig és hat hónapig, tanítva köztük
az Isten ígéjét. (ApCsel 18:4,11). Ezzel az
igehirdetéssel megkezdődött az Ézsaiás próféta által már háromszáz évvel
azelőtt hirdetetett jövendölés teljesedése, miszerint elérkezett a
pogányok üdvösségének az ideje. A pogányok akik Jézus halála után
megtértek Isten népének részévé lettek.
A
szombat szentsége minden hívő számára vitathatatlan volt.
érvényességének minden megkérdőjelezése felháborodás hullámát indította
el. A körülmetélkedés valamint más zsidó szokások és ünnepek
megszüntetése nagy vitához vezetett. Azonban nincs semmiféle híradás az
Újtestamentumban arról, hogy a szombat vagy egy másik nap
megünneplésével kapcsolatban viták lettek volna. Ez a tény kézenfekvővé
teszi, hogy mind a pogányoknak, mind pedig a zsidóknak akik hit által
elfogadták Jézust a szombat az Istentől meghatározott nyugalomnap
maradt.FOLYT KÖV!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése