Krisztus
a hét első napján vonult be diadalmasan Jeruzsálembe. A tömegek, melyek
Bethániába sereglettek, hogy lássák Őt, most kíváncsian várták
fogadtatását, s kíséretébe szegődtek. Rengeteg ember haladt a város felé
a húsvétra, ezek is csatlakoztak a Jézust követő sokasághoz. Az egész
természet örült. A fák zöldbe öltöztek, virágaik csodálatos illata
betöltötte a levegőt. Új élet és öröm lelkesítette az embereket. Az új
ország reménye ismét zsendült.
Jézus
be akart vonulni Jeruzsálembe, ezért előreküldte két tanítványát, hogy
hozzanak neki egy nőstényszamarat vemhestül. A Megváltó már születésekor
idegenek vendégszeretetére volt utalva. A jászol, melyben feküdt,
kölcsönzött pihenőhely volt. Most - noha az Övé a sok állat az ezernyi
hegyen - egy idegen jóindulatától függött: kap-e egy állatot, melyen
bevonulhat Jeruzsálembe, mint király. Istensége még az apró
utasításokban is megmutatkozott, melyeket tanítványainak adott
küldetéséről. Amint előre megmondta, a kérést: "az Úrnak van szüksége
rájuk" (Mt 21:3) készségesen teljesítették. Jézus olyan csikót
választott, melyen még senki sem ült. A tanítványok kitörő lelkesedéssel
terítették ruháikat az állatra, és ráültették Mesterüket. Eddig Jézus
mindig gyalog utazott, s a tanítványok először csodálkoztak, amiért most
egy állatot választott. Szívükben felcsillantotta a reményt az örömteli
gondolat, hogy Ő a fővárosba megy, királlyá kiáltják, majd érvényesítik
királyi hatalmát. Útközben elmondták fényes várakozásaikat Jézus
barátainak, az izgalom közelben, távolban egyaránt terjedt, s a népben a
várakozás tetőfokára hágott.
Krisztus
a zsidó királyi bevonulási szokás szerint járt el. Azon az állaton ült,
melyen Izrael királyai is, s melyről a prófécia megjövendölte, hogy így
fog a Messiás eljönni országába. Ahogy felültették a csikóra, hangos
diadalkiáltás remegtette meg a levegőt. A sokaság éltette a Messiást,
királyát. Jézus most fogadta a hódolatot - ezt azelőtt sohasem engedte
meg -, s tanítványai ezt bizonyítéknak fogták fel, hogy boldog reményeik
teljesülnek: láthatják Őt trónra lépni. A sokaság meg volt győződve
róla, hogy eljött felszabadulásuk órája. Képzeletben már látták a római
seregek kiűzését Jeruzsálemből, Izraelt újból független nemzetté válni.
Mindenki boldog volt és izgatott, az emberek egymást fölülmúlva fejezték
ki hódolatukat iránta. Nem tudtak külső pompát, ragyogást biztosítani,
de átadták neki boldog szívük imádatát. Nem nyújthattak át drága
ajándékokat, de felsőruháikat terítették elé szőnyegül, s az utat lombos
olaj- és pálmaágakkal hintették be. Nem vihettek királyi zászlókat a
diadalmenet élén, hanem óriási pálmaágakat vágtak - a győzelem
természet-adta jelképeit -, és üdvrivalgás, hozsánnák közepette fennen
lobogtatták azokat.
Ahogy
haladtak, a tömeg egyre nőtt azokkal, akik hallottak Jézus érkezéséről,
és sietve csatlakoztak a menethez. Állandóan nézők vegyültek a tömegbe,
s ezt kérdezték: Ki ez? Mit jelentsen ez az egész tömegmegmozdulás?
Mindannyian hallottak Jézusról, várták Jeruzsálembe, azonban azt is
tudták, hogy mindez ideig elutasított minden trónra léptetési
erőfeszítést, ezért rendkívüli megdöbbenéssel tapasztalták, hogy ez Ő.
Találgatták, mi okozhatta Benne ezt a változást, hiszen kijelentette,
hogy az Ő országa nem e világból való.
Kérdezősködésüket
elhallgattatta egy diadalkiáltás. Ezt újra meg újra elismételte a
lelkes tömeg, mind távolabb és távolabb hangzott, míg visszhangozták a
környező hegyek és völgyek. Most a jeruzsálemi tömegek is csatlakoztak a
menethez. A húsvétra összegyűlt sokaságból ezrek mentek Jézus elé, hogy
üdvözöljék. Pálmaágakat lengetve, szent énekeket harsogva köszöntötték.
A templomban a papok megfújták a kürtöket az esti szolgálatra, de
kevesen hallgattak rájuk, s a vezetők riadtan kezdték mondogatni: "E
világ őutána megy" (Jn 12:19).
Földi
életében Jézus még sohasem engedett meg ilyen felvonulást. Világosan
látta előre a következményeket, a kereszthalált. Célja az volt, hogy
nyilvánosan előlépjen, mint Üdvözítő. Fel akarta hívni a figyelmet az
áldozatra, mely megkoronázza küldetését a halott világért. Mialatt a nép
Jeruzsálemben gyülekezett, hogy megünnepelje a húsvétot, Ő, a valóságos
Bárány önként elkülönítette Magát, mint áldozatot. Szükséges, hogy
egyháza minden elkövetkező korban komoly elmélkedés és tanulmányozás
tárgyává tegye halálát, mely a világ bűneiért történt. Minden ezzel
kapcsolatos tényt kétség nélkül igazolni kell. Szükséges, hogy minden
ember tekintete rá irányuljon, a nagy áldozatot megelőző eseményekre
éppoly figyelmet kell fordítani, mint magára az áldozatra. Ilyen
megmozdulás után, mely Jézus jeruzsálemi bevonulását kísérte, mindenki
figyelni fogja gyors közeledését a végső helyszínhez.
A
diadalmas bevonulással kapcsolatos eseményekről széltében-hosszában
fognak beszélni, s mindenki Jézusra fog gondolni. Keresztre feszítése
után sokan visszaemlékeznek ezekre az eseményekre, megpróbáltatásával és
halálával összefüggésben. Ez elvezeti őket a próféciakutatásra, s
meggyőződnek róla, hogy Jézus volt a Messiás. Így mindenfelé
megsokszorozódik a hitre térők száma.
Életének
ebben az egyetlen diadalmas mozzanatában a Megváltó megjelenhetett
volna mennyei angyalok kíséretében, Isten harsonáinak hangja mellett. Az
ilyen megnyilvánulás azonban ellenkezett volna küldetésének céljával,
az életét kormányzó törvénnyel. Ő hű maradt a szerény sorshoz, melyre
vállalkozott. Hordoznia kellett az emberiség terhét, míg életét adta a
világ életéért.
Ezt
a napot, mely a tanítványok számára életük legfényesebb napjának tűnt,
sötét felhők árnyékolták volna be, ha tudták volna, hogy az örvendezés
jelenete csak bevezetése Mesterük szenvedésének és halálának. Ő
ismételten beszélt nekik bizonyosan bekövetkező áldozatáról, de a jelen
boldog diadala elfelejttette velük fájdalmas szavait, s várták virágzó
uralkodását Dávid trónján.
Folyamatosan
újabb csoportok szegődtek a menethez, és kevés kivétellel minden
csatlakozót megihletett a perc, s ők is harsogták a hozsánnákat, melyek
újra és újra visszhangzottak hegyről hegyre, völgyről völgyre. Szüntelen
zengett a kiáltás: "Hozsánna a Dávid fiának! Áldott, aki jő az Úrnak
nevében! Hozsánna a magasságban!" (Mt 21:9).
A
világ korábban sosem látott ilyen diadalmenetet. Nem hasonlított a föld
híres hódítóiéhoz. Nem követte szomorú foglyok oszlopa, királyi értékű
hadizsákmány sem jellemezte a jelenetet. A Megváltó körül a bűnös
emberekért végzett szeretetmunkájának dicső zsákmányai álltak. Sátán
hatalmából megmentett foglyok voltak ők, Istent dicsérték
szabadulásukért. A vak mutatta az utat, akinek Jézus visszaadta látását.
A néma hozsannázott a leghangosabban, akinek megoldotta a nyelvét. A
nyomorékok, akiket meggyógyított, örömmel ugrándoztak, és a
legserényebben szakították le a pálmaágakat, lengették őket a Megváltó
előtt. Özvegyek és árvák dicsőítették Jézus nevét, mert irgalmasságot
cselekedett velük. A megtisztított leprások tiszta ruhájukat terítették
útjába, s a dicsőség királyaként üdvözölték Őt. Azok is a tömegben
voltak, akiket hangja a halál álmából ébresztett föl. Lázár - kinek
testét látták bomlani a sírban, most azonban dicső férfikorának erejében
örvendett - vezette az állatot, melyen a Megváltó ült.
Számos
farizeus látta a jelenetet, forrt bennük az irigység és a rosszindulat,
s más irányba akarták terelni a nép érzelmeinek hullámait. Teljes
tekintélyüket latba vetve próbálták elhallgattatni a népet, de
felhívásaik és fenyegetéseik csak fokozták a lelkesedést. Attól
tartottak, hogy a sokaság számbeli fölényében királlyá teszi Jézust.
Végső megoldásként áttörtek a tömegen a Megváltóhoz, és feddő, fenyegető
szavakkal támadtak neki: "Mester, dorgáld meg a te tanítványaidat!" (Lk
19:39). Kijelentették, hogy az ilyen zajos felvonulásokat a törvény
tiltja, s a hatóságok sem engedélyezik. Jézus válasza azonban
elhallgattatta őket: "Mondom néktek, hogyha ezek elhallgatnak, a kövek,
fognak kiáltani" (Lk 19:40). Ezt a diadalmenetet maga Isten rendelte.
Megjövendölte a próféta, hogy embernek nem áll hatalmában megmásítani
Isten szándékát. Ha az ember nem tudta volna végrehajtani tervét, Ő
hangot ad az élettelen köveknek, s azok magasztalták volna Fiát, zengték
volna dicséretét. Ahogy az elnémult farizeusok visszahúzódtak, Zakariás
szavait százak ismételték fennen: "Örülj nagyon, Sionnak leánya,
örvendezz, Jeruzsálem leánya! Ímé, jön néked a te királyod; igaz és
szabadító ő; szegény és szamárháton ülő, azaz nőstényszamárnak vemhén"
(Zak 9:9).
Mikor
a menet elérte a dombtetőt, s leereszkedni készült a városba, Jézus
megállt, s Vele az egész sokaság. Előttük terült el Jeruzsálem
dicsőségében, most a lenyugvó nap fényében fürdött. A templom minden
tekintetet odavonzott. Méltóságteljes fenségben magaslott minden más
fölé, mintha a menny felé mutatna, s az embereket az egyedül igaz és élő
Isten felé. irányítaná. A templom régóta a zsidó nemzet dicsősége és
büszkesége volt. A rómaiak is büszkélkedtek nagyszerűségével. A rómaiak
által kinevezett király a zsidókkal együtt építette újjá és díszítette
fel, a római császár elhalmozta ajándékaival. Szilárdsága, gazdagsága,
nagyszerűsége a világ egyik csodájává tette.
Ahogy
a lenyugvó nap sugarainak aranyával befestette az eget, csodás fénye
ott ragyogott a templom tiszta fehér márvány falain, csillogott az
aranyozott oszlopokon. A dombtetőről, ahol Jézus és követői álltak, úgy
tűnt, mintha egyetlen hótömbből állna, arany csúcsokkal a tetején. A
templom bejáratánál aranyból és ezüstből formált szőlő függött zöld
levelekkel és tömör szőlőfürtökkel - a legképzettebb művészek alkotása.
Ez Izraelt, az egyre terebélyesedő szőlőt jelképezte. Az aranyat,
ezüstöt és az élő zöldet finom ízléssel és különleges szakértelemmel
illesztették egymáshoz. Kecsesen feltekeredett a ragyogó fehér
oszlopokra, fénylő kacsokkal tapadt arany díszeikhez - magára vonta a
lenyugvó nap tündöklését, s úgy ragyogott, mintha a mennyből kölcsönözte
volna dicsőségét.
Jézus
a képet szemlélte, a hatalmas tömeg rivalgása elcsitult, lenyűgözve
nézték a szépség hirtelen feltárulását. Minden szem a Megváltóra
szegeződött, látni akarták arcán az elragadtatást, amit ők maguk
éreztek. Ehelyett azonban a bánat fellegét fedezték fel rajta.
Meglepetten és csalódottan vették észre, hogy szeme megtelik könnyel,
teste ide-oda hajladozik, mint a fa vihar előtt, és a fájdalom
jajkiáltása tör fel remegő ajkáról, mintha a meghasadt szív mélyéről
jönne. Micsoda látványt nyújtott ez az angyaloknak! Szeretett
Parancsnokuk a gyötrelem könnyei között! Micsoda látvány volt ez a
boldog seregnek, amely diadalkiáltásokkal, pálmaágak lengetésével
kísérte Őt a dicső város felé, ahol ábrándos reményeik szerint
uralkodnia kellett! Jézus sírt Lázár sírjánál, de akkor az emberi
szenvedés átérzéséből fakadó isteni bánat miatt. Ez a hirtelen
elszomorodás olyan volt, mint a nagy győzelmi kórusban egy gyászos hang.
Az örvendezés közepette, amikor mindenki hódolattal adózott neki,
Izrael királya könnyekre fakadt. Nem az öröm könnyei ezek, hanem a
kimondhatatlan kínok könnyei és sóhajai. A sokaságra is hirtelen
szomorúság szállt. Dicsőítő hangjaik elhallgattak. Sokan sírva fakadtak,
mert együttéreztek a bánattal, amelyet pedig nem is értettek.
Jézus
könnyei nem szenvedéseit előlegezték meg. Közvetlenül előtte volt
Gecsemáné, ahol hamarosan rettenetes sötétség árnyékolja be. Odalátszott
a juhok kapuja is, melyen át századok óta vezették az áldozati
állatokat. Nemsokára Neki nyílik meg ez a kapu, az igazi nagy áldozatnak
- Akinek a világ bűneiért hozott áldozatára mutattak mindezek a
felajánlások. Nem messze emelkedett a Kálvária, közelgő haláltusájának
színhelye. Mégsem ezek miatt a kegyetlen halálára emlékeztető képek
miatt sírt és sóhajtozott lelkéből fájdalmasan az Üdvözítő. Ez nem önző
bánat volt. Saját haláltusájának gondolata nem félemlítette meg nemes,
önfeláldozó lelkét. Jeruzsálem látványa hasított Jézus szívébe -
Jeruzsálemé, mely visszautasította Isten Fiát, megvetette szeretetét,
nem hagyta magát meggyőzni hatalmas csodái által, most pedig életére
tör. Látta, milyen bűnt követett el Üdvözítőjének elvetésével, s mivé
lehetett volna, ha elfogadja Őt, aki egyedül gyógyíthatta volna meg
sebét. Ő eljött, hogy megmentse, hogyan mondhatna le róla?
Izrael
kiváltságos nép volt, Isten templomukat lakhelyévé tette, amely "szépen
emelkedik, az egész föld öröme" (Zsolt 48:3). Az emléke volt ez
Krisztus több mint ezer éves őriző gondoskodásának és gyengéd
szeretetének, úgy törődött vele, ahogyan egy atya visel gondot egyetlen
gyermekéről. Ebben a templomban szólták a próféták ünnepélyes
figyelmeztetéseiket. Ott lóbálták meg az égő tömjénezőket, míg a jó
illat együtt szállt fel a hívők imáival Istenhez. Ott folyt az állatok
vére, Krisztus vérének előképe. Ott nyilatkoztatta ki dicsőségét az Úr a
kegyelem táblája felett. Ott szolgáltak a papok, s a szimbólumok,
ceremóniák pompája századokon át változatlan volt. Mindennek azonban
véget kellet érnie.
Jézus
felemelte kezét, mellyel oly gyakran áldotta meg a betegeket és
szenvedőket, kinyújtotta a halálra ítélt város felé, s a fájdalomtól
megtört hangon kiáltotta: "Vajha megismerted volna te is, csak e te
mostani napodon is, amik néked a te békességedre valók!" (Lk 19:42). Itt
a Megváltó szünetet tartott, s nem mondta ki, milyen lenne Jeruzsálem
állapota, ha elfogadta volna az Isten által nyújtott segítséget:
szeretett Fiának ajándékát. Ha Jeruzsálem megismeri, amit kiváltságában
állt megismerni, és befogadja a mennyből küldött világosságot, akkor
büszkén, virágzásának teljében állhatott volna a birodalmak
királynőjeként, szabadon, Istentől kapott hatalmának erejében. Nem
álltak volna felfegyverzett római katonák kapuinál, nem lengtek volna
római zászlók falain. A dicső rendeltetés, mely Jeruzsálem áldására
szolgált volna, ha elfogadja Megmentőjét, Isten Fia előtt lebegett.
Látta, hogy általa meggyógyulhatott volna a rabságból, s
megszilárdulhatott volna, mint a föld hatalmas világvárosa. Falairól
békegalamb szállt volna minden nemzet felé. A világ dicső ékköve
lehetett volna.
A
ragyogó kép, amivé Jeruzsálem lehetett volna, elhalványul a Megváltó
előtt. A valóságban a város római iga alatt nyög, Isten rosszallását
hordozza, s megtorló ítélete alatt áll. Jézus felveszi siralmának
megszakadt fonalát: "De most elrejtettek a te szemeid elől. Mert jőnek
reád napok, mikor a te ellenségeid te körülted palánkot építenek, és
körülvesznek téged, és mindenfelől megszorítanak téged, és a földre
tipornak téged, és a te fiaidat tebenned; és nem hagynak tebenned követ
kövön; mivelhogy nem ismerted meg a te meglátogatásodnak idejét" (Lk
19:42-44).
Krisztus
eljött, hogy megmentse Jeruzsálemet. A farizeusi büszkeség, képmutatás,
rosszindulat és féltékenység azonban megakadályozta szándékának
végrehajtásában. Jézus ismerte a szörnyű csapást, amely majd a halálra
ítélt városra szakad. Látta Jeruzsálemet hadseregektől körülvéve, az
ostromlott lakosságot éhezésbe, halálba sodródni, az anyákat, amint
saját gyermekeik halott testét falják fel, a gyermekeket és szülőket,
amint egymástól lopkodják az étel utolsó morzsáit, amint minden
természetes érzelem kivész a gyötrő éhség kínjai nyomán. Látta, mi lesz a
zsidók csökönyösségének eredménye - melyről az Ő üdvösségének elvetése
is tanúskodik -, hogy nem lesznek hajlandók megadni magukat a hódító
hadseregeknek. Szemlélte a Kálváriát - ahol fel kell majd emeltetnie -
olyan sűrűn teletűzdelve keresztekkel, mint az erdő fái. Látta a
nyomorult lakókat kerékbe törve, kereszten gyötrődve, a gyönyörű
palotákat ledöntve, a templomot romokban, vastag falaiból egyetlen kő
sem marad a másikon, míg végül a várost felszántják, mint a mezőt.
Méltán sírt a Megváltó oly keservesen eme félelmetes kép láttán.
Jeruzsálem
gondviselésének gyermeke volt, s ahogyan a szelíd apa sír önfejű
gyermeke fölött, úgy sírt a szeretett város fölött Jézus. Hogyan
mondhatnék le rólad? Hogyan nézhetném, hogy pusztulásra ítélnek?
Hagyjalak téged, hogy színig töltsd vétkeid poharát? Egyetlen lélek is
olyan értékes, hogy hozzá képest világok süllyednek jelentéktelenségbe,
itt azonban egy egész nemzet veszett el. Amikor a lenyugvó nap eltűnik a
láthatárról, Jeruzsálem kegyelmi ideje is lejár. Míg a menet ott állt
az Olajfák hegyén, még nem volt késő Jeruzsálemnek, hogy megtérjen. A
kegyelem angyala akkor bontogatta szárnyait, hogy leszálljon az arany
trónról, s helyet adjon az igazságnak és a gyorsan bekövetkező
ítéletnek. Krisztus nagy, szerető szíve azonban még mindig könyörgött
Jeruzsálemért, mely kigúnyolta kegyelmét, megvetette figyelmeztetéseit, s
most kész volt kezét az Ő vérébe mártani. Ha Jeruzsálem most bűnbánatot
tart, még mindig nem lett volna túl késő. Míg a lemenő nap utolsó
sugarai ott időztek a templomon, tornyon, csúcsokon, nem lett volna egy
jó angyal, mely a várost a Megváltó szeretetéhez vezesse, és elhárítsa
végzetét? Gyönyörű és szentségtelen város, mely megkövezte a prófétákat,
elutasította Isten Fiát, megtéretlensége által magára lakatolta
rabságának bilincseit - számára a kegyelem napja csaknem véget ért!
Jelentések
érkeztek a jeruzsálemi vezetőkhöz, hogy Jézus óriási tömeggel együtt
közeledik a város felé. Ők azonban nem üdvözlik Isten Fiát. Félve mennek
Elé, remélik, hogy szétoszlathatják a tömeget. Ahogy a menet elkezd
leereszkedni az Olajfák hegyéről, beleütközik a vezetőkbe. Ezek kérdik,
mi az oka a nagy örvendezésnek. A kérdésre: "Kicsoda ez?" - a
tanítványok ihletett lelkülettel válaszolnak. Ékes hangon ismétlik a
Krisztusra vonatkozó próféciákat:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése